FEUILLETON. Paaschtijd in Vlaanderen. Tusschen Palmzondag en Paschen. PAARDENFOKKERIJ. VEEHOUDERIJ. „Den Heer van -Burgh grond zijne sushenne op „eene oude Kaart van den Westeren Ban van den „Duine en van de Heerlijkheid Burgh en zegd: met „dezelve te kunnen bewijsen, dat de Jurisdictie over „den quoestieusen Haijman hem toebehoord, Doch „zijn WelEdelgestrenge weigerd gemelde Kaart te „vertoonen, en heeft dezelve van het (Slot Kraije- „stein laten wegnemen, en na Vlissingen brengen, „zoo ras het Verschil over de Jurisdictie van den „meergewaagden Haijman ter zijner kennis was ge- „komen. „Het Recht van de Hoog Edel -Geboren Vrouwe „van Haamstede is gegrond op de Veldboeken zoo „van de Vrije Gemeten te Burgh zelve, als van den» „Westeren Ban van den duine, Volgens welke beide „Haar hoog Edel Gehore de Jurisdictie over den „quoesitieusen Haijman, onwedersprekelijk, toebe hoord, en Haar hoog Edel Gebore wil dezelve, zeer „gaarne aan het allerstrengste onderzoek onder werpen." Waar ik dit geschil vond beschreven? De Polder Westeren Ban bezit een prachtig be werkt oud Veldboek. Voor de veiligheid is het ge borgen in de kluis in het Gemeentehuis van Haam stede. In dit Veldboek komt een Hoofdstuk voor, ge titeld „Memorie van Eenige Inbreuken op den Westeren Ban van den Duine." Aan die Memorie is het bovenstaande ontleend. Jaren geleden was ik in de gelegenheid het stuk over te schrijven. Belangstellenden in Haamstede en Burgh stellen er wellicht prijs op te weten waar het kwestieuze perceel Haijman is of was gelegen. Het moet «gelegen hebben in den hoek van de Duinen, achter het terrein van de woning van burgemeester Jhr. Van Citters. Het perceel heette „De Biesige Weije." OVer onze „Haymanlanden" is de laatste jaren veel geschreven. Mijn vriend, de heer J. A. Hu- bregtse te Buigh, wijdde in het Archief van het Zeeuwsche Genootschap der Wetenschappen over 1937 een uitvoerig opstel aan „De haijmanlanden op Schouwen, Walcheren en Westvoorne", de heer A. Scherpenisse gaf in hetzelfde Archief over 1938 een schets „Over den naam en het begrip Hayman", en de heer Dr. P. L. Tack schreef in het onlangs verschenen Archief over 1939 eenige bladzijden onder den titel „Hayman". Zij, die belangstellen in dit belangrijke onderwerp, moge ik de lezing van de boven aangehaalde stuk ten zeerste aanbevelen. B„ 16 Maart 1940. W. G. B. JUIST! Slechts één adres Brengt U succes In Boekhoud- en Belastingzaken. Laat ons voor Uw belangen waken! BOEKHOUDBUREAU Z. L. M. HlllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllülüi De Germanen wijdden de Aprilmaand aan de godin Ostara, symbool van de lente, en schooner dan het vreemde „Aprilis" (van: „zich openen") klinkt ons de Vlaamsche naam „Grasmaand" of „Eiermaand' in de ooren. De weiden beginnen frisch-groen te worden, het v orjaKr komt! En is niet het ei het begeerde voedsel in de Paaschdagen? Maar meer dan „voedsel" is het ei het symbool van de herleving en de levenskracht; wat er in zit, schijnt dooddoch het wordt levendOm dit „herleven" vierden de Germanen hun lentefees ten; de Christenheid viert de Verrijs.«i$*ivan Chris tus en daarmede de Opstanding van het Leven. Op andere wijze vieren wij het, maar overal ter wereld resten nog gebruiken uit dien ouden, voor-Christe- lijken tijd. Oók en vooral in Vlaanderen, ten deele, omdat het katholiek bleef, en ten deele, om dat het juist in den tijd, waarin de Noordelijke Nederlanden opklommen naar hun Gouden Eeuw, achterbleef onder vreemde heerschappij, die zich honderden jaren lang voortzette; net volk bleef wat het was, het werd niet ontwikkeld, omdat de vreemde heerschers zich daaraan niets gelegen lieten liggen, integendeel: hoe dommer het land volk bleef, hoe gemakkelijker het was om erHjoven te staan en te regeerenIn een eigen dtleine wereld, verzonken in de grauwheid van het arme lijke alledaagsche bestaan, waren de oude feest dagen van kerkelijken of half-heidenschen aard immer welkome aanleidingen om „iets andé.-s" te hebben. En het zijn niet alleen de kermissen en de Mei-koopdagen die aldus in stand werden gehouden. Vooral de „hoogdagen", waarvan elk jaargetijde er meerdere heeft, bleven van groote beteckenis in de Vlaamsche samenleving. Het wordt voorjaar! Buiten spelen de kinderen met tol en knikkers, op de velden waaiert het jonge koren laag tegen den grond, de lucht riekt nagr versch, zoet gewas. OPLEVING IN DEN HENGSTENHANDEL. Sedert onze vorige mededeelingen werden ons nog de volgende transacties gemeld: Donald K. 1929, van M. van Fraaijenhove Jzn. te Axel en Abr. Haak te Zaamslag, werd verkocht aan de H.A. „Kring Breda v. d. N.C.B.", welke hier door eigenares is geworden van een diep, best- gespierd fokpaard met goede gangen, dat in zijn ni^we omgeving goed werk zal kunnen verrichten; Saphir K. 1892, van M. van Fraaijenhove voornoemd en C. van Leerdam te Hoofddorp, is verhuurd aan den heer L. Joh. Kooman te Zierikzee, die hierdoor de beschikking heeft verkregen over een dekhengst van een uitzonderlijk best type; Bloc des Six Si$bes K. 1698, van Ooöp. H.V. „De Verwachting" (U.A.) te Axel, werd verkocht aan den heer P. Akkermans te Roosendaal, die hierdoor in 't bezit is gekomen van een der meest typische hengsten, wiens voortdurend zware conditie niet bevorderlijk is geweest om zijn gangen goed te bewaren, doch daar de heer Akkermans zijn hengsten niet alleen voor zijn genoegen pleegt te houden, zal dit Bloc wellicht juist ten goede komen; Avenir K. 1468, voor 4 jaar goedgekeurd, van Gebrs. Smits en D. Kluifhooft te Strijen, werd verkocht aan de com binatie Jac. de Putter Pzn. e.a. te Axel, waardoor Avenir weder naar zijn oude streek is weergekeerd, waar hij voorheen goed heeft gefokt en ook thans nog wel nuttig werk zal kunnen doen; de heer M. van Fraaijenhove voornoemd nam voor x/2 part in Romeo 87003, van Abr. Haak te Zaamslag, waar door Romeo voorloopig voor de omgeving van Axel beschikbaar blijft; Roland van Clairon 87927, van Wed. Jac. de Feijter Czn te Boschkapelle, werd verkocht aan Iz. de Feijter Wzn. te Axel, die hier door in 't bezit kwam van een bestgelijnde, goed gaande hengst van uitstekende afkomst, daar meer dere paarden uit zijn stamboom 8 a 10 bekende generaties bezitten, terwijl zijn vader, een Clairon- zoon, uit de diepe, bpeede Annie K. 10907, zoowel op de keuring van 18-maanders te Axel, als op de verplichte hengstenkeuring een goed debuut maak te, weshalve Roland, Üie een goede Herseur-dochter tot moeder heeft, wfl eens kan meevallen; Hau tain van Wieringermeer K. 1923, van J. P. Dieleman te Middenmeer, wetfdAvverkocht aan Jos. F. de Waal te Ossenisse, die hietóaede, naar onze meening, een beste hengst heeft ^flngekocht, daar Hautain beste lijnen, alsmede zwi <?,en goed geplaatst beenwerk bezit, dat hij goed] bruikt, terwijl hij sedert Den Bosch nog enorm ïq 5/erzwaard en een der diepste, meest gehamerde hêUgsten in Nederland is, die ziin jonge fokdistrict alle eer aandoet, doch ook in het oude fokgebied van 'Hulst best werk zal kunnen leveren; Frits 90300, van A. J. v. d. MeulenBecu e.a. te IJzendijke, werd verkocht aan KL Barendregt te Rozenburg; Clairon van Hengstdijk K. 1816, van Mr. M. C. v. d. Minne te Middelburg', werd verkocht aan...? Kuijpers, Noord-Brabant; Hyperion K. 1291, van W. de Buck te Meliskerke, werd verkocht aan H.A. „Brummen"; Herman van Herseur K. De week tusschen Palmzondag en Paschen is zoo'n echte tijd van oude gebruiken in Vlaanderen, schoone gebruiken, om den eerbied, waarmede zij in stand worden gehouden. Kinderen komien van deur tot deur leuren met palmtakjes, en hoewel de kerkgangers reeds een takje in het bedehuis hebben gekregen, verkoopen zij er nog genoeg! Aan de palmtakjes, symbool van overwinning, vrede en bescherming, zit een groot aantal gewoonten vast, niet zelden berustend op bijgeloofmaar van onschuldigen aard. Meestal zijn de zwaluwen er al tusschen Palm zondag en Paschen; dit jaar is Paschen te vroeg..., want de zwaluwen komen, volgens Vlaamschen volkszeg immers niet vóór 25 Maart, Zwaluwendag, zooals alle trekvogels hun „inkomdag" hebben Later dan de zwaluwen komen de koekoeken, om streeks half April, zooals het staat in het rijmpje: „Roept al dat ge wilt, 'k kom niet voor half April"Wanneer de koekoeken er zijn, zullen de trouwlustige jonge t meisjes in het bosch kunnen gaan, om den koekoeksroep te tellen, en daaruit af te leiden, hoeveel jaren zij nog moeten wachten De Dinsdag na Palmzondag is „landbouwers mesdag", een „hoogdag", die op de kleine boeren dorpen nog immer in eere wordt gehouden. Dan werken de boeren niet, tenzij het bijzonder goed weer is en dan zijn het toch nog maar de dingen, die geen uitstel kunnen lijden, welke worden ver richt. 's Avonds na het werk zullen zij in ieder geval bij elkaar komen, pratend over het werk, over den stand der gewassen, over het weer en de gebeurtenissen in de streek. Wanneer Palmzondag schoon geweest is, droog en zonnig, beteekent dat een goed vruchtenjaar. Is landbouwersmesdag eveneens droog en schoon, dan versterkt dit nog het geloof aan den goeden zomer en den overvloedigen oogst. Op Woensdag na Palmzondag beginnen de z.g. „Donkere Metten"; in de kerken branden thans dertien kaarsen, die gedurende den dienst in den namiddag op één na worden uitgedoofdsym- boliseerend het wegvluchten der apostelen. Deze dag wordt ook „donkere Woensdag" of „kromme Woensdag" genoemd, omdat de rechters dien dag een onrechtvaardig oordeel velden over den Heiland. In den tijd, dat er thuis nog gesponnen werd, was het echter een vast gebruik, op „kromme Woens- 1749, van Alph. Mangnus te Boschkapelle, werd verkochl aan M. G. Backx te Alpen (N.-Br.) Tsjaka K. 1452, van F. D'Hoore te Sluis, werd ver kocht aan P. Akkermans te Roosendaal; Avenir van Henriëtte Hoeve 88445, van G. L. Lannoije te Aardenburg, werd verkocht aan Joh. Huisert Adrzn te Numansdorp; Farman 87225, van Iz. Becu— Van Dijke te Groede, werd verkocht aan S. J. Gast te Duivendijke, die zijn hengst Avenir van Willy K. 1571, verkocht aan D. den Hartog Jager te Her- veld; Gebrs. v. d. Weele te Colijnsplaat namen voor part in Carlo K. 1930, van Fr. Dekker Pzn. te Axel; Printemps d'Hulplanche K. 1871, van F. D'Hoore te Sluis, werd verkocht aan B. Eggens te Westdorp-Borger (Dr.); Siegfried 86887, van. Alph. Mangnus te Boschkapelle, werd verkocht aan Bruno 84573, van dezelfde eigenaar, werd ver huurd aanterwijl Clairon K. 1862, van G. L. Lannoije te Aardenburg, voor zeer hoogen prijs is verkocht aan den heer L. Vrolijk Azn. te Fijnaart, die door dezen aankoop in het bezit is gekomen van een der allerbeste Nederlandsche hengsten van den laatsten tijd. Den heer Lannoije wenschen wij van harte geluk met zijn behaald succes, terwijl wij den heer Vrolijk, èn Noord-Brabant, dezen besten nieuwkoop niet misgunnen, doch voor Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen zal het waarschijnlijk een zeer zwaar verlies blijken te zijn. De prijzen zijn de laatste weken voortdurend gestegen, en zij, die onzen raad hebben gevolgd, en zich spoedig hebben gedekt door aankoop, zullen hiervan stellig geen spijt hebben. Het zou vandaag meer kosten-! Naar wij vernemen, is het aantal tekoop staande hengsten slechts gering meer, zoo dat eventueele aanvulling gedurende het dekseizoen wel eens moeilijkheden zou kunnen opleveren. A. J. LAKO. COÖP. MELKINRICHTING „WALCHEREN' MIDDELBURG. In de groote zaal van het Schuttershof te Mid delburg .werd dezer dagen de algemeene vergade ring gehouden onder voorzitterschap van den heer S. Simonse te St. Laurens. Deze vergadering was buitengewoon goed bezocht omreden ook de vrou wen der leden aanwezig waren. De vereeniging had de leden met autobussen doen ophalen. De agenda werd met rassche schreden afgewerkt. De balans, exploitatierekening en jaarverslag werden goedgekeurd. Aan het einde der vergadering bood de voorzitter mevr. Van Varik een prachtige mand bloemen aan en bracht woorden van dank aan haar voor de wijze, waarop ook zij met de vereeniging meeleefde. Na afloop der vergadering werd de sprekende film ver toond: „Het belang van den boer". Deze film, welke bijna iy2 uur tijd vraagt, geeft naast het propagandistisch karakter, een zeer geslaagd his torisch overzicht van de ontwikkeling der zuivel bereiding in Nederland. Een luid applaus vertolkte den dank der vergadering. dag" niet te spinnen, uit vrees „koorden te helpen maken, waarmee Ons-Heer gebonden werd". Daarna volgt Witte Donderdag, en het bijgeloof zegt, dat eieren, die op dezen dag zijn gelegd en op Paschen gewijd, beschermen tegen bliksem en brand Wie op Witten Donderdag vlas zaait, zal een prachtigen, hoogen stengel krijgen Nu op dezen dag wordt voor de laatste maal de kerkklok geluid; de klokken „trekken naar Rome", en de stilte valt over het land. Vroe ger deelde men in vele kerken op Witten Donder dag brood uit aan arme menschen, en te Rupel- monde geschiedt dit nog steeds. Aan het tezamen gekomen volk worden in stukken gesneden witte- brooden toegeworpen. Eveneens kent men in Rupelmonde nog de „voetwassching". Een geeste lijke reinigt de voeten van twaalf arme kinderen of ouden van dagen; deze ontvangen daarna een wit brood en een zilverstuk, hetgeen ons doet her inneren aan het Laatste Avondmaal, toen Christus Zijn brood deelde en Judas zijn Meester verkocht voor enkele zilverlingen. Ook te Dendermonde, in Oost-Vlaanderen, krijgen de armen nog brooden op dezen dag, de kinderen van het weeshuis worden getracteerd op „weggen", kleine, langwerpige broodjes (herinneren zij U niet aan de „kossewègen" van Kerstmis op Beveland?), en in Yperen deelt de bakker aan zijn klanten kleine Paaschbroodjes uit. Antwerpen kent iets heel moois; in het St. Juliaansgesticht wordt namelijk de zoogenaamde „Pelgrimstafel" gedektwaaraan 12 oude arme mannen, gekozen uit de verscheidene parochies, mogen aanzitten. Vroeger was deze tafel alleen voorbehouden aan pelgrims en bedevaarders, van daar de naam. Nu beginnen de slagers hun winkels te voorzien van vleesch, versch en rood en malsch hangt het in de uitstallingen, versierd met bloemen en groen,... want het wordt Paschen, het wordt voorjaar en de Vastentijd loopt ten einde. Voor het laatst eet men „vastekoeken", die in Vlaanderen helaas worden vervangen door ander gebak, gelijkend op de „Ber liner bollen", die niets eigens hebben. In Zeeuwsch- Vlaanderen, dat vooral aan den grenskant door alle tijden heen zoo nauw was verbonden met het Graafschap Vlaanderen kent men ze nog, de „vaste koeken", en ik geloof, dat er niet veel gezinnen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1940 | | pagina 6