Z.A.R.
Onlg rcnJingSi
macmne
BIETENROOIEN
DE TRACTOR
OP DE WEG
DE
NODIGT HET HELE AGRARISCHE GEZIN UIT
u
's morgens 10 uur
's middags 2 uur
op ZATERDAG 13 OCTOBER in de zaal van de heer KRIJGER te GOES
om mee feest te vieren.
Prof. Ir. W. DE JONG. Moderne aspecten van de rundveefokkerij
Viering 20-jarig bestaan van de Bond van Plattelandsvrouwen
Dcmcnslralle
Zuid-Bevelands dameskoor L.J.G.-orkest Wedstrijd: Horen we bij elkaar?"
Wanneer we de polder „De Vierbannen van Dui-
veland" doorkruisen, waar men druk aan het ver
kavelen is, dan ziet men van allerlei machines aan
het werk. De dragline, die kaarsrechte sloten
graaft en bergen grond verzet in een minimum
van tijd, de „Barber Green" een draineermachine
met een capaciteit van circa 800 meter per dag, de
„ontgrondingsmachine" met z'n dumpwagens om
de vele sloten te dichten, etc.
Over deze ontgrondingsmachine, van de heren
Gebr. Den Herder uit Lewedorp willen we het deze
keer eens hebben.
Enige tijd geleden hebben we onder Boerderij en
Organisatie van het Zeeuwsch Landbouwblad kun
nen lezen, dat deze machine ontworpen en gemaakt
is door voornoemde Gebroeders. Dit laatste uiter
aard met medewerking van een constructie-werk
plaats.
Hoe kwamen deze jongemannen op het idee?
Zij zijn als loongrondwerkers in 1948 in de Noord
oostpolder begonnen bij de cultuurmaatschappij en
ontginningswerkzaamheden. Voorjaar 1950 was
het werk voor hen daar een heel eind klaar. In de
zomer van hetzelfde jaar hebben zij toen meege
werkt aan het in cultuur brengen van onze jongste
polder „De Sloepolder". Ook aan dit werk kwam
een einde. Hun restte toen alleen nog het loon-
ploegen, schijfeggen, etc. Het is begrijpelijk, dat
hier mede alleen op den duur geen goede boter
ham te verdienen zou zijn. Immers vrijwel elke
■landbouwer beschikt tegenwoordig over een trac
tor en de nodige werktuigen. Bovendien is het sei
zoenwerk en de rest van het jaar moet men ook
eten.
Goede raad was duur.
Een van de heren is gaan praten met de heer
Rijkscultuurconsulent Ir Franke te Goes en heeft
gevraagd: Heeft U misschien werk voor ons. Het
antwoord van de heer Franke was: Als je een
machine construeert die de grond onder de ploeg-
voor wegneemt en deze deponeert in een wagen
dan is er volop werk. In de verkaveling „De Vier
bannen" moeten vele ja zeer vele sloten gedicht
worden.
Na dit onderhoud nog geen werk, doch wel in
het vooruitzicht, mits een dergelijke machine te
maken was. Nu waren er reeds zgn. ontgrondings
machines in ons land aanwezig, n.l. de Ned. Heide
Mij had met een dergelijk apparaat in Walcheren
gewerkt. Dit zijn zeer zware werktuigen die veel
paardekrachten vragen. (Als dit verhaaltje onder
lezers ogen verschijnt, zal een dergelijke machine
ook in de Vier-Bannen werken.)
Het was dus zaak een goede machine met een
redelijke capaciteit en niet te zwaar te bouwen.
Een van de heren, n.l. W. den Herder, heeft van
huis uit een technische knobbel meegekregen. Hij
toog dan ook in de winter van 1950/1951 aan het
werk. Na betrekkelijk korte tijd, 6 Januari 1951,
kon met het ontwerp „prototype" proefgedraaid
worden. Het geheel was vervaardigd van licht ma
teriaal, had geen verstellingsmogelijkheden, etc.
Tijdens deze proef bleek, dat het type aan de ge
stelde eis voldeed, mits bepaalde wijzigingen en
verbeteringen werden aangebracht.
Het gestelde doel was bereikt. Kort daarop is
met het bouwen van de huidige machine begonnen.
Toen dit voor elkaar was is weer proefgedraaid
doch zonder grondafvoerband. Bij deze proef-
draaiing bleek, dat ze nog niet klaar waren. Er
moest n.l. nog een apparaat opgemonteerd worden
die de grond van de schoepen los maakte en een
afvoerband ontbrak nog.
De constructie van het apparaat.
Op de landbouwtentoonstelling van de Z. L. M.
Juni j.l. te Krabbendijke hebben we de machine
kunnen bewonderen met de afvoer, enz. compleet.
Het ontgrondingslichaam bestaat uit een groot,
rond draaiende, ijzeren plaat met schoepen er aan.
(Zie detail foto.) Dit zgn. schoepenlichaam wordt
aangedreven door zijn eigen voortbeweging. Aan
de achterzijde van dit lichaam bevindt zich een
goot om te beletten dat de grond ontijdig de schoe
pen verlaat. Boven in de ma
chine is een soort wiekenrad
aangebracht dat ten doel heeft
de grond van de schoepen te
stoten. Vervolgens valt de
grond op een transportband,
deze band brengt de grond in
een dumpwagen of rechtstreeks
in de te dichten sloot. (Zie
foto 2.)
Bedoelde band wordt aange
dreven vanaf de aftakas, hierbij
is het mogelijk de band verschil
lende snelheden te geven door
middel van een versnellingsbak.
Het geheel wordt aangedre
ven en voortbewogen door een
luchtbandentrekker van 45 pk
„Bolinder Munktelle" diesel
motor.
Hoe werkt de machine?
Eerst wordt door een speciaal
voor dit doel ontworpen ploeg
de bovengrond tot circa 25 cm
weggeploegd. Door deze ge
trokken voor komt het ontgrondingslichaam en
neemt de ondergrond uit tot 1315 cm en het
voert deze op de hiervoor geschetste wijze in de
wagens.
De capaciteit van deze machine ligt «gemiddeld
bij 5060 m3 per uur.
Uit bovenstaande zult U misschien opmaken, wat
een eenvoudig apparaat. Inderdaad is het geheel
buitengewoon eenvoudig en daarom juist hebben
wij er een groot vertrouwen in, dat het de juiste
machine zal blijken te zijn.
„Het ei van Columbus".
Het spreekt vanzelf, dat er nog kinderziekten te
overwinnen zijn. Zo is het lossen van grond nog
lang niet afdoende, de cap. kan door een betere
methodiek hiervan nog aanzienlijk worden ver
groot. De kruiskoppeling van het aandrijfwerk
blijkt nog niet geheel aan de eisen te voldoen. Dit
betekent echter allemaal niets, de machine voldoet
aan de eis die men er aan kan stellen. De vervol
making komt best voor elkaar, daar twijfelen wij
geen moment aan.
De Gebr. Den Herder hebben op hun vinding
patent aangevraagd.
Wij feliciteren de heren Den Herder met hun
vernuftige machine en spreken de wens uit, dat zij
vele jaren met de machine mogen meewerken aan
het verbeteren van onze gronden tot heil van de
gehele Nederlandse landbouw.
MURRE.
Zierikzee, Oct. '51.
Als laatste grote demonstratie in de provincie
Zeeland komt op Donderdag 11 October de demon
stratie imet bietenrooimachines in de Bathpolders
te Rilland. Deze demonstratie wordt georganiseerd
door de Landelijke Stichting voor de Landbouw en
is bedoeld voor Zeeland en West-Brabant. Zij zal
in totaal drie dagen in beslag nemen. De eerste
twee dagen zullen besteed worden aan de beoor
deling van de verschillende werkgangen door mid
del van tijdopnamen en kwaliteitsbeoordelingen.
De derde dag zal het publiek in de gelegenheid ge
steld worden kennis te nemen van het werk der
machines en de waarnemingen van de vorige
dagen.
Ook de aloude Zeeuwse methode, n.l. met de
hand rooien en verder verwerken, is in de demon
stratie opgenomen, terwijl ook het afkoppen met
de kopschoffel en het daaropvolgend verwerken
zal worden gedemonstreerd.
Daarnaast zal ook -het volledig mechanisch
rooien te zien zijn.
Naast het demonstreren met bepaalde machines
zal de handel in de gelegenheid gesteld worden hun
bietenrooi-machines, waarmee niet wordt gedemon
streerd, op te stellen. Indien van deze gelegenheid
gebruik wordt gemaakt, is er dus nog een klein
tentoonstellingtje van bieten-rooimachines op het
terrein aanwezig.
De demonstratie neemt om 10.30 uur een aan
vang, vlak achter het bedrijf „Westhof" in de
Bathpolder.
Gelijkertijd wordt er op het bedrijf „Middenhof"
een demonstratie met een drietal ensileermachines
gehouden. Aan het werk zullen te zien zijn de
nieuwe ofwel verbeterde „Speiser," de ,,Borga" en
de „Robust." Bovendien zal bij een dezer machines
gebruik worden gemaakt van een grondschudder.
Dit laatste is zeer zeker ook van groot belang,
daar dikwijls met het in te kuilen product veel te
veel grond in de kuil wordt meegevoerd.
Aan de belangrijkheid van deze dag behoeft ver
der niets te worden toegevoegd, daar hier twee be
langrijke demonstraties op één dag kunnen wor
den meegemaakt, terwijl ter plaatse de nodige
voorlichting nog wordt verstrekt.
De Hoofd-assistent v/d Werktuigen,
J. G. VAN LIERE.
Onder deze titel kwam in de plaatsruimte van
de Noord-Brabantse Maatschappij van de afgelopen
week een artikel voor betreffende het aanvragen
van nieuwe kentekenbewijzen.
Hoewel de inhoud van dit artikel ook voor Zee
land geheel van toepassing is, willen we onze lezers
er nog even op wijzen, dat de aanvraagformulieren
voor dit kenteken-bewijs in Zeeland' verkrijgbaar
zijn bij de Gemeentepolitie te Middelburg, Vlissin-
gen, Terneuzen, Zierikzee en Goes, en bij de Rijks
politie te Haamstede, Tholen, St. Laurens, Oude-
lande en Zuiddorpe.
Verder kan men de formulieren aanvragen bij
de Rijksdienst v/h Wegverkeer, Dam 43, Middel
burg. Ter bespoediging van de aanvragen kunnen
wij U adviseren de formulieren na invulling recht
streeks naar Den Haag te zenden.
RED.