Kerknieuws. Rechtszaken. Roeken Cijds&hr. tandb en Veeteelt bij dacht vertelde hij niet aan de bedroefde ouders.... alleen dat 't nu er op of er onder gingen dat ze maar goeien moed moesten houden. Voor veel praten had hij geen tijd, want er wachtten nog veel meer pat'ënten.. 'n Uur later stond de vader gekleed voor z'n rol.In zijn statig kleed van den heiligen kin dervriend liep ie de huiskamer op en neer en n'emand zou bemerkt hebben, dat in die ma jestueuze gedaante een hart onnatuurlijk hef tig bonsde en achter de witte, zilverig-lichten de baard de lippen een smeekgebed prevelden voor het behoud van zijn kind. De vrouw ging naar boven om de kie ne voor te bereiden op de komst van Sint. In de deur van 't slaapkamertje bleef ie staan, wit, als 'n beeld van marmer. De oogjes van 't zieke kind stonden star- glazig en waren naar boven ger'cht. De armp jes waren wijd uitgespreid als in groot verlan gen, op 't lieve gezichtje lag 'n zachte blijde glimlach O, God Annie, kmdje! Maatje, kijk, daardaar.Sinnieklaas. mooi., mooi., en engeltjes er bij veel engel tjes.. en speelgoed., ik ga mee met Sinnie klaas. hij vraagt 't zelf.'k ga mee met Sin nieklaas en de engeltjes., dag maatje dag lieve maatje., dag pa., ik., mag., mee met Sin De rol behoefde niet meer gespeeld te wor den De verhuurder van het St. Nicolaas-pak sprak er den volgenden dag tegen z'n vrouw schande van, dat 't costuum zoo „verfomfaaid" was te ruggekomen vol kreukelsen plekken hier en daarnet of er met water op gemorst was Zulke deft:ge lui deëe maar net, wat ze woue met je goed (Uit Sancta Maria) Kindergebed in Crisistijd. Door het hoogwaardig Nederlandch Episco paat is goedgekeurd onderstaand gebed, dat door ons dringend wordt aanbevolen. We zou den willen voorstellen om het van nu af tot Passchen eenmaal per dag met de kinderen te bidden en wel, 's morgens bij den aanvang dei- school. Goede Vader in den Hemel, met vertrouwen komen wij tot U, aan de hand van onze lieve Moeder Maria. Zoo vele vaders kunnen geen werk neer vinden, zoo vele moeders hebben voor haar kinderen geen voedsel en geen kleeding meer. Wij bidden U: ontferm U over hen en over al len, d'e in nood verkeeren. Vergeef aan alle menschen hunne zonden, scheld de verdiende straffen kwijt en geef hun, wat ze naar ziel en lichaam noodig hebben. Door Christus onzen Heer. Amen. Onze Vader, Wees gegroet. Glorie zij den Vader, enz. De Bisschop van Breda, t P. HOPMANS. Crisiscomitee's. Het schijnt, dat sommigen onzerzijds nog aan duidingen verwachten over het oprichten van zoogenaamde crisis-comitee's. In onze uiteenzett'ng van het apostolisch schrijven over de economische crisis hebben we reeds onze bedoeling kenbaar gemaakt. Voor ons Bisdom zullen namelijk de liefdadigheids instellingen voor het l'efdewerk van onder steuning in de aanstaande wintermaanden or treden. Wij wenschen derhalve, dat de liefda digheidsinstellingen, zooals Parochiaal Armbe stuur, St. V.'ncentiusvereeniging, St. Elisabeth - vereeniging en andere het initiatief zullen ne men en andere personen zullen uitnoodigen cm in het crisis-com'tee zitting te nemen. Iedere plaats ga daarbij te werk naar omstandighe den en volgens eigen goedvinden. Men ver- lange niet, dat wij alle bizonderheden regelen, wat met het oog op plaatselijke omstandig heden niet mogelijk is. Mocht het later noodig blijken, dan zullen we niet in gebreke blijven de gewenschte maat regelen te treffen. De Bisschop van reda, t P. HOPMANS. Kantongerecht Oostburg, De Kantonrechter te Oostburg heeft de vol gende vonnissen uitgesproken. loopen over eenig weiland zonder daartoe ge rechtigd te zijn: Eth. de W. te Opstburg f 15 of 15 d h; met motorrijtuig de linkerzijde van den weg houden: I R te Oostburg vrijspraak; geen voldoende zorg dragen voor het on schadelijk houden van een ondeo zijn hoede staand gevaarlijk dier: I C te IJzendijke f 8 of 8 dagen h. met toewijzing der civiele .vorde ring ad f 5,75.; rijden met voertuig met wielen van ongelijke breedte en op voertuig een last vervoeren te zwaar voor de wielen: P de B te IJzendijke f 5 of 5 dagen h; met motorrijtuig rijden zonder dat nummer met letter aan de achterzijde van het rijtuig behoorlijk verlicht is: E B de M te Oostburg en W de S te Breskens ieder f 3 of 3 dagen hecht; met motorrijtuig rijden zonder twee kracht'g werkende remmen: H de K te Schoondijke f 10 of 10 d h; met rywiel ryden zonder licht; J B li te IJzendijke f 4 of 4 d h; met motorrijtuig rijden zonder geldig rijbe wijs: C F H te Dordrecht f 7 of 7 dagen hecht; niet zorgen dat op zijn last op den openbaren weg geplaatste voorwerpen behoorlijk verlicht en van de gebruikelijke teekens voorzien zijn: A van D te Cadzand f 6 of 6 dagen h; :'n de gemeente Sluis slachtafval niet tijdig brengen naar de. aangewezen plaats: E P G te Sluis f 4 of 4 d h Alle Boeken en Tijdschriften zijn ver krijgbaar bij den Boekhandel van L)E ZEEUWSCHE KOERIER* Kookboek voor moderne voeding zon der vleeschi. Uitgave: NV Drukkerij en Uitgeve rij van de Erven J. J. Tijl, Zwolle. In aansluiting aan de voedingsleer van Dr. Bircher-Benner te Zürich verscheen voor enkele jaren van de hand van Bertha Brupbache-r B'rcher, directrice van het Sanatorium Leben- dige Kraft te Zürich het bekende „Wende- punkt-kochbuch" dat in Duitsch sprekende lan den grooten opgang maakte. Mej S. M. Tijl heeft dit boek thans voor de Hollandsche keuken bewerkt en aangevuld met een serie menu's speciaal voor de Hollandsche huisvrouw. Zij heeft daarmede een vegetarisch kookboek gebracht van een uitgebreidheid als nog nimmer hier te lande verscheen en geheel in overeenstemming met Dr. Bircher's leer. Dat het in een behoefte voorziet, blijkt duide- uit de omstanö'gheid dat de eerste druk reeds in 4 maanden uitverkocht was. Voor de vegeta rische huisvrouw is het in zijn uitgebreidhe'd een ware uitkomst, maar ook niet vegetariërs v'nden hierin een groot aantal smakelijke vleeschïooze recepten om het menu mee aan te vullen. Om een beeld te geven van den inhoud ver melden wij dat het boek o.a. 50 soepen, 85 war me voor- of bijgerechten, 95 aardappelrecepten 50 salades, 150 zoete nagerechten en vele ande re recepten vermeldt. De prijs is ingen. f 2.40 en geb. f 3.20. Bestelt U dit boek met zijn ver rukkelijke en gezonde spijzen dadelijk bij Uw boekhandelaar Maria van Padua een teere meisjes- bloem bewerkt door P Marcus, Capucijn. Bij de Kruisvaarders van St. Jan te Rijswijk (Z.H.) verscheen bovengenoemd werkje4 aange boden aan de leden van K.J.V. en E.Kvan zie- kenapostolaat en van leekenapostolaat. „Guido van Fontgalland en Maria van Padua zoo heet het o.a. in het voorwoord, „zijn de vruchten van het zaad, dat Paus Pius X heeft uitgestrooid, toen hij de kinderen naar liet ta bernakel leidde. In beider harten brandde een gloed der liefde, dien men bij kinderen nauwe lijks kan vermoeden. Hun leven, van buiten be schouwd vlood rustig heen, maar nauwelijks hadden zij de oogen door den dood gesloten, cf hun naam schitterde in den heldersten glans, Scharen van Mannen, Vrouwen, priesters en lee ken zijn overtu'gd van de heiligheid van Guido en Maria en zij richten zich tot hen om hunne voorspraak bij God", Een brochure, die stellig met belangstelling en stichting gelezen zal worden. De prijs bedraagt slechts f 0.25. Practische Gemeentepolitiek. Inhoud nummer van 16 November: R.K. Gemeente politiek. Oprichting van een federatie van bonden van R.K. gemeenteraads leden. De nieuwe Drankwet Ontruiming van on bewoonbaar verklaarde won'ngen. Dansen en minderjarigen. Boekbespreking. Het een en an der over raadscommissies en haar samenstel ling. De Zielevrede door P Ambroise de Lcm- bez O.M.C. bewerkt door P Franciscus m'nderbroeder-Capucijn CTitg. Kruisvaar ders van St. Jan. Rijswijk (Z.-H.) Prijs f 2,50 ingen., f 3,50 geb. Van bovengenoemd boek, geschreven door een der beste geestelijke schrijvers van zijn tijd en een zeer verdienstelijk lid der Capucij- ner-Orde in Frankrijk, den Hoogeerw. Pater Ambrosius van Lombez, verscheen de tweede, herziene uitgaaf. De schrijver behandelt zijn onderwerp in vier deelen. In het eerste deel wordt de voortreffe lijkheid van den zielenvrede aangetoond; in het tweede gewezen op de hinderpalen, die hem belemmeren en op de middelen om ze uit den weg te ruimen; het derde deel geeft de ju'ste middelen aan om tot den zielevrede te komen; het vierde deel eindelijk onderricht over de praktijk van dezen vrede. Een boek, dat meer dan 50 uitgaven zag, be hoeft eigenlijk geen aanbeveling, zoo oordeelt terecht de bewerker. „Het was danook te allen tijde een schat voor oprecht Godvruchtige zie len, die ernstig streven naar de volmaaktheid en de innige vereeniging met God, Wiens Rijk in den vrede is. Voor tal van onrustig-devote .harten was dit werkje een goudgroeve, waaruit zij het zuivere goud van de rust der ziel moch ten opdelven. Gok den prièster zal dit boek heerlijke dienst kunnen bewijzen, niet alleen tot eigen volmaking, maar ook bij de leiding van anderen" Het zij ieder ter lezing en overweging aanbe volen. De Heilige Proletariër, een legende van Franz Herwig met een inleiding van Cor Hesseling en penteekenin- gen van H. Schoonbrood. Uitgaaf N.V. Het Nederl. Boekhu's, Tilburg. Ingenaaid f 1,75. Gebonden f 2,50. De monnik Sebastiaan verlaat de vredige, hoogte der heuvelen en trekt uit de eenzame rust van zijn klooster de vlakte naar het Noor den in. Hij leert de nachtlegers kennen onder den dauw des hemels. En de leege schuren, waaru't in het grauw van den .morgen de gas ten schuw verdwijnen. Hij nadert de voorste den, huizenrijen langs de wegen, als oneindige trechters zuigend in het land. In het midden ligt de stad met zijn achterbuurten, spiegel- ru'ten, politie met pistolen, zijn honger en zijn parfums. Hij slaapt op een bank en wordt voort gejaagd. Hij zoekt werk en wordt geslagen door werkloozen. Hij komt in lompenpakhuizen en achterhoven van woonkazernes. En meet heel de diepe ellende aan dezen gerafelden zelf kant van het bestaan. Waarvoor hij tenslotte zijn leven geofferd heeft. Door dit stramien is Herwig's schoone legen de verweven. Een beeld van dezen tijd, van de huid'ge wereldstad. Onze eigen omgeving in legendarische vormen. De zinnen van dit gaaf expressionistisch verhaal snellen voorwaarts in een kort, gespannen rhythme. Flitsend vol gen de gebeurtenissen elkander op en bouwen toch een sterkwerkend geheel. Met fijne trek ken is de legende voltooid, en van een vreemde, pure taalschoonheid. Het is een boek in één trek geschreven, de vrucht van een verheven uur. Nergens een weifeling, nergens een in zinking, een minder strakke lijn. De beteekenis van deze meesleepende legen de staat in de bewogenheid van het levens- peeld rustig als de vlam van gewijde kaars aan gestoken bij onweer. Onze oogen worden ge opend voor de verword'ng van dezen tijd, wij worden binnengevoerd in de kooien der wol ven, maar niet om te wanhopen aan de ont wortelde massa's. De schrijver spreekt tot ons met een stem bewogen van deernis en weet het roode vonkje van genade te vinden in de meest koude en versteende harten. Sebastiaan offert zijn leven, maar n'et vruch teloos! Als hij wordt weggedragen van de lan taarn, waaraan hij met kogels is doorzeefd zoo- als zijn heilige patroon met pijlen, dan vormt zijn druppelend bloed een spoor. En in dit spoor treden twee mannen. Dragers, van zijn gedachten! Het Spartacisten-oproer woedt he viger in de straten, maar uit den catacomben- kelder klinkt machtiger en met meer verove ring: Heilige Sebastiaan bid voor ons! in vol gende boeken heeft de schrijver het voortdrin- gen van Sebastiaans ideeën geschilderd en een geheel complex van leeken-activiteit daarmee in het licht gesteld. Ongetwijfeld heeft hij dè geestelijken roman Van het proletariaat geschreven en voor eiken tw.'ntigste-eeuwer lichtend neergezet de zede lijke beteekenis van het leven óók van den armen arbeids-slaaf. Het groote in den mensch is onafhankelijk van het slagen in de wereld, van het verbluffende en stralende resultaat. De overwinning is niet het wezenlijke, die hangt af van vele toevalligheden. Maar het wezen lijke is: eerlijk het edele gewild te hebben. Het boeiende van deze schoone Herwig-le gende l'gt in de wijze waarop het leven van Sebastiaan ons dit alles leert. Vergeleken met andere heiligenlevens is deze Sebastiaan geen heilige, waartoe men stelselmat'g worden kon. Het is meer een door God overschaduwde, een door God bezetene, dan een geworden hei lige. Wat hij volbrengt, kan niemand zich voor nemen, dat kan alleen God in de menschen doen. Hij is onuitputtelijk in kracht tot offe ren en beminnen, onuitputtelijk in lichamelij ke volharding. Sebastiaan leeft bu'ten de orde der wetten. Daarom is dit verhaal meer heili genlegende dan heiligenleven. Maar juist door d t verrassende tempo, deze intensiteit van da den, grift de schrijver de levensles van Sebas tiaan diep in het geheugen van den modernen mensch. Het beeld van Sebastiaan is innerlijk mogelijk en waar, en ongewezen zien wij duide lijk den weg l'ggen, die naar zijp hoogten voert. Het is destemeer verheugend, dat de legende nu ook verschijnt in oze taal. Het levensna- bije van deze ontroerende d'chtergave, kan nog vele harten sterken. Het oorspronkelijk verhaal is uitstekend vertaald en voorzien van een kunstzinn-'ge inleiding op Herwig's sociale ro mans van de hand van Cor Hesseling, die die per op de beteekenis van deze werken ingaat, hun plaats bepaalt in het groot geheel der maat schappelijke verschijnselen en.in ieders per soonlijk leven. Aan een waard'g uiterlijk is met veel toewij ding gewerkt. Gebonden in een Vlaamsch lin nen band en verlucht met een portret van den schrijver en met zestien teekeningen van den jongen, begaafden artist Schoonbrood, is liet naast een geestelijke verkwikking, ook oen f del bez't. Een bron van schoonheid en wijsheid en van liefde voor de armsten der irmen. Het for maat van het boek is als van dit prospectus. Het is gedrukt op zwaar, houtvrij papier. On danks de uiterste zorg aan het geheel besteed, is de prijs laag gehouden. Wij brengen dit boek in :eders bereik, en wenschen het dan ook in ieders bezit. Stijn StreuvelsDe Oude Wiking, met houtsneden van Jozef Cantré. Ui tg. N.V. Paul Brand's Uitgeversbedrijf. Hilversum 1931. Een prachtig Sint Nicolaasgeschenk, dat was de eerste indruk die dit voornaam-uitgegeven laatste boek van Stijn Streuvels op ons maakte Als we spreken van een boek, dan is dat ei genlijk overdreven voor een geschrift van 40 bladzijden, waarvan er zes opgeofferd zijn aan de titels en de schoone titelplaat-, terwijl er aan de overige illustraties (alle houtsneden van de gevierde Vlaamsche teekenaar Jozef Cantré) nog tien pagina's opgeofferd woraen. Het verhaal is een oude noorsche overlevering Starkadr een echte „ouderwetsche, degelijke" Noorman (Wiking) kan niet meer leven onder zijn verwijfde, slechts op vermaak beluste, jon gere tijdgenooten en trekt zich terug in Zwe den, dat hij slechts eenmaal nog verlaat om ae minnaar van Prinses Elga, Ilror, te verdedigen of eigenlijk te vervangen in de strijd tegen zijn mede-minnaar en diens acht broeders. Verder komt in dit boek nog voor het verhaal van Star kadrs dood. Dit boek is heel anders dan het oudere werk van Streuvels, en toch is er ook veel overeen komst. De boeren, het primitieve krachtige, ge zonde landvolk hebben steeds zijn liefde ge had. En ook in dit nieuwe boek gaat hij terug naar een primitieve kuituurtoestand: de tijd van de ruwe, krachtige met hun kleine scheepjes de woeste zeeën bevarende Noormannen die er bijvoorbeeld niet tegen opzien (zooals Star kadr) om zich nrdden in den winter, in eert snerpenden wind, als alles onder sneeuw- en ijs ligt, geheel te ontkleeden om de tegenstan ders op te wachten. Krachtig is ook de taal. Tengevolge van een drukfout staat er ergens een letter te veel. Er staat echter geen enkel woord te veel in dit flinke verhaal. Men moet dit zelf iezen en her lezen om het naar waarde te schatten. De 'llustraties doen een beetje vreemd aan, in 't begin, maar vooral op eenigen afstand zijn ze prachtig mooi, sommige tenminste, en ge heel in overeenstemming met de groote lijn van 't verhaal: stoer en stug. De geheele uitvoering is keurig. Het boek is voor geestelijk volwassenen. P. A. E. Wat elke maand te doen geeft. In moes- en bloemtuin, kelder en keuken. Nadruk verboden. (Ie helft December) Voor den bloementuin. De tijd begint zoo langzamerhand te naderen dat de zaadprijscou ranten kunnen worden tegemoet gezien. Ko men ze in ons bezit, dan is het toch goed, al be hoeven we voor onzen bloementuin zoon haast niet te maken om vast eens na te gaan, wat we het volgende jaar zullen zaaien. Wie in zijn tuin een bak heeft, of zelfs maar over een ge schikt plaatsje in de vensterbank beschikt, kan zijn zaadplanten daar vroeger zaaien, dan in den open grond kan geschieden, en ze dan later in den tuin planten. Deze methode heeft niet alleen het voordeel, dat men vroeger bloemen heeft, maar men kan daardoor ook de plantjes beter afstand geven als bij het uitdunnen van zaailingen. Wat zullen we nu zoo al in onzen tuin heb ben? We willen ons bij deze bespreking bepa len tot één- en tweejarige planten, of ten mins te tot dezulke, die als zoodanig worden behan deld: Agrostemma Coeli-rosa, een plantje met rose bloempjes, geschikt om er groepen van te kwee ken, hoogte pl.m. 30 centimeter Alyssum Benthamicompactum en Al. maritimum zijn zeer aan te bevelen voor randen en voor lage groepjes langs onze bloemenranden; de bloei is wit, van Juni-September Ammaranthus caudatus, de kattestaart, lange roode bloem trossen, zeer effectvÖl in flinke groepen, hoog te 80-0 c.M. Anagallis grandiflora, zorge- naamde Bastaardmuur. De helder olauw en roodgekleurde bloempjes verschijnen in Juli- September, het is een laag plantje, dat van een zonnig plaatsje houdt. Antirrhinum, de welbekende Leeuwenbekken. We doen liet beste deze in afzonderlijke kleuren te bestellen. Het is een van de dankbaarste bloemen voor onzen tuin. Ze variëeren in hoogte tusschen 40 n 70 c.M. Asters (Calystephus chinensis) Hoewel stijf, zijn het toch fraaie najaarsplanten. Los ser zijn de enkele Chineesche asters. Vrijwel alle kleuren zijn vertegenwoordigd Calcndu la officinalis, de gewone Goudsbloem, blijlt steeds een van onze zuiverste oranjebioemen Calliiopsis bicolor: fraa'e losse planten met bruine en gele bloempjes, zeer geschikt voor snijbloem; groeit wat wild. Carduns (Sily- bum) Marianus, de Mariadistel, een fraaie ga- zonplant. Bonte ingesneden bladeren, pl.m. 1 meter hoog. Onder de Centaurea's hebben we vooreerst de variëteiten van de korenbloem. Centaurea Cyanus. Behalve de gewone blauwe, die steeds de zuiverst gekleurde zijn, hebben we ook witte en roodachtig gekleurde, 40 c.M. hoog, bloeiende van Juli-October Centaurea Margaritae, zuiver wit en C.suavevlens, geel, welriekend staan op stevige stelen, en zijn ge schikter voor snijbloem. Centranthus ma- crosiphon, een dankbaar bloeiend plantje, roo de bloemtuilen, bloei Juli-Augustus, hoogte 25 c.M. Heeft een kruipende groeiwijze. Ten slotte willen we nog wijzen op een onuitput telijke bloeister, die gedurende den geheelen zomer haar rijken bloemenschat ontplooit: Age ratum mexicanum Sims. Menigmaal is er zelfs haast geen blad te z'en, doordat de talrijke bloemhoofdjes alles overdekken. En hoe :ang duurt niet die bloei: van Juli af tot ver in den herfst, en bij eenige beschuting zelfs nog lan-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 7