BESCHRIJVING van de Rijtoer door de Kring Oost Zuid-Beveland der Z.LM.
Rijtoer door Oost Zoid-Beveland
RICHTLIJNEN voor de
deelnemers aan de Rijtoer
WEMELDINGE
JERSEKE
Wat«riw
KAPELLE
B1EZEUNGE
Krvufttn^ev».
SCHORE
V \av»a«.
poU^
KRUININGEN
KRABBEND1JKE
HANSWEERT v-
Oost 3t*k*l£cki
0*4.
„old.r N*"" «1
^Knabbe^ke
dykiT~\ polder
WAARDE
roua.na^ p°l
VJaarcU-
frecUr UA
polder
RILLAND
BATH
op WOENSDAG 20 JUNI 1951
Door een samenloop van omstandigheden zijn in de route van de rijtoer zoals deze op bovenstaand kaartje is opgenomen,
enkele wijzigingen gekomen.
De route gaat n.l. niet eerst via de 2e Bathpolder en het dorp Rilland naar de Fredericapolder, doch juist omgekeerd. De
route gaat dus vanaf Krabbendijke éérst naar de Fredericapolder, daarna, via het dorp Rilland over de onbewaakte over
weg, naar de 2e Bathpolder. In de tweede plaats wordt n a Biezelinge niet door de Willem-Annapolder gereden.
1. Deelnemers met eigen auto.
Leest nauwkeurig de voorschriften, welke
U tegelijk met het autonummer hebt ontvan
gen.
Indien U opgegeven hebt, dat U in Uw
wagen nog plaatsen voor anderen beschik-
ibaar had, zult U deze mensen te 12.30 uur bij
Uw auto aantreffen, voorzien van een kaart
met het nummer van Uw auto en het aantal
gereserveerde plaatsen.
Zorgt ervoor te 12.15 uur met Uw auto op
de plaats van opstelling der rijtoer aanwezig
te zijn.
2. Deelnemers, die per bus (de z.g. afde
lingsbussen) met de rijtoer meegaan.
Onthoudt goed het nummer van de bus
waarmede U naar Krabbendijke bent gereisd.
De bussen zullen te 12 uur bij de ingang
der tentoonstellingsterreinen aanwezig zijn
om de passagiers voor de rijtoer te laten
instappen. Zorgt derhalve te uiterlijk 12 uur
bij de hoofdingang aanwezig te zijn.
3. Deelnemers, die niet met eigen auto
of met een afdelingsbus reizen.
Deze categorie ontvangt een kaart, waarop
het nummer is vermeld van de bus of de
auto waarin men is ingedeeld.
Degenen, die een kaart ontvangen met het
nummer van een bus moeten eveneens te 12
uur bij de hoofdingang der tentoonstelling
aanwezig zijn.
Degenen, die een kaart ontvangen met het
nummer van een auto moeten te 12.30 op de
plaats van opstelling der rijtoer aanwezig zijn.
Krabbendijke, waarvan wordt vertrokken, mag
zich de laatste decennia in een gezonde economi
sche groei verheugen. Men vindt er moderne land
bouw- en fruitteeltbedrijven, waarvan wij mogen
zeggen, dat zij op hoog niveau staan. De jonge,
moderne fruitteeltbedrijven zijn volop in productie
en leveren een belangrijke bijdrage voor de econo
mische welstand dezer gemeente. Mede met de
hulp van de telers der aangrenzende gemeenten is
de moderne veiling „K. E. O." tot stand gekomen,
uitgerust met veilingslokaal, neerzetruimten, koel
huis, enz. Reeds daarvoor gingen enige telers er
toe over, om voor eigen rekening en bedrijf koel
huisruimte te bouwen. Wel een bewijs van de on
dernemingszin van de Oost Zuid-Bevelander. Ook
willen wij nog even wijzen op het verbouwde en
inwendig ook zeer fraaie gemeentehuis.
De kom der gemeente verlatend, rijden wij door
de 120 ha grote Oostpolder, waarvan de mooie lig
ging der boerderij opvalt. In de daaropvolgende
Strodorpepolder eigendom van de heren Voge
laar vinden wij links en rechts van de weg enige
van de mooiste fruitaanplantingen, niet alleen van
Zuid-Beveland, maar van geheel ons land.
Rilland. Langs het vrijwel herbouwde station
gaan wij na de overweg te hebben gepasseerd in de
richting van de Fredericapolder. De dijken dezer
polder trokken steeds de aandacht door hun prach
tige beplanting. Helaas is nu veel van deze pracht
verdwenen.
De Fredericapolder werd in 1851 ingedijkt, groot
300 ha, en eigendom van de N.V. Landbouwmaat-
schappij „De Fredericapolder". In deze polder staan
twee grote boerderijen.
Eveneens vinden wij in de Fredericapolder het
kweekbedrijf „Pedigree" van de Firma D. J. van
der Have te Kapelle-Biezelinge. Dit, slechts enige
jaren geleden gestichte bedrijf, wordt nog voort
durend uitgebreid en geniet al heel wat belang
stelling.
Langs de dijk, die de Fredericapolder van de
Zimmermanpolder scheidt, wordt naar het dorp
Rilland gereden. Onderweg passeren wij aan de
rechterzijde het Klooster der Capucijner Orde en
midden in het dorp eveneens rechts het nieuwe
gemeentehuis.
Hierna wordt gereden naar het bedrijf van de
N.V. Landbouwmaatschappij „De Bathpolders",
groot 713 ha, ingedijkt tussen 18561862, waarvan
de eerste Bathpolder wordt bezocht. De polder is
prachtig verkaveld met alleen sloten aan de weg
zijde. Wij vinden hier, evenals dit van geheel Oost
Zuid-Beveland gezegd mag worden, tal van ver
meerderingen van elite, origineel en nabouw land
bouwgewassen. Wij komen deze polder binnen
langs de weg, die ons voert voorbij de Directie
woning met kantoor, de eerste boerderij „Midden
hof" om langs de boerderij „Westhof" weer naar
de grote verkeersweg te rijden. Deze weg om
Krabbendijke heen volgend, wordt de aandacht
weer getrokken door boomgaarden, jonge bedrijven
met mooie beplantingen.
Oostdyk, een buurtschap behorend tot de ge
meenten Krabbendijke en Kruiningen, wordt nu ge
passeerd. Hier overheerst het kleinbedrijf. We ver
volgen onze tocht over de dijk waar Mei 1940 aan
weerszijden het zoute Scheldewater spoelde ter
wering van de optrekkende Duitse troepen. Met
uitzondering van deze dijk, waren alle wegen on
bruikbaar. De dijk bleef echter intact en de troe
pen konden vrij gemakkelijk optrekken. Aan de
rechterzijde vinden wij wat verderop de St. Pieters-
polder, groot 87 ha, (1878) en particulier bezit, met
eigen ontwatering en haven.
Velen zullen zich wel eens zo'n bedrijf gedroomd
hebben.
Aan de linkerzijde de Kruiningerpolder, rechts de
Ilzendepolder; de sporen der inundatie zijn nog dui
delijk te zien. Via het „Kaasgat" dat zijn naam
aan het in vroeger tijd vergaan van een schip met
kaas zou heben te danken en de provinciale weg,
komen wij in
Yerseke, het centrum van de oester- en mossel
cultuur, terwijl ook enige kreeftenparken tot de be
zienswaardigheden behoren. Momenteel maakt de
mosselkweker moeilijke tijden door; een kleine
dierlijke parasiet vernielt zijn cultuur. Rondom
Yerseke vinden wij ook nogal fruitteelt, zowel jonge
als oudere aanplant.
Via de door Napoleon aangelegde Postweg, ver
laten wij Yerseke en komen in het weidegebied „de
Yerse Moer". Veel is hier in de waterhuishouding
der grond verbeterd door de bouw van het elec-
trisch gemaal „de Yerse Moer", dat uitslaat op het
Kanaal door Zuid-Beveland en dat via de Postbrug
wordt overgestoken. Dit kanaal het drukste van
Europa is een belangrijke schakel in het tran
sito-verkeer tussen Frankrijk, België, Nederland,
Duitsland en Zwitserland.
Wemeldinge bereiken wij via de Westelijke
Kanaaldijk. Aan de overzijde van het kanaal bij
de nog steeds niet herstelde Bonzijbrug zien wij
het gebouwen-complex van de Coöp. Zeeuwse Aan-
en Verkoopvereniging, links de twee bekende
korenmolens en verder rechts het sluisplateau met
<ijn drie schutsluizen, waarvan de grootste sluif
elk op de Europese binnenwateren varend binnen
schip kan schutten.
Het opvallende van dit dorp is de lange, met lin
den omzoomde dorpsstraat en de geheel buiten het
dorp staande Grote Kerk; het dorp is naar het
kanaal toegegroeid. De Wemeldingse Zandweg, die
naar het oude fruitteelt-centrum Kapelle leidt, loopt
midden door de boomgaarden.
Kapelle ademt dezelfde geest als Krabbendijke,
een centrum van fruitteelt en zich voortdurend uit
breidend. Aan de voet van de prachtige kerk vin
den wij het nieuwe raadhuis. Is dit laatste op zich
zelf gedragen door de moderne zakelijkheid en van
binnen niet alleen doelmatig, maar smaakvol inge
richt, er is toch o.i. geen harmonie met de directe
omgeving bereikt. De indrukwekkende veiling
„K. B. O." met zijn hallen, koelhuizen, enz. mani-