De Zeeuwsche Koerier
Ho. 4218 Vrijdag 21 Ootober 193S 53ste Jaargang
Nieuws-Bijvoegsel van
Het Lnchtgevaar.
De LGGhtbescherDiingsoefe-
ning en de scheepvaart.
Verkeerslessen van den
A.N.W.B.
Wie zijn de 10 populairste
levende Nederlanders
Haar handen stijf van rheumatische
P'i"-
Zijn nu echter weer normaal.
Met Ivorol een super reiniging van mond en
tanden,
ANWB TOERISTENBOND VOOR NEDERLAND--
S o 11 e r n ij.
KAMER VAN KOOPHANDEL EN FA
BRIEKEN VOOR Z.-VLAANDEREN
TE TERNEUZEN.
O
Kort verslag van de vergadering der
Kamer, gehouden Zaterdag 8 Oct. 1938
(Vervolg)
In dit verband werd er op gewezen,
dat voorheen, toen de weg langs de
Roode sluis naar België berucht was om
den slechten toestand waarin die ver
keerde, en deze op sommige tijdstippen
van het jaar meer een modderrivier dan
een weg geleek, een Nederlandsch grens
kantoor was gevestigd, waar men uit
België komende terecht kon voor aan
gifte van ingevoerde goederen. Nadat
die weg in een modernen verkeersweg
was veranderd, is dat grenskantoor
echter opgeheven en verplaatst naar
Overslag. Dit beteekendef een ongerief,
omdat nu langs een minder geschikten
weg een omweg moet worden gemaakt.
Dit klemt thans te meer, nu de verbe
tering van den weg naar de grens is tot
stand gekomen van af Axel. Daarlangs
is druk verkeer met het hart van België
te verwachten. In verband hiermede
besloot de Kamer pogingen aan te wen
den herstel van de gelegenheid tot
inklaren voor het langs dien weg in ons
land komende vervoer te verkrijgen
Uitvoerig werd mededeeling gedaan
van de correspondentie die met den Mi
nister van Waterstaat is gevoerd naaA
aanleiding van geweigerde toerritten
naar Utrecht tijdens de Jaarbeurs. Of
schoon in den breede is betoogd, dat dit
ritten naar Utrecht tijdens de Jaarbeurs
niet van een zakelijk, doch uit een
toeristisch oogpunt moeten worden be
zien en de bezoekers aan Utrecht uii
Zeeuwsch-Vlaanderen voor zoo'n een-
daagsch bezoek ook later wenschen uit
te blijven, dan de beperkte uren, waar
toe zij bij gebruikmaking van de open
bare verkeersmiddelen gelegenheid heb
ben, omdat zij ook de Schelde moeten
oversteken en daardoor achter staan bij
de bewoners aan den vasten wal van
ons land, is het niet gelukt den Mi
nister te overtuigen, dat deze houding
een achteruitstelling der bevolking van
Zeeuwsch-Vlaanderen als gevolg heeft,
zonder dat de belangen der openbare
verkeersmiddelen daartoe noemens
waard worden gediend. Ook wordt daar
door allerminst bevorderd het trekken
der bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen
naar het Noorden. Ter gelegenheid der
laatste jaarbeurs te Utrecht zijn welis
waar door de Ned. spoorwegen reis
kaarten naar Utrecht verstrekt tegen
een prijs die gold voor een dien dag
van Vlissingen uit ingelegden extra-
trein, waarvan Zeeuwsch-Vlaanderen,
bij gemis aan voldoende vroege en op
een laat uur varende veerbooten, geen
gebruik kon maken, doch die reis moest
dan worden gemaakt met den gewonen
trein en veerboot, waarvoor men ook
hier de tijdsruimte, die men in Utrecht
kan vertoeven, tekort acht om in groo-
ten getale daarheen te reizen. Een
ondernemer te Terneuzen had voor
dien dag een bus met 30 passagiers vol
geboekt, doch hem werd het maken
van den rit geweigerd. Voor de reis met
den trein zijn dien dag slechts 9 retour-
kaarten afgegeven
De Kamer betreurt dezen gang van
zaken, die zij beschouwt als een gevolg
van de omstandigheid, dat bij een
vorige gelegenheid door een ondernemer
minder juiste argumenten voor het ver
krijgen eener vergunning waren- aan
gevoerd
Voorloopig zal de ontwikkeling der
vervoersordening worden aangezien,
doch de Kamer hoopt, dat in de toe
komst deze belemmeringen, die ten
slotte de Zeeuwsch-Vlamingen naar
België drijven, terwijl deze door de auto
busondernemers juist naar het overig'
deel van Nederland worden geleid, zul
len worden opgeheven
In antwoord op een schrijven van
Gedep. Staten van Zeeland, of bij de
Kamer ook klachten bekend zijn met
betrekking tot de Ned. spoorwegen,
speciaal de bediening der Zeeuwschc-
lijn, zal worden bericht, dat voor wat
de wagons voor de tweede klasse be
treft, zoowel de kwaliteit als de kwan
titeit reden tot klagen gaf. Meermalen
kostte het moeite een plaats te bemach
tigen ook bij het overstappen te Roosen-
Ingezonden mededeling)
Hoe lang U ook reeds aan rheumatische
pijnen lijdt, er is altijd hoop voor U als
U regelmatig Kruschen gebruikt:
„Ongeveer 2 jaar geleden ging ik bijna
nooit uit, want loopen was mij te pijn
lijk. Ik probeerde van alles, maar werd
niet beter. Toen las ik zooveel over
Kruschen, dat ik het nog één keer wilde
probeeren. Het duurde drie maanden,
voordat ik mij wat beter voelde, maar
ik hield vol en sindsdien voel ik mij uit
stekend en gebruik nooit meer een stok.
Mijn handen waren stijf, maar zij zijn
nu weer normaal." Mej. A. L.
Rheumatische pijnen ontstaan, door
dat opgehoopte afvalstoffen, waaronder
urinezuur een der gevaarlijkste is, Uw
organisme ernstig verontreinigen. De
zes zouten in Kruschen verwijderen deze
afvalstoffen volkomen langs de natuur
lijke kanalen door aansporende wer
king op lever, nieren en ingewanden,
waardoor Uw bloed wordt gezuiverd en
de pijnen langzamerhand zullen ver
minderen, om tenslotte geheel te ver
dwijnen.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg
baar bij alle apothekers en erkende
drogisten
(37)
daal
Ook kwam weer naar voren een klacht
die bestaat nopens het station te Goes,
vvaar sinds een aantal jaren het publiek
de treinen niet meer mag bereiken of
deze verlaten zonder een hoog viaduct
ce passeeren. Dat is voor ouden van
dagen, voor reizigers met bagage of met
Kinderen een plaag te noemen, waar
van men de noodzakelijkheid niet kan'
inzien, wanneer men bedenkt, dat de
perrons van verschillende stations, waar
net treinverkeer even druk of drukker
is als te Goes, zonder meer gelijkvloers 1
te bereiken zijn of verlaten kunnen
worden. De Kamer zou gaarne buiten
gebruikstelling van dit voor het publiek
hinderlijk viaduct zien.
Bij vernieuwing zal door de Kamer
worden aangedrongen op beschikbaar
stelling van retourkaarten voor de Ned
Spoorwegen, zooals dat thans reeds voor
de enkele reiskaarten geschiedt op de
veerbooten van den prov. veerdienst.
Dit blijkt een groot gerief voor het ver
keer en de verkrijgbaarstelling van re
tourkaarten zou daaraan evenzeer sterk
tegemoetkomen, te meer daar er bij
aankomst aan de overzijde der Schelde
meermalen zeer weinig tijd rest voor
het nemen van een spoorkaart, en er,
in verband met de geringe outillage
voor het afgeven der kaarten bij eenige
opeenhoping van reizigers, al spoedig
het gevaar ontstaat voor het missen van
aansluiting. Dit is althans zeker het
geval aan het station te Goes, waar de
motortrein meermalen binnenkomt als
een trein naar Middelburg juist is afge
reden, of wel, dat de trein in de rich
ting Roosendaal binnenloopt of er al
staat, in welk laatste geval de trein
dan blijkbaar ietwat wordt opgehouden
(en de passagiers niet genoodzaakt
worden het hiervoren gewraakte viaduct
te beklimmen).
Hoewel het doel, waarmede dit wets
ontwerp is ingediend, toejuichende,
acht de Kamer toch groote bezwaren
verbonden aan het wetsontwerp ter be
strijding van schijnacten voor het over
geven van den eigendom van roerende
goederen, die bij den vorigen eigenaar
in gebruik blijven. Naast de gevallen,
waarin van dergelijke acten sprake kan
zijn om de waarde dier goederen even
tueel aan schuldeischers te onttrekken,
wordt ook in tal van bona fide gevallen
gebruik gemaakt van onderhandsche
acten, b.v. bij de Borgstellingsfondsen.
De Kamer zal zich met zijn bezwaren
tot de Tweede Kamer richten en ook
tusschenkomst verzoeken aan den Mi
nister van Economische Zaken om bij
zijn ambtgenoot van Justitie te bevor
deren, dat vrijstelling voor het maken
van authentieke (notarieele) acten van
overdracht van goederen zal plaats heb
ben, wanneer zulks geschiedt ten bate
van door de regeering erkende crediet-
instellingen.
Herbenoemd werden de leden en
plaatsvervangende leden benevens de
voorzitter der Bevrachtingscommissie
te Terneuzen, terwijl werd herbenoemd
tot adviseerend lid van het Curatorium
van het Economisch Technologisch In
stituut voor Zuid-Holland, Zeeland en
Utrecht de heer I. van Melle en tot
diens plaatsvervanger de heer A. van
't Hoff
(Ingezonden)
Zoo vaak hoort men zeggen, als het
over luchtbescherming gaat: „Och, wat
zal ik me druk maken! Als er oorlog
komt ligt onze gemeente toch in tijd
van een paar minuten tegen de vlakte!"
Waarom zoo somber? Waarom zal in
rijweg een rijtje fietsérs naast eikaar
over de volle breedte van den weg. Dat
is natuurlijk verkeerd, want de auto's
kunnen dan niet ongehinderd voorbij
rijden
Op een breed fietspad mogen fietsers
wel twee aan twee naast elkaar rijden,
als ze maar zorgen, dat er voldoende
ruimte overblijft voor een anderen
fietser om te passeeren. Als het fiets
pad smal is, blijf dan steeds achter el
kaar rijden.
De inspecteur-generaal voor de scheep
vaart te 's-Gravenhage heeft, in ver
band met de luchtbeschermingsoefening
schepen varen door, doch houden daar
bij zooveel mogelijk de kanten van het
vaarwater
11e. Vaartuigen vermijden ligplaats te
kiezen bij gevaar aantrekkende objec
ten, waarop luchtaanvallen kunnen
worden verwacht, zooals verdedigings
werken, opslagplaatsen, groote bedrij
ven, bruggen, sluizen enz.
12e. Opeenhooping van vaartuigen
moet worden vermeden, daar versprei
ding de beste beveiliging geeft.
Generlei aansprakelijkheid wordt aan
vaart voor schade, welke van boven
staande bepalingen het gevolg kan zijn.
De aandacht wordt erop gevestigd,
dat een ieder verplicht is aan de door
of vanwege den burgemeester in het
belang der oefeningen gegeven bevelen
of aanwijzingen onmiddellijk gevolg te
geven en alle medewerking desgevraagd
onmiddellijk te verleenen
Er wordt aan herinnerd, dat opzette-
want het actieve zelfreinigend schuim dringt door tot in de meest verborgen schuilhoekjes waar
niet komt. Tube 60-40-25 ct.
gewone tandpasta
12
tijd van oorlog de vijand veel tijd en
geld vermorsen om juist Uw gemeente
met den grond gelijk te maken? Hier
hebben we geen militaire vesting
werken, geen oorlogsindustrie of andere
belangrijke fabrieken: geen knooppunt
van spoorwegen; geen grootfe electrische
centrales of iets dergelijks; geen groote
bruggen welker verwoesting het geheele
verkeer in wanorde zou brengen; geen
groote waterwerken. Kortom, er is niets,
waarvan de verwoesting voor den vij
and van belang zou zijn. U zult zeggen,
waarom zullen wij ons dan nu nog voor
luchtbescherming druk maken? Wel,
dat zullen wij doen voor het geval er bij
toeval één of meer bommen op onze
stad of ons dorp zouden vallen, bijv. in
geval van motorpech van een vijande
lijke bombardeur, die zich van zijn®
bommenlast moet ontdoen en dat dan
liever doet boven een paar huizen dan
op het open veld. Tegen dergelijke bom
men kunnen wij ons zeer wel bescher
men, mits we ons tijdig op de hoogte
hebben gesteld wat we doen moeten en
vooral, hóe we het doen!
En daarom moet U lid worden van de
Ned. Ver. voor Luchtbescherming.
(Nassau Ouwerkerkstraat 3, Den Haag)
Bedenkt, dat luchtbëscherming een na
tionale plicht is.
9e Les
HOU ALS FIETSER ZOOVEEL
MOGELIJK RECHTS!
nouu oecr-iTs
De grondregel van het verkeer is:
„Hou rechts!"
Dat werd al in de eerste les geleerd
en de menschen hebben dat van de
mieren afgekeken, die in een mieren
nest, ook rechts houden. Blijf dus zoo
veel mogelijk aan den rechterkant van
den weg. Wie een ander wil inhalen,
moet hem links voorbij gaan
De langzaamste rijder wordt op een
weg natuurlijk het meest door anderen
ingehaald en een auto, die snel rijdt,
zal dus meer menschen moeten inhalen
dan een fietser. Daarom moet een
fietser, die op den rijweg fietst, zooveel
mogelijk rechts houden.
Op het plaatje geeft een stippellijn
het midden van den weg aan en nu
blijkt het duidelijk, dat de fietsers op
de rechtsche teekening verkeerd rijden.
Ze mogen niet zoo op het midden van
den weg komen, want nu versperren zij
den weg voor de auto die hen achterop
rijdt
De man met de handkar doet het
goed; die blijft zoo dicht mogelijk bij
het trottoir aan zijn rechterhand
Op het plaatje links rijden de fietsers
veilig, rechts van den weg, dicht langs
het voetpad, zoodat de auto hen goed
voorbij kan rijden. En bovendien rijden
ze behoorlijk achter elkaar, hetgeen op
een drukken weg veiliger is dan naast
elkaar. Maar al te vaak ziet men op een
op Donderdag 27 October a.s. van 20 uur
tot 22 uur te houden, voor de vaart op
de Zeeuwsche wateren met uitzondering
van de open rivierarmen, welke niet in
de oefening zijn betrokken, het volgen
de bepaald:
le. De regeling van het scheepsver
keer op de Rijkskanalen en in de Rijks
havens geschiedt door den betreffenden
Rij kshavenmeester
2e. De vaart op het kanaal door Wal
cheren en op het kanaal door Zuid-Be
veland is alleen toegestaan in de rich
ting van Noord naar Zuid
3e. Alle vaart op overige kanalen
(ook op het kanaal van Sas van Gent-
Terneuzen) is verboden
4e Te Hansweert en te Wemeldinge
zal enkel worden geschut met de Oost
sluizen en te Vlissingen en te Veere en
kel met de groote sluizen
5e. Enkele oeverlichten, w.o. de geleide
lichten van de haven van Terneuzen
zijn gedoofd
6e. Alle verlichting van de kanalen
en havens, in beheer bij het Rijk, wor
den gedoofd met uitzondering van:
a. de havenlichten van de West- en
de Oostbuitenhavens te Terneuzen, van
de havenlichten van de buitenhavens
van het kanaal door Zuid-Beveland te
Hansweert en te Wemeldinge, van het
havenlicht op den Westha vendam van
de buitenhavens te Vlissingen, van de
havenlichten vah de buitenhaven van
het kanaal door Walcheren te Veere,
van de havenlichten van de haven te
Breskens van de havenlichten van de
haven te Zierikzee en van de haven
lichten van de tramweghaven te Zijpe
en te Anna Jacoba, welke lichten zullen
worden afgeschermd;
b. seinverlichtingen, aangevende de
doorvaartopeningen van de Westsluis te
Terneuzen, van de Oostsluis te Hans
weert en te Wemeldinge, van de groote
sluizen te Vlissingen en te Vere, welke
lichten zullen worden afgeschermd;
c. seinverlichtingen, aangevende de
doorvaartopeningen van de Hoeksche
brug te Terneuzen, van de Oostelijke
draaibrug en de spoorbrug te Sluiskil,
van de Oostelijke draaibrug met nabij
gelegen Oostsluis te Sas van Gent, van
de Schorebrug, van de spoorbrug te
Vlake, van de Postburg, van de brug
over de binnenkeersluis te Vlissingen,
van de draaibrug te Souburg en van de
draaibrug te Middelburg, welke lichten
zullen worden afgeschermd.
7e. Van de normale seinverlichting,
onder 6e genoemd, wordt:
bij de bruggen alleen gebruikt, hetzij
aan één, hetzij aan elke zijde van de
doorvaartopening, een afgeschermd rood
licht, als de doorvaart niet is toege
staan en een afgeschermd groen licht,
als de doorvaart wel is toegestaan. Bij
sluizen wordt gebruikt gemaakt van een
rood licht, hetzij aan één, hetzij aan
elke zijde van de doorvaartopening als
de doorvaart niet is toegestaan en van
een groen licht, hetzij aan één, hetzij
aan elke zijde van de doorvaartopening,
als de sluis binnengevaren kan worden.
Waar de seinlichten niet voldoende de
doorvaartopening aangeven, worden
witte richtlichten getoond
8e. Het uitstralen van licht uit vaar
tuigen is verboden, terwijl geen lichten
aan dek mogen worden getoond
9e. Vaartuigen mogen geen navigatie
lichten, behalve op de open rivierarmen
in den aanhef genoemd, voeren. Vaar
tuigen kunnen, indien noodig de seinen,
voorgeschreven bij mist, geven.
10e. Alle verkeer te water wordt bij
luchtalarm stopgezet. De vaartuigen
meren zooveel mogelijk langs den kant
of gaan zoo dicht mogelijk onder den
wal ten anker. Alleen de zich reeds in
een buitenhaven bevindende uitgaande
lijk niet voldoen aan bovenstaande voor
schriften gestraft wordt met gevangenis
straf van ten hoogste 2 jaar of geld
boete van ten hoogste f 1000.
Hij aan wiens schuld te wijten is, dat
aan bedoelde verplichtingen niet wordt
voldaan, wordt gestraft met gevangenis
straf van ten hoogste een jaar of met
een geldboete van ten hoogste f 500
Ongetwijfeld een vraag, waarop maar
niet een, twee, drie een afdoend ant
woord is te geven. En toch een aange
legenheid, die in een tijd als deze, met
zijn wisselende aspecten, de belangstel
ling ten volle waard is.
Iedereen heeft een voorkeur voor be
paalde personen op verschillend gebied
van het openbare leven. Dit heeft de
Maggi's Producten Mij N.V. aanleiding
gegeven door middel van een stemming,
waaraan het gehele Nederlandse Volk
kan deelnemen, de volgorde in populari
teit van 10 Nederlandse levende man
nen of vrouwen te doen vaststellen. Het
aantal stemmen beslist voor de volg
orde.
Wij pretenderen, aldus genoemde
maatschappij, niet hiermede iets nieuws
te brengen, althans wat de vorm betreft
In Amerika hebben grote dagbladen
soms de gedachte, om door een proef-
stemming te doen nagaan wie de meeste
kans heeft om President van de Ver
enigde Staten te worden. Voor ons land
kan de te houden stemming een graad
meter vormen voor de mentaliteit van
de Nederlander, terwijl de uitslag van
zelfsprekend eveneens interessant zal
zijn
De gehele stemming, alsmede de daar
aan verbonden wedstrijd met geld- en
troostprijzen, staat onder toezicht van
het bekende Amsterdamscne Notaris
kantoor Voskuil Warmelink
De stemmingsbiljetten zijn bij de
winkeliers in kruidenierswaren en co
mestibles, alsmede aan het kantoor der
maatschappij verkrijgbaar
Van belang is, dat het bijsluiten van
etiketten van producten der maatschap
pij niet wordt verlangd, zodat ieder ge
heel vrij is om mede te doen.
Phenomeen
Een man wandelde met een hond in
de straat en kwam een vriend tegen. Al
spoedig ging het gesprek over den hond
'n Bijzonder beest, prees de eigenaar,
'n goeden jachthond, die een vogel ruikt
een kilometer ver.
De vriend keek wat ongelooflijk. Hij
boog zich over den hond en zag hoe het
beest zenuwachtig snuffelde.
Het beest doet alsof 't een vogel ruikt,
en daar is geen vogel in velden of we
gen te zien, zei de vriend
De eigenaar keek speurend rond, en
toen hij op eenigen afstand twee men
schen met elkaar in gesprek zag, ging
hij er heen, en vroeg aan een van hen:
Hebt u bijgeval ook een vogel bij u?
Neen antwoordde de aangesprokene
verwonderd
De eigenaar van den hond dacht even
na, en vroeg andermaal: Mag ik mis
schien ook uw naam weten?
Patrijs, antwoordde de man.
Zie je, dat verklaart alles! riep de
eigenaar van den hond voldaan tot z'n
vriend