JOonen en Sociale voorzieningen RECTIFICATIE. WAARBORGSOM VOOR DE WACHTGELD- EN WERKLOOSHEIDSVERZEKERING. DE .WAARBORGSOM. SCHRIFTELIJKE ARBEIDSOVEREENKOMSTEN. AANVULLENDE UITKERING VOOR SCHADE AAN BEDRIJFSUITRUSTINGEN. delen van het Federale Ministerie van Landbouw. Powell had op zijn bergbezitting een hut ge bouwd, waarin kachel, tafel, stoelen en enige bed- den. Dit wordt in de herfst en de winter zijn hoofd kwartier voor het jagen, een veel beoefende sport. Voor onze Zeeuwse jachtliefhebbers om van te watertanden! De jacht is op herten, op „elks", een veel groter soort hert, op antilopen, op bruine beren en op de veel gevaarlijker grijze beren. Voorts treft men nog wilde geiten aan, bevers en dan fazanten, patrijzen enz. En dan het vissen op forellen! Veestapel. De veestapel van Powell bestond uit 60 koeien (mestvee), ras Herefords, voorts 150 schapen met een 180 lammeren, een 30 varkens en een 75 big gen; drie melkkoeien voor eigen gebruik, evenals zijn kippen; drie werkpaarden en vier rijpaarden. Want overal waar men niet met de auto kan komen, gaat men te paard. Het veehoeden en het jagen zijn hiervan voor beelden. De gehele opbrengst van Powell's bouw land is bestemd om deze veestapel te voeden. De inkomsten komen dus alleen uit de verkoop van de meeste jaarlingen, van gemeste koeien, varkens en schapen en van de wol. Verder van de verkoop van biggen en lammeren. Machinepark. Powell beschikt over een grote Farmall-tractor, Super M, één zesvoets John Deere Combine, twee Chevrolet vrachtwagens, een tienvoets Oliver zaai- machine, mestspreider, hydraulische lader enz. Voorts beschikt de familie, die bestaat uit vader, In één der nieuwe loonvoorbeelden, gepubliceerd in het orgaan van 12 dezer, hebben wij helaas een vergissing gemaakt, waarvoor ons excuus. In be doeld voorbeeld hebben wij n.l. de rijwielvergoeding als normaal loon aangemerkt en derhalve belast baar gesteld voor de loonbelasting, verevenings heffing en sociale lasten. Over het bedrag van de rijwielvergoeding is ech ter geen loonbelasting en ver.heffing en zijn geen sociale lasten verschuldigd. Voor de goede orde geven wij hieronder hetzelfde loon voorbeeld in zijn juiste vorm. Vaste arbeider in de landbouw. Dit voorbeeld betreft een arbeider van 23 jaar of ouder, is gehuwd en heeft 2 kinderen, waarvoor aanspraak op kinderbijslag; ontvangt rijwielvergoe ding (20 ct. per dag); benevens toeslag als voor man van 1,50 per week en heeft verder in bedoel de week 2 dagen in accoord gewerkt, waarmede ƒ22,werd verdiend: Loonberekening wordt nu aldus: 32 uren a 84% ct. ƒ27,04 accoordloon (volgens tarieven) 22, toeslag voorman 1,50 50,54 loonbijsl. W. en W. 1.1 van 50,54 0,56 Bedrag, waarover soc. lasten te be talen aan de bedrijf sver. ƒ51,10 (A) af1 pr. ziektewet van A 0,51 1.1 pr. W. en W. van A 0,56 halve premie pensioenf1,25 2,32 Bedrag, waarover ver.heffing te bet. ƒ48,78 (B) bij: kinderbijslag (6x 46 ct. en 6x 51 ct) 5,82 Bedrag, waarover loonbel. te betalen 54,60 (C) af: ingehouden loonbelasting ƒ0,80 1.9 ziekenfondspr. van A 0,97 kinderbijslag (zie boven) 5,82 7,59 47,01 bij: rijwielvergoeding 1,20 Uit te betalen bedrag 48,21 Nogmaals W. en W. premie. In verband met de talloze vragen, welke ons om trent de W. en W. premie bereiken, menen wij er op te moeten wijzen, dat over het bruto loonbe drag (zie loonvoorbeeld, punt A) premie, inzake de Wachtgeld en Werkloosheidsverzekering, verschul digd is aan de bedrijfsvereniging. De te betalen premie bedraagt voor vaste arbei ders 2.2 en voor losse- en los-vaste arbeiders 8.8 Van het bruto loonbedrag nu dient de helft van bovenstaande percentages, dus resp. 1.1 en 4.4 te worden ingehouden als zijnde het werk nemersaandeel in de W. en W. premie. Aangezien echter door het College van Rijksbe- middelaars is bepaald, dat het werknemersaandeel i middels een loonbijslag moet worden gecompen seerd, dient dus ook over het bruto loon (accoord- moeder, drie zoons (17, 11 en 6 jaar) en een doch tertje van 9 jaar, over twee luxe auto's. Werkkrachten. Zoals reeds gemeld, moet al het werk gedaan worden door de baas zelve en zijn zoon van 17 jaar, die bovendien in de hoogste klas van de „High School", te vergelijken met onze middelbare school, zat, doch die van eind Mei tot begin October vacan- tie heeft. Verder was er één arbeider, die in Februari was komen aanwaaien, doch die even eens weer elk willekeurig ogenblik kon weglopen. Deze man verdiende 150 dollar per maand plus volledige kost en inwoning, hetgeen goedkoop is! Maar Powell vond, dat hij het heel erg had getrof fen, want de man werkte goed en dronk niet. Zijn buurman had er ook één en deze werkte 15 dagen, om dan 10 dagen buitenshuis dronken te zijn. Hij kwam dan weer terug, doch de eerste vijf dagen was hij niet veel waard! Wanneer nog wordt medegedeeld, dat Powell op 25 Mei zijn zomergerst had gezaaid, dat zijn win tertarwe nogal van de vorst had geleden, dat zijn gebouwen bestonden uit een zeer comfortabel één- verdiepingshuis, een flinke schuur met behoorlijke tasruimte voor zijn stro, de benodigde varkenshok ken, een garage met werkplaats en dat zijn vrouw beschikte over een electrisch kookapparaat, een volautomatische wasmachine, een ijskast en een diepvriesinstallatie, dan hopen wij, dat de lezer zich een klein beeld kan vormen van deze gemiddelde boerderij, daar op 1500 meter hoogte in een van de brede dalen tussen de glinsterende bergen van de staat Montana. SCHLINGEMANN. loon, toeslagen enz.) loonbijslag te worden be rekend. Als eenvoudig voorbeeld nemen wij aan, dat een losse arbeider volgens de geldende accoordtarieven met inbegrip van vacantiebon 70,— in 1 week heeft verdiend. Bij dit bedrag van 70,dient nu 4.4 loonbijslag W. en W.dat is 3,08 te worden opgeteld en van het totaal bedrag ad ƒ73,08 moet weer 4.4 op de loonberekening worden ingehou den, t.w. ƒ3,21. De loonbijslag W. en W. moet dus niet uitslui tend gegeven worden over het basis uurloon of weekloon, zoals velen menen. Vragen inzake lonen en sociale voorzieningen steeds te richten aan het Secretariaat der Z. L. M., Landbouwhuis, Goes. de L. De Bedrijfsvereniging voor het Agrarisch Bedrijf deelt het volgende mede: Op vergaderingen en in de landbouwbladen heeft men kennis kunnen nemen van de reacties, die zijn gevolgd op de mededelingen aan de leden van de Bedrijfsvereniging voor het Agrarisch Bedrijf over de premie-heffing voor de Werkloosheidswet. Aan de leden is medegedeeld, dat het in verband met de financiering nodig is, dat IV2 maal de jaar premie als waarborgsom zal worden betaald, ter wijl betaling van deze waarborgsom wordt ge vraagd in twee termijnen, t.w. in Juli 1952 de helft en in Januari 1953 de tweede helft. Het Bestuur van de Bedrijfsvereniging heeft de2ie aangelegenheid nog eens onderworpen aan een be spreking, waarbij enerzijds rekening is gehouden met de verplichtingen welke de Bedrijfsvereniging heeft terzake van de betalingen der uitkeringen, terwijl anderzijds de moeilijkheden welke voor het bedrijfsleven zijn opgeworpen ten aanzien van be taling van de waarborgsom een ernstig punt van overweging hebben uitgemaakt. Rekening houdende met alle factoren heeft het Bestuur thans besloten aan de moeilijkheden van het bedrijfsleven tegemoet te komen en voor de inning van de waarborgsom de navolgende rege ling te treffen: In Juli 1952 zal een halfjaar premie worden gevraagd teneinde de betalingen van Juli tot en met December te kunnen financieren. Begin Januari 1953 zal wederom een halfjaar premie worden gevraagd, waardoor het mogelijk wordt de betalingen over de periode Januari tot en met eind Juni 1953 te kunnen voldoen. In Juni of Juli 1953 zal de afrekening worden uitgezonden over de periode Juli tot en met December 1952. In de loop van 1953 zal nader worden bekeken hoe de financiële toestand zal zijn op 1 Januari 1954 en alsdan zal besloten worden of al dan niet in Januari 1954 wederom een halfjaar premie zal worden gevraagd. Het Bestuur brengt nog onder de aandacht van de leden, dat de premie voor het Wachtgeldfonds niet toereikend zal zijn voor de uitbetalingen en dat voor het eerste jaar het Algemeen Werkloos heidsfonds op grond van artikel 43 der Werkloos heidswet op zich heeft genomen om de eventuele tekorten aan te vullen. Er is dus geen sprake van, dat op het einde van het jaar een reserve kan wor den gemaakt. De vorige maal stonden wij stil bij de waarborg som, welke de werkgevers moeten storten in ver band met de invoering der werkloosheidswet. Wij wezen er toen o.m. op, dat deze in twee termijnen betaalbaar was gesteld. Inmiddels is bekend ge worden, dat de bedrijfsverenigingen hebben beslo ten dé waarborgsom in drie termijnen te vorderen. Het is bovendien mogelijk, dat voor die werkgevers, die ondanks dit besluit toch nog in liquiditeits moeilijkheden geraken, wanneer zij hun verplich tingen moeten nakomen, een andere regeling wordt getroffen. Zij die hiervan gebruik wensen te ma ken, geven wij in overweging zich met de bedrijfs vereniging, waarbij men is aangesloten in verbin ding te stellen. Een en ander maal hebben wij er in deze rubriek reeds de aandacht op gevestigd, dat het voor werk gever en werknemer van belang is, dat arbeids overeenkomsten schriftelijk worden aangegaan Immers hierdoor kunnen, wanneer bijv. tengevolge van optredende arbeidsgeschillen de positie van beide partijen moet worden bepaald, moeilijkheden bij voorbaat worden uitgesloten. De invoering van de werkloosheidswet heeft ons een nieuw argu ment aan de hand gedaan, dat voor schriftelijke contracten pleit. Teneinde te kunnen vaststellen, welke premie aan de bedrijfsvereniging moet wor den afgedragen, is het noodzakelijk met vaste ar beiders schriftelijke jaarcontracten aan te gaan. Hierdoor kan n.l. het bewijs worden geleverd, dat de betreffende arbeiders gedurende één of meer contractjaren werk is gegarandeerd en dat dus niet behoeft te worden verwacht, dat zij zich voor een uitkering uit het wachtgeldfonds zullen melden. Zoals bekend geldt voor dé vaste arbeiders een premie van 2.2 en moet voor de losse arbeiders 8.8 van het loon worden betaald. Het komt voor, dat een arbeider meer dan één werkgever heeft doch dat overigens zijn positie weinig afwijkt van die der vaste arbeiders. Bij voorbeeld een arbeider in dienst van een boer- werkgever werkt ieder jaar tijdelijk op de dors machine. Dit voorbeeld zou uiteraard met vele an dere kunnen worden aangevuld. Ook van deze arbeiders mag worden gezegd, dat de kans, dat zij aanspraak zullen maken op een uit kering uit het wachtgeldfonds uiterst klein is. Is het dorsseizoen weer afgelopen dan keren zij auto matisch naar de eerste werkgever terug. Wij hadden gaarne gezien, dat de bedrijfsvereni gingen ook deze arbeiders als vast zouden hebben beschouwd en dat 00k ten behoeve van hen vol staan zou kunnen wórden met de betaling van de premie voor de vaste arbeiders. Helaas is dit niet zo en moet in deze gevallen de hoge premie worden betaald. Het K.N.L.C. acht dit onjuist en heeft zich o.i. terecht tot het bestuur der bedrijfsvereni gingen gewend met het verzoek hun standpunt te wijzigen. Voor het aangaan van schriftelijke arbeidsover eenkomsten zijn speciale model-formulieren be schikbaar, welke op aanvraag bij de provinciale Landbouwmaatschappijen verkrijgbaar zijn. Reeds bereikten ons klachten, dat er arbeiders zijn, die geen jaarcontract wensten aan te gaan, ook al wor den zij hiertoe door de werkgever in de gelegen heid gesteld. Wij hebben de indruk, dat één der redenen hiervan is, dat bij een los dienstverband in het algemeen meer in tarief kan worden ge werkt en dat aldus tijdens de zomer hogere week- verdiensten kunnen worden gehaald. Voorts dat deze arbeiders reeds bij voorbaat rekenen op de werkloosheidsuitkering tijdens de winter. Het is duidelijk, dat de kosten der werkloosheids wet hierdoor op een niet toelaatbare wijze worden verhoogd. Hiertegen dient o.i. dan onk doeltreffend te worden opgetreden. De werkgevers kunnen hier bij een handje helpen door de districtsagent in te lichten, wanneer deze zich bij hen vervoegd voor het verkrijgen van inlichtingen, zodra de arbeider, die een vast dienstverband heeft geweigerd, zich voor een uitkering heeft gemeld. De' districts agent zal o.m. van de werkgever moeten weten, hoelang de arbeider bij hem in dienst is geweest. Hier ligt een taak voor alle werkgevers, want aldus kan gezamenlijk worden bevorderd, dat aan de kosten der werkloosheidswet, welke een niet te torsen last voor het bedrijfsleven dreigt te worden, paal en perk wordt gesteld. N. A. V. Naar aanleiding van vragen deze laatste weken gesteld, delen wij mede dat degenen die indertijd een uitkering hebben gekregen van het Bureau Ontruiming niet in aanmerking komen voor deze aanvullende uitkering, daar dit bureau een uitke ring op prijsbasis 1944 heeft gegeven. Binnenkort zullen hier nadere mededelingen over volgen in ons blad. Indien men mocht twijfelen of om andere rede nen nog niet tot de aanvrage is overgegaan advi seren wij ten spoedigste deze aanvrage in te die nen volgens het model gegeven in ons blad van 12 Juli j.l.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1952 | | pagina 3