KORT VERSLAG van de vergadering van het Dag- Bestuur der Z. L. M.,
OPGELET!!!
zal zich niet ten offer houden aan de gemakzucht
van enige overheid, politieke partij of huisvrouw,
die in de voedingsmiddelen het gemakkelijkste aan
grijpingspunt ziet om een sluitende rekening te ver
krijgen.
De grondstoffenschaarste en de daaruit voort
gevloeide prijsstijgingen zijn reeds van grote in
vloed op de kostprijs van onze landbouwproductie.
Mede in dit verband stelt de boer zich de vraag,
wat moet mijn bouwplan voor 1951 zijn. H. D. Lou-
wes heeft daarop geantwoord met een verstandig
bouwplan en wij moeten dit onderschrijven. De
wonderlijke prijsbewegingen van de laatste maan
den hebben velen er toe doen neigen een speculatief
bouwplan op te stellen. Vorig jaar heb ik gewaar
schuwd voor een overdreven verbouw van uien,
helaas hebben de feiten mij thans in 't gelijk ge
steld. Ik moet thans waarschuwen voor eenzelfde
overdrijving inzake vlas, erwten en blauwmaan-
zaad. Een overdreven oppervlakte vlas kan ten
tijde van de verkoop te velde een grote prijsdruk te
weegbrengen. Bovendien kunnen ongeveer tege
lijkertijd met de oogst van pootgoed bijzondere ar-
beidsmoeilijkheden teweeg worden gebracht.
Blauwmaanzaad is een kleine markt, die gemakke
lijk ontwricht kan worden en momenteel zeer door
de oorlogsdreiging wordt beïnvloed. De erwten-
afzet heeft ook zijn grenzen en is zeer gevoelig ge
zien de exportmogelijkheden. Bovendien komt met
grote duidelijkheid het belang van een natuurlijke
en geregelde vruchtwisseling zich aandienen. Onze
voorouders zaten wat dat betreft in vaste schema's
beklemd; wij hebben gemeend ons daaruit geheel
los te maken om in onbeperkte mate van goede
markten te kunnen profiteren doch zie de gevolgen.
De bietenmoeheid gaat het areaal beperken en
dwingt tot lucerne-verbouw om de aaltjes terug te
dringen en de bodem rust te geven; het niéuwe
aardappelaaltje bezorgde ons al een Wet op de
Aardappelmoeheid met een gedwongen minimum
vruchtwisseling van 3 jaar; het uienaaltje kenden
we al, over het klaveraaltje begint men te spreken
en thans heeft G. J. Bom van het Rijkslandbouw-
consulentschap Kruiningen een artikel gepubli
ceerd over het erwten-cystenaaltje, dat de verwek
ker blijkt te zijn van de St. Jansvergelingsziekte
van de erwten. Zo dwingt de natuur ons terug
naar een geregelde vruchtwisseling en wie deze uit
een overmaat van winstbejag voortdurend meent
geweld te kunnen aandoen, zal uiteindelijk daarvan
de zure vruchten plukken.
De gerstregeling is een tarwe-gerst-haver-rege-
ling geworden, daarover kunnen U straks defini
tieve mededelingen gedaan worden. Het beginsel
waarvan bij deze regeling uitgegaan wordt, n.l. het
koppelen van in hoofdzaak tarwe- en gerst-uit
zaaien achten wij nog steeds niet juist, doch de uit
voering zelf is veel verbeterd, terwijl de lasten voor
het Zuid-Westen van ons land veel dragelijker ge
worden zijn en onpractisch is het systeem onder de
huidige omstandigheden ook niet.
De aardappelteelt geeft veel problemen en ver
vult overheid en Stichting voor de Landbouw beide
met zorg. De kostprijs van de consumptie-aard
appel voor aflevering van het veld in het najaar
is opgelopen tot ongeveer 8 cent. Het maximum
prijzensysteem brengt een geweldige kwaliteitsver
vlakking. Enerzijds zien we het gevaar van in
krimping van deze teelt, met al zijn risico's zoals
dit najaar bleek, en anderzijds gaat men steeds
meer goed opbrengende doch in het binnenland van
ongewilde kwaliteit zijnde aardappels, als Alpha's
verbouwen. Wanneer de Overheid niet van systeem
wil veranderen, zien we geen oplossing voor deze
moeilijkheden.
Wat staat de landbouw nu te doen. Wij mogen
niet tekort schieten in het tonen van bereidheid
ons aandeel in de versobering te helpen dragen.
Wij moeten afwachten wat de Regerings-beslissin-
gen zullen zijn en daaruit straks onze consequen
ties trekken voor onze bedrijfs-uitoefening, loon en
prijsstellingen. We moeten ervoor waken dat spe
ciaal deze laatste belangen in evenredigheid ge
handhaafd worden, omdat daarmee ook het loon
peil van onze landarbeiders, dat zolang achterge
steld is geweest staat of valt. En tenslotte is op
deze gehele nationale krachtsinspanning van toe
passing voor ons allen, datgene wat laatst de Belg
Bayens te Rotterdam stelde voor de Benelux: „II
faut vouloir les consequenses de ce que l'on vent."
Men moet ook de gevolgen willen, van datgene
wat men wil.
gehouden op Maandag 19 Februari 1951 in Hotel „Centraal" te Goes.
OPENING.
De Voorzitter, Ir M. A. Geuze, opent de vergade
ring met een hartelijk woord van welkom tot de
aanwezigen. Een bijzonder woord van welkom richt
spreker tot de heer C. Moeliker, die voortaan na
mens de L. J. G. de vergadering van het Dagelijks
Bestuur zal bijwonen.
MEDEDELINGEN.
1. Tarwe-, Gerst- en Haverregeling.
In een bespreking, gehouden op 14 Februari 1951
van de Directeur-Generaal van de Voedselvoorzie
ning met vertegenwoordigers van de Stichting voor
de Landbouw en het Bedrijfschap voor Granen, Za
den en Peulvruchten, werd in principe overeen
stemming bereikt over de te treffen maatregelen,
n.l.:
a. Gebieden. Voor de gebieden, waar de tarwe-
verbouw practisch van geen betekenis is en dus
van een ongewenste verschuiving moeilijk ge
sproken zou kunnen worden, zullen de te tref
fen maatregelen niet gelden. Zulks heeft be
trekking op de zand- en veenkoloniale gebieden.
Voorts werd besloten eveneens uit te zonde
ren: de Betuwe en Zuid-Limburg en wel i.v.m.
het bedrijfstype van deze gebieden.
b. Tarwe. Voor de op een bedrijf verbouwde
tarwe zal tot eenzelfde areaal vrijstelling wor
den verleend van de leveringsverplichting voe-
dergranen.
c. Gerst. Leveringsverplichting 2500 kg per ha.
Voor oppervlakten van 1 ha en minder geldt
deze verplichting niet.
d. Haver. Leveringsverplichting eveneens 2500
kg per ha tegen dezelfde prijs, welke voor in te
leveren gerst in het vooruitzicht werd gesteld.
Van levering zijn vrijgesteld:
op bedrijven t/m 40 ha cultuurgrond:
de eerste 2 ha.
op bedrijven boven 40 t/m 60 ha cultuurgrond:
de eerste 3 ha.
op bedrijven boven 60 t/m 80 ha cultuurgrond:
de eerste 4 ha.
op bedrijven boven 80 ha cultuurgrond:
de eerste 5 ha.
e. Gemengd gewas (waarin gerst en/of haver
voorkomt, doch géén tarwe), wordt in het ka
der van deze regeling begrepen onder het
areaal gerst.
f. Vrijstelling van tarweverbouw. Voor de vrij
stelling van levering als gevolg van tarwever
bouw, zal het eerst de haver moeten worden
bestemd, daarna de gerst.
g. Brouwgerst. Er zal een nader te bepalen
brouwgerstpremie gemaakt kunnen worden
voor die gerst, welke binnen het kader van
deze regeling wordt ingeleverd en als brouw
gerst zal worden bestemd.
- WC
De verzekering van auto's en tractoren tegen het
risico van eigen wagenschade en wettelijke aan
sprakelijkheid brengt ieder Z. L. M.-lid natuurlijk
onder bij zijn eigen Onderlinge Verzekerings Mij.
voor Motorvoertuigen der Z. L. M.
Gaf U zich reeds als lid op? Het is in Uw eigen
belang. Niet aarzelen.
Vraagt steeds inlichtingen op het Secretariaat
der Z. L. M., Landbouwhuis, Goes, K 11002345.
h. Gerst/haver voor voederdoeleinden in eigen
bedrijf. In principe zullen hiervoor geen extra
vrijstellingen van levering worden gegeven.
Omtrent het vorenstaande kan nog het volgende
worden opgemerkt:
le. Gebieden. Uit de nu te publiceren mededeling
zal reeds zo goed mogelijk moeten blijken, voor
welke gebieden de te treffen maatregelen al dan
niet zullen gelden.
Medegedeeld zou kunnen worden (rekening hou
dende met de hieromtrent gemaakte afspraken),
dat:
a. voor de provincies Drenthe, Overijssel (excl.
N. O. polder), Gelderland, Utrecht en Limburg
de maatregelen niet zullen gelden;
b. voor de overige provincies de zand- en veen
koloniale gebieden buiten beschouwing zullen
blijven.
De onder b. bedoelde gebieden zullen nog nader
vastgesteld en omschreven moeten worden in over
leg met de Stichting voor de Landbouw en de Pro
vinciale Voedselcommissarissen.
2e. Geen differentiatie in de aanslag per ha. De
uiteindelijk te leveren hoeveelheden zullen als regel
zodanig zijn, dat het niet nodig moet worden ge
acht differentiatie in de aanslag per ha aan te
brengen (op grond van verschillen in de te ver
wachten opbrengsten per ha).
Taxaties te velde zullen derhalve niet nodig zijn.
Die gevallen, waarbij zich moeilijkheden voordoen,
zullen incidenteel moeten worden opgelost.
3e. Zaaigerst en -haver zullen bij levering in min
dering op de leveringsverplichting niet als zodanig
een bestemming kunnen vinden. Dit betekent, dat
telers van zaaigerst en/of -haver, die een leverings
verplichting hebben, óf andere gerst, resp. havér,
hiervoor zullen moeten aanwenden, óf hun zaaizaad
leveren, dat dan niet als zodanig bestemd zal kun
nen worden en waarvoor dan ook géén premie zal
kunnen worden gemaakt.
Bij afzet in de vrije sector mag worden aange
nomen, dat voor zaaigerst, resp. -haver, een premie
gemaakt zal kunnen worden boven de voerprijs.
VOORBEELDEN:
I. Een teler heeft 48 ha bouwland; hij verbouwt
7 ha tarwe, 7 ha gerst en 4 ha haver.
Aanslag op 7 ha gerst en 1 ha haver, is in totaal
8 ha.
Hij verbouwt 7 ha tarwe; deze teler moet dus
leveren de aanslag van 1 ha gerst 2500 kg gerst.
II. Een teler heeft 48 ha bouwland; hij verbouwt
8 ha tarwe, 4 ha gerst en 6 ha haver.
Aanslag op 4 ha gerst en 3 ha haver 7 ha in
totaal.
Te leveren:
Aanslag: 7 X 2500 kg
Afd: 8 X 2500 kg
Niets te leveren.
Voorts nog een voorbeeld, dat afgeleid is uit de
totale oppervlakte bouwland, de oppervlakte tarwe,
gerst en haver in 1950 en herleid tot bedrijven van
50 ha bouwland (gemiddelde 1950 Zeeland).
mm
HERSEUR VAN ALSTEIN, le prijs 5—6-jarige hengsten kleine maat, Centrale Hengstenkeuring
1951 te Goes. Eig. P. J. Boënne te Graauw en Honoré Buijsse te Biervliet.
Tot. bouwland tarwe
100.000 ha 16.000 ha
16
50 ha 8 ha
Aanslag: 10 x 2500 kg
Af: 8 X 2500 kg
Te leveren 2 x 2500 5000 kg.
gerst haver
20.000 ha 4000 ha
20 4
10 ha 2 ha
2. L v..» iijiupiijS voor 1951.
Deze is met ƒ0,20 per kg verhoogd en bedraagt
thans 2,06 per kg in overeenstemming met L.E.I.-
rapport en vraag van de Stichting voor de Land-
)ouw. Tevens is tegelijkertüd de varkensvoertoe-
wijzing verhoogd (totaal 40.000 ton).
3. Maximumprijzen klei-aardappelen.
De Minister is alsnog voor aandrang van handel
en Kamerleden, die berekeningen overlegden, dat
le aardappelen in de stad goedkoper moesten wor
den verkocht dan ze waren gekocht, gezwicht.
Per 1 Februari zijn deze prijzen 10,50 bij leve
ring aan landhandelaar, 11,bij levering aan
grossier, ƒ13,bij levering aan detailist, bij leve
ring aan verbruiker 15,te verhogen met 1,
bij thuisbezorging.
Het dwaze is, dat de marktnotering er zich begin
Februari niets van aantrok, er dus blijkbaar niet
naar gekeken wordt en men wel strafbaar is. Voor
verkochte aardappelen mogen officieel ook niet
duurder worden geleverd.
4. Bietenprijs oogst 195L
Thans officieel bevestigde mededelingen stel
len de nieuwe suikerprijs op 44,per 100 kg, dit
is 1,hoger dan de prijs van het afgelopen jaar.
Indien de gestegen prijzen van pulp en melasse zich
zouden handhaven, is deze prijs zeker niet onbevre
digend en zal daaruit een goede bietenprijs kunnen
ressorteren. De Stichting voor de Landbouw had
aangedrongen op een suikerprijs, waaruit een bie
tenprijs van tenminste ƒ40,betaald zou kunnen
worden.