Redactioneel Gedeelte
DL VU JCUILLENDE P&OVINCIL/
lil DL MLN 19% 7m 19%
AKKERBOUW.
FEUILLETON.
AAflTAL GEMUITE n.A.K. CE&TiEICATEfl DOOtt.
STUDIEFONDS
KON. NED. LANDBODW-COMITÉ.
Het .Studiefonds van het Kon. Ned. Landbouw-
Comité brengt hierbij ter kennis van belanghebben
den, dat het, behoudens het beschikbaar zijn van
gelden op de begrooting van het Departement van
Economische Zaken voor 1939, in staat is een studie
beurs van 500 te verleenen, gedurende vijf jaren,
teneinde onbemiddelde jongelieden van goeden aan
leg in staat te stellen de studie aan de Landbouw-
hoogeschool te Wageningen te volgen.
Eventueele gegadigden moeten vóór 25 Juni a.s.
hun aanvrage richten tot het Kon. Ned. Landbouw-
Comité, Z. O. Buitensingel 234a te 's-Gravenhage.
De aanvrage dient vergezeld te gaan van:
a. extract uit geboorteregister;
b. afschriften behaalde diploma ('s) met cijfer
lijsten;
c. verklaring van den Inspecteur der directe
belastingen, vermeldende voor welk zuiver
inkomen de vader (moeder) of verzorger van
den gegadigde of eventueel hij zelf, in de Rijks
inkomstenbelasting is aangeslagen;
d. mededeeling van het hoofd van de door gega
digde laatstelijk bezochte inrichting van onder
wijs, nopens diens aanleg en karakter. Deze
mededeeling kan het hoofd der instelling recht
streeks aan het bovenvermelde adres zenden;
e. afschrift, door het hoofd gewaarmerkt, van de
door hem afgegeven cijferrapporten over het
loopende schooljaar en van de cijferrapporten
van het vorige schooljaar;
f. een mededeeling of en zoo ja, van welke land
bouworganisatie, de vader (moeder) of verzor
ger van den gegadigde of eventueel hij zelf
lid is.
DE ONTWIKKELING DER ZAAIGRAANTEELT
GEDURENDE DE LAATSTE JAREN IN
VERSCHILLENDE PROVINCIËN.
De door den N.A.K. gepubliceerde jaarverslagen
g erven ons een schat van statistisch verwerkte
gegevens omtrent de ontwikkeling der keuringen,
blombeeringen, export enz. van onze zaaigranen en
pootaardappelen gedurende de laatste jaren.
Zeer leerzaam is het, deze gegevens eens op zijn
gemak te bestudeeren.
'Waar het aantal gebruikte certificaten wel de
beste aanwijzingen geeft omtrent het verloop van
den afzet, hebiben we dit voor de verschillende
provincies eens nagegaan. We vergelijken hiervoor
alleen de nabouwzaaigranen, peulvruchten etc.
(met uitsluiting dus van pootaardappelen, orig.
gewassen etc.).
dn de hierbij afgedrukte grafiek valt op, dat in de
laatste 4 jaar een vrij sterke toename in afzet van
goedgekeurde granen en peulvruchten heeft plaats
SCHEPEN VAN THARSIS.
.Schepen van Tharsis" is een uitdrukking, die we
in den Bijbel nog al eens tegenkomen. Om eenige
plaatsen te noemen Jesaja 23 en 60, Ezechiël 27 en
Jona I, in Ps. 72 zingen we: „En Tharsis vaart met
rijke kielen geschenken naar zijn hof". Ook van
Salomo in I Kon. 10 en van Josafath I Kon. 22 lezen
we, dat ze schepen bouwden om naar Tharsis te'
varen.
Tharsis is een woord of naam waarvan de betee-
kenis niet bekend is. Het is gebezigd als naam voor
een landstreek in Spanje, hoewel men niet priecies
weet waar, maar in ieder geval in het Zuiden van
Sp&nje. Toch wordt de meening dat Tharsis de
naam van een landstreek is, wel wat gedrukt door
zekere onverklaarbaarheden, die zich daarbij voor
doen. Reeds het feit, dat de vaart op Carthago en
Sicilië niet minder beteekende dan die op Spanje,
doet al een weinig zonderling aan, dat nimmer over
andere dan Tharsisvaarders gesproken wordt. Maar
veel bezwaarlijker nog is het om dan op te lossen
de moeilijkheid hoe de schepen van Salomo en van
Josafath, die beide te Eloth, aan den Oostelijken
arm der Roode Zee hun koopvaarders uitrustten te
Tharsis konden geraken. Het kanaal, dat Farao
Necho liet graven van den westelijken arm der
Roode Zee naar de rivier De Nijl, bestond zeker nog
niet in de dagen van Salomo en ook niet in den tijd
van Josafath. En om Afrika heen varen en zoo
Spanje bereiken, kan ook niet worden aangenomen,
want Farao Necho was de man, die het eerst de
middelen verschafte en aandrang uitoefende op
enkele Tyrische schippers om te onderzoeken af
Afrika rondom door de zee bespoeld werd, behalve
dan het kleine stuk waar het tegen Azië aanleunde.
In 3 jaar tijds hebben deze schippers zich van hun
taak gekweten. Uitgevaren uit de Roode Zee zijn
ze heel de kust van Afrika langs gevaren tot zij in
het derde jaar door de Straat van Gibraltar weer
in de Middellandsche Zee voeren en Egypte dus van
het Noorden bereikten. Maar deze verkenningstocht
werd, ongevdjer 600 voor Chr. ondernomen, dus lang
gevonden. In 1932/33 werden hiervoor voor het
geheele land 76.876 certificaten afgegeven, en in
1936/37 bedroeg dit aantal 187.026. Dus meer dan
verdubbeld.
Uit begaande grafiek valt ons onmiddellijk de
prominente plaats op, die Zeeland in 1932/33 ten
opzichte van de andere provincies innam. In
genoemd jaar verbruikte Zeeland alleen 29.029 cer-
AANTAL IN NE-DE-RLAND EN
ZEELAND VER6RUIKTE- CERTIFICATEN
l9*>/37
i&O OOO
I to OOO
«000
AMDt -
Ixo ooo
PRO
VINCIE*
foo OOO
40000
38000
O ooo
JbOOO
PRO
VINCIES
j»FRItiL.
HO OOO
34000
2o ooo
ZEE -N
LANDS
32 0 00
LAND;
30000
Zbfc-L.
18000
2b000
24000
22000
_j»7.H0lL 10000
18000
.♦v&t-NK
N.&RAb.
N.HOLL. 14000
4000
GR0N. 11000
-•0VE-R
ND. BR.
0000
IOOOO
DRENTE
8000
VE-E-Nk#-^
ZRHoU.#'' -
bOOO FRIEJL.#''*
GROM
4000 "uSr
4000
■•LIHb.
1000 GË-L0.
urk. 2000
Ovfc-ft. £-
DRENTE
na dat Josafath tot zijne vaderen verzameld was c.a.
850 voor Chr.
-Het heeft mij herhaaldelijk getroffen hoe gemak
kelijk sprekers en schrijvers over deze lastigheid
heen huppelen. Nog dezer dagen las ik een artikel,
dat bijkbaar geschreven was door een man, die
studie van deze dingen had gemaakt en toch was
ook in dat, overigens zeer interessant artikel, deze
lastigheid ontweken en liet men Salomo's schepen
van Eloth naar Spanje-Tharsis-varen om zilver en.
apen en pauwen. Terwijl toch geen enkel gegeven
aanwezig is, dat vóór Farao Necho reeds om Afrika
heen gevaren werd, en er ook geen mogelijkheid
bestond om van Eloth per schip in de Middelland
sche Zee te komen.
Het is dan ook veiliger om de oplossing op andere
wijze te vinden. Wel is waar, dat in Spanje in het
gebied dat thans Andalusië genoemd wordt, aan den.
mond der rivier Guadala een landstreek en een stad
Tartessus genaamd lag, welke stad omstreeks 500
vóór Chr. door de Cathagers grondig verwoest is,
maar dit is toch niet voldoende om nu allen zeehan
del op Tharsis te concentreeren. Het woord Tharsis
heeft de beteekenis van „ver land", „afgelegen
streek" en neemt men het in die beteekenis dan,
ja dan geldt het voor Spanje, maar dan geldt het
even goed voor de landen van Afrika's Oostkust en
van de Perzische Golf.
Salomo's schepen, die in Eloth gebouwd werden,
voeren op Ofir en Scheba en de Oostkust van Afrika.
Wel is niet uit te maken waar Ofir en Scheba pre
cies lagen, maar aangenomen wordt, dat Ofir in.
Arabië aan de Perzische Golf, of nog meer Oostelijk
gelegen moet zijn geweest; ook wordt gedacht aan
Ceylon en ook aan de streek ten Oosten van de
rivier de Ganges,, waar edelmetaal in rijken voor
raad aanwezig was. Scheba lag waarschijnlijk in
Zuid-Westelijk Arabië, het tegenwoordige Yemen.
Zco kan men zeggen, dat Salomo's vloot wel op-
verre landen voer, al is het dan niet op Spanje.
Nu zou het ook kunnen zijn, dat Salomo behalve zijn
Roode Zee-vloot nog een Middellandsche Zee-vloot
gehad heeft, die daar inderdaad ook op Spanje
gevaren heeft. Want, of de goederen per karavaan,
nu van Eloth, dan wel van Tyrus naar Jeruzalem
vervoerd moesten worden, maakt niet zulk een
groot verschil. Wat opvalt is altijd weer de Tyriërs
als leidslieden ter zee te zien optreden, zoowel in de
Roode Zee als in de Middellandsche Zee.
De mannen van Tyrus hadden, zoodra de handel
ter zee voor hen profijtelijk bleek te zijn, zich
gevestigd aan de oevers van de Roode Zee, daar
bouwden zij hun schepen en voeren daar mede de
kusten der Roode Zee langs en den Indischen
Oceaan op. Hun handelswaar, die ze uit Indië en
van Afrika's Oostkust haalden, werd gelost aan het
einde der Roode Zee en vandaar per karavaan ver
voerd naar de Middelandsche Zee, waar ze weer
ingescheept werd naar Tyrus. Die karavaanweg
liep dus ongeveer ter plaatse waar nu het Suez-
kanaal is, maar was toen vrij wat korter. De
Roode Zee-arm is in den loop der tijden aan het
einde verzand. Is thans de afstand tusschen Roode-
en Middellandsche Zee 120 km, toen zal dat ca. 70
km geweest zijn. Op deze wijze kan Tyrus den
handel in Indische waren in de Middellandsche Zee
havens onderhouden en deze handel heeft vooral
veel bijgedragen tot den fabelachtigen rijkdom van
Tyrus, want het bleek alras, dat de volken van
Europa zeer bë^eerig waren naar de voortbreng
selen van Indië's rijken bodem. In den Bijbel wordt
de rijkdom en de schoonheid van Tyrus op vele
plaatsen en in schoone taal geroemd. Zie maar
weer Ezechiël 27.
Omstreeks 600 vóór Chr. was Tyrus het toppunt
van bloei genaderd. Nebucadnezar, koning van
Babel, wilde heel de toen bekende wereld aan zich
onderwerpen. Reeds had hij de grenzen van zijn
Rijk uitgebreid, maar in het Zuiden was het het op
eeuwenouden roem bogende Egypte, dat hem den
voet dwars zette en daar moest een eind aankomen;
met geweldige legerscharen trok hij Juda binnen
en sloeg het beleg voor Jeruzalem. Na drie jaar
nam hij het in, maar durfde niet direct Egypte aan
te vallen, want het machtige Tyrus kon zijn verbin
dingswegen bedreigen. Vandaar dat hij eerst met
Tyrus wilde afrekenen, te meer nog, omdat de rë
döm ien weelde ivan Tyrus zeer begeerige vo"^ver"
pen waren voor de op roof en touit belust6 Qhal-
deërs. Maar met Tyrus af te rekenen viei niet mee.
VELDMAN.