jOonen en Sociale voorzieningen Pensioen en minder belasting! de NATIONALE LEVENSVERZEKERING-BANK N.V. Wet bestrijding aardappelmoeheid ontheffing voor verbouw 1954. bruik in Nederland van 191 liter per hoofd per jaar wel enigszins verklaarbaar, als we dit zetten tegenover dat van andere landen. Dat we het van de Belgen zouden winnen (100 liter) is niet zo moeilijk te begrijpen; doch minder van de Verenig, de Staten (174 liter), Canada (160 liter), Denemar ken (177 liter). Nieuw Zeeland' (217 liter) en Zwitserland (222 liter) winnen het daarentegen nog royaal van ons. Te rechtvaardigen is deze gang van zaken geens zins, en de uitkomsten van dit fonds vormen een argument te meer om de consumentenprijs van de melk in overeenstemming te brengen met de marktwaarde. Waarvoor het meest gunstige tijdstip, te weten het einde van het wintermelkhalfjaar op 22 April helaas al weer verstreken is. Onze Minister van Landbouw staat bekend als een warm voorstander van Europese integratie en een Europese gemeenschap voor de landbouw. Dezer dagen heeft hij hieraan weer uiting kun nen geven in een rede gehouden in de Algemene Jaarvergadering van de Nederlandse Kamer van Koophandel te Londen, waar hij gesproken heeft over de plaats van Engeland in een Europese Landbouw Gemeenschap. Op de voorbereidende conferentie te Parijs over de landbouwintegratie heeft de Britse gedelegeerde kenbaar gemaakt dat de Engelse regering bereid was zo nauw mogelijk samen te werken met de landen van het vasteland in hun pogen te komen tot een Europese gemeenschap voor de landbouw. IDepVIinister achtte deze verklaring van groot belang en begreep zeer goed dat Groot-Brittannië door haar betrekkingen met het Gemenebest niet kan instemmen met de overdracht van souvereini- teit aan een boven-nationaal orgaan, zoals dit op ander gebied het geval is met het plan-Schuman. Omdat echter Groot-Brittannië één van de be langrijkste kopers is op de markt van het vaste land, achtte Minister Mansholt het van groot be lang dat dit land zich zo nauw mogelijk hierbij aan zou sluiten. Deze invoer zal nog belangrijker worden doordat vele landen van het Gemenebest een groeiende be volking hebben, en de industrialisatie van deze landen de behoefte aan landbouwproducten doet toenemen, zodat Engeland steeds meer op het vasteland aangewezen zal zijn. De Minister achtte het daarom zeer goed moge lijk dat er een systeem gevonden zou worden waar bij Engeland zou behoren tot twee voorkeurssys temen. Daarbij zouden zowel voorkeurs-overeen komsten tussen Engeland en het vasteland ener zijds, het Gemenebest en het vasteland van Europa anderzijds, gesloten moeten worden, teneinde niet het Gemebest aan concurrentie op de Britse markt bloot te stellen. We hopen dat de woorden van onze Minister niet tot dovemansoren gesproken zijn en dat zij er toe bij Sullen dragen om West-Europa en ons land in het bijzonder, een wat ruimere exportmogelijkheid van land- en tuinbouwproduc ten tegen redelijke prijs te verschaffen op de Engelse markt. Hetzelfde kan gezegd worden t.a.v. de reis die onze Minister in het begin van deze week naar West-Duitsland heeft ondernomen. Inmiddels heeft ook een commissie van de I.F.A.P. (de internationale boerenorganisatie) haar standpunt t.a.v. de Europese ïandbouwgemeen- schap in een zevental punten kenbaar gemaakt. Zij dringt er op aan bij de regeringen van hun landen deze punten als basis voor de plannen voor een Europese landbouwgemeenschap te aanvaarden. Nadat in de eerste drie punten verklaard wordt dat de prijzen op de binnenlandse markt niet mogen dalen onder het peil waarbij een redelijk gezinsinkomen gegarandeerd is, de regeringen verbetering van de bedrijfsvoering dienen te bevorderen, die niet gestoord wordt door de prijsschomimelingen op binnen, of buitenlandse markt, dat daarbij hogere productie ook gepaard moet gaan met een hoger netto inkomen, komt de commissie tot de volgende punten, die we hier verkort weergeven: 1. De regeringen dienen rekening te houden met het bestaan van verschillen in technische ont wikkeling binnen en tussen de landen onderling, en dienen geen maatregelen te nemen, welke in het nadeel zijn van efficiënt werkende producen ten. Het doel moet zijn verschillen in kosten zo veel mogelijk weg te werken. 2. Het streven moet niet zijn naar een autar kisch, maar naar een economisch zelfstandig Europa, gepaard gaande met het handhaven en, waar mogelijk .uitbreiden van de omvang van de handel met niet-Europese landen. 3. De boeren in Europa geloven in de stimu lerende werking van eerlijke concurrentie, zowel op de binnenlandse- als op de buitenlandse markt. Concurrentie alleen kan de ingewikkelde politieke, economische en sociale vraagstukken van het hui dige Europa echter niet oplossen. Een Europese gemeenschap zal daarom èèn of meer organen in het leven moeten roepen, welke tot taak hebben de markten te regelen. Deze organen moeten zo weinig mogelijk ingrij pen in de bestaande nationale systemen van markt regulering. 4. De commissie is ervan overtuigd, dat ten slotte de bestaanszekerheid van de Europese boe ren het best gewaarborgd wordt door een toename van de koopkrachtige vraag naar voedsel binnen hun eigen land en binnen het gebied als geheel, hetgeen bereikt dient te worden door een toename van de welvaart en door redelijke consumenten prijzen. De oplettende lezer zal begrijpen dat hier de Een voordeel van een kapitaalverzekering, voorzien van de lijfrente-clausule, gesloten bij deNATIONALE: U kunt met het verzekerde kaprtaal, dat U bij leven op Uw 60ste of 65stc jaar zal worden uitgekeerd, een pensioenvoorziening treffen bij de NATIONALE, terwijl U reeds thans een groot deel van de voor de verzekering betaalde premie in mindering kunt brengen voor de Inkomstenbelasting! SCHIEKADE 130 - ROTTERDAM - TELEFOON 82700 geeft U gaarne vrijblijvend advies. (VERZEKERD BEDRAG BIJNA 2 MILLIARD) NATIONALE CfVENSVEtZIKERING- BANK NV oprechte wens naar een Europese landbouwge meenschap aanwezig is, waaraan het feit dat de voorzittershamer door een Nederlander wordt ge hanteerd wel niet geheel vreemd zal zijn. De uitspraken van de commissie zijn echter met zoveel waarborgen en reserves omkleed dat een oordeel over de practische waarde voorshands niet mogelijk is. Wat b.v. te denken over de in punt 3 uitgesproken wenselijkheid van eerlijke concurren tie als de prijzen niet mogen dalen beneden het peil van een redelijk gezinsinkomen, de toenemen de productie niet gestoord mag worden door prijs- schommelingen op de buitenlandse markt en de organen die tot taak hebben de markt te regelen zo weinig mogelijk mogen ingrijpen in de natio nale systemen. Het zijn evenzoveel bolwerken waar landen met een beschermende landbouw, politiek zich tijdig in terug kunnen trekken indien hun nationale landbouwbelangen gevaar lopen. Met wat optimisme mag men op de duur hier concrete resultaten van veiwachten. B. PREMIEKEURINGEN VOOR STIEREN EN VROUWELIJK FOKVEE IN ZEELAND. West Z.-Vlaanderen. Woensdag 21 Mei: Maandag 19 Mei: Retranchement 8.00 u. 0 Cadzand 11.00 u. Schoondyke 8.30 u. oostburg 14.30 u. IJzendijke 10.30 u. Biervliet 14.00 Walcheren—Z.-Beveland Dinsdag 20 Mei: Vrijdag 23 Mei: Zuidzande 8.00 u. Nieuwland 8.00 u. Nieuwvliet Aardenburg 10.30 u. Kleverskerke 10.30 u. 14.00 u. Gapinge 14.00 u. Ingevolge de Wet Bestrijding Aardappelmoeheid mogen aardappelen slechts eenmaal in de drie jaren op hetzelfde perceel worden verbouwd, het bekende 1 op 3-recept. Om moeilijkheden weg te nemen kan in bepaalde gevallen ontheffing worden verleend van de wets bepalingen, indien de bestrijding van de aardappel moeheid niet in gevaar komt. Voor percelen waar de aardappelen zeer vroeg worden gerooid, om de gedachten te bepalen vóór 20 Juni a.s., of zoveel vroeger of later als bepaald wordt, zal men een zodanige ontheffing kunnen krijgen dat men na 1 jaar andere gewassen, weer aardappelen kan telen. Het betreft hier dus met name de percelen waar op vroege aardappelen worden verbouwd (b.v. in Tholen) en waarop dus ook in 1954 aardappelen geteeld kunnen worden. De aanvragen hiertoe dienen tijdig en uiteriyk 1 Juni 1952 ingediend te worden bij de Stichting voor de Landbouw in Zeeland, Grote Markt 28a te Goes. Op 21 Juni worden deze percelen gecontroleerd en wanneer geen of slechts een gedeelte van de aardappelen op het perceel is gerooid kan geen ontheffing worden gegeven. Vroege aardappeltelers, let dus op de datum van 1 Juni a.s. ARBEIDSOVEREENKOMSTEN. Uit de dagelijks binnenkomende brieven blijkt ons, dat er rondom de arbeidsovereenkomst nog vragen rijzen. Het lijkt ons daarom gewenst deze kwestie nogmaals in het kort te behandelen. Volgens de Collectieve Arbeidsovereenkomst (C.A.O.) dient met een vaste- en los-vaste arbeider de arbeidsovereenkomst schriftelijk te worden vastgelegd. Hoewel dit geen bepaling van vandaag of gisteren is, werd er in de practijk veelal met een mondelinge afspraak volstaan. Nu het in werking treden van de Wachtgeld- en Werkloosheidsver zekering aanstaande is n.l. per 1 Juli 1952, wordt het schriftelijk vastleggen van de arbeidsovereen komst o.i. noodzakelijker omdat er een verschil lende premieheffing komt voor vaste- en losse arbeiders. Te zijner tijd zal men dus via het schrif. telijk contract moeten kunnen aantonen, welke arbeider er in vast dienstverband op het bedrijf werkzaam is, waarvoor dan een geringe wacht geldpremie betaald moet worden. Is er voor een vaste arbeider geen schriftelijke arbeidsovereenkomst opgemaakt dan zal men hem op grond van de bepalingen van de C.A.O., tenzij vanaf 1 Mei 1948 in dienst, als losse arbeider aan kunnen merken en deswege de hogere wachtgeld premie in rekening brengen. Zoals reeds eerder vermeld was het om deze reden gewenst per 1 Mei 1952 de arbeidsovereen- komst met vaste- en los-vaste arbeiders schrifte lijk vast te 'leggen. Opgemerkt zij, dat onder vaste arbeiders ver staan worden zij, die voor 1 of meer volle contract- jaren worden aangenomen. Deze vaste arbeider kan dus niet binnen het contracjaar, dat loopt van 1 Mei 1952 tot 1 Mei 1953, ontslagen worden, tenzij er een dringende reden tot ontslag is. Een los-vaste arbeider wordt eveneens voor een vol contractjaar aangenomen doch kan in de perio de 1 Dec. tot 28 Febr. tijdens onwerkbaar weer wegens vorst en sneeuw, gedurende 8 weken ont slagen worden. Alle arbeiders, die niet op bovenstaande voor waarden zijn aangenomen moeten als losse arbei ders beschouwd worden. Het opmaken nu van de schriftelijke overeen komst is een zaak tussen werkgever en werk nemer, waarvan ieder der partijen een exemplaar in handen krijgt. Reden, waarom de arbeidsovereenkomsten in 2-voud moeten worden opgemaakt. Na invuling en ondertekening dienen de exemplaren niet aan het Secretariaat der Z. L. M. te worden opgezonden, doch moeten in het bezit blijven van werkgever en werknemer. Voorzover zulks nog niet geschied is, adviseren wij" nogmaals met die arbeiders, die een vol con tractjaar op het bedrijf werkzaam zijn een schrif telijke arbeidsovereenkomst aan te gaan met als ingangsdatum 1 Mei 1952. Formulieren zijn gratis verkrijgbaar op het Secretariaat der Z. L. M., Landbouwhuis, Goes. BEDRIJFSPENSIOENFONDS. In verband met de ons gestelde vragen over het verplicht deelnemen aan het bedrijfspensioenfonds van gehuwde- en ongehuwde zoons willen wij er op wijzen, dat omtrent dit punt in het eerstvolgen de nummer van ons orgaan een nadere uiteenzet ting zal worden gegeven. ACCOORDTARIEVEN. Met nadruk zij er op gewezen, dat voor het onderhoud van bieten de volgende tarieven gelden: doorslaan 32,50 tot 38,50 per ha p. keer; op één zetten ƒ27,tot 34,per ha p. keer; le maal wieden 54,tot 62,per ha p. keer; 2e maal wieden 38,tot ƒ44,per ha p. keer. Voor een normaal gewas dient het gemiddelde tarief te worden betaald. In bijzondere omstan digheden mag het maximum tarief overschreden worden; echter uitsluitend met toestemming van de Provinciale Sociale Sectie. de L.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1952 | | pagina 2