No. 3862 Woensdag 23 December 1931 46)se Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Eerste Blad. VREDE EN VREUGDE. Kou-verd rijvers Pijnstillers VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND VOOR PUBMOITEjT POSTREKENING No. 52 419. Dit nummer bestaat uit DRIE BLADEN, waaronder een Kerstnummer. In verband met het HoagFeest van Kerstmis, zal „De Zeeuwsche Koerier" Vrijdag a.s. NÊ ET verschijnen. Het eerstvolgend nummer verschijnt Maandag 28 Dec. Kerstgedachten Ingezonden Mededeellng Vrede op aarde aan de menschen die van goeden wil zijn DE ZEEUWSCHE KOERIER Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden, of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling Ad verten tiën 20 cent per. regelbij contract lager ZEER KOOPKRACHTIGE LEZERSKRING door FRIEDRICH MüCKERMANN S.J. „Vrede en vreugde" ziedaar twee woord jes, die rondkijken als twee kinderen, die ver dwaald zijn geraakt en nu met wijd geopende, betraande oogen hulpeloos rondstaren in een wereld, waarin zij den weg niet meer kunnen vinden. De menschen gaan haastig voorbij en slaan geen acht op hen. En al ziet hij ook al eens iemand, dan blijft die staan en kijkt hen dom en brutaal aanboos en beleedigd, dat zij in een tijd als tegenwoordig nog op straat zijntegenwoordig, nu men toch.... na men toch „Vrede en vreugde" wanneer zou men daarvan kunnen spreken als het niet met Ken t mis was?En toch hoort men er slecht-:. zelden over spreken, want men is bevreesd, d menschen boos te maken. En toch: zou het mogelijk zijn, dat deze beiden ergens langs den kant van den weg zouden moeten r.teiven en ten onder gaan? Ik ben ovértu'gd van iet. Mijn hart staat al stil, alleen reeds wanneer ik daaraan denkWant en dat is hc feit, waaraan de hoop zich vastklampt in den mensch leeft een eeuwig /erlangen naar vrede en vreugde. Op de eerste plaats missch'.en naar vreugde. Men weet alleen somtijds niet, hoe eng die vreugde met den vrede verbonden is en dat de eene absoluut niet zonder de andere kan bestaan. Daarom zoekt men de vreugde nog alleen en doet als een jongen, die appels wil plukken van een sleedoornstruik. Men doet juist als of men zich volop vreugde kan ver schaffen en koopen. Jawel koopen! Er zijn hui zen en winkels genoeg, die zich voorraadschu ren van allerlei, genoegens noemen. Warenhuizen der „vreugde" voor klein en groot; speelgoedwinkels en bazars, cinema's en tingeltangels, café's en schouwburgen kortom een echte heksensabbat van louter zoo genaamd „vreugdebronnen". Daar kan men koo pen. Maar ook alleen koopen! En men koopt: nu eens hier en dan eens daar, men gaat van het een naar het ander, evenals hij sigaren winkels. En het gaat altijd contant en wanneer de beurs niet goed gevuld is, komt er van heel dezen handel niets. Dus zorgt men, dat de portemonnaie goed gevuld is, tenminste daar voor! Later bemerkt men wel, dat men bedro gen uitkomt, en, dat plezier iets is, wat met vreugde niets heeft uit te staan. En om zich zelf te voldoen, maakt men de „portie" drie. viermaal zoo groot. Tenslotte echter moet een van beiden den wedloop verliezen: de porte monnaie of de mensch. En dan? Dat gaat de mensch inwendig ten gronde. Zijn werk lijdt er onder. Hij is als een ballon zonder gas. Hij heeft geen energie en geen levensmoed. Hij is een lastpost ook voor zijn medemenschen. Hij is mopperig en verdrietig, ornaat hij zich be drogen meent, terwijl toch niemand anders hem bedroog dan hij zelf. Beklagenswaardige mensch! Wie zou hem toch op het rechte spoor kunnen brengen! Het is zoo moeilijk hem te helpen, omdat alles, wat men hem zegt, vreemd in zijn ooren klinkt, als een boodschap uit een wereld, die er in ernst niet bestaat, als een weldaad, die in door nen gewikkeld is. Zou het echter werkelijk zoo moeilijk voor hem zijn, uit eigen ervaring te bekennen, dat ware vreugde nooit van buiten kan komen? Komt zij echter niet van buiten, dan moet zij er bestaat geen andere mogelijkheid van binnen komen., En inderdaad, daar binnen moet iets lachen en vroolijk zijn, dan is het pas in orde. Lacht het van binnen, dan heeft al het uiterlijke zijn absolute waarde verloren en dan kan ook het geringste tot Dlijmoedig- heid stemmen. Het lacht echter pas daarb'n- nen wanneer men de vreugde gevonden heeft. Hij is de voorwaarde der ware vreugde. Maar om dit te bereiken bestaat er geen an dere weg, dan dat ik weer kind word, cwz. een eenvoudig mensch, d',e eenvoudig alles van zich afschudt, wat de wereld hem aan val- schen pathos, aan leugenachtige waardigheden, aan verwaandheden van allerlei aard, aan blinde vleieren en aan overbodige eischen en behoeften voorgepredikt en onmisbaar ge maakt heeft. De mensch, die dat over zich heeft kunnen verkrijgen hij moet zich voelen als een last d er, die men van zijn pakkage ontheft is innerlijk vrij geworden; vrij ook om toegang te verleenen aan de vreugde. Er gaat een we reld voor hem open, waarvan hij tot nu toe het bestaan niet eens kende. Nu hij inwendig alles in orde heeft gebracht, ziet hij ook plot seling het inwendige geheel anders. Waar hij tevoren alles vuil en bezoedeld zag, ziet hij nu eensklaps een spiegel vol zonnige blijmoedig heid. Waar hij vroeger een hut der armoede zag, ontdekt hij nu een paleis van tevreden heid. Een bedelaar, die lastig was, beschouwt hij nu als een bode van God. Een bloem, die hij anders niet eens zag, is nu plotseling een wonder, dat nij met de groot ste vreugde verbaasd aanschouwt. Zon, maan en sterren, woud, wind en golven zijn plotse ling voor hem een bron van veel intenzer ge luk geworden dan alles, wat achter glazen uit stalkasten lokkend lacht. Een wandeling doet hem nu duizendvoudige nooit geziene schoon heden ontdekken en een kinderspel vindt hij nu niet flauw meer, maar 'n ding van heilig, onschuldig genot dat hem in veroazing brengt. Het was alsof de schellen van zijn oogen vie len, voor dit en nog heel veel meer. En nu heeft hij weer, evenals een kind, den moed tot naïeve vreugde, wat hij ofschoon met heimwee nooit voor zich zeiven. wilde bekennen. Hij is, evenals een kind weer ont vankelijk voor de vreugde en geniet er van met volle teugen omdat zijn geweten nu in orde is en deze vreugde geen bitteren nasmaak heeft. Hij geniet thans van de vreugde, omdat alle wantrouwen verdwenen is. Wanneer hij zich verheugt in het genot vaa een vreugde, dan verlangt hij niet tegelijk naar oen andere, angstig bezorgd, dat zij zal uitblijven, want hij weet nu uit ondervinding, dat de ware vreugde bron onuitputtelijk is. Om de zelfde reden be reidt hij zich tevoren niet allerlei genoegens meer, omdat hij niet weet, waar dit voor noo- dig zou zijn. Evenals een kind, maakt hij nu ook zijn werk tot een genot. En zelfs in allö droefheden, ziet hij nog een licht. Vooral echter, omdat hij een onbevangen blik heeft, die niet alleen op een bepaald punt gericht is en zoo ziet hij veel meer bronnen van vreugde Ik weet het ofschoon deze boodschap een Blijde Boodschap is, zal zij toch menigeen bit ter schijnen. Kmderachtigheid, zal hij geër gerd z^gen. Nu, het is ook kinderachtigheid, evenals het geheim van het Kindje in de krib be een kinderachtigheid was. Het is een kinder achtigheid in dezelfde beteekenis, aJs het le ven van een H. Franciscus, een H. Elisabeth, een H Philippus Nerius en duizenden andere. Waarom had dan de H. Franciscus, de blij moedigste aller heiligen, de kribbe zoo lief? Dat moet toch in betrekking ,;est-aan hebben met zijn eigen welzijn? Maar deze betrekking ook voor zich zeiven begrijpen en die zoeken, dat is een teeken, dat men Kerstmis verstaat en dat men vrede en vreugde zal vinden. En zoolang wij die niet opnieuw bezitten, zijn wij nog niet gezondnoch als individu, noch als volk (9) MIJNHARDT'S Sa n a pi rin-ta bietten Kokers 40en75ct.^^ Proefpakje 10 ct. Bij Apoth.en Drogisten. i KARDINAAL PACELLI draagt de H. Mis op in de huiskapel van het Amerikaansch College te Rome, ter gelegenheid van het vierde eeuwfeest der wonderbare verschijning van de Ma donna van Cuadeloupe Onze Kerstboodschap aan Katholiek Nederland! Wij staan aan den vooravond van het groote Vredesfeest bij uitstek: het Heilig Kerstfeest! Niet dan met groote ontroering zullen wij dit jaar de gewijde uren beleven te midden eener internationaal zwaar beukende pol'.tiek-econo- mische branding, die van talloozen onder ons aanzienlijke psychische en matevieeïe offers vraagt of alsnog vragen zal! Nimmer nog se dert den laatsten oorlog zijn wij ons ever de geheele linie zoo diep bewust geworden van den ernst der tijden als op het huidige ocgen- blik, waar wij op het punt staan ons vol ver trouwen te scharen rondom den kleinen stal van Bethlehem, van waaruit het Goddelijk Ver lossmgswerk een aanvang nam! Aangespoord door het treffendo voorbeeld van ons doorluchtig Episcopaat, richt zich van daag met vurigen aandrang tot u allen de Roomsch-Katholieke Vredesbond in Nederland, bewust als hij zich in hooge mate is van zijn plicht tot woorden en daden, en verzekerd van den onmisbaren moreelen en daadwerkelijken steun der gezamenlijke groote katholieke or ganisaties Er staan voor de geheele menschheid bin nenkort zaken van groot algemeen belang op het spel. Het jaar 1932 zal er een zijn van we reldhistorische beteekenis, waarin wii voor de keus gesteld worden tusschen vrede op inter nationalen grondslag ofhernieuwde oorlogs voorbereiding! Een eventueel mislukken der aanstaande Ont wapeningsconferentie te Genève zal de meest huiveringwekkende gevolgen na zich sleepen, die een volkomen consequent vervolg zullen blijken van al het voorafgaande, waaronder ook de huidige wereldcrisis valt, wier eerste en fundamenteele oorzaken te vinden zijn in den als een afgrijselijke nachtmerrie achter ons liggenden wereldoorlog! De internationale R. K. Vredesbeweging is meer dan ooit urgent, nu de staten ten hoogste z'ch bewegen te midden eener philosophische „neutraliteit en gelijkheid" op het terrein der DE NIEUWE PRESIDENT van Spanje amuseert z'ch met het dochtertje van kapitein Garcia Hennandez. Naast hem mevr. de weduwe Hermandez. den gevallen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 1