KLOOSTERBALScM Crisis-maatregelen GESPRONGEN HANDEN FEUILLETON De Vondelinge AKKER'S f fe wapen tegen het^Neo - Malthusiansime I Indrukwekkende vergadering te Sas van Gent. 0— De tweede, door de Diocesane Com missie van Samenwerking uit de ver schillende Standsorganisaties in het Bisdom Breda met medewerking van het Katholiek Comité van Actie „Voor God" en van de R.K. Artsenvereeniging „St Adelbert" in Zeeuwsch-Vlaanderen belegde vergadering tegen het Neo- Malthusianisme, is Dinsdagavond jl. te Sas van Gent gehouden. De opkomst was dermate groot, dat de groote pa tronaatszaal de van heinde en verre toegestroomde belangstellenden niet kon bevatten, zoodat de bijeenkomst naar de R.K. Kerk verlegd moest worden, alwaar het publiek vanaf de kansel werd toe gesproken. Inleiding A. B. Michielsen. De heer A. B. Michielsen, voorzitter der Diocesane Commissie, opende den avond met een woord van welkom. Spr. zeide, zich te verheugen over de massale opkomst, welke hij vooral toeschreef aan de krachtige onwekking, die van den pastoor van Sas van Gent is uitgegaan en aan de medewerking ook van andere heeren geestelijken, wien hij hiervoor dank bracht. kent het doel van deze bijeenkomst, aldus spr., die wordt gehouden om strijd te voeren tegen het verderfelijk Neo- Malthusianisme en om de bevolking op te wekken tot ontplooiing van een christelijk huwelijksleven. De tijd is voorbij om den kop in het zand te ste ken en te doen alsof men niet ziet, wat rondom ons plaatsgrijpt. Hier zoowel als elders pioeten wij ons plaatsen tegen over de feiten en den strijd tegen het Neo-Malthusianisme moedig aanvaarden Is die strijd noodig? Ja, want het N.-M. gaat in zoowel tegen het Goddelijk als tegen het Kerkelijk gebod. Wij zijn allen Katholiek, aldus spr. Beteekent dat, dat in het register van den Burgerlijken Stand achter onzen naam de letters R.K. zijn ingevuld? Dat wij gedoopt zijn en ons Paschen houden en dat wij Kerkelijk begraven zullen worden? Neen, dat wil zeggen, dat wij alle dagen uit ons beginsel leven. Wie dat niet doet, kan een Katholiek zijn in naam, metter daad is hij het niet. Naamkatholicisme is een etiket zonder innerlijke be teekenis Bedenk het wel, aldus spr.: Het Neo- Malthusianisme is onder alle omstandig heden in strijd met het Goddelijk en het Kerkelijk gebod. Het gaat in tegen den uitdrukkelijken wil van God, tegen God's heerschappij over den mensch. Doch ook om andere redenen is het ongeoorloofd. Het is in strijd met het volksbelang. De volkskracht ligt niet in den voorraad aan goud, die in de kelders van de Nederlandsche Bank ligt opgestapeld doch in de arbeidswaarde der individuën. Het Neo-Malthusianisme ondermijnt het huwelijk reeds in den verlovingstijd. In het huwelijk neemt het de achting en het vertrouwen tus- schen de gehuwden onderling weg. Laat U in gesprekken nooit licht vaardig over dit stelsel uit, aldus spr., en als gij het gedaan hebt, onderzoek dan Uw geweten. Men kan zich in dit opzicht zeer gemakkelijk bezondigen. Weet wèl, dat er meer moordenaars buiten de gevangenis rondloopen, dan er in zitten. Als we in de couranten verslagen over moordprocessen lezen, dan gruwen we daarvan, maar men gruwt niet van de laffe aanslagen, die bedreven worden op het kind door het verkeerd stellen van de huwelijksdaad. Men stapelt misdaad op misdaad, tien tallen jaren vaak achtereen. Hoevelen gaan er met drie over de grens en komen terug zonder de gevreesde last van de derde? Het is danook dringend noodig, over dit verderfelijk stelsel, dat door den Nieuw-Malthusiaanschen Bond gepro pageerd wordt, te spreken. Wij MOGEN er niet langer over zwijgen. Wij moeten Gns volk bezweren, aan dergelijke prak tijken een eind te maken en trachten te voorkomen, dat de jeugd er zich aan overgeeft. Gij, die volgens God's voor schrift hebt geleefd, spoort de jeugd aan, Uw voorbeeld te volgen. Gij, die Uw leven hebt verknoeid, begaat niet de misdaad, ook nog verkeerde adviezen te geven. IK ben echter niet gekomen om het woord tot U te richten. Dat is de taak van dokter Hermans, directeur van den gemeentelijken geneeskundigen dienst te Breda. Aan hem geef ik thans het v/oord. Na afloop van zijn lezing zal de Zeereerw. heer pastoor een slotwoord spreken. Lezing dokter L. Hermans. Wij zijn hedenavond hier bijeenge komen, aldus spr. om over het groote kwaad van het Neo-Malthusianisme te spreken. Het is de bedoeling, U de noodzakelijkheid duidelijk te maken van zijn bestrijding en dan ben ik gelukkig, dat ik kan beginnen met te consta- teeren, dat wij, katholieken, in dezen strijd niet alleen staan, doch daarbij ge steund worden door de christelijke be volkingsgroepen van allerlei schakeering en zelfs door groote groepen van hen, die zich publiekelijk als ongeloovigen aandienen. Men is zich meer en meer bewust geworden van het feit, dat het Neo-Malthusianisme het zedelijk in zicht heeft bedorven en, voor zoover dat nog niet gelukt is, tracht, het nog ver der te bederven. Spr. citeerde dan een verslag uit „De Maasbode" van het kort geleden gehouden Congres van de Kon. VI. Academie v. Geneeskunde, waar in op de gevaren der geboortebeperking óók in België is gewezen en krachtig werd aangedrongen op het nemen van wettelijke maatregelen om deze volks kanker tegen te gaan. Nu heeft de Commissie van samen werking der verschillende stands organisaties tezamen met het Comité van Actie „Vóór God" en de R.K. Artsenvereeniging „St. Adelbert" onder goedkeuring van Z. H. Exc. den Bisschop van Breda besloten, dezen winter in ons Bisdom op vele plaatsen de funeste werking van het Neo-Malthusianisme in het publiek toe te lichten. Daarvoor zijn U thuis bezorgd de bekende oranje brochuurtjes, die ik U niet genoeg ter lezing kan aanbevelen en daarvoor sta ik thans ook hier, omdat het, naar het oordeel van die Commissie, wel eens zijn nut kan hebben, dat een leek, in casu een dokter, die 8 jaar Zeeuwsche praktijk achter den rug heeft, deze dingen eens openlijk zegt. Want het is maar al te waar: Wanneer ge over de bedoelde practijken hoort spreken door Uw Geestelijke leiders in de kerk en bij gelegenheid van een H. Missie zelfs nog v/at meer nadrukkelijk door de Eerw. Paters, dan hoort men al heel gauw den dooddoener: „De pastoor en de pater MOETEN dat wel zeggen; dat brengt hun ambt mee". Ik ben begonnen, aldus spr., met te zeggen, dat het Neo-Malthusianisme verkeerd is en het zedelijk inzicht be derft. Laat ik U daarom nu allereerst uiteenzetten, wat het juiste zedelijk Naar het Engelsch van MAY CROMMELIN 19) Mrs Bracegirdle was bijna een jaar lang uit haar huis in Londen verdwenen vertelde Thomas; later vernam hij door Esther, dat zij zich met een grijze pruik en een blauwen bril vermond en een betrekking als huishoudster op Konings horst gekregen had onder den naam van juffrouw Love Hier sprong Arthur Hope woedend op; hij vermocht zijn toorn niet langer te beheerschen. En ik, dwaas, ik schonk haar mijn volle vertrouwen! Juffrouw Love! Zij scheen mijne kleine Angela zoo lief te hebben. O satan, satan! wat gioet zij in haar hart gelachen hebben inzicht is. Spr. besprak dan de door den Schepper in den mensch gelegde drif ten: 1. tot instandhouding van het eigen lichaam en 2 tot instandhouding van zijn soort, waarbij hij tot de con clusie kwam, dat het eerste doel van het huwelijk is: de voortplanting. Waar het kind het eerste doel is en waar het lichamelijk en geestelijk hulpeloos v/ordt geboren, is het even duidelijk, aldus spr., dat het tot de natuurplicht der ouders behoort, het te verzorgen en groot te brengen en wijl dit opvoeden niet tot zijn recht komt bij huwelijken van meerdere mannen en meerdere vrouwen, volgt hieruit ook, dat de na tuur van den mensch eischt, het huwe lijk van één man en één vrouw en wel voorgoed, voor het heele leven, want anders komt van het kind niets terecht. Ik heb, aldus spr., dit met opzet zoo al gemeen mogelijk opgezet. Om deze rede neering te begrijpen en er het redelijke van in te zien, behoeft men niet eens katholiek of geloovig te zijn. Katho lieken weten, dat het huwelijk boven dien een Sacrament is en dat het hu welijk van één man en één vrouw steeds door onze Moeder de H. Kerk is ver dedigd, zelfs zoo sterk, dat de Pausen er den afval van heele volkeren voor over hebben gehad. Hendrik VIII van Engeland b.v. verliet de Kerk omdat de Paus zijn huwelijk niet wenschte te ont binden en met hem viel nagenoeg heel Engeland af. Spr. beantwoordde dan de vraag, wat noodig is voor een goed (waar) huwelijk en wees er daarbij op, dat daarvoor noodig is de ware liefde d.i. de liefde, die beheerscht wordt door het verstand, v/aardoor de echtelieden elkaar bemin nen, niet allereerst om elkaar te bezit ten, doch om zichzelf aan de andere partij weg te schenken. Een onjuiste opvatting van de liefde leidt nood zakelijk tot fatale teleurstellingen. Waar nu de voorstanders van het Neo-Malthusianisme verkondigen, dat bevrediging het DOEL ks van het huwe lijk, maken zij een fund; menteele fout, aldus spr., die zulks nog nader uiteen zette. Spr. behandelde dan. de aanprijzing door de Nieuw-Malthusiaansche Bond van haar bekende voorbehoedmiddelen en de grove wijze, waarop zulks ge schiedt. Hij wees vervolgens op de in Zeeland veelvuldig voorkomende streng verboden handelwijze, die hetzelfd doel beoogt als de hierboven bedoelde tech nische middelen, die echter door het N.-M. niet wordt gepropageerd uit de overweging, dat het hieraan niets ver dient. Want het is bekend, aldus spr., dat de kurk, waarop de heele organisatie van den N.M.B. drijft, de geweldige brengst is van den verkoop der e\'\- bedoelde middelen. J Spr. ging op een en ander nog na in om dan te concludeeren, dat het N.fT in zich slecht is en een verkracht! van de natuurlijke orde. Uitvoerig stond spr. stil bij de ge volgen van de Neo-Malthusianistische propaganda, die landen ontvolkt en in dividuën ongelukkig maakt en het gods dienstig leven vernietigt. Duidelijk tobn- de hij aan, dat de vrées voor overbe volking een onhoudbaar argument is en dat ook de vrees voor moederlijke sterfte door de feiten volkomen gelogenstraft wordt. Ook het argument, dat door toe passing van N.M. de abortus crimina- lis wordt tegengegaan, i& een grove leu gen. Juist het tegenovergestelde is waar. Spr. wekte dan op om het huwelijk toen zij zich dezen naam koos O schandelijke verraderes! Welk een ver fijnde duivelachtige boosheid! Zijn blik viel op den armen Harry, die zijn aange zicht met de eene hand bedekt hield, niet in staat naar den man op te zien, wien zijne tante zoo veel jammer be rokkend had. Zichzelven geweld aan doende zette hij zich weder, en poogde den ouden man gerust te stellen ten einde de verdere toedracht van hem te vernemen. Bijkans een jaar ging voorbij eer de valsche huishoudster haar doel bereikte, daar de kleine Angela te zorvuldig en te feeder bewaakt werd. Eindelijk, nadat ?ij de overige dienstboden tot het be zoeken van een jaarmarkt had bepraat, mengde juffrouw Love onder het middag maal een slaapdrank in het bier van het indermeisje, de arme Betty. Zoo was de 7ucht Zuiver; Thomas en zijne vrouw, die eene boot in gereedheid hielden en '.eneden in het kreupelhout wachtten, Lwamen naar boven aan de achterpoort Het Engelsche woord Love be rekent: liefde. goed te beleven en de N.M.-praktijken met afschuw af te wijzen en met alle kracht te bestrijden. Ten slotte heeft spr. ook nog de kwestie der periodieke onthouding be handeld. Hierover, aldus spr., zijn helaas op veel te uitgebreide wijze propaganda- brochures verspreid. Ik heb deze pro paganda door ervaren zielzorgers een ramp voor ons Katholiek volk hooren noemen. Hierover zou ik een heelen avond kunnen spreken, maar ik wil hier alleen een waarschuwing laten hooren. De N.M.B. stelt het zoo gaarne voor, alsof de Katholieken in de P.O. een nieuw N.M. hebben uitgevonden. Per soonlijk ben ik sterk tegen de P.O., maar moet toch uitdrukkelijk zeggen, dat de P.O. iets heel anders is dan het N.M. Na dit duidelijk te hebben gemaakt, vervolgde spr.: Daarom is het N.M. in zich slecht en de P.O. niet; Dit is echter nog geen vrijbrief voor de P.O. Men zij ervoor gewaarschuwd, dat men niet moet denken, dat de P.O. als stelsel mag worden toegepast. Er moeten zeer ernstige en zwaarwichtige redenen zijn, aie de P.O. geoorloofd maken en die Kunnen er, althans tijdelijk, in som mige gevallen zijn. Onthouding ook de P.O. is alleen geoorloofd, wanneer ernstige menschen in casu een biecht vader of een dokter het noodig oor- deelen. Ter documenteering hiervan tiiene, wat de Belgische bisschoppen in een provinciaal concilie te Mechelen zeer duidelijk hebben gezegd: „Alge meen toegepast, benadeelt de P.O. het algemeen welzijn d.i. de geestelijke en lichamelijke volksgezondheid, leidt zij tot egoïsme en materialisme in het huwelijk en ook gemakkelijk tot ver mindering van de echtelijke liefde en trouw, tot de zonde van onkuischheid, tot jaloersheid en bedrog en zelfs tot nog ernstiger kwaad". Daarom moet de P.O. aan de echte lieden worden ontraden, tenzij er rede nen zijn, die opwegen tegen de gevaren, die wij hebben opgenoemd. Tot besluit maakte spreker een tref fende vergelijkende balans op van de genen, die hun leven inrichten, zooals God het wil en van hen, die zich aan de praktijken van het N.M. bezondigen Hij eindigde met de woorden: Dames en Heeren, ik heb U hiermede de bezwaren tegen het N.M. geschilderd. Het kan thans niet moeilijk meer voor U zijn om Uw keus te doen en te zien, aan welken kant gij moet staan. Dankwoord pastoor F. Smeltzer Pastoor Smeltzer heeft daarop den spreker warmen dank gebracht voor diens voortreffelijke lezing, wijzend op den grooten invloed, die van een derge lijk betoog, door een leek gehouden, op de massa uitgaat. Spr. uitte den wensch dat ook in Axel en Terneuzen dergelijke vergaderingen zullen worden belegd in liet belang van het Zeeuwsch-Vlaamsche volk. Vervolgens sprak hij nog een achfcig woord van opwekking tot de aanwezigen en vooral ook tot de jon gere# om met de hulp van Gods genade Verkregen door gebed eri versterving G^s gebod te onderhouden. Hij eindig de -net de aansporing óm uitsluitend Kat^lieke lectuur en vooral Katho lieke/" Couranten te lezen, met name aan beveelt! „De Maasbode" voor hen, wier mjddsplen dat toelaten, het „Dagblad van op ^-Brabant en Zeelan^ voor hen. wier 'iniddelen beperkter zijn 'én ,ï>e olkscourant" voor de werklieden van den tuin en jyffrouw Love gaf hun het kind over. Maar die deur was gesloten! merkte Hope aan, die zich nog elke bijzonder heid herinnerde. O ja, ipaar zij h^d weken lang te voren een tweeden keutel laten maken. O! zij was slim en er viel ooSftn het ge heel geen verdenking op haar, zeide Thomas. De kleine Angela werd -regel recht naar Holland gevoerd, ging hij voort, w&nfltlles was met de grwkste omzichtigheid door Miriam Brapegirdle voorbéreid Waarschijnlijk had zij ae over tuiging, dat sir Hope bij zijn rijkdom en zijné vaderlijke liefde al het mogelijke tot het wedervinden van zijn kind in he+ werk zou stellen,\dat alle spo stoombooten en land- doorzocht zouden worr1 de zij, dat haar k1 in Engeland no( langen duur ver moeilijkheden se tot, m#ei* het spel r liarer se*" rian handeik ar in suiker te Londen, had in veeljarige betrekkingen met een groot Amsterdamsch huis gestaqn. Esther, die lang bij de familie Frost gediend had fiad veel van Holland hooren spreken zij wist, dat het een afgelegen land was, door pleizierreizigers weinig bezocht, zoo dat het kind daar wel nooit ontdekt zou worden. Miriam Bracegirdle was het met' haar volkomen eens. Zij vreesde Frank rijk en België, maar Holland, die in val was voortreffelijk. N* -v echter op aan em ji- geroofd was, h' te brengen. F een gr In deze rubriek worden zooveel mogelijk alle maatregelen beknopt vermeld, welke van regeeringswege in verband met de crisis worden genomen. Nadere bijzonderheden, welke ons door het Departement dienaangaande worden verstrekt, liggen te onzen kantore voor* nbonné's ter inzage. Verschenen zijn de volgende crisis- oublicatiën: 9 Febr. Biggenmerken 9 Febr De Boterheffing 9 Febr Bloemkweekerijvergunning '39 "9 Febr Invoer van spiering in Enge land Collega's Dokter, heel laat en eenigszins be neveld op weg uit de Soos naar huis, ontmoet een man, die hem amicaal toe voegt: „Bonjour, collega" Dokter: Zoo, óók dokter? Man: Nee, óók dronken. Niet gelukkig uitgedrukt Een pas gepromoveerd advocaat had een eerste verdediging op zich genomen Hij richtte onmiddellijk het volgende verzoek tot de rechtbank: De beklaagde heeft mij zijn verdedi ging opgedragen. Ik doe het verzoek een onderzoek te doen instellen naar zijn geestelijke vermogens. Paedagogie. Een onderwijzer kreeg dezer dagen het volgende briefje: „Mijnheer B., het strafwerk van Louis, dat heb ik in de kachel gegooid, bij mij thuis moeten zij boodschappen doen, maar geen strafwerk maken. Zijn moeder". Voorzorg. Waarom wil u mij de hand van uw dochter niet geven? Ik ben geen speler, geen drinker, geen rooker Juist daarom, antwoordde de vader. Ik ben er heelemaal niet op gesteld, jou permanent tot voorbeeld te zien ge steld. zijn pijnlijk, lastig en leelijk om te zien! Maar déaraan sukkelen is nu niet meer noo dig Ge behoeft ze niet te krijgen en Ge kunt er dadelijk af zijn, mits Ge Uw handen met den verzachtenden Kloosterbalsem verzorgt. Kloosterbalaem is een bijzondere balsem die heerlijk verzacht en die Uw huid prachtig glad en gaaf maakt, dank zij de aromatische en huidgenezende bestana- deelen die Uw huid als 't ware verjongen. Kloosterbalsem dringt diep in de weef sels en maakt deze weer gezond en, soepel. Akker's Kloosterbalsem bijt niet, zooals andere middelen en is ook nret te ver gelijken met geparfumeerde rrfimes, die wel aangenaam ruiken, maar ni et. genezen Onovertroffen als huidgenezenu middel bij brandwonden, schaafwonden wb v; huid, open huid, kloven en winte ..eten Per pot van 25 Gram f 0.621/2, pot van 50 Gram f 1.04 (1) X (33) d^ beide vrouwen./'rekenden er op, dat hij dit bij zijn kortstondig oponthoud in Londen, als hij nxët een lading daar aan kwam wel nooit vernemen zou; men V-, kwam overeen omtrent de belooning en hij speelde zijn rol. Toen^thrksen ver dronken was/meende Thomas zoowel bij Mrs Bracegirdle als bij EstheX een zekere verlichting te" nemen, dat hun nledeplichtige^gg^meer spreken kon, hoewel de vermBRielijke dood van het^ kiT** hen hevig deed ontstallen. Eenige \der „Mary" ontkwamen in een aalden, dat de brik vergaan ^verig&i omgekomen waren Tioc ingesproken 1 "■•ven wa V VJ

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1939 | | pagina 2