VAN BOERDERIJ EN ORGANISATIE. WALCHEREN. Op een gehouden vergadering van de maisclub is besloten deze toegankelijk te stellen voor iedere belangstellende. Iedere a.s. maisverbouwer kan dus als lid toetreden. In verband met een goede organi satie van het af dorsen en vooral van het drogen, lijkt het ons zeer nuttig, zoniet noodzakelijk, dat iedere maisverbouwer als lid toetreedt. Immers, wanneer ieder op zijn eigen houtje in het najaar zijn mais op de drogerij brengt, dan zal er het ene moment niet voldoende zijn om te drogen en het andere moment zoveel, dat sommige partijen veel te lang moeten staan in afwachting op de beurt van drogen. Iedereen zal begrijpen dat er dan direct broei optreedt met alle nadelige gevolgen vandien. Dat een en ander een grondige voorbereiding eist, zal iedereen duidelijk zijn en daarvoor is dan ook een goede organisatie noodzakelijk. Niet alleen van het hier bovengenoemde, maar van nog verschil lende andere dingen kan worden geprofiteerd. Geeft U dus op als lid bij een der assistenten bij de Rijkslandbouwvoorlichtingsdienst. Deze zullen er U trouwens op de praatavonden nog iets meer van vertellen. Eindelijk, eindelijk is dan toch eens aan de Wal- cherse boeren medegedeeld welk bedrijf hun in de N.O.P. is toegewezen. Nu zij eenmaal van de span ning bevrijd zijn, zullen zij, vooral diegenen bij wie het wat meevalt, gauw het schandalig lang wachten vergeten zijn. Het is ons n.l. nog steeds niet duide lijk waarom een groep van 35 boeren, van wie in September al vast stond, dat zij een bedrijf zou den krijgen, toch nog tot half Januari moesten wachten eer zij definitief wisten welk bedrijf. Laat het hun tot troost zijn dat zij voor het allergrootste gedeelte in het bezit van hun inventaris zijn, ter wijl de jonge nieuwe .beginners in een zeer korte tijd voor alles zorg moeten dragen. Dat desondanks deze laatsten toch zeer blij zijn met het hun toege wezen bedrijf is heel begrijpelijk. Voorzover ons bekend bedraagt dit voor Walcheren zegge en schrijve 1. Jammer is dat men niet altijd alles kan of mag schrijven wat men denkt, daar dit aantal toch wel enige stof tot overdenkingen geeft. Wat zou het zijn? Voldoen de Walcherse boeren ginds niet (wat ons zeer onwaarschijnlijk voorkomt), of is men daar bang dat men te veel van het goede krijgt? NOORD-BEVELAND. Zo zijn we dan alweer enige weken in het nieuwe jaar en we zullen maar hopen dat het in alle op zichten een voorspoedig jaar mag worden. Als wij een blik terugwerpen op het afgelopen seizoen mo gen wij op landbouwgebied tevreden zijn. De op brengsten waren goed en over de prijzen mogen we ook niet klagen. Dus dan maar weer met frisse moed het komende voorjaar tegemoet. De weers omstandigheden zijn alweer zodanig, dat het nog resterende gedeelte geploegd kan worden, hopende dat ook hier de vorst zijn nuttige werking nog mag doen gelden. In de Coöp. Aardappelbewaarplaats te Kamper land zijn vorige week reeds de eerste aardappelen ingebracht. Het grote gebouw maakt een fraaie en solide indruk en zal zeer zeker aan de gestelde eisen voldoen. Het is alweer het zoveelste bewijs van wat men door samenwerking bereiken kan. Ook met de maiskern gaat het de goede kant op en er is reeds een behoorlijke oppervlakte aange sloten. Doch collega's, U kunt er ook nog bij hoor hoe meer hoe beter, des te steviger wordt de kern. Sommigen gaan schijnbaar nog van het standpunt uit: „Laten we eerst eens zien hoe de zaak dit jaar marcheert", maar dit is toch niet juist. Gezamenlijk de schouders er onder, dan is het nuttig effect het grootst. Een ander punt, al is het nu nog vroeg, wat ik graag even aanroeren wil, is de onkruidbestrijding met chemische middelen. Dit staat nog betrekkelijk in de kinderschoenen, maar zal toch waarschijnlijk een grote vlucht nemen. De mogelijkheden op dit gebied zijn nog vele en ook hier zullen het a.s. voor jaar uitgebreide proeven genomen worden. Speciaal ook om deze middelen te vernevelen om zodoende met een minimum aan water te kunnen volstaan. Indien het gestelde doel hiermede bereikt kan wor den, zou dit een flinke vooruitgang betekenen. Als er in deze een beroep op Uw medewerking gedaan wordt, verleen deze dan zoveel mogelijk en maak ook Uw eigen ervaringen tijdig aan anderen bekend dat kan ons enkel maar ten goede komen. ZUID-BEVELANr In het nummer van 23 Dec. j.l. werd in dezr rubriek door uw verslaggever vastgesteld dat dr kostprijs van de maïs aan de hoge kant was e~ dat hiervan nodig wat afgeknobbeld moest worden Als mogelijkheid om de kosten te verlagen wer daarbij aangegeven dat het afdorsen ter plaats' op het land een besparing zou geven t.o.v. het ve* voer van het ongedorsen product naar centrale dorsplaatsen. Waar dit in één enkel geval gebeurd was zou een vermindering zijn bereikt van 2 ct per kg. Vooral dit laatste heeft nogal flink wat stof op doen waaien. Allereerst wil ik de gedachte weerleggen die bij sommigen post heeft gevat n.l. dat de C. Z. A. V. V. niet op een goede manier te werk is gegaan bij de verwerking van het product voorzover zij die voor hun rekening hadden genomen. Niets is echter minder waar want, hoewel ze geen ervaring had den op dit gebied hebben ze toch alles in het werk gesteld om alles zo vlot mogelijk te doen verlopen. Dat het zo vlot verlopen is mag een bewijs zijn van hun veelzijdige activiteit en het overwinnen van vele moeilijkheden. Mogen we nu echter zeggen dat de gevolgde handelswijze af was en niet meer voor verbetering vatbaar, zeer zeker niet en der halve blijf ik bij mijn mening, dat de gemiddelde kosten naar beneden moeten en kunnen. Als aanwijzing hiervoor werd het vervoer en dorsen genoemd, daarbij allerminst vaststellende dat er niet meerdere te verbeteren dingen aan wezig zijn. Het geval van de 2 ct per kg besparing werd genoemd om hierop wat scherper de aandacht te vestigen en in het volgende nummer een verdere specificatie te geven. Door bijzondere omstandig heden was dit echter niet mogelijk, zodat deze eerst nu volgt. Het is toch vrij logisch dat men over iets dat zo zeer in het teken der belangstelling staat, een nadere uitleg dient te geven aan een bepaalde mededeling. Uit hoofde van dien acht ik daarom de stil is, dan jaagt zij weer voort over stroomver snellingen. Óver deze rivier voert men het hout af en tegen de oevers lag er genoeg om de strand jutter in mij te doen watertanden. Het tarief voor het electrisch licht kent blijkbaar alleen vast recht, want midden overdag branden in vele gevallen de buitenlichten bij de boerderijen, hoewel het maar een paar uur donker is. Misschien komt dat door het feit, dat als men eenmaal de installaties heeft, de kracht om stroom op te wek ken water niets kost in tegenstelling met bij ons, waar de kolen wel degelijk duur zijn. Het Noorse volk maakt een kalme, sympathieke indruk, nog zeer sober gekleed en zeer kalm is zijn gedrag. De mensen zijn bij het eerste aanvoelen wat stug en onvriendelijk, maar dat is toch ook maar de uiterlijke schijn, want zodra ze begrijpen wat je wilt of vraagt, zijn ze zeer hulpvaardig en goedlachs. Als ze begrijpen wat je wiltDat was iuist de grote moeilijkheid, want met de taal liep ik hier hopeloos vast; ik verstond of sprak geen 10 woorden Noors en alleen met de conduc teur kon ik in een mengsel van Engels en Duits wat praten, overigens vrijwel met niemand, het geen ook niet te verwonderen is, want ik zat in een stoptrein in een volkomen plattelandsgebied. Af en toe stopte de trein een kwartier, de conducteur kwam dit vooraf zeggen en ieder, die trek en geld had. haastte zich naar de stationsrestauratie, waar koffie, melk en boterhammen klaar stonden, ter wijl op één station, Koppang, waar we een half uur oponthoud hadden, warm eten gereed was. Één maal was het resultaat van mijn spreken en ge baren, dat ik, na mijn uiterste best gedaan te heb ben om thee te krijgen, met twee reuzenbekers koffie in de trein terecht kwam, waarmede ik to^n echter de conducteur een tegenvriendelijkheidje kon bewijzen. Vooral de oudere mannen en vrouwen zag je in hun geheel door uitgeputte arbeid getekende lichaamsbouw aan, hoe hard hun leven is geweest en hoe zwaar de strijd om het bestaan. Misschien zullen de jongeren hun levenswerk door de meoh» nisatie verlicht zien, al zal ook hun wel zwaar vraag daartoe van Uw verslaggever van Schouwen wel wat aan de voorbarige kant. Samengevat wil len we nu een overzicht geven van de verschillen in gemaakte kosten. Nat product. Kosten C. Z. A. V. V. Autovracht per 100 kg 0,55 Porsen per 100 kg 1,86 Drogen per 100 kg „1.75 Totaal 4,16 Afdorsen op het land. Vracht per 100 kg 0,23 Dorsen per 100 kg 1,58 Drogen per 100 kg „1.75 Totaal 3,56 blijven. Nationale klederdrachten heb ik niet ge zien, wel veel plusfours bij de mannen, veel rug zakken en bijna allen, ook de vrouwen, in gummi laarzen. Het plaatselijk postkantoortje werd blijk baar dikwijls door een vrouw beheerd, want zij haalde vaak de post van de trein. Kluchtig waren de kleuters van pl.m. 5 jaar gekleed in grote overalls en ook weer in gummilaarzen, daardoor waren zij bijna even breed als hoog, meer stevi^ dan elegant. Helaas had het kauwgom ook de jeugd van Noorwegen verleid en eveneens veel- vervige pantalons en jasjes bij de dames, wat mij al evenmin als het kauwgom een culturele vooruit gang schijnt. Het hoogste punt, dat de trein bereikte, was pl.m- 650 meter; hier lag nog sneeuw op de bergen en in de meren, terwijl alle boomgroei al bijna had opee- houden; kale rotsen met sneeuwflarden ertussen, een somber en stil landschap. Toen de trein tegen middernacht in Trondheim aankwam, was het iets donker, maar toch veel lichter dan bij ons op dezelfde tijd. In mijn hotel was het nog volop (even; er werd gedanst. Maar ook hier trof mij iedere afwezigheid van uitbundigheid of zelfs van vrolijkheid; It volk toont in zijn uiterlijk gedrag wel een zeer treffende tegenstelling met bijvoor beeld het Franse, waar veel meer zwier en spran kelende levenslust een bezoeker tegemoettreedt. Toch ligt in deze opmerking ?een waardering van de innerliike pesMdheid der beide volkeren; daar voor ken ik het Noorse te weinig. Toen ik om één uur mijn kamer opzocht, was het alsof het al weer lichter werd en om twee uur, wakker wordend, was het al volledig dag. Het ont bijt in het hotel wordt ie hier niet precies afgepast gebracht met bijberekening voor elk kluitje boter extra, maar je kunt jezelf naar keuze van soort en hoeveelheid bedienen van een overdadig voorziene dis. Onze methode zal op de Scandinaviërs wel precies de omgekeerde indruk maken, die de hunne op ons doet. Alleen onder in de zak vindt ie de rekening, want toen ik logies en ontbijt had betaald met de gebi utkelijke 10 bedienlngstoe- slag, was ik Vf kronen kwijt, in Nederlandse munt Omgerekend over het droge product komt het tweede geval er dus nog aanmerkelijk gunstiger voor te staan. Voor deze keer wil ik het hierbij laten wegens beperkte plaatsruimte maar voorlopig acht ik reeds mijn doe! bereikt te hebben n.l. dat de kostprijs omlaag moet, willen we met succes maïs blijven verbouwen. THOLEN—ST. PHILIPSLAND. Onder de jonge boeren die meedongen naar een bedrijf in de N.O.P. heerste al enkele maanden de spanning, wie zal de gelukkige zijn. Vorige week werden de toekomstige N.O.P.-boeren aangewezen. Voor velen een teleurstelling. Van de ruim twintig mededingers uit ons district, werden twee jonge boeren uitverkoren, om op het nieuwe land hun geluk te gaan beproeven. Van deze plaats wensen we hen van harte geluk en hopen dat het hun daar wel zal gaan. We vragen van hen, houdt ook daar de haam van de Zeeuwse boeren hoog en vergeet niet wat de Zeeuwse Landbouwmaatschappij voor U deed. Woensdag was het voor de Veilingvereniging te St. Maartensdijk een blijde dag, het nieuwe veiling gebouw werd in gebruik genomen. Volgende week hopen we hierop nog nader terug te komen. Op 1 Januari is onze Kring gestart met de On derlinge Auto- en Trekkerverzekering. De meeste autobezitters hebben nog een W.A.-verzekering lopende, doch heel weinig auto's zijn voor alle schade verzekerd, omdat dit bij de particuliere maatschappijen erg duur is. Nu we echter een onderlinge verzekering hebben waaraan alleen leden van de Z. L. M. deel mogen nemen wordt dit veel goedkoper. Op Schouwen-Duiveland betaalt men bij de Onderlinge voor alle risico ongeveer evenveel, als bij een Verzekerings Mij. voor wette lijke aansprakelijkheid. Daarom moeten auto- en/of trekkerbezitters meedoen aan de Onderlinge Motorrijtuigenverzekering en dan voor alle schade. Bedenk, dat ook de voorzichtigste rijder wel eens brokken maakt. Op onze bedrijven vraagt het bouw- en weideplan nu onze aandacht. Wat voor oppervlakte van dit of dat gewas zal er gezaaid worden en hoe hoog zal de bemesting zijn. Hoe moet het grasland inge deeld en bemest worden om veel en goed winter- voer te winnen, maar tevens een heel seizoen over jong eiwitrijk gras te beschikken, voor het aan wezige vee. Zie daar enkele problemen die ons wel enkele middagen en avonden in beslag nemen. Goed nadenken en een goed plan opstellen is het halve werk. ongeveer ƒ9; in een soortgelijk hotel in Den Haag zou ik voor logies en ontbijt maar dit laatste dan heel wat soberder pl.m. 6 hebben betaald. In Trondheim nam ik de motorboot Erling Jarl van de Nordenfjeldske Dampskibsselskab, een modern passagiersschip van pl.m. 2000 ton, dat langs de kust naar het uiterste Noorden vaart en hetwelk mij de op Lofoten te Svolvaer over zou zetten op de boot naar Narvik. Deze reis gaat bijna steeds door de Scheren, de kleine eilandjes voor de kust van het vasteland en rotsen met sneeuw erop begrenzen bijna steeds met hun ronde, maar soms ook scherpe vorm de horizon. De wind, die daarover strijkt is koud en de temperatuur was niet meer dan pl.m. 6° C. boven 0. Eerst ziet men op de oevers hier en daar nog boerderijen met weide er om heen, maar na een halve dag varen is dat afgelopen en dan zijn het alleen nog huizen van lichtwachters en vissers, die men ziet. Hier treedt weer een overeenkomst met Frankrijk op, want daar zowel als hier, zijn de Regeringsgebouwen goed onderhouden en geverfd in tegenstelling met de particuliere huizen, die dat minder zijn. Zowel daar als hier koopt de Over heid voor de Marshalldollars zeker ook verf. In de buurt van Narvik, dus veel Noordelijker was op geschikte plaatsen toch blijkbaar hier en daar nog wat veehouderij mogelijk; men zag boerderijen die gebruikt werden als nederzettingen. Het leven aan boord is uiterst comfortabel en rustig en de passagiers hoor ie bijna niet, zelfs de vrij talrijke kinderen nauwelijks. Er wordt heel weinig gelezen of gepraat, weinig kaart gespeeld en bier is de enige alcoholhoudende drank, die blijkbaar aanwezig is. Ik was de enige, die de weg tot het niets doen niet kon vinden. Ik had een hoop achterstallige lectuur meegenomen en halver wege had ik mijn papier al volgeschreven, zodat ik. toen in Bodö de boot even aanlegde, in een echte toko, waar als in wijlen de „winkel van Sinkel" alles te koop was, gauw een blok schrijfpapier kocht met een ditmaal goed gelukte gebarentaal van met de vulpen een schrijf beweging te maken. Het uiterst kilm, hoewel kil en lk heb

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1951 | | pagina 3