De Zeeuwsche Koerier Ho. 4218 Vrijdag 21 Ootober 193S 53ste Jaargang Nieuws-Bijvoegsel van Het Lnchtgevaar. De LGGhtbescherDiingsoefe- ning en de scheepvaart. Verkeerslessen van den A.N.W.B. Wie zijn de 10 populairste levende Nederlanders Haar handen stijf van rheumatische P'i"- Zijn nu echter weer normaal. Met Ivorol een super reiniging van mond en tanden, ANWB TOERISTENBOND VOOR NEDERLAND-- S o 11 e r n ij. KAMER VAN KOOPHANDEL EN FA BRIEKEN VOOR Z.-VLAANDEREN TE TERNEUZEN. O Kort verslag van de vergadering der Kamer, gehouden Zaterdag 8 Oct. 1938 (Vervolg) In dit verband werd er op gewezen, dat voorheen, toen de weg langs de Roode sluis naar België berucht was om den slechten toestand waarin die ver keerde, en deze op sommige tijdstippen van het jaar meer een modderrivier dan een weg geleek, een Nederlandsch grens kantoor was gevestigd, waar men uit België komende terecht kon voor aan gifte van ingevoerde goederen. Nadat die weg in een modernen verkeersweg was veranderd, is dat grenskantoor echter opgeheven en verplaatst naar Overslag. Dit beteekendef een ongerief, omdat nu langs een minder geschikten weg een omweg moet worden gemaakt. Dit klemt thans te meer, nu de verbe tering van den weg naar de grens is tot stand gekomen van af Axel. Daarlangs is druk verkeer met het hart van België te verwachten. In verband hiermede besloot de Kamer pogingen aan te wen den herstel van de gelegenheid tot inklaren voor het langs dien weg in ons land komende vervoer te verkrijgen Uitvoerig werd mededeeling gedaan van de correspondentie die met den Mi nister van Waterstaat is gevoerd naaA aanleiding van geweigerde toerritten naar Utrecht tijdens de Jaarbeurs. Of schoon in den breede is betoogd, dat dit ritten naar Utrecht tijdens de Jaarbeurs niet van een zakelijk, doch uit een toeristisch oogpunt moeten worden be zien en de bezoekers aan Utrecht uii Zeeuwsch-Vlaanderen voor zoo'n een- daagsch bezoek ook later wenschen uit te blijven, dan de beperkte uren, waar toe zij bij gebruikmaking van de open bare verkeersmiddelen gelegenheid heb ben, omdat zij ook de Schelde moeten oversteken en daardoor achter staan bij de bewoners aan den vasten wal van ons land, is het niet gelukt den Mi nister te overtuigen, dat deze houding een achteruitstelling der bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen als gevolg heeft, zonder dat de belangen der openbare verkeersmiddelen daartoe noemens waard worden gediend. Ook wordt daar door allerminst bevorderd het trekken der bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen naar het Noorden. Ter gelegenheid der laatste jaarbeurs te Utrecht zijn welis waar door de Ned. spoorwegen reis kaarten naar Utrecht verstrekt tegen een prijs die gold voor een dien dag van Vlissingen uit ingelegden extra- trein, waarvan Zeeuwsch-Vlaanderen, bij gemis aan voldoende vroege en op een laat uur varende veerbooten, geen gebruik kon maken, doch die reis moest dan worden gemaakt met den gewonen trein en veerboot, waarvoor men ook hier de tijdsruimte, die men in Utrecht kan vertoeven, tekort acht om in groo- ten getale daarheen te reizen. Een ondernemer te Terneuzen had voor dien dag een bus met 30 passagiers vol geboekt, doch hem werd het maken van den rit geweigerd. Voor de reis met den trein zijn dien dag slechts 9 retour- kaarten afgegeven De Kamer betreurt dezen gang van zaken, die zij beschouwt als een gevolg van de omstandigheid, dat bij een vorige gelegenheid door een ondernemer minder juiste argumenten voor het ver krijgen eener vergunning waren- aan gevoerd Voorloopig zal de ontwikkeling der vervoersordening worden aangezien, doch de Kamer hoopt, dat in de toe komst deze belemmeringen, die ten slotte de Zeeuwsch-Vlamingen naar België drijven, terwijl deze door de auto busondernemers juist naar het overig' deel van Nederland worden geleid, zul len worden opgeheven In antwoord op een schrijven van Gedep. Staten van Zeeland, of bij de Kamer ook klachten bekend zijn met betrekking tot de Ned. spoorwegen, speciaal de bediening der Zeeuwschc- lijn, zal worden bericht, dat voor wat de wagons voor de tweede klasse be treft, zoowel de kwaliteit als de kwan titeit reden tot klagen gaf. Meermalen kostte het moeite een plaats te bemach tigen ook bij het overstappen te Roosen- Ingezonden mededeling) Hoe lang U ook reeds aan rheumatische pijnen lijdt, er is altijd hoop voor U als U regelmatig Kruschen gebruikt: „Ongeveer 2 jaar geleden ging ik bijna nooit uit, want loopen was mij te pijn lijk. Ik probeerde van alles, maar werd niet beter. Toen las ik zooveel over Kruschen, dat ik het nog één keer wilde probeeren. Het duurde drie maanden, voordat ik mij wat beter voelde, maar ik hield vol en sindsdien voel ik mij uit stekend en gebruik nooit meer een stok. Mijn handen waren stijf, maar zij zijn nu weer normaal." Mej. A. L. Rheumatische pijnen ontstaan, door dat opgehoopte afvalstoffen, waaronder urinezuur een der gevaarlijkste is, Uw organisme ernstig verontreinigen. De zes zouten in Kruschen verwijderen deze afvalstoffen volkomen langs de natuur lijke kanalen door aansporende wer king op lever, nieren en ingewanden, waardoor Uw bloed wordt gezuiverd en de pijnen langzamerhand zullen ver minderen, om tenslotte geheel te ver dwijnen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en erkende drogisten (37) daal Ook kwam weer naar voren een klacht die bestaat nopens het station te Goes, vvaar sinds een aantal jaren het publiek de treinen niet meer mag bereiken of deze verlaten zonder een hoog viaduct ce passeeren. Dat is voor ouden van dagen, voor reizigers met bagage of met Kinderen een plaag te noemen, waar van men de noodzakelijkheid niet kan' inzien, wanneer men bedenkt, dat de perrons van verschillende stations, waar net treinverkeer even druk of drukker is als te Goes, zonder meer gelijkvloers 1 te bereiken zijn of verlaten kunnen worden. De Kamer zou gaarne buiten gebruikstelling van dit voor het publiek hinderlijk viaduct zien. Bij vernieuwing zal door de Kamer worden aangedrongen op beschikbaar stelling van retourkaarten voor de Ned Spoorwegen, zooals dat thans reeds voor de enkele reiskaarten geschiedt op de veerbooten van den prov. veerdienst. Dit blijkt een groot gerief voor het ver keer en de verkrijgbaarstelling van re tourkaarten zou daaraan evenzeer sterk tegemoetkomen, te meer daar er bij aankomst aan de overzijde der Schelde meermalen zeer weinig tijd rest voor het nemen van een spoorkaart, en er, in verband met de geringe outillage voor het afgeven der kaarten bij eenige opeenhoping van reizigers, al spoedig het gevaar ontstaat voor het missen van aansluiting. Dit is althans zeker het geval aan het station te Goes, waar de motortrein meermalen binnenkomt als een trein naar Middelburg juist is afge reden, of wel, dat de trein in de rich ting Roosendaal binnenloopt of er al staat, in welk laatste geval de trein dan blijkbaar ietwat wordt opgehouden (en de passagiers niet genoodzaakt worden het hiervoren gewraakte viaduct te beklimmen). Hoewel het doel, waarmede dit wets ontwerp is ingediend, toejuichende, acht de Kamer toch groote bezwaren verbonden aan het wetsontwerp ter be strijding van schijnacten voor het over geven van den eigendom van roerende goederen, die bij den vorigen eigenaar in gebruik blijven. Naast de gevallen, waarin van dergelijke acten sprake kan zijn om de waarde dier goederen even tueel aan schuldeischers te onttrekken, wordt ook in tal van bona fide gevallen gebruik gemaakt van onderhandsche acten, b.v. bij de Borgstellingsfondsen. De Kamer zal zich met zijn bezwaren tot de Tweede Kamer richten en ook tusschenkomst verzoeken aan den Mi nister van Economische Zaken om bij zijn ambtgenoot van Justitie te bevor deren, dat vrijstelling voor het maken van authentieke (notarieele) acten van overdracht van goederen zal plaats heb ben, wanneer zulks geschiedt ten bate van door de regeering erkende crediet- instellingen. Herbenoemd werden de leden en plaatsvervangende leden benevens de voorzitter der Bevrachtingscommissie te Terneuzen, terwijl werd herbenoemd tot adviseerend lid van het Curatorium van het Economisch Technologisch In stituut voor Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht de heer I. van Melle en tot diens plaatsvervanger de heer A. van 't Hoff (Ingezonden) Zoo vaak hoort men zeggen, als het over luchtbescherming gaat: „Och, wat zal ik me druk maken! Als er oorlog komt ligt onze gemeente toch in tijd van een paar minuten tegen de vlakte!" Waarom zoo somber? Waarom zal in rijweg een rijtje fietsérs naast eikaar over de volle breedte van den weg. Dat is natuurlijk verkeerd, want de auto's kunnen dan niet ongehinderd voorbij rijden Op een breed fietspad mogen fietsers wel twee aan twee naast elkaar rijden, als ze maar zorgen, dat er voldoende ruimte overblijft voor een anderen fietser om te passeeren. Als het fiets pad smal is, blijf dan steeds achter el kaar rijden. De inspecteur-generaal voor de scheep vaart te 's-Gravenhage heeft, in ver band met de luchtbeschermingsoefening schepen varen door, doch houden daar bij zooveel mogelijk de kanten van het vaarwater 11e. Vaartuigen vermijden ligplaats te kiezen bij gevaar aantrekkende objec ten, waarop luchtaanvallen kunnen worden verwacht, zooals verdedigings werken, opslagplaatsen, groote bedrij ven, bruggen, sluizen enz. 12e. Opeenhooping van vaartuigen moet worden vermeden, daar versprei ding de beste beveiliging geeft. Generlei aansprakelijkheid wordt aan vaart voor schade, welke van boven staande bepalingen het gevolg kan zijn. De aandacht wordt erop gevestigd, dat een ieder verplicht is aan de door of vanwege den burgemeester in het belang der oefeningen gegeven bevelen of aanwijzingen onmiddellijk gevolg te geven en alle medewerking desgevraagd onmiddellijk te verleenen Er wordt aan herinnerd, dat opzette- want het actieve zelfreinigend schuim dringt door tot in de meest verborgen schuilhoekjes waar niet komt. Tube 60-40-25 ct. gewone tandpasta 12 tijd van oorlog de vijand veel tijd en geld vermorsen om juist Uw gemeente met den grond gelijk te maken? Hier hebben we geen militaire vesting werken, geen oorlogsindustrie of andere belangrijke fabrieken: geen knooppunt van spoorwegen; geen grootfe electrische centrales of iets dergelijks; geen groote bruggen welker verwoesting het geheele verkeer in wanorde zou brengen; geen groote waterwerken. Kortom, er is niets, waarvan de verwoesting voor den vij and van belang zou zijn. U zult zeggen, waarom zullen wij ons dan nu nog voor luchtbescherming druk maken? Wel, dat zullen wij doen voor het geval er bij toeval één of meer bommen op onze stad of ons dorp zouden vallen, bijv. in geval van motorpech van een vijande lijke bombardeur, die zich van zijn® bommenlast moet ontdoen en dat dan liever doet boven een paar huizen dan op het open veld. Tegen dergelijke bom men kunnen wij ons zeer wel bescher men, mits we ons tijdig op de hoogte hebben gesteld wat we doen moeten en vooral, hóe we het doen! En daarom moet U lid worden van de Ned. Ver. voor Luchtbescherming. (Nassau Ouwerkerkstraat 3, Den Haag) Bedenkt, dat luchtbëscherming een na tionale plicht is. 9e Les HOU ALS FIETSER ZOOVEEL MOGELIJK RECHTS! nouu oecr-iTs De grondregel van het verkeer is: „Hou rechts!" Dat werd al in de eerste les geleerd en de menschen hebben dat van de mieren afgekeken, die in een mieren nest, ook rechts houden. Blijf dus zoo veel mogelijk aan den rechterkant van den weg. Wie een ander wil inhalen, moet hem links voorbij gaan De langzaamste rijder wordt op een weg natuurlijk het meest door anderen ingehaald en een auto, die snel rijdt, zal dus meer menschen moeten inhalen dan een fietser. Daarom moet een fietser, die op den rijweg fietst, zooveel mogelijk rechts houden. Op het plaatje geeft een stippellijn het midden van den weg aan en nu blijkt het duidelijk, dat de fietsers op de rechtsche teekening verkeerd rijden. Ze mogen niet zoo op het midden van den weg komen, want nu versperren zij den weg voor de auto die hen achterop rijdt De man met de handkar doet het goed; die blijft zoo dicht mogelijk bij het trottoir aan zijn rechterhand Op het plaatje links rijden de fietsers veilig, rechts van den weg, dicht langs het voetpad, zoodat de auto hen goed voorbij kan rijden. En bovendien rijden ze behoorlijk achter elkaar, hetgeen op een drukken weg veiliger is dan naast elkaar. Maar al te vaak ziet men op een op Donderdag 27 October a.s. van 20 uur tot 22 uur te houden, voor de vaart op de Zeeuwsche wateren met uitzondering van de open rivierarmen, welke niet in de oefening zijn betrokken, het volgen de bepaald: le. De regeling van het scheepsver keer op de Rijkskanalen en in de Rijks havens geschiedt door den betreffenden Rij kshavenmeester 2e. De vaart op het kanaal door Wal cheren en op het kanaal door Zuid-Be veland is alleen toegestaan in de rich ting van Noord naar Zuid 3e. Alle vaart op overige kanalen (ook op het kanaal van Sas van Gent- Terneuzen) is verboden 4e Te Hansweert en te Wemeldinge zal enkel worden geschut met de Oost sluizen en te Vlissingen en te Veere en kel met de groote sluizen 5e. Enkele oeverlichten, w.o. de geleide lichten van de haven van Terneuzen zijn gedoofd 6e. Alle verlichting van de kanalen en havens, in beheer bij het Rijk, wor den gedoofd met uitzondering van: a. de havenlichten van de West- en de Oostbuitenhavens te Terneuzen, van de havenlichten van de buitenhavens van het kanaal door Zuid-Beveland te Hansweert en te Wemeldinge, van het havenlicht op den Westha vendam van de buitenhavens te Vlissingen, van de havenlichten vah de buitenhaven van het kanaal door Walcheren te Veere, van de havenlichten van de haven te Breskens van de havenlichten van de haven te Zierikzee en van de haven lichten van de tramweghaven te Zijpe en te Anna Jacoba, welke lichten zullen worden afgeschermd; b. seinverlichtingen, aangevende de doorvaartopeningen van de Westsluis te Terneuzen, van de Oostsluis te Hans weert en te Wemeldinge, van de groote sluizen te Vlissingen en te Vere, welke lichten zullen worden afgeschermd; c. seinverlichtingen, aangevende de doorvaartopeningen van de Hoeksche brug te Terneuzen, van de Oostelijke draaibrug en de spoorbrug te Sluiskil, van de Oostelijke draaibrug met nabij gelegen Oostsluis te Sas van Gent, van de Schorebrug, van de spoorbrug te Vlake, van de Postburg, van de brug over de binnenkeersluis te Vlissingen, van de draaibrug te Souburg en van de draaibrug te Middelburg, welke lichten zullen worden afgeschermd. 7e. Van de normale seinverlichting, onder 6e genoemd, wordt: bij de bruggen alleen gebruikt, hetzij aan één, hetzij aan elke zijde van de doorvaartopening, een afgeschermd rood licht, als de doorvaart niet is toege staan en een afgeschermd groen licht, als de doorvaart wel is toegestaan. Bij sluizen wordt gebruikt gemaakt van een rood licht, hetzij aan één, hetzij aan elke zijde van de doorvaartopening als de doorvaart niet is toegestaan en van een groen licht, hetzij aan één, hetzij aan elke zijde van de doorvaartopening, als de sluis binnengevaren kan worden. Waar de seinlichten niet voldoende de doorvaartopening aangeven, worden witte richtlichten getoond 8e. Het uitstralen van licht uit vaar tuigen is verboden, terwijl geen lichten aan dek mogen worden getoond 9e. Vaartuigen mogen geen navigatie lichten, behalve op de open rivierarmen in den aanhef genoemd, voeren. Vaar tuigen kunnen, indien noodig de seinen, voorgeschreven bij mist, geven. 10e. Alle verkeer te water wordt bij luchtalarm stopgezet. De vaartuigen meren zooveel mogelijk langs den kant of gaan zoo dicht mogelijk onder den wal ten anker. Alleen de zich reeds in een buitenhaven bevindende uitgaande lijk niet voldoen aan bovenstaande voor schriften gestraft wordt met gevangenis straf van ten hoogste 2 jaar of geld boete van ten hoogste f 1000. Hij aan wiens schuld te wijten is, dat aan bedoelde verplichtingen niet wordt voldaan, wordt gestraft met gevangenis straf van ten hoogste een jaar of met een geldboete van ten hoogste f 500 Ongetwijfeld een vraag, waarop maar niet een, twee, drie een afdoend ant woord is te geven. En toch een aange legenheid, die in een tijd als deze, met zijn wisselende aspecten, de belangstel ling ten volle waard is. Iedereen heeft een voorkeur voor be paalde personen op verschillend gebied van het openbare leven. Dit heeft de Maggi's Producten Mij N.V. aanleiding gegeven door middel van een stemming, waaraan het gehele Nederlandse Volk kan deelnemen, de volgorde in populari teit van 10 Nederlandse levende man nen of vrouwen te doen vaststellen. Het aantal stemmen beslist voor de volg orde. Wij pretenderen, aldus genoemde maatschappij, niet hiermede iets nieuws te brengen, althans wat de vorm betreft In Amerika hebben grote dagbladen soms de gedachte, om door een proef- stemming te doen nagaan wie de meeste kans heeft om President van de Ver enigde Staten te worden. Voor ons land kan de te houden stemming een graad meter vormen voor de mentaliteit van de Nederlander, terwijl de uitslag van zelfsprekend eveneens interessant zal zijn De gehele stemming, alsmede de daar aan verbonden wedstrijd met geld- en troostprijzen, staat onder toezicht van het bekende Amsterdamscne Notaris kantoor Voskuil Warmelink De stemmingsbiljetten zijn bij de winkeliers in kruidenierswaren en co mestibles, alsmede aan het kantoor der maatschappij verkrijgbaar Van belang is, dat het bijsluiten van etiketten van producten der maatschap pij niet wordt verlangd, zodat ieder ge heel vrij is om mede te doen. Phenomeen Een man wandelde met een hond in de straat en kwam een vriend tegen. Al spoedig ging het gesprek over den hond 'n Bijzonder beest, prees de eigenaar, 'n goeden jachthond, die een vogel ruikt een kilometer ver. De vriend keek wat ongelooflijk. Hij boog zich over den hond en zag hoe het beest zenuwachtig snuffelde. Het beest doet alsof 't een vogel ruikt, en daar is geen vogel in velden of we gen te zien, zei de vriend De eigenaar keek speurend rond, en toen hij op eenigen afstand twee men schen met elkaar in gesprek zag, ging hij er heen, en vroeg aan een van hen: Hebt u bijgeval ook een vogel bij u? Neen antwoordde de aangesprokene verwonderd De eigenaar van den hond dacht even na, en vroeg andermaal: Mag ik mis schien ook uw naam weten? Patrijs, antwoordde de man. Zie je, dat verklaart alles! riep de eigenaar van den hond voldaan tot z'n vriend

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1938 | | pagina 7