SEeer Selangrij^. jOandScuzDuerfieersproSlemen. voor U knecht en het bekeuren wegens vervoer van en naar het bedrijf van allerhande benodigdheden ach- terwege kunnen blijven. De ambtenaren, die zich hiermede onledig houden kunnen zeker nuttiger werk verrichten dan het an deren hinderen bij het opvoeren van de productivi teit en het verlagen onzer kostprijzen. Thans na deze afdwaling, die hopenlijk in hoog ste instantie ter harte wordt genomen, weer terug naar onze suikerbiet. Dat de hogere suikerprijs zal leiden tot een uit breiding van de teelt in het Zuid-Westen des lands, menen wij te moeten betwijfelen. Uit het officiële persbericht blijkt echter, dat de Overheid vooral het oog richt op de kleine gemengde bedrijven op de zandgronden. Deze kunnen bovendien het blad en de koppen als geënsileerd product uitstekend be nutten als een aanvullend veevoeder. En zo kan dus dit met aan twee kanten snijden. Tenslotte nog een enkel woord over ons Trekpaard en zijn stamboek. De maand Februari bracht ons weer de Centrale Hengstenkeuring te Goes en de algemene vergade ring van de Afdeling Zeeland van de Koninklijke Vereniging „Het Nederlandse Trekpaard". De eer ste gebeurtenis betekende weer een hoogtijdag voor de Zeeuwse fokkers. Het was eivol op de markt in Goes en duidelijk viel op te merken, hetgeen ook al op de hengstenkeuringen in Januari was gebleken, dat de belangstelling voor het trekpaard weer toe neemt. Gelukkig zouden wij als leek willen zeggen, i wan ieder voelt, dat elke Overdrijving naar welke kant dan ook, schadelijk is. De mechanische trek kracht heeft zijn nut maar zeker mag men de na tuurlijke niet verwaarlozen. Na het Walcherse suc ces van verleden jaar was het thans weer Zeeuws- Vlaanderen, die zijn oude rechten opeiste en met kampioen en reserve-kampioen een prachtige beurt maakte. De bovengenoemde vergadering verliep weer als altijd best en opnieuw viel op het keurige jaarver slag van de secretaris, de heer Cappon, die de ge woonte getrouw een vurig pleidooi in het laatste Zo gaan wij dan de laatste weken in, die ons nog gedeelte van dit verslag voor het edele dier hield, scheiden van de lente en van het vele werk op en om de boerderij. Nog is het nat op het land, doch hopenlijk zal de thans kleffe grond straks weer rijke vruchten moge dragen. Ons volk heeft deze hard nodig. S. De rijbewijzen. Konden wij U in een vorig artikel nog een enigszins optimistisch geluid laten horen omtrent het behalen van een rijbewijs B E, deze keer moe ten wij U de hoop ontnemen dat hier een redelijke regeling voor trekkerbestuurders is getroffen. Alhoewel het Wegenverkeersreglement in de desbetreffende artikelen weliswaar een landbouw- tractor geenszins uitsluit, als motorrijtuig waar mede een rijproef mag worden afgelegd, blijkt het dat de instructeurs van het Centraal Bureau Rij- vaarrh'Thpirtebewiizen niet bevoegd zijn om het rij vaardigheidsbewijs op een trekker te doen af leggen. En daar de beoordeling van de vraag met welk motorrhtuig deze proef moet worden afgelegd uiteindelijk staat ter beordeling aan de betrokken aëMspnr is deze mogelijkheid dus wel uitgesloten. Het komt er nu dus op neer dat iemand die na 1 Januari 1951 een trekker kocht hier vrij mee kan rijden zonder dat hij enige rijvaardigheid bezit, terwijl ervaren trekkerchauffeurs die al jaren lang een rijbewijs A T bezaten bij het verlopen hiervan gedwongen worden om rijles te gaan nemen in een auto. We willen dit een dwaze en moeilijk te verwer ken eis noemen. De werkboekjes. Ook hier doet zich het merkwaardige geval voor dat bezitters van een oud nummerbewiis wel ee" bo^kie moeten aanvragen or de secretarie der ge meente, terwül da boritfor*? va^ pen niauwe tvo'- ker met een kentekenbewijs hiervan zhn vrijpa, steld. Reeds lang is deze regeling een doorn ge- WPoc;t in het oog van veel landbouwers, daar het belang van dara roweling voor de landbouwsector volkomen onduidelijk is. FVanrds b'i de rnbewijzen is deze kwestie des te moei1"ker te verdragen, o^dat hier onderseh^d gemaakt wordt tussen 2 willekeurig gekozen cate gorieën die in de grond van de zaak geheel gelijk zijn. De kentekenbewijzen. Uit het bovenstaande zult U wel beerenen heb ben, dat de kentekenbewijzen de sleutel vormen op vele moeilijkheden. Het is ons gebleken dat ondanks een aanvanfceliik afwijzend gelold tonh reeds nieuwe kentekenbewijzen werden uitgereikt aan bonders van aen nnrnmerbawijs. Waerseh"'nliik heeft men mga-zipn dat hier zich een onhoudbare toestand ontwikkelde en heeft men het omruilen van trekkersmimeerbewijzen voorrang verleend boven die van auto's. W'i adviseren daarom ook oen ieder die met de hierboven omschreven moeilijkheden te kampen Vfipr dit bp""is pan fp vrofpn bil 'le frowoprtftnnUtlo VOOr dp plaafcpn Terneuzen, Vlissingen. Middelburg, Goes. Zierik- zee. Inwoners van alle andere gemeenten dienen Het aantal auto's en tractoren, dat op dit moment bij de Onderlinge Verzekerings Mij. voor Motor voertuigen der Z. L. M. is verzekerd tegen het risico van eigen wagenschade en wettelijke aan sprakelijkheid is reeds zeer groot. Dagelijks komen nog aanmeldingen binnen; we zijn nog niet aan het eind; het gaat goed. Voor het Bestuur der Z. L. M. moge dit een teken zijn, dat de leden vertrouwen stellen in de door .ïem genomen initiatieven. Dat er dagelijks aanmeldingen binnenkomen be- 'ekent echter -ook; dit er vandaag aan de dag nog Z. L. M.-leden zijn, die met zijn tractor en auto niet verzekerd is tegen bovenbedoelde gevaarlijke risico. Speciaal deze leden willen wij er op wijzen, dat de deuren der Onderlinge Verzekering Mij. voor motorvoertuigen der Z. L. M. dagelijks open staan. Vooral nu de voorjaarswerkzaamheden voor de deur sta: n, hetgeen met zich brengt, dat men meer ijjet de motorvoertuigen gaat rijden, waardoor het risico van eigen wagenschade en ongevallen groter wordt, is iedere dag uitstel onverantwoord. Daarom is het voor U zo belangrijk Uw motor voertuigen met spoed te verzekeren. Aanvraagfor mulieren en inlichtingen steeds verkrijgbaar op het Secretariaat der Onderlinge, Landibouwhuis te Goes, Tel. K 1100 - 2345 en verder in de districten bij onze vertegenwoordigers. Sluit U aan!!! DE L. ZITDAGEN ADVIESBUREAU VOOR OORLOGS SCHADE VAN DE STICHTING VOOR DE LANDBOUW. te OOSTBURG op Woensdag 7 Maart a.s., van 12 tot 4.30 uur n.m., in Café De Vuijst. te MIDDELBURG op Donderdag 8 Maart a.s., van 9 tot 12 uur en van 1.30 tot 5 uur n.m., in het kantoor van het Bouwbureau voor de Land bouw, Dam 43. te ZIERIKZEE op Donderdag 8 Maart a.s., van 11 uur v.m. tot 4 uur n.m., in het „Huis van Nassau". zich te wenden tot de Rijksdienst voor het weg verkeer, Dam 43 te Middelburg. Wij hopen dat op deze wijze vooral diegenen die noodgedwongen zonder rijbewijs moeten rijden, spoedig geholpen kunnen worden. Als we ons oor te luisteren leggen valt er plaat selijk een regen van bekeuringen wegens allerlei strafbare feiten, vaak noodgedwongen gepleegd. De rechter ziet vele nieuwe gevallen op zijn tafel gelegd en de rechtspraak zal zich nog even moeten aanpassen aan de gewijzigde toestand. Vooral om trent verschillende twijfelgevallen is 't vaak moei- tïik om zich een oordeel te vormen aan de hand van de uitlatingen van de diverse instanties. Het elkaar tegenspreken komt dan ook herhaal- deiijK voor. Yvij hebben U hierboven dan ook slechts een vrijblijvende weergave gegeven van de toestand en hopen dat de met de uitvoering be laste instanties meer dan tot nog toe de in een overgangsperiode nodige soepelheid zullen betonen. B. In aansluiting op de in het vorige nummer gepu bliceerde lijst, volgt hier weer een aantal namen van jubilerende arbeiders, welke wij ook onze har telijke gelukwensen aanbieden. J. J. de Wild, Colijnsplaat en J. M. de Wild, Kats, die respectievelijk 33 en 30 jaar in dienst zijn op het bedrijf van de heer H. A. Mol te Kats. J. C. Elenbaas, Corn. Elenbaas en I. C. Beke, die achtereenvolgens 36, 27 en 36 jaar in dienst z.,n op het bedrijf van de heer J. F. Brooijmans te Sint Annaland. (In ons nummer van 24 Februari was vermeld dat J. A. de Looff te Kortgene 40 jaar in dienst was op het bedrijf van J. en C. de Kam. Dit moet zijn J. A. de Looff te Wissekerke.) PROV. COMMISSIE VOOR DE BEVORDERING v VAN RIJKSWEGE VAN DE VEEFOKKERIJ IN ZEELAND. PROGRAMMA VERPLICHTE VOORJAARSSTIERENKEURINGEN 1951. ZUID-BEVELAND. Maandag 5 Maart. Goes: 8.30 uur, Beestenmarkt. 's-Gravenpolder: 9.30 uur, Vermue. Hoedekenskerke: 10.30 uur, Iz. Groenewege. Kwadendamme: 11.30 uur, Wed. Rijk. Baarland: 14 uur, Reijnierse. Oudelande: 15 uur, Dorp. Woensdag 7 Maart. Nieuw- en St. Joosland: 8 uur, J. Francke. Lewedorp: 9 uur, M. Vermue. 's-Heerenhoek: 10 uur, Tegenover Landibouwsch. (Borssele: 11 uur, Dorp. (Borssele: 11.30 uur, W. A. Mol. Driewegen: 14 uur, De Dreu. Ellewoutsdijk: 15 uur, Gebrs. Smallegange. Vrijadg 9 Maart. 's- Heer Arendskerke: 8.30 uur, D. W. Lindenberigh. Heinkenszand: 9.30 uur, Dorpsherberg. Sinoutskerke: 11 uur, Van Liere. Nisse: 14 uur, Dorp. Ovenzande: 15 uur, Bij de toren. OPPERVLAKTE EN INDELING VAN DE NEDERLANDSE CULTUURGROND. Blijkens Statistisch Bulletin no. 19 van het Cen traal Bureau voor de Statistiek, bedroeg volgens de uitkomsten van de landbouwtelling 1950 I de totale oppervlakte cultuurgrond in Nederland in 1950 rond 2.338.000 ha (gemeten maat). Het bouwland besloeg een oppervlakte van 925.500 ha, inclusief het areaal tuinbouwzaaizaden, braak land en akkerbouwgewassen in de boom gaard. Het grasland (inclusief gras in boomgaar den, voor zover beweid of behooid) nam 1.318.000 ha in beslag. Het tuinland had een totale omvang van 95.000 ha, exclusief het areaal tuinbouwzaaizaden, boom gaarden met onderteelt akkerbouwgewassen en grasboomgaarden, waarvan het gras woidt beweid of gehooid. Inclusief dit areaal was het tuinland 132.000 ha groot. NICO VAN STEGESHOF. 2e prijs b 56-jarige hengsten, kleine maat, Centrale Hengstenkeuring 1951 te Goes. Eig. Coöp, Hengsten-Veren.' „Eiland Tholen". Seer. J. L. M. Geluk te St. Maartensdijk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1951 | | pagina 2