No 4243
Vrijdag 14 April 1939
33ste Jaargang
le Radiorede van den Minister van Economische Zaken
omtrent de landbonw-crisispolitiek.
net resultaat vau du kip-
ziyer vuuijaars-musse.
Nieuwsblad voor Oost Zeeuwsch- Vlaanderen
Verschijnt eiken Vrijdag
Spijsverteringsstoornissen
plaagden hem.
Geniet thans een blakende
gezondheid.
De Coloradokever
ZEEUWSCHE KOERIER
Bevat het voornaamste nieuws uit de Provincie, Binnen- en Buitenland, Wetenswaardigheden voor de Huisvrouw,
Kerknieuws, Burgerlijke Standen, Hoog- en Laagwatergetij, Lichten op, Anecdoten enz. enz.
Abonnementsprijs voor Oost Z.-Vlaanderen f 1.50 p. j. of 15 ct. per maand. Franco p. p. f 1,75 p. j. Abonné's ontvangen gratis ons Algemeen Advertentieblad voor O. Z.-Vlaanderen en kunnen zich
door bijbetaling van slechts 50 ct. p. j. tevens abonneeren op het officieel Raadsverslag van Sas van Gent. Zetel: SAS VAN GENT. TELEF. 15 (doorverb.) POSTREKENING 52419
Gezien het vele wanbegrip en mis- zijn producten een zoodanige opbrengst
verstand, dat inyakp de Regeerings-te verschaffen, dat zijn productiekosten
maatregelen ten behoeve van den land- werden goed gemaakt (zgn. richtprijs),
bouw nog heerscht, is de Minister van
Economische Zaken voornemens in een
4-tal radiovoordrachten een uiteen
zetting te geven van de landbouw-
crisispolitiek.
Dinsdagavond hield de Minister zijn
eerste lezing, waarbij hij een algemeen
overzicht gaf van de redenen, die de
Regeering tot deze maatregelen hebben
genoopt, hun inhoud en hun doel.
De Minister gewaagde van de alge-
meene belangstelling voor de landbouw
crisismaatregelen, begrijpelijk, omdat
ieder Nederlander er den invloed van
ondergaat, niet alleen de boer, de tuin
der, de bollenteler, de boom- en bloemen
kweeker, de kippenfokker, de haring-
of garnalenvisscher (ook de visscherij
valt onder deze maatregelen), maar ook
tal van l|xndelaren en fabrikanten, zoo-
als de graanhandel, dé margarine-, vet
en olie-industriè, de in- en uitvoer
handel van landbouwproducten, terwijl
wegens den invloed dien deze maat
regelen op den prijs hebben, ook de
consument dagelijks de werkfng ervan
ondervindt. De aanleiding tot het re-
geeringsingrijpen in het licht stellende,
herinnerde Spreker aan den prijsval der
landbouwvoortbrengselen in de jaren
1929-1931. Zoo daalde de buitenlandsche
tarwe op de Amsterdamsche en Rotter-
damsche markt van f 14.75 per 100 kg
in 1927 tot f 12,25 in 1929, tot f 9.67 in
1930 en tot f 5.55 in 1931. En de in-
landsche rogge op de Groningsche
markt zakte van f 9.36 in 1929 tot
f 4.76 in 1931, terwijl ook bij de vee
houderij en de zuivel de prijsdébacle
zich weldra deed gevoelen. Vette var
kens, die in Rotterdam in 1929 nog
f 0.83 per kg levend gewicht op
brachten, deden in 1931 f 0.43, in 1937
zelfs slechts f 0.28. De wereldmarkt
prijs voor boter verminderde van f 2.04
tot t 0.95 per kg in de jaren 1929-1932,
daalde verder tot f 0.60 in 1933 en tot
f 0.44 in 1934.
De groQte nood, waarin de landbouw
door deze sterke prijsdaling kwam te
verkeeren, deed verwachten, dat, in
dien geen maatregelen tot hulp ge
nomen werden, de géheele boerenstand
ih Nederland ten onder zou gaan en
het land weldra braak zou komen te
liggen met zeer funeste gevolgen voor
geheel Nederland, hetzij men al of niet
rechtstreeks bij den landbouw was be
trokken. Immers omstreeks y3 van de
geheele bevolking is direct of indirect
van den landbouw afhankelijk. Boven
dien zou .aan het economisch bezit van
Nederland groote schade zijn toege
bracht, indien vruchtbaar bouw- en
weideland braak kwam te liggen, om
van de gevaren, welke uit een derge
lijke» toestand in geval van oorlog voor
de voedselvoorziening van ons volk
zouden ontstaan, niet te spreken. Daar
om besloot de Regeering tot het ver
leunen van steun om den landbouw
voor ondergang te behoeden. De mid
delen hiertoe wilde hij in hoofdzaak
verkrijgen door de landbouwproducten
met een heffing te belasten, waardoor
de prijzen zouden stijgen. Dit was vol
komen gemotiveerd, aangezien de prij
zen zoodanig waren gedaald, dat d(
consument er abnormaal profijt var
trok, terwijl de boer zelfs de kosten var
voortbrenging nog niet vergoed kreeg
een ook sociaal niet te rechtvaardiger
toestand
Poor nu verschillende producten al
h.v. heter, rund- en varkensvleesch
suiker, met een heffing te belasten ei
andere producten zooals b.v. brood or
andere wijze in prijs te doen stijgen
bereikte men, dat eenerzijds de consu
ment voor de producten zooveel moge
lijk de Nederlandsche productiekoster
betaalde en anderzijds gelden beschik
9 Jrartuueo om aan den boer voor
Van de zijde der consumenten is op de
landbouw-crisismaatregelen vaak de
critiek uitgeoefend, dat zij de kosten
van levensonderhoud hebben doen stij
gen. Deze critiek is niet billijk. Men
ziet daarbij voorbij, dat deze maat
regelen geen extra-belasting beteeke-
nen, maar dat zij dienen om te voor
komen, dat de consument ten koste van
den boerenstand van de abnormaal
lage prijzen zou profiteeren.
Aan den anderen kant wordt van
landbouwzijde wel beweerd, dat hetgeen
de boer voor zijn producten ontvangt,
niet meer is dan de wereldmarktprijs.
Ook dit is niet juist. De maatregelen
toch zijn er op gericht den boer zijn
productiekosten zooveel mogelijk te ver
goeden en waar deze kosten in ons land
in het algemeen hooger liggen dan in
de overige landen, ontvangt de boer dus
ook meer dan de wereldmarktprijs.
Boter kost b.v. op het oogenblik op de
wereldmarkt f 0.80 per kg, de Neder
landsche boer ontvangt echter een
prijs van f 1.45 in den winter en
f 1.30 in den zomer.
De twee beginselen van de genomen
maatregelen zijn dus:
lo. de boer moet zooveel mogelijk zijn
productiekosten vergoed krijgen.
2o. de consument moet voor de pro
ducten zooveel mogelijk de Nederland
sche productiekosten betalen.
Op den duur bleek, dat de prijsval
geen voorbijgaand verschijnsel was,
maar een gevolg van belangrijke struc-
tureele veranderingen in de econo
mische politiek van verschillende
landen. Vroegere afnemers van onze
landbouwproducten legden zich zelf op
den landbouw toe, andere landen zoo
als b.v. Australië, Nieuw-Zeeland en
Canada kwamen meer en meer met
hun producten ter West-Europeesche
markt. Door al dergelijke verschuivin
gen waren de normale prijsverhoudin
gen verbroken en waren ook belang
rijke buitenlandsche afzetgebieden voor
onzen landbouw verloren gegaan
Met het oog op al die omstandigheden
dienden verschillende maatregelen ge
troffen te worden. Ten einde den boer
den richtprijs voor zijn producten te
waarborgen zijn verschillende wegen ge
kozen. Voor sommige producten werd
dit bereikt met een toeslag op den prijs.
Voor granen is een ander systeem ge
nomen, nl. betaling eener heffing bij
den invoer, het zgn. prijsverschil, waar
door de prijs van het binnenlandsche
graan ook automatisch verhoogd wordt.
Eveneens zijn door binnenlandsche hef
fingen prijsverhoogingen bereikt
Bij de steunverleening gold het be
ginsel van steun aan het product, on
afhankelijk van den toestand van den
producent. Vaak werd getwijfeld of dit
systeem wel juist is en of de steun niet
afhankelijk moest zijn van de om
standigheden waarin de boer verkeerde.
Onder het huidige systeem krijgt im
mers de welgestelde boer voor zijn
producten naar verhouding evenveel
steun als zijn arme buurman. Bij de
keuze van dit beginsel heeft de Re
geering zich laten leiden door verschil
lende motieven. Bij steun naar behoefte
zou de mogelijkheid worden geopend,
dat de rijke boer óf onmiddellijk zijn
bedrijf zou verpachten aan een pachter,
die wel voor steun in aanmerking
kwam, óf zijn grond braak zou laten
liggen. Voorts heeft steun naar be
hoefte eenigszins het karakter van
armenzorg, en voor den algemeenen
toestand en de geestesgesteldheid op
het platteland zou dit Ver ongunstig
zijn. Het karakter van bedrijfssteun is
dan ook gekozen en behouden.
De vermindering van afzetgebied
maakte beperking van de productie
noodzakelijk. Zoo werd voor het vee
een teeltregeling vastgesteld, werden de
oppervlakten, welke met aardappelen,
warmoezerij gewassen of bloembollen
waren beteeld, ingekrompen, het aan
tal eieren, dat men in de broedmachines
mocht inleggen, beperkt, enz.
Voorts werd door heffingen bij invoer
zoowel invloed op den prijs als op de
ingevoerde hoeveelheid uitgeoefend: bij
den invoer van fruit en warmoezerij ge
wassen b.v. werd met de heffingen be
oogd het buitenlandsche product zoo
veel mogelijk van de binnenlandsche
markt te weren, als dit voor den afzet
van Nederlandsche groenten en fruit
noodig is. De opbrengst van de invoer
heffingen b.v. van de granen dient dan
voor het financieren van steunmaat
regelen op andere producten.
In verband met de moeilijkheden op
net gebied van den afzet in het buiten
land zijn tevens verschillende maat
regelen genomen óm onzen uitvoer nog
in zoo goed mogelijke banen te leiden.
De maatregelen ter verbetering van de
kwaliteit zijn hierbij van veel beteekenis
Ook voor de producten, die ter ver
vanging van de voortbrengselen van
landbouw kunnen dienen, bleken op
den duur bijzondere voorzieningen
noodig. Zoo moesten, toen de boter
duurder werd, om te voorkomen, dat
margarine, vetten en oliën als vervan
gingsproducten veel gekocht zouden
worden, deze producten ook belast
worden. Uit deze heffingen kon weer de
steun aan de veehouderij worden be
taald.
Uit een en ander blijkt, dat aan de
ïandbouw-crisis-maatregelen zeer doel-
oewuste richtlijnen ten grondslag lig
gen, waaraan sedert het uitvaardigen
van' de Tarwewet 1931 is vastgehouden.
Ten slotte betoogde de Minister, dat
het, groote doel, hetwelk met deze maat
regelen werd beoogd, het in stand
houden van den Nederlandschen land
bouw, ongetwijfeld is bereikt. Konden
in den aanvang bij gebrek aan vol
doende financiën nog vaak niet de
productiekosten ten volle worden ver
goed, zooals b.v. bij de zuivel, de laatste
jaren is hierin aanmerkelijke verbete
ring gekomen. Hoewel door den terug
val der prijzen in den loop van 1938 de
huidige opbrengsten wat minder gunstig
zullen zijn, kan men toch zeggen, dat
sinds het begin der crisis een belang
rijke verbetering in de opbrengst is in
getreden.
Spreker verwachtte, dat deze maat
regelen zeker nog geruimen tijd noodig
zullen zijn. Bij intrekking van den prijs
steun zou het landbouwbedrijf weer met
verlies werken. Slechts bij verbetering
van de internationale toestanden zou
er kans komen op beëindiging van de
landbouw-crisismaatregelen. De Re
geering is echter bezig te trachten
eenige verandering in den vorm te
brengen, daar zij overtuigd is, dat aan
het huidige ambtelijke gecentraliseerde
systeem van uitvoering belangrijke ge
breken kleven en het gevaar dreigt, dat
de landbouw verleert op eigen beenen
te staan. Het ligt dan ook in het voor
nemen der Regeering bij de bepaling en
uitvoering der maatregelen meer en
meer terug te treden en het georga
niseerde landbouwbedrijf zelf de rege
lingen in handen te geven, waartoe het
eigen organen zal moeten vormen. Wel
licht zal dan ook een betere belooning
in den landbouw kunnen worden bereikt
Met den wensch, dat de landbouw van
deze mogelijkheden op juiste wijze ge
bruik zal maken, besloot de Minister
deze eerste voordracht.
(Ingezonden mededeeling)
Acht jaren geniet deze man nu reeds
een blakende gezondheid, nadat hij te
voren gekweld was geweest door indi
gestie. „Ten jaar geleden werd ik ge
kweld door spijsverteringsstoornissen.
Na ontelbare middelen te hebben ge
probeerd zonder verlichting te kunnen
vinden, werd mijn toestand steeds erger.
Eindelijk probeerde ik Kruschen en ge
durende 8 jaren geniet ik nu al weer
een blakende gezondheid. Ik ben op
zichter in een bekende motorenfabriek
en hoewel ik 65 ben, ga ik door voor 50".
E. T.
Kruschen Salts is een combinatie van
zes zouten, die ieder een eigen werking
hebben. Zij verwijderen de opgehoopte
afvalstoffen, die de oorzaak zijn van
Uw klachten, door aansporende werking
op lever, nieren en ingewanden, waar
door niet alleen rheumatische pijnen,
maar ook spij sverteringsstoorqissen,
voorkomen en bestreden worden. Uw
bloed wordt gezuiverd en binnen korten
tijd zullen Uw pijnen verminderen, om
tenslotte geheel te verdwijnen.
Kruschen Salts is uitsluitend ver
krijgbaar bij alle apothekers en drogisten
a f 0.40, f 0.75 en f 1.60 (extra groot pak)
(38)
De volgende voordracht, waarbij de
belangrijkste vraagstukken op het ge
bied van den akkerbouw zullen worden
behandeld, zal op Vrijdag 14 April
's avonds van 7-7,30 uur over de drie
zenders worden gehouden
Volgens door ons uit Leipzig ontvangen
gegevens is de aldaar van 5 rot 13 Maart
genouaen Messe aoor 331.256 personen
oezoent. Dit is ongeveer 9 pCt meer dan
een jaar geleden. Niet medegeteld zijn
ue tienduizenden bezoekers, welke met
extratreinen en autobussen van „Kraft
uurch Freude" naar Leipzig gekomen
waren
Vooral uit Duitschland zelf blijkt de
oelangstelling zeer groot te zijn ge
weest. Omtrent het overige gedeelte van
Europa en de andere werelddeelen valt
te vermelden, dat sommige lagere be
zoekcijfers weer ten deele zijn goedge
maakt door andere, die hooger waren,
met onderstaand eindresultaat:
zij, die na een lange onderbreking en
voor het eerst waren toegetreden. Hier
bij valt te bedenken, dat het inter
nationale karakter van de Leipziger
Messe tevens gunstige kansen opent
voor het aanknoopen van handelsbe
trekkingen tusschen buitenlanders on
derling. De collectieve tentoonstellingen,
waaronder die van Nederland en de
Overzeesche Bezittingen, hebben sterk
de aandacht getrokken, zoowel van
Duitsche als van andere gegadigden.
Het mag waarschijnlijk worden geacht,
dat de op deze wijze door de betrokken
landen gemaakte economische pro
paganda nog zal nawerken.
1939
Europa 28535
Afrika 133
Vereenigde Staten 344
Overig Noord-Amerika 86
Centraal- en Z-Amerika 337
Azië 469
Australië 21
1938
31394
123
566
164
465
432
38
Voormalig Oostenrijk,
nu bij Duitschland
geteld
29925 33182
2813
29925 35995
-fmet inbegrip van het Sudetengebiec'
Het aantal voor Nederland was 2339,
tegen 2607 in Maart 1938.
Er waren 9337 Duitsche en 557 buiter.
landsche deelnemers, tezamen dus 9894,
of 4 pCt meer dan het jaar tevoren. He
/erdient onmerking, dat vele exposanten
een grootere ruimte hadden gehuurd
hetgeen in het bijzonder geldt voor dc
Technische /en Bouwvak-Messe.
Het verloop van den handel voor dt
binnenlandsche markt wordt bepaalc
Tunstig genoemd, zoodat in dit opzicht
leze Messe wel de beste mag heeten
>edert de na de crisisjaren ingetreden
opleving. Ook met verschillende vreem
de staten, met name die in het Noorden
Oosten en Zuid-Oosten van Europa
moeten flinke zaken tot stand zijn ge
komen. De buitenlandsche deelnemers
hebben hun tevredenheid te kennen
gegeven over het behaalde succes, ook
IV.
De omvang van het optreden van
den Coloradokever in 1938 heeft echter
alle verwachtingen verre overtroffen.
Dit was niet alleen in ons land het ge
val maar ook in alle andere landen,
waar het insect reeds is binnengedron
gen.
Wat ons land betreft kan worden
medegedeeld, dat de kever niet alleen
in de strook, waarin met behulp van
den zoekdienst getracht zou worden -het
eerste optreden te stuiten, is binnen
gedrongen, maar ook nog tientallen
kilometers verder. De grootste afstand
van af de Belgische grens is ruim 70 km.
Dit is het gevolg geweest van voor de
verspreiding van het insect buitenge
woon gunstige weersomstandigheden.
De Coloradokever verplaatst zich uit
eigen beweging vliegend slechts over be
trekkelijk kleine afstanden van eenige
honderden meters tot hoogstens eenige
kilometers. Maar door den wind kan hij
zeer ver medegevoerd worden en dat is
,in 1938 in ongemeen grooten omvang
geschied
In het laatst van Mei en in Juni had
den de kevers in zeer groot aantal in
Frankrijk den grond verlaten en daar
na hebben warme en zonnige dagen de
vlucht van deze kevers in hooge mate
bevorderd. Toen nu zeer krachtige
Zuiden en Zuidwesten winden optraden,
werden de kevers over groote afstand
meegenomen.
In het gebied, waar de zoekdienst ge
organiseerd was, verliep het opsporen
van het insect normaal en deze dienst
heeft zeer voldoende gefunctionneerd.
Maar toen de verspreiding zooveel ver
der bleek te zijn gegaan, dan verwacht
was, moest ook in dit veel grootere ge
bied het zoeken in de velden worden
ter hand genomen. Daartoe zijn ln de
eerste plaats de aardappelverbouwers
zelf opgewekt, door radio- en couranten
berichten, terwijl alle personen, die
ambtelijk of halfambtelijk met den land
bouw verboden zijn (consulenten,
leeraren, land- en tuinbouw- en -vak
onderwijzers, controleurs van het U.C.B.)
zoomede de ambtenaren van rijks- en
gemeente-politie en de maréchaussée
hun medewerking hebben verleend. In
hoeverre alle vindplaatsen zijn ontdekt,
zal in den loop van dit jaar moeten
blijken. Daar waar een haard onopge
merkt is gebleven, zal een verspreiding
van den kever over de omgeving ver
wacht kunnen worden.
Van de waargenomen gevallen, dat
zijn dus die, waar een of enkele kevers
of groepjes jonge of oudere larven of
wel plekken met alleen de bladbescha
diging werd waargenomen, is vrijwel
steeds aangifte gedaan ten gemeente
huize, zooals dit in Art. 1 van de
Coloradokeverwet is voorgeschreven
Zoodra een vindplaats werd aange
geven, werden de noodige maatregelen
genomen, om deze haard volledig uit te
roeien en dus voor de omgeving geheel
onschadelijk te maken. Daarvoor wer
den de aanwijzingen gevolgd, die in het
buitenland gebleken zijn tot uitroeiing
te leiden. Alle kevers en larven worden
verzameld en de aangetaste planten
met de omgevende werden uitgetrokken.