REISINDRUKKEN UIT DE VERENIGDE STATEN
Rijtoer Z. L. M. di
or de Kring Axel
De technische zijde van het draineren werd door
Ir v. d. Sluis samen gevat in de volgende punten:
1. Welk systeem?
2. Welke soort buizen?
3. Welke helling?
4. Welke.bedekking?
1. Wanneer in een perceel veel hoogte-ver
schillen voorkomen of verschillende drainage
afstanden in verband met het bodemprofiel ge
wenst zijn, verdient de samengestelde drainage
voorkeur boven de enkelvoudige. Indien het vel
schil in hoogte regelmatig verloopt, moeten dé
zuigdrains loodrecht op de richting van het verval
gelegd worden. Met een berekening werd aange
toond dat de drainafstand dan groter kan zijn.
2. Kraagloze buizen verdienen, om financiële
redenen, de voorkeur boven kraagbuizen. De resul
taten zijn hier n.l. even goed als bij kraagbuizen.
Ir Duim vond bij het onderhoud evenmin verschil
tussen beide soorten buizen. Betonbuizen hebben
het voordeel dat ze in het algemeen rechter zijn
dan gebakken buizen; ze kunnen echter niet in
zure gronden gelegd worden, daar ze hierin snel
verweren. Bovendien zijn ze duurder dan gebak
ken buizen.
3. In de praktijk wordt, indien mogelijk, een
helling gegeven van 10 a 20 cm per 100 m. De reden
van deze maatregel zou zijn dat de snelheid van
het water in de drains groter wordt, waardoor
meer vaste delen, welke anders in de buis zouden
bezinken, worden meegenomen. Vele drainreeksen
welke echter horizontaal gelegd zijn, hebben geen
grotere afzetting. Voor de totale afvoer van het
water is de helling niet van doorslaggevende be
tekenis. Wanneer men de drainreeksen tevens ge
bruiken wil voor infiltratie, is de horizontale lig
ging zeker de beste.
Nader onderzoek in deze kwestie is noodzakelijk.
4. Van dekmateriaal wordt gebruik gemaakt
om het inspoelen van gronddeeltjes te voorkomen.
Bij zeer ondoorlatende gronden kan het gebruikt
worden om de toestroming naar de stootvoegen te
bevorderen. Van de te gebruiken materialen wordt
vezelig turfmolm het beste geacht. Over de nood
zakelijkheid van deze maatregel, voor verschillende
gronden, is weinig bekend. Volgens velen kan dik
wijls met het afdekken met goede teeltaarde wor
den volstaan. Het noodzakelijke onderzoek van dit
probleem zal veel tijd kosten.
Door Ir Franke werd verder ingegaan op de toe
passing van samengestelde drainage. Naast de
reeds genoemde voordelen, maakt hoofddrainage
het dempen van sloten mogelijk, waardoor grotere
pecelen met betere vorm kunnen ontstaan.
Het dempen van sloten betekent landwinst en
besparing van onderhoud. Hoewel het onderhoud
van samengestelde drainage iets lastiger is dan
dat van de enkelvoudige, staat hier tegenover dat
slechts één uitmonding in de waterleiding aanzien
lijke besparingen op het onderhoud van de leiding
zelf kan geven.
In 't algemeen blijken dan ook de uitvoeringskos
ten van hoofddrainage aanzienlijk geringer, dan de
voordelen. Hoewel de noodzakelijkheid van een
voldoende open waterberging in de polder niet ver
geten mag worden, ziet de heer Franke nog grote
mogelijkheden voor de toepassing van de samen
gestelde drainage voor gebieden met een ontwate
ringsdiepte van tenminste 1.20 m.
Ook sloten welke in onderhoud zijn bij meerdere
onderhoudsplichtigen, zullen met voordeel door
hoofddrainage kunnen worden vervangen. De
waterschapsbesturen zullen bereid moeten zijn om
Op Vrijdag 27 Juni zal, nadat des ochtends de
Algemene Zomervergadering der Z. L. M, heeft
plaats gehad
DE TRADITIONELE RIJTOER
gemaakt worden, ditmaal door de Kring Axel der
Z. L. M.
Evenals verleden jaar zijn de kosten per deel
nemer gesteld op 1,voor hen die niet over
een eigen vervoermiddel beschikken. Ieder lid van
de Z. L. M. heeft daarentegen op vertoon van zijn
lidmaatschapskaart 1952 gratis toegang tot de
tentoonstelling.
Hoe dient men te handelen?
De afdelingen, die zelf met een bus naar de ver
gadering komen en die met de bus aan de rijtoer
deelnemen, moeten voor de gehele dag met de
autobusonderneming afrekenen. De leden, die op
deze wijze naar Axel komen, moeten zich dus niet
aan het secretariaat der Z. L. M. opgeven. De
secretaris van een afdeling, waarvan men met een
bus komt, geeft alleen op, dat hij een volgnummer
voor de bus wenst te ontvangen.
Automobilisten.
Allen, die met een eigen auto aan de rijtoer
wensen deel te nemen, dienen dit vóór 18 Juni a.s.
op te geven aan het Secretariaat der Z. L. M.,
Landbouwhuis te Goes (liefst per briefkaart). Men
gelieve dan op te geven of men nog plaatsen be
schikbaar heeft in zijn auto.
Ook wanneer men geen plaatsen meer beschik
baar heeft, dient men op te geven, dat men met
eigen wagen meerijdt. Men ontvangt dan na 18
Juni een nummer, dat aangeeft op welke plaats
men in de rijtoer is ingedeeld.
Leden, die niet met eigen wagen en niet met een
bus der Afdeling komen.
De leden en belangstellenden, die niet met een
eigen auto en ook niet per afdelingsbus naar Axel
komen, kunnen zich opgeven uitsluitend door stor
ting van 1,per gewenste plaats op giro 172503
der Z. L. M. te Goes. Op het girostrookje dient
men te vermelden: Opgave rijtoer.
het onderhoud van deze kunstwerken op zich te
nemen.
Dr Smeding, die de leiding van deze bijeenkomst
had, constateerde in zijn slotwoord, dat nog vele
in de praktijk levende vragen niet afdoende konden
worden beantwoord. Hoewel hij zich bewust was
van de moeilijkheden welke aan het onderzoek over
de drainage verbonden zijn, spoorde hij alle onder
zoekers aan, om gezamenlijk dit voor de landbouw
zo belangrijke vraagstuk, zo spoedig als maar mo
gelijk is, tot een oplossing te brengen.
Deze categorie moet zich dus niet, zoals vorige
jaren per brief of briefkaart aanmelden, doch
alleen door overmaking van ƒ1,per gewenste
plaats.
Ook deze aanmeldingen dienen vóór 18 Juni a.s.
bij het secretariaat der Z. L. M. te Goes ontvangen
te zijn.
Men ontvangt dan tijdig een kaart, waarop is
aangegeven in welke auto of bus men is ingedeeld.
Automobilisten, die niet in het bezit
zijn van een nummer kunnen onder
geen voorwaarde in de rijtoer worden
opgenomen.
DE OPGAVEN MOETEN VOOR 18 JUNI OP
IIET SECRETARIAAT DER Z. L. M. TE GOES
AANWEZIG ZIJN. NA DIEN DATUM LOOPT
U DE KANS NIET DEEL TE KUNNEN NEMEN.
VEREN OVER DE WESTER-SCHELDE.
Wij wijzen de automobilisten en bus
geleiders er op, dat het veer Kruiningen
Perkpolder op 27 Juni overbelast zal zijn,
daar waarschijnlijk geen extra-boot beschik
baar is. Wel zal een extra-boot worden
ingelegd in de dienst VlissingenBreskens.
In verband hiermee adviseren wij hen die
komen uit:
Walcheren, Noord-Beveland en West
Zuid-Beveland om te rijden over Vlissin
genBreskens.
Daarnaast adviseren wij hen, die komen
uit Tholen en Schouwen, om zo mogelijk
over Antwerpen te rijden. Dit advies is
helaas noodzakelijk daar anders waar
schijnlijk grote stagnatie bij het overzetten
op zal treden. We roepen onze leden dan
ook op dit advies terwille van de goede
gang van zaken op te volgen.
II.
Bozeman, 26 Mei 1952.
Eén van de dingen, waar men al heel spoedig na
aankomst in de Verenigde Staten een indruk van
krijgt, is
HET WELVAARTSPEIL,
al is ook hier uiterste waakzaamheid geboden, daar
zeker op dit gebied de schijn bedriegen kan. Maar
in het algemeen kan men wel zeggen, dat het
welvaartspeil van de gemiddelde Amerikaan hoger
ligt, dan dat van de gemiddelde West-Europeaan.
Het spreekt ook eigenlijk vanzelf, daar dit land
de twee wereldoorlogen wel heeft meegevochten,
doch in eigen gebieden geen schade heeft geleden.
De laatste wereldoorlog heeft aan allen, die niet in
leger, vloot of luchtmacht meestreden, volop werk
verschaft en deze hausse in de landbouw en in
dustrie duurt practisch nog steeds voort. Moest
eerst de productie omgeschakeld worden naar de
vredesproductie, daar de gehele wereld bijna alles
hard nodig had, daarna kwam de strijd in Korea
en het enorme herbewapeningsprogramma op
nieuw aan vele handen werk verschaffen. Dit alles
leidde tot zeer hoge lonen, die in vele gevallen ver
uitgaan boven de lonen, die in ons land worden
verdiend.
Daartegenover zijn de sociale voorzieningen lang
zo uitgebreid en algemeen niet als in ons land,
waar juist het streven naar een sociale verzekering
van de wieg tot het graf een zeer duidelijk uit
vloeisel is van het streven naar de bestaanszeker
heid.
Het feit, dat de lonen in geldeenheden uitge
drukt hoog zijn, wil echter nog niet zeggen, dat
het welvaartspeil hoog is, want het gaat er im
mers maar om, wat men voor zijn geld kan kopen.
Welnu, de indruk heeft zich gevestigd, dat de
gemiddelde Amerikaanse werker méér voor zijn
loon of salaris kan kopen, of, beter gezegd, min
der uren behoeft te werken om hetzelfde te
kunnen kopen als zijn Nederlandse, en zeker als
vele van zijn West-Éuropese collega's. En aange
zien men hier over het algemeen flink werkt, en in
vele gevallen de huisvrouw óók een werkkring
heeft, worden er heel wat dollars verdiend en kan
de gemiddelde Amerikaan zich dingen veroorloven,
die wij niet kunnen. Wat, bijvoorbeeld, onmiddellijk
opvalt is het grote aantal automobielen. De grote
automobielzaken kennen allen het afbetalingssy
steem en derhalve heeft practisch iedere huisvader
zijn eigen nieuwe auto. Wanneer men met de trein
langs steden en dorpen rijdt, dan ziet men bij de
fabrieken honderden auto's geparkeerd staan, die
van personeel en arbeiders zijn. Op een bevolking
van 155 millioen rijden er ongeveer 40 millioen
luxe wagens, hetgeen betekent, dat bijna ieder
huisgezin een eigen auto heeft en tevens, dat men
de gehele bevolking van de Verenigde Staten in
haar automobielen tegelijkertijd kan vervoeren.
Vele andere technische hulpmiddelen, zoals ijs
kasten, diepvriesinstallaties, alle mogelijke auto
maten, televisie, enz. zijn gemeengoed geworden
en veraangenamen het leven der mensen, al wil
hiermede niet gezegd zijn, dat de Amerikaan een
gelukkiger leven leidt dan de Europeaan.
Na deze enkele, algemene, indrukken, die als het
ware ter inleiding moesten dienen van het meer
gespecialiseerde onderwerp „Landbouw" thans iets
meer over
DE LANDBOUWSECTOR.
Ook hier is het natuurlijk niet mogelijk een vol
komen duidelijk beeld te krijgen in de enkele maan
den tijds, die men in dit zo uitgestrekte land mag
doorbrengen.
In een dergelijk gebied treft men vele klimaten
aan, vele grondsoorten, vele hoogteverschillen, enz:.
In het Noorden van de Verenigde Staten zijn de
omstandigheden in verschillende streken zodanig,
dat men een groeiperiode van slechts 90 dagen
heeft, terwijl men in Florida en Louisana een sub
tropisch klimaat aantreft. In het Zuiden heeft men
aldus de zogenaamde „Cotton Belt," een enorm
gebied, waar de katoen groeit en tevens suikerriet
en rijst. In midden Amerika vindt men de „Corn
Belt," gevormd door de staten, waar de grote mais-
oogst vandaan komt. Weer Noordelijker en tevens
Westelijker de „Wheat Belt," het tarwegebied. In
Californië de zuidvruchten en de groente. De weide,
gebieden om de grote steden in het Oosten van dit
land.
Deze opsomming vormt slechts een ruw beeld,
doch toont wel aan, dat de verschillen in bewer
king, opbrengst, enz. groot kunnen zijn.
Een eerste algemene indruk, die men hier krijgt
een indruk die'natuurlijk reeds lang door ande
ren is bevestigd is dat een vergelijking met onze
Nederlandse landbouw zeer moeilijk is, daar de
extensieve vorm in dit land hoogtij viert, dus
een zo hoog mogelijke opbrengst per mankracht
terwijl in Nederland noodzakelijkerwijs gestreefd
wordt naar een zo hoog mogelijke opbrengst per
hectare. Vraagstukken als mechanisatie, kunst-
mestgiften, vruchtwisseling, enz. komen daardoor
in een geheel ander vlak te liggen, dan in ons eigen
land.
ENKELE CIJFERS.
Enkele cijfers zullen het bovenstaande wel dui
delijk maken. Bijna 60 van de ruim 7,5 millioen
km2 grond is in gebruik als landbouwgrond. Er
zijn ongeveer 5,4 millioen afzonderlijke boerderijen,
die in grootte van 3 acres tot meer dan 100.000
acres uiteenlopen. (Een acre is 40 are, dus te
vergelijken met ons Zeeuws gemet). De gemid
delde grootte van de Amerikaanse boerderij is
ongeveer 210 gemeten.
De boerderijen staan veelal apart, niet in de dor
pen en vormen aldus familie-eenheden, waar de
gehele familie meewerkt.
In 1950 omvatte de totale boerenbevolking ruim
24 millioen personen en dit getal is lager dan het
in 1900 was.
De niet-landbouwende bevolking steeg in dezelf
de periode van 50 jaar daarentegen met liefst 80
millioen mensen.
Ongeveer van de boerderijen zijn het eigen
dom van de gebruiker en V* zijn in gebruik bij
pachters. Ruim ,4/s van al het werk wordt door de
boer en zijn gezin gedaan, zodat het aantal land
arbeiders zeer gering is.
Zoals men wel ziet, levert een dusdanige exten
sieve landbouw geheel andere problemen op, dan
onze Nederlandse intensieve.
Als bewijs hiervoor nog en tevens als besluit van
deze reisbrief, moge dienen een opschrift van een
brochure, die ik hier bij de Voorlichtingsdienst van
de Staat Montana zag liggen en dat luidde:
„Hoe kunnen wij het gemiddeld steeds groter
worden van onze boerderijen tegengaan".
En dan te denken, dat wij in Nederland juist
maatregelen beramen om het tegenovergestelde
tegen te gaan
SCHLINGEMANN.