Stadsnieuws. '"-i- Wijziging Reglement calamiteuze polder of waterschappen. Extra Cram naar Breskens. kens „.AsXuiZJMi kregen nadat de bijdrage van provincie en rijk hooger dan 75 pCt. was gesteld, zai bij de meeste leden van Uw College wel bekend zijn. De Kamer kan zich, lettende op de werkelij ke feiten, niet losmaken van de vrees, dat de zoozeer noodzakelijk geachte wegsverbeterin- gen in Zeeuwsch-Vlaanderen, bij handhaving van de bestaande regeling, zullen uitblijven. Zij meent, dat dit voortspruit uit de omstandig heid, dat de weggebruikers niet meer - als vroeger tevens de onderhoudsplichtigen zijn In het ressort der Kamer zijn verschillende verbindingswegen in beheer en onderhoud van polders, sommige ook bij minder kapitaalkrach tige gemeenten. Er zijn Indertijd door de ge bruikers, dat waren bijna zonder uitzondering de landbouwers, die daarover als ingelande van polders te beschikken hadden, op de goed koopste wijze wegen aangelegd, voldoende voor hun gebruik. Voortgaande inpolderingen brach ten veranderingen teweeg in den plaatselijken toestand en hadden tot gevolg, dat meerdere eenvoudige polderwegen, thans worden ge zocht als verbindingswegen tusschen verschil lende plaatsen en deelen van het gewest. En het zijn tegenwoordig in hoofdzaaK anderen dan landbouwers, die deze verbindingswegen voor hun motor-, rij- en voertuigen behoeven. Dit feit wordt door het rapport van den Hoofdingenieur niet ontzenuwd. De onderhouds plichtigen achten zich niet verplicht offers te, brengen voor het snelverkeer. Zóó is in vele gevallen de gangbare meening, en zooals de Kamer in haar verzoek reeds aanstipte er bestaan geen machtsmiddelen om hen tot wegs verbetering te dwingen. Wij lezen op bladzijde 3, dat de Hoofdinge nieur in zijn rapport spreekt van wegscnder- houd, kostende f 600 per K.M. en per jaar, en dat de onderhoudsplichtigen gedurende 40 jaar niet meer zouden moeten betalen, en dat het daarna f 250 per jaar zou worden. Met alle bescheidenheid moet de Kamer op merken, dat haar geen polder- of gemeente wegen bekend zijn, waaraan per jaar f 600 per K.M. aan onderhoud wordt besteed. Er zijn vele wegen aangelegd van de minste soort keien, welke men er gelegd heeft voor 20, 30, 40 jaar, met het doel ze zonder meer te laten liggen, en waarbij het ondehoud zich hoogstens be paald tot wat lichten van putten. Evenmin kan de Kamer vermoeden dat be dragen als het genoemde worden besteed voor wegen verhard met steenslag. Het zijn juist de hoogere kosten, die onder houdsplichtigen er van terughouden medewer king te verleenen aan wegsverbetering die zij voor zich niet noodig achten. Evenmin is door het rapport /an den Hoofd ingenieur ontzenuwd de onmacht van de on derhoudsplichtigen in bepaalde gevallen. Dooi de Kamer is daarvoor gewezen ,vo de gemeente Philippine. Het snelverkeer tusschen de beide deelen van Zeeuwsch-Vlaanderen eischt, zal de verbin dingsweg en de verder te maken verbinding tusschen den Verbindingsweg en lJzendijke tot zijn recht komen, ook een goeden weg van Phi lippine naar den Rijksweg aan het kanaal bij Driekwart. De gemeente Philippine, welke ja ren geleden een eenvoudigen weg aanlegde, als eenige verbinding met de andere gemeenten in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, heeft aan dien doorgaanden verkeersweg geen behoefte, kan daarvan althans nimmer profijt hebben in evenredigheid van het daarvoor van haar gevraagde offer. Al wat het alléén voor dit geval, dan blijkt de getroffen regeling niet overal toe te asstn en zelfs tot onbillijkheid te leiden. De Kamer moet de vrees blijven koesteren, dat bij handhaving van de bestaande regeling in Zeeuwsch-Vlaanderen weinig te verwachten is voor een afdoende verbetering der wegen, overeenkomstig de eischen van het snelver keer, omdat de onderhoudsplichtigen der we gen anderen zijn dan de gebruikers. Het gevolg daarvan is, dat de autobezitters wel beduidende bedragen aan wegenbelasting moeten betalen, doch daarvan niet zullen ge nieten in den vorm van aangenamer rijden, k minder slijtage op voertuigen of minder schade bij vervoer van aan breuk onderhevige voor werpen, hetgeen ten slotte een nadeel is voor den handel. De Kamer meent daarom te moeten hand haven haar verzoek, tot wijziging van de We genbelastingverordening en de wegen, voor komende op het Provinciaal wegenplan nder te stellen voorwaarden Van de onderhouds plichtigen over te nemen en in orde te brengen De Kamer meent, dat de middelen daartoe te vinden zijn door jaarlijks een met 25 pCt. verminderde wegslengte uit te voeren, opdat er alsdan een begin komt, terwijl er thans naar te vreezen is niets, of althans zeer weinig, zal tot stand komen. Met den Hoofdingenieur maken GedepUeer de Staten een bezwaar tegen dergelijke rege ling met het oog op de meer /oort,varende be sturen, die reeds wegen hebben verbeterd. Het staat natuurlijk aan de beoordeeling van Uw College hoe daaromtrent zou behooren te wor den gehandeld, doch de Kamer meent, dat dit geen argument zou mogen zijn, om een rege ling, die niet leidt tot het beoogde doel, te wij zigen. Indien dit standpunt consequent werd doorgevoerd zouden immers op verschillend ge bied nimmer mildere bepalingen kunnen war den ingevoerd, omdat anderen daarvan vroe ger niet hebben genoten? De praat ijk leert dit toch, naar de meening der Kamer, ook ten op zichte van den steun door de Staten voor de wegen verleend, wel anders. Op grond van vorenstaande verzoekt de Ka mer Uw College alsnog dringend een nadere re gèling betreffende de bijdragen voor wegen, voorkomende op het Provinciaal Wegenplan, te willen overwegen. Provinciale Staten van Zeeland Ged Staten herinneren er aan, dat zij ver leden jaar de redenen hebben ontvouwd, waar om gewenscht is reeds in de zomerzitting een besluit te nemen omtrent de heffing van op centen op de Grondbelasting voor het volgend jaar, met voorbehoud evenwel van nadere wij ziging in het getal opcenten, indien die noodig mocht blijken. Ten vorige jare stelde de Minister van Bin- nenlandsche Zaken en Landbouw ook nog de vraag of er bezwaar tegen zou bestaan, indien zoodanige heffing voor onbepaalden tijd werd goedgekeurd, welke vraag Ged. Staten meenden in ontkennenden zin te kunnen beantwoorden, daar op die wijze een jaarlijksche behandeling achterwege kan blijven, zoolang men hetzelfde getal opcenten wenscht te behoude/a. Daar ver leden jaar het besluit blijkens den aanhef slechts toepassing kan vinden voor 1931, doen Ged. Staten thans een voorstel een besluit te nemen, zoodanig geredigeerd, dat het door loopend blijft gelden zoolang daarin door de Staten geen wijziging wordt gebracht en dus te bepalen, dat te rekenen van 1 Januari 1932 worden geheven 50 opcenten op de hoofdsom der grondbelasting, zoowel voor ongebouwde, als voor gebouwde eigendommen. 11 mi mii i «aimi«ar Subsidie land- en tuinbouwonderwijs Ten behoeve van de land- en tuinbouwwinter cursussen in Zeelan dwordt opnieuw een sub sidie van f 0.50 gevraagd voor elk uur onder richt, waarvoor het Rijk f 2.25 bijdraagt. Ged. Staten meenen, dat de Prov Staten er wel geen bezwaar tegen zullen hebben den financieelen steun, verleend bij besluit van 20 Dec. 1925, voor een tijdvak v&n 5 jaren, weder te verstrek ken. Evenwel wordt in het adres nog gevraagd om alle lesuren te subsidieeren en ook de groep van tuinbouwvakonderwijzers in hetzelfde ge not te stellen. Daar iedere onderwijzer per winterhalfjaar slechts maximaal 225 uur les mag geven, r ou bij het subsidieeren van alle lesuren inplaats van ten hoogste f 100 per onderwijzer, zooals sub 2 van de voorwaarden van geniemd be sluit vermeldt, door de provincie f 112,50 moe ten worden bijgedragen. Volgens de resultaten van het winterhalfjaar 1930-31 zou dit een ver hooging beteekenen van f 114.50 op een sub sidie van f 2597, wat dus slechts een betrekke lijk klein offer voor de Provincie beteekent. De uitbreiding van de subsidieering tot de tuinbouwvakonderwijzers zal de provincie een grootere uitgaaf brengen, daar er een tiental van die onderwijzers zijn, die :n 1930-31 onge veer 2025 uur les gaven, wat de Provincie on geveer f 1000 zou kosten. Ged. Staten meenen evenwel dat bejde subsidieverhoogingen in aanmerking nemende het groote belang dat de Provincie heeft bij deugdelijk land- en tuin bouwonderwijs moeten worden toegestaan, te meer daar ook het Rijk in deze voorgaat en aan de tuinbouwvakonderwijzers eenzelfde ver goeding geeft als de tuinbouwonderwijzers. Naar aanleiding van de overgenomen motie van den heer Joziasse om een voorstel te doen tot wijziging van het reglement voor de cala- miteuze polders of waterschappen in Zeeland, waardoor een schatting van gronden in de cala miteuze polders ook in het algemeen kan plaats hebben bij zeer sterke vermindering van de waarde der gronden, gelegen in die polders, met dien verstande, dat bij aanneming van het voorstel daaraan terugwerkende kracht zal wor den verleend tot 1 Mei 1931, deelen Ged. Staten mede, dat het reglement thans een tusschen- tijdsche herziening der pachtwaarde, behou dens dan in het bijzondere geval van dijksdoor braak niet toelaat. Ofschoon een termijn van 7 jaren in het algemeen niet te lang is, kan niet worden ontkend, dat zulks in zeer bijzondere omstandigheden wel het geval kan zijn. Een groote toeneming der pachtwaarde brachten bijv. de oorlogsjaren, een grotoe afneming ziet men in den jongsten tijd. Bij een wijziging moet dan ook met beide mogelijkheden ïeke- ning worden gehouden. Waar Rijk en Provincie de calamiteuze wa- terkeeringen jaarlijks met aanzienlijke bedra gen in hare uitgaven voor zeewering en oever verdediging tegemoetkomen en deze worden beschikbaar gesteld, nadat eerst het geheele dijkgeschot is verbruikt, daar is het duidelijk, dat de verlaging van de pachtwaarde, d.w.z. van dijkgeschot, verhooging der Rijks en Pro vinciale bijdragen zal kunnen ten gevolge heb ben. Deze sommen beloopen thans resp. onge veer f 320.000 en f 160.000. ndien de dienst eer werken aan de waterkeeringen sober wordt ge houden, zullen de financieele gevolgen voor de Provincie niet onoverkomelijk zijn. Hoe het Rijk tegenover de reglementswijziging staat, is uiteraard anbekend. Bijv. voor het waterschap Scherpenisse zou de som die moet worden opgebracht aan dijk geschot bij een vermindering van de schat tingswaarde met b.v. 20 pCt. verminderen n:et f 6.165 voor 888,9 ha grond. De verlaging moet zoowel zonder als met een schatting mogelijk zijn, voor een maximum van 25 pet worden toegepast, bij een stijging moet geen maximum worden vepaald en tegen terug werkende kracht tot 1 Mei 1931 hebben Ged. Staten geen bezwaar. Verder steil enzij nog enkele wijzigingen voor in verband met de nieuwe watrestaats- wet. Ambtenarenreglement. Voor de zoowel in Zeeland als Noord Bra bant gelegen watreschappen ae Damespoldes.' de Högerwaardpolder en de Prins Hendrikpol der stellen Ged. Staten evenals die van Noord Brabant voor, het ontwerpen van een ambte narenreglement aan de vergadering van inge landen over te laten, doch zij kregen gedaan, dat een uitzondering zal worden gemaakt in zake het hooren van vereenigingen van amb tenaren, wat Noord Brabant voor andere pol ders en waterschappen niet voorschrijft. Steunverieening verbetering wegen Provinciaal wegenplan. Ged. Staten leggen het adres over van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen te Terneuzen, inzake 't geheel voor rekening der Provincie nemen van de kosten van vernieuwing en verbetering van de wegen voorkomende op het Provinciaal we genplan, waarbij in de eerste plaacs klaarblijke lijk beoogd wordt vrijstelling van het betalen ingevolge de wegenbelastingverordening Zee land van de bijdrage van 25 pCt. in de kosten door de huidige onderhoudsplichtigen. Voorts is de bedoeling dat zonder vergoeding van die onderhoudsplichtigen de wegen door de Provincie in beheer en onderhoud zullen wor den overgenomen. Het komt Ged. Staten in het algemeen minder juist voor, de onderhandeling met die onderhoudsplichtigen geen positieve re sultaten heeft bereikt. Behoudens een enkele uitzondering werden buiten Zeeuwsch-Vlaan deren, de gevoerde onderhandelingen steeds met succes bekroond. Daartegenover kon inder daad in Zeeuwsch-Vlaanderen in vele ggeval- len geen resultaat worden bereikt, en alleen daar schijnen de regelen mede aanleiding daar toe geweest te zijn. Met den hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat die in zijn schrijven het bovenstaande nader precisieert zijn Ged. Staten 't eens, dat bezwaarlijk kan worden fce weerd, dat de bestaande regeling voorshands zonder practisch effect zou zijn en deswege wij ziging zou behoeven, al moet het in Zeeuwsch- Vlaanderen nog meer „doorwerken". Ook kan bezwaarlijk worden volgehouden, dat de 25 pCt. te veel gevergd zou zijn. Daarbij wordt immers uit het oog verloren, dat met de verbetering de mogelijkheid wordt geopend, den weg aan de Provincie in beheer en onder houd over te dragen onder zeer gunstige voor waarden. De Kamer vergeet ook te vermelden, dat als de weg na verbetering in beheer en on derhoud blijft bij den huidigen onderhouds plichtige, jaarlijks f 200 per k.m. onderhouds- subsidie kan worden verleend. Ook is niet juist, dat nu aan Ged. Staten de bevoegdheid is ge geven vermindering der bijdrage tot een mini mum van 15 pCt. toe te staan, ook het res- teerende percentage nog voor rekening van het Prov. Wegenfonds kan worden genomen. De be doeliïig was alleen indirect den afkoop van tol len te subsidieeren, wat direct volgens de wet niet is toegestaan, en voorts in gevallen b.v. van kostbare onteigeningen en bij de behande ling is dan ook door den heer v. d. Weijde ge zegd, dat Ged. Staten in deze materie zeer voor zich tig zouden zijn met de toekenning van de verhooging. Mede aan de hand van het rapport van den hoofdingenieur wijzen Ged. Staten er verder nog op, dat het niet juist is dat de wegen moe ten worden verbeterd overeenkomstig eischen vanwege de Provincie, zij moeten voldoen aan de minimum rljkseischen, die voor Zeeuwsch- Vlaanderen evenzeer gelden als voor Zuid- Limburg en Texel. Ook is niet juist, dat de staat altijd de kos ten van verbetering en onderhoud op zich neemt van de wegen, voorkomende cp het Rijkswegenplan. Dit geldt slechts wegen die se dert tal van jaren bij het Rijk in beheer en on derhoud zijn. Voor de Provinciale wegen, die aan het Rijk overgaan, moet de provincie tot in lengte van dagen een nader te bepalen be- dra per km. betalen. Dank zij de thans bestaande regelen is het mogelijk gebleken geleidelijk tot verbetering van de op het Provinciaal wegenplan voorko mende wegen over te gaan. Als de 25 pCt. ook voor rekening der Provincie zou komen, zal in de toekomst de verbetering nog slechts op lan gen termijn mogelijk zijn, terwijl ook zij, die de 25 pCt. reeds betaalden, recht op teruggave hebben, met een schatting van 1930, reeds f 425.885.84. Deze som zou geput moeten wor den uit het provinciaal aandeel krachtens de Wegenbelastingwet, dat in 1929 f 264,000 be droeg. Ged. Staten stellen dan ook voor het ver zoek van genoemde Kamer van Koophandel af te wijzen. Begrooting Provinciaal Wegenfonds. Ged. Staten bieden ter vaststelling aan de be grooting van het Provinciaal wegenfonds voor 1930 in ontvangst en uitgaven f 757,908,64 met een post onvoorzien van f 97,500, waaruit Ged. Staten af- en overschrijvingen zullen mogen doen. SLUISKIL. Ongeval, De ongehuwde werkman S. uit West dorpe kreeg Maandagmiddag op de Amoni.ak- fabriek door het springen van een buisje met zuur, dit gevaarlijke vocht in zijn aangezicht en op beide handen en liep daardoor ernstige brandwonden op. Dokter van Loy verleende de eerste hulp. Gelukkig schijnen de oogen ge spaard te zullen blijven. HULST R.,K. Winkeliersvereniging „St. Amandus" Dezer dagen werd een vergadering gehouden door de R.K. WinlflBliersvereeniging „St. Anian dus", alhier. Door den voorzitter werd medegedeeld, dat in de laatst gehouden Bestuursvergadering de be stuursfuncties zijn verdeeld als volgt: Leo Baart onder-voorzitter, C J van de Walle secretaris, Jos v d Heyden penningmeester. Breedvoerige besprekingen werden gehouden over de winkelsluitingswet, met het oog op een eventueel te richten verzoekschrift aan den Raad der Gemeente. Besloten werd een spreker uit te noodigen om deze wet te komen toelichten. Daarna kwamen ter sprake ie verkeersmid delen van en naar Hulst. De vergadering bleek zeer ontstemd over het opheffen van den laat- sten tramdienst Hulst-Walsoorden en ever het feit, dat de maatschappij de verzoekschriften welke tot haar gericht zijn door „De Hanze"' en de Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer onbeantwoord heeft gelaten. Besloten werd om voortaan geen goederen meer met de tram te verzenden, en alle leve ranciers te verzoeken de goederen vanuit Wal soorden per bode of per van Gend Loos te zenden. Voorts zal getracht worden om op verschil lende dorpen uit de omgeving des Zaterdagsna middags autobusdiensten te organiseeren. Stappen zullen worden gedaan bij de PZEM om goedkoopere winkel- en etalageverlichting te verkrijgen. Bond voor groote gezinnen. Dezer dagen ver gaderde de afdeeling Hulst van den Bond voor groote gezinnen. De voorzitter zette uiteen, dat de actie van den Bond, hoewel directe voordeeien hier nog niet zijn bereikt, groote belangstelling heeft, en in het openbare leven doorwerkt. Hij lichtte de propaganda van den Bond toe en wekte op tot deelneming vooral ook door de vrouwen, aan, een gezonde katholieke politiek. De secretaris deelde in zijn jaarverslag me de, dat de afdeeling 131 leden telt. Voorts werd rekening en verantwoording gedaan. Op voorstel van het Bestuur werd uit het Re glement de bepaling geschrapt, betreffende de verplichting tot bijwoning der jaarvergadering Een 3 tal bestuursleden werd bij acclamatie herkozen. z Bij de rondvraag vroeg de heer A. Lockefeer aan het bestuur om waakzaam te zijn dat de leden bij de in den a.s. winter te verwachten werkloosheid niet tot volslagèn armoede of ge brek zullen vervallen. De voorzitter lichtte de werkzaamheid van het onlangs opgerichte comité toe en deelde mede, dat de algemeene wensch was om bij de Gemeente op een ruim crediet aan te dringen waarin dan ieder naar vermogen in de belas ting bijdraagt. Ook besprak de voorzitter nog de mogelijk heid van het organiseeren van vacantie-kinder feestjes en uitstapjes, waarna hij de vergade ring met den Christenlijken groet sloot. (D.N.B.) Naar wij vernemen, zal bij genoegzame deel name door de directie der Zeeuwseh-Vlaamschc Tramweg-Maatschappij Zondag as. een extra tram worden ingelegd voor een bezoek aan de Jaarbeurs te Breskens. Het vertrek uit Sas van Gent zou plaatsvinden ten 13 uur 5 n.m. Terug keer met een extra-tram ten 21 uur uit Bres- De prijs voor een plaatsbewijs (retour) zou slechts f 1.10 bedragen. Daar de directie met het oog op de te treffen maatregelen Donderdag moet beslissen of zij de extra tram al of niet zal laten loopen, is het beslist noodig, dat zij, die daarvan ge bruik wenschen te maken, uiterlijk DONDER DAGMORGEN kennisgeven aan het tramsta tion alhier. Wij twijfelen er niet aan of velen zullen van deze speciale gelegenheid aan de dlleszins be zienswaardige jaarbeurs in het aantrekkelijke badplaatsje Breskens te bezoeken, gebruik wil len maken. s R.-K. Kiesvereeniging Gisterenavond vond in 't patronaat 'n ledenvergadering plaats van de R. K. Kiesvereeniging alhier. Nadat de voorzitter in een inleidend woord een terugblik had geworpen op de jongste ge meenteraadsverkiezingen en de leden had aan gespoord met het bestuur mede te werken bij het streven om in Sas van Gent een gezonde politieke sfeer te scheppen, werden de notulen der voorgaande vergadering gelezen en onge wijzigd goedgekeurd. Enkele ingekomen stuk ken werden voor kennisgeving aangenomen. Van de gelegenheid tot het indienen van voor stellen voor de a.s. jaarvergadering van de Rijkskieskringorganisatie Middelburg werd door geen der aanwezigen gebruik gemaakt. Bij de Rondvraag werden nog enkele politie ke aangelegenheden besproken, waarna de ver gadering, die niet druk was bezocht doch zich kenmerkte door een goede stemming, op de gebruikelijke wijze werd gesloten. Botsing tusschen motor en auto. Maandag namiddag toen de handelaar v V. per motor op den kanaal weg reed in de achting Neuzen,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 2