JEUGDDORP „HEDENESSE"
RINGR1JDER1J TE POORTVLIET
OP ZATERDAG 5 JULI 1952
ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND
Redactie: P. Hendrikse, N. Filius, M. Kosten, L. de Jager, Z. Poppe, M. Poissonnier ®n
J. J. de Putter. Redactie-adres: Secretariaat L. J. G., Landbouwhuia, Goes.
Evenals alles heeft ook de jeugd
van W. Z.-Vl. zwaar te lijden gehad
door de laatste oorlog. Van de 2500
jongeren zijn er slechts weinig in het
jeugdwerk opgenomen.
Na de oorlog werd door Ned. Volks
herstel 120.000 beschikbaar gesteld
voor de gehele jeugd van. W. Z.-Vl.
teneinde de stichting van één groot
jeugdgebouw mogelijk te maken. Dit
bedrag is echter gedeeld: voor Rooms
en niet-Rooms ieder 60.000, daar de
verhouding ongeveer 50 50 is.
Voor de niet-Roomse jeugd werd
,,Hedenesse" gekocht.
Onder de gemeente Cadzand lagen
een 10-tal woning-bunkers, die op be
vel van de Duitsers gebouwd zijn.
Het geheel is gunstig gelegen, wat
betreft het maken van uitstapjes enz.,
dicht bij België en goede busverbin
dingen. En niet te vergeten onze
e eigen kust, met name Cadzand, waar
het hoe langer hoe drukker wordt.
Als er nog meer hotelruimte komt,
zal men het niet terug kennen. Ook
de omgeving rond ,,Hedenesse" is
mooi, midden tussen het groen. De
huisjes zijn wit gekalkt met rode
pannen daken, 't Is vanaf de hoofd
weg gezien een schilderachtig gezicht.
Drie gebouwtjes zijn ingericht als
slaapzaal, met in totaal 50 bedden.
Alles is nieuw, mooi materiaal.
Voorts zijn er vaste wastafels, stro
mend water, electrisch licht. Een
ander gebouw dient als keuken met
voorraadkamer, kelder enz. Enfin,
kortom, het is van alle gemakken
voorzien. U hoeft er met geen ver
koperde lepels en vorken te eten,
want alles is Gero-tafelzilver.
Ook is er een grote ontspannings
zaal met toneel en piano. Er is plaats
voor ruim 100 personen. Een nissen-
hut is er aan gebouwd als eetgelegen
heid. Er is verder nog een instuifzaal,
ziekenzaaltje en een woning voor de
Wika (werker in kerkelijke arbeid).
Er ligt een sportveld, waar op het
ogenblik het gras prachtig groen
staat. Het is dit voorjaar maar ge
zaaid, dus nog niet voor gebruik ge
reed.
Alle huisjes zijn met elkaar verbon
den door betonnen paadjes, de „stra
ten" van het dorp.
Voor wie is „Hedenesse"?
In de stichtingsacte staat nadruk
kelijk voor de gehele niet-Roomse
jeugd. Verreweg het grootste deel
hiervan is Hervormd, daarnaast en
kele kleinere groepen Gereformeer
den, Luthersen, Vrij-Evangelischen,
Baptisten en Doopsgezinden.
Hos kan men deze personen berei
ken? Velen kennen geen verenigings
leven of komen zelden of nooit in de
kerk. Het woord „Hedenesse" klinkt
nog vreemd voor velen en iets nieuws
gaat er niet altijd even gemakkelijk
in. De bevolking valt uiteen in 3
groepen: arbeiders, middenstand en
boeren, vaak scherp gescheiden.
In 1949 werd voor „Hedenesse" een
vaste kracht benoenyJ. Toen kon het
werk eerst goed beginnen. Het isole
ment moest verbroken worden, men
moet verantwoordelijkheid leren dra
gen, gemeenschap buiten het dorp
kweken en de verschillende groepe
ringen met elkaar in contact bren
gen. Het „dorp" heeft poorteressen
en poorters, jeugdgemeenteraad en
burgemeester.
In de eerste dorpsrede werd uiteen
gezet het doel van het jeugddorp: te
bouwen aan een levende bezielende
jeugdgemeenschap in W. Z.-Vl. tot
steun van elkaar en van anderen.
Tevens werd er gezegd dat er jaren
van taai volhouden zouden volgen,
wanneer er tegenspoed en verzet zal
komen. Beiden zullen zeker komen.
Maanden achtereen kwamen jonge
ren op Zaterdagmiddag samen om er
gezamenlijk te werken. De een
moest verven, een ander hanteerde
de witkwast, een derde deed weer
wat anders.
„Hedenesse" heeft zelf een wapen.
Het bestaat uit het Hugenotenkruis
met daar rondheen de cirkel van de
Nederl. jeugdgemeenschap. Hier
mede wordt de verbondenheid met
het verleden en met de hele jeugd
van heden uitgedrukt.
Met de oudere jeugd is er een goed
contact door middel van het blad de
„Schorreroep". Er zijn om en bij de
400 lezers. Iedereen mag er in schrij
ven. 't Is net als in de „Boeren-
jeugd". Hoe meer hoe liever, doch
daar hapert het soms nog wat aan.
De krant wordt op „Hedenesse" ge
tikt, gestencild en gebonden, en daar
is nogal wat werk aan verbonden.
Een lange dag ben je er zoet mee of
zwart mee, als je aan de stencil
machine zit.
Er worden weekends gegeven voor:
Jonge Kerk, volksdans, volkszang,
spelen, handenarbeid, belijdenis cate
chisanten enz. De laatste tijd is er af
en toe voor liefhebbers een rtiuziek-
middag en dan niet te vergeten de
kinderkampen a 12,50 per week.
Een tekort is nog wel dat niet alle
jongeren worden bereikt en ook niet
alle groepen. Met onze boerenjeugd
is er een groeiend contact. Op „He
denesse" worden ontvangen: Jonge
Kerk. Kerkeraden, „Jeugd en Evan
gelie", C. J. M. V., C. J. V. F., N. P. G.,
A. J.C.Gehec lonthoudersvereniging,
Belgische predikanten enz. Ongeken
de mogelijkheden Worden zo aan W.
Z.-Vl. gegeven. Laat Uw kans niet
voorbijgaan.
Bovenstaand stukje lijkt wel een
propaganda voor „Hedenesse", maar
het is een opsomming van feiten, die
aiog niet overal bekend zijn. Laten
we ook eens een kijkje gaan nemen
op zo'n bijeenkomst. Zo heeft op 10
Juni de voorzitter der Z.L.M. Ir M.
A. Geuze er een inleiding gehouden
over:
„Op en om de boerderij,
vroeger en nu."
Van te voren was er gelegenheid
om de omgeving en enkele gebouw
tjes te bezichtigen. Voor de meesten
was het geheel nieuw.
De Kringvoorzitter der Z. L. M. van
W. Z.-Vl., de heer M. de Bruijne, open
de de avond. De opkomst was boven
verwachting groot. Ook was er een
aantal dames meegekomen.
De heer Geuze zei, dat er op de
boerderijen zo'n grote ommekeer is
gekomen. Vroeger deed men alles
met de hand, er was veel personeel
en talrijke ambachtslui hadden werk
op de boerderij. Handelaren verdien
den eraan en de boerin verkocht
melk, boter, eieren en fruit aan de
deur. In het gezinsleven heerste orde
en tucht.
Tegenwoordig is alles tot en met
gemoderniseerd; zowel cultureel als
sociaal is er veel veranderd. Dat
heeft ook zijn schaduwkant. Hebben
wij het nu gemakkelijker, minder
zorg, meer levensgeluk? Wij menen
het dikwijls goed, maar wij doen het
vaak zo verkeerd.
Velen van ons hadden van Ir Geuze
een dergelijke inleiding verwacht. Hij
heeft eens niet de technische, maar
de geestelijke kant bekeken. Geluk
kig, want over het eerste hebben de
meesten van ons al wel eens meer
een uiteenzetting gehoofd.
Vroeger was liet boerengezin een
wereld op zichzelf. De boer maakte
van te voren zijn zaaiplan en daaraan
hield hij zich. Economie deerde hem
niet.
Spreker schetste de toestand als
volgt. Men zou kunnen zeggen, vroe
ger voer men in kalm water, tegen
woordig in de branding. Het materia
lisme speelt een grote rol. Dit is ge
deeltelijk ook wel terdege nodig ge
weest. Maar men moet en mag niet
voor geld alleen leven. „Gij zult van
brood alleen niet leven". Men moet
uit het geloof leven. Is de kerk dan
in gebreke gebleven of ligt de schuld
bij de dominees. Neen, de fout is bij
de gemeente.
Voor velen is de kerk slechts een
ornament, zede en traditie. Is het zo,
dan spelen andere goden de boven
toon.
Sommige streken zijn over-vrijzin-
nig, andere ultra-orthodox, rnaar
meestal met een gedwongen kerke
lijke belangstelling. Waar moet dat
naar toe?
Op het platteland vallen ook veel
tradities weg, men kan ook niet meer
steeds aan het oude vastkleven. Iso
lement is in deze huidige toestand
niet meer mogelijk.
Er is een te grote splitsing en het
standsgevoel speelt ook een grote rol.
Hoe is de verhouding werkgever
werknemer, boer—arbeider De
laatste wil zoveel mogelijk bezitter
worden. De werkgever moet meer
sociaal gevoel hebben, terwijl de
werknemer meer begrip moet gaan
krijgen voor zijn werk. Hij moet ook
eens iets weten over veevoeding en
begrijpen waarom er b.v. 70.000 bie
tenplantjes per ha moeten staan. Hij
zal zijn werk met meer plezier doen,
als hij de inhoud er van kent.
Hoe is de verhouding ouderen-
jongeren na de oorlog? De jongeren
staan dikwijls wantrouwend en cri-
tisch tegenover de ouderen. Zij heb
ben het gevoel, dat het begrip ver
dwenen is in deze wereld.
Zij willen een wereld die verstandig
te beoordelen moet zijn. Ze vinden
het een chaos met geweld en haat.
Knappe koppen spreken elkaar tegen,
dus hoe moet dat? De ouderen heb
ben feitelijk de wereld ingericht,
daarom critiseren de jongeren.
Sommige jongelui vinden zichzelf
terug, anderen niet. Er zijn er die
het wel geloven, die het een ander
laten opknappen. Anderen redeneren:
Laat ons eten en drinken en vrolijk
zijn, want morgen sterven wij. Dat
laatste laten zij er toch maar liever
af. Zo krijgt men een ijskoude, glas
harde jeugd. Men kent wel de prijs
van het leven, niet de waarde.
Gelukkig is er ook nog een goede
kern van jongeren. Alles is niet zo
gemakkelijk; een grote moeilijkheid
is z.g. landhonger; dienstplicht en
schoolopleiding vragen veel tijd.
Maar de Schepper heeft ons als re
delijk wezen geschapen en sommigen
voelen zich geroepen hun plicht te
doen. De tijd mag niet als een nood
lot over ons komen.
Hoe staan wij tegenover de poli
tiek? Velen vinden het een vuil zaak
je, maar als gij u niet met de politiek
bemoeit zal de politiek zich met U
bemoeien. De stem van het platte
land mag niet ontbreken. Vooral de
internationale politiek is zeer belang
rijk. Na 1900 is Nederland een ex
portland geworden. Internationale
strubbelingen kunnen dan ook voor
ons grote gevolgen hebben. Tegen
woordig probeert men door samen
werking zoveel mogelijk te bereiken.
Wie had over enkele jaren kunnen
denken dat er zou zijn: een plan-
Schuman, een West-Europees leger,
een Europese betalingsunie?
We hebben een kader nodig. Ta
weinig schouders dragen de verant
woordelijkheid en de jongeren moe
ten het werk van de ouderen kunnen
overnemen.
Tot slot nog een ernstig woord ach
teraf. Spreker haalde een gedeelte
aan uit Matth. 6 waar staat: „Weest
dan niet bezorgd voor de dag van
morgen." Dit doen wij allen wel, hoe
wel het ons in het Evangelie anders
geleerd wordt.
Daarna werd er 5 minuten gepau
zeerd om met elkaar over het behan
delde te praten. Het was geen een
voudige kost om te verwerken. Er
was verder gelegenheid tot vragen
stellen, waar niet zo erg veel gebruik
van gemaakt werd. Op de gestelde
vragen werd een duidelijk en breed
voerig antwoord door de spreker ge
geven.
De heer De Bruijne sloot de bijeen
komst.
Het onderwerp was moeilijk, zoals
ik hierboven reeds schreef. Maar
hebben we aan zoiets niet veel meer
dan aan iets dat we wel wisten of da
gelijks meemaken? Dat gaat in de
regel het ene oor in en het andere uit.
En bovendien zouden we misschien
toch te technisch worden.
MARIE POISSONNIER.
Tot onze grote vreugde blijkt er
grote belangstelling te bestaan voor
het ringrijderijfestijn te Poortvliet en
niet alleen voor het ringrijden, ook
voor de andere takken van sport.
Het programma werd reeds eerder
in de Boerenjeugd opgenomen en om
vat naast het ringrijden met rijtuig,
motor en paard nog diverse andere
attractieve nummers, die er zeker in
ruime mate aan bij zullen dragen om
de toeschouwers een mooie middag te
bezorgen.
We hopen dan ook dat velen Zater
dagmiddag 5 Juli te 2.30 uur present
zullen zijn. U geeft daarmee tew
blijk van waardering voor het jonge
renwerk, dal dikwijls onder moeilijke
omstandigheden diverse hindernissen
moet overwinnen om tot het gewen
ste succes te komen.
I-logen v/ij op U rekenen?
M. K.