VAN BOERDERIJ EN ORGANISATIE.
WALCHEREN.
Op een gehouden vergadering van de maisclub
is besloten deze toegankelijk te stellen voor iedere
belangstellende. Iedere a.s. maisverbouwer kan dus
als lid toetreden. In verband met een goede organi
satie van het af dorsen en vooral van het drogen,
lijkt het ons zeer nuttig, zoniet noodzakelijk, dat
iedere maisverbouwer als lid toetreedt. Immers,
wanneer ieder op zijn eigen houtje in het najaar
zijn mais op de drogerij brengt, dan zal er het ene
moment niet voldoende zijn om te drogen en het
andere moment zoveel, dat sommige partijen veel
te lang moeten staan in afwachting op de beurt van
drogen. Iedereen zal begrijpen dat er dan direct
broei optreedt met alle nadelige gevolgen vandien.
Dat een en ander een grondige voorbereiding eist,
zal iedereen duidelijk zijn en daarvoor is dan ook
een goede organisatie noodzakelijk. Niet alleen van
het hier bovengenoemde, maar van nog verschil
lende andere dingen kan worden geprofiteerd.
Geeft U dus op als lid bij een der assistenten bij de
Rijkslandbouwvoorlichtingsdienst. Deze zullen er
U trouwens op de praatavonden nog iets meer van
vertellen.
Eindelijk, eindelijk is dan toch eens aan de Wal-
cherse boeren medegedeeld welk bedrijf hun in de
N.O.P. is toegewezen. Nu zij eenmaal van de span
ning bevrijd zijn, zullen zij, vooral diegenen bij wie
het wat meevalt, gauw het schandalig lang wachten
vergeten zijn. Het is ons n.l. nog steeds niet duide
lijk waarom een groep van 35 boeren, van wie
in September al vast stond, dat zij een bedrijf zou
den krijgen, toch nog tot half Januari moesten
wachten eer zij definitief wisten welk bedrijf. Laat
het hun tot troost zijn dat zij voor het allergrootste
gedeelte in het bezit van hun inventaris zijn, ter
wijl de jonge nieuwe .beginners in een zeer korte
tijd voor alles zorg moeten dragen. Dat desondanks
deze laatsten toch zeer blij zijn met het hun toege
wezen bedrijf is heel begrijpelijk. Voorzover ons
bekend bedraagt dit voor Walcheren zegge en
schrijve 1. Jammer is dat men niet altijd alles kan
of mag schrijven wat men denkt, daar dit aantal
toch wel enige stof tot overdenkingen geeft. Wat
zou het zijn? Voldoen de Walcherse boeren ginds
niet (wat ons zeer onwaarschijnlijk voorkomt), of
is men daar bang dat men te veel van het goede
krijgt?
NOORD-BEVELAND.
Zo zijn we dan alweer enige weken in het nieuwe
jaar en we zullen maar hopen dat het in alle op
zichten een voorspoedig jaar mag worden. Als wij
een blik terugwerpen op het afgelopen seizoen mo
gen wij op landbouwgebied tevreden zijn. De op
brengsten waren goed en over de prijzen mogen
we ook niet klagen. Dus dan maar weer met frisse
moed het komende voorjaar tegemoet. De weers
omstandigheden zijn alweer zodanig, dat het nog
resterende gedeelte geploegd kan worden, hopende
dat ook hier de vorst zijn nuttige werking nog mag
doen gelden.
In de Coöp. Aardappelbewaarplaats te Kamper
land zijn vorige week reeds de eerste aardappelen
ingebracht. Het grote gebouw maakt een fraaie en
solide indruk en zal zeer zeker aan de gestelde
eisen voldoen. Het is alweer het zoveelste bewijs
van wat men door samenwerking bereiken kan.
Ook met de maiskern gaat het de goede kant op
en er is reeds een behoorlijke oppervlakte aange
sloten. Doch collega's, U kunt er ook nog bij hoor
hoe meer hoe beter, des te steviger wordt de kern.
Sommigen gaan schijnbaar nog van het standpunt
uit: „Laten we eerst eens zien hoe de zaak dit jaar
marcheert", maar dit is toch niet juist. Gezamenlijk
de schouders er onder, dan is het nuttig effect het
grootst.
Een ander punt, al is het nu nog vroeg, wat ik
graag even aanroeren wil, is de onkruidbestrijding
met chemische middelen. Dit staat nog betrekkelijk
in de kinderschoenen, maar zal toch waarschijnlijk
een grote vlucht nemen. De mogelijkheden op dit
gebied zijn nog vele en ook hier zullen het a.s. voor
jaar uitgebreide proeven genomen worden. Speciaal
ook om deze middelen te vernevelen om zodoende
met een minimum aan water te kunnen volstaan.
Indien het gestelde doel hiermede bereikt kan wor
den, zou dit een flinke vooruitgang betekenen. Als
er in deze een beroep op Uw medewerking gedaan
wordt, verleen deze dan zoveel mogelijk en maak
ook Uw eigen ervaringen tijdig aan anderen bekend
dat kan ons enkel maar ten goede komen.
ZUID-BEVELANr
In het nummer van 23 Dec. j.l. werd in dezr
rubriek door uw verslaggever vastgesteld dat dr
kostprijs van de maïs aan de hoge kant was e~
dat hiervan nodig wat afgeknobbeld moest worden
Als mogelijkheid om de kosten te verlagen wer
daarbij aangegeven dat het afdorsen ter plaats'
op het land een besparing zou geven t.o.v. het ve*
voer van het ongedorsen product naar centrale
dorsplaatsen. Waar dit in één enkel geval gebeurd
was zou een vermindering zijn bereikt van 2 ct
per kg. Vooral dit laatste heeft nogal flink wat
stof op doen waaien.
Allereerst wil ik de gedachte weerleggen die bij
sommigen post heeft gevat n.l. dat de C. Z. A. V. V.
niet op een goede manier te werk is gegaan bij de
verwerking van het product voorzover zij die voor
hun rekening hadden genomen. Niets is echter
minder waar want, hoewel ze geen ervaring had
den op dit gebied hebben ze toch alles in het werk
gesteld om alles zo vlot mogelijk te doen verlopen.
Dat het zo vlot verlopen is mag een bewijs zijn van
hun veelzijdige activiteit en het overwinnen van
vele moeilijkheden. Mogen we nu echter zeggen
dat de gevolgde handelswijze af was en niet meer
voor verbetering vatbaar, zeer zeker niet en der
halve blijf ik bij mijn mening, dat de gemiddelde
kosten naar beneden moeten en kunnen.
Als aanwijzing hiervoor werd het vervoer en
dorsen genoemd, daarbij allerminst vaststellende
dat er niet meerdere te verbeteren dingen aan
wezig zijn.
Het geval van de 2 ct per kg besparing werd
genoemd om hierop wat scherper de aandacht te
vestigen en in het volgende nummer een verdere
specificatie te geven. Door bijzondere omstandig
heden was dit echter niet mogelijk, zodat deze eerst
nu volgt.
Het is toch vrij logisch dat men over iets dat zo
zeer in het teken der belangstelling staat, een
nadere uitleg dient te geven aan een bepaalde
mededeling. Uit hoofde van dien acht ik daarom de
stil is, dan jaagt zij weer voort over stroomver
snellingen. Óver deze rivier voert men het hout af
en tegen de oevers lag er genoeg om de strand
jutter in mij te doen watertanden.
Het tarief voor het electrisch licht kent blijkbaar
alleen vast recht, want midden overdag branden in
vele gevallen de buitenlichten bij de boerderijen,
hoewel het maar een paar uur donker is. Misschien
komt dat door het feit, dat als men eenmaal de
installaties heeft, de kracht om stroom op te wek
ken water niets kost in tegenstelling met bij
ons, waar de kolen wel degelijk duur zijn.
Het Noorse volk maakt een kalme, sympathieke
indruk, nog zeer sober gekleed en zeer kalm is zijn
gedrag. De mensen zijn bij het eerste aanvoelen
wat stug en onvriendelijk, maar dat is toch ook
maar de uiterlijke schijn, want zodra ze begrijpen
wat je wilt of vraagt, zijn ze zeer hulpvaardig en
goedlachs. Als ze begrijpen wat je wiltDat
was iuist de grote moeilijkheid, want met de taal
liep ik hier hopeloos vast; ik verstond of sprak
geen 10 woorden Noors en alleen met de conduc
teur kon ik in een mengsel van Engels en Duits
wat praten, overigens vrijwel met niemand, het
geen ook niet te verwonderen is, want ik zat in een
stoptrein in een volkomen plattelandsgebied. Af
en toe stopte de trein een kwartier, de conducteur
kwam dit vooraf zeggen en ieder, die trek en geld
had. haastte zich naar de stationsrestauratie, waar
koffie, melk en boterhammen klaar stonden, ter
wijl op één station, Koppang, waar we een half uur
oponthoud hadden, warm eten gereed was. Één
maal was het resultaat van mijn spreken en ge
baren, dat ik, na mijn uiterste best gedaan te heb
ben om thee te krijgen, met twee reuzenbekers
koffie in de trein terecht kwam, waarmede ik to^n
echter de conducteur een tegenvriendelijkheidje
kon bewijzen.
Vooral de oudere mannen en vrouwen zag je in
hun geheel door uitgeputte arbeid getekende
lichaamsbouw aan, hoe hard hun leven is geweest
en hoe zwaar de strijd om het bestaan. Misschien
zullen de jongeren hun levenswerk door de meoh»
nisatie verlicht zien, al zal ook hun wel zwaar
vraag daartoe van Uw verslaggever van Schouwen
wel wat aan de voorbarige kant. Samengevat wil
len we nu een overzicht geven van de verschillen
in gemaakte kosten.
Nat product.
Kosten C. Z. A. V. V.
Autovracht per 100 kg 0,55
Porsen per 100 kg 1,86
Drogen per 100 kg „1.75
Totaal 4,16
Afdorsen op het land.
Vracht per 100 kg 0,23
Dorsen per 100 kg 1,58
Drogen per 100 kg „1.75
Totaal
3,56
blijven. Nationale klederdrachten heb ik niet ge
zien, wel veel plusfours bij de mannen, veel rug
zakken en bijna allen, ook de vrouwen, in gummi
laarzen. Het plaatselijk postkantoortje werd blijk
baar dikwijls door een vrouw beheerd, want zij
haalde vaak de post van de trein. Kluchtig waren
de kleuters van pl.m. 5 jaar gekleed in grote
overalls en ook weer in gummilaarzen, daardoor
waren zij bijna even breed als hoog, meer stevi^
dan elegant. Helaas had het kauwgom ook de
jeugd van Noorwegen verleid en eveneens veel-
vervige pantalons en jasjes bij de dames, wat mij
al evenmin als het kauwgom een culturele vooruit
gang schijnt.
Het hoogste punt, dat de trein bereikte, was pl.m-
650 meter; hier lag nog sneeuw op de bergen en in
de meren, terwijl alle boomgroei al bijna had opee-
houden; kale rotsen met sneeuwflarden ertussen,
een somber en stil landschap. Toen de trein tegen
middernacht in Trondheim aankwam, was het iets
donker, maar toch veel lichter dan bij ons op
dezelfde tijd. In mijn hotel was het nog volop
(even; er werd gedanst. Maar ook hier trof mij
iedere afwezigheid van uitbundigheid of zelfs van
vrolijkheid; It volk toont in zijn uiterlijk gedrag
wel een zeer treffende tegenstelling met bijvoor
beeld het Franse, waar veel meer zwier en spran
kelende levenslust een bezoeker tegemoettreedt.
Toch ligt in deze opmerking ?een waardering van
de innerliike pesMdheid der beide volkeren; daar
voor ken ik het Noorse te weinig.
Toen ik om één uur mijn kamer opzocht, was het
alsof het al weer lichter werd en om twee uur,
wakker wordend, was het al volledig dag. Het ont
bijt in het hotel wordt ie hier niet precies afgepast
gebracht met bijberekening voor elk kluitje boter
extra, maar je kunt jezelf naar keuze van soort en
hoeveelheid bedienen van een overdadig voorziene
dis. Onze methode zal op de Scandinaviërs wel
precies de omgekeerde indruk maken, die de
hunne op ons doet. Alleen onder in de zak vindt
ie de rekening, want toen ik logies en ontbijt had
betaald met de gebi utkelijke 10 bedienlngstoe-
slag, was ik Vf kronen kwijt, in Nederlandse munt
Omgerekend over het droge product komt het
tweede geval er dus nog aanmerkelijk gunstiger
voor te staan.
Voor deze keer wil ik het hierbij laten wegens
beperkte plaatsruimte maar voorlopig acht ik reeds
mijn doe! bereikt te hebben n.l. dat de kostprijs
omlaag moet, willen we met succes maïs blijven
verbouwen.
THOLEN—ST. PHILIPSLAND.
Onder de jonge boeren die meedongen naar een
bedrijf in de N.O.P. heerste al enkele maanden de
spanning, wie zal de gelukkige zijn. Vorige week
werden de toekomstige N.O.P.-boeren aangewezen.
Voor velen een teleurstelling. Van de ruim twintig
mededingers uit ons district, werden twee jonge
boeren uitverkoren, om op het nieuwe land hun
geluk te gaan beproeven. Van deze plaats wensen
we hen van harte geluk en hopen dat het hun daar
wel zal gaan. We vragen van hen, houdt ook daar
de haam van de Zeeuwse boeren hoog en vergeet
niet wat de Zeeuwse Landbouwmaatschappij voor
U deed.
Woensdag was het voor de Veilingvereniging te
St. Maartensdijk een blijde dag, het nieuwe veiling
gebouw werd in gebruik genomen. Volgende week
hopen we hierop nog nader terug te komen.
Op 1 Januari is onze Kring gestart met de On
derlinge Auto- en Trekkerverzekering. De meeste
autobezitters hebben nog een W.A.-verzekering
lopende, doch heel weinig auto's zijn voor alle
schade verzekerd, omdat dit bij de particuliere
maatschappijen erg duur is. Nu we echter een
onderlinge verzekering hebben waaraan alleen
leden van de Z. L. M. deel mogen nemen wordt dit
veel goedkoper. Op Schouwen-Duiveland betaalt
men bij de Onderlinge voor alle risico ongeveer
evenveel, als bij een Verzekerings Mij. voor wette
lijke aansprakelijkheid. Daarom moeten auto-
en/of trekkerbezitters meedoen aan de Onderlinge
Motorrijtuigenverzekering en dan voor alle schade.
Bedenk, dat ook de voorzichtigste rijder wel eens
brokken maakt.
Op onze bedrijven vraagt het bouw- en weideplan
nu onze aandacht. Wat voor oppervlakte van dit
of dat gewas zal er gezaaid worden en hoe hoog zal
de bemesting zijn. Hoe moet het grasland inge
deeld en bemest worden om veel en goed winter-
voer te winnen, maar tevens een heel seizoen over
jong eiwitrijk gras te beschikken, voor het aan
wezige vee. Zie daar enkele problemen die ons wel
enkele middagen en avonden in beslag nemen.
Goed nadenken en een goed plan opstellen is het
halve werk.
ongeveer ƒ9; in een soortgelijk hotel in Den Haag
zou ik voor logies en ontbijt maar dit laatste
dan heel wat soberder pl.m. 6 hebben betaald.
In Trondheim nam ik de motorboot Erling Jarl
van de Nordenfjeldske Dampskibsselskab, een
modern passagiersschip van pl.m. 2000 ton, dat
langs de kust naar het uiterste Noorden vaart en
hetwelk mij de op Lofoten te Svolvaer over zou
zetten op de boot naar Narvik. Deze reis gaat
bijna steeds door de Scheren, de kleine eilandjes
voor de kust van het vasteland en rotsen met
sneeuw erop begrenzen bijna steeds met hun ronde,
maar soms ook scherpe vorm de horizon. De wind,
die daarover strijkt is koud en de temperatuur was
niet meer dan pl.m. 6° C. boven 0.
Eerst ziet men op de oevers hier en daar nog
boerderijen met weide er om heen, maar na een
halve dag varen is dat afgelopen en dan zijn het
alleen nog huizen van lichtwachters en vissers, die
men ziet. Hier treedt weer een overeenkomst met
Frankrijk op, want daar zowel als hier, zijn de
Regeringsgebouwen goed onderhouden en geverfd
in tegenstelling met de particuliere huizen, die dat
minder zijn. Zowel daar als hier koopt de Over
heid voor de Marshalldollars zeker ook verf. In de
buurt van Narvik, dus veel Noordelijker was op
geschikte plaatsen toch blijkbaar hier en daar nog
wat veehouderij mogelijk; men zag boerderijen die
gebruikt werden als nederzettingen.
Het leven aan boord is uiterst comfortabel en
rustig en de passagiers hoor ie bijna niet, zelfs de
vrij talrijke kinderen nauwelijks. Er wordt heel
weinig gelezen of gepraat, weinig kaart gespeeld
en bier is de enige alcoholhoudende drank, die
blijkbaar aanwezig is. Ik was de enige, die de weg
tot het niets doen niet kon vinden. Ik had een
hoop achterstallige lectuur meegenomen en halver
wege had ik mijn papier al volgeschreven, zodat
ik. toen in Bodö de boot even aanlegde, in een echte
toko, waar als in wijlen de „winkel van Sinkel"
alles te koop was, gauw een blok schrijfpapier
kocht met een ditmaal goed gelukte gebarentaal
van met de vulpen een schrijf beweging te maken.
Het uiterst kilm, hoewel kil en lk heb