1 De Zeeuwsche Koerier De Zeeuwsche Koerier P&MOóJiiyh VOJOK Nieuwe zendingen Mantels en Falcons. Kae\maa-cte pauw, Haardkachel f 37.50. Küppersbusch C. J. Schieman - Noordstraat - Axel Buiskachels Fornuizen Meubelmagazijnen Firma b. e. POT No. 4218 Vrijdag 21 October 1938 53ste Jaargang Nieuws-Bijvoegsel van Het Lnchtgevaar. De LGchtbesGhermingsoefe- ning en de scheepvaart. Wie zijn de 10 populairste levende Nederlanders No. 4218 Vrijdag 21 October 1938 Tweede Blad. I BUREAU-MINISTRE CYLINDERBUREAU DAMESBUREAU JALOUZIEKASTJE - Haar handen stijf vanrheumatische P'jn- Zijn nu echter weer normaal. Met Ivorol een super reiniging van mond en tanden, Ja, een Mantel, Overjas of Costuum, persoonlijk voor U. Niets is onprettiger dan een kleedingstuk te dragen, waarvan er „13 in 't dozijn" gaan. Voor U, die de voorkeur geeft aan persoonlijk cachet en apart gekleed wilt gaan maar opzichtigheid vermijden, is de VOERMAN-DE PAUW-kleeding bij uitstek geschikt. De VOERMAN-DE PAUW-modellen zijn exclusief en in rijke variatie. Voor elk type hebben wij aparte keus. MANTELS vanaf f 12.50 tot f 60.- OVERJASSEN van f 19.75 tot f42.50. COSTUMES van f 19.50 tot f 42.50. U weet welde Confectie, die geen «Confectie- is. Terneuzen. KerkdreefAXELWeststraat KAMER VAN KOOPHANDEL EN FA BRIEKEN VOOR Z.-VLAANDEREN TE TERNEUZEN. Kort verslag van de vergadering der Kamer, gehouden Zaterdag 8 Oct. 1938 (Vervolg) In dit verband werd er op gewezen, dat voorheen, toen de weg langs de Roode sluis naar België berucht was om den slechten toestand waarin die ver keerde, en deze op sommige tijdstippen van het jaar meer een modderrivier dan een weg geleek, een Nederlandsch grens kantoor was gevestigd, waar men uit België komende terecht kon voor aan gifte van ingevoerde goederen. Nadat die weg in een modernen verkeersweg was veranderd, is dat grenskantoor echter opgeheven en verplaatst naar Overslag. Dit beteekende een ongerief, omdat nu langs een minder geschikten weg een omweg moet worden gemaakt. Dit klemt thans te meer, nu de verbe tering van den weg naar de grens is tot stand gekomen van af Axel. Daarlangs is druk verkeer met het hart van België te verwachten. In verband hiermede besloot de Kamer pogingen aan te wen den herstel van de gelegenheid tot inklaren voor het langs dien weg in ons land komende vervoer te verkrijgen Uitvoerig werd mededeeling gedaan van de correspondentie die met den Mi nister van Waterstaat is gevoerd naa. aanleiding van geweigerde toerritten naar Utrecht tijdens de Jaarbeurs. Of schoon in den breede is betoogd, dat dit ritten naar Utrecht tijdens de Jaarbeurs niet van een zakelijk, doch uit een toeristisch oogpunt moeten worden be zien en de bezoekers aan Utrecht uil Zeeuwsch-Vlaanderen voor zoo'n een- daagsch bezoek ook later wenschen uit te blijven, dan de beperkte uren, waar toe zij bij gebruikmaking van de open- Ingezonden mededeling) Hoe lang U ook reeds aan rheumatische pijnen lijdt, er is altijd hoop voor U als U regelmatig Kruschen gebruikt: „Ongeveer 2 jaar geleden ging ik bijna nooit uit, want loopen was mij te pijn lijk. Ik probeerde van alles, maar werd niet beter. Toen las ik zooveel over Kruschen, dat ik het nog één keer wilde probeeren. Het duurde drie maanden, voordat ik mij wat beter voelde, maar ik hield vol en sindsdien voel ik mij uit stekend en gebruik nooit meer een stok. Mijn handen waren stijf, maar zij zijn nu weer normaal." Mej. A. L. Rheumatische pijnen ontstaan, door dat opgehoopte afvalstoffen, waaronder urinezuur een der gevaarlijkste is, Uw organisme ernstig verontreinigen. De zes zouten in Kruschen verwijderen deze afvalstoffen volkomen langs de natuur lijke kanalen door aansporende wer king op lever, nieren en ingewanden, waardoor Uw bloed wordt gezuiverd en de pijnen langzamerhand zullen ver minderen, om tenslotte geheel te ver dwijnen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en erkende drogisten (37) daal Ook kwam weer naar voren een klacht die bestaat nopens het station te Goes, waar sinds een aantal jaren het publiek de treinen niet meer mag bereiken of deze verlaten zonder een hoog viaduct ce passeeren. Dat is voor ouden Van dagen, voor reizigers met bagage of met xinderen een plaag te noemen, waar-^ van men de noodzakelijkheid niet kan inzien, wanneer men bedenkt, dat de novrrms -wart -iroror>"h illar-i ,-J o ctot-inni. nrnnv plaatsvervangende leden benevens de voorzitter der Bevrachtingscommissie te Terneuzen, terwijl werd herbenoemd tot adviseerend lid van het Curatorium van het Economisch Technologisch In stituut voor Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht de heer I. van Melle en tot diens plaatsvervanger de heer A. van 't Hoff (Ingezonden) Zoo vaak hoort men zeggen, als het over luchtbescherming gaat: „Och, wat zal ik me druk maken! Als er oorlog komt ligt onze gemeente toch in tijd van een paar minuten tegen de vlakte!" Waarom zoo somber? Waarom zal in rijweg een rijtje fietsérs naast eikaar over de volle breedte van den weg. Dat is natuurlijk verkeerd, want de auto's kunnen dan niet ongehinderd voorbij rijden Op een breed fietspad mogen fietsers wel twee aan twee naast elkaar rijden, als ze maar zorgen, dat er voldoende ruimte overblijft voor een anderen fietser om te passeeren. Als het fiets pad smal is, blijf dan steeds achter el kaar rijden. De inspecteur-generaal voor de scheep vaart te 's-Gravenhage heeft, in ver band met de luchtbeschermingsoefening «OM*» sqhepen varen door, doch houden daar bij zooveel mogelijk de kanten van het vaarwater 11e. Vaartuigen vermijden ligplaats te kiezen bij gevaar aantrekkende objec ten, waarop luchtaanvallen kunnen worden verwacht, zooals verdedigings werken, opslagplaatsen, groote bedrij ven, bruggen, sluizen enz. 12e. Opeenhooping van vaartuigen moet worden vermeden, daar versprei ding de beste beveiliging geeft. Generlei aansprakelijkheid wordt aan vaart voor schade, welke van boven staande bepalingen het gevolg kan zijn. De aandacht wordt erop gevestigd, dat een ieder verplicht is aan de door of vanwege den burgemeester in het belang der oefeningen gegeven bevelen of aanwijzingen onmiddellijk gevolg te geven en alle medewerking desgevraagd onmiddellijk te verleenen Er wordt aan herinnerd, dat opzette- want het actieve zelfreinigend schuim dringt door tot in de meest verborgen schuilhoekjes waar gewone tandpasta niet komt. Tube 60-40-25 ct. 1 2 tijd van oorlog de vijand veel tijd en geld vermorsen om juist Uw gemeente met den grond gelijk te maken? Hier hebben we geen militaire vesting werken, geen oorlogsindustrie of andere belangrijke fabrieken: geen knooppunt van spoorwegen; geen grootte electrische centrales of iets dergelijks; geen groote bruggen welker verwoesting het geheele verkeer in wanorde zou brengen; geen groote waterwerken. Kortom, er is niets, waarvan de verwoesting voor den vij and van belang zou zijn. U zult zeggen, waarom zullen wij ons dan nu nog voor luchtbescherming druk maken? Wel, dat zullen wij doen voor het geval er bij toeval één of meer bommen op onze stad of ons dorp zouden vallen, bijv. in geval van motorpech van een vijande lijke bombardeur, die zich van zijn" bommenlast moet ontdoen en dat dan liever doet boven een paar huizen dan op het open veld. Tegen dergelijke bom men kunnen wij ons zeer wel bescher men, mits we ons tijdig op de hoogte hebben gesteld wat we doen moeten en vooral, hóe we het doen! En daarom moet U lid worden van de Ned. Ver. voor Luchtbescherming. (Nassau Ouwerkerkstraat 3^ Den Haag) op Donderdag 27 October a.s. van 20 uur tot 22 uur te houden, voor de vaart op de Zeeuwsche wateren met uitzondering van de open rivierarmen, welke niet in de oefening zijn betrokken, het volgen de bepaald: le. De regeling van het scheepsver keer op de Rijkskanalen en in de Rijks havens geschiedt door den betreffenden Rij kshavenmeester 2e. De vaart op het kanaal door Wal cheren en op het kanaal door Zuid-Be veland is alleen toegestaan in de rich ting van Noord naar Zuid 3e. Alle vaart op overige kanalen (ook op het kanaal van Sas van Gent- Terneuzen) is verboden 4e Te Hansweert en te Wemeldinge zal enkel worden geschut met de Oost sluizen en te Vlissingen en te Veere en kel met de groote sluizen 5e. Enkele oeverlichten, w.o. de geleide lichten van de haven van Terneuzen zijn gedoofd 6e. Alle verlichting van de kanalen en havens, in beheer bij het Rijk, wor den gedoofd met uitzondering van: a. de havenlichten van de West- en de Oostbuitenhavens te Terneuzen, van lijk niet voldoen aan bovenstaande voor schriften gestraft wordt met gevangenis straf van ten hoogste 2 jaar of geld boete van ten hoogste f 1000. Hij aan wiens schuld te wijten is, dat aan bedoelde verplichtingen niet wordt voldaan, wordt gestraft met gevangenis straf van ten hoogste een jaar of met een geldboete van ten hoogste f 500 Ongetwijfeld een vraag, waarop maar niet een, twee, drie een afdoend ant woord is te geven. En toch een aange legenheid, die in een tijd als deze, met zijn wisselende aspecten, de belangstel ling ten volle waard is. Iedereen heeft een voorkeur voor be paalde personen op verschillend gebied van het openbare leven. Dit heeft de Maggi's Producten Mij N.V. aanleiding gegeven door middel van een stemming, waaraan het gehele Nederlandse Volk ALLE LEES- EN LEERBOEKEN Verkrijgbaar in den Boekhandel „De Zeeuwsche Koerier" SAS VAN GENT (met alle tusschenliggende prijzen). met een capaciteit van 110 M3 leveren wij reeds vanaf Alles gegara Korting bij contante betaling. nog steeds de beste. Ook in andere merken zijn wij ruim gesorteerd. met extra zware buis, juist dat, waar het op aankomt. arandeerd!!! Zie étalage 82 (met en zonder la) Uit voorraad leverbaar. 30 e s t a e i a I r T

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1938 | | pagina 5