Crisis-maatregelen No 4237 Vrijdag 3 Maart 1339 53sto Jaargang Nieuwsblad voor Oost Zeauw&ch- Vlaanderen Verschijnt eiken Vrijdag Wij hebben weer een Pans Rapport betreffende over neming der landbouw-crisis- maatregelen door de bedrijtsgenooten Ooghygiëne Wekenlang bedlegerig met Ischias Toen hij 76 was overwon Kruschen zijn pijnen. Verslagen DE ZEEUWSCHE KOERIER Bevat het voornaamste nieuws uit de Provincie, Binnen- en Buitenland, Wetenswaardigheden voor de Huisvrouw, Kerknieuws, Burgerlijke Standen, Hoog- en Laagwatergetij, Lichten op, Anecdoten enz. enz. Abonnementsprijs voor Oost Z.-Vlaanderen f 1.50 p. j. of 15 ct. per maand. Franco p. p. f 1,75 p. j. Abonné's ontvangen gratis ons Algemeen Advertentieblad voor O. Z.-Vlaanderen en kunnen zich door bijbetaling van slechts 50 ct. p. j. tevens abonneeren op het officieel Raadsverslag van Sas van Gent. Zetel: SAS VAN GENT. TELEF. 15 (doorverb.) POSTREKENING 52419 Onze oogen zijn ingesteld op het dag licht, want de zon is door de eeuwen heen de eenige lichtbron geweest, waar aan het zien zich moest aanpassen. Arbeid werd alleen overdag verricht en wanneer de zon onder gegaan was, legde men zich ter ruste om bij het krieken van den dag weer uit de veeren te zijn. Hooge eischen, wat betreft het gedetailleerd zien op korten afstand, werden aan het oog niet gesteld. Zelfs tot voor kort hield het gros van men- schen zich niet bezig met lezen en schrijven of anderen arbeid, die een voortdurende inspanning van het oog noodzaakte De hedendaagsche maatschappij is wel op een geheel anderen leest ge schoeid; in elk beschaafd land is bijna iedereen genoodzaakt om een groot ge deelte van den dag te turen op letters of fijn handwerk, terwijl bovendien de kunstverlichting, die in vergelijking met het daglicht altijd zwak is, nog zwaar dere eischen aan het oog stelt. Terwijl de sterkte van het licht overdag 10.000- 100.000 lux bedraagt, brengt een nor male verlichting met gloeilampen het niet verder dan c.a. 100 lux! Gelukkig heeft ons oog een zeer groot aanpassingsvermogen, zoodat lang durige arbeid bij een goede kunstver lichting geen schadelijke gevolgen be hoeft te hebben. Goede, voldoende sterke verlichting blijft evenwel een eerste voorwaarde. Hoe gebrekkig de kunstverlichting nog is, kan men in direct afleiden uit de volgende globale cijfers van het percentage van per sonen met abnormale oogen op ver schillende leef tij den 23 ooggebreken bij personen be- neden 20 jaar 39 ooggebreken bij personen van 20—30 jaar 48 ooggebreken bij personen van 3040 jaar 71 ooggebreken bij personen van 4050 jaar 83 ooggebreken bij personen van 50-60 jaar Deze ooggebreken zijn inderdaad voor een groot deel het gevolg van een slechte en onvoldoende verlichting bin nenshuis. Een te zwakke lamp dwingt de oogen tot abnormale inspanning en ook bij een voldoend sterke lamp gaat men vaak veel te ver van de lichtbron afzitten. Wil men niet tot het groote percen tage behooren van hen, die geen nor male oogen meer hebben, dan is het een eerste vereischte om meer zorg te be steden aan de verlichting, waarbij men werkt of leest. Veel en goed licht be hoeft niet duur te zijn bij gebruik van betrouwbare en zuinige lampen, zooals de Philips „Bi-Arlita" lamp De zorg voor het oog begint inderdaad bij de zorg voor goed en betrouwbaar licht. Op 86-jarigen leeftijd geniet deze man nog een uitstekende gezondheid en toch was hij 10 jaar geleden wekenlang bed legerig door een aanval van ischias. Lees hoe hij „fit" blijft, ondanks zijn hoogen leeftijd: „Tien jaar geleden was ik een maand bedlegerig door een hevigen aanval van ischias. Ik kon onmogelijk slapen en leed hevige pijn. Ik probeerde verschillende middelen, maar vond geen baat. Eindelijk besloot ik, Kruschen ook eens te probeeren en langzamerhand raakte ik mijin pijn kwijt. Vorige maand ben ik 86 geworden gezond als een visch en ik zeg altijd, dat het allemaal door Kruschen komt". C. T. L. Of U jong of oud bent, het is nooit te vroeg of te laat om met „de kleine dagelijksche dosis" te beginnen. Alleen maar een klein beetje in Uw eersten kop thee 's morgens dat is de Kruschen-wet voor volmaakte gezond heid. Want Kruschen lost het urinezuur de oorzaak van die pijnen op en helpt het lichaam, dit langs den na tuurlijken weg te verwijderen. Kruschen Salts is uitsluitend ver krijgbaar bij alle apothekers en drogisten a f 0.40, f 0.75 en f 1.60 (extra groot pak) (36) de voortbrenging van producten, welke wij met verlies uitvoeren, te beperken. Gebondenheid blijft dus noodig, doch deze zal niet moeten zijn ambtelijk, maar vanwege organen van het bedrijfs leven, niet centraal, maar gedecentra liseerd. Op deze wijze zal bij de uit voering meer met bijzondere omstan digheden kunnen worden rekening ge houden, dan wanneer de uit haar aard strakke lijn der overheid moet worden gevolgd. Ongetwijfeld zullen aan de leiders van den landbouw veel hooger eischen worden gesteld dan tot dusverre. Een bedrijf, dat o.a. door de opmerkens waardige ontwikkeling van het coöpe ratiewezen over uitnemende krachten blijkt te beschikken, is echter ook thans en in de toekomst bekwaam de leiding der landbouwbedrijfsorganen op zich te nemen, wanneer aan deze organen een basis wordt gegeven, die de mogelijk heid biedt naar bevredigende toestan den te streven Op deze inleiding volgt een zevental hoofdstukken, waarin de grondslagen voor een regeling door het georga niseerde bedrijf worden ontvouwd. Blijkens het eerste hoofdstuk wordt voor de overneming het huidige systeem van verplichting tot aansluiting bij krachtens een wet aan te wijzen bedrijfs organen aanbevolen. Dit stelsel heeft mede het voordeel, dat daarvoor niet aanstonds een nieuwe wettelijke basis noodig is, doch gebruik kan worden ge maakt van de Landbouw-Crisiswet. Het Crisis-Organisatiebesluit zal evenwel gewijzigd moeten worden in dien zin, dat aan deze bedrijfsorganen andere vereischten kunnen worden gesteld, dan thans voor de crisisinstellingen zijn voorgeschreven. Het volgend hoofdstuk, over de or ganen, beschrijft in de eerste plaats den organisatorischen opbouw, welke in groote lijnen gelijk zal kunnen zijn aan den opzet van den huidigen land- bouw-crisisdienst, nl. producten-organen voor het geheele land (de huidige cen- tralen) en provinciale organen, welke met de uitvoering van onderdeelen kun nen worden belast (de huidige provin ciale landbouw-crisis-organisaties en gewestelijke tarwe-organisaties)Daar het in de bedoeling ligt, de lanbouw- crisismaatregelen geleidelijk over te dragen, zal aan een centraal-coördi- neerend orgaan voorloopig wel geen be hoefte bestaan. Van de bedrijfsorganen, waarvoor de vereenigingsvorm de voorkeur verdient, zullen de organisaties der bedrijfsge- nooten de leden zijn, terwijl de bedrijfs- genooten als aangeslotenen zullen toe treden. De besturen zullen door de leden worden benoemd, doch het rapport acht het raadzaam, dat in voorkomende ge vallen ook aan de individueele bedrijf s- genooten eenige invloed op den gang van zaken wordt toegekend. De leden zullen zijn de drie centrale landbouw organisaties (andere landbouworgani saties zijn overigens niet a priori uitge sloten), en voorts de specifiek technisch- economische organisaties, welker positie voor elk geval afzonderlijk zal moeten worden bezien. Op welke wijze de orga nisaties op het gebied van handel en nijverheid dienen te worden ingescha keld, wordt in het rapport in het mid den gelaten, daar dienaangaande nog met de betrokken bedrijfsgroepen moet worden overlegd. Welke plaats aan de landarbeidersbonden in het organisme moet worden toegekend, dient evenzeer nog nader te worden overwogen. Een paragraaf over de taak en de bevoegd heden der organen, welke van die der huidige landbouw-crisisinstellingen aan merkelijk zullen verschillen, omdat de organen grooter zelfstandigheid zullen genieten, besluit dit hoofdstuk. Hoofdstuk III is gewijd aan de me thode, welke bij de overneming en ver volgens jaarlijks dient te worden ge volgd. Voorop wordt gesteld, dat zoo veel mogelijk ter regeling aan belang hebbenden moet worden overgelaten. Daartoe wordt aanbevolen het systeem van richtprijzen te vervangen door een stelsel, waarbij de overheid zoodanige voorwaarden schept, b.v. door heffingen en financieele bijdragen, dat het bedrijf door het nemen van daarop gerichte maatregelen voor zijn producten een prijs kan bereiken, welke gelegen is binnen, na overleg tusschen overheid en bedrijf, vastgestelde ruime prijsgrenzen. Als zoodanige prijsgrenzen worden b.v. in het rapport genoemd voor rogge en gerst f 7,f 9,- en voor boter f 1,20- f 1,60 Voor het geval de prijs van het pro duct onder de benedengrens mocht zakken hetgeen zich praktisch slechts zal voordoen in onvoorziene omstandig heden, b.v. bij een buitengewoon grooten oogst, plotselinge handelspolitieke maat regelen van het buitenland met ernstige consequenties, enz. zal de overheid maatregelen dienen te nemen, dat de landbouwer voor zijn product weder een prijs ontvangt, die boven deze grens ligt. Zou de prijs van het product boven de bovengrens stijgen, dan zal het der Regeering vrij staan in hare maatregelen zoodanige wijzigingen aan te brengen, dat de prijs weder onder de bovengrens daalt. Wanneer dit systeem wordt aanvaard, zal de gang van zaken bij de overne ming der bedrijfsmaatregelen en voorts ieder jaar aldus zijn, dat Regeering en belanghebbenden voor elk product be sprekingen zullen voeren over de prijs grenzen en vervolgens, wanneer deze zijn vastgesteld over de maatregelen, die de Regeering moet nemen om zoodanige voorwaarden te scheppen, dat het be drijf een prijs kan bereiken welke bin nen deze marge is gelegen Op deze wijze zal het bedrijf zelf binnen zekere grenzen het risico en de verantwoordelijkheid voor zijn maat regelen dragen en zal aan het bedrijf groote vrijheid kunnen worden gelaten. In een volgend hoofdstuk wordt het algemeen vernietigingsrecht van den Minister behandeld, dat deze wegens zijn verantwoordelijkheid uiteraard niet kan ontberen. Ook zal het om ver schillende redenen gewenscht zijn, dat de Minister op belangrijke, nauwkeurig omschreven punten een goedkeurings- recht zal bezitten. Inzake de financiën vermeldt hoofd stuk V, dat de inkomsten der organen zullen bestaan uit heffingen, in te stellen bij de bedrijfsgenooten en voorts uit bijdragen uit het Landbouw-Crisis- fonds, waarin de opbrengst vloeit van de door de overheid vastgestelde hef fingen. De begrooting van het fonds zal van de huidige niet veel verschillen, behoudens, dat onder de uitgaven in vele gevallen groote subsidieposten zul len voorkomen. Ook de organen zullen begrootingen moeten opstellen, welke de goedkeuring van den Minister be hoeven. De financieele controle kan volgens hoofdstuk VI behandeld, in eerste in stantie aan een door de bedrijf sge nooten op te richten eigen accountants dienst of aan particuliere accountants kantoren worden opgedragen, doch de Minister zal door zijn accountantsdienst su^percontröle uitoefenen. De politieele controle zal evenzeer onder een zeker oppertoezicht van overheidswege aan het bedrijf zelf kunnen worden over gelaten. Het laatste hoofdstuk behandelt de beslechting van geschillen. Over de ad ministratieve geschillen zullen provin ciale commisies, samengesteld door het bedrijf onder goedkeuring van den Minister, in hoogste instantie beslissen. Voor de bestraffing van overtredingen worden onafhankelijke tuchtrecht commissies, zooals ook bij de huidige regeling bestaan, het meest gewenscht geacht. De vraag ten slotte, of de rechts geschillen evenals thans door arbitrage, dan wel door den gewonen rechter dienen te worden beslecht, wordt in het rapport nog niet definitief beantwoord. Kring Hulst N.C.B. In de Maandag jl. te Hulst gehouden jaarvergadering van den Kring Hulst van den N.C.B. is door den nieuwen voorzitter P. Vercauteren hulde gebracht aan den oud- (thans eere-) voorzitter J. Truyman, die het vorig jaar in verband met zijn leeftijd ontslag nam. Vervolgens hield de heer M. Bonants, directeur van de verzekeringen van den N.C.B. te Tilburg, een inleiding over ver zekering tegen pachtrisico Het toenemen van het aantal af- deelingen maakte het wenschelijk, het bestuur uit te breiden. In verband met het bedanken als bestuurslid door den heer P. Stallaert te Kloosterzande, waren er 2 vacatures, waarin werd voor zien door verkiezing van de heeren A. de Nijs, Kloosterzande en M. Puylaert, Zuiddorpe. Tot ondervoorzitter werd be noemd de heer P. J. Nijskens, Terhole Uit het jaarverslag bleek, dat het aantal leden momenteel 1000 bedraagt De omzet der Coöp. Handelsvereni ging bedroeg in 1938 34 millioen K.G. Ruitersport Vorige week is in „Het Centrum" te Axel vanwege de Landelijke Ruiterver- eeniging „De Orange Ruiters" een feeste Üjke propaganda-avond gehouden De heer Slob uit Hoofddorp, bestuurs lid van de Koninklijke Federatie van Landelijke Rij verenigingen, heeft in een gloedvolle rede, doelstelling en be- teekenis van de paardensport uiteenge zet, terwijl een tooneelstukje in dialect werd opgevoerd, getiteld „Het Ruiter- aanzoek" Een zeer geslaagde propaganda-avond In deze rubriek worden zooveel mogelijk alle maatregelen beknopt vermeld* welke van regeeringswege in verband met de crisis worden genomen. Nadere bijzonderheden, welke ons door het Departement dienaangaande worden verstrekt, liggen te onzen kantore voor abonné's ter inzage. Verschenen zijn de volgende crisis- oublicatiën: 27 Febr. Aardappelteeltvergunningen 28 Febr. Waddenzeeharingvisscherij 1939 28 Febr idem 1 Maart Ontheffing leveringsver plichting garnalenvisschers Primitieve verklaring Wat is het dierlijke in den mensch? Leerling: Een lintworm, meneer! Wat is het menschelijke in een dier? Leerling: Jonas in de Walvisch! Gisteren heeft 't Conclaaf in tweede Kies vergadering den nieuwen Opperherder van de Katholieke Kerk gekozen in den persoon van Z. H. Eminentie Eugenio Kardinaal Pacelli, die als Paus den naam aannam van Pius XII De nieuwe paus is op den dag zijner uitverkiezing 63 jaar geworden HEEFT D IETS OP TE RUIMEN MET EEN KOER1ERTJE RAAKT GE '1 ZEKER KWIJT. KOERiERTJES BIL DEN UW ARTIKEL OVERAL AAN. PRIJS SLECHTS 50 CT. (VOORUIT BETAALBAAR). o— (Vervolg) In een uitvoerige inleiding wordt de wenschelijkheid betoogd, dat de land- bouw-crisismaatregelen door de bedrijfs genooten worden overgenomen, welk vraagstuk de aandacht is gaan vragen, toen het langzamerhand duidelijk werd, dat maatregelen ten behoeve van de landbouw voorloopig niet zouden kun nen worden gemist. Na een uiteen zetting, dat, de landbouw economisch veel kwetsbaarder is dan de meeste andere bedrijfstakken wegens afhanke lijkheid' niet alleen van de conjuctuur, mplr'tok van de natuur (weersomstan- neden, veeziekten, geringe elasticiteit n het aanbod e.d.), en de overheid - evenals overal tér wereld geschiedt. -Tdbotïitf'bijzondere aandacht .in, warden de fouten vau regeÖJigfbesproken, waarbij i prf&air xn het bedrijf se- Deze regeling, waarbij de eer veel van bovenaf vast- op den duur leiden tot ver starring, verambtelijking en verslap ping der verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven. De eenige mogelijkheid, om deze bezwaren tegen te gaan is, dat de overheid terugtreedt en het ge organiseerde bedrijf op den voorgrond wordt gesteld. Wegens het zeer groot aantal bedrijf sgenooten kan de land- oouw evenwel niet, zooals vele andere bedrijfstakken, tot vrijwillige, econo mische samenwerking komen. Door aan organen, die door het bedrijfsleven zul len worden gevormd, bepaalde bevoegd heden te geven, zal de landbouw in staat worden gesteld, de regeling van het bedrijf zelf in handen te nemen en zijn economische positie te versterken Het voorstel van zulk een regeling, waarbij het bedrijf primair en de over- neid secundair is, is vooral, dat de levenwekkende krachten, die den land bouw in vorige decennia steeds vooruit hebben gebracht, doch die door het huidige systeem ernstig worden be lemmerd, zich weder kunnen ont plooien. Nieuwe wegen zullen moeten worden ingeslagen; het zwaartepunt van de voor den landbouw noodzakelijke maatregelen zal niet meer moeten be rusten bij de overheid, die nu eenmaal niet over die krachten beschikt, doch de verantwoordelijkheid en het risico van het bedrijf zullen wederom meer en meer op het bedrijf zelf moeten worden gelegd. Het zoeken van nieuwe afzetgebieden naast rationaliseering van het bedrijf, die den kostprijs verlaagt, zullen tot de belangrijkste problemen behooren, waarvoor het bedrijf zich ge steld zal zien. Voorts zal moeten worden onderzocht, of nieuwe be- en ver werkingsmethoden een oplossing kun nen brengen, b.v. melkwol, aardappel- vlokken, gedroogde bieten. Wel zal de overheid hierbij van voorlichting moe ten dienen en veelal financieelen steun moeten verleenen om de technische mogelijkheden van een nieuwe vinding te onderzoeken, maar de verbreiding daarvan en de verantwoordelijkheid voor de toepassing moeten bij het be drijf zelf blijven. In de naaste toekomst zullen onge twijfeld nog talrijke maatregelen van economischen aard voor den landbouw noodig zijn. Deze maatregelen zullen o.a. moeten dienen om den verbouw van producten, de ons land niet vol doende voortbrengt, te stimuleeren en

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1939 | | pagina 1