Crisis-maatregelen
No 4237
Vrijdag 3 Maart 1339
53sto Jaargang
Nieuwsblad voor Oost Zeauw&ch- Vlaanderen Verschijnt eiken Vrijdag
Wij hebben weer een Pans
Rapport betreffende over
neming der landbouw-crisis-
maatregelen door de
bedrijtsgenooten
Ooghygiëne
Wekenlang bedlegerig met Ischias
Toen hij 76 was overwon
Kruschen zijn pijnen.
Verslagen
DE ZEEUWSCHE KOERIER
Bevat het voornaamste nieuws uit de Provincie, Binnen- en Buitenland, Wetenswaardigheden voor de Huisvrouw,
Kerknieuws, Burgerlijke Standen, Hoog- en Laagwatergetij, Lichten op, Anecdoten enz. enz.
Abonnementsprijs voor Oost Z.-Vlaanderen f 1.50 p. j. of 15 ct. per maand. Franco p. p. f 1,75 p. j. Abonné's ontvangen gratis ons Algemeen Advertentieblad voor O. Z.-Vlaanderen en kunnen zich
door bijbetaling van slechts 50 ct. p. j. tevens abonneeren op het officieel Raadsverslag van Sas van Gent. Zetel: SAS VAN GENT. TELEF. 15 (doorverb.) POSTREKENING 52419
Onze oogen zijn ingesteld op het dag
licht, want de zon is door de eeuwen
heen de eenige lichtbron geweest, waar
aan het zien zich moest aanpassen.
Arbeid werd alleen overdag verricht en
wanneer de zon onder gegaan was,
legde men zich ter ruste om bij het
krieken van den dag weer uit de veeren
te zijn. Hooge eischen, wat betreft het
gedetailleerd zien op korten afstand,
werden aan het oog niet gesteld. Zelfs
tot voor kort hield het gros van men-
schen zich niet bezig met lezen en
schrijven of anderen arbeid, die een
voortdurende inspanning van het oog
noodzaakte
De hedendaagsche maatschappij is
wel op een geheel anderen leest ge
schoeid; in elk beschaafd land is bijna
iedereen genoodzaakt om een groot ge
deelte van den dag te turen op letters
of fijn handwerk, terwijl bovendien de
kunstverlichting, die in vergelijking met
het daglicht altijd zwak is, nog zwaar
dere eischen aan het oog stelt. Terwijl
de sterkte van het licht overdag 10.000-
100.000 lux bedraagt, brengt een nor
male verlichting met gloeilampen het
niet verder dan c.a. 100 lux!
Gelukkig heeft ons oog een zeer groot
aanpassingsvermogen, zoodat lang
durige arbeid bij een goede kunstver
lichting geen schadelijke gevolgen be
hoeft te hebben. Goede, voldoende
sterke verlichting blijft evenwel een
eerste voorwaarde. Hoe gebrekkig de
kunstverlichting nog is, kan men in
direct afleiden uit de volgende globale
cijfers van het percentage van per
sonen met abnormale oogen op ver
schillende leef tij den
23 ooggebreken
bij
personen
be-
neden 20 jaar
39 ooggebreken
bij
personen
van
20—30 jaar
48 ooggebreken
bij
personen
van
3040 jaar
71 ooggebreken
bij
personen
van
4050 jaar
83 ooggebreken
bij
personen
van
50-60 jaar
Deze ooggebreken zijn inderdaad voor
een groot deel het gevolg van een
slechte en onvoldoende verlichting bin
nenshuis. Een te zwakke lamp dwingt
de oogen tot abnormale inspanning en
ook bij een voldoend sterke lamp gaat
men vaak veel te ver van de lichtbron
afzitten.
Wil men niet tot het groote percen
tage behooren van hen, die geen nor
male oogen meer hebben, dan is het een
eerste vereischte om meer zorg te be
steden aan de verlichting, waarbij men
werkt of leest. Veel en goed licht be
hoeft niet duur te zijn bij gebruik van
betrouwbare en zuinige lampen, zooals
de Philips „Bi-Arlita" lamp
De zorg voor het oog begint inderdaad
bij de zorg voor goed en betrouwbaar
licht.
Op 86-jarigen leeftijd geniet deze man
nog een uitstekende gezondheid en toch
was hij 10 jaar geleden wekenlang bed
legerig door een aanval van ischias.
Lees hoe hij „fit" blijft, ondanks zijn
hoogen leeftijd: „Tien jaar geleden was
ik een maand bedlegerig door een
hevigen aanval van ischias. Ik kon
onmogelijk slapen en leed hevige pijn.
Ik probeerde verschillende middelen,
maar vond geen baat. Eindelijk besloot
ik, Kruschen ook eens te probeeren en
langzamerhand raakte ik mijin pijn
kwijt. Vorige maand ben ik 86 geworden
gezond als een visch en ik zeg altijd,
dat het allemaal door Kruschen komt".
C. T. L.
Of U jong of oud bent, het is nooit te
vroeg of te laat om met „de kleine
dagelijksche dosis" te beginnen. Alleen
maar een klein beetje in Uw eersten
kop thee 's morgens dat is de
Kruschen-wet voor volmaakte gezond
heid. Want Kruschen lost het urinezuur
de oorzaak van die pijnen op en
helpt het lichaam, dit langs den na
tuurlijken weg te verwijderen.
Kruschen Salts is uitsluitend ver
krijgbaar bij alle apothekers en drogisten
a f 0.40, f 0.75 en f 1.60 (extra groot pak)
(36)
de voortbrenging van producten, welke
wij met verlies uitvoeren, te beperken.
Gebondenheid blijft dus noodig, doch
deze zal niet moeten zijn ambtelijk,
maar vanwege organen van het bedrijfs
leven, niet centraal, maar gedecentra
liseerd. Op deze wijze zal bij de uit
voering meer met bijzondere omstan
digheden kunnen worden rekening ge
houden, dan wanneer de uit haar aard
strakke lijn der overheid moet worden
gevolgd.
Ongetwijfeld zullen aan de leiders
van den landbouw veel hooger eischen
worden gesteld dan tot dusverre. Een
bedrijf, dat o.a. door de opmerkens
waardige ontwikkeling van het coöpe
ratiewezen over uitnemende krachten
blijkt te beschikken, is echter ook thans
en in de toekomst bekwaam de leiding
der landbouwbedrijfsorganen op zich te
nemen, wanneer aan deze organen een
basis wordt gegeven, die de mogelijk
heid biedt naar bevredigende toestan
den te streven
Op deze inleiding volgt een zevental
hoofdstukken, waarin de grondslagen
voor een regeling door het georga
niseerde bedrijf worden ontvouwd.
Blijkens het eerste hoofdstuk wordt
voor de overneming het huidige systeem
van verplichting tot aansluiting bij
krachtens een wet aan te wijzen bedrijfs
organen aanbevolen. Dit stelsel heeft
mede het voordeel, dat daarvoor niet
aanstonds een nieuwe wettelijke basis
noodig is, doch gebruik kan worden ge
maakt van de Landbouw-Crisiswet. Het
Crisis-Organisatiebesluit zal evenwel
gewijzigd moeten worden in dien zin,
dat aan deze bedrijfsorganen andere
vereischten kunnen worden gesteld, dan
thans voor de crisisinstellingen zijn
voorgeschreven.
Het volgend hoofdstuk, over de or
ganen, beschrijft in de eerste plaats
den organisatorischen opbouw, welke in
groote lijnen gelijk zal kunnen zijn
aan den opzet van den huidigen land-
bouw-crisisdienst, nl. producten-organen
voor het geheele land (de huidige cen-
tralen) en provinciale organen, welke
met de uitvoering van onderdeelen kun
nen worden belast (de huidige provin
ciale landbouw-crisis-organisaties en
gewestelijke tarwe-organisaties)Daar
het in de bedoeling ligt, de lanbouw-
crisismaatregelen geleidelijk over te
dragen, zal aan een centraal-coördi-
neerend orgaan voorloopig wel geen be
hoefte bestaan.
Van de bedrijfsorganen, waarvoor de
vereenigingsvorm de voorkeur verdient,
zullen de organisaties der bedrijfsge-
nooten de leden zijn, terwijl de bedrijfs-
genooten als aangeslotenen zullen toe
treden. De besturen zullen door de leden
worden benoemd, doch het rapport acht
het raadzaam, dat in voorkomende ge
vallen ook aan de individueele bedrijf s-
genooten eenige invloed op den gang
van zaken wordt toegekend. De leden
zullen zijn de drie centrale landbouw
organisaties (andere landbouworgani
saties zijn overigens niet a priori uitge
sloten), en voorts de specifiek technisch-
economische organisaties, welker positie
voor elk geval afzonderlijk zal moeten
worden bezien. Op welke wijze de orga
nisaties op het gebied van handel en
nijverheid dienen te worden ingescha
keld, wordt in het rapport in het mid
den gelaten, daar dienaangaande nog
met de betrokken bedrijfsgroepen moet
worden overlegd. Welke plaats aan de
landarbeidersbonden in het organisme
moet worden toegekend, dient evenzeer
nog nader te worden overwogen. Een
paragraaf over de taak en de bevoegd
heden der organen, welke van die der
huidige landbouw-crisisinstellingen aan
merkelijk zullen verschillen, omdat de
organen grooter zelfstandigheid zullen
genieten, besluit dit hoofdstuk.
Hoofdstuk III is gewijd aan de me
thode, welke bij de overneming en ver
volgens jaarlijks dient te worden ge
volgd. Voorop wordt gesteld, dat zoo
veel mogelijk ter regeling aan belang
hebbenden moet worden overgelaten.
Daartoe wordt aanbevolen het systeem
van richtprijzen te vervangen door een
stelsel, waarbij de overheid zoodanige
voorwaarden schept, b.v. door heffingen
en financieele bijdragen, dat het bedrijf
door het nemen van daarop gerichte
maatregelen voor zijn producten een
prijs kan bereiken, welke gelegen is
binnen, na overleg tusschen overheid en
bedrijf, vastgestelde ruime prijsgrenzen.
Als zoodanige prijsgrenzen worden b.v.
in het rapport genoemd voor rogge en
gerst f 7,f 9,- en voor boter f 1,20-
f 1,60
Voor het geval de prijs van het pro
duct onder de benedengrens mocht
zakken hetgeen zich praktisch slechts
zal voordoen in onvoorziene omstandig
heden, b.v. bij een buitengewoon grooten
oogst, plotselinge handelspolitieke maat
regelen van het buitenland met ernstige
consequenties, enz. zal de overheid
maatregelen dienen te nemen, dat de
landbouwer voor zijn product weder
een prijs ontvangt, die boven deze
grens ligt. Zou de prijs van het product
boven de bovengrens stijgen, dan zal
het der Regeering vrij staan in hare
maatregelen zoodanige wijzigingen aan
te brengen, dat de prijs weder onder de
bovengrens daalt.
Wanneer dit systeem wordt aanvaard,
zal de gang van zaken bij de overne
ming der bedrijfsmaatregelen en voorts
ieder jaar aldus zijn, dat Regeering en
belanghebbenden voor elk product be
sprekingen zullen voeren over de prijs
grenzen en vervolgens, wanneer deze
zijn vastgesteld over de maatregelen, die
de Regeering moet nemen om zoodanige
voorwaarden te scheppen, dat het be
drijf een prijs kan bereiken welke bin
nen deze marge is gelegen
Op deze wijze zal het bedrijf zelf
binnen zekere grenzen het risico en de
verantwoordelijkheid voor zijn maat
regelen dragen en zal aan het bedrijf
groote vrijheid kunnen worden gelaten.
In een volgend hoofdstuk wordt het
algemeen vernietigingsrecht van den
Minister behandeld, dat deze wegens
zijn verantwoordelijkheid uiteraard niet
kan ontberen. Ook zal het om ver
schillende redenen gewenscht zijn, dat
de Minister op belangrijke, nauwkeurig
omschreven punten een goedkeurings-
recht zal bezitten.
Inzake de financiën vermeldt hoofd
stuk V, dat de inkomsten der organen
zullen bestaan uit heffingen, in te
stellen bij de bedrijfsgenooten en voorts
uit bijdragen uit het Landbouw-Crisis-
fonds, waarin de opbrengst vloeit van
de door de overheid vastgestelde hef
fingen. De begrooting van het fonds zal
van de huidige niet veel verschillen,
behoudens, dat onder de uitgaven in
vele gevallen groote subsidieposten zul
len voorkomen. Ook de organen zullen
begrootingen moeten opstellen, welke
de goedkeuring van den Minister be
hoeven.
De financieele controle kan volgens
hoofdstuk VI behandeld, in eerste in
stantie aan een door de bedrijf sge
nooten op te richten eigen accountants
dienst of aan particuliere accountants
kantoren worden opgedragen, doch de
Minister zal door zijn accountantsdienst
su^percontröle uitoefenen. De politieele
controle zal evenzeer onder een zeker
oppertoezicht van overheidswege aan
het bedrijf zelf kunnen worden over
gelaten.
Het laatste hoofdstuk behandelt de
beslechting van geschillen. Over de ad
ministratieve geschillen zullen provin
ciale commisies, samengesteld door het
bedrijf onder goedkeuring van den
Minister, in hoogste instantie beslissen.
Voor de bestraffing van overtredingen
worden onafhankelijke tuchtrecht
commissies, zooals ook bij de huidige
regeling bestaan, het meest gewenscht
geacht. De vraag ten slotte, of de rechts
geschillen evenals thans door arbitrage,
dan wel door den gewonen rechter
dienen te worden beslecht, wordt in het
rapport nog niet definitief beantwoord.
Kring Hulst N.C.B.
In de Maandag jl. te Hulst gehouden
jaarvergadering van den Kring Hulst
van den N.C.B. is door den nieuwen
voorzitter P. Vercauteren hulde gebracht
aan den oud- (thans eere-) voorzitter J.
Truyman, die het vorig jaar in verband
met zijn leeftijd ontslag nam.
Vervolgens hield de heer M. Bonants,
directeur van de verzekeringen van den
N.C.B. te Tilburg, een inleiding over ver
zekering tegen pachtrisico
Het toenemen van het aantal af-
deelingen maakte het wenschelijk, het
bestuur uit te breiden. In verband met
het bedanken als bestuurslid door den
heer P. Stallaert te Kloosterzande,
waren er 2 vacatures, waarin werd voor
zien door verkiezing van de heeren A.
de Nijs, Kloosterzande en M. Puylaert,
Zuiddorpe. Tot ondervoorzitter werd be
noemd de heer P. J. Nijskens, Terhole
Uit het jaarverslag bleek, dat het
aantal leden momenteel 1000 bedraagt
De omzet der Coöp. Handelsvereni
ging bedroeg in 1938 34 millioen K.G.
Ruitersport
Vorige week is in „Het Centrum" te
Axel vanwege de Landelijke Ruiterver-
eeniging „De Orange Ruiters" een feeste
Üjke propaganda-avond gehouden
De heer Slob uit Hoofddorp, bestuurs
lid van de Koninklijke Federatie van
Landelijke Rij verenigingen, heeft in
een gloedvolle rede, doelstelling en be-
teekenis van de paardensport uiteenge
zet, terwijl een tooneelstukje in dialect
werd opgevoerd, getiteld „Het Ruiter-
aanzoek"
Een zeer geslaagde propaganda-avond
In deze rubriek worden zooveel mogelijk
alle maatregelen beknopt vermeld*
welke van regeeringswege in verband
met de crisis worden genomen. Nadere
bijzonderheden, welke ons door het
Departement dienaangaande worden
verstrekt, liggen te onzen kantore voor
abonné's ter inzage.
Verschenen zijn de volgende crisis-
oublicatiën:
27 Febr. Aardappelteeltvergunningen
28 Febr. Waddenzeeharingvisscherij
1939
28 Febr idem
1 Maart Ontheffing leveringsver
plichting garnalenvisschers
Primitieve verklaring
Wat is het dierlijke in den mensch?
Leerling: Een lintworm, meneer!
Wat is het menschelijke in een dier?
Leerling: Jonas in de Walvisch!
Gisteren heeft 't Conclaaf in tweede Kies
vergadering den nieuwen Opperherder
van de Katholieke Kerk gekozen in den
persoon van Z. H. Eminentie Eugenio
Kardinaal Pacelli, die als Paus den
naam aannam van Pius XII
De nieuwe paus is op den dag zijner
uitverkiezing 63 jaar geworden
HEEFT D IETS OP TE RUIMEN
MET EEN KOER1ERTJE RAAKT GE '1
ZEKER KWIJT. KOERiERTJES BIL
DEN UW ARTIKEL OVERAL AAN.
PRIJS SLECHTS 50 CT. (VOORUIT
BETAALBAAR).
o—
(Vervolg)
In een uitvoerige inleiding wordt de
wenschelijkheid betoogd, dat de land-
bouw-crisismaatregelen door de bedrijfs
genooten worden overgenomen, welk
vraagstuk de aandacht is gaan vragen,
toen het langzamerhand duidelijk werd,
dat maatregelen ten behoeve van de
landbouw voorloopig niet zouden kun
nen worden gemist. Na een uiteen
zetting, dat, de landbouw economisch
veel kwetsbaarder is dan de meeste
andere bedrijfstakken wegens afhanke
lijkheid' niet alleen van de conjuctuur,
mplr'tok van de natuur (weersomstan-
neden, veeziekten, geringe elasticiteit
n het aanbod e.d.), en de overheid
- evenals overal tér wereld geschiedt.
-Tdbotïitf'bijzondere aandacht
.in, warden de fouten vau
regeÖJigfbesproken, waarbij
i prf&air xn het bedrijf se-
Deze regeling, waarbij de
eer veel van bovenaf vast-
op den duur leiden tot ver
starring, verambtelijking en verslap
ping der verantwoordelijkheid van het
bedrijfsleven. De eenige mogelijkheid,
om deze bezwaren tegen te gaan is,
dat de overheid terugtreedt en het ge
organiseerde bedrijf op den voorgrond
wordt gesteld. Wegens het zeer groot
aantal bedrijf sgenooten kan de land-
oouw evenwel niet, zooals vele andere
bedrijfstakken, tot vrijwillige, econo
mische samenwerking komen. Door aan
organen, die door het bedrijfsleven zul
len worden gevormd, bepaalde bevoegd
heden te geven, zal de landbouw in
staat worden gesteld, de regeling van
het bedrijf zelf in handen te nemen en
zijn economische positie te versterken
Het voorstel van zulk een regeling,
waarbij het bedrijf primair en de over-
neid secundair is, is vooral, dat de
levenwekkende krachten, die den land
bouw in vorige decennia steeds vooruit
hebben gebracht, doch die door het
huidige systeem ernstig worden be
lemmerd, zich weder kunnen ont
plooien. Nieuwe wegen zullen moeten
worden ingeslagen; het zwaartepunt
van de voor den landbouw noodzakelijke
maatregelen zal niet meer moeten be
rusten bij de overheid, die nu eenmaal
niet over die krachten beschikt, doch
de verantwoordelijkheid en het risico
van het bedrijf zullen wederom meer
en meer op het bedrijf zelf moeten
worden gelegd. Het zoeken van nieuwe
afzetgebieden naast rationaliseering van
het bedrijf, die den kostprijs verlaagt,
zullen tot de belangrijkste problemen
behooren, waarvoor het bedrijf zich ge
steld zal zien. Voorts zal moeten worden
onderzocht, of nieuwe be- en ver
werkingsmethoden een oplossing kun
nen brengen, b.v. melkwol, aardappel-
vlokken, gedroogde bieten. Wel zal de
overheid hierbij van voorlichting moe
ten dienen en veelal financieelen steun
moeten verleenen om de technische
mogelijkheden van een nieuwe vinding
te onderzoeken, maar de verbreiding
daarvan en de verantwoordelijkheid
voor de toepassing moeten bij het be
drijf zelf blijven.
In de naaste toekomst zullen onge
twijfeld nog talrijke maatregelen van
economischen aard voor den landbouw
noodig zijn. Deze maatregelen zullen
o.a. moeten dienen om den verbouw
van producten, de ons land niet vol
doende voortbrengt, te stimuleeren en