Z.A.R. Onlg rcnJingSi macmne BIETENROOIEN DE TRACTOR OP DE WEG DE NODIGT HET HELE AGRARISCHE GEZIN UIT u 's morgens 10 uur 's middags 2 uur op ZATERDAG 13 OCTOBER in de zaal van de heer KRIJGER te GOES om mee feest te vieren. Prof. Ir. W. DE JONG. Moderne aspecten van de rundveefokkerij Viering 20-jarig bestaan van de Bond van Plattelandsvrouwen Dcmcnslralle Zuid-Bevelands dameskoor L.J.G.-orkest Wedstrijd: Horen we bij elkaar?" Wanneer we de polder „De Vierbannen van Dui- veland" doorkruisen, waar men druk aan het ver kavelen is, dan ziet men van allerlei machines aan het werk. De dragline, die kaarsrechte sloten graaft en bergen grond verzet in een minimum van tijd, de „Barber Green" een draineermachine met een capaciteit van circa 800 meter per dag, de „ontgrondingsmachine" met z'n dumpwagens om de vele sloten te dichten, etc. Over deze ontgrondingsmachine, van de heren Gebr. Den Herder uit Lewedorp willen we het deze keer eens hebben. Enige tijd geleden hebben we onder Boerderij en Organisatie van het Zeeuwsch Landbouwblad kun nen lezen, dat deze machine ontworpen en gemaakt is door voornoemde Gebroeders. Dit laatste uiter aard met medewerking van een constructie-werk plaats. Hoe kwamen deze jongemannen op het idee? Zij zijn als loongrondwerkers in 1948 in de Noord oostpolder begonnen bij de cultuurmaatschappij en ontginningswerkzaamheden. Voorjaar 1950 was het werk voor hen daar een heel eind klaar. In de zomer van hetzelfde jaar hebben zij toen meege werkt aan het in cultuur brengen van onze jongste polder „De Sloepolder". Ook aan dit werk kwam een einde. Hun restte toen alleen nog het loon- ploegen, schijfeggen, etc. Het is begrijpelijk, dat hier mede alleen op den duur geen goede boter ham te verdienen zou zijn. Immers vrijwel elke ■landbouwer beschikt tegenwoordig over een trac tor en de nodige werktuigen. Bovendien is het sei zoenwerk en de rest van het jaar moet men ook eten. Goede raad was duur. Een van de heren is gaan praten met de heer Rijkscultuurconsulent Ir Franke te Goes en heeft gevraagd: Heeft U misschien werk voor ons. Het antwoord van de heer Franke was: Als je een machine construeert die de grond onder de ploeg- voor wegneemt en deze deponeert in een wagen dan is er volop werk. In de verkaveling „De Vier bannen" moeten vele ja zeer vele sloten gedicht worden. Na dit onderhoud nog geen werk, doch wel in het vooruitzicht, mits een dergelijke machine te maken was. Nu waren er reeds zgn. ontgrondings machines in ons land aanwezig, n.l. de Ned. Heide Mij had met een dergelijk apparaat in Walcheren gewerkt. Dit zijn zeer zware werktuigen die veel paardekrachten vragen. (Als dit verhaaltje onder lezers ogen verschijnt, zal een dergelijke machine ook in de Vier-Bannen werken.) Het was dus zaak een goede machine met een redelijke capaciteit en niet te zwaar te bouwen. Een van de heren, n.l. W. den Herder, heeft van huis uit een technische knobbel meegekregen. Hij toog dan ook in de winter van 1950/1951 aan het werk. Na betrekkelijk korte tijd, 6 Januari 1951, kon met het ontwerp „prototype" proefgedraaid worden. Het geheel was vervaardigd van licht ma teriaal, had geen verstellingsmogelijkheden, etc. Tijdens deze proef bleek, dat het type aan de ge stelde eis voldeed, mits bepaalde wijzigingen en verbeteringen werden aangebracht. Het gestelde doel was bereikt. Kort daarop is met het bouwen van de huidige machine begonnen. Toen dit voor elkaar was is weer proefgedraaid doch zonder grondafvoerband. Bij deze proef- draaiing bleek, dat ze nog niet klaar waren. Er moest n.l. nog een apparaat opgemonteerd worden die de grond van de schoepen los maakte en een afvoerband ontbrak nog. De constructie van het apparaat. Op de landbouwtentoonstelling van de Z. L. M. Juni j.l. te Krabbendijke hebben we de machine kunnen bewonderen met de afvoer, enz. compleet. Het ontgrondingslichaam bestaat uit een groot, rond draaiende, ijzeren plaat met schoepen er aan. (Zie detail foto.) Dit zgn. schoepenlichaam wordt aangedreven door zijn eigen voortbeweging. Aan de achterzijde van dit lichaam bevindt zich een goot om te beletten dat de grond ontijdig de schoe pen verlaat. Boven in de ma chine is een soort wiekenrad aangebracht dat ten doel heeft de grond van de schoepen te stoten. Vervolgens valt de grond op een transportband, deze band brengt de grond in een dumpwagen of rechtstreeks in de te dichten sloot. (Zie foto 2.) Bedoelde band wordt aange dreven vanaf de aftakas, hierbij is het mogelijk de band verschil lende snelheden te geven door middel van een versnellingsbak. Het geheel wordt aangedre ven en voortbewogen door een luchtbandentrekker van 45 pk „Bolinder Munktelle" diesel motor. Hoe werkt de machine? Eerst wordt door een speciaal voor dit doel ontworpen ploeg de bovengrond tot circa 25 cm weggeploegd. Door deze ge trokken voor komt het ontgrondingslichaam en neemt de ondergrond uit tot 1315 cm en het voert deze op de hiervoor geschetste wijze in de wagens. De capaciteit van deze machine ligt «gemiddeld bij 5060 m3 per uur. Uit bovenstaande zult U misschien opmaken, wat een eenvoudig apparaat. Inderdaad is het geheel buitengewoon eenvoudig en daarom juist hebben wij er een groot vertrouwen in, dat het de juiste machine zal blijken te zijn. „Het ei van Columbus". Het spreekt vanzelf, dat er nog kinderziekten te overwinnen zijn. Zo is het lossen van grond nog lang niet afdoende, de cap. kan door een betere methodiek hiervan nog aanzienlijk worden ver groot. De kruiskoppeling van het aandrijfwerk blijkt nog niet geheel aan de eisen te voldoen. Dit betekent echter allemaal niets, de machine voldoet aan de eis die men er aan kan stellen. De vervol making komt best voor elkaar, daar twijfelen wij geen moment aan. De Gebr. Den Herder hebben op hun vinding patent aangevraagd. Wij feliciteren de heren Den Herder met hun vernuftige machine en spreken de wens uit, dat zij vele jaren met de machine mogen meewerken aan het verbeteren van onze gronden tot heil van de gehele Nederlandse landbouw. MURRE. Zierikzee, Oct. '51. Als laatste grote demonstratie in de provincie Zeeland komt op Donderdag 11 October de demon stratie imet bietenrooimachines in de Bathpolders te Rilland. Deze demonstratie wordt georganiseerd door de Landelijke Stichting voor de Landbouw en is bedoeld voor Zeeland en West-Brabant. Zij zal in totaal drie dagen in beslag nemen. De eerste twee dagen zullen besteed worden aan de beoor deling van de verschillende werkgangen door mid del van tijdopnamen en kwaliteitsbeoordelingen. De derde dag zal het publiek in de gelegenheid ge steld worden kennis te nemen van het werk der machines en de waarnemingen van de vorige dagen. Ook de aloude Zeeuwse methode, n.l. met de hand rooien en verder verwerken, is in de demon stratie opgenomen, terwijl ook het afkoppen met de kopschoffel en het daaropvolgend verwerken zal worden gedemonstreerd. Daarnaast zal ook -het volledig mechanisch rooien te zien zijn. Naast het demonstreren met bepaalde machines zal de handel in de gelegenheid gesteld worden hun bietenrooi-machines, waarmee niet wordt gedemon streerd, op te stellen. Indien van deze gelegenheid gebruik wordt gemaakt, is er dus nog een klein tentoonstellingtje van bieten-rooimachines op het terrein aanwezig. De demonstratie neemt om 10.30 uur een aan vang, vlak achter het bedrijf „Westhof" in de Bathpolder. Gelijkertijd wordt er op het bedrijf „Middenhof" een demonstratie met een drietal ensileermachines gehouden. Aan het werk zullen te zien zijn de nieuwe ofwel verbeterde „Speiser," de ,,Borga" en de „Robust." Bovendien zal bij een dezer machines gebruik worden gemaakt van een grondschudder. Dit laatste is zeer zeker ook van groot belang, daar dikwijls met het in te kuilen product veel te veel grond in de kuil wordt meegevoerd. Aan de belangrijkheid van deze dag behoeft ver der niets te worden toegevoegd, daar hier twee be langrijke demonstraties op één dag kunnen wor den meegemaakt, terwijl ter plaatse de nodige voorlichting nog wordt verstrekt. De Hoofd-assistent v/d Werktuigen, J. G. VAN LIERE. Onder deze titel kwam in de plaatsruimte van de Noord-Brabantse Maatschappij van de afgelopen week een artikel voor betreffende het aanvragen van nieuwe kentekenbewijzen. Hoewel de inhoud van dit artikel ook voor Zee land geheel van toepassing is, willen we onze lezers er nog even op wijzen, dat de aanvraagformulieren voor dit kenteken-bewijs in Zeeland' verkrijgbaar zijn bij de Gemeentepolitie te Middelburg, Vlissin- gen, Terneuzen, Zierikzee en Goes, en bij de Rijks politie te Haamstede, Tholen, St. Laurens, Oude- lande en Zuiddorpe. Verder kan men de formulieren aanvragen bij de Rijksdienst v/h Wegverkeer, Dam 43, Middel burg. Ter bespoediging van de aanvragen kunnen wij U adviseren de formulieren na invulling recht streeks naar Den Haag te zenden. RED.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1951 | | pagina 6