JEUGDDORP „HEDENESSE" RINGR1JDER1J TE POORTVLIET OP ZATERDAG 5 JULI 1952 ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND Redactie: P. Hendrikse, N. Filius, M. Kosten, L. de Jager, Z. Poppe, M. Poissonnier ®n J. J. de Putter. Redactie-adres: Secretariaat L. J. G., Landbouwhuia, Goes. Evenals alles heeft ook de jeugd van W. Z.-Vl. zwaar te lijden gehad door de laatste oorlog. Van de 2500 jongeren zijn er slechts weinig in het jeugdwerk opgenomen. Na de oorlog werd door Ned. Volks herstel 120.000 beschikbaar gesteld voor de gehele jeugd van. W. Z.-Vl. teneinde de stichting van één groot jeugdgebouw mogelijk te maken. Dit bedrag is echter gedeeld: voor Rooms en niet-Rooms ieder 60.000, daar de verhouding ongeveer 50 50 is. Voor de niet-Roomse jeugd werd ,,Hedenesse" gekocht. Onder de gemeente Cadzand lagen een 10-tal woning-bunkers, die op be vel van de Duitsers gebouwd zijn. Het geheel is gunstig gelegen, wat betreft het maken van uitstapjes enz., dicht bij België en goede busverbin dingen. En niet te vergeten onze e eigen kust, met name Cadzand, waar het hoe langer hoe drukker wordt. Als er nog meer hotelruimte komt, zal men het niet terug kennen. Ook de omgeving rond ,,Hedenesse" is mooi, midden tussen het groen. De huisjes zijn wit gekalkt met rode pannen daken, 't Is vanaf de hoofd weg gezien een schilderachtig gezicht. Drie gebouwtjes zijn ingericht als slaapzaal, met in totaal 50 bedden. Alles is nieuw, mooi materiaal. Voorts zijn er vaste wastafels, stro mend water, electrisch licht. Een ander gebouw dient als keuken met voorraadkamer, kelder enz. Enfin, kortom, het is van alle gemakken voorzien. U hoeft er met geen ver koperde lepels en vorken te eten, want alles is Gero-tafelzilver. Ook is er een grote ontspannings zaal met toneel en piano. Er is plaats voor ruim 100 personen. Een nissen- hut is er aan gebouwd als eetgelegen heid. Er is verder nog een instuifzaal, ziekenzaaltje en een woning voor de Wika (werker in kerkelijke arbeid). Er ligt een sportveld, waar op het ogenblik het gras prachtig groen staat. Het is dit voorjaar maar ge zaaid, dus nog niet voor gebruik ge reed. Alle huisjes zijn met elkaar verbon den door betonnen paadjes, de „stra ten" van het dorp. Voor wie is „Hedenesse"? In de stichtingsacte staat nadruk kelijk voor de gehele niet-Roomse jeugd. Verreweg het grootste deel hiervan is Hervormd, daarnaast en kele kleinere groepen Gereformeer den, Luthersen, Vrij-Evangelischen, Baptisten en Doopsgezinden. Hos kan men deze personen berei ken? Velen kennen geen verenigings leven of komen zelden of nooit in de kerk. Het woord „Hedenesse" klinkt nog vreemd voor velen en iets nieuws gaat er niet altijd even gemakkelijk in. De bevolking valt uiteen in 3 groepen: arbeiders, middenstand en boeren, vaak scherp gescheiden. In 1949 werd voor „Hedenesse" een vaste kracht benoenyJ. Toen kon het werk eerst goed beginnen. Het isole ment moest verbroken worden, men moet verantwoordelijkheid leren dra gen, gemeenschap buiten het dorp kweken en de verschillende groepe ringen met elkaar in contact bren gen. Het „dorp" heeft poorteressen en poorters, jeugdgemeenteraad en burgemeester. In de eerste dorpsrede werd uiteen gezet het doel van het jeugddorp: te bouwen aan een levende bezielende jeugdgemeenschap in W. Z.-Vl. tot steun van elkaar en van anderen. Tevens werd er gezegd dat er jaren van taai volhouden zouden volgen, wanneer er tegenspoed en verzet zal komen. Beiden zullen zeker komen. Maanden achtereen kwamen jonge ren op Zaterdagmiddag samen om er gezamenlijk te werken. De een moest verven, een ander hanteerde de witkwast, een derde deed weer wat anders. „Hedenesse" heeft zelf een wapen. Het bestaat uit het Hugenotenkruis met daar rondheen de cirkel van de Nederl. jeugdgemeenschap. Hier mede wordt de verbondenheid met het verleden en met de hele jeugd van heden uitgedrukt. Met de oudere jeugd is er een goed contact door middel van het blad de „Schorreroep". Er zijn om en bij de 400 lezers. Iedereen mag er in schrij ven. 't Is net als in de „Boeren- jeugd". Hoe meer hoe liever, doch daar hapert het soms nog wat aan. De krant wordt op „Hedenesse" ge tikt, gestencild en gebonden, en daar is nogal wat werk aan verbonden. Een lange dag ben je er zoet mee of zwart mee, als je aan de stencil machine zit. Er worden weekends gegeven voor: Jonge Kerk, volksdans, volkszang, spelen, handenarbeid, belijdenis cate chisanten enz. De laatste tijd is er af en toe voor liefhebbers een rtiuziek- middag en dan niet te vergeten de kinderkampen a 12,50 per week. Een tekort is nog wel dat niet alle jongeren worden bereikt en ook niet alle groepen. Met onze boerenjeugd is er een groeiend contact. Op „He denesse" worden ontvangen: Jonge Kerk. Kerkeraden, „Jeugd en Evan gelie", C. J. M. V., C. J. V. F., N. P. G., A. J.C.Gehec lonthoudersvereniging, Belgische predikanten enz. Ongeken de mogelijkheden Worden zo aan W. Z.-Vl. gegeven. Laat Uw kans niet voorbijgaan. Bovenstaand stukje lijkt wel een propaganda voor „Hedenesse", maar het is een opsomming van feiten, die aiog niet overal bekend zijn. Laten we ook eens een kijkje gaan nemen op zo'n bijeenkomst. Zo heeft op 10 Juni de voorzitter der Z.L.M. Ir M. A. Geuze er een inleiding gehouden over: „Op en om de boerderij, vroeger en nu." Van te voren was er gelegenheid om de omgeving en enkele gebouw tjes te bezichtigen. Voor de meesten was het geheel nieuw. De Kringvoorzitter der Z. L. M. van W. Z.-Vl., de heer M. de Bruijne, open de de avond. De opkomst was boven verwachting groot. Ook was er een aantal dames meegekomen. De heer Geuze zei, dat er op de boerderijen zo'n grote ommekeer is gekomen. Vroeger deed men alles met de hand, er was veel personeel en talrijke ambachtslui hadden werk op de boerderij. Handelaren verdien den eraan en de boerin verkocht melk, boter, eieren en fruit aan de deur. In het gezinsleven heerste orde en tucht. Tegenwoordig is alles tot en met gemoderniseerd; zowel cultureel als sociaal is er veel veranderd. Dat heeft ook zijn schaduwkant. Hebben wij het nu gemakkelijker, minder zorg, meer levensgeluk? Wij menen het dikwijls goed, maar wij doen het vaak zo verkeerd. Velen van ons hadden van Ir Geuze een dergelijke inleiding verwacht. Hij heeft eens niet de technische, maar de geestelijke kant bekeken. Geluk kig, want over het eerste hebben de meesten van ons al wel eens meer een uiteenzetting gehoofd. Vroeger was liet boerengezin een wereld op zichzelf. De boer maakte van te voren zijn zaaiplan en daaraan hield hij zich. Economie deerde hem niet. Spreker schetste de toestand als volgt. Men zou kunnen zeggen, vroe ger voer men in kalm water, tegen woordig in de branding. Het materia lisme speelt een grote rol. Dit is ge deeltelijk ook wel terdege nodig ge weest. Maar men moet en mag niet voor geld alleen leven. „Gij zult van brood alleen niet leven". Men moet uit het geloof leven. Is de kerk dan in gebreke gebleven of ligt de schuld bij de dominees. Neen, de fout is bij de gemeente. Voor velen is de kerk slechts een ornament, zede en traditie. Is het zo, dan spelen andere goden de boven toon. Sommige streken zijn over-vrijzin- nig, andere ultra-orthodox, rnaar meestal met een gedwongen kerke lijke belangstelling. Waar moet dat naar toe? Op het platteland vallen ook veel tradities weg, men kan ook niet meer steeds aan het oude vastkleven. Iso lement is in deze huidige toestand niet meer mogelijk. Er is een te grote splitsing en het standsgevoel speelt ook een grote rol. Hoe is de verhouding werkgever werknemer, boer—arbeider De laatste wil zoveel mogelijk bezitter worden. De werkgever moet meer sociaal gevoel hebben, terwijl de werknemer meer begrip moet gaan krijgen voor zijn werk. Hij moet ook eens iets weten over veevoeding en begrijpen waarom er b.v. 70.000 bie tenplantjes per ha moeten staan. Hij zal zijn werk met meer plezier doen, als hij de inhoud er van kent. Hoe is de verhouding ouderen- jongeren na de oorlog? De jongeren staan dikwijls wantrouwend en cri- tisch tegenover de ouderen. Zij heb ben het gevoel, dat het begrip ver dwenen is in deze wereld. Zij willen een wereld die verstandig te beoordelen moet zijn. Ze vinden het een chaos met geweld en haat. Knappe koppen spreken elkaar tegen, dus hoe moet dat? De ouderen heb ben feitelijk de wereld ingericht, daarom critiseren de jongeren. Sommige jongelui vinden zichzelf terug, anderen niet. Er zijn er die het wel geloven, die het een ander laten opknappen. Anderen redeneren: Laat ons eten en drinken en vrolijk zijn, want morgen sterven wij. Dat laatste laten zij er toch maar liever af. Zo krijgt men een ijskoude, glas harde jeugd. Men kent wel de prijs van het leven, niet de waarde. Gelukkig is er ook nog een goede kern van jongeren. Alles is niet zo gemakkelijk; een grote moeilijkheid is z.g. landhonger; dienstplicht en schoolopleiding vragen veel tijd. Maar de Schepper heeft ons als re delijk wezen geschapen en sommigen voelen zich geroepen hun plicht te doen. De tijd mag niet als een nood lot over ons komen. Hoe staan wij tegenover de poli tiek? Velen vinden het een vuil zaak je, maar als gij u niet met de politiek bemoeit zal de politiek zich met U bemoeien. De stem van het platte land mag niet ontbreken. Vooral de internationale politiek is zeer belang rijk. Na 1900 is Nederland een ex portland geworden. Internationale strubbelingen kunnen dan ook voor ons grote gevolgen hebben. Tegen woordig probeert men door samen werking zoveel mogelijk te bereiken. Wie had over enkele jaren kunnen denken dat er zou zijn: een plan- Schuman, een West-Europees leger, een Europese betalingsunie? We hebben een kader nodig. Ta weinig schouders dragen de verant woordelijkheid en de jongeren moe ten het werk van de ouderen kunnen overnemen. Tot slot nog een ernstig woord ach teraf. Spreker haalde een gedeelte aan uit Matth. 6 waar staat: „Weest dan niet bezorgd voor de dag van morgen." Dit doen wij allen wel, hoe wel het ons in het Evangelie anders geleerd wordt. Daarna werd er 5 minuten gepau zeerd om met elkaar over het behan delde te praten. Het was geen een voudige kost om te verwerken. Er was verder gelegenheid tot vragen stellen, waar niet zo erg veel gebruik van gemaakt werd. Op de gestelde vragen werd een duidelijk en breed voerig antwoord door de spreker ge geven. De heer De Bruijne sloot de bijeen komst. Het onderwerp was moeilijk, zoals ik hierboven reeds schreef. Maar hebben we aan zoiets niet veel meer dan aan iets dat we wel wisten of da gelijks meemaken? Dat gaat in de regel het ene oor in en het andere uit. En bovendien zouden we misschien toch te technisch worden. MARIE POISSONNIER. Tot onze grote vreugde blijkt er grote belangstelling te bestaan voor het ringrijderijfestijn te Poortvliet en niet alleen voor het ringrijden, ook voor de andere takken van sport. Het programma werd reeds eerder in de Boerenjeugd opgenomen en om vat naast het ringrijden met rijtuig, motor en paard nog diverse andere attractieve nummers, die er zeker in ruime mate aan bij zullen dragen om de toeschouwers een mooie middag te bezorgen. We hopen dan ook dat velen Zater dagmiddag 5 Juli te 2.30 uur present zullen zijn. U geeft daarmee tew blijk van waardering voor het jonge renwerk, dal dikwijls onder moeilijke omstandigheden diverse hindernissen moet overwinnen om tot het gewen ste succes te komen. I-logen v/ij op U rekenen? M. K.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1952 | | pagina 5