No. 3840 Maandag 2 November 1931 46ste Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN POSTREKENiag üo. 52419. Binnenland* Buitenland. Provtncienieuius. F E U I L L E TON. De Bedelares van Saimt-SuÊpice. K*r™± VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND KOERIER Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden, of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling - Advertent iën 20 cent per.regelbij contract lager ZEER KOCH*KRA£HTIQE LEZERSKRING IT8TEKEND GE80HIKT VOOR PUBLICITEIT Dreigend conflict in de Textielindustrie. In de textielindustrie hier te lande dreigt een conflict in verband met een aangekondigde vijf procents loonsverlaging. Standaard voor de Kon. Maiécliaussée. H. M. de Koningin heeft Donderdagmorgen om 11 uur op een terrein bij het Kon. Paleis Het Loo, de plechtige uitreiking verricht van een standaard aan het Wapen van de Konink lijke Maréchaussée. Een onderzoek naar den financiëelen toestand der gemeenten. Naar het Hbld. van welingelichte zijde ver neemt, hebben de Ministers van Binnenland- sche Zaken en Landbouw en van Financiën zich tot Ged. Staten gewend, met het verzoek, een rapport in te dienen over den financiëelen toestand van de onder hun college ressorteeren de gemeenten. Weer een Vlaamsche dienstweigeraar veroor deeld. Dezer dagen stond voor den Antwerpschen krijgsraad een nieuwe Vlaamsche dienstweige raar terecht, nl. de onderwijzer van der Broeck uit de streek van Hasselt. De beklaagde had iy2 maand goed zijn dienst gedaan, tot hij plotseling om Vlaamsche en anti-militairisti- sche bezwaren wiegerde nog langer dienst te doen. De beklaagde werd veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf. Toen de dichtopeengepakte menigte van toe hoorders het vonnis vernam, brak de „Vlaam sche Leeuw" los. Een der aanwezigen luchtte zijn verontwaardiging door scheldwoorden, maar hij werd op staanden voet gearresteerd. De justitie schijnt krachtiger tegen de voort woekerende Vlaamsche dienstweigering op te willen treden door de straffen steeds te ver- grooten. (Maasbode) Provinciale Staten van Zeeland. De tweede gewone zitting van de Provin ciale Staten van Zeeland zal geopend worden op Dinsdag 24 November des namiddags te half- acht en ligt het in de bedoeling om de verslagen der afdeelingen te behandelen op Dinsdag 15 December d.a.v., des voormiddags te 10 uur. De volgende voorstellen zijn thans versche nen. Verbouwing s.s. Zeeuwsch-VlaancJeren. Op de nog aan te bieden begrooting 1932 130) Ja, hij heeft in den tijd van de commune hier in de buurt vreeselijk huisgehouden. Als inen hem maar leelijk aankeek, dan sprak hij er al van, u tegen den muur te zetten. Het zou niet meer dan billijk zijn, wanneermen het nu met hem gedaan had. Ja, maar het is slechts een veronderstelling, nietwaar, gij hebt er toch geen zekerheid van? Neen, maar daar hij na de Commune ner gens meer te zien was, hebben wij ellen grond om te hopen, dat hij niet meer op de wereld Is. Weet ge ook wanneer ge hem voor het laatst gezien hebt? Ja, dat was op den 25en Mei. Weet ge het zeker? Volkomen zeker en met reden. Hij is me op dien datum nog vijftig liters wijn komen afpersen voor d enpost aan de secretarie van het elfde arrondissement. De „bon de requisi tion" heb ik bewaard als een laatste gedachte nis van hem. Weet gij of hij Jeanne Rivat ook gekend heeft? Ja, hij kende haar en het arme mensch was zelfs doodsbang voor hem. Tijdens het beleg was Paul Rivat, haar man, een brave kerel, nationale garde bij de compagnie waar Servais komt een post voor ad f 140.000 voor verbou wing van het s.s. Zeeuwsch-Vlaanderen van den Provincialen Stoombootdienst op de Wester-Schelde. Aangaande die verbouwing ontvingen Ged. Staten indertijd een Dij het voorstel afgedrukten brief van den directeur van genoemden dienst en hebben zij daarom trent de meening en eene raming van kosten gevraagd aan het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw M A Cornelissen te Amsterdam. Met het voorstel van den directeur om het schip te doen verlengen, het dek daarvan te verbreeden en de stoommachine-installatie met ketel er van te doen vervangen door eene Die selmotor-installatie, kunnen Ged. Staten zich, ook op grond van het ingewonnen rapport, vol komen vereenigen. Zij zijp van meening, dat het belang van den stoombootdienst mede brengt, dat de bedoelde veranderingen aan het schip en machine worden aangebracht. Met het oog op het nog steeds toenemend verveer van automobielen en meer andere omvangrij ke objecten achten zij het bovendien ge- wenscht, dat eventueel ook tot de aan het slot van den brief van het bureau Cornelissen be doelde vergrooting van de laadruimte op het dek van het schip wordt overgegaan. Gelijk uit het rapport blijkt, worden alsdan de kosten geraamd op rond f 140.000, en stellen Ged. Staten voor dit bedrag beschikbaar te stellen. Zij voegen er nog aan toe, dat door hen ook nog wordt overwogen om het s.s. Luctor et Emergo eenzelfde verbetering te doen onder gaan; de mogelijkheid daarvan wordt bereids onderzocht. Ged. Staten achten het evenwel gewenscht, alvorens daartoe een voorstel te doen, de uitkomsten van de verandering van de Zeeuwsch-Vlaanderen af te wachten. Volgens het voorstel van den directeur en het advies van het bureau Cornelissen zal het schip 5 M. worden verlengd en het dek aan iedere zijde met 1 M. verbreed, waardoor waar schijnlijk op voorschip 12 auto's kunnen staan en in zijden vee, motorrijwielen en kleine au to's. Als daarbij de huidige stoommachines be houden bleven, zou het schip slechts ongeveer een achtste E.Z.M. per uur sneller kunnen varen. Daarom wordt geadviseerd het vervan gen der stoommachine door een Dieselmotor installatie met 2 Dieselmotoren van ongeveer 265 E.P.K., een hulpmotor 30 E.P.K. met com pressor en dynamo, alsmede hulpmotor 10 EPK. met 6 KW. dynamo. De kosten worden wel f 104,000 meer, maar de snelheid van 11.3 op 12 E.Z.M. gebracht en de exploitatiekosten f 9,038 per jaar minder, terwijl de waarde van stoommachines en ketel op f 12.000 is te schat ten. Verbetering aanlegplaats Hanswecrt. Indertijd werd onder de aandacht van Ged. Staten gebracht, dat de brug naar de Noorde lijke ponton van den Provincialen Stoomboot- dienst te Hansweert feitelijk niet is ingericht om daarover auto's en andere zware vervoer middelen te laden of te lossen, aangezien öe Duplstt fourier was, en de arme Rivat heeft ge noeg van hem te lijden gehad. O! het was zoc'n galgenstrop, die Duplat. Ge veronderstelt dus niet, dat Jeanne Rivat hem haar kinderen zou toevertrouwd hebben? Hem? Kunt ge begrijpen, nooit van mijn leven, maar ik geloof toch dat ik u verteld heb, dat de tweelingen met haar moeder verbrand zijn. Raymond Schloss achtte het niet noodig den koffiehuishouder daaromtrent beter in te lich ten. Dat is waar ook, zeide hij, ik had er niet aan gedacht toen ik u die vraag deed. Dus ge denkt wel dat Servais Duplat gefusileerd is? Het kan haast niet anders, wanneer ze rem niet dadelijk gepakt hebben, dan zal dat toch later wel gebeurd zijn. Men zocht hem, hij was genoeg bekend en zal daarom ook wel door de politie gevonden zijn. Op die manier is er weer een schelm minder in de wereld; er blijven er toch genoeg over. Raymond Schloss deed geen verdere vragen omdat hij wel inzag, dat het hem toch niet baten zou; hij begon ook tamelijk vast te ver onderstellen, dat Servais Duplat, gelijk zooveel andere communards, zijn verdiende straf had ondergaan. De brave Lotharinger keerde ontmoedigd te rug naar den abbé d'Areynes, wien hij verslag uitbracht van zijn mislukte nasporing. Hoe gaarne de vicaris van Saint-Ambroise ook zijn woord had willen houden, hij kon niet, hij was onmachtig, gedwongen tot werkloos heid. maximum toelaatbare asbelasting slechts 1000 K.G. zou bedragen. Voorts rees, m verband met den bouw van eene nieuwe boot voor den dienst tusschen Hansweert en Walsoorden, twijfel of de hierboven bedoelde aanlegplaats, zelfs in dien zij werd versterkt, wel dienst zou kunnen doen voor de nieuwe boot. Omdat die aange legenheid ten nauwste samenhangt met de be antwoording van de vraag, waar en wanneer eene nieuwe aanlegplaats van Rijkswege al daar zal worden gesticht, achtten Ged. Staten het gewenscht, daarover een onderhoud te heb ben met den Hoofdingenieur van den Provin cialen Waterstaat en den Hoofdingenieur-Di recteur van den Rijkswaterstaat in de directie Zeeland. Ditt onderhoud heeft plaats gehad. Ged. Staten verzochten daarna den Provin cialen Hoofdingenieur zich aangaande de be sproken versterking van de aanlegplaats met den genoemden Hoofdingenieur-Directeur in verbinding te stellen en volledig rapport dien aangaande uit te brengen. Dit is geschied. Aangezien het zich niet laat aanzien, dat de nieuwe aanlegplaats binnen betrekkelijk kor ten tijd zal worden gesticht, komt het Ged. Staten gewenscht voor, dat intusschen maat regelen worden genomen om bij het in de vaart komen van de nieuwe boot ever eene eenigszins voldoende aanlegplaats te kunnen beschikken. Met de door den Hoofdingenieur voorgstelde werken, waarvan de kosten, zonder die van de ponton op f 20.000 geraamd, kun nen Ged. Staten zich verëenigen. Bereids heb ben zij aan den Minister van Waterstaat ver zocht te willen meedeelen, of een der pontons van het Keizersveer, welke aldaar overbodig zijn geworden, ter beschikking van de provin cie kan worden gesteld, ten behoeve der be doelde aanlegplaats en zoo ja, onder welke voor waarden. Indien het antwoord ontkennend is, zal een nieuwe ponton worden gebouwd, waar van de kosten op f 6000 zijn te ramen. Ged. Staten stellen daarom voor een bedrag van f 26,000 beschikbaar te stellen. Subsidie autobusdienst SluiskilHulst. Aan de N.V. Auto-, motorhandel en verhuur- inrichting v.h. MannaertGeers te Ter Neu zen werd destijds voor den autobusdienst van Sluiskil over Axel, Zuiddorpe, Koewacht, St. Jansteen naar Hulst van 16 Juli 1928 tot 3 Oc tober 1929 een subsidie toegezegd. Intusschen is de dienst op 4 October 1929 overgegaan aan den heer P. Scheele te Ter Neuzen, die thans daarvoor financiëelen steun uit de Provinciale kas verzoekt. Ook nu heeft de dienst een na- deelig saldo opgeleverd. De verschillende ge meenten hebben gemeentelijken steun toege zegd. Waar de autobusdienst in het algemeen belang noodig en wenschelijk kan worden ge acht, zijn Ged. Staten van meening, dat vol gens de door de Staten op 18 December 1923 vastgestelde algemeene regelen, aan den verzoe ker, te rekenen van 4 October 1929 af, steun is toe te zeggen. Het maximum van het bedrag, waarnaar die steun kan worden berekend, wa re dan te stellen op f 5100, d.i. het bedrag Niettemin bleef hij bij zijn voornemen om den volgenden dag Jeanne Rivat te gaan bezoe ken. Dokter Pertuiset en de gepensionneerde offi cier van gezondheid werden eerst geraadpleegd of zijn krachten het wel zouden toelaten en hun uitspraak luidde, dat Raoul den tocht wel per rijtuig zou kunnen doen. VIII. Het had juist negen uur geslagen op de klok van het hospitaal de la Pi.tié, toen een rijtuig voor de groote deur bleef staan. Twee mannen stapten uit, de vicaris van Saint-Ambroise en zijn getrouwe Raymond Schloss. De abbé d'Areynes leunde op den arm van den Lotharinger en beiden traden het hospi taal binnen, dat reeds in 1612 door de stad Pa rijs gebouwd werd. Wij wenschen mijnheer den directeur te spre ken, ze'de Raymond Schloss tegen den por tier. Weet ge den weg? Ja. De portier boog en de bezoekers gingen voor bij. Raymond bracht den jongen priester naar de kamer van den directeur, die hem voorko mend ontving. Mijnheer de directeur, hier is mijnheer de abbé d'Areynes, vicaris van Saint-Ambroise, sprak Raymond. Zooals ge ziet, mijnheer, voegde Raoul er bij, heb ik mij, nog zeer zwak, gehaast de ver klaring, die mijnheer Schloss u gisteren heeft waarop de waarde op 4 October 1929 der in ge bruik zijnde autobussen door den keuringsdes- kundige is geschat, en waarmede de onderne mer zich vereenigt. Laagspanningsnet te Hulst. Naar aanleiding van een in hun handen om advies gesteld adres van Burg. en Weth. van Hulst, waarin namens den gemeenteraad ver zocht wordt het daarheen te willen lelden, dat de aan de Zoutestraat opgerichte palen con structie zal worden opgeruimd en zal worden vervangen door een ondergrondscli laagspan ningsnet, merken Ged. Staten op, dat aan de N.V. PZEM vergunning is verleend tot het plaatsen, hebben en onderhouden van palen en het spannen hebben en onderhouden van electrische leidingen aan die palen in den kant van de Zoutstraat te Hulst. Daarbij werd o.a. overwogen, „dat de eischen van het ver keer en de veiligheid op den betrokken weg zich niet tegen het verleenen van de vergun ning verzetten, dat toch de weg op het smalste gedeelte nog ruim 8 M. breed is cn de plaat sing der palen zoodanig zal kunnen geschie den, dat de beschikbare verkeersbreedte daar door weinig of niet verminderd wordt; dat, wanneer de palen geplaatst worden aan de zelfde zijde van den weg als waar de lantaarn palen staan, en wel in de lijn of bewesten die lantaarnpaal, het verkeer geen hinder zal on dervinden door op den weg geworpen scha duwen; dat weliswaar de vrees voor onteiering niet geheel zonder grond is, doch dat de ven nootschap aan Burg. en Weth. heeft aange boden, om de palen te vervangen door een ka bel, mits de gemeente de meerdere kosten, ten bedrage van f 680 zou betalen". Naar Ged. Staten meenen, aijn hiermede de door het gemeentebestuur in zijn adres aan de Staten herhaalde bezwaren tegen het werk afdoende weerlegd. Overigens teekenen Ged. Staten nog aan, dat met het in de laatste overweging aan de gemeente, die nimmer heeft behoeven te beta len in de kosten van het ondergrondsche net binnen de wallen, gedane aanbod niets anders is aangeboden dan hetgeen ook aan andere ge meenten werd en wordt voorgesteld in een der gelijk geval. Het verschil in kosten, naar de Raad van Bestuur der P.Z.E.M. mededeelde, tusschen onder- en bovengrondsche uitvoering bedroeg f 900, waarvan 75 pCt. als bijdrage van de gemeente is gevraagd. Het gemeentebestuur heeft na kennisneming van gespecifieerde kos tenramingen bericht, dat het de gevraagde bij drage te hoog vond, van welk standpunt het niet teruggekomen is. Daarna heelt de vennoot schap, volgens de verleende vergunning, een bovengrondsche leiding aangelegd. Ged. Staten zijn uit den aard der zaak volkomen bereid be vonden, deze zaak aan de Staten oor te leggen, maar mogen niet nalaten te doen opmerken, dat van het aangevallen besluit geen beroep op de Staten bestaat, zij naar Ged. Staten mee nen, ten aanzien van het verzoek slechts *.ene afwijzende houding kunnen aannemen en doen Ged. Staten dan ook een voorstel in dien geest afgelegd, te komen bevestigen. Ik dank u mijnheer de abbé. dat gij u die moeite hebt willen getroosten, antwoordde de di recteur. Ik hecht er veel waarde aan, dat gij de mdenUteit van Jeanne Rivat komt bevestigen opdat wij niet voor een onjuistheid in onze re gisters behoeven te vreezen. Ik zal alles zeggen, wat ik van die vrouw weet. Ik luister. De directeur na meen vel papier voor zich en hield zich gereed aanteekening te maken van hetgeen de abbé hem zou meedeelen. Deze begon: Achttien maanden geleden heb ik Jeanne Ri vat getrouwd in de kerk Saint-Ambroise, waar van ik de eerste vicaris ben. Den juisten da tum zult ge in het register der parochie kun nen vinden en ook haar eigen naam en de voor namen van haar echtgenoot staan daarin ver meld. Haar man is zeven maanden geleien in het hospitaal van Versailles In mijn arman ee- storven. Dus het arme mensch Is weduwe? zelde de di recteur. Ja. Weet gij ook den juisten datum van het over lijden van den man? Paul Rivat stierf den 18en April van dit Jaar Hadden zij reeds een kind. Twee zelfs, tWee meisjes. Waarschijnlijk een tweeling Ja, dat heeft men mij stellig verzekerd. En waar zijn die twee kinderen gebleven? (Wordt vervolgd!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 1