jOonen en Sociale voorzieningen
Pensioen en minder belasting!
de NATIONALE
LEVENSVERZEKERING-BANK N.V.
Wet bestrijding
aardappelmoeheid
ontheffing voor verbouw 1954.
bruik in Nederland van 191 liter per hoofd per jaar
wel enigszins verklaarbaar, als we dit zetten
tegenover dat van andere landen. Dat we het van
de Belgen zouden winnen (100 liter) is niet zo
moeilijk te begrijpen; doch minder van de Verenig,
de Staten (174 liter), Canada (160 liter), Denemar
ken (177 liter).
Nieuw Zeeland' (217 liter) en Zwitserland (222
liter) winnen het daarentegen nog royaal van ons.
Te rechtvaardigen is deze gang van zaken geens
zins, en de uitkomsten van dit fonds vormen een
argument te meer om de consumentenprijs van de
melk in overeenstemming te brengen met de
marktwaarde.
Waarvoor het meest gunstige tijdstip, te weten
het einde van het wintermelkhalfjaar op 22 April
helaas al weer verstreken is.
Onze Minister van Landbouw staat bekend als
een warm voorstander van Europese integratie en
een Europese gemeenschap voor de landbouw.
Dezer dagen heeft hij hieraan weer uiting kun
nen geven in een rede gehouden in de Algemene
Jaarvergadering van de Nederlandse Kamer van
Koophandel te Londen, waar hij gesproken heeft
over
de plaats van Engeland in een Europese
Landbouw Gemeenschap.
Op de voorbereidende conferentie te Parijs over
de landbouwintegratie heeft de Britse gedelegeerde
kenbaar gemaakt dat de Engelse regering bereid
was zo nauw mogelijk samen te werken met de
landen van het vasteland in hun pogen te komen
tot een Europese gemeenschap voor de landbouw.
IDepVIinister achtte deze verklaring van groot
belang en begreep zeer goed dat Groot-Brittannië
door haar betrekkingen met het Gemenebest niet
kan instemmen met de overdracht van souvereini-
teit aan een boven-nationaal orgaan, zoals dit op
ander gebied het geval is met het plan-Schuman.
Omdat echter Groot-Brittannië één van de be
langrijkste kopers is op de markt van het vaste
land, achtte Minister Mansholt het van groot be
lang dat dit land zich zo nauw mogelijk hierbij aan
zou sluiten.
Deze invoer zal nog belangrijker worden doordat
vele landen van het Gemenebest een groeiende be
volking hebben, en de industrialisatie van deze
landen de behoefte aan landbouwproducten doet
toenemen, zodat Engeland steeds meer op het
vasteland aangewezen zal zijn.
De Minister achtte het daarom zeer goed moge
lijk dat er een systeem gevonden zou worden waar
bij Engeland zou behoren tot twee voorkeurssys
temen. Daarbij zouden zowel voorkeurs-overeen
komsten tussen Engeland en het vasteland ener
zijds, het Gemenebest en het vasteland van Europa
anderzijds, gesloten moeten worden, teneinde niet
het Gemebest aan concurrentie op de Britse markt
bloot te stellen. We hopen dat de woorden van
onze Minister niet tot dovemansoren gesproken zijn
en dat zij er toe bij Sullen dragen om West-Europa
en ons land in het bijzonder, een wat ruimere
exportmogelijkheid van land- en tuinbouwproduc
ten tegen redelijke prijs te verschaffen op de
Engelse markt. Hetzelfde kan gezegd worden
t.a.v. de reis die onze Minister in het begin van
deze week naar West-Duitsland heeft ondernomen.
Inmiddels heeft ook een commissie van de
I.F.A.P. (de internationale boerenorganisatie) haar
standpunt t.a.v. de Europese ïandbouwgemeen-
schap in een zevental punten kenbaar gemaakt.
Zij dringt er op aan bij de regeringen van hun
landen
deze punten als basis voor de plannen
voor een Europese landbouwgemeenschap
te aanvaarden. Nadat in de eerste drie punten
verklaard wordt dat de prijzen op de binnenlandse
markt niet mogen dalen onder het peil waarbij
een redelijk gezinsinkomen gegarandeerd is, de
regeringen verbetering van de bedrijfsvoering
dienen te bevorderen, die niet gestoord wordt door
de prijsschomimelingen op binnen, of buitenlandse
markt, dat daarbij hogere productie ook gepaard
moet gaan met een hoger netto inkomen, komt
de commissie tot de volgende punten, die we hier
verkort weergeven:
1. De regeringen dienen rekening te houden
met het bestaan van verschillen in technische ont
wikkeling binnen en tussen de landen onderling,
en dienen geen maatregelen te nemen, welke in
het nadeel zijn van efficiënt werkende producen
ten. Het doel moet zijn verschillen in kosten zo
veel mogelijk weg te werken.
2. Het streven moet niet zijn naar een autar
kisch, maar naar een economisch zelfstandig
Europa, gepaard gaande met het handhaven en,
waar mogelijk .uitbreiden van de omvang van de
handel met niet-Europese landen.
3. De boeren in Europa geloven in de stimu
lerende werking van eerlijke concurrentie, zowel
op de binnenlandse- als op de buitenlandse markt.
Concurrentie alleen kan de ingewikkelde politieke,
economische en sociale vraagstukken van het hui
dige Europa echter niet oplossen. Een Europese
gemeenschap zal daarom èèn of meer organen in
het leven moeten roepen, welke tot taak hebben
de markten te regelen.
Deze organen moeten zo weinig mogelijk ingrij
pen in de bestaande nationale systemen van markt
regulering.
4. De commissie is ervan overtuigd, dat ten
slotte de bestaanszekerheid van de Europese boe
ren het best gewaarborgd wordt door een toename
van de koopkrachtige vraag naar voedsel binnen
hun eigen land en binnen het gebied als geheel,
hetgeen bereikt dient te worden door een toename
van de welvaart en door redelijke consumenten
prijzen.
De oplettende lezer zal begrijpen dat hier de
Een voordeel van een kapitaalverzekering, voorzien
van de lijfrente-clausule, gesloten bij deNATIONALE:
U kunt met het verzekerde kaprtaal, dat U bij leven
op Uw 60ste of 65stc jaar zal worden uitgekeerd, een
pensioenvoorziening treffen bij de NATIONALE,
terwijl U reeds thans een groot deel van de voor
de verzekering betaalde premie in mindering
kunt brengen voor de Inkomstenbelasting!
SCHIEKADE 130 - ROTTERDAM - TELEFOON 82700
geeft U gaarne vrijblijvend advies.
(VERZEKERD BEDRAG BIJNA 2 MILLIARD)
NATIONALE
CfVENSVEtZIKERING- BANK NV
oprechte wens naar een Europese landbouwge
meenschap aanwezig is, waaraan het feit dat de
voorzittershamer door een Nederlander wordt ge
hanteerd wel niet geheel vreemd zal zijn.
De uitspraken van de commissie zijn echter met
zoveel waarborgen en reserves omkleed dat een
oordeel over de practische waarde voorshands niet
mogelijk is. Wat b.v. te denken over de in punt 3
uitgesproken wenselijkheid van eerlijke concurren
tie als de prijzen niet mogen dalen beneden het
peil van een redelijk gezinsinkomen, de toenemen
de productie niet gestoord mag worden door prijs-
schommelingen op de buitenlandse markt en de
organen die tot taak hebben de markt te regelen
zo weinig mogelijk mogen ingrijpen in de natio
nale systemen. Het zijn evenzoveel bolwerken
waar landen met een beschermende landbouw,
politiek zich tijdig in terug kunnen trekken indien
hun nationale landbouwbelangen gevaar lopen.
Met wat optimisme mag men op de duur hier
concrete resultaten van veiwachten. B.
PREMIEKEURINGEN VOOR STIEREN EN
VROUWELIJK FOKVEE IN ZEELAND.
West Z.-Vlaanderen. Woensdag 21 Mei:
Maandag 19 Mei: Retranchement 8.00 u.
0 Cadzand 11.00 u.
Schoondyke 8.30 u. oostburg 14.30 u.
IJzendijke 10.30 u.
Biervliet 14.00 Walcheren—Z.-Beveland
Dinsdag 20 Mei: Vrijdag 23 Mei:
Zuidzande 8.00 u. Nieuwland 8.00 u.
Nieuwvliet
Aardenburg
10.30 u. Kleverskerke 10.30 u.
14.00 u. Gapinge 14.00 u.
Ingevolge de Wet Bestrijding Aardappelmoeheid
mogen aardappelen slechts eenmaal in de drie
jaren op hetzelfde perceel worden verbouwd, het
bekende 1 op 3-recept.
Om moeilijkheden weg te nemen kan in bepaalde
gevallen ontheffing worden verleend van de wets
bepalingen, indien de bestrijding van de aardappel
moeheid niet in gevaar komt.
Voor percelen waar de aardappelen zeer vroeg
worden gerooid, om de gedachten te bepalen vóór
20 Juni a.s., of zoveel vroeger of later als bepaald
wordt, zal men een zodanige ontheffing kunnen
krijgen dat men na 1 jaar andere gewassen, weer
aardappelen kan telen.
Het betreft hier dus met name de percelen waar
op vroege aardappelen worden verbouwd (b.v. in
Tholen) en waarop dus ook in 1954 aardappelen
geteeld kunnen worden.
De aanvragen hiertoe dienen tijdig en uiteriyk
1 Juni 1952 ingediend te worden bij de Stichting
voor de Landbouw in Zeeland, Grote Markt 28a te
Goes.
Op 21 Juni worden deze percelen gecontroleerd
en wanneer geen of slechts een gedeelte van de
aardappelen op het perceel is gerooid kan geen
ontheffing worden gegeven.
Vroege aardappeltelers, let dus op de datum van
1 Juni a.s.
ARBEIDSOVEREENKOMSTEN.
Uit de dagelijks binnenkomende brieven blijkt
ons, dat er rondom de arbeidsovereenkomst nog
vragen rijzen. Het lijkt ons daarom gewenst deze
kwestie nogmaals in het kort te behandelen.
Volgens de Collectieve Arbeidsovereenkomst
(C.A.O.) dient met een vaste- en los-vaste arbeider
de arbeidsovereenkomst schriftelijk te worden
vastgelegd. Hoewel dit geen bepaling van vandaag
of gisteren is, werd er in de practijk veelal met een
mondelinge afspraak volstaan. Nu het in werking
treden van de Wachtgeld- en Werkloosheidsver
zekering aanstaande is n.l. per 1 Juli 1952, wordt
het schriftelijk vastleggen van de arbeidsovereen
komst o.i. noodzakelijker omdat er een verschil
lende premieheffing komt voor vaste- en losse
arbeiders. Te zijner tijd zal men dus via het schrif.
telijk contract moeten kunnen aantonen, welke
arbeider er in vast dienstverband op het bedrijf
werkzaam is, waarvoor dan een geringe wacht
geldpremie betaald moet worden.
Is er voor een vaste arbeider geen schriftelijke
arbeidsovereenkomst opgemaakt dan zal men hem
op grond van de bepalingen van de C.A.O., tenzij
vanaf 1 Mei 1948 in dienst, als losse arbeider aan
kunnen merken en deswege de hogere wachtgeld
premie in rekening brengen.
Zoals reeds eerder vermeld was het om deze
reden gewenst per 1 Mei 1952 de arbeidsovereen-
komst met vaste- en los-vaste arbeiders schrifte
lijk vast te 'leggen.
Opgemerkt zij, dat onder vaste arbeiders ver
staan worden zij, die voor 1 of meer volle contract-
jaren worden aangenomen. Deze vaste arbeider
kan dus niet binnen het contracjaar, dat loopt van
1 Mei 1952 tot 1 Mei 1953, ontslagen worden, tenzij
er een dringende reden tot ontslag is.
Een los-vaste arbeider wordt eveneens voor een
vol contractjaar aangenomen doch kan in de perio
de 1 Dec. tot 28 Febr. tijdens onwerkbaar weer
wegens vorst en sneeuw, gedurende 8 weken ont
slagen worden.
Alle arbeiders, die niet op bovenstaande voor
waarden zijn aangenomen moeten als losse arbei
ders beschouwd worden.
Het opmaken nu van de schriftelijke overeen
komst is een zaak tussen werkgever en werk
nemer, waarvan ieder der partijen een exemplaar
in handen krijgt.
Reden, waarom de arbeidsovereenkomsten in
2-voud moeten worden opgemaakt. Na invuling en
ondertekening dienen de exemplaren niet aan het
Secretariaat der Z. L. M. te worden opgezonden,
doch moeten in het bezit blijven van werkgever en
werknemer.
Voorzover zulks nog niet geschied is, adviseren
wij" nogmaals met die arbeiders, die een vol con
tractjaar op het bedrijf werkzaam zijn een schrif
telijke arbeidsovereenkomst aan te gaan met als
ingangsdatum 1 Mei 1952.
Formulieren zijn gratis verkrijgbaar op het
Secretariaat der Z. L. M., Landbouwhuis, Goes.
BEDRIJFSPENSIOENFONDS.
In verband met de ons gestelde vragen over het
verplicht deelnemen aan het bedrijfspensioenfonds
van gehuwde- en ongehuwde zoons willen wij er
op wijzen, dat omtrent dit punt in het eerstvolgen
de nummer van ons orgaan een nadere uiteenzet
ting zal worden gegeven.
ACCOORDTARIEVEN.
Met nadruk zij er op gewezen, dat voor het
onderhoud van bieten de volgende tarieven gelden:
doorslaan 32,50 tot 38,50 per ha p. keer;
op één zetten ƒ27,tot 34,per ha p. keer;
le maal wieden 54,tot 62,per ha p. keer;
2e maal wieden 38,tot ƒ44,per ha p. keer.
Voor een normaal gewas dient het gemiddelde
tarief te worden betaald. In bijzondere omstan
digheden mag het maximum tarief overschreden
worden; echter uitsluitend met toestemming van
de Provinciale Sociale Sectie.
de L.