ZITDAGEN
L BOEKHOUDBUREAU
waarin opgenomen het NOORD-BRAB ANTSCH LANDBOUWBLAD
Officieel Orgaan van de Zeeuwsche Landbouw Maatschanojj (Z. L. M.)
de Noord-Brabantsche Maatschappij van Landbouw en andere Verenigingen
ZITDAGEN SECRETARIAAT Z.L.M.
D. J. VAN DER HAVE
Vele percelen
Dupuits Lucerne
zijn nu reeds gemaaid.
No. 2122. Frankering bij abonnement: Terneuzen ZATERDAG 17 MEI 1952.
40e Jaargang
ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD
Dit blad verschijnt elke ZATERDAG. Overname van arti
kelen slechts geoorloofd met duidelijke bronvermelding.
Leden van de Z. L M. en N.-Br. Mij van Landbouw ont
vangen het blad gratis.
ABONNEMENTSGELD: voor niet-leden van deze orga
nisaties bedraagt ƒ10,per jaar.
Redactie:
Secretariaat der Z. L. M.
Landbouwhuis, Goes - Tel. 2345.
ADVERTENTIETARIEF: Per mm 15 cent; minimum per
advertentie ƒ2,Incassokosten ƒ0,15.
Regelabonnementen tegen speciaal tarief.
Inzending van advertentiën aan de Uitgeefster N.V. v/h
Firma P. J. VAN DE SANDE te Terneuzen of aan het
Landbouwhuis te Goes.
@v er zie fit
Een onlangs verschenen brochure van Prof. A.
D. de Vries Reilingh draagt de helaas noodzakelijk
gebleken titel:
Moet het platteland gekortwiekt blijven?
De schrijver stelde deze brochure samen naar
aanleiding van het rapport van de commissie-
Kruyt over de gemeente-classificatie, en voert
hierbij, met gebruik van zakelijke argumenten en
op deskundige wijze een scherpe aanval uit op dit
rapport. Het rapport van de commissie-Kruyt is,
mede door zijn grote omvang, voor niet ter zake
kundigen moeilijk toegankelijk en vertoont ver
schillende tegenstrijdigheden en vaagheden, die
door Prof. De Vries Reilingh in zijn brochure dui
delijk aan het licht worden gesteld. De commissie-
Kruyt was uit vertegenwoordigers van verschil
lende groepen samengesteld, en om minderheids
nota's te Vermijden heeft men zoveel mogelijk ge
schipperd tussen de gevaarlijke klippen.
En niet alleen in haar principiële uitgangspunten
is zij tekort geschoten, doch ook in haar kennis
van zaken betreffende de werkelijke situatie ten
plattelande.
Het gewoonterecht wordt als argument gebruikt
om bestaande toestanden te rechtvaardigen en
soms wordt volstaan met het vaststellen van de
huidige toestanden en het baseren van de conclu
sies hierop, met voorbijgaan van de ontwikkeling
der verhoudingen.
De lagere beloning ten plattelande wordt ge
schetst als een aantrekkelijke factor voor indus
trievestiging en zodoende wordt, aldus de schrijver,
de sociale gerechtigheid opgeofferd aan de werk
gelegenheid. Een premie op de verspilling en een
boete op de spaarzaamheid noemt de schrijver het
zopder'linge betoog van de commissie, waarin deze
een hogere beloning in de stad noodzakelijk acht
teneinde consumptie-stimulering, bestaande uit o.a.
„make up" en banket mogelijk te maken.
De extra stadsuitgaven worden opgeblazen en
die van het platteland worden genegeerd.
De commissie maakt zich b.v. van de behoefte
van het platteland om onderwijsinstellingen, biblio
theken, schouwburgen en concerten in de stad te
bezoeken (met de daaraan verbonden verplaat
singskosten) af, door op te merken dat deze din-
UT OP U
WISSENKERKE: Woensdag 21 Mei in Café „De
Kroon".
TERNEUZEN: Woensdag 21 Mei in Hotel „Des
Pays Bas".
ZIERIKZEE: Woensdag 21 Mei in Hotel „Huis van
Nassau"
MIDDELBURG: Woensdag 21 Mei in Café „De
Eendracht".
TERNEUZEN: Woensdag 21 Mei, van 2.30-4.30
uur, in-Hotel „Des Pays Bas".
THOLEN: Zaterdag 24 Mei, van 10.30—12.30 uur
in Hotel „Hof van Holland",
OOSTBURG: Woensdag 28 Mei, van 24 uur, in
Café „De Vuijst".
ST. PHILIPSLANDZaterdag 31 Mei, van 10—12
uur, in Hotel „De Druiventros".
GOES: Iedere Dinsdag op het Landbouwhuis.
Komt hier met uw vragen op pacht-, juridisch-,
economisch-, sociaal- en technisch gebied.
gen slechts een behoefte zijn voor een gering deel
van het platteland. In ieder afzonderlijk geval zou
zij de vergoeding van deze kosten in overweging
willen geven. Een zelfbewust plattelandsbewoner
kan zich dergelijke beweringen echter niet meer
aan laten leunen.
Over de te constateren hogere uitgaven ten
plattelande voor verwarming, gas en electriciteit
laat de commissie zich intussen maar weinig uit.
Versterking voor zijn aanvallen op het rapport
vindt de schrijver in de uitkomsten van het onder
zoek, ingesteld door het Centraal Bureau voor de
Statistiek, over het Budget-onderzoek 1951.
Volgens één der grondregels op dit gebied zullen
de voedingskosten van een gezin procentisch des
te lager zijn naarmate de feitelijke welstand
hoger is.
Aan de hand hiervan kan hij dan ook verschil
lende van de door de commissie gegeven cijfers
corrigeren.
Bij het lezen van deze brochure moet men wel
tot de conclusie komen dat de gemeenteclassifica
tie onhoudbare toestanden in het leven roept, zo
wel door .de controverse standplaats-woonplaats
als door het feit dat verschillende arbeiders in één
plaats volgens verschillende klassen betaald kun
nen worden.
Wij raden allen die belang stellen in deze zaken
en dat zijn toch ook de jongeren aan deze
brochure te bestellen. (Uitgeverij Ceres, Meppel,
postbus 6. Prijs ƒ1,
Nu we toch over onrechtvaardige verdeling
schreven vinden we direct aansluiting bij de afre
kening over het
Zuivelfonds II
die onlangs openbaar is geworden.
Hoeveel zuivelfondsen er bestaan is ons niet be
kend, doch wel dat er zo nu en dan iemand uit
de zuive'lwereld een uiteenzetting over deze dool
hof moet geven om de niet dagelijks hierbij betrok
kenen weer eens wegwijs te maken.
Het Zuivelfonds II dat gelopen heeft van 5 No
vember 1950 t/m 3 November 1951 vertoont een
tekort van 7.787.000,Dit betekent, dat het
Zuivelfonds II ruim 10 millioen gulden nadeliger
is geweest dan het Zuivelfonds I. Dit laatste im
mers had een batig saldo van ƒ2.838.000,waar
van indertijd ƒ2.800.000,is terugbetaald aan de
veehouders.
De inkomsten van het Zuivelfonds
II waren van zuivelfabrieken
en standaardisatiebedrijven 73.520.000,
van zelf kazende boeren 3.165.000,
van volle melk in Zeeland en Goeree
en Overflakkee 384.000,
In totaal is dus aan heffingen door
het 'bedrijfsleven opgebracht 77.069.000,
Aan exportheffing in verband met
het prijspeil van boter en kaas 1.165.000,
De boekwinst op de voorraad per
4 Nov. 1950 bedroeg 65.000,
Ministerie van Landbouw 2.719.000,
De totale inkomsten voor het Zui
velfonds waren dus 81.018.000,
Tegenover deze inkomsten staat
een uitgave ten bate van de
consumptiemelk van 69.953.000,
en aan verlies op afzet van de
boter 18.850.000,
Het totaal van de uitgaven be
draagt dus 88.805.000,
Het nadelig saldo bedraagt dus 7.780.000,
INHOUD: Overzicht Zitdagen Boekhoudbureau
en Secretariaat der Z. L. M. Premiekeuringen
voor stieren en vrouwelijk fokvee in Zeeland Wet
bestrijding aardappelmoeheid Lonen en Sociale
voorzieningen: Arbeidsovereenkomsten, Bedrijfs
pensioenfonds, Accoordtarieven Van Boerderij
en Organisatie Verzekeringszaken: Het doel en
de werkwijze van het Zeeuws Voorlichtingsinstituut
op Verzekeringsgebied Zitdagen: Zeeuws Voor
lichtingsinstituut op Verzekeringsgebied; Advies
bureau voor Oorlogsschade; Alg. Landbouw Emi
gratie Comité Tuinbouw: Uit en voor de Polder
RijkslandbouwvoorlichtingsdienstOnkruidbestrij-
ding, óók in grasland De Boerenjeugd Ver
trouwen in bestrijding Runder T. B. C. ten volle ge
rechtvaardigd Decadesommen neerslag in Maart
Voor de Plattelandsvrouw: Meer belangstelling
gevraagd voor de leraressen-opleidingen Noord-
Brabantse Maatschappij van Landbouw Bram
uit de Slikhoek Korte Berichten Marktberich
ten.
Zoals bekend, komt de helft van de heffingen op
boter, room en melk welke uitgevoerd wordt naar
België ten goede aan Nederland. Nu is in de
periode van 1 t/m 3 November 1951 dus drie
dagen lang deze heffing ten goede gekomen aan
het ZuivëlfondS. Dit' was een bedrag van
120.000,—. Van 1 Januari t/m 31 October 1951
is deze heffing terechtgekomen in het Landbouw
Egalisatie Fonds. De opbrengst over deze periode
was 14.800.000,—.
Zouden de heren zich wellicht ook zelf eens ver
gist hebben in de doolhof, toen ze deze opbrengst
van de heffing op de uitvoer naar België geduren
de drie dagen in een andere pot hebben gestopt?
Indien ook de heffing voor het L.E.F. in het
Zuivelfonds gekomen was zou de eindberekening
hiervan er heel anders hebben uitgezien. Het ver
lies op de boter bedroeg 18.850.000,en dit zou
dan voor een zeer groot gedeelte zijn goedgemaakt
door de heffingen op de zuivelproducten naar
België. Het Zuivelfonds zou dan niet een verlies
van 'bijna ƒ8.000.000,hebben geleden doch een
overschot hebben gehad van bijna ƒ7.000.000,
Dit zou een situatie zijn geweest, welke niet alleen
voordeliger zou zijn voor de boeren, maar ook heel
wat beter zou beantwoorden aan de werkelijke
verhoudingen op zuivelgebied. Door deze bijna
15.000.000,ten goede te doen komen aan het
Landbouw Egalisatie Fonds en niet aan het Zui
velfonds II is aan de Nederlandse rundveehouderij
onthouden dat, wat in wezen aan haar toekomt.
Er zou ook uit gebleken zijn dat de toestand van
onze boter niet zo ongunstig is en dat de verliezen
practisch weg zouden zijn gevallen tegen deze
winsten.
Indien men de opbrengst van de heffingen op de
uitvoer naar België beziet en deze vergelijkt met
de verliezen op de boter, welke naar Engeland is
verkocht blijkt dus, dat deze ongeveer tegen elkaar
wegvallen.
De grootste onrechtvaardigheid ligt echter wel
in de post zuive'lwaardetoeslag op de consumptie-
melk die bijna 70 millioen gulden bedraagt, wat
omgerekend per hoofd der bevolking op ongeveer
ƒ7,per hoofd der bevolking per jaar neerkomt.
Dit door de boeren bijeengebrachte geld wordt dus
gebruikt om uit een verkeerde liefdadigheid de
consument aan te goedkope consumptiemelk te
helpen. In dit licht gezien is 'het hoge melkver-
KONINKLIJK KWEEKBEDRIJF
ZAADHANDEL
K APELLE - BIEZELIN GE