KLOOSTERBALScM
Crisis-maatregelen
GESPRONGEN HANDEN
FEUILLETON
De Vondelinge
AKKER'S f
fe wapen tegen het^Neo - Malthusiansime I
Indrukwekkende vergadering te Sas van Gent.
0—
De tweede, door de Diocesane Com
missie van Samenwerking uit de ver
schillende Standsorganisaties in het
Bisdom Breda met medewerking van
het Katholiek Comité van Actie „Voor
God" en van de R.K. Artsenvereeniging
„St Adelbert" in Zeeuwsch-Vlaanderen
belegde vergadering tegen het Neo-
Malthusianisme, is Dinsdagavond jl. te
Sas van Gent gehouden. De opkomst
was dermate groot, dat de groote pa
tronaatszaal de van heinde en verre
toegestroomde belangstellenden niet kon
bevatten, zoodat de bijeenkomst naar de
R.K. Kerk verlegd moest worden, alwaar
het publiek vanaf de kansel werd toe
gesproken.
Inleiding A. B. Michielsen.
De heer A. B. Michielsen, voorzitter
der Diocesane Commissie, opende den
avond met een woord van welkom. Spr.
zeide, zich te verheugen over de massale
opkomst, welke hij vooral toeschreef aan
de krachtige onwekking, die van den
pastoor van Sas van Gent is uitgegaan
en aan de medewerking ook van andere
heeren geestelijken, wien hij hiervoor
dank bracht.
kent het doel van deze bijeenkomst,
aldus spr., die wordt gehouden om strijd
te voeren tegen het verderfelijk Neo-
Malthusianisme en om de bevolking op
te wekken tot ontplooiing van een
christelijk huwelijksleven. De tijd is
voorbij om den kop in het zand te ste
ken en te doen alsof men niet ziet, wat
rondom ons plaatsgrijpt. Hier zoowel als
elders pioeten wij ons plaatsen tegen
over de feiten en den strijd tegen het
Neo-Malthusianisme moedig aanvaarden
Is die strijd noodig? Ja, want het N.-M.
gaat in zoowel tegen het Goddelijk als
tegen het Kerkelijk gebod. Wij zijn allen
Katholiek, aldus spr. Beteekent dat, dat
in het register van den Burgerlijken
Stand achter onzen naam de letters
R.K. zijn ingevuld? Dat wij gedoopt zijn
en ons Paschen houden en dat wij
Kerkelijk begraven zullen worden?
Neen, dat wil zeggen, dat wij alle dagen
uit ons beginsel leven. Wie dat niet doet,
kan een Katholiek zijn in naam, metter
daad is hij het niet. Naamkatholicisme
is een etiket zonder innerlijke be teekenis
Bedenk het wel, aldus spr.: Het Neo-
Malthusianisme is onder alle omstandig
heden in strijd met het Goddelijk en
het Kerkelijk gebod. Het gaat in tegen
den uitdrukkelijken wil van God, tegen
God's heerschappij over den mensch.
Doch ook om andere redenen is het
ongeoorloofd. Het is in strijd met het
volksbelang. De volkskracht ligt niet in
den voorraad aan goud, die in de
kelders van de Nederlandsche Bank ligt
opgestapeld doch in de arbeidswaarde
der individuën. Het Neo-Malthusianisme
ondermijnt het huwelijk reeds in den
verlovingstijd. In het huwelijk neemt
het de achting en het vertrouwen tus-
schen de gehuwden onderling weg.
Laat U in gesprekken nooit licht
vaardig over dit stelsel uit, aldus spr.,
en als gij het gedaan hebt, onderzoek
dan Uw geweten. Men kan zich in dit
opzicht zeer gemakkelijk bezondigen.
Weet wèl, dat er meer moordenaars
buiten de gevangenis rondloopen, dan
er in zitten. Als we in de couranten
verslagen over moordprocessen lezen,
dan gruwen we daarvan, maar men
gruwt niet van de laffe aanslagen, die
bedreven worden op het kind door het
verkeerd stellen van de huwelijksdaad.
Men stapelt misdaad op misdaad, tien
tallen jaren vaak achtereen. Hoevelen
gaan er met drie over de grens en
komen terug zonder de gevreesde last
van de derde?
Het is danook dringend noodig, over
dit verderfelijk stelsel, dat door den
Nieuw-Malthusiaanschen Bond gepro
pageerd wordt, te spreken. Wij MOGEN
er niet langer over zwijgen. Wij moeten
Gns volk bezweren, aan dergelijke prak
tijken een eind te maken en trachten te
voorkomen, dat de jeugd er zich aan
overgeeft. Gij, die volgens God's voor
schrift hebt geleefd, spoort de jeugd
aan, Uw voorbeeld te volgen. Gij, die
Uw leven hebt verknoeid, begaat niet
de misdaad, ook nog verkeerde adviezen
te geven.
IK ben echter niet gekomen om het
woord tot U te richten. Dat is de taak
van dokter Hermans, directeur van den
gemeentelijken geneeskundigen dienst
te Breda. Aan hem geef ik thans het
v/oord. Na afloop van zijn lezing zal de
Zeereerw. heer pastoor een slotwoord
spreken.
Lezing dokter L. Hermans.
Wij zijn hedenavond hier bijeenge
komen, aldus spr. om over het groote
kwaad van het Neo-Malthusianisme te
spreken. Het is de bedoeling, U de
noodzakelijkheid duidelijk te maken van
zijn bestrijding en dan ben ik gelukkig,
dat ik kan beginnen met te consta-
teeren, dat wij, katholieken, in dezen
strijd niet alleen staan, doch daarbij ge
steund worden door de christelijke be
volkingsgroepen van allerlei schakeering
en zelfs door groote groepen van hen,
die zich publiekelijk als ongeloovigen
aandienen. Men is zich meer en meer
bewust geworden van het feit, dat het
Neo-Malthusianisme het zedelijk in
zicht heeft bedorven en, voor zoover dat
nog niet gelukt is, tracht, het nog ver
der te bederven. Spr. citeerde dan een
verslag uit „De Maasbode" van het kort
geleden gehouden Congres van de
Kon. VI. Academie v. Geneeskunde, waar
in op de gevaren der geboortebeperking
óók in België is gewezen en krachtig
werd aangedrongen op het nemen van
wettelijke maatregelen om deze volks
kanker tegen te gaan.
Nu heeft de Commissie van samen
werking der verschillende stands
organisaties tezamen met het Comité
van Actie „Vóór God" en de R.K.
Artsenvereeniging „St. Adelbert" onder
goedkeuring van Z. H. Exc. den Bisschop
van Breda besloten, dezen winter in ons
Bisdom op vele plaatsen de funeste
werking van het Neo-Malthusianisme
in het publiek toe te lichten. Daarvoor
zijn U thuis bezorgd de bekende oranje
brochuurtjes, die ik U niet genoeg ter
lezing kan aanbevelen en daarvoor sta
ik thans ook hier, omdat het, naar het
oordeel van die Commissie, wel eens
zijn nut kan hebben, dat een leek, in
casu een dokter, die 8 jaar Zeeuwsche
praktijk achter den rug heeft, deze
dingen eens openlijk zegt. Want het is
maar al te waar: Wanneer ge over de
bedoelde practijken hoort spreken door
Uw Geestelijke leiders in de kerk en bij
gelegenheid van een H. Missie zelfs nog
v/at meer nadrukkelijk door de Eerw.
Paters, dan hoort men al heel gauw den
dooddoener: „De pastoor en de pater
MOETEN dat wel zeggen; dat brengt
hun ambt mee".
Ik ben begonnen, aldus spr., met te
zeggen, dat het Neo-Malthusianisme
verkeerd is en het zedelijk inzicht be
derft. Laat ik U daarom nu allereerst
uiteenzetten, wat het juiste zedelijk
Naar het Engelsch
van
MAY CROMMELIN
19)
Mrs Bracegirdle was bijna een jaar
lang uit haar huis in Londen verdwenen
vertelde Thomas; later vernam hij door
Esther, dat zij zich met een grijze pruik
en een blauwen bril vermond en een
betrekking als huishoudster op Konings
horst gekregen had onder den naam van
juffrouw Love
Hier sprong Arthur Hope woedend op;
hij vermocht zijn toorn niet langer te
beheerschen. En ik, dwaas, ik schonk
haar mijn volle vertrouwen! Juffrouw
Love! Zij scheen mijne kleine Angela
zoo lief te hebben. O satan, satan! wat
gioet zij in haar hart gelachen hebben
inzicht is. Spr. besprak dan de door den
Schepper in den mensch gelegde drif
ten: 1. tot instandhouding van het
eigen lichaam en 2 tot instandhouding
van zijn soort, waarbij hij tot de con
clusie kwam, dat het eerste doel van het
huwelijk is: de voortplanting. Waar het
kind het eerste doel is en waar het
lichamelijk en geestelijk hulpeloos
v/ordt geboren, is het even duidelijk,
aldus spr., dat het tot de natuurplicht
der ouders behoort, het te verzorgen en
groot te brengen en wijl dit opvoeden
niet tot zijn recht komt bij huwelijken
van meerdere mannen en meerdere
vrouwen, volgt hieruit ook, dat de na
tuur van den mensch eischt, het huwe
lijk van één man en één vrouw en wel
voorgoed, voor het heele leven, want
anders komt van het kind niets terecht.
Ik heb, aldus spr., dit met opzet zoo al
gemeen mogelijk opgezet. Om deze rede
neering te begrijpen en er het redelijke
van in te zien, behoeft men niet eens
katholiek of geloovig te zijn. Katho
lieken weten, dat het huwelijk boven
dien een Sacrament is en dat het hu
welijk van één man en één vrouw steeds
door onze Moeder de H. Kerk is ver
dedigd, zelfs zoo sterk, dat de Pausen
er den afval van heele volkeren voor
over hebben gehad. Hendrik VIII van
Engeland b.v. verliet de Kerk omdat de
Paus zijn huwelijk niet wenschte te ont
binden en met hem viel nagenoeg heel
Engeland af.
Spr. beantwoordde dan de vraag, wat
noodig is voor een goed (waar) huwelijk
en wees er daarbij op, dat daarvoor
noodig is de ware liefde d.i. de liefde,
die beheerscht wordt door het verstand,
v/aardoor de echtelieden elkaar bemin
nen, niet allereerst om elkaar te bezit
ten, doch om zichzelf aan de andere
partij weg te schenken. Een onjuiste
opvatting van de liefde leidt nood
zakelijk tot fatale teleurstellingen.
Waar nu de voorstanders van het
Neo-Malthusianisme verkondigen, dat
bevrediging het DOEL ks van het huwe
lijk, maken zij een fund; menteele fout,
aldus spr., die zulks nog nader uiteen
zette.
Spr. behandelde dan. de aanprijzing
door de Nieuw-Malthusiaansche Bond
van haar bekende voorbehoedmiddelen
en de grove wijze, waarop zulks ge
schiedt. Hij wees vervolgens op de in
Zeeland veelvuldig voorkomende streng
verboden handelwijze, die hetzelfd doel
beoogt als de hierboven bedoelde tech
nische middelen, die echter door het
N.-M. niet wordt gepropageerd uit de
overweging, dat het hieraan niets ver
dient. Want het is bekend, aldus spr.,
dat de kurk, waarop de heele organisatie
van den N.M.B. drijft, de geweldige
brengst is van den verkoop der e\'\-
bedoelde middelen. J
Spr. ging op een en ander nog na
in om dan te concludeeren, dat het N.fT
in zich slecht is en een verkracht!
van de natuurlijke orde.
Uitvoerig stond spr. stil bij de ge
volgen van de Neo-Malthusianistische
propaganda, die landen ontvolkt en in
dividuën ongelukkig maakt en het gods
dienstig leven vernietigt. Duidelijk tobn-
de hij aan, dat de vrées voor overbe
volking een onhoudbaar argument is en
dat ook de vrees voor moederlijke sterfte
door de feiten volkomen gelogenstraft
wordt. Ook het argument, dat door toe
passing van N.M. de abortus crimina-
lis wordt tegengegaan, i& een grove leu
gen. Juist het tegenovergestelde is waar.
Spr. wekte dan op om het huwelijk
toen zij zich dezen naam koos O
schandelijke verraderes! Welk een ver
fijnde duivelachtige boosheid! Zijn blik
viel op den armen Harry, die zijn aange
zicht met de eene hand bedekt hield,
niet in staat naar den man op te zien,
wien zijne tante zoo veel jammer be
rokkend had. Zichzelven geweld aan
doende zette hij zich weder, en poogde
den ouden man gerust te stellen ten
einde de verdere toedracht van hem te
vernemen.
Bijkans een jaar ging voorbij eer de
valsche huishoudster haar doel bereikte,
daar de kleine Angela te zorvuldig en te
feeder bewaakt werd. Eindelijk, nadat
?ij de overige dienstboden tot het be
zoeken van een jaarmarkt had bepraat,
mengde juffrouw Love onder het middag
maal een slaapdrank in het bier van het
indermeisje, de arme Betty. Zoo was de
7ucht Zuiver; Thomas en zijne vrouw,
die eene boot in gereedheid hielden en
'.eneden in het kreupelhout wachtten,
Lwamen naar boven aan de achterpoort
Het Engelsche woord Love be
rekent: liefde.
goed te beleven en de N.M.-praktijken
met afschuw af te wijzen en met alle
kracht te bestrijden.
Ten slotte heeft spr. ook nog de
kwestie der periodieke onthouding be
handeld. Hierover, aldus spr., zijn helaas
op veel te uitgebreide wijze propaganda-
brochures verspreid. Ik heb deze pro
paganda door ervaren zielzorgers een
ramp voor ons Katholiek volk hooren
noemen. Hierover zou ik een heelen
avond kunnen spreken, maar ik wil hier
alleen een waarschuwing laten hooren.
De N.M.B. stelt het zoo gaarne voor,
alsof de Katholieken in de P.O. een
nieuw N.M. hebben uitgevonden. Per
soonlijk ben ik sterk tegen de P.O.,
maar moet toch uitdrukkelijk zeggen,
dat de P.O. iets heel anders is dan
het N.M.
Na dit duidelijk te hebben gemaakt,
vervolgde spr.: Daarom is het N.M. in
zich slecht en de P.O. niet; Dit is echter
nog geen vrijbrief voor de P.O. Men zij
ervoor gewaarschuwd, dat men niet
moet denken, dat de P.O. als stelsel
mag worden toegepast. Er moeten zeer
ernstige en zwaarwichtige redenen zijn,
aie de P.O. geoorloofd maken en die
Kunnen er, althans tijdelijk, in som
mige gevallen zijn. Onthouding ook
de P.O. is alleen geoorloofd, wanneer
ernstige menschen in casu een biecht
vader of een dokter het noodig oor-
deelen. Ter documenteering hiervan
tiiene, wat de Belgische bisschoppen in
een provinciaal concilie te Mechelen
zeer duidelijk hebben gezegd: „Alge
meen toegepast, benadeelt de P.O. het
algemeen welzijn d.i. de geestelijke en
lichamelijke volksgezondheid, leidt zij
tot egoïsme en materialisme in het
huwelijk en ook gemakkelijk tot ver
mindering van de echtelijke liefde en
trouw, tot de zonde van onkuischheid,
tot jaloersheid en bedrog en zelfs tot
nog ernstiger kwaad".
Daarom moet de P.O. aan de echte
lieden worden ontraden, tenzij er rede
nen zijn, die opwegen tegen de gevaren,
die wij hebben opgenoemd.
Tot besluit maakte spreker een tref
fende vergelijkende balans op van de
genen, die hun leven inrichten, zooals
God het wil en van hen, die zich aan
de praktijken van het N.M. bezondigen
Hij eindigde met de woorden: Dames en
Heeren, ik heb U hiermede de bezwaren
tegen het N.M. geschilderd. Het kan
thans niet moeilijk meer voor U zijn om
Uw keus te doen en te zien, aan welken
kant gij moet staan.
Dankwoord pastoor F. Smeltzer
Pastoor Smeltzer heeft daarop den
spreker warmen dank gebracht voor
diens voortreffelijke lezing, wijzend op
den grooten invloed, die van een derge
lijk betoog, door een leek gehouden, op
de massa uitgaat. Spr. uitte den wensch
dat ook in Axel en Terneuzen dergelijke
vergaderingen zullen worden belegd in
liet belang van het Zeeuwsch-Vlaamsche
volk. Vervolgens sprak hij nog een
achfcig woord van opwekking tot de
aanwezigen en vooral ook tot de jon
gere# om met de hulp van Gods genade
Verkregen door gebed eri versterving
G^s gebod te onderhouden. Hij eindig
de -net de aansporing óm uitsluitend
Kat^lieke lectuur en vooral Katho
lieke/" Couranten te lezen, met name aan
beveelt! „De Maasbode" voor hen, wier
mjddsplen dat toelaten, het „Dagblad
van op ^-Brabant en Zeelan^ voor
hen. wier 'iniddelen beperkter zijn 'én
,ï>e olkscourant" voor de werklieden
van den tuin en jyffrouw Love gaf hun
het kind over.
Maar die deur was gesloten! merkte
Hope aan, die zich nog elke bijzonder
heid herinnerde.
O ja, ipaar zij h^d weken lang te
voren een tweeden keutel laten maken.
O! zij was slim en er viel ooSftn het ge
heel geen verdenking op haar, zeide
Thomas. De kleine Angela werd -regel
recht naar Holland gevoerd, ging hij
voort, w&nfltlles was met de grwkste
omzichtigheid door Miriam Brapegirdle
voorbéreid Waarschijnlijk had zij ae over
tuiging, dat sir Hope bij zijn rijkdom en
zijné vaderlijke liefde al het mogelijke
tot het wedervinden van zijn kind in he+
werk zou stellen,\dat alle spo
stoombooten en land-
doorzocht zouden worr1
de zij, dat haar k1
in Engeland no(
langen duur ver
moeilijkheden se
tot, m#ei*
het spel r
liarer se*"
rian
handeik ar in suiker te Londen, had in
veeljarige betrekkingen met een groot
Amsterdamsch huis gestaqn. Esther, die
lang bij de familie Frost gediend had
fiad veel van Holland hooren spreken
zij wist, dat het een afgelegen land was,
door pleizierreizigers weinig bezocht, zoo
dat het kind daar wel nooit ontdekt zou
worden. Miriam Bracegirdle was het met'
haar volkomen eens. Zij vreesde Frank
rijk en België, maar Holland, die in
val was voortreffelijk. N* -v
echter op aan em ji-
geroofd was, h'
te brengen. F
een gr
In deze rubriek worden zooveel mogelijk
alle maatregelen beknopt vermeld,
welke van regeeringswege in verband
met de crisis worden genomen. Nadere
bijzonderheden, welke ons door het
Departement dienaangaande worden
verstrekt, liggen te onzen kantore voor*
nbonné's ter inzage.
Verschenen zijn de volgende crisis-
oublicatiën:
9 Febr. Biggenmerken
9 Febr De Boterheffing
9 Febr Bloemkweekerijvergunning '39
"9 Febr Invoer van spiering in Enge
land
Collega's
Dokter, heel laat en eenigszins be
neveld op weg uit de Soos naar huis,
ontmoet een man, die hem amicaal toe
voegt: „Bonjour, collega"
Dokter: Zoo, óók dokter?
Man: Nee, óók dronken.
Niet gelukkig uitgedrukt
Een pas gepromoveerd advocaat had
een eerste verdediging op zich genomen
Hij richtte onmiddellijk het volgende
verzoek tot de rechtbank:
De beklaagde heeft mij zijn verdedi
ging opgedragen. Ik doe het verzoek
een onderzoek te doen instellen naar
zijn geestelijke vermogens.
Paedagogie.
Een onderwijzer kreeg dezer dagen
het volgende briefje:
„Mijnheer B., het strafwerk van Louis,
dat heb ik in de kachel gegooid, bij
mij thuis moeten zij boodschappen
doen, maar geen strafwerk maken.
Zijn moeder".
Voorzorg.
Waarom wil u mij de hand van uw
dochter niet geven? Ik ben geen speler,
geen drinker, geen rooker
Juist daarom, antwoordde de vader.
Ik ben er heelemaal niet op gesteld, jou
permanent tot voorbeeld te zien ge
steld.
zijn pijnlijk, lastig en leelijk om te zien!
Maar déaraan sukkelen is nu niet meer noo
dig Ge behoeft ze niet te krijgen en Ge kunt
er dadelijk af zijn, mits Ge Uw handen met
den verzachtenden Kloosterbalsem verzorgt.
Kloosterbalaem is een bijzondere balsem
die heerlijk verzacht en die Uw huid
prachtig glad en gaaf maakt, dank zij de
aromatische en huidgenezende bestana-
deelen die Uw huid als 't ware verjongen.
Kloosterbalsem dringt diep in de weef
sels en maakt deze weer gezond en, soepel.
Akker's Kloosterbalsem bijt niet, zooals
andere middelen en is ook nret te ver
gelijken met geparfumeerde rrfimes, die
wel aangenaam ruiken, maar ni et. genezen
Onovertroffen als huidgenezenu middel
bij brandwonden, schaafwonden wb v;
huid, open huid, kloven en winte ..eten
Per pot van 25 Gram f 0.621/2, pot van 50 Gram f 1.04
(1) X (33)
d^ beide vrouwen./'rekenden er op, dat
hij dit bij zijn kortstondig oponthoud in
Londen, als hij nxët een lading daar aan
kwam wel nooit vernemen zou; men
V-,
kwam overeen omtrent de belooning en
hij speelde zijn rol. Toen^thrksen ver
dronken was/meende Thomas zoowel bij
Mrs Bracegirdle als bij EstheX een zekere
verlichting te" nemen, dat hun
nledeplichtige^gg^meer spreken kon,
hoewel de vermBRielijke dood van het^
kiT** hen hevig deed ontstallen. Eenige
\der „Mary" ontkwamen in een
aalden, dat de brik vergaan
^verig&i omgekomen waren
Tioc ingesproken
1 "■•ven wa
V VJ