ZEEUWSE LANDBOUW MAATSCHAPPIJ HOPPERUPS L BOEKHOUDBUREAU tractoren OP DE ERE-GALERIJ ZITDAGEN ZITDAGEN SECRETARIAAT Z. L. M. BEHENDIGHEIDSWEDSTRIJD MET BEZOEKEN VAN DE TENTOON STELLING. KRING SCHOUWEN-DUIVELAND DER Z. L. M. D. J. VAN DER HAVE t#ölt op uitgebreidere schaal rendabel te kunnen sön. Rest nog iets te vermelden over het uitermate belangrijk probleem van onze trekkracht. Tot omstreeks het einde van de eerste wereld oorlog werd vrijwel al het landibouwwerk nog mee paarden verricht. In het buitenland en in ons land in de Wilhelminapolder waren enkele locomobielen in gebruik geweest, speciaial voor het ploegen. Door de hoge kosten had deze werkwijze geen in gang gevonden. In Duitsland werd in 1914 de eerste wieltractor gebouwd met een 50 pk benzinemotor (van een vrachtauto afkomstig). Daar deze enorm zwaar was (pl.m. 160 kg per pk.) werd deze te zwaar geacht voor 't bouwland. De eerste Fordson-wieltrekker werd in 1917 in Amerika gebouwd, deze had al een aanmerkelijk lager gewicht, n.l. pl.m. 64 kg per pk. De eerste rupstrekker (Caterpiller) werd in 1907 gebouwd in Amerika. Op het laatst van de eerste wereldoorlog maakte de mechanisatie op het ge bied van de oorlogsvoering ook snelle vorderingen. De legertanks kwamen in opgang, waardoor op dat gebied reeds enige ervaring werd opgedaan. Op de grote landbouwtentoonstelling van de Hollandse Mij van Landbouw in 1919 te Gorinchem, was daar ter opluistering aanwezig een kleine Cleveland-rupstrekker. Na afloop van deze tentoonstelling heeft deze enkele percelen bouwland geploegd in de Bies bosch. Dit zal waarschijnlijk de eerste trekker geweest zijn die in de Biesbosch gewerkt heeft. Thans is in de Biesbosch slechte een enkel bedrijf dat nog geheel met paarden werkt; reeds meer dan 100 trekkers zijn in bedrijf in dit akkerbouwgebied. Na de eerste wereldoorlog kwam geleidelijk het gebruik van de wieltrekkers, die alle met ijzeren wielen waren uitgerust, in zwang. Over 't algemeen was men nog zeer huiverig voor de structuur- bedervende werking van de tractorwielen. Toen dan ook bij het in cultuur brengen van de Wieringermeer met succes gebruik gemaakt werd methoden van een zekere ommekeer kan worden gesproken. Werd voor ongeveer vijftig jaar vrij wel alles met de hand gemaaid, thans wordt de zeis alleen gebruikt voor het hoeken en kanten maaien. De hooischudders en hooiharken zijn ook reeds vele jaren in bedrijf en worden gedurende de laatste jaren, door het veel vroeger maaien der grassen, meer vervangen door de gecombineerde harkkeerders. Het gebruik van hooiblazers neemt ook reeds enige vorm aan, echter zijn daar, waar er ruimte voor aanwezig is, de transporteurs meer aanbeve lenswaardig. (Bij het werken met de hooiblazers staan de arbeiders n.l. steeds onder een dermate grote luchtstroom, dat deze als ongezond kan wor den beschouwd). Tevens dient nog even aangestipt te worden het steeds meer in gébruik komen der gras- en lucerne- drogerijen; tot heden toe waren dat steeds statio naire, doch thans worden reeds verrijdbare drogers (met oliestookinrichtingen) geïmporteerd. Hierbij blijkt dat ook onze' provincie niet achteraan komt, door het initiatief Van een loonwerker, die met een dergelijke machine in loon zal gaan drogen, zodat ook geïsoleerde streken hun producten (misschien zelfs bietenkoppen) kunnen laten drogen. Ook de z.g. Hardeland-methode bij het ensileren kan men als mechanisatie beschouwen. Om nu echter nog iets te zeggen over het ge bruik der melkmachine, dien ik ook te vermelden dat reeds na de eerste wereldoorlog enkele melk machines in gebruik zijn gekomen. Van dat kleine aantal zijn er toen reeds na enkele jaren gebruik verschillende op de zolders terecht gekomen. Na de laatste ooi-log werd het personeelsvraag stuk in vele weidegebieden en ook wel in de stre ken met gemengde bedrijven zo urgent dat men met grote belangstelling uitzag naar de komst der melkmachines. Deze hadden n.l. gedurende de oorlog in Amerika en Engeland een dusdanige Een der eerste zaaimachines. van de rupstrekkers, werden al spoedig op enkele grotere landbouwbedrijven ook rupstrekkers aan geschaft. Voor de iets minder grote bedrijven nam men genoegen met de normale wieltrekkers voor zomer- eh najaarsbewerkingen. De voorjaarswerkzaamheden werden echter vrij wel uitsluitend met paarden uitgevoerd. Vandaar dan ook, dat, toen men in het voorjaar van 1934 de eerste luchtbanden werden beproefd, men dit als een grote verbetering beschouwde. Het gebruik daarvan nam echter niet in dergelijke mate toe, als men wel had verwacht. De enorme uitbreiding van het gebruik der wiel trekkers met lagedruk-banden kwam eerst na de laatste oorlog. Eerst werden we nog verrast niet de komst van enkele honderden Fordsons op ijzeren wielen. (Deze moesten toch eerst opgeruimd worden en Neder land, dat in zo'n desolate toestand uit de oorlog gekomen was, kon deze slechts dankbaar aan vaarden.) Thans zijn reeds ruim 20.000 trekkers in diverse merken en soorten, zowel wiel- en als rupstrek kers, in gebruik in ons land. Bij deze enorme uitbreiding, vooral gedurende de laatste 3 jaren, nadat het systeem van toewij zingen door de P.V.C. vervallen was, vraagt men zich wel eens af of er op sommige bedrijven al niet van een zekere overmechanisatie sprake is. Ook op het gebied van de veehouderij, en vooral op dat der melkveehouderij, is vrijwel uitsluitend na de laatste oorlog een enorme ommekeer teweeg gebracht. Ik doel dan vni. op het gebruik der melk- machines, alhoewel ook op het gebied der oogst- verbetering en uitbreiding ondergaan (door gebrek aan vakbekwame melkers en vrij sterke uitbrei ding van de melkveestapel), dat men van een vrij wel totale revolutie op dat gebied kon spreken. Vandaar dan ook, dat, zodra de import dezer machines werd ter hand genomen, de belangstel ling daarvoor zeer groot te noemen was. Ook in onze provincies zijn thans enkele honder den melkmachines in gebruik, zowel particulier, als in een enkel geval coöperatief en is zelfs een loon- melkerij, uitgaande van een melkfabriek, reeds enkele jaren werkzaam. Het zelf exploiteren van de machines zal het op den duur echter wel het langste volhouden, want ook het personeelsprobleem bij vorengenoemde methode is over 't algemeen niet eenvoudig. Het volgen van een machinemelkerscursus kan voor diegenen die nog denken over aanschaffing van een melkmachine alsook voor zeer velen, die reeds werken met deze machines, niet genoeg wor den aanbevolen. Wanneer ik bij het bezoek van een boerderij soms terloops eens even de onderdelen van de melkmachines bekijk, blijkt het dagelijks onder houd daarvan nog dikwijls voor veel verbetering vatbaar. Vooral nu vele fabrieken overgaan tot het uit betalen van de melk naar kwaliteit, zal men over 't algemeen zeker meer aandacht aan dit onderdeel van de melkerij dienen te schenken. Nieuwendijk, Mei 1951. H. GROENEVELD, Assistent voor Landbouwwerktuigen. OOSTBURG: Woensdag 30 Mei in Café „De Windt". ZIERIKZEE: Iedere Donderdag in Hotel „Huis van Nassau". MIDDELBURG: Iedere Donderdag in Café „De Eendracht". ST. MAARTENSDIJK: Donderdag 31 Mei in Hotel „Hof van Holland". HULST: Maandag 28 Mei van 2% tot 4 uur in Hotel „Het Bonte Hert." Komt hier met uw vragen op pacht-, juridisch-, S economisch-, sociaal- en technisch gebied. Wegens moeilijkheden met de „Vimpol" kunnen de merken Steyr, Farmallh en David Brown, niet deelnemen aan de behendigheidswedstrijden voor tractoren op 20 Juni te Krabbendijke. Voor deelname met de merken Fordson Major, Ford Dearborn en Allgair kunnen nog enkelen zich opgeven, daar het maximum aantal (honderd) bijna bereikt is. Op 4 Mei 1951 was het 25 jaar geleden, dat de heer J. C. DE VOS in dienst trad op het bedrijf van de heer P. Leen- houtsBecu te IJzendijke. Wij wensen vanaf deze plaats werknemer zowel als werkgever van harte geluk met dit jubileum, waaruit opnieuw blijkt, in hoevele gevallen arbei ders voor lange tijd met de Zeeuwse bedrijven ver bonden zijn. Voor de arbeiders van leden-werkgevers der Z. L. M., aangesloten bij een der afdelingen van de Kring Oostelijk Zuid-Beveland, bestaat de gelegen heid de tentoonstelling te Krabbendijke op 20 Juni a.s. te bezoeken tegen de gereduceerde prijs van 1, De arbeiders dienen dit bij hun werkgever op te geven, waarna deze het verlangde aantal kaarten kan bestellen bij de heer M. A. Kostense, „Den Inkel" te Kruiningen. Zij, die op Woensdag 20 Juni a.s. de Algemene Vergadering der Z. L. M. en de tentoonstelling te Krabbendijke per autobus wensen te bezoeken, kunnen zich hiervoor tot uiterlijk 31 Mei a.s., op geven bij de secretaris van hun landbouw vereni ging. De reis wordt gemaakt via Zijpe en de kosten bedragen 6,per persoon. In dit bedrag zijn de veerkosten en de kosten van de rijtoer door O. Z.- Beveland begrepen. Opgave aan het Secretariaat der Z. L. M. is dan niet nodig. KONINKLIJK KWEEKBEDRIJF EN ZAADHANCEL KAPELLE-BIEZELINGE Zaai onder Uw Maïs voor froenbemestiag

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1951 | | pagina 11