Crisis-maatregelen Verkeerslessen van den A.N.W.B. De leerlingensGhaal. Voor do Vrouwen f m. FEUILLETON De Vondelinge Verslagen. Burgerlijke Standen Vêrfcentiecontract? Weet u, dat eèïi stuk, dat gezegeld had moeien zijn, toch geldend gemaakt kan worden, al is het niet gezegeld? En dat u door het ontbreken van een zegel wei ooete moet oetalen, maar nie van uw verplichting ontheven wordt? Weet u, dat ook een brief, waarin u een betaling erkent, ge zegeld moet zijn? Weet u, wat iemand doen moet, die niet langer in staat is zijn schulden te betalen? Kent u het verschil tussen een surséance van betaling en een faillissement? Weet u, wat u doen moet als iemand van uw schuldenaren failliet gaat of surséance aanvraagt? En hoe u moet nagaan, of zo iets gebeurd is? Kunt u een gewone brief zonder fouten schrijven? Kunt u een ad vertentie opstellen? En een verkoop brief? En een reclamedrukwerkje? Kunt u étalages maken? Wat behoort tot uw vaste kosten? En wat tot de lopende kosten? Wat is omzetsnelheid? Er zijn twee manieren om de omzetsnel heid te vergroten, kent u die? Hebt u een idee van de omzetsnelheid die in uw vak gehaald kan worden? Wat wordt groter, als de omzet snelheid kleiner wordt? Ouders, gij hebt hier reeds enige proeven kunnen meemaken in de zo juist gehouden examens, van wat Uw Kinderen op onze cursussen leren; gij neot misschien thuis reeds met belang stelling van hun lessen kennis genomen; doch ik kan U niet genoeg op het hart drukken en ik doe dit, omdat ik weet, dat het nodig is: Ziet toe, dat Uw kin deren de lessen geregeld goed volgen en zeker thuis studeren. Wat nebt ge er aan, Uw jongens van 15 tot zü jaar des avonds uur na uur langs cj straat te laten rondvlegelen; het is zeker in him eigen belang, en daarvoor hebt gij de verantwoording te dragen, dat ze zich ontwikkelen, dat ze zich de kennis, welke de Wet vordert, eigen maken. Ook zonder deze Wet zou de toekomsti ge Middenstander niet meer buiten een betere ontwikkeling kunnen, doch thans moet elkeen in het bezit zijn van het geëiste diploma, na een afgelegd examen. (Wordt vervolgd) (Ingezonden door het bestuur van het K.O.V.) De leerlingenschaal roept om ver betering! De toestanden op de scholen zijn zó, dat er dringend verbetering moet ko men. Iedereen, die met het onderwijs te maken heeft, erkent dat. De gehele Rijks-Inspectie zegt het hardop in de openbare officiële verslagen, die aan de Regering worden uitgebracht. Bijna alle gemeentebesturen en schoolbesturen, tal van stands- en vakorganisaties, leraren bij Middelbaar Onderwijs en Professoren van het Hoger Onderwijs (alle richtingen- steunden reeds de door de onderwijzersorganis'aties verzonden adressen aan de Regering. En de Regering? Reeds (of eigenlijk „eindelijk") er kende de Regeering in 1937 in de Troonrede, dat noodzakelijk om hul£> vroeg: meer steun aan de werklozen en verbetering van de leerlingenschaal. Bij de besprekingen zeide de Minister- President, dat de Regering zelfstandig Naar het Engelsch van MAY CROMMELIN 9) Maar wat gebeurde er met haar? Werd zij niet bijna doodgeslagen? Zij verdiende in de gevangenis opgesloten, ja gefolterd te worden gelijk het voor langen tijd gebruikelijk was! riep An gela met van verontwaardiging glinste rende oogen uit. Het doet mij goed, u zoo te hooren spreken. Er zit leven en vuut in u, mijn kind, dat verwarmt mijn hart, zeide Janet Moss glimlachende. Neen, er ge beurde haar niets. Zie, eerst was ik bewusteloos daarop vervoerde men mij naar een ziekenhuis. Natuurlijk werd het voorval onderzocht. Het jonge meisje echter loochende hardnekkig en diendè uit te maken, wat het eerst in aanmerking kwam voor hulp. Welnu, dat was de grotere werklozenuitkering of steun. Alles kan niet ineens en Parlement en Nederland wachtten, wachtten vol hoop op de Troonrede van 1938. Maar niets over onderwijs. Niets, niets! Dat was een bittere teleurstelling. Werkelijk er zijn bij velen tranen ontsprongen door deze bittere ont goocheling. Niets, niets! Ach, iedereen kent het motief: er is geen geld voor, zegt de Regeering. Maar wel erkende de Regering reeds in 1937 de grote urgentie, de noodzaak. Toen ging echter iets anders vóór. Welnu, das iS afgedaan. Wat ligt er dan anders voor de hand dan dat er nu, NU, wel degelijk een (zi, net bescheiden) begin gemaakt wordt door de Regering met enige verbetering van de onhoudbare leerlingenschaal? Dat is toch logisch. Dat heeft toch eigen lijk de Regering zelf zo bedoeld en aangegeven. Maar weer niets van enig lichtend perspectief, noch in de Troonrede, noch in de Millioenennota. Het is tóch treurig. En dat alles om het motief: er is geen geld. Vorig jaar bij de Algemene Beschou wingen en bij hoofdstuk „Onderwijs' toonde de Tweede Kamer een duidelijke grote meerderheid voor verbetering van de leerlingenschaal, maar de Regering meende geen gevolg te kunnen geven. Is er dan nu geen hoop? Zij, die niet hopen, zijn niet waard te leven. Moge de gedachtenwisseling op dit punt tussen de Staten-Generaal en de Regering er toe leiden, dat er tenminste een begin gemaakt wordt met enige verbetering. Het dient zó te zijn: Elk bedrag, dat beschikbaar is voor onderwijs, dient besteed te worden aan verbetering van de leerlingenschaal. Een afdoening, die tevredenheid zou schenken, vraagt 4 millioen. Is dat bedrag er niet, als dat niet kan, d.w.z. niet kan, dan maar minder, maar nogmaals: elk bedrag, dat beschikbaar gesteld kan worden voor onderwijs, dient te worden aange wend ter verbetering van de leerlingen schaal. Dat heeft een tweeledig doel: ten eerste worden daardoor de onredelijke toestanden op vele onzer scholen ver beterd en dat is een onderwijsbelang. En ten tweede worden daardoor werk lozen tewerk gesteld en dat is een groot sociaal belang. Niemand kan het grote leger van de 15000 werkloze onder wijzers wegwerken, maar verbetering van de leerlingenschaal is het middel, ja het enige afdoende middel om de werkloosheid zoveel mogelijk op te hef fen en ook het meest geëigende middel, omdat enkel daarbij de nog wachten den op werk, komen in het gekozen ambt, dat roeping nabij is. Moge de Regering DIT middel willen aanwenden. Alle andere ideeën, die zo af en toe naar voren komen, zoals uit breiding leerplicht en dat van Nijver heidsonderwijs, het lijkt mooi, maar verbetert ons lager onderwijs niet, het verzwaart zelfs de klassen en geeft geen noemenswaardige werkverruiming Onderwijs moet niet dienstbaar ge maakt worden aan. een ander Ministerie, maar Onderwijs dient zelfstandig met verbetering te komen. Moge het gewenschte overleg tussen Parlement en Regering dit brengen DE ZEEUWSCHE KOERIER brengt Uw aanbiedingen tegen den goedkoopsten prijs onder aller oogen. beweerde stoutweg, dat zij evenals de anderen geslapen had. Maar hoewel zij een voortreffelijke tooneelspeelster was en haar plan sluw aangelegd had zij had "het vitriool door een dienstmeisje welks stilzwijgendheid zij met veel geld gekocht had, laten halen werd zij ontdekt. Eene kleine kostleerling, An gela Blair, uw naamgenoot, Angela, en even vriendelijk tegen mij als gij, bezat den zedelijken moed te verklaren, dat ij mijn vijandin van haar bed in de slaapzaal had zien opstaan en naar buiten gaan: toch had zij eerst geaar- eld om te spreken, dewijl zij vreesde, dat het een vergissing kon zijn. Daarop erd miss Frost onmiddellijk uit het ensionaat weggezonden en haar vader wam in den grootsten angst bij ons ff ij was een rijk koopman in Londen en enschte vurig het schandaal te smo- en en de openbaarmaking te voor omen en kwam ook met dat verzoek bij mij. Eerst was ik onverbiddelijk en ;egeerde wraak; want ik had een in- emend uiterlijk gehad en de aanblik van mijn gelaat in den spiegel vergalde mij het leven. Door zijne smeekingen, 14e Les.- GEEF OP EEN FIETSPAD RUIMTE OM TE PASSEEREN! NWB TOfgfflSTÊMftOND VOOR NEDERLAND Het is verkeerd, als op een drukken weg eenige fietsers op een rij naast el kaar rijden en toch gebeurt het nog maar al te veel. Ge begrijpt wel, waarom dat verkeerd is, nietwaar? Het snellere autoverkeer heeft daar hinder van, want die rij fietsers verspert den weg en belemmert het snelverkeer. U)ok als de fietsers op een rijwielpad rijden, moeten ze dat niet naast elkaar, maar liever achter elkaar doen en vooral moeten ze ruimte laten en achter elkaar gaan wanneer een andere fietser ze wil inhalen en dat door bellen te ver "staan geeft. Bij dat achter elkaar rij den, gaan degenen, die links van de anderen reden, achteraan rijden. Op de rechter teekening is Eulalia achter haar broer Jan gaan rijden, zoo als het behoort en die andere jongen, die meer haast had, kan nu gemakke lijk voorbij. Op de linker teekening gaat het niet goed. De drie fietsers zijn op een rij naast elkaar blijven rijden, beslaan daardoor de heele breedte van het fiets pad en de jongen, die voorbij wil, moet nu van het pad af en is genoodzaakt op den rijweg te komen, waarbij hem een aanrijding dreigt met de achterop komende auto. Laat dus altijd ruimte tot passeeren, dan gebeuren er geen ongelukken! Wat eten we eiken dag? ZONDAG Julienne-soep, biefstuk, Brusselsch lof, aardappelen, caramelvla. MAANDAG Gestoofd schapenvleesch, groene kool, aardappelen, fruit DINSDAG. Rolpens, appelmoes, aardappelpurée WOENSDAG Gehakt, gestoofde prei, aardappelen, rijst met bessensap DONDERDAG Koud vleesch, gestoofde aardappelen, rijst niet zoete appelen. VRIJDAG Windsorsoep, kaasboterhammetjes, aard appelpurée, bietensla ZATERDAG Bruine boonen met spek, aardappelen, appelmoes Gestoofd schapenvleesch 500 G (1 pond) magere schapenlap- om zijn naam niet te onteeren, liet ik mij bewegen om te zwijgen. Ik verlang de tot eenigen prijs daarvoor een plaats voor mijn broeder, en reeds weinige dagen daarna bezorgde de heer Forst hem een betrekking als boekhouder in een groot handelshuis te Amsterdam, waarmede hij zaken dreef. Voor mij zel ve wilde ik niets van den ouden man aannemen, behalve een nauw berekende schadeloosstelling voor het verlies mij ner plaats en de onkosten mijner gene zing. Het was misschien niet zeer christelijk, maar ik meende, dat als ik geld van den vader aannam, de dochter kon denken, dat het aan mij gepleegde onrecht hersteld was. Ik begaf mij ins gelijks naar Amsterdam. Mijn broeder genoot een ruim salaris en zou met vreugde voor mij gezorgd hebben; maar ik beminde van oudsher de onafhanke lijkheid en arbeidde gaarne voor mij zelve. Het viel mij zeer moeilijk een plaats als gouvernante te bekomen; de menschen schrikten voor mij terug; maar in minder welgestelde familiën wordt niet altijd naar het voorkomen gevraagd. Mijn broeder huwde, maar pên, 1 uitje, 50 G. spek, peper én 2óut, een paar lepels bloem, 1 Maggi's jus- tablet, 150 G (iy2 ons) boter, y2 L water Wasch het vleesch, snijd het in nette stukjes (ongeveer 10 stuks., wrijf het in met peper en zout. Snipper het uitje en bak dit met het aan dobbelsteentjes gesneden spek even licht bruin. Wentel daarna het vleesch door bloem, bak het even mee, zoodat het aan alle zijden licht bruin wordt. Zet de pan even dicht gedekt weg. Maak intusschen het jus- tablet fijn, roer het aan met wat water tot een dunne brei. Braad de boter goud bruin, neem het pannetje vah het vuur en voeg er het aangeroerde justablet bij, daarna het overige van de halve L. water. Laat de saus even aan de kook- komen, en voeg er daarna de inhoud van het andere pannetje, dus vleesch, gebakken uitjes en spek bij. Laat nu alles te zamen dichtgedekt, ongeveer 45 minuten a 1 uur zachtjes gaar stoven Kaasboterhammetjes 8 geroosterde sneden brood, 4 volle eetlepels tomatenpurée, 250 G (y2 pond) geraspte kaas, 2 theelepels Maggi's Aroma, naar smaak zout en peper' Roer op een zacht vuur de tomaten purée met de kaas tot een gelijke, smeerbare massa, maak ze op smaak af met de Maggi's Aroma en misschien riog wat zout en peper Bedek met dit mengsel vlug de warme sneden geroosterd brood, leg ze op een verwarmden schotel en dien het gerecht Dnmiddellijk op, anders wordt de kaas taai. DE KLOKKEN VAN BRETAGNE Operette voor meisjes in 4 bedrijven door Hubert Vercauteren. De neer Hubert Vercauteren, koster- jigamsc te bas van Gent, senreei he .lorecto zoowei ais ae muziek voor dit „ooneeispei, aat zondagnamiddag en *jonuag- en Maandagavond in het RK. vereemgingsgeoouw' te Sas van Gen», aoor leden van het vrouwelijk jeugd werk ter plaatse werd opgevoerd en -jujKens het hartelijk applaus der zondag flink, Maandag matig opge komen aanwezigen zeer gewaardeerd iS. Dat deze uitvoering, die eigenlijk op oe korten termijn moest worden voor bereid, van de speelsters zoowel als van ae regisseurs, den Weleerw. heei xvapelaan F. Dierick en de heer Ver cauteren, heel wat toewijding en arbeid gevraagd heeft, zooals Zijneecw. in zijn mieidingswoord memoreerde, valt ge zien het groote aantal rollen goed te oegrijpen. Met des te meer voldoening zullen zij echter danook thans op hei oehaalde succes mogen terugzien. De schrijver-componist laat in het stuk in een stormachtige nacht een jong meisje, Germaine, in een roeibooi naar de Bretonsche Kust drijven, waar net door de visschers gered wordt en een onderkomen vindt bij vrouw Cloareck, *een visschersweduwe, die zich als een moeder aan het kind hecht. Aanvankelijk in 't werk gestelde po gingen om de ouders van het vreemde meisje te ontdekken, blijven zondei resultaat. Het kind groeit danook bij net ruwe doch hartelijke visschersyolk op en beschouwt zich als een der hun nen. Zelf weet het niet beter of 't is de dochter van moeder Cloareck. Op een goeden dag echter verneemt Mrs Glean, een Engelsche dame te Parijs, wier man en dochtertje in een storm nabij de Bretonsche Kust zijn vergaan, van een Bretonsche dienstbode de geschiedenis hij bracht het niet verder in het leven, want hij was ziekelijk en had niet veel geleerd, ziedaar mijne gansche levens geschiedenis, Angela! En uwe vijandin? vroeg Angela, die met open mond naar die treurige mede deelingen geluisterd had. Wat werd er van haar? Zij had zeker veel berouw over hare daad? Zij had er zoo weinig berouw over, dat haar oude vader haar niet durfde bekend maken met hetgeen hij voor ons gedaan had; ik meen zulks te mogen opmaken uit de manier, waarop hij ons heimelijk naar Holland deed vertrekken. Het laatste, wat ik van haar hoorde, was dat zij een jongen rijken lord zou huwen; dus is ze onge twijfeld tegenwoordig een aanzienlijke dame, antwoordde Janet minachtend Onder het naar huis gaan deelde Janet aan Angela mede, dat zij slechts zoo lang op het eiland bleef tot zi; weer een andere plaats als gouvernante gevonden had. Bedroef u daarover niet, lieve? voeg de zij er bij; waarschijnlijk zal ik eerst over eenige weken gaan; intusschen wil van het geredde meisje en besiuit, o£ onderzoek uit te gaan. Met een tweetal vriendinnen begeeft zij zich naar het plaatsje Ploumanach, waar Germaine woont en ontdekt in haar het kind, dat zij verloren waande. Na een korte, ont roerende scène met moeder Cloareck, die „haar" kind aanvankelijk niet wil afstaan, volgt dan de gelukkige her- eeniging. Ziedaar de korte, verdienstelijke in- noud van het stuk, dat op eenvoudige wijze door den heer Vercauteren in woord en muziek is opgebouwd en door het meisjes-ensemble met lofwaardige toewijding is vertolkt. De twee tooneelen de rotskust van Bretagne en een woninginterieur te Parijs werden met zeer goede smaak door den heer J. van Houte uit Zelzate ontworpen en uitgevoerd. Lof verdient voorzeker ook nog het symphonie-orkestje onder leiding van den heer H. van Assche, dat sedert zijn laatste optreden weer merkbaar is vooruitgegaan. Zondagavond werden de aanwezigen bovendien nog verrast door een tweetal solisten, waarvan de heer G. L. J. van Halderen, tenor, met fraai stern- materiaal het bekende „First Palm Sun day" vertolkte, terwijl de heer Richard Schelleman, musicus uit Axel, zijn pianistisch-technische en muzikale gaven voortreffelijk demonstreerde door het spelen van de 6e mazurka van Chopin Pastoor F. Smeltzer heeft aan het slot van den avond hulde gebracht aan den heer Vercauteren en de medewerkenden en het jeugdwerk in de belangstelling en den financieelen steun van allen nog eens warm aanbevolen. in deze rubriek worden zooveel mogelijk Ule maatregelen beknopt vermeld, A-elke van regeeringswege in verband <net de crisis worden genomen. Nadere jijzonderheden, welke ons door het departement dienaangaande worden /erstrekt, liggen te onzen kantore voor ibonné's ter inzage. Verschenen zijn de volgende crisis- jublicatiën: 24 Nov. De Boterheffing 24 Nov Biggenmerken 24 Nov Vergunningen tot het zouten van Haring 25 Nov Steunvergoeding erwten en veldboonen 29 Nov. Aanvoer van tijdens de uit oefening van de garnalenvisscherij ge vangen bijvisch. 1 Dec. Biggenmerken. 1 Dec. De Boterheffing. SAS VAN GENT Loop der Bevolking, Week van 20 t m 26 Nov. 1938 Vertrokken: O F van Troost en gezin, fabrarb. naar Westdorpe J. C E De Huyvetter en gezin, bier handelaar naar Maldegem B Denkt U erom De Zeenwsche Koerier op Uw advertentiebudget bovenaan te aoteeren als zijnde bet blad, dat het /oordeeligst is en U het meeste succes waarborgt? ik mijn best doen om u te leeren, wat u eenmaal nuttig zijn kan. Daarbij zal ik spoedig terugkeeren. Slechts men schen, die den naam willen hebben eene gouvernante te houden, doch er eigen lijk de middelen niet toe bezitten, ne men een doodshoofd gelijk ik in huis en kunnen die weelde dus niet lang be kostigen. De arme Janet hield hare belofte en vond in Angela eene weetgierige leer ling, die verbazende vorderingen maak te. Deze bracht bijkans al hare dagen in het huis van den dokter door, het geen Pieter Kleist een doorn in het oog was, daar zulks Angela hoe langer hoe meer van hem vervreemdde Gij zijt zoo gaarne bij die kleine oude heks, dat gij geen woord meer voor mij hebt, zeide hij op zekeren Zondagmid dag, toen hij met Angela op den dijk wilde gaan, waar de overige dorpsjeugd lachend en pratend bijeen zat. Hij was thans een groote zeventienjarige knaap. O neen, beste Pieter! antwoordde zij ontwijkend: er worden daar zulke on beduidende gesprekken gevoerd. Op een anderen Zondag misschien als mij-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1938 | | pagina 10