SÏÏSf1 dag °P defintoonst€l
le lent
Daarom z,j an 13—17 Sep Amber Uwe
Ra:ir Jdelburg—VIisnaar
Algemeene Vergadering
<fcr Maatschappij tot Bevordering van Land
ouw en eereelt in Zeeland op Dinsdag 9
Augustus 1921. des voormiddag* om 10
uur. in het Schuttershof te Middelburg.
(Slot.)
opJned ha,f twe« wontt de vergadering her-
De Voorzitter richt een bijzonder woord van
we.Mom tot den Conmjjssaris der Koningin. Jhr.
Mr. Quarles van Ufford, die voor het eerst eene
vergauenng der Z. L. M. bijv. oontSpreker
wijst erop hoe de vorige ComsdtgSfer Mr
Dijckmeester onze vergaderingen steeds bij
woonde en we door dezen wel een beetje ver
wend zijn; nimmer sloeg hij eene Algemeene
Vergadering der Z. L. M. over. Spreker hoopt
dat onze nieuwe Commissaris deze voetsporen
van zijn voorganger drukken zal. Hij zegt er
van overtuigd te zijn, dat hij met de beste
voornemens jegens het gewest, welks bestuur
hem is toevertrouwd bezield is en vertrouwt,
dat hij den landbouw de voornaamste tak van
bestaan in ons gewest een warm hart zal toe
dragen. (Applaus).
in de tweede plaats richt de Voorzitter een
bijzonder welkomstwoord tot den heer J. Bak
ker. hd der Tweede Kamer te Menaldum, welke
een inleiding zal houden over het onderwerp-
De socialisatie van den landbouw
Alvorens het woord te verleenen aan den
neer Bakker komt de Voorzitter nog terug op
art. 9 der gewijzigde Statuten naar aanleiding
van een schrijven der Afdeeling Bruinisse.
Bezwaar wordt o.m. gemaakt tegén de 3e
alinea, welke verluidt, dat wanneer eene plaat-
selijke vereeniging ophoudt Afdeeling der Z.
L. M. te zijn, de leden individueel nog lid blij
ven tot zij schriftelijk bedanken.
De meening der Afdeeling Bruiaisse zou
worden toegelicht door haren Secretaris, die
niet aanwezig was.
Geen der afgevaardigden bezwaar makende,
tegen deze alinea wordt art. 9 gehandhaafd
zooals het is vastgesteld.
7. Hierna verleent de Voorzitter hiet woord
aan den heer Bakker om te spreken over:
De socialisatie en de landbouw
Spreker zeide gaarne voof de vergadering
te zijn opgetreden, nadat hem was toegestaan
zijn eigen beginsel in zijn reden te leggen; hij
zal daarvan geen misbruik maken en heeft eer
bied voor ieders overtuiging.
Spreker zeide, dat hij natuurlijk niet diep op
het vraagstuk zou kunnen ingaan, daar dit té
veel tijd zou vorderen. Spreker wil trachten het
vraagstuk in drieën te beschouwen en Wet: K
Het begrip der socialisatie, 2e. De toepassing
der socialisatie en 3e. De mogelijkheid der so
cialisatie.
Socialisatie is niet hetzelfde als socialisme
en bedoelt een verdeeling der productie! zoodat
deze de geheele maatschappij ten goede komt;
men heeft dus te doen met de opheffing van
het particulier eigendom der productiemidde
len. Dit is ook geheel iets anders dan /Staats
exploitatie. Bij dit laatste is ondernfmings-
winst niet uitgesloten, bij socialisatie jwel, ai
Avil dit ook niet zeggen, dat alle menschen
evenveel zullen hebben en volkomen gelijk zul
len worden bedeeld. Men zal ook dan ongelijk
heid aantreffen, maar de ondernemingen zullen
miet meer het bezit zijn van personen, doch van
de gemeenschap, doch toch zal met de Arbeids
prestatie rekening worden gehouden. Dat dit
juist is, blijkt ook uit het socialisatiefapport
van de S. D. A. P. Al krijgt de eigenaar bij
onteigening schadevergoeding zal dit kapitaal
toch verdwijnen, door hooge successierechten.
Wie het principe koestert, dat het eigendoms
recht onder alle omstandigheden, onverzwakt
-moet worden gehandhaafd, zal dus altijjd prin
cipieel tegenover de socialisatie staan.»
Als men niet op dit standpunt staat kan men
aan deisocialisatie-gedachte medewerkén zon
der, dat daarbij het beginsel in het gedrang
"komt. Het is dan ook geen beslist politieke
kwestie en de partij die de socialisatie als leuze
hoog verheft, zal daarvan de nadeeligej gevol
gen ten zeerste ervaren, omdat ook andejre par
tijen door eenigszins in die richting p wer
ken, deze partij den wind uit de zeijen zal
kunnen nemen.
Een scherp gestelde lenze moet, zal men
daarmede succes hebben, spoedig h/dp prak
tijk kunnen worden omgezet, docb'socelisatie
is een proces van geleidelijkheid én kan|slechts
het resultaat worden van stoeren, optfouwen-
den en organiseerenden arbeid- Bij plotselinge
invoering zou zij tot mislukking zijn gldoemd.
Het zou leiden tot een chaos, die zea£!ajrg,zoii
nawerken. Politieke overgangen 7 Kunnen
zonder veel storing plaats hebb®, met
economische overgangen kan dit niet fstraffe-
loos geschieden.
Wat betreft het tweede punt: De toepassing
der socialisatie, merkte spreker op, ditfeoo ob
jectief mogelijk te zullen behandeltij. Men
heeft in de maatschappij bedrijven van ver
schillend karakter te onderscheiden. frten zal
moeten beginnen met de bedrijven te- sociali-
seeren, die een sociaal karakter hebben, zooals
posterijen, telegrafie, telefoon, het graote ver
keerswezen, de electrificatie en de dr akwater-
voorziening.
In <fe tweede plaats zouden voor socialisa-
tie in aanmerking kunnen komen dje bedrij
ven. welke hunne grondstoffen uit eigèn bodem
halen en waarvoor een international sociali
satie niet noodig zou zijn, zooajf zuivel-,
stroo- suiker en steenfabrieken. 0 >k export
en import van grondstoffen uit het 'JUitenland
waren wellicht nog te regelen zoni er dat de
socialisatie behoefde te mislukken. Ais men
aanneemt, dat ieder in het bedrijf zijn plaats
behoudt en desnoods het inkoopen op de oude
wijze kan blijven geschieden, dan treedt ech
ter ue grootste verandering in bij het produ
cerend element dezer bedrijven. Men zal voor
aiie onderdeeien van het bedrijf commissies
moeten hebben. Al bestaan die commissies uit
sluitend uit hoogst bekwame mannen, al zijn
de arbeiders nog zoo door gemeenschaps
gevoel bezield, en lukt daardoor alles best dan
heett men nog maar een klein deel der bedrij
ven gesocialiseerd, want daarnaast staan nog
de bedrijven met een meer individualistisch
karakter, de bedrijven, die alleen door den wil
en de persoonlijke energie tot bloei gebracht
kunnen worden. De bedrijven met een sterk
internationaal karakter, zooals het bankbedrijf
wil spreker laten rusten.
Spreker behandelt nu de socialisatie van de
land- en tuinbouw en trachtte de socialisatie
voor die bedrijven in elkaar te zetten.
Spreker wees er op, dat het aantal kleine
landbouwbedrijven steeds toeneemt, maar.men
I toch ook hier gaat in de richting socialisatie,
door de gemeenschappelijk geëxploiteerde fa
brieken, en ook reeds bij den afzet van de
producten. Dit laatste door de exportveilin
gen, terwijl ook de inkoop van grondstoffe^
reeds gezamenlijk geschiedt. Na de ontwikke
ling van een en ander met cijfers te hebben
aangetoond, zegt spreker, dat ook daaruit te
bewijzen zou zijn, dat in de land- en tuinbouw
inderdaad het grootbedrijf toeneemt, en de
kleine bedrijven daarvan de organen zijn. De
voorstanders van socialisatie denken dan dok.
dat land- en tuinbouw zich in hun geest ont
wikkelen.
Doorgaande in die lijn merkt spreker op,
dat er bij de grondeigenaars minder gehecht
heid aan den grond is dan vroeger en bij so
cialiseering van den grond het verzet ook min
der zou zijn dan vroeger, mede door de hooge
belastingen op die gronden. Toch zou ook de
onteigening van grond geleidelijk moeten ge
schieden. Spreker gaat vervolgens na, dat
naast een land- en tuinbouwraad een groot
aantal commissies noodig zouden zijn voor de
controle over verschillende onderdeeien van
het bedrijf, zooals boekhouden, werkpresta
tie, loonregelingen enz., want ook dan zullen
de arbeiders wei niet met leder loon tevreden
zijn. Onder de nieuwe toestanden, zullen ook
allerlei strijdpunten worden opgeworpen. In
iedere provincie zou een kantoor moeten zijn,
waarmede al die commissies voeling houden,
en ook een bankinstelling dient aanwezig te
zijn om gelden te verschaffen. Ook verdeeling
van prijsbepaling voor de producten binnen
lands en afzet naar het buitenland moet wor-l
den geregeld. Alle pachtbedrijven zouden moe-*
ten verdwijnen, maar dit kan niet, want ook in
de nieuwe maatschappij zullen kleine bedrijven
aanwezig moeten zijn, opdat de bedrijfsleiders;,
in den tijd van de oogst losse werkkrachten
moeten kunnen recruteeren uit die menschen,*
welke een zeer klein bedrijfje hebben.
Als nu alle menschen onder den nieuwen toe-I
stand het egoïsme zouden hebben uitgebannen(
en louter zouden werken ten bate van de ge
meenschap, dan behoefde spreker niet meer te
spreken over de mogelijkheid van socialisatie,
want dan stond deze ai voldoende vast. Spreker
wil de mogelijkheid van socialisatie dan ook
niet in absoluten zin betwisten en men zou bijv.
de socialisatie gedwongen kunnen invoeren,
ten eerste door een plotselinge omkeering der
maatschappelijke orde en ten tweede door dat
de landbouwers onbewust zich zelf in die rich
ting drijven. In beide gevallen zou echter een
maatschappelijke zegen absoluut uitgebannen
zijn. In het eerste geval is dit zoo duidelijk j
bewezen in het buitenland, dat spreker daar
over niet verder behoeft te spreken. In betrek
king tot het tweede geval wijst spreker er op,
dat ook tegenstanders van socialisatie in de
richting daarvan sturen. Er is concentratie op
elk gebied van nijverheid, zelfs de handel met
haar sterk individualistisch karakter concen
treert en combineert zich, om aan de maat
schappij te kunnen bepalen, wat ze voor de
handelsartikelen heeft te betalen. Bedrijfsor
ganisatie en vele comperaties gaan in de rich
ting van zelfbevoordeeling. Zoo doorgaande
zouden de trusten de prijzen zoo hoog kunnen
opvoeren, dat er verzet kwam van de consu
menten en de overheid verplicht zou zijn in te
grijpen en zelf de verdeeling ter hand te ne
men. Het eigenbelang en egoïsme kan in dit
opzicht verblindheid scheppen en maken, dat
men door de boomen het bosch niet ziet.
Zoo zou de mogelijkheid van socialisatie,
bewezen worden en spreker wil die dan ooHf
niet ontkennen, maar hij ontkent de mogelijk
heid eener socialisatie, die een zegen voor het
maatschappelijk leven zou zijn.
Een individualistisch bedrijf kan nooit dan
tot volkomen schade van dat bedrijf en dien
tengevolge ook tot schade van de gemeenschap
worden gesocialiseerd. Dit omdat daardoor de
persoonlijke energie, waardoor de maatschap
pelijke voortbrenging op hooger peil komt te
staan, zou worden gedood.
Dit zou zeker ook met het landbouwbedrijf
het geval' zijn en spreker denkt dan aan de
fokkerij, de selectie, vooral ook aan de kleine
intensieve tuinbouwcultuur. En al zeggen nu
de voorstanders van socialisatie, dat ook in
hun stelsel de prikkel voor de ontplooiing van
de menschelijke energie zal blijven bestaan
omdat men ook veekeuringen zal houden, ook
rentponstellingen zal organiseeren enz., dan
meent spreker toch, dat de mensch nog andere
prikkels noodig heeft. De harde strijd om het
bestaan, de zucht tot zelfbehoud zijn de prik
kels waardoor de mensch wordt opgewekt,
om zich met geheel zijn hart te werpen op den
arbeid, en met zijn hersens alles uit te denken
wat kan dienen om zijn bestaan te verbeteren.
Spreker vraagt of een gesalariëerd man die
de bedrijven moet leiden met pijnlijke nauwge
zetheid waken zal over alles, zooals de land
bouwer moet doen voor wie het wel gelukken
van zijn onderneming een levenskwestie is.
breker meent, dat dit een witte raai zal zijn.
isi is gebleken, dat vooral de pachtboeren
verhoogde opbrengst van den bodem heb
ben bevorderd.
j De maatschappij van nu leeft, die van straks
al dood zijn als de socialisatie werd inge-
oerd. De mensch zou een klein stukje worden
an een groot raderwerk, het leven zou veel
uurder worden, te meer ook waar de boeren-
tand hoogere eischen zou stellen dan tot nu
ue, zoowel op loon- als woninggebied. Spreker
erhaalt de mogelijkheid van socialisatie niet
v ontkennen, maar wel, dat daaraan een maat-
ichapeiijke zegen verbonden zou zijn. Spreker
>ntkent ook niet, dat de maatschappij zich ont
wikkeld in de richting van socialisatie, maar in
de geschiedenis hebben zich ook wel vaker
toestanden ontwikkeld, welke als geeselen en
Striemen op de menschheid werkten.
Gedwongen socialisatie, ook in de landbouw,
is mogelijk, doch daarna zal vast en zeker de
rijkst vraa .stek. Men moet naar meer produc
tie en daar moet op waardige wijze rekening
gehouden tiet de prestaties van den ar
beider. La' .-n we goed overwegen, wat het zeg
gen wil a! a er gebrek is aan menschelijke ar-
beidskrach^ denken we hier b.v. om Engeland,
dat dorst iaar menschelijken arbeid.
Spreker wijst erop, dat de heer Bakker uit
Friesland komt. Daar worden de Algemeene
Vergaderden beter bezocht dan hier, ook die
der Afdelingen- Laat ook hier Friesland ons
opwekker r laten wij ons deze provincie ten
voorbeek! -stellen.
8 Rondvraag
De het l Commissaris der Koningin, zegt den
Voorzittil hartelijk dank voor diens vriende
lijke wo eden. Spreker wijst erop, nog slechts
eenige nAanden in dit gewest te zijn. Hij kent
dus den Eeeuwschen Landbouw niet,doch spre
ker zegt Ir over verheugd te zijn straks te kun
nen aanfchouwen wat deze voortbrengt. Spre
ker besjèit met de beste wenschen voor het
'groote worsteling der agrarische bevolking be- j welslagun van de tentoonstelling in September
ginnen, om zich onder het dwangjuk weg te a-S- (Applaus).
.strijden. De geest der vrijheid, de prikkel tot De Voorzitter vestigt tot slot de aandacht
y vooruitgang door den Schepper het schepsel I n°gma;l-|s op Amerika. Spreker roept de aan-
ingeschapen, laat zich niet ongestraft dooden. j wezigenjtoe: brengt straks Uwe tenten mede
Wie zijn hand uitsteekt naar de land- en naar delburg; doet alles wat mogelijk is
tuinbouw om te socialiseeren, die ontneemt de om de E^ote tentoonstelling te doen slagen,
agrariër, de hem van Qod ingeschapen vrij- j Zeelapfl moet bloeien; het is een der hoekstee-
heidsgedachte, die ontneemt hem den wieksla^ nen Vc"P ons land- En wanneer het bloeit, dan
om te komen tot de volle ontplooiing van de I is dat Vw werk-
van God gegeven menschelijke krachten. i Hietfia sluiting.
Men blijve van de bedrijven, die een indivi-
dualistisch karakter hebben, af. Allerlei.
Zeker kan er wel doelmatig worden gepro- i N,tTIONALE SCHIET W F D'sTffllTtFN
duceerd en kunnen de producten dichter bij Tu oLlilbt WEDSTRIJDEN
den consument worden gebracht, kunnen eenige I mtgesfehreven door de Koninklijke Scherp-
tusschenschakels worden gemist en kan de schu'ters-Vereeniging „Vlissingen" te Vlis-
singct ter gelegenheid van de PROVINCIALE
LANDBOUWTENTOONSTELLING, te hou
den m 13, 14, 15, 16 en 17 September a.s., van
'smolgens tien tot 's avonds 6 uur, op de
Militaire Schietbaan van het Schietterrein in de
onmJkiellijke nabijheid van het Tentoonstel-
lingJprrein. Er zal geschoten worden op ba
nen fan 200 en 100 Meter, alsmede met Mar-
ga, fuks- en Cylindergeweren. Alle Schietver-
eenijingen, Burgerwachten en Vrijwillige
Lanastormafdeelingen worden uitgenoodigd
tot iet zenden van vijftallen als Korpsschut-
ters.
Het Schietterrein is gemakkelijk te bereiken
van de treinen en booten per electrische tram
VlissingenMiddelburg, vice-versa, welke op
verzoek aan den conducteur bij het Schietter
rein zullen stoppen.
bedrijfsverhouding tusschen arbeiders en boe
ren anders worden; die dit ontkent houdt vast
aan star conservatisme, dat zich wreekt op het
bedrijf zelf.
Spreker wijst er op, dat men met socialisa
tie hoopt te bereiken het einde van den strijd
tuschen kapitaal en arbeid, het bijbrengen van
den gemeenschapszin en vermeerdering van
productie. Dit laatste zal niet geschieden, om
dat de mensch inderdaad werkschuw is, wat
het gevolg is van den val in het paradijs. In
deze zondige wereld waar het egoïsme in de
menschenharten zetelt zal de greep naar dit
ideaal telkens mislukken. De arbeiders worden
niet in de richting van gemeenschapszin ge
stuurd, en Dr. Van der Waarden zegt in een
zijner brochures, dat de arbeiders in den eer
sten tijd enkel idiëel voordeel zullen hebben,
maar zullen zij daarmede genoegen nemen.
Ware dit zoo en leefden de menschen uit hooge
beginselen, dan zou socialisatie mogelijk en
gewenscht zijn. Spreker ziet in de socialisatie
gedachte iets goéds, namelijk het gevoel, dat de
menschheid zijn paradijs verloren heeft, de ui
Marktbericht
Rotterdam, 22 Augustus 1921.
VLAS. Aangevoerd uitsluitend schoon: van
Blauw 820 st.; van Groningsch st.; van Hol-
tiijg van het zuchtend schepsel het onbewust i landsch geel 170 st.; van Wit 700 st.; van Dauw-
verïangénrnaar God. Hii ziet daarin als Chris- v* rot*, toe st.
■angémnaar God. Hij ziet daarin als Chris- f 100
ten een heerlijke bevestiging van zijn geloof, ^AARDAPPELEN. Eigenheimers ƒ5,056,25
want ook de Christenen zoeken een paradijs,
en weten, dat zij het eenmaal zullen vinden in
de nieuwe wereld. En deze verwachting moet
hen prikkelen om ook hier beneden de rechte
verhoudingen te willen trekken, zulks in Gods
naam. De socialisatiegedachte is niet nieuw,
reeds de Grieksche wijsgeeren hielden zich be
zig met het vraagstuk der rechtvaardige ver
deeling der goederen, en men vindt de ge
dachte terug in den strijd tusschen patriciërs
en plebejers, in den opstand van het kaas en
broodvolk ten tijde der Hoeksche en Kabel-
jauwsche twisten. Geen enkele groote geest
heeft zijn uitgebeeld maatschappelijk stelsel,
hoe schoon ook geteekend, ooit in werkelijkheid
zien uitleven, omdat dit niet mogelijk is in de
ze zondige wereld. De werkelijke broederschap
is enkel in Christus bestaanbaar. Men mag de
menschen geen paradijs voorspiegelen, dat zij
hier beneden niet zullen aanschouwen.
De jammer der gevallen wereld aldus ein
digde de heer Bakker, zal slechts overwonnen
worden door Goddelijk ingrijpen van omhoog.
Dat is de allerlaatste worsteling van God met
de wereld, en wij zien een nieuwe menschheid
staande en lofzingende voor den troon van den
Allerhoogste.
Daar en daar alleen wordt het smachtend
verlangen, naar een geheiligde broederschap
voor eeuwig vervuld. (Applaus).
De heer j. W. van Oeveren, lid Dagelijksch j
Bestuur, zegt, in aansluiting op de rede van i
den heer Bakker, diens standount ten aanzien
heer Bakker, diens standpunt ten aanzien
van de socialisatie te kunnen deelen. Spreker
zegt een rijke ervaring te hebben opgedaan
gedurende de 40 jaar, dat hij zelf een land-
Bouwbedrijf leidde. Het egoïsme prikkelt en de
Socialisatie doodt de energie. Spreker herhaalt
.wat hij het vorig jaar zeide: in den crisistijd
:bleek, dat, men nog niet bewaren kon, wat de
landbouw' geproduceerd had. Duizenden kilo's
«en mudden zijn verloren gegaan, omdat het
éigen belang niet in het spel was. Wat wil dan
de gemeenschap gaan produceeren? (Applaus),
i De heer Bakker zegt, dat hij veel vragen
verwacht had. Spreker zegt wel te mogen aan
nemen, dat men met hem instemt. Den heer
Van Oeveren merkt spreker c/p, dat we verschil
tnoeten maken tusschen egoïsme en eigen be
lang. Eigen belang leidt tot productievermeer
dering, egoïsme leidt tot socialisatie. Spreker
wijst erop, dat er in het algemeen meer orga
nisatorisch leven onder de landbouwers moet
komen. Evenwel niet mag alleen de producent
beschermd worden. Als men den consument uit
het oog verliest, leidt dit tot socialisatie.
Spreker wees er voorts nog op, dat men de
^beiders in de goede richting ontwikkelen
t loet; dit is ook het belang van den boer.
De Voorzitter zegt den heer Bakker dank
»or diens interessante rede. 't Vorig jaar Is
c t onderwerp ook aan de orde gezien; we
hebben het nu weer eens anders belicht gezien.
Het vraagstuk is zeer zeker een ailerbelang-
Btauwe Eigenheimers ƒ5,60ƒ6,50.
ZADEN. Ljjnzaad 24—26,'bruin Mosterd
zaad ƒ30—ƒ32, geel Mosterdzaad ƒ21—ƒ23; Ka
nariezaad ƒ14ƒ15; Karweizaad 28ƒ30;
Maanzaad 4446.
INLANDSCHE GRANEN Tarwe. Weder ruim
aang-evoerd, tot iets hooger prijs verhandeld, goe
de kwaliteit 18ƒ19; afwijkende kwaliteit
16,5017,50.
Rogge prijshoudend 17,5018,50.
Gerst zomer winter onveranderd 15,5016;
Chevalier iets lager ƒ18,70—19; Haver onver-
endeï® ƒ15,25—15,75.
Peulvruchten. IKeine groene Erwten belangrijk
lager en niet geheel opgeruimd ƒ24—ƒ29; uitge
zochte partijen hooger verkocht, alles per 100 KG.
VEEMARKT. Rotterdam, 23 Augustus.
Op de veemarkt van heden waren aangevoerd:
244 paarden, 9 veulens, 1312 magere runderen,
517 vette idem, 632 vette- en graskalveren, 335
nuchtejjfc kalveren, 202 schapen en lammeren, 111
varkens, 378 biggen.
Prijzen voor: vette Koeien: le kw. ƒ1 75f 1 8-5
2e kw. f 1,701,60, 3e lew. 1,50—1,40; Ossen
le kw. 1,70—1,85, 2e kw. 1,651,15, 3e kw.
ƒ1,45—ƒ1,35; Stieren le kw. ƒ1,50ƒ1,40 2e
kw. ƒ1,30—ƒ1,20, 3e kw. ƒ1,10-; Kalveren le
kw. ƒ2,10—ƒ2,30, 2e kw. 1,95—1,80, 8e kw.
1,73—f 1,50.
Prezen voor melkkoeien: ƒ325—ƒ650; kalf-
koeien ƒ350—ƒ675; Stieren 175ƒ550; Pin
ken ƒ150—ƒ200; Graskalveren ƒ45ƒ165; Vaar
zen ƒ150ƒ250; Werkpaarden ƒ175ƒ500;
Slaehtpaarden 125—200;^Hitten 150—275;
nuchtere .Kalveren ƒ12—ƒ24; Fokkalveren ƒ22—
ƒ38; Biggen ƒ10ƒ24; Overloopers ƒ2245.
Rubriek voor de
Coöperatieve Landbouwvereeniqing
„Eiland Walcheren".
Onder verantwoordelijke redactie dezer
vereeniging.)
A/V DUN OEK VAN D N AERT.
Bestellers van katizout, super en slakken-
meel, die dit nog niet hebben opgehaald ver
zoeken wij dit spoedig ie doen. Het katizout
is zeer in prijs gedaald, en het is niet zeker
dat we dezen lagen prijs houden; het verdient
allicht aanbeveling hiervan gebruik te maken
Er hebben reeds eenige leden Chili op hunne
weilandep uitgestrooid, maar ik hoor ook, dat
sommigen meenen, dat het te laat is; dit is
volstrekt niet het geval. U zult verbaasd staan
over het resultaat der bemesting. Denk er ech-
!fr ou-Vdat het gras droog moet z'jn, wanneer
de Chili uitgestrooid wordt. Ook voor tuin
bouwers is het van belang, bij de schaarschte
aan groenten, Chili aan te wenden.
Laten de leden niet tot het laatste oogenblik
wachten hun benoodigde cementbuizen aan te
schaffen, maar dit thans te doen, nu er voor
raad is. De prijs is verminderd. Ph,