De aanspanning van eggen i.v.m. het achteroverslaan van de trekker r Een felicitatie waard Bericht voor de Afdelingspenningmeesters PREMIEREGELING INK UI LM A CHINES Ieder voorjaar weer opnieuw gebeuren er onge lukken met de tractoren bij het eggen van het land. Een enkele maal verloopt zo'n ongeval zeer droevig, terwijl in andere gevallen de bestuurder er zonder letsel afkomt. In deze laatste gevallen hoort het grote publiek meestal niets, doch de be treffende chauffeurs dienen wel te bedenken, dat zij ternauwernood aan de dood zijn ontsnapt. Meestal hebben zij dan ook wel zodanig de schrik te pakken dat zij de nodige voorzorgsmaatregelen nemen om herhaling te voorkomen. Om echter ook alle andere trekkerchauffeurs van de noodzakelijk heid van het nemen van die voorzorgsmaatregelen te doordringen, lijkt het ons nuttig hier nog eens extra te wijzen op het grote gevaar van het achter- overkomen van de trekker. Hoewie dit bij zeer veel werktuigen onder be paalde omstandigheden kan voorkomen is dit bij achter de trekker aangespannen eggen toch wel speciaal het geval. Immers, al naar gelang van het werk dat we van zo'n egge gedaan willen heb ben, maakt men dikwijls gebruik van een verstel baar aanspanningspunt. Ie. De radicaalste oplossing is wel het gebruik maken van 'n trekker of kitche. Dit is 'n een voudig raamwerk tussen twee wielen, al of niet op-luchtbandenDit raamwerk is in de hoogte verstelbaar waardoor de aanspanning naar verkiezing kan worden geregeld. Daar de trekker aan een laag trekpunt aan de trek ker kan worden aangespannen, is het gevaar van achterover komen, behoudens buiten gewone omstandigheden, uitgesloten. 2e. Bij trekkers die uitgerust zijn met een hefin- richting met driepuntsophanging, kan van de onderste twee armen gebruik gemaakt worden. Deze armen worden door een stang of strak staande ketting vast aan elkaar verbonden. De trekketting wordt aangespannen aan de trek haak van de trekker en onder de verbinding tussen de armen door naar de egge geleid. De hoogte van aanspanning kan nu de.els met de hefinrichting worden geregeld. Komt nu de trekker achterover dan zal de verbindings- stang steeds strakker op de trekketting komen achtera* koog irekpuvi Hoog en kort aangespannen geeft een ondiepe bewerking en een goede schommelende gang. Bij laag aanspannen wordt de bewerking dieper en de schommelende beweging minder goed. Naar mate men langer aanspant wordt de bewerking dieper en het schommelen naar verhouding beter enz. De neiging zal dus dikwijls aanwezig zijn om hoog en lang aan te spannen. De trekkracht die daarbij van de trekker wordt gevraagd, wordt ech ter ook groter. Is nu de aanspanning hoog, d.w.z. dus boven de achterbrug, dan is op dat punt aan die trekker automatisch een hefboom aangebracht die het eenvoudigste met een breekijzer of koevoet is te vergelijken. De te leveren prestatie gaat nu niet meer om de verhouding tussen de trekkracht van de trekker en de weerstand van de eggen, maar meer om de verhouding tussen de gevraagde kracht tegenover het gewicht van het motorblok en het voorstel van de trekker. Zolang de eerste de laatste niet over treft, gebeurt er niets en blijft de trekker zijn vooruigaande beweging behouden. Dikwijls ziet men in de practijk dat het voorstel van de trekker nu en dan iets van de grond licht. Het moet toch wel voor ieder duidelijk zijn dat daarmee de grens van het gevaarloos rijden is bereikt of al over schreden. Reeds een geringe extra weerstand die de egge door natte taaie plekken, laagten, greppels of iets van dien aard tegenkomt, kan de trekker achter over doen komen. De kracht van de motor is meer dan voldoende om die extra weerstand ook nog te trekken, doch het gewicht van het voorste deel van de trekker is te gering. De hefboom treedt nu in werking en in steeds sterkere mate door de kracht van de motor geholpen, slaat de gehele trekker achterover. De wielen van de tractor staan daar bij stil en door de kracht van de motor draait het differentieel ten opzichte van de achterassen in plaats van andersom. De trekker loopt dus om zijn eigen tandwielen achterover. Wordt de koppeling vlug genoeg in getrapt, dus voordat de trekker over zijn hoogste punt heen is, dan valt hij terug op de grond en is het gevaar in de kiem gesmoord. Een en ander gaat echter zo snel in zijn werk dat de tijd daarvoor dikwijls ontbreekt. Ook glijdt daarbij de voet soms van de koppelingspedaal af. Dikwijls wordt beweerd dat bij een dergelijk onge val de schuld bij de bestuurder ligt, hetzij door onoplettendheid of door onvoorzichtigheid. In het midden gelaten in hoeverre dit meer of minder juist is, het gevaar blijft in ieder geval aanwezig, terwijl het een ieder, zelfs de beste chauffeur, kan overkomen. Dat de ene trekker de neiging tot achterover komen meer vertoont dan de ander, is in de practijk algemeen bekend, ofschoon het bij iedere tractor kan gebeuren. Laat men bij de laatsten dubbel gewaarschuwd zijn en de hierna volgende maat regelen zo mogelijk direct nemen en daarbij nog de grootste voorzichtigheid betrachten. te rusten en op deze manier een tegenkracht- ontwikkelen. Op dit punt wordt dus de achter over komende trekker a.h.w. weer terug ge duwd. Het gevaar is hierdoor niet direct voor 100 geweken, maar toch in veel minder sterke mate aanwezig. De Plantenziektenkundige Dienst te Wageningen heeft sinds Augustus 1919 duizend maal door middel van berichten in de pers algemene bekendheid gegeven aan belangrijke onderdelen van de plan- tenziektenbestrijding. Deze berichten zijn door vele dagbladen en periodieken ge publiceerd en de reacties, die hierop van de practijk zijn ontvangen, bewijzen, dat zij in een behoefte voorzien en een grote bijdrage hebben geleverd tot de bestrij ding van ziekten in land-, tuin- en bos- bouwgewassen. De onderwerpen, die de aandacht had den, waren zeer gevarieerd. Zo werden voor de bestrijding van de Coloradokever 60 berichten verspreid, over het optreden van de aardappelziekte 30, over het ont smetten van zaaizaden en pootgoed circa 100, over maatregelen in de fruitteelt ruim 140, over draaihartigheid in kool ongeveer 65 en over de bescherming van nuttige en de bestrijding van schadelijke vogels circa 25. Bovendien werden voor exporteurs van land- en tuinbouwproduc ten nog talrijke berichten over export maatregelen verspreid. De Plantenziektenkundige Dienst tracht hiermede zowel land- en tuinbouwers als handelaren te helpen een gezond product te produceren en te exporteren. En al fronsen we als redactie onze wenk brauwen wel eens bij het ontvangen van al die berichten die terecht ruimte in ons blad opeisen bij het verschijnen van het 1000ste bericht past een gelukwens aan deze actieve dienst die in het verleden het bedrijfsleven al veel geld bespaard heeft door haar goede adviezen. RED. 3e. Indien mogelijk moeten de verzwaringsgewich ten aan de voorwielen gemonteerd worden. Bij sommige merken trekkers is aan de voorzijde een bak gemonteerd, waarin eveneens gewich ten kunnen worden gelegd. Wanneer deze mogelijkheden niet aanwezig zijn, kan onder het oog gezien worden of zij kunnen worden aangebracht. Het flink verzwaren van het voorste deel van de trekker, vermindert na tuurlijk de kans op achteroverkomen. Van het definitief wegnemen van het gevaar is echter absoluut geen sprake. Laat niemand zich dan ook verleiden om nog zwaarder te gaan eggen bij aanwezigheid van verzwaring, daar het middel dan wel eens erger dan de kwaal kan blijken te zijn. 4e. Er zouden aan de spatborden afneembare, achterwaarts gerichte steunen aangebracht kunnen worden. Komen deze steunen op de grond, dan kunnen zij het verder achterover vallen voorkomen. Een ijzeren staaf aan ieder spatbord, met aan de einden een. verbreed ge deelte, zou al veel kunnen doen. Deze oplossing geeft misschien enige moeilijkheden en lijkt op het eerste gezicht wel wat gek, doch een mensenleven verliezen is nog gekker. Iedere kans op gevaar moet zo mogelijk voorkomen worden. 5e. Men moet, zodra er een neiging tot omhoog komen van de trekker aanwezig is, de aanspan ning zodanig veranderen, dat van lichten geen sprake meer is, ook al gaat dat ten koste van de kwaliteit van het werk. Zelfs dan nog is het zaak steeds goed op te letten en de gedra gingen van de trekker goed na te gaan. Een ruw oppervlak van de koppelingspedaal is aan te bevelen om afglijden van de voet te voor komen. De voet steeds in de buurt van deze pedaal houden; echter niet erop, opdat niet met slippende koppeling wordt gereden. Klompen zijn uiteraard gladder dan schoenen, zodat de laatste te verkiezen zijn. Zit niet lui op de trkker, maar rechtop met de handen aan het stuur. Snel reageren kan dik wijls erger voorkomen. Misschien dat naar aanleiding van dit artikel anderen ons betere maatregelen en oplossingen aan de hand willen doen. Wij zullen daar zeer dankbaar voor zijn. Aarzel daartoe dus niet en deel ze mede tot bescherming van de trekker chauffeurs. De Hoofdassistent voor de Werktuigen, J. G. VAN LIERE. De tentoonstelling, welke in Juni door de Kring Axel zal worden georganiseerd is voor de leden der Z. L. M. gratis toegankelijk, mits zij in het be zit zijn van de lidmaatschapskaart voor 1952. Het is derhalve van belang, dat de penningmees ters ervoor zorg dragen, dat de leden hunner af delingen vóór de tentoonstelling de lidmaatschaps kaart 1952 hebben ontvangen. Indien 'n nieuwe inkuilmachine is of wordt aan geschaft, kan hierop premie worden gegeven. Deze premie bedraagt 20 van de aankoopkosten tot een nader vast te stellen maximum'. Reeds eerder verstrekte premies worden in mindering gebracht. Ook voor machines, welke het volgend jaar wor den aangeschaft en in 1953 nog werken, geldt de premieregeling; later aangeschafte machines ko men echter niet in aanmerking. Zowel loonwerkers als coöperaties kunnen premie aanvragen. De machine moet aan bepaalde eisen voldoen. Er moeten voldoende silo's en opzetstukken aan wezig zijn om de machine volproductief te kunnen laten werken. Er zijn nog enkele andere voorwaarden, o.a. geldt de verplichting tot het voeren van een goede boekhouding; nadere inlichtingen verstrekt de Rijkslandbouwconsulent, bij wie tevens de aan vraag voor premieverlening moet worden inge diend. Kruiningen, 21 Mei 1952. Dr. Ir. C. W. C. VAN BEEKOM. Axel, 21 Mei 1952. Ir. P. R, BOUMAN.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1952 | | pagina 4