No. 3840
Maandag 2 November 1931
46ste Jaargang
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
POSTREKENiag üo. 52419.
Binnenland*
Buitenland.
Provtncienieuius.
F E U I L L E TON.
De Bedelares van
Saimt-SuÊpice.
K*r™± VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND
KOERIER
Bureaux van Redactie en Administratie
OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT
Telefoon 15 Telegramadres: Koerier
Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden,
of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling -
Advertent iën 20 cent per.regelbij contract lager
ZEER KOCH*KRA£HTIQE
LEZERSKRING
IT8TEKEND GE80HIKT
VOOR PUBLICITEIT
Dreigend conflict in de Textielindustrie.
In de textielindustrie hier te lande dreigt
een conflict in verband met een aangekondigde
vijf procents loonsverlaging.
Standaard voor de Kon. Maiécliaussée.
H. M. de Koningin heeft Donderdagmorgen
om 11 uur op een terrein bij het Kon. Paleis
Het Loo, de plechtige uitreiking verricht van
een standaard aan het Wapen van de Konink
lijke Maréchaussée.
Een onderzoek naar den financiëelen toestand
der gemeenten.
Naar het Hbld. van welingelichte zijde ver
neemt, hebben de Ministers van Binnenland-
sche Zaken en Landbouw en van Financiën
zich tot Ged. Staten gewend, met het verzoek,
een rapport in te dienen over den financiëelen
toestand van de onder hun college ressorteeren
de gemeenten.
Weer een Vlaamsche dienstweigeraar veroor
deeld.
Dezer dagen stond voor den Antwerpschen
krijgsraad een nieuwe Vlaamsche dienstweige
raar terecht, nl. de onderwijzer van der Broeck
uit de streek van Hasselt. De beklaagde had
iy2 maand goed zijn dienst gedaan, tot hij
plotseling om Vlaamsche en anti-militairisti-
sche bezwaren wiegerde nog langer dienst te
doen.
De beklaagde werd veroordeeld tot een jaar
gevangenisstraf.
Toen de dichtopeengepakte menigte van toe
hoorders het vonnis vernam, brak de „Vlaam
sche Leeuw" los. Een der aanwezigen luchtte
zijn verontwaardiging door scheldwoorden,
maar hij werd op staanden voet gearresteerd.
De justitie schijnt krachtiger tegen de voort
woekerende Vlaamsche dienstweigering op te
willen treden door de straffen steeds te ver-
grooten. (Maasbode)
Provinciale Staten van Zeeland.
De tweede gewone zitting van de Provin
ciale Staten van Zeeland zal geopend worden
op Dinsdag 24 November des namiddags te
half- acht en ligt het in de bedoeling om de
verslagen der afdeelingen te behandelen op
Dinsdag 15 December d.a.v., des voormiddags
te 10 uur.
De volgende voorstellen zijn thans versche
nen.
Verbouwing s.s. Zeeuwsch-VlaancJeren.
Op de nog aan te bieden begrooting 1932
130)
Ja, hij heeft in den tijd van de commune hier
in de buurt vreeselijk huisgehouden. Als inen
hem maar leelijk aankeek, dan sprak hij er al
van, u tegen den muur te zetten. Het zou niet
meer dan billijk zijn, wanneermen het nu met
hem gedaan had.
Ja, maar het is slechts een veronderstelling,
nietwaar, gij hebt er toch geen zekerheid van?
Neen, maar daar hij na de Commune ner
gens meer te zien was, hebben wij ellen grond
om te hopen, dat hij niet meer op de wereld
Is.
Weet ge ook wanneer ge hem voor het laatst
gezien hebt?
Ja, dat was op den 25en Mei.
Weet ge het zeker?
Volkomen zeker en met reden. Hij is me
op dien datum nog vijftig liters wijn komen
afpersen voor d enpost aan de secretarie van
het elfde arrondissement. De „bon de requisi
tion" heb ik bewaard als een laatste gedachte
nis van hem.
Weet gij of hij Jeanne Rivat ook gekend
heeft?
Ja, hij kende haar en het arme mensch was
zelfs doodsbang voor hem. Tijdens het beleg
was Paul Rivat, haar man, een brave kerel,
nationale garde bij de compagnie waar Servais
komt een post voor ad f 140.000 voor verbou
wing van het s.s. Zeeuwsch-Vlaanderen van
den Provincialen Stoombootdienst op de
Wester-Schelde. Aangaande die verbouwing
ontvingen Ged. Staten indertijd een Dij het
voorstel afgedrukten brief van den directeur
van genoemden dienst en hebben zij daarom
trent de meening en eene raming van kosten
gevraagd aan het Ingenieursbureau voor
Scheepsbouw M A Cornelissen te Amsterdam.
Met het voorstel van den directeur om het
schip te doen verlengen, het dek daarvan te
verbreeden en de stoommachine-installatie met
ketel er van te doen vervangen door eene Die
selmotor-installatie, kunnen Ged. Staten zich,
ook op grond van het ingewonnen rapport, vol
komen vereenigen. Zij zijp van meening, dat
het belang van den stoombootdienst mede
brengt, dat de bedoelde veranderingen aan het
schip en machine worden aangebracht. Met
het oog op het nog steeds toenemend verveer
van automobielen en meer andere omvangrij
ke objecten achten zij het bovendien ge-
wenscht, dat eventueel ook tot de aan het slot
van den brief van het bureau Cornelissen be
doelde vergrooting van de laadruimte op het
dek van het schip wordt overgegaan. Gelijk
uit het rapport blijkt, worden alsdan de kosten
geraamd op rond f 140.000, en stellen Ged.
Staten voor dit bedrag beschikbaar te stellen.
Zij voegen er nog aan toe, dat door hen ook
nog wordt overwogen om het s.s. Luctor et
Emergo eenzelfde verbetering te doen onder
gaan; de mogelijkheid daarvan wordt bereids
onderzocht. Ged. Staten achten het evenwel
gewenscht, alvorens daartoe een voorstel te
doen, de uitkomsten van de verandering van de
Zeeuwsch-Vlaanderen af te wachten.
Volgens het voorstel van den directeur en
het advies van het bureau Cornelissen zal het
schip 5 M. worden verlengd en het dek aan
iedere zijde met 1 M. verbreed, waardoor waar
schijnlijk op voorschip 12 auto's kunnen staan
en in zijden vee, motorrijwielen en kleine au
to's.
Als daarbij de huidige stoommachines be
houden bleven, zou het schip slechts ongeveer
een achtste E.Z.M. per uur sneller kunnen
varen. Daarom wordt geadviseerd het vervan
gen der stoommachine door een Dieselmotor
installatie met 2 Dieselmotoren van ongeveer
265 E.P.K., een hulpmotor 30 E.P.K. met com
pressor en dynamo, alsmede hulpmotor 10 EPK.
met 6 KW. dynamo. De kosten worden wel
f 104,000 meer, maar de snelheid van 11.3 op
12 E.Z.M. gebracht en de exploitatiekosten
f 9,038 per jaar minder, terwijl de waarde van
stoommachines en ketel op f 12.000 is te schat
ten.
Verbetering aanlegplaats Hanswecrt.
Indertijd werd onder de aandacht van Ged.
Staten gebracht, dat de brug naar de Noorde
lijke ponton van den Provincialen Stoomboot-
dienst te Hansweert feitelijk niet is ingericht
om daarover auto's en andere zware vervoer
middelen te laden of te lossen, aangezien öe
Duplstt fourier was, en de arme Rivat heeft ge
noeg van hem te lijden gehad. O! het was zoc'n
galgenstrop, die Duplat.
Ge veronderstelt dus niet, dat Jeanne Rivat
hem haar kinderen zou toevertrouwd hebben?
Hem? Kunt ge begrijpen, nooit van mijn
leven, maar ik geloof toch dat ik u verteld heb,
dat de tweelingen met haar moeder verbrand
zijn.
Raymond Schloss achtte het niet noodig den
koffiehuishouder daaromtrent beter in te lich
ten.
Dat is waar ook, zeide hij, ik had er niet aan
gedacht toen ik u die vraag deed. Dus ge denkt
wel dat Servais Duplat gefusileerd is?
Het kan haast niet anders, wanneer ze rem
niet dadelijk gepakt hebben, dan zal dat toch
later wel gebeurd zijn. Men zocht hem, hij was
genoeg bekend en zal daarom ook wel door de
politie gevonden zijn. Op die manier is er weer
een schelm minder in de wereld; er blijven er
toch genoeg over.
Raymond Schloss deed geen verdere vragen
omdat hij wel inzag, dat het hem toch niet
baten zou; hij begon ook tamelijk vast te ver
onderstellen, dat Servais Duplat, gelijk zooveel
andere communards, zijn verdiende straf had
ondergaan.
De brave Lotharinger keerde ontmoedigd te
rug naar den abbé d'Areynes, wien hij verslag
uitbracht van zijn mislukte nasporing.
Hoe gaarne de vicaris van Saint-Ambroise
ook zijn woord had willen houden, hij kon niet,
hij was onmachtig, gedwongen tot werkloos
heid.
maximum toelaatbare asbelasting slechts 1000
K.G. zou bedragen. Voorts rees, m verband met
den bouw van eene nieuwe boot voor den dienst
tusschen Hansweert en Walsoorden, twijfel of
de hierboven bedoelde aanlegplaats, zelfs in
dien zij werd versterkt, wel dienst zou kunnen
doen voor de nieuwe boot. Omdat die aange
legenheid ten nauwste samenhangt met de be
antwoording van de vraag, waar en wanneer
eene nieuwe aanlegplaats van Rijkswege al
daar zal worden gesticht, achtten Ged. Staten
het gewenscht, daarover een onderhoud te heb
ben met den Hoofdingenieur van den Provin
cialen Waterstaat en den Hoofdingenieur-Di
recteur van den Rijkswaterstaat in de directie
Zeeland. Ditt onderhoud heeft plaats gehad.
Ged. Staten verzochten daarna den Provin
cialen Hoofdingenieur zich aangaande de be
sproken versterking van de aanlegplaats met
den genoemden Hoofdingenieur-Directeur in
verbinding te stellen en volledig rapport dien
aangaande uit te brengen. Dit is geschied.
Aangezien het zich niet laat aanzien, dat de
nieuwe aanlegplaats binnen betrekkelijk kor
ten tijd zal worden gesticht, komt het Ged.
Staten gewenscht voor, dat intusschen maat
regelen worden genomen om bij het in de
vaart komen van de nieuwe boot ever eene
eenigszins voldoende aanlegplaats te kunnen
beschikken. Met de door den Hoofdingenieur
voorgstelde werken, waarvan de kosten, zonder
die van de ponton op f 20.000 geraamd, kun
nen Ged. Staten zich verëenigen. Bereids heb
ben zij aan den Minister van Waterstaat ver
zocht te willen meedeelen, of een der pontons
van het Keizersveer, welke aldaar overbodig
zijn geworden, ter beschikking van de provin
cie kan worden gesteld, ten behoeve der be
doelde aanlegplaats en zoo ja, onder welke voor
waarden. Indien het antwoord ontkennend is,
zal een nieuwe ponton worden gebouwd, waar
van de kosten op f 6000 zijn te ramen.
Ged. Staten stellen daarom voor een bedrag
van f 26,000 beschikbaar te stellen.
Subsidie autobusdienst SluiskilHulst.
Aan de N.V. Auto-, motorhandel en verhuur-
inrichting v.h. MannaertGeers te Ter Neu
zen werd destijds voor den autobusdienst van
Sluiskil over Axel, Zuiddorpe, Koewacht, St.
Jansteen naar Hulst van 16 Juli 1928 tot 3 Oc
tober 1929 een subsidie toegezegd. Intusschen
is de dienst op 4 October 1929 overgegaan aan
den heer P. Scheele te Ter Neuzen, die thans
daarvoor financiëelen steun uit de Provinciale
kas verzoekt. Ook nu heeft de dienst een na-
deelig saldo opgeleverd. De verschillende ge
meenten hebben gemeentelijken steun toege
zegd. Waar de autobusdienst in het algemeen
belang noodig en wenschelijk kan worden ge
acht, zijn Ged. Staten van meening, dat vol
gens de door de Staten op 18 December 1923
vastgestelde algemeene regelen, aan den verzoe
ker, te rekenen van 4 October 1929 af, steun is
toe te zeggen. Het maximum van het bedrag,
waarnaar die steun kan worden berekend, wa
re dan te stellen op f 5100, d.i. het bedrag
Niettemin bleef hij bij zijn voornemen om
den volgenden dag Jeanne Rivat te gaan bezoe
ken.
Dokter Pertuiset en de gepensionneerde offi
cier van gezondheid werden eerst geraadpleegd
of zijn krachten het wel zouden toelaten en
hun uitspraak luidde, dat Raoul den tocht wel
per rijtuig zou kunnen doen.
VIII.
Het had juist negen uur geslagen op de klok
van het hospitaal de la Pi.tié, toen een rijtuig
voor de groote deur bleef staan.
Twee mannen stapten uit, de vicaris van
Saint-Ambroise en zijn getrouwe Raymond
Schloss.
De abbé d'Areynes leunde op den arm van
den Lotharinger en beiden traden het hospi
taal binnen, dat reeds in 1612 door de stad Pa
rijs gebouwd werd.
Wij wenschen mijnheer den directeur te spre
ken, ze'de Raymond Schloss tegen den por
tier.
Weet ge den weg?
Ja.
De portier boog en de bezoekers gingen voor
bij.
Raymond bracht den jongen priester naar
de kamer van den directeur, die hem voorko
mend ontving.
Mijnheer de directeur, hier is mijnheer de
abbé d'Areynes, vicaris van Saint-Ambroise,
sprak Raymond.
Zooals ge ziet, mijnheer, voegde Raoul er
bij, heb ik mij, nog zeer zwak, gehaast de ver
klaring, die mijnheer Schloss u gisteren heeft
waarop de waarde op 4 October 1929 der in ge
bruik zijnde autobussen door den keuringsdes-
kundige is geschat, en waarmede de onderne
mer zich vereenigt.
Laagspanningsnet te Hulst.
Naar aanleiding van een in hun handen om
advies gesteld adres van Burg. en Weth. van
Hulst, waarin namens den gemeenteraad ver
zocht wordt het daarheen te willen lelden, dat
de aan de Zoutestraat opgerichte palen con
structie zal worden opgeruimd en zal worden
vervangen door een ondergrondscli laagspan
ningsnet, merken Ged. Staten op, dat aan de
N.V. PZEM vergunning is verleend tot het
plaatsen, hebben en onderhouden van palen
en het spannen hebben en onderhouden van
electrische leidingen aan die palen in den
kant van de Zoutstraat te Hulst. Daarbij werd
o.a. overwogen, „dat de eischen van het ver
keer en de veiligheid op den betrokken weg
zich niet tegen het verleenen van de vergun
ning verzetten, dat toch de weg op het smalste
gedeelte nog ruim 8 M. breed is cn de plaat
sing der palen zoodanig zal kunnen geschie
den, dat de beschikbare verkeersbreedte daar
door weinig of niet verminderd wordt; dat,
wanneer de palen geplaatst worden aan de
zelfde zijde van den weg als waar de lantaarn
palen staan, en wel in de lijn of bewesten die
lantaarnpaal, het verkeer geen hinder zal on
dervinden door op den weg geworpen scha
duwen; dat weliswaar de vrees voor onteiering
niet geheel zonder grond is, doch dat de ven
nootschap aan Burg. en Weth. heeft aange
boden, om de palen te vervangen door een ka
bel, mits de gemeente de meerdere kosten, ten
bedrage van f 680 zou betalen".
Naar Ged. Staten meenen, aijn hiermede de
door het gemeentebestuur in zijn adres aan
de Staten herhaalde bezwaren tegen het werk
afdoende weerlegd.
Overigens teekenen Ged. Staten nog aan,
dat met het in de laatste overweging aan de
gemeente, die nimmer heeft behoeven te beta
len in de kosten van het ondergrondsche net
binnen de wallen, gedane aanbod niets anders
is aangeboden dan hetgeen ook aan andere ge
meenten werd en wordt voorgesteld in een der
gelijk geval. Het verschil in kosten, naar de
Raad van Bestuur der P.Z.E.M. mededeelde,
tusschen onder- en bovengrondsche uitvoering
bedroeg f 900, waarvan 75 pCt. als bijdrage van
de gemeente is gevraagd. Het gemeentebestuur
heeft na kennisneming van gespecifieerde kos
tenramingen bericht, dat het de gevraagde bij
drage te hoog vond, van welk standpunt het
niet teruggekomen is. Daarna heelt de vennoot
schap, volgens de verleende vergunning, een
bovengrondsche leiding aangelegd. Ged. Staten
zijn uit den aard der zaak volkomen bereid be
vonden, deze zaak aan de Staten oor te leggen,
maar mogen niet nalaten te doen opmerken,
dat van het aangevallen besluit geen beroep op
de Staten bestaat, zij naar Ged. Staten mee
nen, ten aanzien van het verzoek slechts *.ene
afwijzende houding kunnen aannemen en doen
Ged. Staten dan ook een voorstel in dien geest
afgelegd, te komen bevestigen.
Ik dank u mijnheer de abbé. dat gij u die
moeite hebt willen getroosten, antwoordde de di
recteur. Ik hecht er veel waarde aan, dat gij de
mdenUteit van Jeanne Rivat komt bevestigen
opdat wij niet voor een onjuistheid in onze re
gisters behoeven te vreezen.
Ik zal alles zeggen, wat ik van die vrouw
weet.
Ik luister.
De directeur na meen vel papier voor zich en
hield zich gereed aanteekening te maken van
hetgeen de abbé hem zou meedeelen.
Deze begon:
Achttien maanden geleden heb ik Jeanne Ri
vat getrouwd in de kerk Saint-Ambroise, waar
van ik de eerste vicaris ben. Den juisten da
tum zult ge in het register der parochie kun
nen vinden en ook haar eigen naam en de voor
namen van haar echtgenoot staan daarin ver
meld. Haar man is zeven maanden geleien in
het hospitaal van Versailles In mijn arman ee-
storven.
Dus het arme mensch Is weduwe? zelde de di
recteur.
Ja.
Weet gij ook den juisten datum van het over
lijden van den man?
Paul Rivat stierf den 18en April van dit Jaar
Hadden zij reeds een kind.
Twee zelfs, tWee meisjes.
Waarschijnlijk een tweeling
Ja, dat heeft men mij stellig verzekerd.
En waar zijn die twee kinderen gebleven?
(Wordt vervolgd!