Redactioneel Gedeelte DL VU JCUILLENDE P&OVINCIL/ lil DL MLN 19% 7m 19% AKKERBOUW. FEUILLETON. AAflTAL GEMUITE n.A.K. CE&TiEICATEfl DOOtt. STUDIEFONDS KON. NED. LANDBODW-COMITÉ. Het .Studiefonds van het Kon. Ned. Landbouw- Comité brengt hierbij ter kennis van belanghebben den, dat het, behoudens het beschikbaar zijn van gelden op de begrooting van het Departement van Economische Zaken voor 1939, in staat is een studie beurs van 500 te verleenen, gedurende vijf jaren, teneinde onbemiddelde jongelieden van goeden aan leg in staat te stellen de studie aan de Landbouw- hoogeschool te Wageningen te volgen. Eventueele gegadigden moeten vóór 25 Juni a.s. hun aanvrage richten tot het Kon. Ned. Landbouw- Comité, Z. O. Buitensingel 234a te 's-Gravenhage. De aanvrage dient vergezeld te gaan van: a. extract uit geboorteregister; b. afschriften behaalde diploma ('s) met cijfer lijsten; c. verklaring van den Inspecteur der directe belastingen, vermeldende voor welk zuiver inkomen de vader (moeder) of verzorger van den gegadigde of eventueel hij zelf, in de Rijks inkomstenbelasting is aangeslagen; d. mededeeling van het hoofd van de door gega digde laatstelijk bezochte inrichting van onder wijs, nopens diens aanleg en karakter. Deze mededeeling kan het hoofd der instelling recht streeks aan het bovenvermelde adres zenden; e. afschrift, door het hoofd gewaarmerkt, van de door hem afgegeven cijferrapporten over het loopende schooljaar en van de cijferrapporten van het vorige schooljaar; f. een mededeeling of en zoo ja, van welke land bouworganisatie, de vader (moeder) of verzor ger van den gegadigde of eventueel hij zelf lid is. DE ONTWIKKELING DER ZAAIGRAANTEELT GEDURENDE DE LAATSTE JAREN IN VERSCHILLENDE PROVINCIËN. De door den N.A.K. gepubliceerde jaarverslagen g erven ons een schat van statistisch verwerkte gegevens omtrent de ontwikkeling der keuringen, blombeeringen, export enz. van onze zaaigranen en pootaardappelen gedurende de laatste jaren. Zeer leerzaam is het, deze gegevens eens op zijn gemak te bestudeeren. 'Waar het aantal gebruikte certificaten wel de beste aanwijzingen geeft omtrent het verloop van den afzet, hebiben we dit voor de verschillende provincies eens nagegaan. We vergelijken hiervoor alleen de nabouwzaaigranen, peulvruchten etc. (met uitsluiting dus van pootaardappelen, orig. gewassen etc.). dn de hierbij afgedrukte grafiek valt op, dat in de laatste 4 jaar een vrij sterke toename in afzet van goedgekeurde granen en peulvruchten heeft plaats SCHEPEN VAN THARSIS. .Schepen van Tharsis" is een uitdrukking, die we in den Bijbel nog al eens tegenkomen. Om eenige plaatsen te noemen Jesaja 23 en 60, Ezechiël 27 en Jona I, in Ps. 72 zingen we: „En Tharsis vaart met rijke kielen geschenken naar zijn hof". Ook van Salomo in I Kon. 10 en van Josafath I Kon. 22 lezen we, dat ze schepen bouwden om naar Tharsis te' varen. Tharsis is een woord of naam waarvan de betee- kenis niet bekend is. Het is gebezigd als naam voor een landstreek in Spanje, hoewel men niet priecies weet waar, maar in ieder geval in het Zuiden van Sp&nje. Toch wordt de meening dat Tharsis de naam van een landstreek is, wel wat gedrukt door zekere onverklaarbaarheden, die zich daarbij voor doen. Reeds het feit, dat de vaart op Carthago en Sicilië niet minder beteekende dan die op Spanje, doet al een weinig zonderling aan, dat nimmer over andere dan Tharsisvaarders gesproken wordt. Maar veel bezwaarlijker nog is het om dan op te lossen de moeilijkheid hoe de schepen van Salomo en van Josafath, die beide te Eloth, aan den Oostelijken arm der Roode Zee hun koopvaarders uitrustten te Tharsis konden geraken. Het kanaal, dat Farao Necho liet graven van den westelijken arm der Roode Zee naar de rivier De Nijl, bestond zeker nog niet in de dagen van Salomo en ook niet in den tijd van Josafath. En om Afrika heen varen en zoo Spanje bereiken, kan ook niet worden aangenomen, want Farao Necho was de man, die het eerst de middelen verschafte en aandrang uitoefende op enkele Tyrische schippers om te onderzoeken af Afrika rondom door de zee bespoeld werd, behalve dan het kleine stuk waar het tegen Azië aanleunde. In 3 jaar tijds hebben deze schippers zich van hun taak gekweten. Uitgevaren uit de Roode Zee zijn ze heel de kust van Afrika langs gevaren tot zij in het derde jaar door de Straat van Gibraltar weer in de Middellandsche Zee voeren en Egypte dus van het Noorden bereikten. Maar deze verkenningstocht werd, ongevdjer 600 voor Chr. ondernomen, dus lang gevonden. In 1932/33 werden hiervoor voor het geheele land 76.876 certificaten afgegeven, en in 1936/37 bedroeg dit aantal 187.026. Dus meer dan verdubbeld. Uit begaande grafiek valt ons onmiddellijk de prominente plaats op, die Zeeland in 1932/33 ten opzichte van de andere provincies innam. In genoemd jaar verbruikte Zeeland alleen 29.029 cer- AANTAL IN NE-DE-RLAND EN ZEELAND VER6RUIKTE- CERTIFICATEN l9*>/37 i&O OOO I to OOO «000 AMDt - Ixo ooo PRO VINCIE* foo OOO 40000 38000 O ooo JbOOO PRO VINCIES j»FRItiL. HO OOO 34000 2o ooo ZEE -N LANDS 32 0 00 LAND; 30000 Zbfc-L. 18000 2b000 24000 22000 _j»7.H0lL 10000 18000 .♦v&t-NK N.&RAb. N.HOLL. 14000 4000 GR0N. 11000 -•0VE-R ND. BR. 0000 IOOOO DRENTE 8000 VE-E-Nk#-^ ZRHoU.#'' - bOOO FRIEJL.#''* GROM 4000 "uSr 4000 ■•LIHb. 1000 GË-L0. urk. 2000 Ovfc-ft. £- DRENTE na dat Josafath tot zijne vaderen verzameld was c.a. 850 voor Chr. -Het heeft mij herhaaldelijk getroffen hoe gemak kelijk sprekers en schrijvers over deze lastigheid heen huppelen. Nog dezer dagen las ik een artikel, dat bijkbaar geschreven was door een man, die studie van deze dingen had gemaakt en toch was ook in dat, overigens zeer interessant artikel, deze lastigheid ontweken en liet men Salomo's schepen van Eloth naar Spanje-Tharsis-varen om zilver en. apen en pauwen. Terwijl toch geen enkel gegeven aanwezig is, dat vóór Farao Necho reeds om Afrika heen gevaren werd, en er ook geen mogelijkheid bestond om van Eloth per schip in de Middelland sche Zee te komen. Het is dan ook veiliger om de oplossing op andere wijze te vinden. Wel is waar, dat in Spanje in het gebied dat thans Andalusië genoemd wordt, aan den. mond der rivier Guadala een landstreek en een stad Tartessus genaamd lag, welke stad omstreeks 500 vóór Chr. door de Cathagers grondig verwoest is, maar dit is toch niet voldoende om nu allen zeehan del op Tharsis te concentreeren. Het woord Tharsis heeft de beteekenis van „ver land", „afgelegen streek" en neemt men het in die beteekenis dan, ja dan geldt het voor Spanje, maar dan geldt het even goed voor de landen van Afrika's Oostkust en van de Perzische Golf. Salomo's schepen, die in Eloth gebouwd werden, voeren op Ofir en Scheba en de Oostkust van Afrika. Wel is niet uit te maken waar Ofir en Scheba pre cies lagen, maar aangenomen wordt, dat Ofir in. Arabië aan de Perzische Golf, of nog meer Oostelijk gelegen moet zijn geweest; ook wordt gedacht aan Ceylon en ook aan de streek ten Oosten van de rivier de Ganges,, waar edelmetaal in rijken voor raad aanwezig was. Scheba lag waarschijnlijk in Zuid-Westelijk Arabië, het tegenwoordige Yemen. Zco kan men zeggen, dat Salomo's vloot wel op- verre landen voer, al is het dan niet op Spanje. Nu zou het ook kunnen zijn, dat Salomo behalve zijn Roode Zee-vloot nog een Middellandsche Zee-vloot gehad heeft, die daar inderdaad ook op Spanje gevaren heeft. Want, of de goederen per karavaan, nu van Eloth, dan wel van Tyrus naar Jeruzalem vervoerd moesten worden, maakt niet zulk een groot verschil. Wat opvalt is altijd weer de Tyriërs als leidslieden ter zee te zien optreden, zoowel in de Roode Zee als in de Middellandsche Zee. De mannen van Tyrus hadden, zoodra de handel ter zee voor hen profijtelijk bleek te zijn, zich gevestigd aan de oevers van de Roode Zee, daar bouwden zij hun schepen en voeren daar mede de kusten der Roode Zee langs en den Indischen Oceaan op. Hun handelswaar, die ze uit Indië en van Afrika's Oostkust haalden, werd gelost aan het einde der Roode Zee en vandaar per karavaan ver voerd naar de Middelandsche Zee, waar ze weer ingescheept werd naar Tyrus. Die karavaanweg liep dus ongeveer ter plaatse waar nu het Suez- kanaal is, maar was toen vrij wat korter. De Roode Zee-arm is in den loop der tijden aan het einde verzand. Is thans de afstand tusschen Roode- en Middellandsche Zee 120 km, toen zal dat ca. 70 km geweest zijn. Op deze wijze kan Tyrus den handel in Indische waren in de Middellandsche Zee havens onderhouden en deze handel heeft vooral veel bijgedragen tot den fabelachtigen rijkdom van Tyrus, want het bleek alras, dat de volken van Europa zeer bë^eerig waren naar de voortbreng selen van Indië's rijken bodem. In den Bijbel wordt de rijkdom en de schoonheid van Tyrus op vele plaatsen en in schoone taal geroemd. Zie maar weer Ezechiël 27. Omstreeks 600 vóór Chr. was Tyrus het toppunt van bloei genaderd. Nebucadnezar, koning van Babel, wilde heel de toen bekende wereld aan zich onderwerpen. Reeds had hij de grenzen van zijn Rijk uitgebreid, maar in het Zuiden was het het op eeuwenouden roem bogende Egypte, dat hem den voet dwars zette en daar moest een eind aankomen; met geweldige legerscharen trok hij Juda binnen en sloeg het beleg voor Jeruzalem. Na drie jaar nam hij het in, maar durfde niet direct Egypte aan te vallen, want het machtige Tyrus kon zijn verbin dingswegen bedreigen. Vandaar dat hij eerst met Tyrus wilde afrekenen, te meer nog, omdat de rë döm ien weelde ivan Tyrus zeer begeerige vo"^ver" pen waren voor de op roof en touit belust6 Qhal- deërs. Maar met Tyrus af te rekenen viei niet mee. VELDMAN.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1938 | | pagina 13