DE BOERENJEUGD JSezingen op óe diaóeróacjen. ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND AGENDA. DE VOLKSHOGESCHOOL Redactie: N. Filius, Koos Janse, M. Kosten, Z. Poppe, M. Poissonnier en J. J. de Putter. Redactie-adres: Secretariaat L. J. G., Landbouwhuis, Goes. MAANDAG 5 MAART. L. J. G. KRUININGENYERSEKE vergadering 7.30 uur. Hotel „Korenbeurs" te Kruiningen. Onderwerp: „Grondonderzoek". DINSDAG 6 MAART. Z. P. M. ZAAMSLAG vergadering 6.30 uur bij R. J. v. d. Veke te Zaamslag. Sluitingsavond Kadercursus, 7 uur, „Prins van Oranje" te Goes. door de heer G. H. L. Schouten. De geschiedenis van de Volkshogeschool is ten nauwste verbonden met die van Denemarken. Doordat dit land successievelijk Noorwegen en Sleeswijk-Holstein moest loslaten, verloor het de mogelijkheid om een rol van betekenis te spelen in de rij der naties. In deze moeilijke tijd is Grundwig opgestaan, een man uit een predikantengeslacht met veelzijdige gaven. Hij wilde de kerk weer verankeren in het bewustzijn van het volk, doch voelde dat hij hier mee niet kon volstaan en dat zijn land zich tevens moest bezinnen om weer de juiste plaats te vinden in de volkerengemeenschap. De cultuur mocht niet teveel het bezit worden van een bepaalde klasse. Dit verklaart ook de naam: „volks"-wil tot uitdrukking brengen, niet alleen voor intellectuelen, terwijl het een „hoge school" voor het leven moet zijn zonder diploma's. Later kreeg hij de hulp van Gold, een goed orga nisator, zodat er nu 60 volkshogescholen in Dene marken te vinden zijn, die sterk op het platteland wortelen. Naast culturele en sociale problemen wordt bovenal aandacht geschonken aan de ont wikkeling waarvoor vaak cursussen van een half jaar worden uitgeschreven. De geschiedenis van de Volkshogeschool in Nederland stamt uit de jaren 1927—1930, een tijd waarin een enorme crisis in stad en platteland woedde. Deze kenmerkte zich door weinig geeste lijk leven en bewogenheid. In deze tijd kwam Jorig v. d. Wielen zich na een pioniersarbeid over de -gehele wereld op het boer derijtje „Allardsoog" vestigen. Spoedig was hij het middelpunt van de buurt en samen met zijn neef Dr. v. d. Wielen, die tegen de problemen van de jeugd was aangelopen, organiseerde hij bijeen komsten van jongeren, industriëlen en studenten. Evenals in deze tijd brak de gedachte zich baan, dat we ons, ondanks de kloven tussen de verschil lende religieuse- en politieke groeperingen in gro ter verband aaneen zullen moeten sluiten. De zaak ligt vaak reeds bij voorbaat ingedeeld b.v. in de tegenstelling stad en platteland. De stad ziet het platteland als een stukje achter land en het platteland de stad als een poel van on gerechtigheid. De groepen kunnen vaak niet meer met elkaar spreken omdat ze eikaars problemen niet meer kennen, denk maar eens aan de verhouding werk gever-werknemer. Er moet een ontmoetingscentrum komen. Dit ontmoetingscentrum is echter geen oplossing op zichzelf, daar men eerst in eigen kring gevormd moet zijn in zijn inzichten. De Volkshogeschool is vooral geen neutrale in stelling waar alle meningen bijeengebracht worden en waar een eenheidsgedachte heerst. Men zal van uit eigen mening en idealen de vraagstukken die er liggen, moeten aanpakken. Ook in de verschillende sectoren van het bedrijfs leven kent men tegenstellingen omdat de vele spe cialisten weinig of niets met elkaar te maken hebben. De Volkshogeschool wil deze groepen bij elkaar brengen. Spreker meent dat Zeeland door zijn geo grafisch verspreide ligging de kans loopt om uit een te vallen. Iedere streek zou wel de Volkshoge school naar zich toe willen halen. Deze Volkshogeschool is geen conferentie-oord maar een levensgemeenschap waar men samen werkt, eet en slaapt. De eigen activiteit wordt er geprikkeld, waarbij het niet gaat om een veelheid van kennis. Dit komt ook wel tot uiting in het motto van de Volkshogeschool: „Ik wek de slapenden en roep de levenden". Het gevaar van de massamens die zich onttrekt aan alle verantwoordelijkheid wordt steeds groter. Verkiezen we de vrijheid en achten we de men selijke waardigheid zo hoog, dat we deze wensen te behouden? En zijn we ons er van bewust, dat dit een verant woordelijkheid op onze schouders legt? We zullen moeten vechten en werken om een oplossing te vinden voor de vele vragen die er lig gen en een evenwicht moeten vinden tussen werk en intellect. De mensen zullen elkaar moeten gaan zien en waarderen, zichzelf gaan geven en niet zich afvra gen of de ander het zo wel goed zal vinden. Niet onze mening is belangrijk maar wel het feit dat de anderen deze moeten leren kennen, om zo eerbied te krijgen voor eikaars overtuiging. We moeten leren om bewust te leven en niet alles voor ons laten uitzoeken, maar er zelf aan werken De vraag of er in Zeeland een Volkshogeschool zal komen, hangt in de eerste plaats er van af, of het idee van de Volkshogeschool wordt gedragen in het gewest. De eerste vonkjes zijn reeds opgemerkt in de agrarische kringen. Nadat de spreker aan de hand van een aantal plaatjes had laten zien, wat er reeds gepresteerd is in de andere delen van Nederland waar in totaal 8 Volkshogescholen zijn opgericht. Ook het dagelijks werk op de Volkshogeschool passeerde de revue. De heer Schouten besloot met een beroep op de Zeuwse jeugd, om ons volk niet in steeds kleinere groepen uiteen te laten vallen. HET PLATTELANDSJONGERENWERK IN AMERIKA. (Door Mr E. Kuijlman.) Op vlotte wijze bracht spreker enkele punten naar voren die hem op zijn reis door de Verenigde Staten waren opgevallen. In het afgelopen jaar was hij met een groep van 5 Nederlanders enige tijd in Amerika geweest om het jeugdwerk daar te bestuderen. Deze groep had afwisselend de practijk van dit werk gezien, en ook enige tijd op de schoolbanken gezeten om een op leiding als jeugdleider te genieten. De grote uitgestrektheid van het land en de grote mate van zelfstandigheid van de 48 staten maken de beoordeling erg moeilijk, zodat ook heel wat verschillen naar voren kwamen «bij het samenstellen van het centraal rapport Over het algemeen spreekt men alleen over de 4-H-clubs, wanneer men over het plattelandsjonge renwerk in Amerika spreekt. Doch daarnaast kent men ook de organisatie „Future Farmers of Ame rica" (F.F.A.), die hoofdzakelijk bestaat uit leer lingen van de diverse landbouwscholen. In de derde plaats kent men dan nog de jongeren organisaties van de Landbouw-maatschappijen, die ook vele leden hebben. De 4-H-clubs houden zich vooral bezig met de jeugd van 1020 jaar, terwijl de andere organisa ties hun activiteit meer uitstrekken tot de jeugd van 2030 jaar, wat dus beter overeenkomt met de Nederlandse toestanden. We moeten ons dus vooral niet dood blijven staren op de 4-H-clubs alleen. De 4-H-clubs tellen 1,7 millioen leden, verdeeld over 85.000 clubs. Ook hier ziet men dus, dat een grote vereniging geen eerste vereiste is om succes te hebben. Waar hangt dit succes nu wel van af, zal men zich afvragen. Spreker meende, dat dit vooral gelegen is in het feit, dat men de jeugd reeds op zeer jeugdige leef tijd weet te boeien en ook zelf aan het werk weet te zetten. De ontspanning neemt in het program ma een belangrijke plaats in. Voor alle gebieden hiervan, b.v. kamperen, pick nicken, volksdansen, zang, kent men specialisten, die dit onderdeel tot in de perfectie beheersen. De jeugdleiders worden door de Staat betaald, terwijl grote firma's in staat worden gesteld om grote bedragen belastingvrij voor dit doel af te staan. Zodoende ontstaat een persoonlijk contact tussen gever en begiftigde. Bij de 4-H-clubs legt men sterk de nadruk op het zogenaamde project, wat door de invoering van het wedstrijd-element aan trekkelijk wordt gemaakt. Hoewel de jeugd sterk op technisch gebied ontwikkeld is, houdt men toch niet van lange verhalen, zodat inleidingen van enige minuten geen zeldzaamheid zijn. Bij de andere groepen van de jongeren-organisa ties, die dus meer werken met de rijpere jeugd, neemt het project lang niet zo'n grote plaats meer in. Daar wil men ook wel eens een probleem be spreken. Over het algemeen wordt bij het jeugdwerk in de Verenigde Staten ook de liefde voor de geschie denis en de traditie van het land sterk aange kweekt. Het ceremoniële en het vlagvertoon, wat men in deze organisaties kent, is dan ook, volgens spreker, niet zonder inhoud. Samenvattende kwam de heer Kuijlman tot de conclusie, dat de voordelen van het plattelands jongeren-werk in Amerika gelegen zijn in het ont breken van het befaamde drie-zuilen-systeem en de wil tot samenwerking tussen de verschillende be volkingsgroepen. Daartegenover staan de nadelen, dat vele dingen vrij oppervlakkig worden aangepakt en dat de mogenjKneden om een probleem te bespreken vrij gering zijn. „HET LEVEN OP DE BOERDERIJ." Gezien het aantal inzendingen, schijnt er over dit onderwerp niet veel te vertellen te zijn. Deze opstelwedstrijd leverde n.l. zegge en schrijve TWEE inzendingen op, terwijl de inzendtermijn gesloten zou worden op 1 Maart. Noodgedwongen verlengen we de inzendtermijn daarom tot 1 April. Schrijf dus een opstel over dit onderwerp en ding op deze wijze mee naar de door het Hoofd bestuur uitgeloofde prijzen. Het is toch niet moeilijk om aardige dingen te vertellen over de dagelijkse en jaarlijkse gang van het leven, waar je dagelijks in zit. Daarom de pen ingedoopt en geschreven! VIERING BEVRIJDINGSDAG. De Nederlandse Jeugd Gemeenschap deelt mede, dat als resultaat van de op 13 Januari j.l. in Am sterdam gehouden z.g. Instructiedag, in tal van plaatsen in ons land reeds serieuze voorbereidin gen worden getroffen om de Bevrijdingsdag op waardige en stijlvolle wijze te vieren. Om tegemoet te komen aan de behoefte aan bevrijdingsspelen heeft de N. J. G. aan het reper toire, dat nu bestaat uit: „Walchertje en de Weer wolf" van Jan Bresser, en „Het Woord is aan U" van Jaap Hoogstra, toegevoegd een wagenspel van Jan Naaykens, geschreven in opdracht van de N. J. G., getiteld „Tyl sticht Utopia." Verkrijgbaar bij de N. J. G., Henri Polaklaan 14, Amsterdam (C.). WIE SCHRIJFT ER MEE? Zoals jullie wellicht hebben gehoord of gelezen, organiseren de gezamenlijke jeugdorganisaties, die in de Nederlandse Jeugd Gemeenschap samen werken, wederom een z.g. Jeugdweek (van 2126 Mei), waarvoor deze keer als onderwerp is ge kozen: Deze tijd vraagt: Soberheid en zelfbeheersing. Nu is het allemaal wel aardig dat je leest, wat anderen hierover te zeggen hebben, maar we wil len ook graag dat je hierover zélf eens nadenkt en opschrijft wat je er van vind. We vragen je daarom: Waaraan denk je als je de woorden soberheid en zelfbeheersing leest en wat kunnen ze voor jou betekenen? Wil je het stukje, het verhaal of het „opstel" wat je gemaakt hebt, opsturen naar het kantoor van de Nederlandse Jeugd Gemeenschap: Henri Polaklaan no. 14, Amsterdam. Voor de vijf beste stukjes wordt een mooi boek beschikbaar gesteld. Daarom moet je er even bij vermelden: le. je naam en adres; 2e. je leeftijd; 3e. in welk blad je deze oproep hebt gelezen. We zullen ook nog proberen om de schrijvers/ sters van de 5 beste stukjes voor de radio te laten voorlezen. Doe je het? Uiterlijk 10 Mei a.s. opsturen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1951 | | pagina 5