SÏÏSf1 dag °P defintoonst€l le lent Daarom z,j an 13—17 Sep Amber Uwe Ra:ir Jdelburg—VIisnaar Algemeene Vergadering <fcr Maatschappij tot Bevordering van Land ouw en eereelt in Zeeland op Dinsdag 9 Augustus 1921. des voormiddag* om 10 uur. in het Schuttershof te Middelburg. (Slot.) opJned ha,f twe« wontt de vergadering her- De Voorzitter richt een bijzonder woord van we.Mom tot den Conmjjssaris der Koningin. Jhr. Mr. Quarles van Ufford, die voor het eerst eene vergauenng der Z. L. M. bijv. oontSpreker wijst erop hoe de vorige ComsdtgSfer Mr Dijckmeester onze vergaderingen steeds bij woonde en we door dezen wel een beetje ver wend zijn; nimmer sloeg hij eene Algemeene Vergadering der Z. L. M. over. Spreker hoopt dat onze nieuwe Commissaris deze voetsporen van zijn voorganger drukken zal. Hij zegt er van overtuigd te zijn, dat hij met de beste voornemens jegens het gewest, welks bestuur hem is toevertrouwd bezield is en vertrouwt, dat hij den landbouw de voornaamste tak van bestaan in ons gewest een warm hart zal toe dragen. (Applaus). in de tweede plaats richt de Voorzitter een bijzonder welkomstwoord tot den heer J. Bak ker. hd der Tweede Kamer te Menaldum, welke een inleiding zal houden over het onderwerp- De socialisatie van den landbouw Alvorens het woord te verleenen aan den neer Bakker komt de Voorzitter nog terug op art. 9 der gewijzigde Statuten naar aanleiding van een schrijven der Afdeeling Bruinisse. Bezwaar wordt o.m. gemaakt tegén de 3e alinea, welke verluidt, dat wanneer eene plaat- selijke vereeniging ophoudt Afdeeling der Z. L. M. te zijn, de leden individueel nog lid blij ven tot zij schriftelijk bedanken. De meening der Afdeeling Bruiaisse zou worden toegelicht door haren Secretaris, die niet aanwezig was. Geen der afgevaardigden bezwaar makende, tegen deze alinea wordt art. 9 gehandhaafd zooals het is vastgesteld. 7. Hierna verleent de Voorzitter hiet woord aan den heer Bakker om te spreken over: De socialisatie en de landbouw Spreker zeide gaarne voof de vergadering te zijn opgetreden, nadat hem was toegestaan zijn eigen beginsel in zijn reden te leggen; hij zal daarvan geen misbruik maken en heeft eer bied voor ieders overtuiging. Spreker zeide, dat hij natuurlijk niet diep op het vraagstuk zou kunnen ingaan, daar dit té veel tijd zou vorderen. Spreker wil trachten het vraagstuk in drieën te beschouwen en Wet: K Het begrip der socialisatie, 2e. De toepassing der socialisatie en 3e. De mogelijkheid der so cialisatie. Socialisatie is niet hetzelfde als socialisme en bedoelt een verdeeling der productie! zoodat deze de geheele maatschappij ten goede komt; men heeft dus te doen met de opheffing van het particulier eigendom der productiemidde len. Dit is ook geheel iets anders dan /Staats exploitatie. Bij dit laatste is ondernfmings- winst niet uitgesloten, bij socialisatie jwel, ai Avil dit ook niet zeggen, dat alle menschen evenveel zullen hebben en volkomen gelijk zul len worden bedeeld. Men zal ook dan ongelijk heid aantreffen, maar de ondernemingen zullen miet meer het bezit zijn van personen, doch van de gemeenschap, doch toch zal met de Arbeids prestatie rekening worden gehouden. Dat dit juist is, blijkt ook uit het socialisatiefapport van de S. D. A. P. Al krijgt de eigenaar bij onteigening schadevergoeding zal dit kapitaal toch verdwijnen, door hooge successierechten. Wie het principe koestert, dat het eigendoms recht onder alle omstandigheden, onverzwakt -moet worden gehandhaafd, zal dus altijjd prin cipieel tegenover de socialisatie staan.» Als men niet op dit standpunt staat kan men aan deisocialisatie-gedachte medewerkén zon der, dat daarbij het beginsel in het gedrang "komt. Het is dan ook geen beslist politieke kwestie en de partij die de socialisatie als leuze hoog verheft, zal daarvan de nadeeligej gevol gen ten zeerste ervaren, omdat ook andejre par tijen door eenigszins in die richting p wer ken, deze partij den wind uit de zeijen zal kunnen nemen. Een scherp gestelde lenze moet, zal men daarmede succes hebben, spoedig h/dp prak tijk kunnen worden omgezet, docb'socelisatie is een proces van geleidelijkheid én kan|slechts het resultaat worden van stoeren, optfouwen- den en organiseerenden arbeid- Bij plotselinge invoering zou zij tot mislukking zijn gldoemd. Het zou leiden tot een chaos, die zea£!ajrg,zoii nawerken. Politieke overgangen 7 Kunnen zonder veel storing plaats hebb®, met economische overgangen kan dit niet fstraffe- loos geschieden. Wat betreft het tweede punt: De toepassing der socialisatie, merkte spreker op, ditfeoo ob jectief mogelijk te zullen behandeltij. Men heeft in de maatschappij bedrijven van ver schillend karakter te onderscheiden. frten zal moeten beginnen met de bedrijven te- sociali- seeren, die een sociaal karakter hebben, zooals posterijen, telegrafie, telefoon, het graote ver keerswezen, de electrificatie en de dr akwater- voorziening. In <fe tweede plaats zouden voor socialisa- tie in aanmerking kunnen komen dje bedrij ven. welke hunne grondstoffen uit eigèn bodem halen en waarvoor een international sociali satie niet noodig zou zijn, zooajf zuivel-, stroo- suiker en steenfabrieken. 0 >k export en import van grondstoffen uit het 'JUitenland waren wellicht nog te regelen zoni er dat de socialisatie behoefde te mislukken. Ais men aanneemt, dat ieder in het bedrijf zijn plaats behoudt en desnoods het inkoopen op de oude wijze kan blijven geschieden, dan treedt ech ter ue grootste verandering in bij het produ cerend element dezer bedrijven. Men zal voor aiie onderdeeien van het bedrijf commissies moeten hebben. Al bestaan die commissies uit sluitend uit hoogst bekwame mannen, al zijn de arbeiders nog zoo door gemeenschaps gevoel bezield, en lukt daardoor alles best dan heett men nog maar een klein deel der bedrij ven gesocialiseerd, want daarnaast staan nog de bedrijven met een meer individualistisch karakter, de bedrijven, die alleen door den wil en de persoonlijke energie tot bloei gebracht kunnen worden. De bedrijven met een sterk internationaal karakter, zooals het bankbedrijf wil spreker laten rusten. Spreker behandelt nu de socialisatie van de land- en tuinbouw en trachtte de socialisatie voor die bedrijven in elkaar te zetten. Spreker wees er op, dat het aantal kleine landbouwbedrijven steeds toeneemt, maar.men I toch ook hier gaat in de richting socialisatie, door de gemeenschappelijk geëxploiteerde fa brieken, en ook reeds bij den afzet van de producten. Dit laatste door de exportveilin gen, terwijl ook de inkoop van grondstoffe^ reeds gezamenlijk geschiedt. Na de ontwikke ling van een en ander met cijfers te hebben aangetoond, zegt spreker, dat ook daaruit te bewijzen zou zijn, dat in de land- en tuinbouw inderdaad het grootbedrijf toeneemt, en de kleine bedrijven daarvan de organen zijn. De voorstanders van socialisatie denken dan dok. dat land- en tuinbouw zich in hun geest ont wikkelen. Doorgaande in die lijn merkt spreker op, dat er bij de grondeigenaars minder gehecht heid aan den grond is dan vroeger en bij so cialiseering van den grond het verzet ook min der zou zijn dan vroeger, mede door de hooge belastingen op die gronden. Toch zou ook de onteigening van grond geleidelijk moeten ge schieden. Spreker gaat vervolgens na, dat naast een land- en tuinbouwraad een groot aantal commissies noodig zouden zijn voor de controle over verschillende onderdeeien van het bedrijf, zooals boekhouden, werkpresta tie, loonregelingen enz., want ook dan zullen de arbeiders wei niet met leder loon tevreden zijn. Onder de nieuwe toestanden, zullen ook allerlei strijdpunten worden opgeworpen. In iedere provincie zou een kantoor moeten zijn, waarmede al die commissies voeling houden, en ook een bankinstelling dient aanwezig te zijn om gelden te verschaffen. Ook verdeeling van prijsbepaling voor de producten binnen lands en afzet naar het buitenland moet wor-l den geregeld. Alle pachtbedrijven zouden moe-* ten verdwijnen, maar dit kan niet, want ook in de nieuwe maatschappij zullen kleine bedrijven aanwezig moeten zijn, opdat de bedrijfsleiders;, in den tijd van de oogst losse werkkrachten moeten kunnen recruteeren uit die menschen,* welke een zeer klein bedrijfje hebben. Als nu alle menschen onder den nieuwen toe-I stand het egoïsme zouden hebben uitgebannen( en louter zouden werken ten bate van de ge meenschap, dan behoefde spreker niet meer te spreken over de mogelijkheid van socialisatie, want dan stond deze ai voldoende vast. Spreker wil de mogelijkheid van socialisatie dan ook niet in absoluten zin betwisten en men zou bijv. de socialisatie gedwongen kunnen invoeren, ten eerste door een plotselinge omkeering der maatschappelijke orde en ten tweede door dat de landbouwers onbewust zich zelf in die rich ting drijven. In beide gevallen zou echter een maatschappelijke zegen absoluut uitgebannen zijn. In het eerste geval is dit zoo duidelijk j bewezen in het buitenland, dat spreker daar over niet verder behoeft te spreken. In betrek king tot het tweede geval wijst spreker er op, dat ook tegenstanders van socialisatie in de richting daarvan sturen. Er is concentratie op elk gebied van nijverheid, zelfs de handel met haar sterk individualistisch karakter concen treert en combineert zich, om aan de maat schappij te kunnen bepalen, wat ze voor de handelsartikelen heeft te betalen. Bedrijfsor ganisatie en vele comperaties gaan in de rich ting van zelfbevoordeeling. Zoo doorgaande zouden de trusten de prijzen zoo hoog kunnen opvoeren, dat er verzet kwam van de consu menten en de overheid verplicht zou zijn in te grijpen en zelf de verdeeling ter hand te ne men. Het eigenbelang en egoïsme kan in dit opzicht verblindheid scheppen en maken, dat men door de boomen het bosch niet ziet. Zoo zou de mogelijkheid van socialisatie, bewezen worden en spreker wil die dan ooHf niet ontkennen, maar hij ontkent de mogelijk heid eener socialisatie, die een zegen voor het maatschappelijk leven zou zijn. Een individualistisch bedrijf kan nooit dan tot volkomen schade van dat bedrijf en dien tengevolge ook tot schade van de gemeenschap worden gesocialiseerd. Dit omdat daardoor de persoonlijke energie, waardoor de maatschap pelijke voortbrenging op hooger peil komt te staan, zou worden gedood. Dit zou zeker ook met het landbouwbedrijf het geval' zijn en spreker denkt dan aan de fokkerij, de selectie, vooral ook aan de kleine intensieve tuinbouwcultuur. En al zeggen nu de voorstanders van socialisatie, dat ook in hun stelsel de prikkel voor de ontplooiing van de menschelijke energie zal blijven bestaan omdat men ook veekeuringen zal houden, ook rentponstellingen zal organiseeren enz., dan meent spreker toch, dat de mensch nog andere prikkels noodig heeft. De harde strijd om het bestaan, de zucht tot zelfbehoud zijn de prik kels waardoor de mensch wordt opgewekt, om zich met geheel zijn hart te werpen op den arbeid, en met zijn hersens alles uit te denken wat kan dienen om zijn bestaan te verbeteren. Spreker vraagt of een gesalariëerd man die de bedrijven moet leiden met pijnlijke nauwge zetheid waken zal over alles, zooals de land bouwer moet doen voor wie het wel gelukken van zijn onderneming een levenskwestie is. breker meent, dat dit een witte raai zal zijn. isi is gebleken, dat vooral de pachtboeren verhoogde opbrengst van den bodem heb ben bevorderd. j De maatschappij van nu leeft, die van straks al dood zijn als de socialisatie werd inge- oerd. De mensch zou een klein stukje worden an een groot raderwerk, het leven zou veel uurder worden, te meer ook waar de boeren- tand hoogere eischen zou stellen dan tot nu ue, zoowel op loon- als woninggebied. Spreker erhaalt de mogelijkheid van socialisatie niet v ontkennen, maar wel, dat daaraan een maat- ichapeiijke zegen verbonden zou zijn. Spreker >ntkent ook niet, dat de maatschappij zich ont wikkeld in de richting van socialisatie, maar in de geschiedenis hebben zich ook wel vaker toestanden ontwikkeld, welke als geeselen en Striemen op de menschheid werkten. Gedwongen socialisatie, ook in de landbouw, is mogelijk, doch daarna zal vast en zeker de rijkst vraa .stek. Men moet naar meer produc tie en daar moet op waardige wijze rekening gehouden tiet de prestaties van den ar beider. La' .-n we goed overwegen, wat het zeg gen wil a! a er gebrek is aan menschelijke ar- beidskrach^ denken we hier b.v. om Engeland, dat dorst iaar menschelijken arbeid. Spreker wijst erop, dat de heer Bakker uit Friesland komt. Daar worden de Algemeene Vergaderden beter bezocht dan hier, ook die der Afdelingen- Laat ook hier Friesland ons opwekker r laten wij ons deze provincie ten voorbeek! -stellen. 8 Rondvraag De het l Commissaris der Koningin, zegt den Voorzittil hartelijk dank voor diens vriende lijke wo eden. Spreker wijst erop, nog slechts eenige nAanden in dit gewest te zijn. Hij kent dus den Eeeuwschen Landbouw niet,doch spre ker zegt Ir over verheugd te zijn straks te kun nen aanfchouwen wat deze voortbrengt. Spre ker besjèit met de beste wenschen voor het 'groote worsteling der agrarische bevolking be- j welslagun van de tentoonstelling in September ginnen, om zich onder het dwangjuk weg te a-S- (Applaus). .strijden. De geest der vrijheid, de prikkel tot De Voorzitter vestigt tot slot de aandacht y vooruitgang door den Schepper het schepsel I n°gma;l-|s op Amerika. Spreker roept de aan- ingeschapen, laat zich niet ongestraft dooden. j wezigenjtoe: brengt straks Uwe tenten mede Wie zijn hand uitsteekt naar de land- en naar delburg; doet alles wat mogelijk is tuinbouw om te socialiseeren, die ontneemt de om de E^ote tentoonstelling te doen slagen, agrariër, de hem van Qod ingeschapen vrij- j Zeelapfl moet bloeien; het is een der hoekstee- heidsgedachte, die ontneemt hem den wieksla^ nen Vc"P ons land- En wanneer het bloeit, dan om te komen tot de volle ontplooiing van de I is dat Vw werk- van God gegeven menschelijke krachten. i Hietfia sluiting. Men blijve van de bedrijven, die een indivi- dualistisch karakter hebben, af. Allerlei. Zeker kan er wel doelmatig worden gepro- i N,tTIONALE SCHIET W F D'sTffllTtFN duceerd en kunnen de producten dichter bij Tu oLlilbt WEDSTRIJDEN den consument worden gebracht, kunnen eenige I mtgesfehreven door de Koninklijke Scherp- tusschenschakels worden gemist en kan de schu'ters-Vereeniging „Vlissingen" te Vlis- singct ter gelegenheid van de PROVINCIALE LANDBOUWTENTOONSTELLING, te hou den m 13, 14, 15, 16 en 17 September a.s., van 'smolgens tien tot 's avonds 6 uur, op de Militaire Schietbaan van het Schietterrein in de onmJkiellijke nabijheid van het Tentoonstel- lingJprrein. Er zal geschoten worden op ba nen fan 200 en 100 Meter, alsmede met Mar- ga, fuks- en Cylindergeweren. Alle Schietver- eenijingen, Burgerwachten en Vrijwillige Lanastormafdeelingen worden uitgenoodigd tot iet zenden van vijftallen als Korpsschut- ters. Het Schietterrein is gemakkelijk te bereiken van de treinen en booten per electrische tram VlissingenMiddelburg, vice-versa, welke op verzoek aan den conducteur bij het Schietter rein zullen stoppen. bedrijfsverhouding tusschen arbeiders en boe ren anders worden; die dit ontkent houdt vast aan star conservatisme, dat zich wreekt op het bedrijf zelf. Spreker wijst er op, dat men met socialisa tie hoopt te bereiken het einde van den strijd tuschen kapitaal en arbeid, het bijbrengen van den gemeenschapszin en vermeerdering van productie. Dit laatste zal niet geschieden, om dat de mensch inderdaad werkschuw is, wat het gevolg is van den val in het paradijs. In deze zondige wereld waar het egoïsme in de menschenharten zetelt zal de greep naar dit ideaal telkens mislukken. De arbeiders worden niet in de richting van gemeenschapszin ge stuurd, en Dr. Van der Waarden zegt in een zijner brochures, dat de arbeiders in den eer sten tijd enkel idiëel voordeel zullen hebben, maar zullen zij daarmede genoegen nemen. Ware dit zoo en leefden de menschen uit hooge beginselen, dan zou socialisatie mogelijk en gewenscht zijn. Spreker ziet in de socialisatie gedachte iets goéds, namelijk het gevoel, dat de menschheid zijn paradijs verloren heeft, de ui Marktbericht Rotterdam, 22 Augustus 1921. VLAS. Aangevoerd uitsluitend schoon: van Blauw 820 st.; van Groningsch st.; van Hol- tiijg van het zuchtend schepsel het onbewust i landsch geel 170 st.; van Wit 700 st.; van Dauw- verïangénrnaar God. Hii ziet daarin als Chris- v* rot*, toe st. ■angémnaar God. Hij ziet daarin als Chris- f 100 ten een heerlijke bevestiging van zijn geloof, ^AARDAPPELEN. Eigenheimers ƒ5,056,25 want ook de Christenen zoeken een paradijs, en weten, dat zij het eenmaal zullen vinden in de nieuwe wereld. En deze verwachting moet hen prikkelen om ook hier beneden de rechte verhoudingen te willen trekken, zulks in Gods naam. De socialisatiegedachte is niet nieuw, reeds de Grieksche wijsgeeren hielden zich be zig met het vraagstuk der rechtvaardige ver deeling der goederen, en men vindt de ge dachte terug in den strijd tusschen patriciërs en plebejers, in den opstand van het kaas en broodvolk ten tijde der Hoeksche en Kabel- jauwsche twisten. Geen enkele groote geest heeft zijn uitgebeeld maatschappelijk stelsel, hoe schoon ook geteekend, ooit in werkelijkheid zien uitleven, omdat dit niet mogelijk is in de ze zondige wereld. De werkelijke broederschap is enkel in Christus bestaanbaar. Men mag de menschen geen paradijs voorspiegelen, dat zij hier beneden niet zullen aanschouwen. De jammer der gevallen wereld aldus ein digde de heer Bakker, zal slechts overwonnen worden door Goddelijk ingrijpen van omhoog. Dat is de allerlaatste worsteling van God met de wereld, en wij zien een nieuwe menschheid staande en lofzingende voor den troon van den Allerhoogste. Daar en daar alleen wordt het smachtend verlangen, naar een geheiligde broederschap voor eeuwig vervuld. (Applaus). De heer j. W. van Oeveren, lid Dagelijksch j Bestuur, zegt, in aansluiting op de rede van i den heer Bakker, diens standount ten aanzien heer Bakker, diens standpunt ten aanzien van de socialisatie te kunnen deelen. Spreker zegt een rijke ervaring te hebben opgedaan gedurende de 40 jaar, dat hij zelf een land- Bouwbedrijf leidde. Het egoïsme prikkelt en de Socialisatie doodt de energie. Spreker herhaalt .wat hij het vorig jaar zeide: in den crisistijd :bleek, dat, men nog niet bewaren kon, wat de landbouw' geproduceerd had. Duizenden kilo's «en mudden zijn verloren gegaan, omdat het éigen belang niet in het spel was. Wat wil dan de gemeenschap gaan produceeren? (Applaus), i De heer Bakker zegt, dat hij veel vragen verwacht had. Spreker zegt wel te mogen aan nemen, dat men met hem instemt. Den heer Van Oeveren merkt spreker c/p, dat we verschil tnoeten maken tusschen egoïsme en eigen be lang. Eigen belang leidt tot productievermeer dering, egoïsme leidt tot socialisatie. Spreker wijst erop, dat er in het algemeen meer orga nisatorisch leven onder de landbouwers moet komen. Evenwel niet mag alleen de producent beschermd worden. Als men den consument uit het oog verliest, leidt dit tot socialisatie. Spreker wees er voorts nog op, dat men de ^beiders in de goede richting ontwikkelen t loet; dit is ook het belang van den boer. De Voorzitter zegt den heer Bakker dank »or diens interessante rede. 't Vorig jaar Is c t onderwerp ook aan de orde gezien; we hebben het nu weer eens anders belicht gezien. Het vraagstuk is zeer zeker een ailerbelang- Btauwe Eigenheimers ƒ5,60ƒ6,50. ZADEN. Ljjnzaad 24—26,'bruin Mosterd zaad ƒ30—ƒ32, geel Mosterdzaad ƒ21—ƒ23; Ka nariezaad ƒ14ƒ15; Karweizaad 28ƒ30; Maanzaad 4446. INLANDSCHE GRANEN Tarwe. Weder ruim aang-evoerd, tot iets hooger prijs verhandeld, goe de kwaliteit 18ƒ19; afwijkende kwaliteit 16,5017,50. Rogge prijshoudend 17,5018,50. Gerst zomer winter onveranderd 15,5016; Chevalier iets lager ƒ18,70—19; Haver onver- endeï® ƒ15,25—15,75. Peulvruchten. IKeine groene Erwten belangrijk lager en niet geheel opgeruimd ƒ24—ƒ29; uitge zochte partijen hooger verkocht, alles per 100 KG. VEEMARKT. Rotterdam, 23 Augustus. Op de veemarkt van heden waren aangevoerd: 244 paarden, 9 veulens, 1312 magere runderen, 517 vette idem, 632 vette- en graskalveren, 335 nuchtejjfc kalveren, 202 schapen en lammeren, 111 varkens, 378 biggen. Prijzen voor: vette Koeien: le kw. ƒ1 75f 1 8-5 2e kw. f 1,701,60, 3e lew. 1,50—1,40; Ossen le kw. 1,70—1,85, 2e kw. 1,651,15, 3e kw. ƒ1,45—ƒ1,35; Stieren le kw. ƒ1,50ƒ1,40 2e kw. ƒ1,30—ƒ1,20, 3e kw. ƒ1,10-; Kalveren le kw. ƒ2,10—ƒ2,30, 2e kw. 1,95—1,80, 8e kw. 1,73—f 1,50. Prezen voor melkkoeien: ƒ325—ƒ650; kalf- koeien ƒ350—ƒ675; Stieren 175ƒ550; Pin ken ƒ150—ƒ200; Graskalveren ƒ45ƒ165; Vaar zen ƒ150ƒ250; Werkpaarden ƒ175ƒ500; Slaehtpaarden 125—200;^Hitten 150—275; nuchtere .Kalveren ƒ12—ƒ24; Fokkalveren ƒ22— ƒ38; Biggen ƒ10ƒ24; Overloopers ƒ2245. Rubriek voor de Coöperatieve Landbouwvereeniqing „Eiland Walcheren". Onder verantwoordelijke redactie dezer vereeniging.) A/V DUN OEK VAN D N AERT. Bestellers van katizout, super en slakken- meel, die dit nog niet hebben opgehaald ver zoeken wij dit spoedig ie doen. Het katizout is zeer in prijs gedaald, en het is niet zeker dat we dezen lagen prijs houden; het verdient allicht aanbeveling hiervan gebruik te maken Er hebben reeds eenige leden Chili op hunne weilandep uitgestrooid, maar ik hoor ook, dat sommigen meenen, dat het te laat is; dit is volstrekt niet het geval. U zult verbaasd staan over het resultaat der bemesting. Denk er ech- !fr ou-Vdat het gras droog moet z'jn, wanneer de Chili uitgestrooid wordt. Ook voor tuin bouwers is het van belang, bij de schaarschte aan groenten, Chili aan te wenden. Laten de leden niet tot het laatste oogenblik wachten hun benoodigde cementbuizen aan te schaffen, maar dit thans te doen, nu er voor raad is. De prijs is verminderd. Ph,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1921 | | pagina 3