HEUMATIEK
E. C. OGGEL en ZOON - AXEL
OGGEL'S KOFFIE
WEK UW LEVER-GAL OP
H.H. WINKELIERS.
Voordo Vrouwen
We hebben al koude dagen
te verwachten.
Boefje ontvangt in Marlot.
D
i v e r s e n
Kiest dus OGGEL'S KOFFIE en THEE
voor Uw zaaL so
Pas op Er is een R in de maand....
r-pr
01
de R van
Rauw weer op komst. Ge voelt het aan
Uw rheumatiek. Waarom zoudt ge nog
langer door 't leven gaan als 'n wande
land weerglas, met scheuten en pijn bij
iedere aanwijzing van ander weer? Het
rheumatiekseizoen staat voor de deur,
maar het is nü nog tijd. Neem Kruschen
Salts. De aansporende werking van
Kruschen's zes minerale zouten op
lever, nieren en ingewanden heeft een
weldadige invloed op Uw heele gestel.
Dat komt omdat die tot nieuwe werking
opgewekte organen Uw bloed zuiveren
van alle overtollige schadelijke zuren,
die zich nu ophoopen in het gestel en
oorzaak zijn van Uw klachten. Begin
vandaag Uw kuur, om straks te ervaren,
dat ge vrij blijft van de ondragelijke
pijnen, die U nu het leven vergallen.
Kruschen Salts, verkrijgbaar bij apo
thekers en drogisten a f 0.40, f 0.75 en
f 1.60 (extra groot pak). Fabrikanten:
E. Griffiths Hughes Ltd., Manchester
(Engeland). Opgericht 1756.
(38)
Wat eten we eiken dag?
ZONDAG
Londonderry-soep, varkenslappen,
andijvie, aardappelen, chocolade-vla
MAANDAG
Casseler rib, spersieboönen, aard
appelen, fruit.
DINSDAG.
Stoofschotel, worteltjes, rijst met
bessensap.
WOENSDAG
Roastbeef, spinazie, aardappelen, fruit
DONDERDAG
Haché, aardappelen, gegratineerde
bloemkool, appelmoes.
VRIJDAG
Aardappelsoep, eierpannekoeken, ge
mengde sla
ZATERDAG
Koud vleesch, snijboonen, aardappe
len, fruit.
Stoofschotel
Ongeveer 250 G. vleeschresten, 2
eieren, 2 d.L. melk, 1 KG. koude ge
kookte aardappelen, 20 G. boter, 2 thee
lepels Maggi's Aroma.
Schrap al het vleesch van het been en
hak het fijn. Snijd de koude aardappe
len in heel dunne plakjes. Smeer een
vuurvast schoteltje in met wat boter,
leg hierin laag om laag de aardappel
schijfjes en het vleesch. Klop de eieren
met"de melk en de Maggi's Aroma. Giet
dit mengsel over het schoteltje. Verdeel
de rest van de boter er in kleine
klontjes op. Zet het schoteltje een half
uurtje in een matig warmen oven.
Gegratineerde bloemkool
1 groote bloemkool of 2 kleinere, Vi
L. bloemkoolwater, 1 Maggi's Bouillon
blokje, 40 G. bloem, 40 G. boter, 2 eet
lepels geraspte kaas
Maak de bloemkool schoon en kook
ze gaar. Neem de bloemkool uit het
vocht, laat ze uitdruipen en leg haar in
een vuurvaste schotel. Verwarm roeren
de boter en bloem, voeg er langzaam
steeds roerende het bloem water U/2
liter) waarin het Maggi's Bouillon
blokje werd opgelost, bij, laat het sausje
even doorkoken en giet het over de
bloemkool, die zoo veel mogelijk in haar
geheel met de bloem naar boven in een
vuurvast schoteltje werd gelegd. Strooi
er de geraspte kaas over en laat het
schoteltje even in de oven zacht kleuren
October mag ons in 't begin alleen
nog maar een herfstgevoel geven
spoedig mengt zich daarin ook al de ge
dachte aan den naderenden winter.
Vooral tegen den avond en die valt
na het verzetten van de klok al ver
rassend snel in! kan een een kleu
merige gewaarwording ons doen ver
langen naar iets warms: naar een op
wekkend kopje bouillon b.v. bij onze
thuiskomst van kantoor, school of an
dere werkplaats of wel, naar een
smakelijk bordje soep als inleiding van
den maaltijd
Zelfs in dezen tijd behoeft dit ver
langen werkelijk niet gerangschikt te
wórden onder de buitensporige wen-
schen, waaraan we maar liever geen ge
hoor moesten gevenintegendeel:
zoo'n kopje bouillon geeft een prachtige
gelegenheid om een restje groente-
kooknat, dat anders wellicht in den
gootsteen terecht zou zijn gekomen, nog
op smakelijke wijze te benutten. Aard
appelwater zou op dezelfde manier
dienst kunnen doen, maar dat hebben
we immers niet meer in de keuken, nu
we de aardappelen slechts met een bo
dempje water opzetten!
Groente-bouillon dus, hetzij van één
soort of als een mengsel van verschil
lende restjes kooknat; als de beschik
bare voorraad niet mocht kloppen met
het gewenschte aantal kopjes, dan is
het ontbrekende gemakkelijk aan te
vullen met wat kokend water, waarin
een paar Maggi's Bouillonblokjes zijn
opgelost: de tractatie wordt er des te
smakelijker door!
Nu we toch spreken over bouillon,
soep en restjes, ligt het voor de hand,
dat we nog even aan een paar mogelijk
heden herinneren, die ons bijna zonder
onkosten helpen aan een bordje soep. In
dit geval betreft het de restjes bruine
boonen-, witte boonen- of capucijner-
nat, waarschijnlijk met nog wat over
gebleven peulvruchten er in: daarvan
zijn op een doodeenvoudige manier aller
lei smakelijke variaties te bereiden, zoo
als de volgende recepten u zullen doen
zien.
Bruine-boonensoep anders dan
gewoon.
1 L. bruine-boonennat met een klein
restje bruine boonen, 1 tablet
Maggi's Champignonsoep
Breng het boonennat met de boonen
aan de kook. Wrijf intusschen het soep
tablet fijn en meng het met koud water
tot een gelijk, dun-vloeibaar papje;
giet het menghel in het kokende boonen
nat en laat de soep op een zacht vuur
20 minuten doorkoken.
Giet, wanneer een gezeefde boonen
soep wordt gewenscht, het kokende
boonennat in een zeef en wrijf er goed
al de boonen door, totdat alleen de
schilletjes achterblijven; breng dan het
gezeefde vocht weer aan de kook en
voeg er het aangemengde soeptablet bij
Naar verkiezing laten zich op dezelfde
wijze ook Maggi's Mock-Turtle- en
Maggi's Ossehstaai-tsoeptabletten ge
bruiken: de soep krijgt dan een meer
pikanten smaak.
Capucijnersoep met tomatensmaak.
1 L. capucijnerkooknat met wat
overgehouden capucijners, 1 tablet
Maggi's Tomatensoep of Maggi's
Rij st-met-tomatensoep
Breng het capucijnernat met de capu
cijners aan de kook, doe het in een zeef
en wrijf er goed alle capucijners door,
zoodat alleen de schilletjes overblijven;
breng dan het gezeefde vocht opnieuw
aan de kook.
Wrijf het soeptablet fijn en meng het
met koud water tot een dunne pap; giet
die in de kokende vloeistof en Iaat de
soep op een zacht vuur nog 20 minuten
doorkoken.
Witte boonensoep met verschillende
mogelijkheden.
1 L. witteboonennat met wat over
gehouden boonen, 1 tablet Maggi's
Selderij-, Kerrie-, Londonderry- of
Tomatensoep.
Breng het witteboonennat met de
boonen aan de kook en zeef het zóó,
dat alleen de schilletjes achterblijven;
laat het daarna opnieuw aan de kook
komen.
Wrijf een van de bovengenoemde soep
tabletten fijn, meng het met koud water
tot een gemakkelijk vloeibaar papje, giet.
dat in de kokende vloeistof en laat de
soep op een zacht vuur nog 20 minuten
doorkoken.
en u zult 's morgens uit bed springen,
gereed om bergen te verzetten.
lederen dag moet uw lever een liter lever-
gal in uw ingewanden doen vloeien. Wanneer
deze stroom van lever-gal onvoldoende is, ver
teert uw voedsel niet, het bederft. U voelt u
opgeblazen, u raakt verstopt. Uw lichaam is
vergiftigd, u voelt u beroerd en ellendig, u
ziet alles zwart.
De meeste laxeermiddelen zijn slechts lap
middelen. U moet CARTER'S LEVER-PIL
LETJES nemen om deze liter lever-gal vrij te
doen vloeien en u zult u een geheel ander mensch
voelen. Onschadelijk, plantaardig, zacht, on
overtroffen om de lever-gal te doen vloeien.
Eischt Carter's Lever-Pilletjes bij apothekers
en drogisten, f. 0.75.
(13)
Gehoorzaamheid vóór alles
De kleine jongen had van een gierigen
heer toestemming gekregen om tegen
een vergoeding, die aan de welwillend
heid van mijnheer werd overgelaten, de
sneeuw voor het huis weg te ruimen.
Toen hij klaar was en de straat er keu
rig bij lag, ontving hij vijf centen. Hij
pakte ze aan, zei niets en keerde zich om
om weg te gaan.
Hé, hé! zei de heer, wat zegt een
kleine jongen, wanneer hij vijf centen
heeft gekregen voor het sneeuwruimen
Vader heeft gezegd, antwoordde het
ventje vinnig, dat ik geen leelijke woor- f
den mag gebruiken.
ANNIE VAN EES VERTELT VAN HAAR
FILMERVARINGEN.
Welke lessen zij uit dit werk geput heeft
En hoe zij terwille van de camera een
offer moest brengen
In het villapark Marlot, vlak bij Den
Haag, hebben wij op een van de mooie
herfstdagen en met veel zon, welke de
bladeren van goud doet schijnen. Boefje
opgezocht. Annie van Ees. Zij woont
daar op de hoek van een van de ko
ninklijke lanen in dit weelderig kwartier
Eiken morgen'ziet men haar, op weg
naar de repetities. Men kijkt naar haar
eenvoudig mantelpak, haar slanke ge
stalte en kortgeknipt haar en men heeft
lust haar kortweg Boefje te noemen.
Nooit was zij trouwens voor het publiek
meer Boefje, dan nu immers: binnen
kort zal de première gaan van de film,
waar men al lang naar uitziet, eindelijk
zal men den Rotterdamschen straat
jongen op het witte doek zien.
Annie van Ees zit tegenover ons in
de ruime met veel smaak ingerichte
kamer. Wij kijken naar haar bruin ge
zicht, de glinsterende oogen en het
korte stugge haar. Werkelijk, niet alleen
op het tooneel en bij de film heeft zij
iets jongensachtig, óók in het gewone
leven. Zij vertelt ons van haar ervarin
gen bij deze eerste rolprent, welke zij
maakte. Eerst verzekert zij, heel ernstig,
bizonder ingenomen te zijn met het
werk voor de film: „Ik had niet ver
wacht, dat ik van de omgeving zou gaan
houden, misschien vond ik die zoo pret
tig, omdat het weer eens wat geheel
anders was".
Je doet bij de film", vervolgde Mevr.
van der Lugt, „zulke aardige en inder
daad leerzame ontdekkingen. U weet, als
men op het tooneel bezig is, dan hoeft
er maar iets te gebeuren, het omvallen
van een plank achter de coulissen, of
je denkt: „O Goden, ik ben er uit
Dat leer jé bij de film gauw af. Er is
immers voortdurend een vreeselijk la
waai. In het eerst kijk je een beetje
vreemd om je heen, je schrikt van al
die stemmen enje begrijpt er niet
veel van. Na een poosje weet je precies
waar het om gaat en dan kijk je zelfs
heel bestraffend in de richting van den
een of anderen electricien, die een aan
wijzing maar niet kan begrijpen. Dan
ben je op den goeden weg. Je voelt je
deel van dit groote geheel. Met zoo'n
ontdekking kan je op het tooneel niet
anders dan je voordeel doen"
„Er is nog iets anders, U moet weten,
ik was erg benieuwd hoe ik het zou
vinden, nu weer een stukje uit het mid
den van de film te moeten spelen en
dan weer uit het begin of zelfs het slot.
Maar daar heb ik geen last mee gehad.
Wanneer je een tijd lang gerepeteerd
hebt en de regisseur geeft eindelijk be
vel met de opnemingen te beginnen, dan
weet je ook, dat het erop aankomt. Je
concentreert je geheel op het te spelen
gedeelte enwel, dan gaat het van
zelf. Dat was een prettige ervaring, die
ik in het begin al heb opgedaan en die
mij veel moed heeftgegeven".
„Dus, merken wij op, er waren ge
lukkig weinig moeilijkheden".
„Het viel bizonder mee, maar ik
ben moeten beginnen met het brengen
van een offer. Ze hadden voor mij, toen
met de verfilming begonnen werd, een
pracht van een pruik gemaakt, die het
op het tooneel uitstekend gedaan zou
hebben. Op de film daarentegen bleek
het een fiasco. Er zat dus niets anders
op: mijn haar moest er af
Wij haasten ons te verzekeren, dat
zelfs dit de gratie van de gastvrouw
niet anders dan verhoogen kan.
En Mevrouw v. d. Lugt vertelt verder:
„Voor de film was er nog een andere
moeilijkheid. Mijn mond is voor een
jongen helaas veel te klein. Op
het tooneel is dat niets. Met wat
schmink is het zoo in orde. Maar op het
doek leek het wel alsof ik mijn lippen
Beseft thans het groote nut Uw KOFFIE en THEE
te betrekken van de Zeeuwsch-Vlaamsche Koffiebranderij
in Uw onmiddellijke omgeving verkrijgbaar.
Geen gevaar voor stagnatie op trein of boot. Eventueel door
U zelf af te halen in uitersten nood.
Voorraden berekend op langen termijn.
heel slordig met roode jam had inge
smeerd. Toen heeft men er iets heel
slims op gevonden. Op vernuftige ma
nier heeft men mij eenhazelip ge
geven. En bij de opnemingen heb ik nu
precies de mond. die ieder echt boefje
zou kunnen hebben".
„En javoor het overige deed ik
als op het tooneel. Als je „Boefje" acht
honderd maal gespeeld hebt, dan weet
je je langzamerhand wel als een jongen
te bewegen. Het spel moest voor de film
natuurlijk wel wat stiller. Maar om mij
dat te vertellen, had ik ook een uitste
kenden regisseur. Detlef Sierck kent
zijn vak door en door en hij kan je
prachtige dingen zeggen. Wat een ge
duld heeft hij en wat een rust gaat er
van hem uit. Ik ben, geloof ik, heusch
niet zoo gemakkelijk, bovendien, mijn
man heeft mij altijd geregisseerd en
daar raak je aan gewend, maar het sa
menwerken met Sierck vlotte voortref
felijk. Hetzelfde geldt trouwens voor
Farkas. Na dit werk heb ik goed be
grepen. wat het zeggen wil. als de
Amerikaansche sterren volhouden: „Ik
wil mijn eigen regisseur en cameraman
hebben".
„Nu graag iets over de vreemde er
varingen, die U zeker zult hebben op
gedaan". zoo vragen wij mevrouw van
der Lugt.
Annie van Ees lachte. ..Gekke dingen
gebeuren er altijd bij de film, en som
mige zal ik mijn heele leven blijven
onthouden. Zoo bijvoorbeeld, wanneer
Boefje door zijn ouders in de W.C. is
opgesloten. Hij klimt door het raampje
naar buiten en vlucht over de daken.
Wij moesten voor die scène naar Rot
terdam. Naar een van de drukste en
armetierigste gedeelten van de stad. In
de Vlasgang, die ligt in de wijk achter
de Delftsche poort, werd er gefilmd. Er
was een geweldige belangstelling. Alles
wat een pet op had, was komen kijken.
Er werden opmerkingen gemaakt als:
„Hé. ik weet toch wel, dat je geen knul
bent". Maar veel grappiger was het ge
sprekje, dat een van de medewerkers
heeft afgeluisterd. Twee Rotterdammers
keken toe. staarden mij eens goed aan
en zeiden: „Ik wist niet, dat van der
Lugt zóó'n jonge kerel was". Vindt U
dat niet aardig? We hebben er erg om
moeten lachen".
En toen kwam eindelijk de opname.
U moet weten, ik heb het vertikt een
plaatsvervanger te nemen. Als ik Boefje
speel, dan heeft het publiek er recht op,
mij en mij alleen te zien. Zoo dacht ik
er over: geen trucjes! Dat beteekende
dus, dat ik door dat W.C. raampje moest
klauteren, over de daken verder gaan en
tenslotte langs een muur naar beneden.
Ik moet U zeggen: ik voel mijn spieren
nog! Met mijn kind speel ik graag voet
bal, maar deze gymnastiek heeft wel
heel veel van mij gevergd. Toch had ik
dit voor het publiek over. Het merkt
immers onmiddellijk, dat er een ander
klautert, als men een „doublé" neemt.
En moeten de menschen soms gelooven,
dat ik niet durf? Zoo ben ik in het
Zuiden ook netjes uit het klooster ge
vlucht, weer langs de muur naar be
neden"
Annie van Ees zweeg even, en toen
zei ze: „En nu is de film klaar, ik heb
er héél prettig aan gewerkt. En ik ver
lang nu nog maar één ding: de première
Het zal wel gek zijn een heele avond
naar je zelf te kijken, maar het zal te
gelijk een grappige sensatie wezen. En
wanneer het mij verveelt, kan ik altijd
naar de menschen in de zaal zien. Want
als ZIJ toonen geboeid te zijn door
Boefje op het witte doek, dan kan IK
tevreden met mijn werk doorgaan".
MENEER KWAM OM SPUITWATER.
Veertien dagen lang verdween er uit
een slijterij aan den Bosch en Lommer
weg te Amsterdam iederen morgen een
kruik jenever en eerst bij de dertiende
flesch kwam de winkelier tot deze ont
dekking, waarbij het hem te binnen
schoot, dat er al die dagen een meneer
om spuitwater was geweest. Hij bracht
steeds een leege syphon mee, die dan
werd omgeruild voor een volle. Hiervoor
ging de winkelier den gang in naar zijn
voorraadkelder. Kwam hij terug, dan
stond de klant nog steeds op dezelfde
plaats in den winkel en betaalde tegen
in ontvangstneming van de syphon zijn
veertien cent.
Deze merkwaardige samenloop vaii
omstandigheden vertelde de winkelier
aan de politie, de recherche van het
bureau Admiraal De Ruyterweg inte
resseerde zich sterk voor dezen diefstal,
die blijkbaar niet zonder raffinement
werd uitgevoerd. De jeneverkruiken
werden nl. zooveel mogelijk op uiteen-
loopende plaatsen en rekken in den
winkel weggenomen.
Dezer dagen zat een rechercheur
achter de toonbank gedoken en om 10
uur 's morgens verscheen de spuitwater
klant met een onschuldig gezicht in de
zaak. De winkelier was even beleefd als
anders. Hij verdween in zijn kelder en
even later greep de klant de begeerde
kruik. Hij was echter op hetzelfde mo
ment in den greep van de politie, waar
uit hij niet meer loskwam voordat de
celdeur achter hem dichtsloeg.
(Maasbode)
Overtroefd.
Een Amerikaan poogde 'n Engelsch-
man met de meest onwaarschijnlijkste
verhalen te overbluffen. Ten slotte werd
't den laatste te machtig en hij vertelde*
op zijn beurt
Toen ik op een keer van Amerika te
rug kwam, heb ik op de boot gehengeld
in den Atlantischen Oceaan en een
reusachtige visch gevangen, maar den
naam ben ik vergeten.
Misschien was het een walvisch, zei de
Amerikaan, ietwat ironisch.
Nee, zei de Engelschman doodleuk, die
gebruikte ik als aas.
De medeplichtige.
Rechter tot getuige Dus u zegt, dat
deze man u beroofd heeft. Kunt u uit
de artikelen, die hier voor mij op tafel
liggen, uw eigendommen aanwijzen
Getuige Jazeker, Edelachtbare, dien
zakdoek bijvoorbeeld. Daar staat een B.
op. Die is van mij.
Rechter: Dat er een B. op staat is
nog geen bewijs. Ik heb óók een zak
doek met een B erop
Getuige, enthousiast: Dat komt uit:
ik mis er twee!
Altijd mis.
De man stond terecht wegens diefstal.
De rechter stelde vast, dat 't een buiten-*"*
gewone brutaliteit was om op klaar
lichten dag een winkelruit in te slaan
en de daarachter geëtaleerde goederen
te plunderen.
De man verdedigde zich: Vroeger heb
ik dat eens gedaan in een stikdonkeren
nacht en toen moest dit gelden als een
bezwarende omstandigheid. Hoe men 't
ook doet, 't is altijd mis
Niet gerust
Sir John Simon, Engelsche kanselier
van de schatkist, debuteerde in het
leven als advocaat. In het begin van
zijn rechtskundige loopbaan moest hij
een keer pleiten in een zaak, die de ver
ruiming bedoelde van de grenzen van
een dorp. Hij won de zaak Enkele dagen
later kwam hij in het betreffende dorp
een kapperszaak binnen met de bedoe
ling om zich te laten scheren.
De barbier herkende hem. T* -iei hij
dat hebben wij dus aan u t
dat ik een shilling meer heb te
in de gemeentebelasting.
En op een weinig vriendelijke
vroeg de man kort en bits: Sche
knippen?
Knippen alleen, antwoordde S?
Simon.