Verlichting tractoren
MELKERSCURSUSSEN
en aanhangwagens
£anè6ouüo Qooperafie Gent ruin
MEDEDELINGEN van het
voor ZUID WESTELIJK NEDERLAND
DEMONSTRATIE
UiENAFSTAARTMACHINE
Gedurende de afgelopen zomer werd het Land
bouw Coöperatie Centrum voor Zuid Westelijk
Nederland in het leven geroepen. Dew o^gmusat'e
stelt zich onder meer ten doel, propaganda te voe
ren voor de versterking en de uudouw van de land
en tuinbouwcoöperatie. Verder wil zij medewerken
aan het bevorderen van een goede samenwerking
tussen de deelnemende organisaties.
In het algemeen valt te constateren, dat velen
iet voldoende op de hoogte zijn met de betekenis
an de coöperatie en haar werkwijze. Zij kennen
tijvoorbeeld wel de voorwaarden waarop hun pro-
lueten moeten worden afgeleverd, maar hebben
*r vaak weinig besef van, welk een moeite het de
jesturen der coöperaties soms kost om de diverse
/oorkomende vraagstukken tot een oplossing te
orengen. Toch is het van groot belang, dat de
teden ook inzicht hebben in deze problemen. Zij
zullen dan beter aan het behartigen van hun eigen
aelangen kunnen medewerken en hierdoor het
voordeel van het samenwerken in de coöperatie
vergroten.
Dit zijn overwegingen, die het Bestuur van het
L. C. C. er toe hebben gebracht om in de loop van
ieze winter een serie voorlichtingsbijeenkomsten
:e houden, waarin enkéle van de voornaamste tak-
<en van coöperatieve activiteit zullen worden be-
randeld. Het was niet mogelijk om nu reeds alle
;tréken van het werkgebied hiermee te bereiken.
Svenmin konden alle vormen van coöperatie in het
irogramma worden opgenomen. Daarom moest er
Dinsdagmiddag 11 December demonstreerde in
iet. gebouw van de veiling St. Maartensdijk de fa.
Vlosselman Vis, van Flakkee, met een Movi-uien-
ifstaartmachine. Deze machine was het kleinste
:ype met twee rollen en een capaciteit van een
kleine 2 ton per uur. Er worden ook grotere
nachines gebouwd met capaciteiten van 4 en 6 ton
per uur, b.v. met 4 rollen naast elkaar of 3 x 2
rollen boven elkaar. Het principe van deze ver
beterde machine bestond gedeeltelijk reeds, werd
anderzijds aangepast aan dat van de Amerikaanse
machine, die vorig jaar door de Ned. Uienfederatie
werd geïmporteerd.
De machine is eenvoudig van opzet. Twee hou
ten walsen met grote diameter, draaien op een af
stand van enige hanüUreeUien om liun as in üe
richting naar elkaar toe. Deze rollen nemen een
tweetal assen mee, die in de lengte tegen hen aan
Liggen en wel schuin aan de onderkant aan de bin
nenzijde. Od deze assen bevinden zich messen-
strippen in de vorm van een spiraal. Tussen de
twee nouten walsen en boven de assen met messen-
strippen bevinden zich twee zinken platen, die van
het midden uit naar de rollen toe aflopen. Deze
zinken platen vormen met de walsen twee vlakke
goten, waardoor de uien, die bovenaan die goten
gestort worden, naar beneden lopen. De kant van
de zinken plaat loopt niet tot aan de wals, doch er
blijft een kleine opening, waar de uien in de lengte
overheen dansen, maar in welke gleuf de staart
moet verdwijnen, om dan door de messenas daar
beneden gegrepen en afgekneld te worden. Om de I
ui aJi.w. te dwingen de staart in de gleuf te bren-
gen worden de platen in trilling gehouden door
een daaronder bevestigde excentriek, zodat de uien
om en om rollen op de zwakke helling naar be
neden. Door de platen hoger en lager te stellen
is de afstaartlengte regelbaar, b.v. 3, 4 of 5 cm.
De machine werkte eerst vrij lang, te lang naai' j
onze begrippen, doch bleek na verstellen inderdaad
op een behoorlijke lengte te kunnen afstaarten.
Alleen lukte dit niet met 100 der uien. We ver
richtten een vijftal tellingen, waarbij telkens op
de 100 uien resp. 10, 8, 14. 14 en 11 uien onafge-
staart bleven, ergo gemiddeld 11,4 Daarnaast
waren er dan nog wel enkele procenten uien aan
de lange kant afgestaart. De uien met omgekrulde
staarten krijgt de machine beslist niet te pakken.
We kregen de indruk dat het mogelijk moet zijn
dat een man op het eind van de machine deze on
af gestaarte uien er uit zou sorteren. Beschadiging
kwam op het oog totaal niet voor.
In een jaar met een zo zwakke kwaliteit uien als
thans, lijkt ons het voordeel van een machine als
deze, problematisch. Men moet voor een goed sor
timent toch practisch eerst iedere ui in de hand
nemen. In een jaar met prima kwaliteit of voor
zeer goede partijen, zien we in deze machine, die
nog wel niet af is, toch reeds een grote arbeids
besparing. 't Is er min of meer mee als met de
bietenrooiers. Die hebben najaren van prima werk
en jaren dat ze op stal blijven staan. De prijs van
dit type is 1950. Het motortje voor aandrijving
is slechts 1.5 pk. De machine lijkt solide gebouwd.
Wanneer we aannemen dnt een man per dag in
een prima partij uien 1000 kg afsnijdt, dan kan
deze machine 18 x zoveel doen met enkele mensen.
Wanneer men 15 uitraapt, houdt men in ieder
geval nog 15 ton over. Het hangt er natuurlijk
van af hoeveel uien men per jaar zelf verwerkt,
hetzij als boer of als commissionair of als veiling;
Of men halfwast of anderzins. De vele kleine eigen
teler* zullen zelf hun "afsnijden blijven, verdienen.
W# menen na deze toelichting aan belangstellen-
den verdere rekeniommetjes te kunnen overlaten.
een keus worden gemaakt, zowel wat betreft de
plaatsen als wat de te behandelen onderwerpen be
treft. Tenslotte is met medewerking van de te
noemen inleiders het volgende programma samen
gesteld:
1. De coöperatieve suikerproductie.
Inleider: de heer J. M. van Bommel van
Vloten, voorzitter van de V. C. S.
2. De coöperatieve aan- en verkoop.
Inleider: de heer J. H. Blank, inspecteur
van het Centraal Bureau.
3. Het coöperatief landbouwcrediet.
Inleider: de heer J. H. Vroom, verbonden
aan de Raifeissenbank.
4. De coöperatieve aan- en verkoop van vee.
Inleider: de heer P. J. Bom, voorzitter van
de Zecova.
5. De coöperatieve zuivelproductie.
Inleider: de heer G. M. G. Kwaak, verbon
den aan de C. M. C.
Zo mogelijk zal bij elk van deze onderwerpen een
passende film worden vertoond. De lezingen zullen
in de volgende plaatsen worden gehouden, waarbij
de data, die zijn genoemd, de volgorde der lezingen
als hierboven vermeld aangeven.
Oost Zeeuws-Vlaanderen in „Het Centrum" te Axel,
op de Maandagen 28 Januari, 18, 4, 11 en 25
Februari. Aanvang 17 uur 45.
West Zeeuws-Vlaanderen in café „De Vuijst" te
Oostburg, op de Dinsdagen 29 Januari, 19, 5,
12 en 26 Februari. Aanvang 18 uur.
West Brabant in Hotel Tholenaar te Zevenbergen,
op de Woensdagen 30 Januari, 20, 6, 13 en 27
Februari. Aanvang 13 uur 30.
Schouwen en Buiveland in „Huize'Nassau" te Zie-
rikzee, op de Zaterdagen 2, 16, 23 en 9 Februari
en op 1 Maart. Aanvang 14 uur.
Wij wekken U gaarne op al deze lezingen te gaan
volgen en U niet te beperken tot die onderwerpen,
welke U speciaal interesseren. Juist door aan het
gehele programma deel te nemen kunt U de ken
nis omtrent vijf belangrijke takken van coöperatie
vergroten. Dit is in Uw eigen belang en tevens in
het belang van de landbouwcoöperatie in het alge
meen, die in ons land zo'n belangrijke taak vervult.
Wij vermelden tenslotte nog, dat aan de deel
nam© geen kosten zijn verbonden. Wel moet men
zich even opgeven, hetgeen kan geschieden bij een
van de coöperaties, die in de bovenvermelde gebie
den voorkomen of rechtstreeks bij het secretariaat
van het L. C. C. wat gevestigd is in het Landbouw-
huis te Goes.
Namens het Bestuur van het L. C. C.,
J. M. VAN BOMMEL VAN VLOTEN.
Voorzitter.
J. HOF, Secretaris-Penningmeester.
In verband met overtredingen die we nog in de
praktijk aantreffen op dit gebied, geven we U nog
maals een volledige uiteenzetting. We hopen dat
U in verband met de verkeersveiligheid en een
kans op een bekeuring hier meer dan tot nog toe
aandacht aan zult schenken.
Landbouwmotorrijtuigen moeten bij avond voor
zien zijn van:
I. 2 stadslichten van gelijke grootte en gelijke
of nagenoeg gelijke verlichtingsste^kte.
Kleur helder wit. Plaatsing niet hoger dan
1.25 m en niet lager dan 0.40 m boven het
wegdek. Bovendien niet meer dan 0.40 m
binnenwaarts.
II. 1 of 2 achterlichten (in het laatste geval van
gelijke grootte en gelijke of nagenoeg ge
lijke verlichtingssterkte en symmetrisch
aangebracht). Kleur helder rood. Plaatsing
niet hoger dan 1.25 m en niet lager dan 0.40
m boven het wegdek. Maximaal 0.40 bin-
nenwarts. Indien 1 achterlicht, dan moet
dit aan de linkerzijde worden aangebracht.
III. 2 goedwerkende rode reflectoren.
Plaatsing op dezelfde wijze ais 2 achter
lichten.
Opm.: Indien de achterlichten als reflector dienst
kunnen doen, dan zijn aparte reflectoren
niet nodig.
Landbouwaanhangwagens moeten bij avond
voorzien zijn van:
I. 1 of 2 achterlichten, helder rood.
Indien 2 achterlichten worden gevoerd
moeten deze van gelijke grootte en gelijke
of nagenoeg gelijke verlichtingssterkte zijn
en symmetrisch zijn geplaatst.
Indien 1 achterlicht is aangebracht moet
dit links zijn geplaatst.
plaatsing niét hoger dan 1.25 m en hi«t
lager dan 0.40 m boven hft wegdek. Max!.
Het is ons bekend, dat een deel van onze jon
gens en meisjes niet graag melken. Sommigen
schijnen te denken, dat dit een minderwaardig
werk is. Deze mentaliteit stamt wellicht nog uit
de oude tijd, toen de koeien heel vaak ontzettend
vuil waren, vooral op bedrijven, waar weinig melk
vee en veel jong. en mest-vee werd gehouden. Ik
heb ze ook gezien, die arme koeien, van achter
geheel met een laagje nette mest bed^t. terwijl
je, met het oog op de vuile stal, eigenlijk laarzen
moest aantrekken voor het meiken. Zie, wanneer
men onder die omstandigheden moest melken, was
het dan wonder, dat men er een tegenzin in kreeg?
Ik heb me er in den beginne vaak over verwonderd,
dat de paarden op hetzelfde bedrijf keürig ver
zorgd werden. Al spoedig kreeg ik dóór, dat deze
beesten de liefde van de boer en daardoor van het
personeel kregen en dat de koeien de verschoppe
lingen waren. Waarom? Daar kon ik niet bij, want
een koe mag wat dommer zijn dan een paard, het
zijn vriendelijke dieren, die zeer dankbaar zijn voor
een goede verzorging en behandeling en deze met
zeer hoge rente betalen bovendien.
De koeien moeten, zullen ze de hoogst mogelijke
resultaten opleveren, goed worden gestald, zinde
lijk worden gehouden, goed verzorgd en gemolken.
Onder die omstandigheden kan men zindelijke kle
ren aantrekken, als men gaat melken en kan het
melken een aangenaam, dankbaar werk zijn.
Het is een geheel verkeerde opvatting, dat mel
ken een dom werk zou zijn. Velen menen nog, dat
iedereen het kan; dat dus de melk in de uier voor
radig is en het weinig moeite kost, deze in de em
mer te krijgen. Niets is minder waar. Alleen zij,
die goed melken hebben geleerd, lukt het om alle
melk, die reeds gevormd was, aan de uier te ont
trekken. Het is n.l. zó, dat de koe alleen dén allé
melk afgeeft, los laat, als de manier van melken
haar daartoe dwingt, om het zó maar eens uit te
drukken. Het melken moet zó worden uitgevoerd,
dat het de koe bijzonder aangenaam is. Ervaringen
hebben ons, gedurende de meer dan 40-jarige prak
tijk, geleerd, dat door niet op de juiste wijze te
melken, op bedrijven van 5 6 koeien soms 500 k
1000 liter melk per jaar verloren gaan.
Wat dit bij de tegenwoordige melkprijzen be
tekent, behoeven we niet nader toe te lichten.
Ook op het gebied van de hygiëne is nog heel wat
te verbeteren en ook te verdienen. Men zal dit
gaan voelen zodra de melk, ook in Zeeland, naar
kwaliteit betaald wordt.
Mogelijk zijn er, die menen dat dit alles niet
meer nodig is, omdat het machinaal melken meer
en meer baan breekt. Laten we hierbij opmerken,
dat dit voor een klein aantal koeien altijd duur is,
dat het niet beter is dan goed handmelken en wan
neer men machinaal wil melken het noodzakelijk
is, dat men goed met de hand kan melken om het
meeste succes te hebben.
Het is thans weer de tijd om zich voor een cursus
in goed melken op te geven. Daarvoor melde men
zich aan bij de Rijksveeteeltconsulent te Middel
burg, Londense Kaai 27, Middelburg.
De cursussen beginnen omstreeks half Januari
en duren 8 weken. Éénmaal per week is er een
practische les en daarnaast zijn er nog een 3-tal
theoretische lessen.
SIETEMA.
maal 0.40 m binnenwaarts van de uiterste
zijkanten van het voertuig.
II. 2 lengtedriehoeken van goed reflecterend
rood materiaal.
Plaatsing niet hoger dan 1.20 m en niet
lager dan 0.40 m boven het wegdek. Maxi
maal 0.40 hirmp^'aarts van de uiterste
linker- en rechterzijkant.
Opm.: Tot 1 Januari 1953 mag inplaats van lengte
driehoeken het oude lengtelicht worden
gevoerd.
In dit geval moeten alle aanhangwagens
zijn voorzien van 2 goedwerkende rode
reflectoren. Inden de achterlaten als
zodanig dienst kunnen doen dan zijn aparte
reflectoren niet vereist. Voor plaatsing
zie achterlichten.
III. 2 zijlichten, die terzijde een helder wit licht
uitstralen in een sector van niet minder dan
60° en niet meer dan 90ü, waarvan 1 zijde
recht vooruit en de andere buitenwaarts
is gericht.
Plaatsing aan weerszijden voor aan de aan.
hangwagen, niet lager dan 1.25 m en niet
hoger dan 2.25 m boven het wegdek. Maxi
maal 0.15 m binnenwaarts van de uiterste
zijde van de aanhangwagen dan wel de
lading, indien deze terzijde uitsteekt.
Opm.: Eénassige aanhangwagens, waarvan de
druk van enig wiel niet meer bedraagt dan
350 kg, behoeven niet van zijlichten te zijn
voorzien.
IV. Bij stilstand aan de rechterzijde van de
weg: een brandend linkerzijlicht en bran
dende achterlichten.
Bij stilstand aan de linkerzijde van de weg;
2 brandende zijlichten en brandende ach
terlichten.
wy reden V asn 4ittfciHjö uit tl git to
bewarin.