No 4241 Vrijdag 31 Maart 1333 B3aio Jaargang Nieuwsblad voor Oost Zoouwsch-Vlaandoron Verschijnt oiken Vrijdag Actie „Naar de Nieuwe Gemi :hap Pater Gonzaga leidt de eerste streekactie in, op een goed bezochte vergadering te Sluiskil. Nieuwe Uitgaven Op 83-jarigen leeftijd vrij van rheumatische pijn. Na jaren vreeselijke pijnen te hebben geleden. DE ZEEU1SCHE KOERIER Bevat het voornaamste nieuws uit de Provincie, Binnen- en Buitenland, Wetenswaardigheden voor de Huisvrouw, Kerknieuws, Burgerlijke Standen, Hoog- en Laagwatergetij, Lichten op, Anecdoten enz. enz. Abonnementsprijs voor Oost Z.-Vlaanderen f 1.50 p. j. of 15 ct. per maand. Franco p. p. f 1,75 p. j. Abonné's ontvangen gratis ons Algemeen Advertentieblad voor O. Z.-Vlaanderen en kunnen zich door bijbetaling van slechts 50 ct. p. j. tevens abonneeren op het officieel Raadsverslag van Sas van Gent. Zetel: SAS VAN GENT. TELEF. 15 (doorverb.) POSTREKENING 52419 •9 Zeer velen hadden gehoor gegeven aan den oproep van den leider der pro-, paganda voor de actie „naar de nieuwej gemeenschap", en waren bij de opening! verschillende standen en rangen als-j 'mede veel geestelijken, allen leiders, op gekomen ter vergadering in het Pa tronaatsgebouw te Sluiskil De Sluiskilsche fanfare zorgde voor de muzikale omlijsting en bracht daardoor een meer opgewekte stemming door onder leiding van haar Directeur, den heer H. Vercauteren van Sas van Gent, verschillende mooie muzieknummers ten beste te geven. In zijn openingswoord, waarin hij allen eerst welkom heette, betuigde Eerw. Pater Gonzaga, zijn vreugde om dat zoovelen gehoor hadden gegeven aan den eersten oproep. Zooals U op de uitnoodiging hebt kunnen lezen, zegt spr. verder, geldt het hier een initiatief vergadering en zal het dus zoo beknopt mogelijk zijn. U hebt allen gelezen over de nieuwe gemeenschap en bent er zeker van overtuigd, dat ze noodig is, temeer daar Z. H. Paus Pius XI z.g. reeds sprak van urgentie. Het is thans meer dan noodig, dat hieraan wordt gewerkt, want als wij niet met volle kracht aan pakken om Gods wetten weer te doen herkennen, dan zullen anderen er voor zorgen, dat tegenovergesteld wordt ge werkt. ±iec verneugd mij, aldus spreker, dat mijn weKroep zoon gunstig ontnaai Jieeiu genaa en U zoo talrijk bent op- geKomen. Naast dat ernstig woord van H. M. ae Koningin, dat jammer genoeg in verscniuenae plaatsen weer verkeerd is opgevat, neooen wij net woord van onzen upperneraer. Voor geestelijke en moreeie neroewapening werden comité's op verscninende plaatsen opgericht, welke ais jaren te voor, weer eens zijn begonnen met een collecte, met lief dadigheidsbetrachting enz. Zij hebben echter geen oogenblik gedacht de so ciale wanorde te herstellen. Het wordt hoog tijd, dat wij ons allen als broers en zusters gaan samen voegen, samen werken en samen strijden als ledematen van Christus om hierdoor weer een groote eenheid te verkrijgen. Deze eenheid bestaat thans niet meer want de menschen leven naast elkaar, in afzonderlijke groepen en er bestaat geen vertrouwen meer. Laten wij aan dachtig het woord van Premier Cham berlain, die zegde: „Wantrouwen is een slecht begin voor samenwerken", eerlijk en oprecht, als leden van één Christelijk gezin werken om allen weer te geven God onze Vader die in den Hemel is, besluit spreker onder applaus het openingswoord. Medegedeeld wordt, dat den Heer de Bruin, hoofd der R.K. School in de Zandstraat, verhindert is de vergadering bij te wonen. De muziek vertolkte op keurige wijze „Willem Teil" en mocht ook hiervoor een ovatie ontvangen, waarna de Pro pagandaleider opnieuw het woord nam en een nadere uiteenzetting gaf over „De nieuwe gemeenschap" Waarom de actie werd gevoerd, waar het heen moet en wat nu te doen staat wilde spreker even aanhalen De actie wordt gevoerd omdat de oude gemeenschap niet meer bestaat, er is geen geordende eenheid meer, want men leeft naast elkaar om elkaar dood te concurreeren of te benijden. Er bestaat thans een veelheid. En dit euvel zou moeten verdwijnen, het moet weer worden één geheel, tot welzijn van ieder en vooral om allen weer terug te brengen tot hun einddoel: „God". En juist omdat God uit de maatschappij wordt gebannen, bestaat geen eenheid meer, men heeft immers de richtlijn verloren. We moeten thans moed en durf hebben, om ieder voor zich, totaal te veranderen. Onze geflachtengang, ons streven en leven, alles moet radicaal worden gekeerd en we moeten gaan handelen volgens de Encycliek van wijlen Pfus XI, aldus spr. Er moet weer komen naastenliefde en sociale rechtvaardigheid en moeten onze naasten beminnen om God omdat we in hem de afspiegeling van God moeten bekennen. Een groote taak is hier weggelegd voor de meer bevoordeelden, die door hun rechtvaardigheid kunnen zorgen, dat de arbeider zijn vertrouwen op God blijft behouden. Terwijl de arbeider er voor dient te zorgen dit vertrouwen op God te blijven houden. Het is immers niet de schuld van God, als een rijke, van de aardsche goederen, hem door God geschonken om ook anderen hun deel te geven, alles voor zich houdt. De haat en wrok, welke in dit opzicht wordt gekweekt, moet verdwijnen door ue sociaie recntvaarcngneia, aoox xic*,astenneiae, aoor recncvaaraig loon. neG moet aoor ïeaer van ons ais een wxaaKioepenae zonae worden be- scnouwü een arbeider loon uit betalen voor hetgeen hij presteert; neen, het loon moet woraen betaald naar de sociale taak, door den arbeider te stellen. Deze man is immers hoofd van een gezin en moet voor den onderhoud daarvan Kunnen instaan. Op dit terrein ligt nog een groot arbeidsveld open en is het mooiste terrein voor samenwerking. Het moet bij ons voorstaan, dat door eendracht de mentaliteit moet veran deren. We moeten deze eendracht gaan aankweeken parochieel het moet worden een groote familie en vooral op Kerkelijke feesten moet dit tot uiting komen door gezamelijke H. Communie, enz. Laten we ons eens afvragen wat er momenteel van terecht komt als er een gezamenlijke H. Communie van een of andere vereeniging wordt gehouden. Hoogstens 25 pCt van de leden nemen er aan deel en dan nog in den regel altijd dezelfde en dan hebben we nog den treurigen moed het vaandel in het Koor te plaatsen. Haal het er weg het is er niet op zijn plaats, meent spr. We moeten door geven van voorbeeld anderen zien t ekrijgen en de familie geest zien aan te kweeken. Als ieder van U als leider of vooraanstaande persoon beter katholiek gaat voelen en hande len dan zijn we al een heel eind op de goede weg en zullen spoedig anderen volgen. Laat ons beginnen bij de kinderen, door eendracht bij hen in te kweeken. Ieder in zijn organisatie werke zooveel mogelijk aan 'de gemeenschapsgedachte en dus niet tevreden zijn met te zeggen: ik heb al 14 dagen propaganda gemaakt en het gaat toch niet. Neen, aan het werk blijven tot het volbracht is Spreker wijdt verder uit over het vele kwaad, dat de neutrale pers onder onze menschen aanricht en wil dit punt, samen met de veelvuldige H Communie, als beginpunten van actie stellen voor de plaatselijke werk-commissies De kernclubs zullen plaatselijk in de gaten houden waar Katholieke kranten in de plaats van Neutrale dienen te ko men en daar door den betreffende bode die krant enkele weken in de bus laten brengen. Na die tijd gaat de propaganda kern vragen hoe het bevalt. Hij noemde verder de in de laatste tijd gevoerde actie als zoodanig mislukt; de vergaderngen waren goed bezocht, maar wat hebbent de menschen er van meegenomen. We hebben thans de film actie en ook deze moet aangepakt worden^ls onderdeel van de nieuwe gemeenschap. Spr. zegt: God moet de wereld haten en moet op hot oogenblik een hekel nebben aan die wereld vol haat en nijd. Mochten de werkloozen eens weer gaan oegrijpen, wat ontzagelijk leed Christus neeft geleden, wat hij voor ons heeft moeten verduren. Mocht deze werklooze weer eens kunnen worden overtuigd, waarvoor wij allen moeten meewerken, dat wij hier allen broeders en zusters zijn, dat wij op een schat van genade van Christus mogen rekenen, dat zij geen uitgestootenen van de maatschap pij zijn. De Kerk is nog even jong als voor 1900 jaar, zegt spreker, en ook de H. Geest nog even levendig, waarom zouden wij dan met onze miliioenen Katholieken niet in staat zijn om de wereld terug te brengen tot God als 1900 jaar geleden 11 mannen de heele werel* bekeerden. Laat ons onze taak begrijpen en niet als Schussnig destijds moest zeggen: „God verlaat Oostenrijk, omdat Oosten rijk God verlaten heeft", moeten zeg gen: „God verlaat Z.-Vlaanderen, om dat Zeeuwsch-Vlaanderen God verlaten heeft", aldus eindigde spreker zijen uit eenzetting. Hierna kregen we weer een stukje muziek als voorbode voor de Technische uiteenzetting voor de streek-actie Eerw. Pater Gonzaga stelde dan als volgt het bestuur voor: De heeren: M. C. van Goethem, Sas van Gent, voorzitter; P. de Kort, Axel, secretaris; Rogiers (NCB) Philippine; R. de Waal, Sluiskil; A. Dubois, Ter- neuzen; v. d. Vijver, Zuiddorpe; van Unen, hoofd L. School, Westdorpe. Dit comité zal zijn instructie krijgen van het groot comité uit Utrecht en zal op zijn beurt weer de op te richten plaatselijke commissie instrueeren. De vergadering, om te komen tot de óp- richting van deze plaatselijke commis sies, zullen worden samengeroepen door het lid van het gewestelijk comité van betrokken gemeente. De voorzitter van de pl. commissie zal een leek moeten zijn, terwijl het ge- wenscht is, dat de plaatselijke geestelijk heid in de commissie zitting heeft. Na deze korte duidelijke tecnische bespre king kregen we de Rondvraag waarin allereerst Z. E. Heer Pastoor van Westdorpe inlichtingen vroeg over de op de plaatselijk te houden oprichtings vergadering en wat daarop moest wor den behandeld als onderwerp: b.v. Ka tholieke Pers enz. De heer Simoens van Sluiskil zou een uitgave willen zien verschijnen, waarin de fabrieksarbeiders worden voorgelicht op gebied van geloof en zeden, dat te vens zou kunnen worden neergelegd in fabrieken en werkplaatsen, waar mo menteel schunnige lectuur te vinder wordt gelegd. De heer van Assche van Sas van Gent, zou in de plaatselijke commissies ook vooral de meer gegoede en hoogere stand willen zien opgenomen en hoopte van dien kant op medewerking Z. E. Heer Pastoor van Zuiddorpe, zou, naast de later te beginnen propaganda door de clubs en commissies, reeds van den dag van morgen willen beginnen met de actie voor de Katholieke Pers en ook Radio. Hij stelde voor, dat ieder lezer van een Katholiek dagblad, na zijn krant te hebben gelezen, deze zou deponeeren in de bus van een lezer van neutrale kranten. Ze zouden er aldus aan gewoon worden, meent spr. Verder wees hij ook op het groote gevaar van de radiouitzendingen en wees hier meer speciaal op de Vara-uitzendingen van Oome Keesje, welke soms zeer beleedi- gend waren voor de Katholieken De heer Goossens, Sas van Gent, on derschrijft het gezegde van den heer van Assche en mist aan de bestuurstafel bij het streekcomité een afgevaardigde van de Katholieke Werkgevers, waarvan den heer De Meijer (in de zaal aan wezig) naar hij meent, secretaris is. Met de Z. E. Heer Pastoor van West dorpe is Pater Gonzaga het eens en zal als eerste punten moeten worden aan gehouden: De veelvuldige H Communie en het lezen van katholieke lectuur en dagbladen In verband met het gezegde van Si moens meent hij, dat het best is, dat we hier in onze streken weer de uitgave van Haarlem, voor de „Actie voor God" zullen krijgen, inplaats van „Goed volk". Ook met de heeren van Assche en Goossens is hij het eens en blijkt het op een misverstand te berusten, dat geen afgevaardigde van de werkgevers in het streekcomité zit. Hij vraagt den heer de Meijer te overwegen, deze functie aan te nemen. Tot slot is hij het ook met de Pastoor van Zuiddorpe eens als maar de pl. commissie en propagandaclubs niet worden uitgeschakeld Nadat samen met de muziek het „Aan U, o Koning der Eeuwen is gezongen door alle aanwezigen, sluit de Eerw. Pater, in de hoop onder Gods zegen te zullen slagen, en na dank voor de aan gename vergadering, met de Christelijke groet Alle Boeken en Tijdschriften zijn krijgbaar bij den Boekhandel „DE ZEEUWSCHE KOERIER" V leeschreceptenboek je ATij ontvingen een zoo juist versche- i nieuwe, geheel herziene druk van i uitgave van de Nederlandsche gersbond, nl. een vleeschrecepten- kje, uitgegeven ten dienste van de •"b^ng van de huisvrouw ten aan- kennis van verschillende aanwendingsmogelijkheden en de on derscheidene bereidingswijzen. Het boekje beoogt tevens eenige voor lichting- te geven betreffende de goede hoedanigheden van vleesch en vleesch gerechten als voedings- en genotmiddel De ervaring toch heeft geleerd, dat de Nederlandsche huisvrouw in 't al gemeen minder waardeering heeft voor vleesch als voedings- en genotmiddel dan de huisvrouw in de meeste andere Europeesche staten In ons zeer veerijke Nederland is dan ook het gemiddeld vleeschvërbruik per hoofd der bevolking belangrijk lager dan in andere Europeesche landen en Noord-Amerika, hoewel het welvaarts peil in die landen lang niet altijd hooger ligt. De oorzaak moet gezocht worden in een mindere waardeering voor het voedings- en genotmiddel vleesch, het geen o.i. weer voortspruit uit een min dere kennis van het product en een mindere zorg; die veelal aan de berei ding van vleesch in de keuken wordt besteed. Door de verspreiding van een uiterst practisch boekje, hetwelk naast een keur van beproefde recepten, voor lichting geeft omtrent benamingen van stukken vleesch, de meest geschikte benutting en algemeene wenken over allerlei aanwendingsmogelij kheden, tracht de Nederlandsche Slagershond de waardeering voor de producten van de slagerij te doen stijgen en daarmee ook het zoo zeer geslonken vleeschge- bruik, waarmede tevens een groot land bouwbelang zal zijn gediend Huisvrouwen kunnen het boekje be stellen tegen overmaking van 15 cents aan postzegels bij den Nederlandschen Slagershond, Slagersvakschoolgebouw, Utrecht, of wel kunnen zij het vragen bij haar slager. Deze oude dame kreeg in 1931 rheu- matiek en langzamerhand breidde dit zich over haar geheele lichaam uit. Toen begon zij Kruschen Salts te nemen en nu zendt zij ons dezen eigenhandig ge schreven brief: „Sinds 1931 lijd ik aan rheumatische pijnen. Eerst kwam het in mijn beide armen en het werd steeds erger, tot het in de toppen van mijn vingers gekomen was. Toen kwam het in mijn enkels en knieën en dat maakte mij langen tijd hulpeloos. Een vriendin raadde mij aan, Kruschen te gaan ge bruiken en ik vind, dat het mij meer goed doet dan eenig ander middel. Ik schrijf dit zelf, hoewel ik bijna 84 jaar ben". Mevr. H. De pijnen en stijfheid door rheuma- tiek worden bijna altijd veroorzaakt door een overmaat van urinezuur in het lichaam. Kruschen Salts spoort Uw or ganen aan tot regelmatige, krachtige werking en helpt ze, het urinezuur en andere afvalstoffen volkomen te ver wijderen. Kruschen Salts is uitsluitend ver krijgbaar bij alle apothekers en drogisten a f 0.40, f 0.75 en f 1.60 (extra groot pak) (36) DE A.N.W.B.-HOTELBONS Bij den aanvang van het voorjaars seizoen, met ingang van 1 April a.s., zullen wederom de A.N.W.B.-hotelbons verkrijgbaar zijn, die een paar jaren ge leden door den Kon. Ned. Toeristen- oond A.N.W.B., in overleg en samen werking met den Bond van Hotel- nouaers „Horecaf" werden ingesteld en aie, blijkens het drukke gebruik, dat van deze „zwerfbons" gemaakt wordt, zoowel bij het publiek als bij de hotel houders gewaardeerd worden, omdat ze voor den rondtrekkenden toerist een groot gemak en een besparing zijn. Het is te verwachten, dat, tengevolge van den internationalen toestand, de drang om in het eigen land te reizen nog zal toenemen, waartoe ook het in stituut der ANWB.-bons kan mede werken. Men kan er, practisch gespro ken, overal mee terecht, want er zijn thans bij het plan meer dan 800 Neder landsche hotels, zoowel in de steden als op het platteland, aangesloten, die zich bereid hebben verklaard de bons in be taling aan te nemen; als universeel be talingsmiddel kunnen ze dus in het heele land worden gebruikt Men kent den opzet van het systeem: de bons bestaan uit drie deelen, voor logies, diner en lunch, die elk afzonder lijk en onafhankelijk van elkaar in ver schillende hotels en café's kunnen worden gebruikt; het bedieningsgeld is in den prijs begrepen. De hotels zijn verdeeld in 10 prijsklassen, aangeduid door gevelbordjes van verschillende kleur; bovendien zijn toeslagbons ver krijgbaar, waarmede de toerist, eenmaal onderweg, eventueel van een hoogere prijsklasse gebruik kan maken. Onge bruikte bons kunnen weer bij den ANWB worden ingewisseld Door het gebruik van deze bons is de zwervende toerist niet gebonden aan een vooraf bepaald traject, maar be houdt hij zijn vrijheid van beweging, terwijl hij per slot van rekening niet duurder uit is dan degeen, die voor langeren tijd zijn intrek in een hotel neemt en daardoor bepaalde faciliteiten geniet Een voordeel is ook, dat de bons on beperkt geldig zijn tot het eind van het jaar, zoodat men de voordeelen ervan in verschillende vacanties of tijdens meer dan één week-end kan hebben. De Hotelbons zijn dus nog aantrekke lijker Fgeworden dan ze al waren en ook dit is een reden om te verwachten, dat ze wederom een stimulans zullen zijn voor het reizen in 't eigen land. ADVERTEERT IN DE ZEEUWSCHE KOERIER

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1939 | | pagina 1