DE BOERENJEUGD ©e c&ilm. ORGAAN VAN DE LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP ZEELAND AGENDA. EXCURSIE STREEK THOLEN-ST. PHILIPSLAND OPRICHTINGSVERGADERING OP SCHOUWEN DUIVELAND. Redactie: N. Fiüus, Koos Janse, M. Kosten, Z- Poppe, M. Poissonnier en J. J. de Putter. Redactie-adres: Secretariaat Z. L. M., Landbouwhuis, Goes. Zaterdag: 27 Januari 1951, 13 uur te Hoek. Jaarvergadering L. J. G. en Z. P. M. 18 uurOntspanningsavond. Het is geen eenvoudige zaak iets over de film te schrijven, daar er weinig voortbrengselen van onze hedendaagse cultuur zijn waarover zoveel menings verschil heerst. En misschien zijn er onder de lezers wel die vinden, dat een dergelijk onderwerp niet in de Boerenjeugd behandeld dient te worden. Persoonlijk ken ik mensen die de film als een dui velse uitvinding bestempelen en het woord zelfs niet willen horen. Zo sprak ik een tijd geleden iemand die hoog opgaf over de vreselijke dingen die men in de bioscoop te zien kreeg. Toen ik hem vroeg in welke film hij dat gezien had, kreeg ik het verontwaardigde antwoord, dat hij nog nooit een film gezien had en zeker niet van plan was er ooit een te gaan zien. Dit is nu niet direct de meest geschikte manier van critiek leveren. Om de filmindustrie zuiver te beoordelen zullen we eerst de vooroordelen op zij moeten schuiven en dan eens gaan zien wat er in filmland te koop is. Wat is een film? Ik ben geen filmtechnicus, dus het juiste antwoord op deze vraag moet ik schul dig blijven. Het hoe en waarom doet er ook minder toe, als we maar weten, dat de film beelden geeft, bewegende beelden gecombineerd met geluid, waar door het mogelijk is gebeurtenissen a.h.w. levend voor het publiek te brengen. Immers als b.v. de Koningin gesproken heeft, of ergens een bezoek gebracht heeft, dan kunnen we dit later op de film zien en horen, krijgen we in de donkere zaal de suggestie, of we zelf deze gebeurtenis beleven, in- plaats van toeschouwer van een reproductie te zijn. Dat is film. Steekt nu hier iets verkeerds in? Zeer zeker is het idee, om het leven in beeld te brengen niet nieuw. Hoe lang kennen wij onze kranten niet, de boeken en schilderijen. De eerste meer om de da gelijkse gebeurtenissen uit te beelden, te projec teren op het doek van ons verbeeldingsvermogen. Want als we leven draait er in onze hersenen eigenlijk ook een filmapparaatje, dat de dode letters omzet in levende beelden. En wat is een boek of schilderij anders dan een middel om de gedachten, de levensvisie van de schrijver of schil der voor ons waarneembaar, dus in beeld te bren gen. De radio brengt geluid, gesproken woord, muziek, weer andere beelden op andere wijze, maar toch weer met hetzelfde grondidee: ons mee te laten leven, ons te betrekken bij hetgeen wij anders zouden moeten missen. De film zouden we eigenlijk een combinatie van de genoemde middels kunnen noemen. Zij benadert van al deze middelen het meest de werkelijkheid. Als we het zo (bezien is de film iets prachtigs, een grote gave die we ontvangen hebben en waarvoor we wel moeten waken, dat ze nuttig ge bruikt wordt. Hoe wordt de film gebruikt? We zullen het er wel over eens zijn, dat een slecht boek een slechte invloed heeft, dat alles wat de radio brengt niet even bevorderlijk is voor de menselijke moraal, die doorgaans toch al niet al te puik is. De film die nog geperfectioneerder is dan boek en radio, juist die film zal één van twee zijn, een vloek of een zegen. D3t hangt er van af hoe en uit welk oog punt ze gebruikt wordt. Want de film kan gevaarlijk zijn, gevaarlijker dan boek en radio samen, omdat ze zo suggestief is, omdat ze zo dicht de werkelijkheid, of wat als werkelijkheid voorgesteld wordt, benaderd. Zoeven trok ik de vergelijking van het filmapparaatje in onze hersenen tijdens het lezen. Tijdens het lezen worden de hersenen a.h.w. gedwongen tot een zekere activiteit. Bij de film hoeven we alleen te kijken en te luisteren, inplaats van actief worden we passief, een boek lezen en beleven we, de film heeft als gevaar dat we haar ondergaan"! Door haar dynamiek, haar vlug wisselende beelden, wordt maar al te gauw ons critisch vermogen uitgeschakeld. Dit is zo maar geen verzinsel. Laten we 10 mensen een film zien waarvan ze na afloop zeggen dat het leuk of spannend was en zouden we hen daarna eenzelfde verhaaltje vertellen of laten lezen zoals die film hun te zien gaf, wat zou dan hun bevinding zijn? Juist de suggestie van het zelf beleven is het kenmerkend van de film en dit houdt tevens het grote gevaar van misbruik in. Ik schreef in het begin dat we eens zouden gaan zien wat er in filmland te koop is. Juist op dat te koop mogen we wel eens de nadruk op leggen. Want er zijn een heleboel handige lieden die bij zich zelf dachten: ,,'t Jonge dat wordt een winstgevend zaakje. Bijna alle mensen hebben wel eens een narigheid en tegenslag in hun leven. En nu gaan wij hen voor goed geld allerlei avonturen en dromen laten beleven." De film werd handelsobject, niet het oog merk om de mensen meer te laten genieten, maar om hun geld uit de zak te kloppen werd hoofdzaak. Ik behoef er niet verder over uit te weiden hoe je het aan moet leggen om de massa te trekken, sen satie, voorstellingen op het kantje af, enz. Zo is de Hollywood-mythe en de sterrenverering geschapen. De schijnwereld van protserige palei zen, prachtige kleding, grote auto's en een verdor ven moraal. Helaas, veel films zijn het zien eigen lijk niet waard. Maar telkens wordt de massa er naar getrokken door de bombastische reclame, de beroemde sterren die erin meespelen, de fantas tische sommen die de film gekost heeft. Zo'n superproduct mag men niet missen. En ik zou wel eens willen kijken in de harten van al die mensen als ze 's avonds de bioscoop uitstromen en daar weer geconfronteerd worden met de realiteit van hun eigen leven. Zou het niet akelig grauw en leeg schijnen? Zolang een film alleen maar geld vraagt en er niets voor terug geeft dan geef ik alle men sen met hun ernstige critiek gelijk. Maarwe mogen niet alle films over een kam scheren, er zijn ook goede- En al waren er géén goede films dan gaf dat ons nog niet het recht om een negatieve houding aan te nemen, want juist dan ligt er de opgave om de grote mogelijkheden die de film biedt beter te benutten. En in dit opzicht is de film toch wel het misdeelde kind. Zo'n prachtige uitvinding, die het lange tijd niet verder heeft kunnen brengen dan doodgewoon kermisvermaak. Hoe komt dat? Voor een groot deel omdat serieuze mensen er de rug naar toe draaiden en heel het filmgedoe zonder meer veroordeelden. Omdat ze in handen van der derangs „kui\gtenaars" gelaten werd. Maar aan de andere kant is het ook zo dat de film weinig moge lijkheden biedt aan individuële kunstenaars. Een boek schrijven kan iemand die daartoe de gave heeft, is het een goed stuk werk dan is er altijd wel een uitgever voor te vinden. Maar iemand met een goed idee kan zomaar geen film vervaardigen, daar is een uitgebreide technische en vooral ook financiële organisatie voor nodig. Doordat de film van begin af winstobject is geworden en eigenlijk niet serieus genomen wordt is de huidige toestand ontstaan en ook een bepaalde klasse van bioscoop bezoekers geschapen. Want, zo redeneert men wel eens: probeer nu niet films van beter gehalte en dieper inhoud te laten draaien, want het publiek blijft weg en de zaak wordt door de grote pro ductiekosten een financieel fiasco. Toch betwijfel ik het of dit in de practijk wel opgaat. Zeker is het wel dat door het vertonen van een meer serieuzer soort film in het begin een schommeling in het bezoek zou ontstaan. Maar langzaam aan zou m-i. het bezoek toch toenemen doordat veel mensen die nu (terecht) afzijdig staan interesse zouden gaan tonen- Toen onlangs de Polygoon-Profilti-film „De dijk is dicht" in roulatie kwam draaide deze b-v. in een plattelandsgemeente 5 avonden achter elkaar voor een volle zaal, waar een andere film nauwelijks 2 avonden kan halen. Hieraan zal natuurlijk het feit dat deze film in eigen provincie opgenomen was wel niet vreemd geweest zijn, wat niet wegneemt dat dit alles in de practijk veel mee kan vallen. Het is dan ook te hopen dat de Nederlandse industrie het bij deze ene poging niet laat, want ik twijfel er niet aan dat naar een volgende film van dergelijk formaat met belangstelling wordt uitgezien. Dat wil zeggen dat er op bedoelde film geen critiek te leveren is, maar het was in elk geval een film over gewone mensen, net als wij, met de zelfde zorgen en vreugden, een film waar we onszelf in herkenden. En die kant moeten we op. Wat doen wtf? Vragen we ons tot slot af of onze agrarische organisaties ook nog iets in dit opzicht kunnen doen. Want de film is voor alles toch ook een jeugdprobleem, ook voor de boerenjeugd. Wie het niet gelooft moet 's Zaterdags en 's Zondagsavonds maar eens aan de uitgang van de bioscopen gaan kijken. Om te (beginnen kan voorlichting gegeven wor den door het bespreken van films op vergaderin gen en in de krant. Speciaal ook van die films die het bezien waard zijn. Verder het zo nodig zelf vertonen van goede films op ontwikkelingsdagen enz. Ook het maken van goede Nederlandse films zou in landelijk verband gestimuleerd kunnen worden, b.v. door het uitloven van een prijs voor de beste film of scenario. Misschien bestaat ook de mogelijkheid om b.v. in onze provincie met bescheiden middelen een speelfilm te maken met grotendeels amateurkrach ten, aangevuld met enkele deskundigen. De onkos ten zouden er wellicht door vertoning voor de afde lingen er uit te halen zijn. Zoiets zou toch con structief werk zijn ook voor de plattelandscultuur. Wanneer ik deze beschouwing ga besluiten dan is dit zeker niet in het besef een „licht" opgestok® te hebben, maar in de hoop nieuwe belangstelli en gedachten te wekken voor dit ook voor ons toch belangrijke probleem. J. J. de P. OP DINSDAG 30 JANUARI. Vertrek: St. Maartensdijk 7-30 uur; Tholen 7.45 uur via Wassenaar (eten) naar Amsterdam. 13 uur: Boottocht door de grachten (ver warmd). 14.30 uur: Aquarium Artis. 15.3017 uur: Paleis, Nieuwe Kerk, Kalver- straat. 17 uur: Vertrek naar Rotterdam. 20 uur: Rotterdam Luxor Theater Cabaret Wim Sonnevelt. Opgave uiterlijk 20 Jan. bij M. C- J. Kosten, Puitpolder, Tholen. Excursiekosten (ƒ7,—) gelijk tijdig voldoen. Hierbij nodigen wij alle landbouwjongeren van onze streek uit, onze eerste vergadering bij te wo nen, die gehouden zal worden op Woensdag 31 Januari te 19 uur, in 't Huis van Nassau, te Zie- rikzee. Op deze avond zal Dr. Frietema spreken over het onderwerp: „De landbouw in West-Europa". Wij hopen, dat U van het belang van het her leven der L. J. G. op ons eiland, overtuigd zult zijn en door Uw opkomst zult laten zien, dat het oprich ten van een afdeling op ons eiland een kwestie is van de behoefte die aan dit provinciaal verband der landbouwjongeren bestaat. DE CONTACTCOMMISSIE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1951 | | pagina 5