JOonen en Sociale voorzieningen
RECTIFICATIE.
WAARBORGSOM
VOOR DE WACHTGELD- EN
WERKLOOSHEIDSVERZEKERING.
DE .WAARBORGSOM.
SCHRIFTELIJKE
ARBEIDSOVEREENKOMSTEN.
AANVULLENDE UITKERING
VOOR SCHADE AAN
BEDRIJFSUITRUSTINGEN.
delen van het Federale Ministerie van Landbouw.
Powell had op zijn bergbezitting een hut ge
bouwd, waarin kachel, tafel, stoelen en enige bed-
den. Dit wordt in de herfst en de winter zijn hoofd
kwartier voor het jagen, een veel beoefende sport.
Voor onze Zeeuwse jachtliefhebbers om van te
watertanden! De jacht is op herten, op „elks", een
veel groter soort hert, op antilopen, op bruine
beren en op de veel gevaarlijker grijze beren.
Voorts treft men nog wilde geiten aan, bevers en
dan fazanten, patrijzen enz. En dan het vissen op
forellen!
Veestapel.
De veestapel van Powell bestond uit 60 koeien
(mestvee), ras Herefords, voorts 150 schapen met
een 180 lammeren, een 30 varkens en een 75 big
gen; drie melkkoeien voor eigen gebruik, evenals
zijn kippen; drie werkpaarden en vier rijpaarden.
Want overal waar men niet met de auto kan
komen, gaat men te paard.
Het veehoeden en het jagen zijn hiervan voor
beelden. De gehele opbrengst van Powell's bouw
land is bestemd om deze veestapel te voeden. De
inkomsten komen dus alleen uit de verkoop van
de meeste jaarlingen, van gemeste koeien, varkens
en schapen en van de wol. Verder van de verkoop
van biggen en lammeren.
Machinepark.
Powell beschikt over een grote Farmall-tractor,
Super M, één zesvoets John Deere Combine, twee
Chevrolet vrachtwagens, een tienvoets Oliver zaai-
machine, mestspreider, hydraulische lader enz.
Voorts beschikt de familie, die bestaat uit vader,
In één der nieuwe loonvoorbeelden, gepubliceerd
in het orgaan van 12 dezer, hebben wij helaas een
vergissing gemaakt, waarvoor ons excuus. In be
doeld voorbeeld hebben wij n.l. de rijwielvergoeding
als normaal loon aangemerkt en derhalve belast
baar gesteld voor de loonbelasting, verevenings
heffing en sociale lasten.
Over het bedrag van de rijwielvergoeding is ech
ter geen loonbelasting en ver.heffing en zijn
geen sociale lasten verschuldigd.
Voor de goede orde geven wij hieronder hetzelfde
loon voorbeeld in zijn juiste vorm.
Vaste arbeider in de landbouw.
Dit voorbeeld betreft een arbeider van 23 jaar
of ouder, is gehuwd en heeft 2 kinderen, waarvoor
aanspraak op kinderbijslag; ontvangt rijwielvergoe
ding (20 ct. per dag); benevens toeslag als voor
man van 1,50 per week en heeft verder in bedoel
de week 2 dagen in accoord gewerkt, waarmede
ƒ22,werd verdiend:
Loonberekening wordt nu aldus:
32 uren a 84% ct. ƒ27,04
accoordloon (volgens tarieven) 22,
toeslag voorman 1,50
50,54
loonbijsl. W. en W. 1.1 van 50,54 0,56
Bedrag, waarover soc. lasten te be
talen aan de bedrijf sver. ƒ51,10 (A)
af1 pr. ziektewet van A 0,51
1.1 pr. W. en W. van A 0,56
halve premie pensioenf1,25
2,32
Bedrag, waarover ver.heffing te bet. ƒ48,78 (B)
bij: kinderbijslag (6x 46 ct. en
6x 51 ct) 5,82
Bedrag, waarover loonbel. te betalen 54,60 (C)
af: ingehouden loonbelasting ƒ0,80
1.9 ziekenfondspr. van A 0,97
kinderbijslag (zie boven) 5,82
7,59
47,01
bij: rijwielvergoeding 1,20
Uit te betalen bedrag 48,21
Nogmaals W. en W. premie.
In verband met de talloze vragen, welke ons om
trent de W. en W. premie bereiken, menen wij er
op te moeten wijzen, dat over het bruto loonbe
drag (zie loonvoorbeeld, punt A) premie, inzake de
Wachtgeld en Werkloosheidsverzekering, verschul
digd is aan de bedrijfsvereniging.
De te betalen premie bedraagt voor vaste arbei
ders 2.2 en voor losse- en los-vaste arbeiders
8.8
Van het bruto loonbedrag nu dient de helft van
bovenstaande percentages, dus resp. 1.1 en
4.4 te worden ingehouden als zijnde het werk
nemersaandeel in de W. en W. premie.
Aangezien echter door het College van Rijksbe-
middelaars is bepaald, dat het werknemersaandeel i
middels een loonbijslag moet worden gecompen
seerd, dient dus ook over het bruto loon (accoord-
moeder, drie zoons (17, 11 en 6 jaar) en een doch
tertje van 9 jaar, over twee luxe auto's.
Werkkrachten.
Zoals reeds gemeld, moet al het werk gedaan
worden door de baas zelve en zijn zoon van 17 jaar,
die bovendien in de hoogste klas van de „High
School", te vergelijken met onze middelbare school,
zat, doch die van eind Mei tot begin October vacan-
tie heeft. Verder was er één arbeider, die in
Februari was komen aanwaaien, doch die even
eens weer elk willekeurig ogenblik kon weglopen.
Deze man verdiende 150 dollar per maand plus
volledige kost en inwoning, hetgeen goedkoop is!
Maar Powell vond, dat hij het heel erg had getrof
fen, want de man werkte goed en dronk niet. Zijn
buurman had er ook één en deze werkte 15 dagen,
om dan 10 dagen buitenshuis dronken te zijn. Hij
kwam dan weer terug, doch de eerste vijf dagen
was hij niet veel waard!
Wanneer nog wordt medegedeeld, dat Powell op
25 Mei zijn zomergerst had gezaaid, dat zijn win
tertarwe nogal van de vorst had geleden, dat zijn
gebouwen bestonden uit een zeer comfortabel één-
verdiepingshuis, een flinke schuur met behoorlijke
tasruimte voor zijn stro, de benodigde varkenshok
ken, een garage met werkplaats en dat zijn vrouw
beschikte over een electrisch kookapparaat, een
volautomatische wasmachine, een ijskast en een
diepvriesinstallatie, dan hopen wij, dat de lezer zich
een klein beeld kan vormen van deze gemiddelde
boerderij, daar op 1500 meter hoogte in een van de
brede dalen tussen de glinsterende bergen van de
staat Montana.
SCHLINGEMANN.
loon, toeslagen enz.) loonbijslag te worden be
rekend.
Als eenvoudig voorbeeld nemen wij aan, dat een
losse arbeider volgens de geldende accoordtarieven
met inbegrip van vacantiebon 70,— in 1 week
heeft verdiend. Bij dit bedrag van 70,dient nu
4.4 loonbijslag W. en W.dat is 3,08 te worden
opgeteld en van het totaal bedrag ad ƒ73,08 moet
weer 4.4 op de loonberekening worden ingehou
den, t.w. ƒ3,21.
De loonbijslag W. en W. moet dus niet uitslui
tend gegeven worden over het basis uurloon of
weekloon, zoals velen menen.
Vragen inzake lonen en sociale voorzieningen
steeds te richten aan het Secretariaat der Z. L. M.,
Landbouwhuis, Goes.
de L.
De Bedrijfsvereniging voor het Agrarisch Bedrijf
deelt het volgende mede:
Op vergaderingen en in de landbouwbladen heeft
men kennis kunnen nemen van de reacties, die zijn
gevolgd op de mededelingen aan de leden van de
Bedrijfsvereniging voor het Agrarisch Bedrijf over
de premie-heffing voor de Werkloosheidswet. Aan
de leden is medegedeeld, dat het in verband met
de financiering nodig is, dat IV2 maal de jaar
premie als waarborgsom zal worden betaald, ter
wijl betaling van deze waarborgsom wordt ge
vraagd in twee termijnen, t.w. in Juli 1952 de helft
en in Januari 1953 de tweede helft.
Het Bestuur van de Bedrijfsvereniging heeft de2ie
aangelegenheid nog eens onderworpen aan een be
spreking, waarbij enerzijds rekening is gehouden
met de verplichtingen welke de Bedrijfsvereniging
heeft terzake van de betalingen der uitkeringen,
terwijl anderzijds de moeilijkheden welke voor het
bedrijfsleven zijn opgeworpen ten aanzien van be
taling van de waarborgsom een ernstig punt van
overweging hebben uitgemaakt.
Rekening houdende met alle factoren heeft het
Bestuur thans besloten aan de moeilijkheden van
het bedrijfsleven tegemoet te komen en voor de
inning van de waarborgsom de navolgende rege
ling te treffen: In Juli 1952 zal een halfjaar premie
worden gevraagd teneinde de betalingen van Juli
tot en met December te kunnen financieren. Begin
Januari 1953 zal wederom een halfjaar premie
worden gevraagd, waardoor het mogelijk wordt de
betalingen over de periode Januari tot en met eind
Juni 1953 te kunnen voldoen. In Juni of Juli 1953
zal de afrekening worden uitgezonden over de
periode Juli tot en met December 1952.
In de loop van 1953 zal nader worden bekeken
hoe de financiële toestand zal zijn op 1 Januari
1954 en alsdan zal besloten worden of al dan niet
in Januari 1954 wederom een halfjaar premie zal
worden gevraagd.
Het Bestuur brengt nog onder de aandacht van
de leden, dat de premie voor het Wachtgeldfonds
niet toereikend zal zijn voor de uitbetalingen en
dat voor het eerste jaar het Algemeen Werkloos
heidsfonds op grond van artikel 43 der Werkloos
heidswet op zich heeft genomen om de eventuele
tekorten aan te vullen. Er is dus geen sprake van,
dat op het einde van het jaar een reserve kan wor
den gemaakt.
De vorige maal stonden wij stil bij de waarborg
som, welke de werkgevers moeten storten in ver
band met de invoering der werkloosheidswet. Wij
wezen er toen o.m. op, dat deze in twee termijnen
betaalbaar was gesteld. Inmiddels is bekend ge
worden, dat de bedrijfsverenigingen hebben beslo
ten dé waarborgsom in drie termijnen te vorderen.
Het is bovendien mogelijk, dat voor die werkgevers,
die ondanks dit besluit toch nog in liquiditeits
moeilijkheden geraken, wanneer zij hun verplich
tingen moeten nakomen, een andere regeling wordt
getroffen. Zij die hiervan gebruik wensen te ma
ken, geven wij in overweging zich met de bedrijfs
vereniging, waarbij men is aangesloten in verbin
ding te stellen.
Een en ander maal hebben wij er in deze rubriek
reeds de aandacht op gevestigd, dat het voor werk
gever en werknemer van belang is, dat arbeids
overeenkomsten schriftelijk worden aangegaan
Immers hierdoor kunnen, wanneer bijv. tengevolge
van optredende arbeidsgeschillen de positie van
beide partijen moet worden bepaald, moeilijkheden
bij voorbaat worden uitgesloten. De invoering van
de werkloosheidswet heeft ons een nieuw argu
ment aan de hand gedaan, dat voor schriftelijke
contracten pleit. Teneinde te kunnen vaststellen,
welke premie aan de bedrijfsvereniging moet wor
den afgedragen, is het noodzakelijk met vaste ar
beiders schriftelijke jaarcontracten aan te gaan.
Hierdoor kan n.l. het bewijs worden geleverd, dat
de betreffende arbeiders gedurende één of meer
contractjaren werk is gegarandeerd en dat dus niet
behoeft te worden verwacht, dat zij zich voor een
uitkering uit het wachtgeldfonds zullen melden.
Zoals bekend geldt voor dé vaste arbeiders een
premie van 2.2 en moet voor de losse arbeiders
8.8 van het loon worden betaald.
Het komt voor, dat een arbeider meer dan één
werkgever heeft doch dat overigens zijn positie
weinig afwijkt van die der vaste arbeiders. Bij
voorbeeld een arbeider in dienst van een boer-
werkgever werkt ieder jaar tijdelijk op de dors
machine. Dit voorbeeld zou uiteraard met vele an
dere kunnen worden aangevuld.
Ook van deze arbeiders mag worden gezegd, dat
de kans, dat zij aanspraak zullen maken op een uit
kering uit het wachtgeldfonds uiterst klein is. Is
het dorsseizoen weer afgelopen dan keren zij auto
matisch naar de eerste werkgever terug.
Wij hadden gaarne gezien, dat de bedrijfsvereni
gingen ook deze arbeiders als vast zouden hebben
beschouwd en dat 00k ten behoeve van hen vol
staan zou kunnen wórden met de betaling van de
premie voor de vaste arbeiders. Helaas is dit niet
zo en moet in deze gevallen de hoge premie worden
betaald. Het K.N.L.C. acht dit onjuist en heeft
zich o.i. terecht tot het bestuur der bedrijfsvereni
gingen gewend met het verzoek hun standpunt te
wijzigen.
Voor het aangaan van schriftelijke arbeidsover
eenkomsten zijn speciale model-formulieren be
schikbaar, welke op aanvraag bij de provinciale
Landbouwmaatschappijen verkrijgbaar zijn. Reeds
bereikten ons klachten, dat er arbeiders zijn, die
geen jaarcontract wensten aan te gaan, ook al wor
den zij hiertoe door de werkgever in de gelegen
heid gesteld. Wij hebben de indruk, dat één der
redenen hiervan is, dat bij een los dienstverband
in het algemeen meer in tarief kan worden ge
werkt en dat aldus tijdens de zomer hogere week-
verdiensten kunnen worden gehaald. Voorts dat
deze arbeiders reeds bij voorbaat rekenen op de
werkloosheidsuitkering tijdens de winter.
Het is duidelijk, dat de kosten der werkloosheids
wet hierdoor op een niet toelaatbare wijze worden
verhoogd. Hiertegen dient o.i. dan onk doeltreffend
te worden opgetreden. De werkgevers kunnen hier
bij een handje helpen door de districtsagent in te
lichten, wanneer deze zich bij hen vervoegd voor
het verkrijgen van inlichtingen, zodra de arbeider,
die een vast dienstverband heeft geweigerd, zich
voor een uitkering heeft gemeld. De' districts
agent zal o.m. van de werkgever moeten weten,
hoelang de arbeider bij hem in dienst is geweest.
Hier ligt een taak voor alle werkgevers, want
aldus kan gezamenlijk worden bevorderd, dat aan
de kosten der werkloosheidswet, welke een niet te
torsen last voor het bedrijfsleven dreigt te worden,
paal en perk wordt gesteld.
N. A. V.
Naar aanleiding van vragen deze laatste weken
gesteld, delen wij mede dat degenen die indertijd
een uitkering hebben gekregen van het Bureau
Ontruiming niet in aanmerking komen voor deze
aanvullende uitkering, daar dit bureau een uitke
ring op prijsbasis 1944 heeft gegeven.
Binnenkort zullen hier nadere mededelingen over
volgen in ons blad.
Indien men mocht twijfelen of om andere rede
nen nog niet tot de aanvrage is overgegaan advi
seren wij ten spoedigste deze aanvrage in te die
nen volgens het model gegeven in ons blad van
12 Juli j.l.