5 VERSLAG zwerven ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND Excursie naar Gelderland EEN SPORTPRAATJE WEKEN DOOR Amtcilca Provinciale excursie naar België en Luxemburg 30 EN 31 AUG. EN 1 SEPTEMBER. (Achtste vervolg.) De volgende morgen was onze auto bevroren, doch gelukkig niets kapot. Dat het hier zo koud kon zijn was geheel buiten onze berekening, daar we nu geheel in het Zuiden zaten. Men vertelde dat dit kwam, omdat men hier nogal tamelijk hoog zat en tussen 2 bergruggen lagen, zodat met Noorden wind de koude lucht hier tussen naar beneden gestuwd werd. De volgende morgen de grens nog even over naar Old Mexico, doch hier was het helemaal erg met de kooplui vooral als ze dan nog merkten dat je geheel vreemd was. Na Elpaso zaten we al vlug in de enorme Staat Texas. Om hier doorheen te komen hadden we 2% dag nodig. Veel bezienswaardigs was hier niet, nogal wat veeteelt met enkele kleine nederzettin gen en 2 wat grotere plaatsen n.l. Austin en Hou ston. Voorbij Houston kwamen we meer in het kustgebied met vruchtbaarder vlak land. Ook wa ren hier veel moerassen wat een troosteloos ge zicht was vooral omdat dit meest bos was geweest en hiervan niets anders dan dode boomstammen waren overgebleven. Intussen hadden we nu ook Texas verlaten en waren we in de Staat Louisiana (12 Nov.). Die nacht in Lafayette gebleven, doch het was te koud om buiten te slapen, dus kwamen we op het idee om naar het politiebureau te gaan, waar plaats voor ons over was. We werden met de lift naar boven gebracht, waar we een grote cel toegewezen kregen. Deze cel was ook al bewoond door iemand die te diep in het glaasje had gekeken. Hij dacht dan ook wel eerder vrij te zullen zijn dan wij, daar wij hem wijs hadden gemaakt een auto te hebben gestolen. Hij kreeg nog gelijk ook, want 's mor gens om 5 uur mocht hij er al uit om op zijn werk te zijn. In Lafayette wordt nog veel Frans gesproken. Ook ga je hier iets meer van het neger probleem begrijpen. Op verschillende plaatsen hangen bord jes: „verboden voor negers". Nadat we uit de gevangenis „ontslagen" waren vervolgden we onze tocht naar New Orleans. Tegen de avond trokken we over een van de grote brug gen over de Mississippi. Deze brug dient zowel voor de spoorwegen als voor het autoverkeer. De spoorlijnen waren in het midden, en aan beide zij den de autobanen. We hadden het ongeluk om juist in de spitsuren in New Orleans aan te komen, zodat het ons 2 uren kostte om in de binnenstad te geraken; overal op stoppingen van het verkeer. New Orleans is nog al een aardige stad met grote havens. De volgende dag (14 Nov) op weg naar Florida, geheel langs de Golf van Mexico. Eerst over ver schillende schiereilanden, die onderling verbonden zijn met bruggen. Deze bruggen zijn eenvoudig gebouwd, meest van hout, daar het hier ondiep water betreft. Doch de lengte was des te groter, één zelfs van 5 km. Langs de kust wordt er veel suikerriet verbouwd, wat ze met grote machines aan het snijden waren. De lengte van het suiker riet is van 3 tot 4 m. Nadat het enige tijd na het snijden heeft geboogd, wordt het aangestoken, zodat de verdroogde buitenste schutbladeren ver branden en alleen de stengels overblijven. Deze worden met grote haken bij elkaar geschoven en daarna met takels op wagens geladen, die ze naar de fabrieken vervoeren. Ook kwamen we tot de ontdekking, dat er hier bananenstruiken groeiden, met trossen kleine groenen bananen er aan. Ik weet niet of deze ba nanen hier ook rijp worden. Zo reden we 2 dagen langs deze prachtige kust, met grote villa's, tropische loofbomen en palmen. Vooral ook Florida is schitterend met zijn spier witte stranden. De temperatuur was hier ook weer zo hoog dat we fijn konden zwemmen. Redactie: Ad. Doeleman, N. Filius, Koos Janse, M. Kosten, Z. Poppe, M. Poissonnier en J. J. de Putter Redactie-adres: Secretariaat L. J. G., Landbouwhuis, Goes. -l.-.-.TfT-l (Wordt vervolgd.) AD. DOELEMAN. TWEEDE DAG. Om half zeven zouden we gewekt worden, maar de meesten waren vóór die tijd al op, om nog eens een beetje in Luxemburg rond te kijken. Om zeven uur was het ontbijt, dat voor de mees ten wel anders geweest zal zijn, dan ze thuis ge wend zijn. Het ontbijt bestond n.l. uit keiharde broodjes, boter en een schaaltje jam en thee. Het was dus erg eenvoudig, maar 't smaakte goed. Na het ontbijt zijn we naar het station gegaan, waar de bussen stonden. Om half acht gingen we uit Luxemburg weg over Junglinster, Graulinster, Echternach; een mooie weg met aan Ibeide kanten hoge bossen. In deze streek is vrij veel weidebouw. Bijna over al was men aan het hooien. Tussen Echternach en Grimdhof hebben we gestopt en foto's gemaakt aan de oever van de Süre, die daar de grens vormt tussen Duitsland en Luxemburg. Aan de overkant van de Süre was dus Duitsland, dat ook dicht be plant is, met hier en daar een schilderachtig dorp je, maar ook nog met diverse bunkers. Na hier een half uur geweest te zijn, hebben we onze weg vervolgd langs de Süre, via Reisdorf; verder over Moestroff, Bettendorff, Fonkren naar Vianden. Ongeveer 1 km vóór Vianden hebben we weer gestopt en wel in de buurt van de prachtige ruïne Falkenstein, welke aan de linkerkant van de weg ligt in het dal van de Ourthe. Vanaf de weg had men een prachtig gezicht op de ruïne. Een mooie plaats om foto's te maken. Hier zijn we ongeveer een half uur gebleven. Het was toen elf uur. Vervolgens verder langs de Duitse grens over Stolzenlböurg, Uhterreisenbach, Roderhausen, tot in de buurt van Dashbourg, waar we weer gestopt hebben. Het was toen ongeveer twaalf uur. Men had vanaf deze plek een prachtig gezicht op de met sparren beplante bergen. We waren hier 402 m boven de zeespiegel. Na hier ongeveer een half uur vertoefd te heb ben, zijn we weer verder gegaan, naar Marbourg. In deze streken is er vrij veel landbouw, maar het ziet er armelijk uit. Het land heeft een rood achtige kleur. Hier werken ook nog veel vrouwen op het land. Hier en daar wordt gebruik gemaakt van de moderne mechanisatie en ziet men trac toren of soms een jeep. Maar meestal zijn het paarden, ja, soms zelfs nog ossen. Van Marbourg ging de reis verder tot dicht langs Clervaux, het centrum van de Ardennen, waar de Ardennen epn hoogte van 550 m helbben. Dan over Hemercheid naar de Duits-Luxem burgse grens. De douane moest maar net even de papieren van de bussen zien en verder ging het weer over Couvy, Bovingny in het Salmdal. Zo verder over Salmville, het plaatsje waar be langrijke leisteengroeven zijn, Troisponts; hier vloeien drie rivieren samen, n.l. de Amblève, de Salm en de Bodense. Het dorpje heeft zijn naam te danken aan de drie bruggen, die over deze riviertjes liggen. Van hier uit langs de Salm en de Ourthe naar Coo, hier hebben we weer gestopt. Het was onge veer kwart over één toen we hier aankwamen. Coo is het plaatsje met de beroemde watervallen van de Ourthe, die met een snelle vaart van een hoogte van 15 m afstort. Het was een schitterend gezicht, en dat bruisende witte schuim naar beneden te zien storten. Ook hier zijn veel foto's gemaakt. Om half drie zijn we weer uit Coo vertrokken om de reis te vervolgen over La Gluze, Stout- mont, Lorcé, Chevron, Quarreuse, Remouchamps, prachtig gelegen op de linkeroever van de Amblève, en in één ruk door naar Luik. Het was ongeveer kwart over vier toen we daar aankwamen. We mochten hier een half uur uit de bussen. Er was een gezellige Zaterdagmiddagdrukte in Luik. Om 5 uur gingen we weer uit Luik en toen kwam er een lang en ook vrij vervelend traject over St. Truiden, Tienen, Leuven, Aarschot, Lier, naar Antwerpen. Dit stuk is 160 km lang en er is niet zo heel veel natuurschoon te bewonderen. Hoewel het er niet minder gezellig om was want in de bus sen heerste een vrolijke stemming, zodat we om 8 uur in de beste stemming in Antwerpen arriveer den. We mochten hier drie kwartier vrij de stad in. De bus van Zeeuws-Vlaanderen, verliet ons hier en ging van hieruit naar huis. Toen bleven er nog drie bussen over. We waren om half tien in Put ten, aan de grens, hier nog even passenpontrole, en we konden weer verder. Bij het benzinepompstation ging ook de bus van Zuid-Beveland zijn eigen weg en bij Bergen op Zoom gingen ook Tholen en Schouwen uit elkaar. De reis was dus ten einde. Het is misschien wel een beetje vermoeiende, maar prachtige en gezellige reis, en ik geloof niet dat er iemand spijt van zal hebben, deze reis mee gemaakt te hebben, een reis, die, wat organisatie en wat natuurschoon betreft, op hoog peil stond. HEILTJE VAN GORSEL. Als U Thijs Booy en Mr. Kuijlman nog eens of voor het eerst wilt horen moet U meegaan met deze excursie, die de eerste dag van de landdag van de B. O.G. tc Vorden zal bijwonen. En ook als U het Openluchtmuseum wilt bezoeken en wat meer van het Plattelandsleven in de provincie Gelderland wilt weten. En zo zouden we door kunnen gaan. We vertrouwen er echter op, dat U ook zonder dat we het volledige programma nu reeds bekend maken, niet zult aarzelen om U vóór 15 Aug. op te geven bij één van de leden van de excursie-commissie, onder gelijktijdige storting van 27,50 in welk be drag alle entrée's en verblijfkosten begrepen zijn. Deze leden zijn als volgt: Voor O. en W. Zeeuws-Vlaanderen: J. W. de Putter, L 56, Axel. Voor Walcheren: J. L. Mol, Land- en Zeezicht, Nieuw- en St. Joosland. Voor Zuid-Beveland: Joh. Mol, „Bouvigne", Wol- faartsdijk. Voor Noord-Beveland: P. Janse, C 11, Colijns- plaat. Voor Tholen en St. Philipsland: M. C. J. Kosten, Puitpolder, Tholen. Voor Schouwen: M. Romeijn, Ring Ouwerkerk. Uitdrukkelijk willen we er op wijzen dat deel name alléén mogelijk is voor leden van de L. J. G. en Z. P. M. Bij ons is het lange tijd zo geweest dat wij niet aan sport deden. We hadden enkelen uitgezon derd geen tijd en geen zin om achter een bal te lopen of te springen. Gelukkig is daarin verande ring gekomen, en sinds enkele maanden viert bij ons de sport hoogtij. Hoe die verandering zo in eens gekomen is weet ik nog steeds niet, trouwens wat doet dat er ook toe! Het begon met een praat-avond samen met de meisjes; en we wilden onze krachten eens proberen op het volley-balspel dat nog een nieuwe ster is aan het sportfirmanent (voor Nederland). Een paar van ons wisten iets meer van het spel af. Iedereen was enthousiast en zo gebeurde het dat we direct geld bij elkaar legden voor een bal (een duur stukje leerToen moest er nog een net komen en dat hebben we zelf gemaakt, wat heus niet zo'n karwei is. Doordat we allemaal mee wilden doen konden we spelen, want anders blijft de club niet bij elkaar. Een week daarna speelden we onze eerste partij volley-ball. Ik behoef niet te zeggen dat het be roerd ging. Maar ondanks dat het beroerd ging, voelden we allemaal dat het spel je iets mee gaf, iets wat we allemaal zo brood nodig hebben, om als individu samen te kunnen en willen werken met andere individuen op het sportveld, maar ook in het dagelijks leven, waar je ook bent of wat je ook doet. Dat „iets" kun je noemen gemeenschap zin of om bij de sport te blijven team-geest. Zo kwam het dat we doorzetten en het peil van het spel opvoerden. Ook de techniek en tactiek moet de volle aandacht hebben van de spelers. Maar hoofdzaak is de team-geest want daaruit ont staat samenspel, wat bij elke tak van sport zo be langrijk is en niet in het minst bij volley-ball. Ik wil niet uitwijden over het spel op zichzelf, voor belangstellenden zijn er boekjes te krijgen in een boekwinkel of sportwinkel, waarin het spel van a tot z beschreven staat. Of wat nog beter is: kom naar St. Philipsland, waar je ons elke Woensdag avond bezig kunt zien, lopen en springen achter een bal waar we nu wel tijd voor hebben en ook veel zin in hebben. Z. P. M. en L. J. G. te St. Philipsland, P. J. W. MOELKER.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1951 | | pagina 5