ZITDAGEN BOEKHOUDBUREAU ZATERDAG 26 JULI 1952. WAARIN OPGENOMEN HET NOORD-BRABANTSCH LANDBOUWBLAD Officieel Orgaan van de Zeeuwsche Landbouw Maatschappij (Z. L. M.) de Noord-Brabantsche Maatschappij van Landbouw en andere Verenigingen ZITDAGEN SECRETARIAAT Z. L. M. D. J. VAN DER HAVE No. 2132. Frankering bij abonnement: Terneuzen 40e Jaargang. ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD Dit blad verschijnt elke ZATERDAG. Overname van arti kelen slechts geoorloofd met duidelijke bronvermelding. Leden van de Z. LM. en N.-Br. Mij van Landbouw ont vangen het blad gratis. ABONNEMENTSGELD: voor niet-leden van deze orga nisaties bedraagt 10,per jaar. Redactie: Secretariaat der Z. L. M. Landbouwhuis, Goes - Tel. 2345. ADVERTENTIETARIEF: Per mm 15 cent; minimum per advertentie 2,Incassokosten 0,15. Regelabonnementen tegen speciaal tarief. Inzending van advertentiën aan de Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. VAN DE SANDE te Terneuzen of aan het Landbouwhuis te Goes. er zie fit De jaarlijkse algemene vergadering van de Zeeuwsche Polder- en Waterschapsbond mocht zich ook dit jaar in een goede belangstelling verheugen, waar gezien de te behandelen onderwerpen ook wel reden toe bestond. Het lid van Gedeputeerde Staten, de heer C. Hamelink, behandelde aan de hand van uitvoerig documentatiemateriaal de onverharde polderwegen en de mogelijkheden om deze economisch verant woord te verbeteren. Dat hier nog het een en ander te doen valt bleek wel uit de door hem over gelegde cijfers. Van de 5160 km wegen die Zéeland in totaal be zit, zijn liefst 4316 km niet-plan wegen of quarter- naire wegen. Hiervan zijn 1256 km onverharde wegen, wat dus ongeveer het gedeelte van alle openbare wegen in Zeeland uitmaakt. Laten we de onverharde wegen in beheer bij pro vincie en particulieren buiten beschouwing, omdat zij waarschijnlijk geen landbouwfunctie vervullen, dan blijven er 1042 km over, die wanneer veronder steld wordt dat aan beide zijden 100 meter cultuur grond gelegen is, 20.830 ha bedienen. Aannemende dat de verhouding bouwland weiland ongeveer 80 20 bedraagt en het bouwland beteeld wordt voor gedeelte met bieten; met aardappelen en uien en met granen en andere gewassen welke resp. 50, 30 en 7 ton te vervoeren producten leveren, terwijl het vervoer van hooi en vee, bieten koppen en mest, resp. 5, 2 en 2 ton per ha zou bedragen, kwam spreker tot de conclusie dat over deze wegen jaarlijks 537.400 ton vervoerd zou moe ten worden over gemiddeld 2 km. Uitgaande van de veronderstelling dat dit ver voer gedurende 60 van de tijd, tengevolge van de slechte weg plaats moet vinden met dubbele trekkracht en halve snelheid, waardoor de kosten per ton stijgen van 0,75 tot ƒ2,35, concludeerde spreker dat aan dit vervoer jaarlijks ƒ1.719.000 extra kosten verbonden zijn, of wel ƒ49,60 per ha per jaar. Indien voor deze gebieden een verharde weg van TERNEUZEN: Woensdag 30 Juli in Hotel „Des Pays Bas". KORTGENE: Donderdag 31 Juli in Hotel „De Korenbeurs". MIDDELBURG: Iedere Donderdag in Café „De Eendracht". ZIERIKZEE: Iedere Donderdag in Hotel „Huis van Nassau". ST. MAARTENSDIJK: Donderdag 31 Juli in Hotel „Hof van Holland" van 10%12% uur. MIDDELBURG: Donderdag 31 Juli in Café „De Vriendschap" van 2—4 uur. GOES: Iedere Dinsdag op het Landbouwhuis. Komt hier met Uw vragen op pacht-, juridisch-, economisch-, sociaal- en technisch gebied. 2.50 m breedte met 10 cm puin en 6 cm asfalt gemaakt zou worden, zouden bij 30-jarige levens duur de kosten per jaar en per ha 28,90 bedra gen, zodat volgens spreker de conclusie kon wor den getrokken, dat de belanghebbenden zelf op economisch verantwoorde wijze hiertoe zouden kunnen overgaan. Vanuit de vergadering rezen tegen de gegeven voorstelling van zaken wel enige bezwaren, waar bij o.a. gewezen werd op het niet voldoen van asfalt voor weinig bereden wegen en het weglaten der onderhoudskosten. Deze laatsten zoudèn volgens spreker gelijkgeschakeld moeten worden met die van de onverharde weg, en dus wegvallen. Ook ons leek deze berekening nogal optimistisch opgesteld en bij het nazien van de cijfers van het Zeeuwse bouwplan over 1951 traden enige belang rijke verschillen aan hm licht. Indien we; de door de heer Hamelink verrichte schattingen, alhoewel ook die ons over het geheel genomen hoog voor komen, op hetzelfde peil laten, komen we op grond van het bouwplan 1951 in Zeeland (weiland 21,5 aardappelen en uien 9% en bieten 25% tot een geheel andere berekening waarbij jaarlijks 372.000 ton over de onverharde wegen vervoerd zou moeten worden, tegen een bedrag aan extra-kosten van 34,2*0 per ha per jaar. Hierbij is nog geen rekening gehouden met het feit, dat vele van deze onverharde wegen gelegen zijn in de moeilijk toegankelijke en laag gelegen weidegebieden van Zeeland, waardoor o.i. dit per centage weide nog wel wat hoger zal liggen dan het hier genoemde en dus het aantal tonnen nog lager. Anderzijds is het bedieningsgebied per km weg hier waarschijnlijk ook wel groter, zodat de be rekening met zijn vele schattingen hierdoor be trekkelijk weinig zal veranderen. Zodat wij de mogelijkheden voor belanghebben den om deze zaak zelf ter hand te nemen niet zo groot achten en het de meest aangewezen weg ach ten om voor dit doel subsidies ter beschikking te stellen uit het wegenfonds. Wel is, zoals de heer Harnelink duidelijk deed uitkomen, de juridische zijde van dit vraagstuk nog lang niet opgelost, daar de omvang van de onderhoudsplicht moet blij ken uit de legger die door de gemeente wordt vastgesteld en waarin aard, breedte en lengte van de verharding omschreven worden. Ondanks de moeilijke juridische verhoudingen op dit gebied, meende spreker, dat de polderbestu ren uit hoofde van het grote landbouwkundige be lang maar vast aan de slag moeten gaan en dat dan aan de hand van een proefproces uitgemaakt moet worden voor wie de kosten zijn. Gelukkig wordt ook door het Provinciaal Bestuur getracht om voor deze quarternaire wegen bijdragen uit het wegenfonds te verkrijgen. En ,al wagen we het de gegeven berekening in twijfel te trekken, wat het principe betreft zijn we het met de heer Hamelink volledig eens. Er moeten in Zeeland binnen afzienbare tijd vele verharde wegen gelegd worden, ongeacht wie deze zal moeten betalen. Het is een landbouwbelang van de eerste orde, dat de producten ten alle tijde op een snelle en betrouwbare wijze kunnen worden afgevoerd. Daarbij behoeven we niet alleen te kijken naar de huidige toestand, aangezien een goede weg het intensieve bodemgebruik in de hand werkt en dus veranderingen teweeg kan brengen in het bouwplan. We vernamen dat St. Philipsland in de loop van een aantal jaren geen onverharde wegen meer zal kennen en vragen ons af welke streek volgt. Als wij vervolgens enige indrukken neer willen schrijven die wij opdeden op de Maandag j.l. te Middelburg gehouden INHOUD: Overzicht Zitdagen Boekhoudbureau en Secretariaat Z L. M. Zitdagen „A. L. E. C." en Adviesbureau voor Oorlogsschade Reisindrukken uit de Verenigde Staten Lonen en Sociale Voor zieningen: Een Rectificatie; De waarborgsom voor Wachtgeld- en Werkloosheidsverzekering; Schrif telijke Arbeidsovereenkomsten Aanvullende uit kering voor schade aan bedrijfsuitrustingen Uit de Provincie De Boerenjeugd Meer aandacht voor de consumptie-aardappel gevraagd Het ver voer van brede landbouwwerktuigen op de weg Plombering pootaardappelen Tuinbouw: De Bel gische tuinders vrezen een Benelux op korte ter mijn Nederl. Landbouwhuishoudkundig Congres Wol Onderwijs: Rijkslandbouwwinterschool te Goes; Lagere Tuinbouwschool der Z. L. M. te Kapelle Mond- en Klauwzeer Marktberichten De regenval in Juni Bram uit de Slikhoek Korte Berichten Noord-Brabantsche Maatschap pij van Landbouw. Landbouwdag in het kader van de Oost- Vlaamse Veertiendaagse, dan willen we direct hierbij verklaren, dat wij reeds eerder te Brugge een dergelijke bijeenkomst meemaakten en ook daar vast moesten stellen, dat de belangstelling van Nederlandse zijde die van Belgische zijde overtrof. Toch hadden we in ver band met de tentoonstelling en de nationale feest dag in België meer belangstelling van over de grens verwacht, ondanks de oogstdrukte. De en kele tientallen Belgen, die deze bijeenkomst bezocht hebben, vormen slechts een fractie van de duizen den die dezelfde dag overgezet zijn over het veer BreskensVlissingen. Des te meer genoegen deed het ons dat de Commissaris der Koningin en de leden van Gedeputeerde Staten van hun belang stelling blijk gaven en dat de leden der Z. L. M. zo'n groot percentage van het overigens gering aantal bezoekers uitmaakten. Wij betreuren deze gang van zaken juist daar om zo, omdat wij van mening zijn, dat het idee van de internationale samenwerking gedragen moet worden door de bedrijfsgenoten zelve. Juist op bijeenkomsten als deze komt men tot de overtui ging dat er wederzijds begrip voor de moeilijk heden der partners nodig is en dat het vraagstuk zoals één der sprekers het uitdrukte „Blijft liggen door de noodzaak der feiten". Uiteraard kan het vraagstuk der Benelux door de recente ontwikke ling in groter verband niet meer los gezien worden van de landbouwintegratie in Europees verband, die nog in haar kinderschoenen staat. Toch werd deze ontwikkeling naar onze smaak teveel door de Belgen naar voren gehaald om hun afwachtende houding te rechtvaardigen t.a.v. de Benelux. Een samenwerking in groter verband zal immers des te gemakkelijker en-beter tot stand komen als reeds verschillende partijen onderling tot een vorm van samenwerking zijn gekomen. Men zal zich hier moeten hoeden alles van een top-organïsatie te verwachten en zoals Ir. Geuze in zijn slotwoord op merkte is dit eigenlijk het volgen van een omge keerde volgorde, waarbij de democrat's niet ten volle tot zijn recht kan komen, daar de volksver tegenwoordigers weinig invloed op de gang van zaken kunnen uitoefenen. Door verschillende sprekers van beide zijden werd nader op de vraagstukken die op landbouw gebied de speciale aandacht vragen, ingegaan. KONINKLIJK KWEEKBEDRIJF ZAADHANDEL KAPELLE-BI EZELIN GE Negro en buitenlandse Wikken Stoppelknollen zaad Direct leverbaar

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1952 | | pagina 1