ZITDAGEN
BOEKHOUDBUREAU
ZATERDAG 26 JULI 1952.
WAARIN OPGENOMEN HET NOORD-BRABANTSCH LANDBOUWBLAD
Officieel Orgaan van de Zeeuwsche Landbouw Maatschappij (Z. L. M.)
de Noord-Brabantsche Maatschappij van Landbouw en andere Verenigingen
ZITDAGEN SECRETARIAAT Z. L. M.
D. J. VAN DER HAVE
No. 2132. Frankering bij abonnement: Terneuzen
40e Jaargang.
ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD
Dit blad verschijnt elke ZATERDAG. Overname van arti
kelen slechts geoorloofd met duidelijke bronvermelding.
Leden van de Z. LM. en N.-Br. Mij van Landbouw ont
vangen het blad gratis.
ABONNEMENTSGELD: voor niet-leden van deze orga
nisaties bedraagt 10,per jaar.
Redactie:
Secretariaat der Z. L. M.
Landbouwhuis, Goes - Tel. 2345.
ADVERTENTIETARIEF: Per mm 15 cent; minimum per
advertentie 2,Incassokosten 0,15.
Regelabonnementen tegen speciaal tarief.
Inzending van advertentiën aan de Uitgeefster N.V. v/h
Firma P. J. VAN DE SANDE te Terneuzen of aan het
Landbouwhuis te Goes.
er zie fit
De jaarlijkse algemene vergadering van de
Zeeuwsche Polder- en Waterschapsbond mocht zich
ook dit jaar in een goede belangstelling verheugen,
waar gezien de te behandelen onderwerpen ook
wel reden toe bestond.
Het lid van Gedeputeerde Staten, de heer C.
Hamelink, behandelde aan de hand van uitvoerig
documentatiemateriaal
de onverharde polderwegen
en de mogelijkheden om deze economisch verant
woord te verbeteren. Dat hier nog het een en
ander te doen valt bleek wel uit de door hem over
gelegde cijfers.
Van de 5160 km wegen die Zéeland in totaal be
zit, zijn liefst 4316 km niet-plan wegen of quarter-
naire wegen. Hiervan zijn 1256 km onverharde
wegen, wat dus ongeveer het gedeelte van alle
openbare wegen in Zeeland uitmaakt.
Laten we de onverharde wegen in beheer bij pro
vincie en particulieren buiten beschouwing, omdat
zij waarschijnlijk geen landbouwfunctie vervullen,
dan blijven er 1042 km over, die wanneer veronder
steld wordt dat aan beide zijden 100 meter cultuur
grond gelegen is, 20.830 ha bedienen. Aannemende
dat de verhouding bouwland weiland ongeveer
80 20 bedraagt en het bouwland beteeld wordt
voor gedeelte met bieten; met aardappelen
en uien en met granen en andere gewassen
welke resp. 50, 30 en 7 ton te vervoeren producten
leveren, terwijl het vervoer van hooi en vee, bieten
koppen en mest, resp. 5, 2 en 2 ton per ha zou
bedragen, kwam spreker tot de conclusie dat over
deze wegen jaarlijks 537.400 ton vervoerd zou moe
ten worden over gemiddeld 2 km.
Uitgaande van de veronderstelling dat dit ver
voer gedurende 60 van de tijd, tengevolge van
de slechte weg plaats moet vinden met dubbele
trekkracht en halve snelheid, waardoor de kosten
per ton stijgen van 0,75 tot ƒ2,35, concludeerde
spreker dat aan dit vervoer jaarlijks ƒ1.719.000
extra kosten verbonden zijn, of wel ƒ49,60 per ha
per jaar.
Indien voor deze gebieden een verharde weg van
TERNEUZEN: Woensdag 30 Juli in Hotel „Des
Pays Bas".
KORTGENE: Donderdag 31 Juli in Hotel „De
Korenbeurs".
MIDDELBURG: Iedere Donderdag in Café „De
Eendracht".
ZIERIKZEE: Iedere Donderdag in Hotel „Huis
van Nassau".
ST. MAARTENSDIJK: Donderdag 31 Juli in Hotel
„Hof van Holland" van 10%12% uur.
MIDDELBURG: Donderdag 31 Juli in Café „De
Vriendschap" van 2—4 uur.
GOES: Iedere Dinsdag op het Landbouwhuis.
Komt hier met Uw vragen op pacht-, juridisch-,
economisch-, sociaal- en technisch gebied.
2.50 m breedte met 10 cm puin en 6 cm asfalt
gemaakt zou worden, zouden bij 30-jarige levens
duur de kosten per jaar en per ha 28,90 bedra
gen, zodat volgens spreker de conclusie kon wor
den getrokken, dat de belanghebbenden zelf op
economisch verantwoorde wijze hiertoe zouden
kunnen overgaan.
Vanuit de vergadering rezen tegen de gegeven
voorstelling van zaken wel enige bezwaren, waar
bij o.a. gewezen werd op het niet voldoen van asfalt
voor weinig bereden wegen en het weglaten der
onderhoudskosten. Deze laatsten zoudèn volgens
spreker gelijkgeschakeld moeten worden met die
van de onverharde weg, en dus wegvallen.
Ook ons leek deze berekening nogal optimistisch
opgesteld en bij het nazien van de cijfers van het
Zeeuwse bouwplan over 1951 traden enige belang
rijke verschillen aan hm licht. Indien we; de door
de heer Hamelink verrichte schattingen, alhoewel
ook die ons over het geheel genomen hoog voor
komen, op hetzelfde peil laten, komen we op
grond van het bouwplan 1951 in Zeeland (weiland
21,5 aardappelen en uien 9% en bieten
25% tot een geheel andere berekening waarbij
jaarlijks 372.000 ton over de onverharde wegen
vervoerd zou moeten worden, tegen een bedrag aan
extra-kosten van 34,2*0 per ha per jaar.
Hierbij is nog geen rekening gehouden met het
feit, dat vele van deze onverharde wegen gelegen
zijn in de moeilijk toegankelijke en laag gelegen
weidegebieden van Zeeland, waardoor o.i. dit per
centage weide nog wel wat hoger zal liggen dan
het hier genoemde en dus het aantal tonnen nog
lager.
Anderzijds is het bedieningsgebied per km weg
hier waarschijnlijk ook wel groter, zodat de be
rekening met zijn vele schattingen hierdoor be
trekkelijk weinig zal veranderen.
Zodat wij de mogelijkheden voor belanghebben
den om deze zaak zelf ter hand te nemen niet zo
groot achten en het de meest aangewezen weg ach
ten om voor dit doel subsidies ter beschikking te
stellen uit het wegenfonds. Wel is, zoals de heer
Harnelink duidelijk deed uitkomen, de juridische
zijde van dit vraagstuk nog lang niet opgelost,
daar de omvang van de onderhoudsplicht moet blij
ken uit de legger die door de gemeente wordt
vastgesteld en waarin aard, breedte en lengte van
de verharding omschreven worden.
Ondanks de moeilijke juridische verhoudingen
op dit gebied, meende spreker, dat de polderbestu
ren uit hoofde van het grote landbouwkundige be
lang maar vast aan de slag moeten gaan en dat
dan aan de hand van een proefproces uitgemaakt
moet worden voor wie de kosten zijn. Gelukkig
wordt ook door het Provinciaal Bestuur getracht
om voor deze quarternaire wegen bijdragen uit
het wegenfonds te verkrijgen. En ,al wagen we
het de gegeven berekening in twijfel te trekken,
wat het principe betreft zijn we het met de heer
Hamelink volledig eens.
Er moeten in Zeeland binnen afzienbare tijd vele
verharde wegen gelegd worden, ongeacht wie deze
zal moeten betalen. Het is een landbouwbelang
van de eerste orde, dat de producten ten alle tijde
op een snelle en betrouwbare wijze kunnen worden
afgevoerd. Daarbij behoeven we niet alleen te
kijken naar de huidige toestand, aangezien een
goede weg het intensieve bodemgebruik in de
hand werkt en dus veranderingen teweeg kan
brengen in het bouwplan.
We vernamen dat St. Philipsland in de loop van
een aantal jaren geen onverharde wegen meer
zal kennen en vragen ons af welke streek volgt.
Als wij vervolgens enige indrukken neer willen
schrijven die wij opdeden op de Maandag j.l. te
Middelburg gehouden
INHOUD: Overzicht Zitdagen Boekhoudbureau
en Secretariaat Z L. M. Zitdagen „A. L. E. C." en
Adviesbureau voor Oorlogsschade Reisindrukken
uit de Verenigde Staten Lonen en Sociale Voor
zieningen: Een Rectificatie; De waarborgsom voor
Wachtgeld- en Werkloosheidsverzekering; Schrif
telijke Arbeidsovereenkomsten Aanvullende uit
kering voor schade aan bedrijfsuitrustingen Uit
de Provincie De Boerenjeugd Meer aandacht
voor de consumptie-aardappel gevraagd Het ver
voer van brede landbouwwerktuigen op de weg
Plombering pootaardappelen Tuinbouw: De Bel
gische tuinders vrezen een Benelux op korte ter
mijn Nederl. Landbouwhuishoudkundig Congres
Wol Onderwijs: Rijkslandbouwwinterschool
te Goes; Lagere Tuinbouwschool der Z. L. M. te
Kapelle Mond- en Klauwzeer Marktberichten
De regenval in Juni Bram uit de Slikhoek
Korte Berichten Noord-Brabantsche Maatschap
pij van Landbouw.
Landbouwdag in het kader van de Oost-
Vlaamse Veertiendaagse,
dan willen we direct hierbij verklaren, dat wij
reeds eerder te Brugge een dergelijke bijeenkomst
meemaakten en ook daar vast moesten stellen, dat
de belangstelling van Nederlandse zijde die van
Belgische zijde overtrof. Toch hadden we in ver
band met de tentoonstelling en de nationale feest
dag in België meer belangstelling van over de
grens verwacht, ondanks de oogstdrukte. De en
kele tientallen Belgen, die deze bijeenkomst bezocht
hebben, vormen slechts een fractie van de duizen
den die dezelfde dag overgezet zijn over het veer
BreskensVlissingen. Des te meer genoegen deed
het ons dat de Commissaris der Koningin en de
leden van Gedeputeerde Staten van hun belang
stelling blijk gaven en dat de leden der Z. L. M.
zo'n groot percentage van het overigens gering
aantal bezoekers uitmaakten.
Wij betreuren deze gang van zaken juist daar
om zo, omdat wij van mening zijn, dat het idee van
de internationale samenwerking gedragen moet
worden door de bedrijfsgenoten zelve. Juist op
bijeenkomsten als deze komt men tot de overtui
ging dat er wederzijds begrip voor de moeilijk
heden der partners nodig is en dat het vraagstuk
zoals één der sprekers het uitdrukte „Blijft liggen
door de noodzaak der feiten". Uiteraard kan het
vraagstuk der Benelux door de recente ontwikke
ling in groter verband niet meer los gezien worden
van de landbouwintegratie in Europees verband,
die nog in haar kinderschoenen staat. Toch werd
deze ontwikkeling naar onze smaak teveel door de
Belgen naar voren gehaald om hun afwachtende
houding te rechtvaardigen t.a.v. de Benelux.
Een samenwerking in groter verband zal immers
des te gemakkelijker en-beter tot stand komen als
reeds verschillende partijen onderling tot een vorm
van samenwerking zijn gekomen. Men zal zich hier
moeten hoeden alles van een top-organïsatie te
verwachten en zoals Ir. Geuze in zijn slotwoord op
merkte is dit eigenlijk het volgen van een omge
keerde volgorde, waarbij de democrat's niet ten
volle tot zijn recht kan komen, daar de volksver
tegenwoordigers weinig invloed op de gang van
zaken kunnen uitoefenen.
Door verschillende sprekers van beide zijden
werd nader op de vraagstukken die op landbouw
gebied de speciale aandacht vragen, ingegaan.
KONINKLIJK KWEEKBEDRIJF
ZAADHANDEL
KAPELLE-BI EZELIN GE
Negro en buitenlandse Wikken
Stoppelknollen zaad
Direct leverbaar