Crisis-maatregelen
Verkeerslessen van den
A.N.W.B.
De leerlingensGhaal.
Voor do Vrouwen
f
m.
FEUILLETON
De Vondelinge
Verslagen.
Burgerlijke Standen
Vêrfcentiecontract? Weet u, dat eèïi
stuk, dat gezegeld had moeien zijn,
toch geldend gemaakt kan worden,
al is het niet gezegeld? En dat u
door het ontbreken van een zegel
wei ooete moet oetalen, maar nie
van uw verplichting ontheven
wordt? Weet u, dat ook een brief,
waarin u een betaling erkent, ge
zegeld moet zijn?
Weet u, wat iemand doen moet,
die niet langer in staat is zijn
schulden te betalen? Kent u het
verschil tussen een surséance van
betaling en een faillissement? Weet
u, wat u doen moet als iemand van
uw schuldenaren failliet gaat of
surséance aanvraagt? En hoe u
moet nagaan, of zo iets gebeurd is?
Kunt u een gewone brief zonder
fouten schrijven? Kunt u een ad
vertentie opstellen? En een verkoop
brief? En een reclamedrukwerkje?
Kunt u étalages maken?
Wat behoort tot uw vaste kosten?
En wat tot de lopende kosten?
Wat is omzetsnelheid? Er zijn
twee manieren om de omzetsnel
heid te vergroten, kent u die? Hebt
u een idee van de omzetsnelheid
die in uw vak gehaald kan worden?
Wat wordt groter, als de omzet
snelheid kleiner wordt?
Ouders, gij hebt hier reeds enige
proeven kunnen meemaken in de zo
juist gehouden examens, van wat Uw
Kinderen op onze cursussen leren; gij
neot misschien thuis reeds met belang
stelling van hun lessen kennis genomen;
doch ik kan U niet genoeg op het hart
drukken en ik doe dit, omdat ik weet,
dat het nodig is: Ziet toe, dat Uw kin
deren de lessen geregeld goed volgen en
zeker thuis studeren. Wat nebt ge er
aan, Uw jongens van 15 tot zü jaar des
avonds uur na uur langs cj straat te
laten rondvlegelen; het is zeker in him
eigen belang, en daarvoor hebt gij de
verantwoording te dragen, dat ze zich
ontwikkelen, dat ze zich de kennis,
welke de Wet vordert, eigen maken.
Ook zonder deze Wet zou de toekomsti
ge Middenstander niet meer buiten een
betere ontwikkeling kunnen, doch thans
moet elkeen in het bezit zijn van het
geëiste diploma, na een afgelegd
examen.
(Wordt vervolgd)
(Ingezonden door het bestuur van het
K.O.V.)
De leerlingenschaal roept om ver
betering!
De toestanden op de scholen zijn zó,
dat er dringend verbetering moet ko
men. Iedereen, die met het onderwijs te
maken heeft, erkent dat. De gehele
Rijks-Inspectie zegt het hardop in de
openbare officiële verslagen, die aan de
Regering worden uitgebracht. Bijna alle
gemeentebesturen en schoolbesturen,
tal van stands- en vakorganisaties,
leraren bij Middelbaar Onderwijs en
Professoren van het Hoger Onderwijs
(alle richtingen- steunden reeds de door
de onderwijzersorganis'aties verzonden
adressen aan de Regering.
En de Regering?
Reeds (of eigenlijk „eindelijk") er
kende de Regeering in 1937 in de
Troonrede, dat noodzakelijk om hul£>
vroeg: meer steun aan de werklozen en
verbetering van de leerlingenschaal. Bij
de besprekingen zeide de Minister-
President, dat de Regering zelfstandig
Naar het Engelsch
van
MAY CROMMELIN
9)
Maar wat gebeurde er met haar?
Werd zij niet bijna doodgeslagen? Zij
verdiende in de gevangenis opgesloten,
ja gefolterd te worden gelijk het voor
langen tijd gebruikelijk was! riep An
gela met van verontwaardiging glinste
rende oogen uit.
Het doet mij goed, u zoo te hooren
spreken. Er zit leven en vuut in u, mijn
kind, dat verwarmt mijn hart, zeide
Janet Moss glimlachende. Neen, er ge
beurde haar niets. Zie, eerst was ik
bewusteloos daarop vervoerde men
mij naar een ziekenhuis. Natuurlijk
werd het voorval onderzocht. Het jonge
meisje echter loochende hardnekkig en
diendè uit te maken, wat het eerst in
aanmerking kwam voor hulp. Welnu,
dat was de grotere werklozenuitkering
of steun.
Alles kan niet ineens en Parlement en
Nederland wachtten, wachtten vol hoop
op de Troonrede van 1938. Maar niets
over onderwijs. Niets, niets!
Dat was een bittere teleurstelling.
Werkelijk er zijn bij velen tranen
ontsprongen door deze bittere ont
goocheling. Niets, niets!
Ach, iedereen kent het motief: er is
geen geld voor, zegt de Regeering. Maar
wel erkende de Regering reeds in 1937
de grote urgentie, de noodzaak. Toen
ging echter iets anders vóór. Welnu, das
iS afgedaan.
Wat ligt er dan anders voor de hand
dan dat er nu, NU, wel degelijk een (zi,
net bescheiden) begin gemaakt wordt
door de Regering met enige verbetering
van de onhoudbare leerlingenschaal?
Dat is toch logisch. Dat heeft toch eigen
lijk de Regering zelf zo bedoeld en
aangegeven.
Maar weer niets van enig lichtend
perspectief, noch in de Troonrede, noch
in de Millioenennota.
Het is tóch treurig. En dat alles om
het motief: er is geen geld.
Vorig jaar bij de Algemene Beschou
wingen en bij hoofdstuk „Onderwijs'
toonde de Tweede Kamer een duidelijke
grote meerderheid voor verbetering van
de leerlingenschaal, maar de Regering
meende geen gevolg te kunnen geven.
Is er dan nu geen hoop?
Zij, die niet hopen, zijn niet waard te
leven.
Moge de gedachtenwisseling op dit
punt tussen de Staten-Generaal en de
Regering er toe leiden, dat er tenminste
een begin gemaakt wordt met enige
verbetering.
Het dient zó te zijn: Elk bedrag, dat
beschikbaar is voor onderwijs, dient
besteed te worden aan verbetering van
de leerlingenschaal. Een afdoening, die
tevredenheid zou schenken, vraagt 4
millioen. Is dat bedrag er niet, als dat
niet kan, d.w.z. niet kan, dan maar
minder, maar nogmaals: elk bedrag,
dat beschikbaar gesteld kan worden
voor onderwijs, dient te worden aange
wend ter verbetering van de leerlingen
schaal.
Dat heeft een tweeledig doel: ten
eerste worden daardoor de onredelijke
toestanden op vele onzer scholen ver
beterd en dat is een onderwijsbelang.
En ten tweede worden daardoor werk
lozen tewerk gesteld en dat is een groot
sociaal belang. Niemand kan het grote
leger van de 15000 werkloze onder
wijzers wegwerken, maar verbetering
van de leerlingenschaal is het middel,
ja het enige afdoende middel om de
werkloosheid zoveel mogelijk op te hef
fen en ook het meest geëigende middel,
omdat enkel daarbij de nog wachten
den op werk, komen in het gekozen
ambt, dat roeping nabij is.
Moge de Regering DIT middel willen
aanwenden. Alle andere ideeën, die zo
af en toe naar voren komen, zoals uit
breiding leerplicht en dat van Nijver
heidsonderwijs, het lijkt mooi, maar
verbetert ons lager onderwijs niet, het
verzwaart zelfs de klassen en geeft
geen noemenswaardige werkverruiming
Onderwijs moet niet dienstbaar ge
maakt worden aan. een ander Ministerie,
maar Onderwijs dient zelfstandig met
verbetering te komen.
Moge het gewenschte overleg tussen
Parlement en Regering dit brengen
DE ZEEUWSCHE KOERIER
brengt Uw aanbiedingen
tegen den goedkoopsten prijs
onder aller oogen.
beweerde stoutweg, dat zij evenals de
anderen geslapen had. Maar hoewel zij
een voortreffelijke tooneelspeelster was
en haar plan sluw aangelegd had zij
had "het vitriool door een dienstmeisje
welks stilzwijgendheid zij met veel geld
gekocht had, laten halen werd zij
ontdekt. Eene kleine kostleerling, An
gela Blair, uw naamgenoot, Angela, en
even vriendelijk tegen mij als gij, bezat
den zedelijken moed te verklaren, dat
ij mijn vijandin van haar bed in de
slaapzaal had zien opstaan en naar
buiten gaan: toch had zij eerst geaar-
eld om te spreken, dewijl zij vreesde,
dat het een vergissing kon zijn. Daarop
erd miss Frost onmiddellijk uit het
ensionaat weggezonden en haar vader
wam in den grootsten angst bij ons
ff ij was een rijk koopman in Londen en
enschte vurig het schandaal te smo-
en en de openbaarmaking te voor
omen en kwam ook met dat verzoek
bij mij. Eerst was ik onverbiddelijk en
;egeerde wraak; want ik had een in-
emend uiterlijk gehad en de aanblik
van mijn gelaat in den spiegel vergalde
mij het leven. Door zijne smeekingen,
14e Les.-
GEEF OP EEN FIETSPAD RUIMTE OM
TE PASSEEREN!
NWB TOfgfflSTÊMftOND VOOR NEDERLAND
Het is verkeerd, als op een drukken
weg eenige fietsers op een rij naast el
kaar rijden en toch gebeurt het nog
maar al te veel.
Ge begrijpt wel, waarom dat verkeerd
is, nietwaar? Het snellere autoverkeer
heeft daar hinder van, want die rij
fietsers verspert den weg en belemmert
het snelverkeer.
U)ok als de fietsers op een rijwielpad
rijden, moeten ze dat niet naast elkaar,
maar liever achter elkaar doen en
vooral moeten ze ruimte laten en achter
elkaar gaan wanneer een andere fietser
ze wil inhalen en dat door bellen te ver
"staan geeft. Bij dat achter elkaar rij
den, gaan degenen, die links van de
anderen reden, achteraan rijden.
Op de rechter teekening is Eulalia
achter haar broer Jan gaan rijden, zoo
als het behoort en die andere jongen,
die meer haast had, kan nu gemakke
lijk voorbij.
Op de linker teekening gaat het niet
goed. De drie fietsers zijn op een rij
naast elkaar blijven rijden, beslaan
daardoor de heele breedte van het fiets
pad en de jongen, die voorbij wil, moet
nu van het pad af en is genoodzaakt
op den rijweg te komen, waarbij hem
een aanrijding dreigt met de achterop
komende auto.
Laat dus altijd ruimte tot passeeren,
dan gebeuren er geen ongelukken!
Wat eten we eiken dag?
ZONDAG
Julienne-soep, biefstuk, Brusselsch
lof, aardappelen, caramelvla.
MAANDAG
Gestoofd schapenvleesch, groene kool,
aardappelen, fruit
DINSDAG.
Rolpens, appelmoes, aardappelpurée
WOENSDAG
Gehakt, gestoofde prei, aardappelen,
rijst met bessensap
DONDERDAG
Koud vleesch, gestoofde aardappelen,
rijst niet zoete appelen.
VRIJDAG
Windsorsoep, kaasboterhammetjes, aard
appelpurée, bietensla
ZATERDAG
Bruine boonen met spek, aardappelen,
appelmoes
Gestoofd schapenvleesch
500 G (1 pond) magere schapenlap-
om zijn naam niet te onteeren, liet ik
mij bewegen om te zwijgen. Ik verlang
de tot eenigen prijs daarvoor een plaats
voor mijn broeder, en reeds weinige
dagen daarna bezorgde de heer Forst
hem een betrekking als boekhouder in
een groot handelshuis te Amsterdam,
waarmede hij zaken dreef. Voor mij zel
ve wilde ik niets van den ouden man
aannemen, behalve een nauw berekende
schadeloosstelling voor het verlies mij
ner plaats en de onkosten mijner gene
zing. Het was misschien niet zeer
christelijk, maar ik meende, dat als ik
geld van den vader aannam, de dochter
kon denken, dat het aan mij gepleegde
onrecht hersteld was. Ik begaf mij ins
gelijks naar Amsterdam. Mijn broeder
genoot een ruim salaris en zou met
vreugde voor mij gezorgd hebben; maar
ik beminde van oudsher de onafhanke
lijkheid en arbeidde gaarne voor mij
zelve. Het viel mij zeer moeilijk een
plaats als gouvernante te bekomen; de
menschen schrikten voor mij terug;
maar in minder welgestelde familiën
wordt niet altijd naar het voorkomen
gevraagd. Mijn broeder huwde, maar
pên, 1 uitje, 50 G. spek, peper én 2óut,
een paar lepels bloem, 1 Maggi's jus-
tablet, 150 G (iy2 ons) boter, y2 L water
Wasch het vleesch, snijd het in nette
stukjes (ongeveer 10 stuks., wrijf het in
met peper en zout. Snipper het uitje en
bak dit met het aan dobbelsteentjes
gesneden spek even licht bruin. Wentel
daarna het vleesch door bloem, bak het
even mee, zoodat het aan alle zijden
licht bruin wordt. Zet de pan even dicht
gedekt weg. Maak intusschen het jus-
tablet fijn, roer het aan met wat water
tot een dunne brei. Braad de boter goud
bruin, neem het pannetje vah het vuur
en voeg er het aangeroerde justablet
bij, daarna het overige van de halve L.
water. Laat de saus even aan de kook-
komen, en voeg er daarna de inhoud
van het andere pannetje, dus vleesch,
gebakken uitjes en spek bij. Laat nu
alles te zamen dichtgedekt, ongeveer 45
minuten a 1 uur zachtjes gaar stoven
Kaasboterhammetjes
8 geroosterde sneden brood, 4 volle
eetlepels tomatenpurée, 250 G (y2 pond)
geraspte kaas, 2 theelepels Maggi's
Aroma, naar smaak zout en peper'
Roer op een zacht vuur de tomaten
purée met de kaas tot een gelijke,
smeerbare massa, maak ze op smaak af
met de Maggi's Aroma en misschien riog
wat zout en peper
Bedek met dit mengsel vlug de warme
sneden geroosterd brood, leg ze op een
verwarmden schotel en dien het gerecht
Dnmiddellijk op, anders wordt de kaas
taai.
DE KLOKKEN VAN BRETAGNE
Operette voor meisjes in 4 bedrijven
door Hubert Vercauteren.
De neer Hubert Vercauteren, koster-
jigamsc te bas van Gent, senreei he
.lorecto zoowei ais ae muziek voor dit
„ooneeispei, aat zondagnamiddag en
*jonuag- en Maandagavond in het RK.
vereemgingsgeoouw' te Sas van Gen»,
aoor leden van het vrouwelijk jeugd
werk ter plaatse werd opgevoerd en
-jujKens het hartelijk applaus der
zondag flink, Maandag matig opge
komen aanwezigen zeer gewaardeerd
iS.
Dat deze uitvoering, die eigenlijk op
oe korten termijn moest worden voor
bereid, van de speelsters zoowel als van
ae regisseurs, den Weleerw. heei
xvapelaan F. Dierick en de heer Ver
cauteren, heel wat toewijding en arbeid
gevraagd heeft, zooals Zijneecw. in zijn
mieidingswoord memoreerde, valt ge
zien het groote aantal rollen goed te
oegrijpen. Met des te meer voldoening
zullen zij echter danook thans op hei
oehaalde succes mogen terugzien.
De schrijver-componist laat in het
stuk in een stormachtige nacht een
jong meisje, Germaine, in een roeibooi
naar de Bretonsche Kust drijven, waar
net door de visschers gered wordt en
een onderkomen vindt bij vrouw
Cloareck, *een visschersweduwe, die zich
als een moeder aan het kind hecht.
Aanvankelijk in 't werk gestelde po
gingen om de ouders van het vreemde
meisje te ontdekken, blijven zondei
resultaat. Het kind groeit danook bij
net ruwe doch hartelijke visschersyolk
op en beschouwt zich als een der hun
nen. Zelf weet het niet beter of 't is de
dochter van moeder Cloareck. Op een
goeden dag echter verneemt Mrs Glean,
een Engelsche dame te Parijs, wier man
en dochtertje in een storm nabij de
Bretonsche Kust zijn vergaan, van een
Bretonsche dienstbode de geschiedenis
hij bracht het niet verder in het leven,
want hij was ziekelijk en had niet veel
geleerd, ziedaar mijne gansche levens
geschiedenis, Angela!
En uwe vijandin? vroeg Angela, die
met open mond naar die treurige mede
deelingen geluisterd had. Wat werd er
van haar? Zij had zeker veel berouw
over hare daad?
Zij had er zoo weinig berouw over,
dat haar oude vader haar niet durfde
bekend maken met hetgeen hij voor
ons gedaan had; ik meen zulks te
mogen opmaken uit de manier, waarop
hij ons heimelijk naar Holland deed
vertrekken. Het laatste, wat ik van
haar hoorde, was dat zij een jongen
rijken lord zou huwen; dus is ze onge
twijfeld tegenwoordig een aanzienlijke
dame, antwoordde Janet minachtend
Onder het naar huis gaan deelde
Janet aan Angela mede, dat zij slechts
zoo lang op het eiland bleef tot zi;
weer een andere plaats als gouvernante
gevonden had.
Bedroef u daarover niet, lieve? voeg
de zij er bij; waarschijnlijk zal ik eerst
over eenige weken gaan; intusschen wil
van het geredde meisje en besiuit, o£
onderzoek uit te gaan. Met een tweetal
vriendinnen begeeft zij zich naar het
plaatsje Ploumanach, waar Germaine
woont en ontdekt in haar het kind, dat
zij verloren waande. Na een korte, ont
roerende scène met moeder Cloareck,
die „haar" kind aanvankelijk niet wil
afstaan, volgt dan de gelukkige her-
eeniging.
Ziedaar de korte, verdienstelijke in-
noud van het stuk, dat op eenvoudige
wijze door den heer Vercauteren in
woord en muziek is opgebouwd en door
het meisjes-ensemble met lofwaardige
toewijding is vertolkt.
De twee tooneelen de rotskust van
Bretagne en een woninginterieur te
Parijs werden met zeer goede smaak
door den heer J. van Houte uit
Zelzate ontworpen en uitgevoerd.
Lof verdient voorzeker ook nog het
symphonie-orkestje onder leiding van
den heer H. van Assche, dat sedert zijn
laatste optreden weer merkbaar is
vooruitgegaan.
Zondagavond werden de aanwezigen
bovendien nog verrast door een tweetal
solisten, waarvan de heer G. L. J. van
Halderen, tenor, met fraai stern-
materiaal het bekende „First Palm Sun
day" vertolkte, terwijl de heer Richard
Schelleman, musicus uit Axel, zijn
pianistisch-technische en muzikale
gaven voortreffelijk demonstreerde door
het spelen van de 6e mazurka van
Chopin
Pastoor F. Smeltzer heeft aan het slot
van den avond hulde gebracht aan den
heer Vercauteren en de medewerkenden
en het jeugdwerk in de belangstelling
en den financieelen steun van allen nog
eens warm aanbevolen.
in deze rubriek worden zooveel mogelijk
Ule maatregelen beknopt vermeld,
A-elke van regeeringswege in verband
<net de crisis worden genomen. Nadere
jijzonderheden, welke ons door het
departement dienaangaande worden
/erstrekt, liggen te onzen kantore voor
ibonné's ter inzage.
Verschenen zijn de volgende crisis-
jublicatiën:
24 Nov. De Boterheffing
24 Nov Biggenmerken
24 Nov Vergunningen tot het zouten
van Haring
25 Nov Steunvergoeding erwten en
veldboonen
29 Nov. Aanvoer van tijdens de uit
oefening van de garnalenvisscherij ge
vangen bijvisch.
1 Dec. Biggenmerken.
1 Dec. De Boterheffing.
SAS VAN GENT
Loop der Bevolking,
Week van 20 t m 26 Nov. 1938
Vertrokken:
O F van Troost en gezin, fabrarb.
naar Westdorpe
J. C E De Huyvetter en gezin, bier
handelaar naar Maldegem B
Denkt U erom De Zeenwsche Koerier
op Uw advertentiebudget bovenaan te
aoteeren als zijnde bet blad, dat het
/oordeeligst is en U het meeste succes
waarborgt?
ik mijn best doen om u te leeren, wat
u eenmaal nuttig zijn kan. Daarbij zal
ik spoedig terugkeeren. Slechts men
schen, die den naam willen hebben eene
gouvernante te houden, doch er eigen
lijk de middelen niet toe bezitten, ne
men een doodshoofd gelijk ik in huis en
kunnen die weelde dus niet lang be
kostigen.
De arme Janet hield hare belofte en
vond in Angela eene weetgierige leer
ling, die verbazende vorderingen maak
te. Deze bracht bijkans al hare dagen
in het huis van den dokter door, het
geen Pieter Kleist een doorn in het oog
was, daar zulks Angela hoe langer hoe
meer van hem vervreemdde
Gij zijt zoo gaarne bij die kleine oude
heks, dat gij geen woord meer voor mij
hebt, zeide hij op zekeren Zondagmid
dag, toen hij met Angela op den dijk
wilde gaan, waar de overige dorpsjeugd
lachend en pratend bijeen zat. Hij was
thans een groote zeventienjarige knaap.
O neen, beste Pieter! antwoordde zij
ontwijkend: er worden daar zulke on
beduidende gesprekken gevoerd. Op
een anderen Zondag misschien als mij-