No 4241
Vrijdag 31 Maart 1333
B3aio Jaargang
Nieuwsblad voor Oost Zoouwsch-Vlaandoron
Verschijnt oiken Vrijdag
Actie „Naar de Nieuwe Gemi
:hap
Pater Gonzaga leidt de eerste streekactie in, op een goed bezochte vergadering te Sluiskil.
Nieuwe Uitgaven
Op 83-jarigen leeftijd vrij van
rheumatische pijn.
Na jaren vreeselijke pijnen te
hebben geleden.
DE ZEEU1SCHE KOERIER
Bevat het voornaamste nieuws uit de Provincie, Binnen- en Buitenland, Wetenswaardigheden voor de Huisvrouw,
Kerknieuws, Burgerlijke Standen, Hoog- en Laagwatergetij, Lichten op, Anecdoten enz. enz.
Abonnementsprijs voor Oost Z.-Vlaanderen f 1.50 p. j. of 15 ct. per maand. Franco p. p. f 1,75 p. j. Abonné's ontvangen gratis ons Algemeen Advertentieblad voor O. Z.-Vlaanderen en kunnen zich
door bijbetaling van slechts 50 ct. p. j. tevens abonneeren op het officieel Raadsverslag van Sas van Gent. Zetel: SAS VAN GENT. TELEF. 15 (doorverb.) POSTREKENING 52419
•9
Zeer velen hadden gehoor gegeven
aan den oproep van den leider der pro-,
paganda voor de actie „naar de nieuwej
gemeenschap", en waren bij de opening!
verschillende standen en rangen als-j
'mede veel geestelijken, allen leiders, op
gekomen ter vergadering in het Pa
tronaatsgebouw te Sluiskil
De Sluiskilsche fanfare zorgde voor de
muzikale omlijsting en bracht daardoor
een meer opgewekte stemming door
onder leiding van haar Directeur, den
heer H. Vercauteren van Sas van Gent,
verschillende mooie muzieknummers ten
beste te geven.
In zijn openingswoord, waarin hij
allen eerst welkom heette, betuigde
Eerw. Pater Gonzaga, zijn vreugde om
dat zoovelen gehoor hadden gegeven
aan den eersten oproep. Zooals U op de
uitnoodiging hebt kunnen lezen, zegt
spr. verder, geldt het hier een initiatief
vergadering en zal het dus zoo beknopt
mogelijk zijn. U hebt allen gelezen over
de nieuwe gemeenschap en bent er zeker
van overtuigd, dat ze noodig is, temeer
daar Z. H. Paus Pius XI z.g. reeds sprak
van urgentie. Het is thans meer dan
noodig, dat hieraan wordt gewerkt,
want als wij niet met volle kracht aan
pakken om Gods wetten weer te doen
herkennen, dan zullen anderen er voor
zorgen, dat tegenovergesteld wordt ge
werkt.
±iec verneugd mij, aldus spreker, dat
mijn weKroep zoon gunstig ontnaai
Jieeiu genaa en U zoo talrijk bent op-
geKomen. Naast dat ernstig woord van
H. M. ae Koningin, dat jammer genoeg
in verscniuenae plaatsen weer verkeerd
is opgevat, neooen wij net woord van
onzen upperneraer. Voor geestelijke en
moreeie neroewapening werden comité's
op verscninende plaatsen opgericht,
welke ais jaren te voor, weer eens zijn
begonnen met een collecte, met lief
dadigheidsbetrachting enz. Zij hebben
echter geen oogenblik gedacht de so
ciale wanorde te herstellen.
Het wordt hoog tijd, dat wij ons allen
als broers en zusters gaan samen
voegen, samen werken en samen strijden
als ledematen van Christus om hierdoor
weer een groote eenheid te verkrijgen.
Deze eenheid bestaat thans niet meer
want de menschen leven naast elkaar,
in afzonderlijke groepen en er bestaat
geen vertrouwen meer. Laten wij aan
dachtig het woord van Premier Cham
berlain, die zegde: „Wantrouwen is een
slecht begin voor samenwerken", eerlijk
en oprecht, als leden van één Christelijk
gezin werken om allen weer te geven
God onze Vader die in den Hemel is,
besluit spreker onder applaus het
openingswoord.
Medegedeeld wordt, dat den Heer de
Bruin, hoofd der R.K. School in de
Zandstraat, verhindert is de vergadering
bij te wonen.
De muziek vertolkte op keurige wijze
„Willem Teil" en mocht ook hiervoor
een ovatie ontvangen, waarna de Pro
pagandaleider opnieuw het woord nam
en een nadere uiteenzetting gaf over
„De nieuwe gemeenschap"
Waarom de actie werd gevoerd, waar
het heen moet en wat nu te doen staat
wilde spreker even aanhalen
De actie wordt gevoerd omdat de
oude gemeenschap niet meer bestaat,
er is geen geordende eenheid meer,
want men leeft naast elkaar om elkaar
dood te concurreeren of te benijden. Er
bestaat thans een veelheid. En dit euvel
zou moeten verdwijnen, het moet weer
worden één geheel, tot welzijn van
ieder en vooral om allen weer terug te
brengen tot hun einddoel: „God".
En juist omdat God uit de maatschappij
wordt gebannen, bestaat geen eenheid
meer, men heeft immers de richtlijn
verloren. We moeten thans moed en
durf hebben, om ieder voor zich, totaal
te veranderen. Onze geflachtengang, ons
streven en leven, alles moet radicaal
worden gekeerd en we moeten gaan
handelen volgens de Encycliek van
wijlen Pfus XI, aldus spr.
Er moet weer komen naastenliefde en
sociale rechtvaardigheid en moeten
onze naasten beminnen om God omdat
we in hem de afspiegeling van God
moeten bekennen.
Een groote taak is hier weggelegd
voor de meer bevoordeelden, die door
hun rechtvaardigheid kunnen zorgen,
dat de arbeider zijn vertrouwen op God
blijft behouden. Terwijl de arbeider er
voor dient te zorgen dit vertrouwen op
God te blijven houden. Het is immers
niet de schuld van God, als een rijke,
van de aardsche goederen, hem door
God geschonken om ook anderen hun
deel te geven, alles voor zich houdt. De
haat en wrok, welke in dit opzicht
wordt gekweekt, moet verdwijnen door
ue sociaie recntvaarcngneia, aoox
xic*,astenneiae, aoor recncvaaraig loon.
neG moet aoor ïeaer van ons ais een
wxaaKioepenae zonae worden be-
scnouwü een arbeider loon uit betalen
voor hetgeen hij presteert; neen, het loon
moet woraen betaald naar de sociale
taak, door den arbeider te stellen. Deze
man is immers hoofd van een gezin en
moet voor den onderhoud daarvan
Kunnen instaan. Op dit terrein ligt nog
een groot arbeidsveld open en is het
mooiste terrein voor samenwerking.
Het moet bij ons voorstaan, dat door
eendracht de mentaliteit moet veran
deren. We moeten deze eendracht gaan
aankweeken parochieel het moet
worden een groote familie en vooral op
Kerkelijke feesten moet dit tot uiting
komen door gezamelijke H. Communie,
enz.
Laten we ons eens afvragen wat er
momenteel van terecht komt als er een
gezamenlijke H. Communie van een of
andere vereeniging wordt gehouden.
Hoogstens 25 pCt van de leden nemen
er aan deel en dan nog in den regel
altijd dezelfde en dan hebben we nog
den treurigen moed het vaandel in het
Koor te plaatsen. Haal het er weg
het is er niet op zijn plaats, meent spr.
We moeten door geven van voorbeeld
anderen zien t ekrijgen en de familie
geest zien aan te kweeken. Als ieder van
U als leider of vooraanstaande persoon
beter katholiek gaat voelen en hande
len dan zijn we al een heel eind op de
goede weg en zullen spoedig anderen
volgen.
Laat ons beginnen bij de kinderen,
door eendracht bij hen in te kweeken.
Ieder in zijn organisatie werke zooveel
mogelijk aan 'de gemeenschapsgedachte
en dus niet tevreden zijn met te zeggen:
ik heb al 14 dagen propaganda gemaakt
en het gaat toch niet. Neen, aan het
werk blijven tot het volbracht is
Spreker wijdt verder uit over het vele
kwaad, dat de neutrale pers onder onze
menschen aanricht en wil dit punt,
samen met de veelvuldige H Communie,
als beginpunten van actie stellen voor
de plaatselijke werk-commissies
De kernclubs zullen plaatselijk in de
gaten houden waar Katholieke kranten
in de plaats van Neutrale dienen te ko
men en daar door den betreffende bode
die krant enkele weken in de bus laten
brengen. Na die tijd gaat de propaganda
kern vragen hoe het bevalt.
Hij noemde verder de in de laatste
tijd gevoerde actie als zoodanig mislukt;
de vergaderngen waren goed bezocht,
maar wat hebbent de menschen er van
meegenomen. We hebben thans de film
actie en ook deze moet aangepakt
worden^ls onderdeel van de nieuwe
gemeenschap.
Spr. zegt: God moet de wereld haten
en moet op hot oogenblik een hekel
nebben aan die wereld vol haat en nijd.
Mochten de werkloozen eens weer gaan
oegrijpen, wat ontzagelijk leed Christus
neeft geleden, wat hij voor ons heeft
moeten verduren. Mocht deze werklooze
weer eens kunnen worden overtuigd,
waarvoor wij allen moeten meewerken,
dat wij hier allen broeders en zusters
zijn, dat wij op een schat van genade
van Christus mogen rekenen, dat zij
geen uitgestootenen van de maatschap
pij zijn. De Kerk is nog even jong als
voor 1900 jaar, zegt spreker, en ook de
H. Geest nog even levendig, waarom
zouden wij dan met onze miliioenen
Katholieken niet in staat zijn om de
wereld terug te brengen tot God als 1900
jaar geleden 11 mannen de heele werel*
bekeerden.
Laat ons onze taak begrijpen en niet
als Schussnig destijds moest zeggen:
„God verlaat Oostenrijk, omdat Oosten
rijk God verlaten heeft", moeten zeg
gen: „God verlaat Z.-Vlaanderen, om
dat Zeeuwsch-Vlaanderen God verlaten
heeft", aldus eindigde spreker zijen uit
eenzetting.
Hierna kregen we weer een stukje
muziek als voorbode voor de
Technische uiteenzetting
voor de streek-actie
Eerw. Pater Gonzaga stelde dan als
volgt het bestuur voor:
De heeren: M. C. van Goethem, Sas
van Gent, voorzitter; P. de Kort, Axel,
secretaris; Rogiers (NCB) Philippine;
R. de Waal, Sluiskil; A. Dubois, Ter-
neuzen; v. d. Vijver, Zuiddorpe; van
Unen, hoofd L. School, Westdorpe.
Dit comité zal zijn instructie krijgen
van het groot comité uit Utrecht en zal
op zijn beurt weer de op te richten
plaatselijke commissie instrueeren. De
vergadering, om te komen tot de óp-
richting van deze plaatselijke commis
sies, zullen worden samengeroepen door
het lid van het gewestelijk comité van
betrokken gemeente.
De voorzitter van de pl. commissie zal
een leek moeten zijn, terwijl het ge-
wenscht is, dat de plaatselijke geestelijk
heid in de commissie zitting heeft. Na
deze korte duidelijke tecnische bespre
king kregen we de
Rondvraag
waarin allereerst Z. E. Heer Pastoor van
Westdorpe inlichtingen vroeg over de op
de plaatselijk te houden oprichtings
vergadering en wat daarop moest wor
den behandeld als onderwerp: b.v. Ka
tholieke Pers enz.
De heer Simoens van Sluiskil zou een
uitgave willen zien verschijnen, waarin
de fabrieksarbeiders worden voorgelicht
op gebied van geloof en zeden, dat te
vens zou kunnen worden neergelegd in
fabrieken en werkplaatsen, waar mo
menteel schunnige lectuur te vinder
wordt gelegd.
De heer van Assche van Sas van Gent,
zou in de plaatselijke commissies ook
vooral de meer gegoede en hoogere
stand willen zien opgenomen en hoopte
van dien kant op medewerking
Z. E. Heer Pastoor van Zuiddorpe, zou,
naast de later te beginnen propaganda
door de clubs en commissies, reeds van
den dag van morgen willen beginnen
met de actie voor de Katholieke Pers en
ook Radio. Hij stelde voor, dat ieder
lezer van een Katholiek dagblad, na
zijn krant te hebben gelezen, deze zou
deponeeren in de bus van een lezer van
neutrale kranten. Ze zouden er aldus
aan gewoon worden, meent spr. Verder
wees hij ook op het groote gevaar van
de radiouitzendingen en wees hier meer
speciaal op de Vara-uitzendingen van
Oome Keesje, welke soms zeer beleedi-
gend waren voor de Katholieken
De heer Goossens, Sas van Gent, on
derschrijft het gezegde van den heer
van Assche en mist aan de bestuurstafel
bij het streekcomité een afgevaardigde
van de Katholieke Werkgevers, waarvan
den heer De Meijer (in de zaal aan
wezig) naar hij meent, secretaris is.
Met de Z. E. Heer Pastoor van West
dorpe is Pater Gonzaga het eens en zal
als eerste punten moeten worden aan
gehouden: De veelvuldige H Communie
en het lezen van katholieke lectuur en
dagbladen
In verband met het gezegde van Si
moens meent hij, dat het best is, dat
we hier in onze streken weer de uitgave
van Haarlem, voor de „Actie voor God"
zullen krijgen, inplaats van „Goed
volk".
Ook met de heeren van Assche en
Goossens is hij het eens en blijkt het op
een misverstand te berusten, dat geen
afgevaardigde van de werkgevers in het
streekcomité zit. Hij vraagt den heer de
Meijer te overwegen, deze functie aan
te nemen. Tot slot is hij het ook met
de Pastoor van Zuiddorpe eens als maar
de pl. commissie en propagandaclubs
niet worden uitgeschakeld
Nadat samen met de muziek het „Aan
U, o Koning der Eeuwen is gezongen
door alle aanwezigen, sluit de Eerw.
Pater, in de hoop onder Gods zegen te
zullen slagen, en na dank voor de aan
gename vergadering, met de Christelijke
groet
Alle Boeken en Tijdschriften zijn
krijgbaar bij den Boekhandel
„DE ZEEUWSCHE KOERIER"
V leeschreceptenboek je
ATij ontvingen een zoo juist versche-
i nieuwe, geheel herziene druk van
i uitgave van de Nederlandsche
gersbond, nl. een vleeschrecepten-
kje, uitgegeven ten dienste van de
•"b^ng van de huisvrouw ten aan-
kennis van verschillende
aanwendingsmogelijkheden en de on
derscheidene bereidingswijzen.
Het boekje beoogt tevens eenige voor
lichting- te geven betreffende de goede
hoedanigheden van vleesch en vleesch
gerechten als voedings- en genotmiddel
De ervaring toch heeft geleerd, dat
de Nederlandsche huisvrouw in 't al
gemeen minder waardeering heeft voor
vleesch als voedings- en genotmiddel
dan de huisvrouw in de meeste andere
Europeesche staten
In ons zeer veerijke Nederland is dan
ook het gemiddeld vleeschvërbruik per
hoofd der bevolking belangrijk lager
dan in andere Europeesche landen en
Noord-Amerika, hoewel het welvaarts
peil in die landen lang niet altijd
hooger ligt.
De oorzaak moet gezocht worden in
een mindere waardeering voor het
voedings- en genotmiddel vleesch, het
geen o.i. weer voortspruit uit een min
dere kennis van het product en een
mindere zorg; die veelal aan de berei
ding van vleesch in de keuken wordt
besteed.
Door de verspreiding van een uiterst
practisch boekje, hetwelk naast een
keur van beproefde recepten, voor
lichting geeft omtrent benamingen van
stukken vleesch, de meest geschikte
benutting en algemeene wenken over
allerlei aanwendingsmogelij kheden,
tracht de Nederlandsche Slagershond
de waardeering voor de producten van
de slagerij te doen stijgen en daarmee
ook het zoo zeer geslonken vleeschge-
bruik, waarmede tevens een groot land
bouwbelang zal zijn gediend
Huisvrouwen kunnen het boekje be
stellen tegen overmaking van 15 cents
aan postzegels bij den Nederlandschen
Slagershond, Slagersvakschoolgebouw,
Utrecht, of wel kunnen zij het vragen
bij haar slager.
Deze oude dame kreeg in 1931 rheu-
matiek en langzamerhand breidde dit
zich over haar geheele lichaam uit. Toen
begon zij Kruschen Salts te nemen en
nu zendt zij ons dezen eigenhandig ge
schreven brief: „Sinds 1931 lijd ik aan
rheumatische pijnen. Eerst kwam het
in mijn beide armen en het werd steeds
erger, tot het in de toppen van mijn
vingers gekomen was. Toen kwam het
in mijn enkels en knieën en dat maakte
mij langen tijd hulpeloos. Een vriendin
raadde mij aan, Kruschen te gaan ge
bruiken en ik vind, dat het mij meer
goed doet dan eenig ander middel. Ik
schrijf dit zelf, hoewel ik bijna 84 jaar
ben". Mevr. H.
De pijnen en stijfheid door rheuma-
tiek worden bijna altijd veroorzaakt
door een overmaat van urinezuur in het
lichaam. Kruschen Salts spoort Uw or
ganen aan tot regelmatige, krachtige
werking en helpt ze, het urinezuur en
andere afvalstoffen volkomen te ver
wijderen.
Kruschen Salts is uitsluitend ver
krijgbaar bij alle apothekers en drogisten
a f 0.40, f 0.75 en f 1.60 (extra groot pak)
(36)
DE A.N.W.B.-HOTELBONS
Bij den aanvang van het voorjaars
seizoen, met ingang van 1 April a.s.,
zullen wederom de A.N.W.B.-hotelbons
verkrijgbaar zijn, die een paar jaren ge
leden door den Kon. Ned. Toeristen-
oond A.N.W.B., in overleg en samen
werking met den Bond van Hotel-
nouaers „Horecaf" werden ingesteld en
aie, blijkens het drukke gebruik, dat
van deze „zwerfbons" gemaakt wordt,
zoowel bij het publiek als bij de hotel
houders gewaardeerd worden, omdat ze
voor den rondtrekkenden toerist een
groot gemak en een besparing zijn.
Het is te verwachten, dat, tengevolge
van den internationalen toestand, de
drang om in het eigen land te reizen
nog zal toenemen, waartoe ook het in
stituut der ANWB.-bons kan mede
werken. Men kan er, practisch gespro
ken, overal mee terecht, want er zijn
thans bij het plan meer dan 800 Neder
landsche hotels, zoowel in de steden als
op het platteland, aangesloten, die zich
bereid hebben verklaard de bons in be
taling aan te nemen; als universeel be
talingsmiddel kunnen ze dus in het
heele land worden gebruikt
Men kent den opzet van het systeem:
de bons bestaan uit drie deelen, voor
logies, diner en lunch, die elk afzonder
lijk en onafhankelijk van elkaar in ver
schillende hotels en café's kunnen
worden gebruikt; het bedieningsgeld is
in den prijs begrepen. De hotels zijn
verdeeld in 10 prijsklassen, aangeduid
door gevelbordjes van verschillende
kleur; bovendien zijn toeslagbons ver
krijgbaar, waarmede de toerist, eenmaal
onderweg, eventueel van een hoogere
prijsklasse gebruik kan maken. Onge
bruikte bons kunnen weer bij den
ANWB worden ingewisseld
Door het gebruik van deze bons is de
zwervende toerist niet gebonden aan
een vooraf bepaald traject, maar be
houdt hij zijn vrijheid van beweging,
terwijl hij per slot van rekening niet
duurder uit is dan degeen, die voor
langeren tijd zijn intrek in een hotel
neemt en daardoor bepaalde faciliteiten
geniet
Een voordeel is ook, dat de bons on
beperkt geldig zijn tot het eind van het
jaar, zoodat men de voordeelen ervan
in verschillende vacanties of tijdens
meer dan één week-end kan hebben.
De Hotelbons zijn dus nog aantrekke
lijker Fgeworden dan ze al waren en
ook dit is een reden om te verwachten,
dat ze wederom een stimulans zullen
zijn voor het reizen in 't eigen land.
ADVERTEERT IN
DE ZEEUWSCHE KOERIER