BESCHRIJVING van de Rijtoer door de Kring Oost Zuid-Beveland der Z.LM. Rijtoer door Oost Zoid-Beveland RICHTLIJNEN voor de deelnemers aan de Rijtoer WEMELDINGE JERSEKE Wat«riw KAPELLE B1EZEUNGE Krvufttn^ev». SCHORE V \av»a«. poU^ KRUININGEN KRABBEND1JKE HANSWEERT v- Oost 3t*k*l£cki 0*4. „old.r N*"" «1 ^Knabbe^ke dykiT~\ polder WAARDE roua.na^ p°l VJaarcU- frecUr UA polder RILLAND BATH op WOENSDAG 20 JUNI 1951 Door een samenloop van omstandigheden zijn in de route van de rijtoer zoals deze op bovenstaand kaartje is opgenomen, enkele wijzigingen gekomen. De route gaat n.l. niet eerst via de 2e Bathpolder en het dorp Rilland naar de Fredericapolder, doch juist omgekeerd. De route gaat dus vanaf Krabbendijke éérst naar de Fredericapolder, daarna, via het dorp Rilland over de onbewaakte over weg, naar de 2e Bathpolder. In de tweede plaats wordt n a Biezelinge niet door de Willem-Annapolder gereden. 1. Deelnemers met eigen auto. Leest nauwkeurig de voorschriften, welke U tegelijk met het autonummer hebt ontvan gen. Indien U opgegeven hebt, dat U in Uw wagen nog plaatsen voor anderen beschik- ibaar had, zult U deze mensen te 12.30 uur bij Uw auto aantreffen, voorzien van een kaart met het nummer van Uw auto en het aantal gereserveerde plaatsen. Zorgt ervoor te 12.15 uur met Uw auto op de plaats van opstelling der rijtoer aanwezig te zijn. 2. Deelnemers, die per bus (de z.g. afde lingsbussen) met de rijtoer meegaan. Onthoudt goed het nummer van de bus waarmede U naar Krabbendijke bent gereisd. De bussen zullen te 12 uur bij de ingang der tentoonstellingsterreinen aanwezig zijn om de passagiers voor de rijtoer te laten instappen. Zorgt derhalve te uiterlijk 12 uur bij de hoofdingang aanwezig te zijn. 3. Deelnemers, die niet met eigen auto of met een afdelingsbus reizen. Deze categorie ontvangt een kaart, waarop het nummer is vermeld van de bus of de auto waarin men is ingedeeld. Degenen, die een kaart ontvangen met het nummer van een bus moeten eveneens te 12 uur bij de hoofdingang der tentoonstelling aanwezig zijn. Degenen, die een kaart ontvangen met het nummer van een auto moeten te 12.30 op de plaats van opstelling der rijtoer aanwezig zijn. Krabbendijke, waarvan wordt vertrokken, mag zich de laatste decennia in een gezonde economi sche groei verheugen. Men vindt er moderne land bouw- en fruitteeltbedrijven, waarvan wij mogen zeggen, dat zij op hoog niveau staan. De jonge, moderne fruitteeltbedrijven zijn volop in productie en leveren een belangrijke bijdrage voor de econo mische welstand dezer gemeente. Mede met de hulp van de telers der aangrenzende gemeenten is de moderne veiling „K. E. O." tot stand gekomen, uitgerust met veilingslokaal, neerzetruimten, koel huis, enz. Reeds daarvoor gingen enige telers er toe over, om voor eigen rekening en bedrijf koel huisruimte te bouwen. Wel een bewijs van de on dernemingszin van de Oost Zuid-Bevelander. Ook willen wij nog even wijzen op het verbouwde en inwendig ook zeer fraaie gemeentehuis. De kom der gemeente verlatend, rijden wij door de 120 ha grote Oostpolder, waarvan de mooie lig ging der boerderij opvalt. In de daaropvolgende Strodorpepolder eigendom van de heren Voge laar vinden wij links en rechts van de weg enige van de mooiste fruitaanplantingen, niet alleen van Zuid-Beveland, maar van geheel ons land. Rilland. Langs het vrijwel herbouwde station gaan wij na de overweg te hebben gepasseerd in de richting van de Fredericapolder. De dijken dezer polder trokken steeds de aandacht door hun prach tige beplanting. Helaas is nu veel van deze pracht verdwenen. De Fredericapolder werd in 1851 ingedijkt, groot 300 ha, en eigendom van de N.V. Landbouwmaat- schappij „De Fredericapolder". In deze polder staan twee grote boerderijen. Eveneens vinden wij in de Fredericapolder het kweekbedrijf „Pedigree" van de Firma D. J. van der Have te Kapelle-Biezelinge. Dit, slechts enige jaren geleden gestichte bedrijf, wordt nog voort durend uitgebreid en geniet al heel wat belang stelling. Langs de dijk, die de Fredericapolder van de Zimmermanpolder scheidt, wordt naar het dorp Rilland gereden. Onderweg passeren wij aan de rechterzijde het Klooster der Capucijner Orde en midden in het dorp eveneens rechts het nieuwe gemeentehuis. Hierna wordt gereden naar het bedrijf van de N.V. Landbouwmaatschappij „De Bathpolders", groot 713 ha, ingedijkt tussen 18561862, waarvan de eerste Bathpolder wordt bezocht. De polder is prachtig verkaveld met alleen sloten aan de weg zijde. Wij vinden hier, evenals dit van geheel Oost Zuid-Beveland gezegd mag worden, tal van ver meerderingen van elite, origineel en nabouw land bouwgewassen. Wij komen deze polder binnen langs de weg, die ons voert voorbij de Directie woning met kantoor, de eerste boerderij „Midden hof" om langs de boerderij „Westhof" weer naar de grote verkeersweg te rijden. Deze weg om Krabbendijke heen volgend, wordt de aandacht weer getrokken door boomgaarden, jonge bedrijven met mooie beplantingen. Oostdyk, een buurtschap behorend tot de ge meenten Krabbendijke en Kruiningen, wordt nu ge passeerd. Hier overheerst het kleinbedrijf. We ver volgen onze tocht over de dijk waar Mei 1940 aan weerszijden het zoute Scheldewater spoelde ter wering van de optrekkende Duitse troepen. Met uitzondering van deze dijk, waren alle wegen on bruikbaar. De dijk bleef echter intact en de troe pen konden vrij gemakkelijk optrekken. Aan de rechterzijde vinden wij wat verderop de St. Pieters- polder, groot 87 ha, (1878) en particulier bezit, met eigen ontwatering en haven. Velen zullen zich wel eens zo'n bedrijf gedroomd hebben. Aan de linkerzijde de Kruiningerpolder, rechts de Ilzendepolder; de sporen der inundatie zijn nog dui delijk te zien. Via het „Kaasgat" dat zijn naam aan het in vroeger tijd vergaan van een schip met kaas zou heben te danken en de provinciale weg, komen wij in Yerseke, het centrum van de oester- en mossel cultuur, terwijl ook enige kreeftenparken tot de be zienswaardigheden behoren. Momenteel maakt de mosselkweker moeilijke tijden door; een kleine dierlijke parasiet vernielt zijn cultuur. Rondom Yerseke vinden wij ook nogal fruitteelt, zowel jonge als oudere aanplant. Via de door Napoleon aangelegde Postweg, ver laten wij Yerseke en komen in het weidegebied „de Yerse Moer". Veel is hier in de waterhuishouding der grond verbeterd door de bouw van het elec- trisch gemaal „de Yerse Moer", dat uitslaat op het Kanaal door Zuid-Beveland en dat via de Postbrug wordt overgestoken. Dit kanaal het drukste van Europa is een belangrijke schakel in het tran sito-verkeer tussen Frankrijk, België, Nederland, Duitsland en Zwitserland. Wemeldinge bereiken wij via de Westelijke Kanaaldijk. Aan de overzijde van het kanaal bij de nog steeds niet herstelde Bonzijbrug zien wij het gebouwen-complex van de Coöp. Zeeuwse Aan- en Verkoopvereniging, links de twee bekende korenmolens en verder rechts het sluisplateau met <ijn drie schutsluizen, waarvan de grootste sluif elk op de Europese binnenwateren varend binnen schip kan schutten. Het opvallende van dit dorp is de lange, met lin den omzoomde dorpsstraat en de geheel buiten het dorp staande Grote Kerk; het dorp is naar het kanaal toegegroeid. De Wemeldingse Zandweg, die naar het oude fruitteelt-centrum Kapelle leidt, loopt midden door de boomgaarden. Kapelle ademt dezelfde geest als Krabbendijke, een centrum van fruitteelt en zich voortdurend uit breidend. Aan de voet van de prachtige kerk vin den wij het nieuwe raadhuis. Is dit laatste op zich zelf gedragen door de moderne zakelijkheid en van binnen niet alleen doelmatig, maar smaakvol inge richt, er is toch o.i. geen harmonie met de directe omgeving bereikt. De indrukwekkende veiling „K. B. O." met zijn hallen, koelhuizen, enz. mani-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1951 | | pagina 12