SEeer Selangrij^.
jOandScuzDuerfieersproSlemen.
voor U
knecht en het bekeuren wegens vervoer van en
naar het bedrijf van allerhande benodigdheden ach-
terwege kunnen blijven.
De ambtenaren, die zich hiermede onledig houden
kunnen zeker nuttiger werk verrichten dan het an
deren hinderen bij het opvoeren van de productivi
teit en het verlagen onzer kostprijzen.
Thans na deze afdwaling, die hopenlijk in hoog
ste instantie ter harte wordt genomen, weer terug
naar onze suikerbiet.
Dat de hogere suikerprijs zal leiden tot een uit
breiding van de teelt in het Zuid-Westen des lands,
menen wij te moeten betwijfelen. Uit het officiële
persbericht blijkt echter, dat de Overheid vooral het
oog richt op de kleine gemengde bedrijven op de
zandgronden. Deze kunnen bovendien het blad en
de koppen als geënsileerd product uitstekend be
nutten als een aanvullend veevoeder. En zo kan dus
dit met aan twee kanten snijden.
Tenslotte nog een enkel woord over ons
Trekpaard en zijn stamboek.
De maand Februari bracht ons weer de Centrale
Hengstenkeuring te Goes en de algemene vergade
ring van de Afdeling Zeeland van de Koninklijke
Vereniging „Het Nederlandse Trekpaard". De eer
ste gebeurtenis betekende weer een hoogtijdag voor
de Zeeuwse fokkers. Het was eivol op de markt in
Goes en duidelijk viel op te merken, hetgeen ook al
op de hengstenkeuringen in Januari was gebleken,
dat de belangstelling voor het trekpaard weer toe
neemt. Gelukkig zouden wij als leek willen zeggen, i
wan ieder voelt, dat elke Overdrijving naar welke
kant dan ook, schadelijk is. De mechanische trek
kracht heeft zijn nut maar zeker mag men de na
tuurlijke niet verwaarlozen. Na het Walcherse suc
ces van verleden jaar was het thans weer Zeeuws-
Vlaanderen, die zijn oude rechten opeiste en met
kampioen en reserve-kampioen een prachtige beurt
maakte.
De bovengenoemde vergadering verliep weer als
altijd best en opnieuw viel op het keurige jaarver
slag van de secretaris, de heer Cappon, die de ge
woonte getrouw een vurig pleidooi in het laatste
Zo gaan wij dan de laatste weken in, die ons nog
gedeelte van dit verslag voor het edele dier hield,
scheiden van de lente en van het vele werk op en
om de boerderij. Nog is het nat op het land, doch
hopenlijk zal de thans kleffe grond straks weer
rijke vruchten moge dragen. Ons volk heeft deze
hard nodig. S.
De rijbewijzen.
Konden wij U in een vorig artikel nog een
enigszins optimistisch geluid laten horen omtrent
het behalen van een rijbewijs B E, deze keer moe
ten wij U de hoop ontnemen dat hier een redelijke
regeling voor trekkerbestuurders is getroffen.
Alhoewel het Wegenverkeersreglement in de
desbetreffende artikelen weliswaar een landbouw-
tractor geenszins uitsluit, als motorrijtuig waar
mede een rijproef mag worden afgelegd, blijkt het
dat de instructeurs van het Centraal Bureau Rij-
vaarrh'Thpirtebewiizen niet bevoegd zijn om het rij
vaardigheidsbewijs op een trekker te doen af
leggen.
En daar de beoordeling van de vraag met welk
motorrhtuig deze proef moet worden afgelegd
uiteindelijk staat ter beordeling aan de betrokken
aëMspnr is deze mogelijkheid dus wel uitgesloten.
Het komt er nu dus op neer dat iemand die na
1 Januari 1951 een trekker kocht hier vrij mee kan
rijden zonder dat hij enige rijvaardigheid bezit,
terwijl ervaren trekkerchauffeurs die al jaren lang
een rijbewijs A T bezaten bij het verlopen hiervan
gedwongen worden om rijles te gaan nemen in
een auto.
We willen dit een dwaze en moeilijk te verwer
ken eis noemen.
De werkboekjes.
Ook hier doet zich het merkwaardige geval voor
dat bezitters van een oud nummerbewiis wel ee"
bo^kie moeten aanvragen or de secretarie der ge
meente, terwül da boritfor*? va^ pen niauwe tvo'-
ker met een kentekenbewijs hiervan zhn vrijpa,
steld. Reeds lang is deze regeling een doorn ge-
WPoc;t in het oog van veel landbouwers, daar het
belang van dara roweling voor de landbouwsector
volkomen onduidelijk is.
FVanrds b'i de rnbewijzen is deze kwestie des te
moei1"ker te verdragen, o^dat hier onderseh^d
gemaakt wordt tussen 2 willekeurig gekozen cate
gorieën die in de grond van de zaak geheel gelijk
zijn.
De kentekenbewijzen.
Uit het bovenstaande zult U wel beerenen heb
ben, dat de kentekenbewijzen de sleutel vormen
op vele moeilijkheden. Het is ons gebleken dat
ondanks een aanvanfceliik afwijzend gelold tonh
reeds nieuwe kentekenbewijzen werden uitgereikt
aan bonders van aen nnrnmerbawijs. Waerseh"'nliik
heeft men mga-zipn dat hier zich een onhoudbare
toestand ontwikkelde en heeft men het omruilen
van trekkersmimeerbewijzen voorrang verleend
boven die van auto's.
W'i adviseren daarom ook oen ieder die met de
hierboven omschreven moeilijkheden te kampen
Vfipr dit bp""is pan
fp vrofpn bil 'le frowoprtftnnUtlo VOOr dp plaafcpn
Terneuzen, Vlissingen. Middelburg, Goes. Zierik-
zee. Inwoners van alle andere gemeenten dienen
Het aantal auto's en tractoren, dat op dit moment
bij de Onderlinge Verzekerings Mij. voor Motor
voertuigen der Z. L. M. is verzekerd tegen het
risico van eigen wagenschade en wettelijke aan
sprakelijkheid is reeds zeer groot.
Dagelijks komen nog aanmeldingen binnen; we
zijn nog niet aan het eind; het gaat goed.
Voor het Bestuur der Z. L. M. moge dit een teken
zijn, dat de leden vertrouwen stellen in de door
.ïem genomen initiatieven.
Dat er dagelijks aanmeldingen binnenkomen be-
'ekent echter -ook; dit er vandaag aan de dag nog
Z. L. M.-leden zijn, die met zijn tractor en auto niet
verzekerd is tegen bovenbedoelde gevaarlijke
risico. Speciaal deze leden willen wij er op wijzen,
dat de deuren der Onderlinge Verzekering Mij. voor
motorvoertuigen der Z. L. M. dagelijks open staan.
Vooral nu de voorjaarswerkzaamheden voor de
deur sta: n, hetgeen met zich brengt, dat men meer
ijjet de motorvoertuigen gaat rijden, waardoor het
risico van eigen wagenschade en ongevallen groter
wordt, is iedere dag uitstel onverantwoord.
Daarom is het voor U zo belangrijk Uw motor
voertuigen met spoed te verzekeren. Aanvraagfor
mulieren en inlichtingen steeds verkrijgbaar op het
Secretariaat der Onderlinge, Landibouwhuis te
Goes, Tel. K 1100 - 2345 en verder in de districten
bij onze vertegenwoordigers. Sluit U aan!!!
DE L.
ZITDAGEN ADVIESBUREAU VOOR OORLOGS
SCHADE VAN DE STICHTING VOOR
DE LANDBOUW.
te OOSTBURG op Woensdag 7 Maart a.s., van 12
tot 4.30 uur n.m., in Café De Vuijst.
te MIDDELBURG op Donderdag 8 Maart a.s., van
9 tot 12 uur en van 1.30 tot 5 uur n.m., in het
kantoor van het Bouwbureau voor de Land
bouw, Dam 43.
te ZIERIKZEE op Donderdag 8 Maart a.s., van 11
uur v.m. tot 4 uur n.m., in het „Huis van
Nassau".
zich te wenden tot de Rijksdienst voor het weg
verkeer, Dam 43 te Middelburg.
Wij hopen dat op deze wijze vooral diegenen die
noodgedwongen zonder rijbewijs moeten rijden,
spoedig geholpen kunnen worden.
Als we ons oor te luisteren leggen valt er plaat
selijk een regen van bekeuringen wegens allerlei
strafbare feiten, vaak noodgedwongen gepleegd.
De rechter ziet vele nieuwe gevallen op zijn tafel
gelegd en de rechtspraak zal zich nog even moeten
aanpassen aan de gewijzigde toestand. Vooral om
trent verschillende twijfelgevallen is 't vaak moei-
tïik om zich een oordeel te vormen aan de hand
van de uitlatingen van de diverse instanties.
Het elkaar tegenspreken komt dan ook herhaal-
deiijK voor. Yvij hebben U hierboven dan ook
slechts een vrijblijvende weergave gegeven van de
toestand en hopen dat de met de uitvoering be
laste instanties meer dan tot nog toe de in een
overgangsperiode nodige soepelheid zullen betonen.
B.
In aansluiting op de in het vorige nummer gepu
bliceerde lijst, volgt hier weer een aantal namen
van jubilerende arbeiders, welke wij ook onze har
telijke gelukwensen aanbieden.
J. J. de Wild, Colijnsplaat en J. M. de Wild, Kats,
die respectievelijk 33 en 30 jaar in dienst zijn op
het bedrijf van de heer H. A. Mol te Kats.
J. C. Elenbaas, Corn. Elenbaas en I. C. Beke, die
achtereenvolgens 36, 27 en 36 jaar in dienst z.,n
op het bedrijf van de heer J. F. Brooijmans te Sint
Annaland.
(In ons nummer van 24 Februari was vermeld
dat J. A. de Looff te Kortgene 40 jaar in dienst
was op het bedrijf van J. en C. de Kam. Dit moet
zijn J. A. de Looff te Wissekerke.)
PROV. COMMISSIE VOOR DE BEVORDERING
v VAN RIJKSWEGE VAN DE VEEFOKKERIJ
IN ZEELAND.
PROGRAMMA VERPLICHTE
VOORJAARSSTIERENKEURINGEN 1951.
ZUID-BEVELAND.
Maandag 5 Maart.
Goes: 8.30 uur, Beestenmarkt.
's-Gravenpolder: 9.30 uur, Vermue.
Hoedekenskerke: 10.30 uur, Iz. Groenewege.
Kwadendamme: 11.30 uur, Wed. Rijk.
Baarland: 14 uur, Reijnierse.
Oudelande: 15 uur, Dorp.
Woensdag 7 Maart.
Nieuw- en St. Joosland: 8 uur, J. Francke.
Lewedorp: 9 uur, M. Vermue.
's-Heerenhoek: 10 uur, Tegenover Landibouwsch.
(Borssele: 11 uur, Dorp.
(Borssele: 11.30 uur, W. A. Mol.
Driewegen: 14 uur, De Dreu.
Ellewoutsdijk: 15 uur, Gebrs. Smallegange.
Vrijadg 9 Maart.
's- Heer Arendskerke: 8.30 uur, D. W. Lindenberigh.
Heinkenszand: 9.30 uur, Dorpsherberg.
Sinoutskerke: 11 uur, Van Liere.
Nisse: 14 uur, Dorp.
Ovenzande: 15 uur, Bij de toren.
OPPERVLAKTE EN INDELING VAN DE
NEDERLANDSE CULTUURGROND.
Blijkens Statistisch Bulletin no. 19 van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek, bedroeg volgens
de uitkomsten van de landbouwtelling 1950 I de
totale oppervlakte cultuurgrond in Nederland in
1950 rond 2.338.000 ha (gemeten maat).
Het bouwland besloeg een oppervlakte van
925.500 ha, inclusief het areaal tuinbouwzaaizaden,
braak land en akkerbouwgewassen in de boom
gaard. Het grasland (inclusief gras in boomgaar
den, voor zover beweid of behooid) nam 1.318.000
ha in beslag.
Het tuinland had een totale omvang van 95.000
ha, exclusief het areaal tuinbouwzaaizaden, boom
gaarden met onderteelt akkerbouwgewassen en
grasboomgaarden, waarvan het gras woidt beweid
of gehooid. Inclusief dit areaal was het tuinland
132.000 ha groot.
NICO VAN STEGESHOF. 2e prijs b 56-jarige hengsten, kleine maat, Centrale Hengstenkeuring
1951 te Goes. Eig. Coöp, Hengsten-Veren.' „Eiland Tholen". Seer. J. L. M. Geluk te St. Maartensdijk.