REISINDRUKKEN UIT DE VERENIGDE STATEN Rijtoer Z. L. M. di or de Kring Axel De technische zijde van het draineren werd door Ir v. d. Sluis samen gevat in de volgende punten: 1. Welk systeem? 2. Welke soort buizen? 3. Welke helling? 4. Welke.bedekking? 1. Wanneer in een perceel veel hoogte-ver schillen voorkomen of verschillende drainage afstanden in verband met het bodemprofiel ge wenst zijn, verdient de samengestelde drainage voorkeur boven de enkelvoudige. Indien het vel schil in hoogte regelmatig verloopt, moeten dé zuigdrains loodrecht op de richting van het verval gelegd worden. Met een berekening werd aange toond dat de drainafstand dan groter kan zijn. 2. Kraagloze buizen verdienen, om financiële redenen, de voorkeur boven kraagbuizen. De resul taten zijn hier n.l. even goed als bij kraagbuizen. Ir Duim vond bij het onderhoud evenmin verschil tussen beide soorten buizen. Betonbuizen hebben het voordeel dat ze in het algemeen rechter zijn dan gebakken buizen; ze kunnen echter niet in zure gronden gelegd worden, daar ze hierin snel verweren. Bovendien zijn ze duurder dan gebak ken buizen. 3. In de praktijk wordt, indien mogelijk, een helling gegeven van 10 a 20 cm per 100 m. De reden van deze maatregel zou zijn dat de snelheid van het water in de drains groter wordt, waardoor meer vaste delen, welke anders in de buis zouden bezinken, worden meegenomen. Vele drainreeksen welke echter horizontaal gelegd zijn, hebben geen grotere afzetting. Voor de totale afvoer van het water is de helling niet van doorslaggevende be tekenis. Wanneer men de drainreeksen tevens ge bruiken wil voor infiltratie, is de horizontale lig ging zeker de beste. Nader onderzoek in deze kwestie is noodzakelijk. 4. Van dekmateriaal wordt gebruik gemaakt om het inspoelen van gronddeeltjes te voorkomen. Bij zeer ondoorlatende gronden kan het gebruikt worden om de toestroming naar de stootvoegen te bevorderen. Van de te gebruiken materialen wordt vezelig turfmolm het beste geacht. Over de nood zakelijkheid van deze maatregel, voor verschillende gronden, is weinig bekend. Volgens velen kan dik wijls met het afdekken met goede teeltaarde wor den volstaan. Het noodzakelijke onderzoek van dit probleem zal veel tijd kosten. Door Ir Franke werd verder ingegaan op de toe passing van samengestelde drainage. Naast de reeds genoemde voordelen, maakt hoofddrainage het dempen van sloten mogelijk, waardoor grotere pecelen met betere vorm kunnen ontstaan. Het dempen van sloten betekent landwinst en besparing van onderhoud. Hoewel het onderhoud van samengestelde drainage iets lastiger is dan dat van de enkelvoudige, staat hier tegenover dat slechts één uitmonding in de waterleiding aanzien lijke besparingen op het onderhoud van de leiding zelf kan geven. In 't algemeen blijken dan ook de uitvoeringskos ten van hoofddrainage aanzienlijk geringer, dan de voordelen. Hoewel de noodzakelijkheid van een voldoende open waterberging in de polder niet ver geten mag worden, ziet de heer Franke nog grote mogelijkheden voor de toepassing van de samen gestelde drainage voor gebieden met een ontwate ringsdiepte van tenminste 1.20 m. Ook sloten welke in onderhoud zijn bij meerdere onderhoudsplichtigen, zullen met voordeel door hoofddrainage kunnen worden vervangen. De waterschapsbesturen zullen bereid moeten zijn om Op Vrijdag 27 Juni zal, nadat des ochtends de Algemene Zomervergadering der Z. L. M, heeft plaats gehad DE TRADITIONELE RIJTOER gemaakt worden, ditmaal door de Kring Axel der Z. L. M. Evenals verleden jaar zijn de kosten per deel nemer gesteld op 1,voor hen die niet over een eigen vervoermiddel beschikken. Ieder lid van de Z. L. M. heeft daarentegen op vertoon van zijn lidmaatschapskaart 1952 gratis toegang tot de tentoonstelling. Hoe dient men te handelen? De afdelingen, die zelf met een bus naar de ver gadering komen en die met de bus aan de rijtoer deelnemen, moeten voor de gehele dag met de autobusonderneming afrekenen. De leden, die op deze wijze naar Axel komen, moeten zich dus niet aan het secretariaat der Z. L. M. opgeven. De secretaris van een afdeling, waarvan men met een bus komt, geeft alleen op, dat hij een volgnummer voor de bus wenst te ontvangen. Automobilisten. Allen, die met een eigen auto aan de rijtoer wensen deel te nemen, dienen dit vóór 18 Juni a.s. op te geven aan het Secretariaat der Z. L. M., Landbouwhuis te Goes (liefst per briefkaart). Men gelieve dan op te geven of men nog plaatsen be schikbaar heeft in zijn auto. Ook wanneer men geen plaatsen meer beschik baar heeft, dient men op te geven, dat men met eigen wagen meerijdt. Men ontvangt dan na 18 Juni een nummer, dat aangeeft op welke plaats men in de rijtoer is ingedeeld. Leden, die niet met eigen wagen en niet met een bus der Afdeling komen. De leden en belangstellenden, die niet met een eigen auto en ook niet per afdelingsbus naar Axel komen, kunnen zich opgeven uitsluitend door stor ting van 1,per gewenste plaats op giro 172503 der Z. L. M. te Goes. Op het girostrookje dient men te vermelden: Opgave rijtoer. het onderhoud van deze kunstwerken op zich te nemen. Dr Smeding, die de leiding van deze bijeenkomst had, constateerde in zijn slotwoord, dat nog vele in de praktijk levende vragen niet afdoende konden worden beantwoord. Hoewel hij zich bewust was van de moeilijkheden welke aan het onderzoek over de drainage verbonden zijn, spoorde hij alle onder zoekers aan, om gezamenlijk dit voor de landbouw zo belangrijke vraagstuk, zo spoedig als maar mo gelijk is, tot een oplossing te brengen. Deze categorie moet zich dus niet, zoals vorige jaren per brief of briefkaart aanmelden, doch alleen door overmaking van ƒ1,per gewenste plaats. Ook deze aanmeldingen dienen vóór 18 Juni a.s. bij het secretariaat der Z. L. M. te Goes ontvangen te zijn. Men ontvangt dan tijdig een kaart, waarop is aangegeven in welke auto of bus men is ingedeeld. Automobilisten, die niet in het bezit zijn van een nummer kunnen onder geen voorwaarde in de rijtoer worden opgenomen. DE OPGAVEN MOETEN VOOR 18 JUNI OP IIET SECRETARIAAT DER Z. L. M. TE GOES AANWEZIG ZIJN. NA DIEN DATUM LOOPT U DE KANS NIET DEEL TE KUNNEN NEMEN. VEREN OVER DE WESTER-SCHELDE. Wij wijzen de automobilisten en bus geleiders er op, dat het veer Kruiningen Perkpolder op 27 Juni overbelast zal zijn, daar waarschijnlijk geen extra-boot beschik baar is. Wel zal een extra-boot worden ingelegd in de dienst VlissingenBreskens. In verband hiermee adviseren wij hen die komen uit: Walcheren, Noord-Beveland en West Zuid-Beveland om te rijden over Vlissin genBreskens. Daarnaast adviseren wij hen, die komen uit Tholen en Schouwen, om zo mogelijk over Antwerpen te rijden. Dit advies is helaas noodzakelijk daar anders waar schijnlijk grote stagnatie bij het overzetten op zal treden. We roepen onze leden dan ook op dit advies terwille van de goede gang van zaken op te volgen. II. Bozeman, 26 Mei 1952. Eén van de dingen, waar men al heel spoedig na aankomst in de Verenigde Staten een indruk van krijgt, is HET WELVAARTSPEIL, al is ook hier uiterste waakzaamheid geboden, daar zeker op dit gebied de schijn bedriegen kan. Maar in het algemeen kan men wel zeggen, dat het welvaartspeil van de gemiddelde Amerikaan hoger ligt, dan dat van de gemiddelde West-Europeaan. Het spreekt ook eigenlijk vanzelf, daar dit land de twee wereldoorlogen wel heeft meegevochten, doch in eigen gebieden geen schade heeft geleden. De laatste wereldoorlog heeft aan allen, die niet in leger, vloot of luchtmacht meestreden, volop werk verschaft en deze hausse in de landbouw en in dustrie duurt practisch nog steeds voort. Moest eerst de productie omgeschakeld worden naar de vredesproductie, daar de gehele wereld bijna alles hard nodig had, daarna kwam de strijd in Korea en het enorme herbewapeningsprogramma op nieuw aan vele handen werk verschaffen. Dit alles leidde tot zeer hoge lonen, die in vele gevallen ver uitgaan boven de lonen, die in ons land worden verdiend. Daartegenover zijn de sociale voorzieningen lang zo uitgebreid en algemeen niet als in ons land, waar juist het streven naar een sociale verzekering van de wieg tot het graf een zeer duidelijk uit vloeisel is van het streven naar de bestaanszeker heid. Het feit, dat de lonen in geldeenheden uitge drukt hoog zijn, wil echter nog niet zeggen, dat het welvaartspeil hoog is, want het gaat er im mers maar om, wat men voor zijn geld kan kopen. Welnu, de indruk heeft zich gevestigd, dat de gemiddelde Amerikaanse werker méér voor zijn loon of salaris kan kopen, of, beter gezegd, min der uren behoeft te werken om hetzelfde te kunnen kopen als zijn Nederlandse, en zeker als vele van zijn West-Éuropese collega's. En aange zien men hier over het algemeen flink werkt, en in vele gevallen de huisvrouw óók een werkkring heeft, worden er heel wat dollars verdiend en kan de gemiddelde Amerikaan zich dingen veroorloven, die wij niet kunnen. Wat, bijvoorbeeld, onmiddellijk opvalt is het grote aantal automobielen. De grote automobielzaken kennen allen het afbetalingssy steem en derhalve heeft practisch iedere huisvader zijn eigen nieuwe auto. Wanneer men met de trein langs steden en dorpen rijdt, dan ziet men bij de fabrieken honderden auto's geparkeerd staan, die van personeel en arbeiders zijn. Op een bevolking van 155 millioen rijden er ongeveer 40 millioen luxe wagens, hetgeen betekent, dat bijna ieder huisgezin een eigen auto heeft en tevens, dat men de gehele bevolking van de Verenigde Staten in haar automobielen tegelijkertijd kan vervoeren. Vele andere technische hulpmiddelen, zoals ijs kasten, diepvriesinstallaties, alle mogelijke auto maten, televisie, enz. zijn gemeengoed geworden en veraangenamen het leven der mensen, al wil hiermede niet gezegd zijn, dat de Amerikaan een gelukkiger leven leidt dan de Europeaan. Na deze enkele, algemene, indrukken, die als het ware ter inleiding moesten dienen van het meer gespecialiseerde onderwerp „Landbouw" thans iets meer over DE LANDBOUWSECTOR. Ook hier is het natuurlijk niet mogelijk een vol komen duidelijk beeld te krijgen in de enkele maan den tijds, die men in dit zo uitgestrekte land mag doorbrengen. In een dergelijk gebied treft men vele klimaten aan, vele grondsoorten, vele hoogteverschillen, enz:. In het Noorden van de Verenigde Staten zijn de omstandigheden in verschillende streken zodanig, dat men een groeiperiode van slechts 90 dagen heeft, terwijl men in Florida en Louisana een sub tropisch klimaat aantreft. In het Zuiden heeft men aldus de zogenaamde „Cotton Belt," een enorm gebied, waar de katoen groeit en tevens suikerriet en rijst. In midden Amerika vindt men de „Corn Belt," gevormd door de staten, waar de grote mais- oogst vandaan komt. Weer Noordelijker en tevens Westelijker de „Wheat Belt," het tarwegebied. In Californië de zuidvruchten en de groente. De weide, gebieden om de grote steden in het Oosten van dit land. Deze opsomming vormt slechts een ruw beeld, doch toont wel aan, dat de verschillen in bewer king, opbrengst, enz. groot kunnen zijn. Een eerste algemene indruk, die men hier krijgt een indruk die'natuurlijk reeds lang door ande ren is bevestigd is dat een vergelijking met onze Nederlandse landbouw zeer moeilijk is, daar de extensieve vorm in dit land hoogtij viert, dus een zo hoog mogelijke opbrengst per mankracht terwijl in Nederland noodzakelijkerwijs gestreefd wordt naar een zo hoog mogelijke opbrengst per hectare. Vraagstukken als mechanisatie, kunst- mestgiften, vruchtwisseling, enz. komen daardoor in een geheel ander vlak te liggen, dan in ons eigen land. ENKELE CIJFERS. Enkele cijfers zullen het bovenstaande wel dui delijk maken. Bijna 60 van de ruim 7,5 millioen km2 grond is in gebruik als landbouwgrond. Er zijn ongeveer 5,4 millioen afzonderlijke boerderijen, die in grootte van 3 acres tot meer dan 100.000 acres uiteenlopen. (Een acre is 40 are, dus te vergelijken met ons Zeeuws gemet). De gemid delde grootte van de Amerikaanse boerderij is ongeveer 210 gemeten. De boerderijen staan veelal apart, niet in de dor pen en vormen aldus familie-eenheden, waar de gehele familie meewerkt. In 1950 omvatte de totale boerenbevolking ruim 24 millioen personen en dit getal is lager dan het in 1900 was. De niet-landbouwende bevolking steeg in dezelf de periode van 50 jaar daarentegen met liefst 80 millioen mensen. Ongeveer van de boerderijen zijn het eigen dom van de gebruiker en V* zijn in gebruik bij pachters. Ruim ,4/s van al het werk wordt door de boer en zijn gezin gedaan, zodat het aantal land arbeiders zeer gering is. Zoals men wel ziet, levert een dusdanige exten sieve landbouw geheel andere problemen op, dan onze Nederlandse intensieve. Als bewijs hiervoor nog en tevens als besluit van deze reisbrief, moge dienen een opschrift van een brochure, die ik hier bij de Voorlichtingsdienst van de Staat Montana zag liggen en dat luidde: „Hoe kunnen wij het gemiddeld steeds groter worden van onze boerderijen tegengaan". En dan te denken, dat wij in Nederland juist maatregelen beramen om het tegenovergestelde tegen te gaan SCHLINGEMANN.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1952 | | pagina 2