No. 3862
Woensdag 23 December 1931
46)se Jaargang
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Eerste Blad.
VREDE EN VREUGDE.
Kou-verd rijvers
Pijnstillers
VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND VOOR PUBMOITEjT
POSTREKENING No. 52 419.
Dit nummer bestaat uit
DRIE BLADEN,
waaronder een Kerstnummer.
In verband met het
HoagFeest van Kerstmis, zal
„De Zeeuwsche Koerier"
Vrijdag a.s. NÊ ET
verschijnen.
Het eerstvolgend nummer
verschijnt Maandag 28 Dec.
Kerstgedachten
Ingezonden Mededeellng
Vrede op aarde aan de
menschen die van goeden
wil zijn
DE ZEEUWSCHE KOERIER
Bureaux van Redactie en Administratie
OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT
Telefoon 15 Telegramadres: Koerier
Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden,
of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling
Ad verten tiën 20 cent per. regelbij contract lager
ZEER KOOPKRACHTIGE
LEZERSKRING
door FRIEDRICH MüCKERMANN S.J.
„Vrede en vreugde" ziedaar twee woord
jes, die rondkijken als twee kinderen, die ver
dwaald zijn geraakt en nu met wijd geopende,
betraande oogen hulpeloos rondstaren in een
wereld, waarin zij den weg niet meer kunnen
vinden. De menschen gaan haastig voorbij en
slaan geen acht op hen. En al ziet hij ook al
eens iemand, dan blijft die staan en kijkt hen
dom en brutaal aanboos en beleedigd, dat
zij in een tijd als tegenwoordig nog op straat
zijntegenwoordig, nu men toch.... na
men toch
„Vrede en vreugde" wanneer zou men
daarvan kunnen spreken als het niet met Ken t
mis was?En toch hoort men er slecht-:.
zelden over spreken, want men is bevreesd, d
menschen boos te maken. En toch: zou het
mogelijk zijn, dat deze beiden ergens langs
den kant van den weg zouden moeten r.teiven
en ten onder gaan? Ik ben ovértu'gd van iet.
Mijn hart staat al stil, alleen reeds wanneer
ik daaraan denkWant en dat is hc
feit, waaraan de hoop zich vastklampt in
den mensch leeft een eeuwig /erlangen naar
vrede en vreugde.
Op de eerste plaats missch'.en naar vreugde.
Men weet alleen somtijds niet, hoe eng die
vreugde met den vrede verbonden is en dat
de eene absoluut niet zonder de andere kan
bestaan. Daarom zoekt men de vreugde nog
alleen en doet als een jongen, die appels wil
plukken van een sleedoornstruik. Men doet
juist als of men zich volop vreugde kan ver
schaffen en koopen. Jawel koopen! Er zijn hui
zen en winkels genoeg, die zich voorraadschu
ren van allerlei, genoegens noemen.
Warenhuizen der „vreugde" voor klein en
groot; speelgoedwinkels en bazars, cinema's en
tingeltangels, café's en schouwburgen
kortom een echte heksensabbat van louter zoo
genaamd „vreugdebronnen". Daar kan men koo
pen. Maar ook alleen koopen! En men koopt:
nu eens hier en dan eens daar, men gaat van
het een naar het ander, evenals hij sigaren
winkels. En het gaat altijd contant en wanneer
de beurs niet goed gevuld is, komt er van heel
dezen handel niets. Dus zorgt men, dat de
portemonnaie goed gevuld is, tenminste daar
voor! Later bemerkt men wel, dat men bedro
gen uitkomt, en, dat plezier iets is, wat met
vreugde niets heeft uit te staan. En om zich
zelf te voldoen, maakt men de „portie" drie.
viermaal zoo groot. Tenslotte echter moet een
van beiden den wedloop verliezen: de porte
monnaie of de mensch. En dan? Dat gaat de
mensch inwendig ten gronde. Zijn werk lijdt
er onder.
Hij is als een ballon zonder gas. Hij heeft
geen energie en geen levensmoed. Hij is een
lastpost ook voor zijn medemenschen. Hij is
mopperig en verdrietig, ornaat hij zich be
drogen meent, terwijl toch niemand anders
hem bedroog dan hij zelf.
Beklagenswaardige mensch! Wie zou hem
toch op het rechte spoor kunnen brengen!
Het is zoo moeilijk hem te helpen, omdat alles,
wat men hem zegt, vreemd in zijn ooren klinkt,
als een boodschap uit een wereld, die er in
ernst niet bestaat, als een weldaad, die in door
nen gewikkeld is.
Zou het echter werkelijk zoo moeilijk voor
hem zijn, uit eigen ervaring te bekennen, dat
ware vreugde nooit van buiten kan komen?
Komt zij echter niet van buiten, dan moet zij
er bestaat geen andere mogelijkheid van
binnen komen., En inderdaad, daar binnen
moet iets lachen en vroolijk zijn, dan is het
pas in orde. Lacht het van binnen, dan heeft
al het uiterlijke zijn absolute waarde verloren
en dan kan ook het geringste tot Dlijmoedig-
heid stemmen. Het lacht echter pas daarb'n-
nen wanneer men de vreugde gevonden heeft.
Hij is de voorwaarde der ware vreugde.
Maar om dit te bereiken bestaat er geen an
dere weg, dan dat ik weer kind word, cwz. een
eenvoudig mensch, d',e eenvoudig alles van
zich afschudt, wat de wereld hem aan val-
schen pathos, aan leugenachtige waardigheden,
aan verwaandheden van allerlei aard, aan
blinde vleieren en aan overbodige eischen en
behoeften voorgepredikt en onmisbaar ge
maakt heeft.
De mensch, die dat over zich heeft kunnen
verkrijgen hij moet zich voelen als een last
d er, die men van zijn pakkage ontheft is
innerlijk vrij geworden; vrij ook om toegang
te verleenen aan de vreugde. Er gaat een we
reld voor hem open, waarvan hij tot nu toe
het bestaan niet eens kende. Nu hij inwendig
alles in orde heeft gebracht, ziet hij ook plot
seling het inwendige geheel anders. Waar hij
tevoren alles vuil en bezoedeld zag, ziet hij nu
eensklaps een spiegel vol zonnige blijmoedig
heid. Waar hij vroeger een hut der armoede
zag, ontdekt hij nu een paleis van tevreden
heid. Een bedelaar, die lastig was, beschouwt
hij nu als een bode van God.
Een bloem, die hij anders niet eens zag, is
nu plotseling een wonder, dat nij met de groot
ste vreugde verbaasd aanschouwt. Zon, maan
en sterren, woud, wind en golven zijn plotse
ling voor hem een bron van veel intenzer ge
luk geworden dan alles, wat achter glazen uit
stalkasten lokkend lacht. Een wandeling doet
hem nu duizendvoudige nooit geziene schoon
heden ontdekken en een kinderspel vindt hij
nu niet flauw meer, maar 'n ding van heilig,
onschuldig genot dat hem in veroazing brengt.
Het was alsof de schellen van zijn oogen vie
len, voor dit en nog heel veel meer.
En nu heeft hij weer, evenals een kind, den
moed tot naïeve vreugde, wat hij ofschoon
met heimwee nooit voor zich zeiven. wilde
bekennen. Hij is, evenals een kind weer ont
vankelijk voor de vreugde en geniet er van met
volle teugen omdat zijn geweten nu in orde
is en deze vreugde geen bitteren nasmaak
heeft.
Hij geniet thans van de vreugde, omdat
alle wantrouwen verdwenen is. Wanneer hij
zich verheugt in het genot vaa een vreugde,
dan verlangt hij niet tegelijk naar oen andere,
angstig bezorgd, dat zij zal uitblijven, want hij
weet nu uit ondervinding, dat de ware vreugde
bron onuitputtelijk is. Om de zelfde reden be
reidt hij zich tevoren niet allerlei genoegens
meer, omdat hij niet weet, waar dit voor noo-
dig zou zijn.
Evenals een kind, maakt hij nu ook zijn
werk tot een genot. En zelfs in allö droefheden,
ziet hij nog een licht. Vooral echter, omdat hij
een onbevangen blik heeft, die niet alleen op
een bepaald punt gericht is en zoo ziet hij veel
meer bronnen van vreugde
Ik weet het ofschoon deze boodschap een
Blijde Boodschap is, zal zij toch menigeen bit
ter schijnen. Kmderachtigheid, zal hij geër
gerd z^gen. Nu, het is ook kinderachtigheid,
evenals het geheim van het Kindje in de krib
be een kinderachtigheid was. Het is een kinder
achtigheid in dezelfde beteekenis, aJs het le
ven van een H. Franciscus, een H. Elisabeth,
een H Philippus Nerius en duizenden andere.
Waarom had dan de H. Franciscus, de blij
moedigste aller heiligen, de kribbe zoo lief?
Dat moet toch in betrekking ,;est-aan hebben
met zijn eigen welzijn? Maar deze betrekking
ook voor zich zeiven begrijpen en die zoeken,
dat is een teeken, dat men Kerstmis verstaat
en dat men vrede en vreugde zal vinden.
En zoolang wij die niet opnieuw bezitten,
zijn wij nog niet gezondnoch als individu,
noch als volk
(9)
MIJNHARDT'S
Sa n a pi rin-ta bietten
Kokers 40en75ct.^^ Proefpakje 10 ct.
Bij Apoth.en Drogisten.
i
KARDINAAL PACELLI draagt de H. Mis op in de huiskapel van het Amerikaansch College
te Rome, ter gelegenheid van het vierde eeuwfeest der wonderbare verschijning van de Ma
donna van Cuadeloupe
Onze Kerstboodschap aan Katholiek
Nederland!
Wij staan aan den vooravond van het groote
Vredesfeest bij uitstek: het Heilig Kerstfeest!
Niet dan met groote ontroering zullen wij dit
jaar de gewijde uren beleven te midden eener
internationaal zwaar beukende pol'.tiek-econo-
mische branding, die van talloozen onder ons
aanzienlijke psychische en matevieeïe offers
vraagt of alsnog vragen zal! Nimmer nog se
dert den laatsten oorlog zijn wij ons ever de
geheele linie zoo diep bewust geworden van
den ernst der tijden als op het huidige ocgen-
blik, waar wij op het punt staan ons vol ver
trouwen te scharen rondom den kleinen stal
van Bethlehem, van waaruit het Goddelijk Ver
lossmgswerk een aanvang nam!
Aangespoord door het treffendo voorbeeld
van ons doorluchtig Episcopaat, richt zich van
daag met vurigen aandrang tot u allen de
Roomsch-Katholieke Vredesbond in Nederland,
bewust als hij zich in hooge mate is van zijn
plicht tot woorden en daden, en verzekerd van
den onmisbaren moreelen en daadwerkelijken
steun der gezamenlijke groote katholieke or
ganisaties
Er staan voor de geheele menschheid bin
nenkort zaken van groot algemeen belang op
het spel. Het jaar 1932 zal er een zijn van we
reldhistorische beteekenis, waarin wii voor de
keus gesteld worden tusschen vrede op inter
nationalen grondslag ofhernieuwde oorlogs
voorbereiding!
Een eventueel mislukken der aanstaande Ont
wapeningsconferentie te Genève zal de meest
huiveringwekkende gevolgen na zich sleepen,
die een volkomen consequent vervolg zullen
blijken van al het voorafgaande, waaronder
ook de huidige wereldcrisis valt, wier eerste en
fundamenteele oorzaken te vinden zijn in den
als een afgrijselijke nachtmerrie achter ons
liggenden wereldoorlog!
De internationale R. K. Vredesbeweging is
meer dan ooit urgent, nu de staten ten hoogste
z'ch bewegen te midden eener philosophische
„neutraliteit en gelijkheid" op het terrein der
DE NIEUWE PRESIDENT van Spanje amuseert z'ch met het dochtertje van
kapitein Garcia Hennandez. Naast hem mevr. de weduwe Hermandez.
den gevallen