ZEEUWSE LANDBOUW
MAATSCHAPPIJ
HOPPERUPS
L BOEKHOUDBUREAU
tractoren
OP DE ERE-GALERIJ
ZITDAGEN
ZITDAGEN SECRETARIAAT Z. L. M.
BEHENDIGHEIDSWEDSTRIJD MET
BEZOEKEN VAN DE TENTOON
STELLING.
KRING SCHOUWEN-DUIVELAND
DER Z. L. M.
D. J. VAN DER HAVE
t#ölt op uitgebreidere schaal rendabel te kunnen
sön.
Rest nog iets te vermelden over het uitermate
belangrijk probleem van onze trekkracht.
Tot omstreeks het einde van de eerste wereld
oorlog werd vrijwel al het landibouwwerk nog mee
paarden verricht. In het buitenland en in ons land
in de Wilhelminapolder waren enkele locomobielen
in gebruik geweest, speciaial voor het ploegen.
Door de hoge kosten had deze werkwijze geen in
gang gevonden.
In Duitsland werd in 1914 de eerste wieltractor
gebouwd met een 50 pk benzinemotor (van een
vrachtauto afkomstig). Daar deze enorm zwaar
was (pl.m. 160 kg per pk.) werd deze te zwaar
geacht voor 't bouwland.
De eerste Fordson-wieltrekker werd in 1917 in
Amerika gebouwd, deze had al een aanmerkelijk
lager gewicht, n.l. pl.m. 64 kg per pk.
De eerste rupstrekker (Caterpiller) werd in 1907
gebouwd in Amerika. Op het laatst van de eerste
wereldoorlog maakte de mechanisatie op het ge
bied van de oorlogsvoering ook snelle vorderingen.
De legertanks kwamen in opgang, waardoor op
dat gebied reeds enige ervaring werd opgedaan.
Op de grote landbouwtentoonstelling van de
Hollandse Mij van Landbouw in 1919 te Gorinchem,
was daar ter opluistering aanwezig een kleine
Cleveland-rupstrekker.
Na afloop van deze tentoonstelling heeft deze
enkele percelen bouwland geploegd in de Bies
bosch. Dit zal waarschijnlijk de eerste trekker
geweest zijn die in de Biesbosch gewerkt heeft.
Thans is in de Biesbosch slechte een enkel bedrijf
dat nog geheel met paarden werkt; reeds meer dan
100 trekkers zijn in bedrijf in dit akkerbouwgebied.
Na de eerste wereldoorlog kwam geleidelijk het
gebruik van de wieltrekkers, die alle met ijzeren
wielen waren uitgerust, in zwang. Over 't algemeen
was men nog zeer huiverig voor de structuur-
bedervende werking van de tractorwielen.
Toen dan ook bij het in cultuur brengen van de
Wieringermeer met succes gebruik gemaakt werd
methoden van een zekere ommekeer kan worden
gesproken. Werd voor ongeveer vijftig jaar vrij
wel alles met de hand gemaaid, thans wordt de
zeis alleen gebruikt voor het hoeken en kanten
maaien. De hooischudders en hooiharken zijn ook
reeds vele jaren in bedrijf en worden gedurende
de laatste jaren, door het veel vroeger maaien der
grassen, meer vervangen door de gecombineerde
harkkeerders.
Het gebruik van hooiblazers neemt ook reeds
enige vorm aan, echter zijn daar, waar er ruimte
voor aanwezig is, de transporteurs meer aanbeve
lenswaardig. (Bij het werken met de hooiblazers
staan de arbeiders n.l. steeds onder een dermate
grote luchtstroom, dat deze als ongezond kan wor
den beschouwd).
Tevens dient nog even aangestipt te worden het
steeds meer in gébruik komen der gras- en lucerne-
drogerijen; tot heden toe waren dat steeds statio
naire, doch thans worden reeds verrijdbare drogers
(met oliestookinrichtingen) geïmporteerd. Hierbij
blijkt dat ook onze' provincie niet achteraan komt,
door het initiatief Van een loonwerker, die met een
dergelijke machine in loon zal gaan drogen, zodat
ook geïsoleerde streken hun producten (misschien
zelfs bietenkoppen) kunnen laten drogen. Ook de
z.g. Hardeland-methode bij het ensileren kan men
als mechanisatie beschouwen.
Om nu echter nog iets te zeggen over het ge
bruik der melkmachine, dien ik ook te vermelden
dat reeds na de eerste wereldoorlog enkele melk
machines in gebruik zijn gekomen.
Van dat kleine aantal zijn er toen reeds na
enkele jaren gebruik verschillende op de zolders
terecht gekomen.
Na de laatste ooi-log werd het personeelsvraag
stuk in vele weidegebieden en ook wel in de stre
ken met gemengde bedrijven zo urgent dat men
met grote belangstelling uitzag naar de komst der
melkmachines. Deze hadden n.l. gedurende de
oorlog in Amerika en Engeland een dusdanige
Een der eerste zaaimachines.
van de rupstrekkers, werden al spoedig op enkele
grotere landbouwbedrijven ook rupstrekkers aan
geschaft.
Voor de iets minder grote bedrijven nam men
genoegen met de normale wieltrekkers voor
zomer- eh najaarsbewerkingen.
De voorjaarswerkzaamheden werden echter vrij
wel uitsluitend met paarden uitgevoerd. Vandaar
dan ook, dat, toen men in het voorjaar van 1934 de
eerste luchtbanden werden beproefd, men dit als
een grote verbetering beschouwde. Het gebruik
daarvan nam echter niet in dergelijke mate toe,
als men wel had verwacht.
De enorme uitbreiding van het gebruik der wiel
trekkers met lagedruk-banden kwam eerst na de
laatste oorlog.
Eerst werden we nog verrast niet de komst van
enkele honderden Fordsons op ijzeren wielen. (Deze
moesten toch eerst opgeruimd worden en Neder
land, dat in zo'n desolate toestand uit de oorlog
gekomen was, kon deze slechts dankbaar aan
vaarden.)
Thans zijn reeds ruim 20.000 trekkers in diverse
merken en soorten, zowel wiel- en als rupstrek
kers, in gebruik in ons land.
Bij deze enorme uitbreiding, vooral gedurende
de laatste 3 jaren, nadat het systeem van toewij
zingen door de P.V.C. vervallen was, vraagt men
zich wel eens af of er op sommige bedrijven al niet
van een zekere overmechanisatie sprake is.
Ook op het gebied van de veehouderij, en vooral
op dat der melkveehouderij, is vrijwel uitsluitend
na de laatste oorlog een enorme ommekeer
teweeg gebracht.
Ik doel dan vni. op het gebruik der melk-
machines, alhoewel ook op het gebied der oogst-
verbetering en uitbreiding ondergaan (door gebrek
aan vakbekwame melkers en vrij sterke uitbrei
ding van de melkveestapel), dat men van een vrij
wel totale revolutie op dat gebied kon spreken.
Vandaar dan ook, dat, zodra de import dezer
machines werd ter hand genomen, de belangstel
ling daarvoor zeer groot te noemen was.
Ook in onze provincies zijn thans enkele honder
den melkmachines in gebruik, zowel particulier, als
in een enkel geval coöperatief en is zelfs een loon-
melkerij, uitgaande van een melkfabriek, reeds
enkele jaren werkzaam.
Het zelf exploiteren van de machines zal het op
den duur echter wel het langste volhouden, want
ook het personeelsprobleem bij vorengenoemde
methode is over 't algemeen niet eenvoudig.
Het volgen van een machinemelkerscursus kan
voor diegenen die nog denken over aanschaffing
van een melkmachine alsook voor zeer velen, die
reeds werken met deze machines, niet genoeg wor
den aanbevolen.
Wanneer ik bij het bezoek van een boerderij
soms terloops eens even de onderdelen van de
melkmachines bekijk, blijkt het dagelijks onder
houd daarvan nog dikwijls voor veel verbetering
vatbaar.
Vooral nu vele fabrieken overgaan tot het uit
betalen van de melk naar kwaliteit, zal men over
't algemeen zeker meer aandacht aan dit onderdeel
van de melkerij dienen te schenken.
Nieuwendijk, Mei 1951.
H. GROENEVELD,
Assistent voor Landbouwwerktuigen.
OOSTBURG: Woensdag 30 Mei in Café „De
Windt".
ZIERIKZEE: Iedere Donderdag in Hotel „Huis
van Nassau".
MIDDELBURG: Iedere Donderdag in Café „De
Eendracht".
ST. MAARTENSDIJK: Donderdag 31 Mei in Hotel
„Hof van Holland".
HULST: Maandag 28 Mei van 2% tot 4 uur in
Hotel „Het Bonte Hert."
Komt hier met uw vragen op pacht-, juridisch-,
S economisch-, sociaal- en technisch gebied.
Wegens moeilijkheden met de „Vimpol" kunnen
de merken Steyr, Farmallh en David Brown, niet
deelnemen aan de behendigheidswedstrijden voor
tractoren op 20 Juni te Krabbendijke.
Voor deelname met de merken Fordson Major,
Ford Dearborn en Allgair kunnen nog enkelen zich
opgeven, daar het maximum aantal (honderd)
bijna bereikt is.
Op 4 Mei 1951 was het 25 jaar geleden, dat
de heer J. C. DE VOS
in dienst trad op het bedrijf van de heer P. Leen-
houtsBecu te IJzendijke.
Wij wensen vanaf deze plaats werknemer zowel
als werkgever van harte geluk met dit jubileum,
waaruit opnieuw blijkt, in hoevele gevallen arbei
ders voor lange tijd met de Zeeuwse bedrijven ver
bonden zijn.
Voor de arbeiders van leden-werkgevers der
Z. L. M., aangesloten bij een der afdelingen van de
Kring Oostelijk Zuid-Beveland, bestaat de gelegen
heid de tentoonstelling te Krabbendijke op 20 Juni
a.s. te bezoeken tegen de gereduceerde prijs
van 1,
De arbeiders dienen dit bij hun werkgever op te
geven, waarna deze het verlangde aantal kaarten
kan bestellen bij de heer M. A. Kostense, „Den
Inkel" te Kruiningen.
Zij, die op Woensdag 20 Juni a.s. de Algemene
Vergadering der Z. L. M. en de tentoonstelling te
Krabbendijke per autobus wensen te bezoeken,
kunnen zich hiervoor tot uiterlijk 31 Mei a.s., op
geven bij de secretaris van hun landbouw vereni
ging.
De reis wordt gemaakt via Zijpe en de kosten
bedragen 6,per persoon. In dit bedrag zijn de
veerkosten en de kosten van de rijtoer door O. Z.-
Beveland begrepen.
Opgave aan het Secretariaat der Z. L. M. is dan
niet nodig.
KONINKLIJK KWEEKBEDRIJF
EN ZAADHANCEL
KAPELLE-BIEZELINGE
Zaai onder Uw Maïs
voor froenbemestiag