Stadsnieuws.
'"-i-
Wijziging Reglement calamiteuze
polder of waterschappen.
Extra Cram naar Breskens.
kens „.AsXuiZJMi
kregen nadat de bijdrage van provincie en rijk
hooger dan 75 pCt. was gesteld, zai bij de
meeste leden van Uw College wel bekend zijn.
De Kamer kan zich, lettende op de werkelij
ke feiten, niet losmaken van de vrees, dat de
zoozeer noodzakelijk geachte wegsverbeterin-
gen in Zeeuwsch-Vlaanderen, bij handhaving
van de bestaande regeling, zullen uitblijven.
Zij meent, dat dit voortspruit uit de omstandig
heid, dat de weggebruikers niet meer - als
vroeger tevens de onderhoudsplichtigen zijn
In het ressort der Kamer zijn verschillende
verbindingswegen in beheer en onderhoud van
polders, sommige ook bij minder kapitaalkrach
tige gemeenten. Er zijn Indertijd door de ge
bruikers, dat waren bijna zonder uitzondering
de landbouwers, die daarover als ingelande
van polders te beschikken hadden, op de goed
koopste wijze wegen aangelegd, voldoende voor
hun gebruik. Voortgaande inpolderingen brach
ten veranderingen teweeg in den plaatselijken
toestand en hadden tot gevolg, dat meerdere
eenvoudige polderwegen, thans worden ge
zocht als verbindingswegen tusschen verschil
lende plaatsen en deelen van het gewest. En
het zijn tegenwoordig in hoofdzaaK anderen
dan landbouwers, die deze verbindingswegen
voor hun motor-, rij- en voertuigen behoeven.
Dit feit wordt door het rapport van den
Hoofdingenieur niet ontzenuwd. De onderhouds
plichtigen achten zich niet verplicht offers te,
brengen voor het snelverkeer. Zóó is in vele
gevallen de gangbare meening, en zooals de
Kamer in haar verzoek reeds aanstipte er
bestaan geen machtsmiddelen om hen tot wegs
verbetering te dwingen.
Wij lezen op bladzijde 3, dat de Hoofdinge
nieur in zijn rapport spreekt van wegscnder-
houd, kostende f 600 per K.M. en per jaar, en
dat de onderhoudsplichtigen gedurende 40
jaar niet meer zouden moeten betalen, en dat
het daarna f 250 per jaar zou worden.
Met alle bescheidenheid moet de Kamer op
merken, dat haar geen polder- of gemeente
wegen bekend zijn, waaraan per jaar f 600 per
K.M. aan onderhoud wordt besteed. Er zijn vele
wegen aangelegd van de minste soort keien,
welke men er gelegd heeft voor 20, 30, 40 jaar,
met het doel ze zonder meer te laten liggen,
en waarbij het ondehoud zich hoogstens be
paald tot wat lichten van putten.
Evenmin kan de Kamer vermoeden dat be
dragen als het genoemde worden besteed voor
wegen verhard met steenslag.
Het zijn juist de hoogere kosten, die onder
houdsplichtigen er van terughouden medewer
king te verleenen aan wegsverbetering die zij
voor zich niet noodig achten.
Evenmin is door het rapport /an den Hoofd
ingenieur ontzenuwd de onmacht van de on
derhoudsplichtigen in bepaalde gevallen. Dooi
de Kamer is daarvoor gewezen ,vo de gemeente
Philippine.
Het snelverkeer tusschen de beide deelen van
Zeeuwsch-Vlaanderen eischt, zal de verbin
dingsweg en de verder te maken verbinding
tusschen den Verbindingsweg en lJzendijke tot
zijn recht komen, ook een goeden weg van Phi
lippine naar den Rijksweg aan het kanaal bij
Driekwart. De gemeente Philippine, welke ja
ren geleden een eenvoudigen weg aanlegde, als
eenige verbinding met de andere gemeenten
in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, heeft aan
dien doorgaanden verkeersweg geen behoefte,
kan daarvan althans nimmer profijt hebben
in evenredigheid van het daarvoor van haar
gevraagde offer.
Al wat het alléén voor dit geval, dan blijkt
de getroffen regeling niet overal toe te asstn
en zelfs tot onbillijkheid te leiden.
De Kamer moet de vrees blijven koesteren,
dat bij handhaving van de bestaande regeling
in Zeeuwsch-Vlaanderen weinig te verwachten
is voor een afdoende verbetering der wegen,
overeenkomstig de eischen van het snelver
keer, omdat de onderhoudsplichtigen der we
gen anderen zijn dan de gebruikers.
Het gevolg daarvan is, dat de autobezitters
wel beduidende bedragen aan wegenbelasting
moeten betalen, doch daarvan niet zullen ge
nieten in den vorm van aangenamer rijden,
k minder slijtage op voertuigen of minder schade
bij vervoer van aan breuk onderhevige voor
werpen, hetgeen ten slotte een nadeel is voor
den handel.
De Kamer meent daarom te moeten hand
haven haar verzoek, tot wijziging van de We
genbelastingverordening en de wegen, voor
komende op het Provinciaal wegenplan nder
te stellen voorwaarden Van de onderhouds
plichtigen over te nemen en in orde te brengen
De Kamer meent, dat de middelen daartoe
te vinden zijn door jaarlijks een met 25 pCt.
verminderde wegslengte uit te voeren, opdat er
alsdan een begin komt, terwijl er thans naar
te vreezen is niets, of althans zeer weinig, zal
tot stand komen.
Met den Hoofdingenieur maken GedepUeer
de Staten een bezwaar tegen dergelijke rege
ling met het oog op de meer /oort,varende be
sturen, die reeds wegen hebben verbeterd. Het
staat natuurlijk aan de beoordeeling van Uw
College hoe daaromtrent zou behooren te wor
den gehandeld, doch de Kamer meent, dat dit
geen argument zou mogen zijn, om een rege
ling, die niet leidt tot het beoogde doel, te wij
zigen. Indien dit standpunt consequent werd
doorgevoerd zouden immers op verschillend ge
bied nimmer mildere bepalingen kunnen war
den ingevoerd, omdat anderen daarvan vroe
ger niet hebben genoten? De praat ijk leert dit
toch, naar de meening der Kamer, ook ten op
zichte van den steun door de Staten voor
de wegen verleend, wel anders.
Op grond van vorenstaande verzoekt de Ka
mer Uw College alsnog dringend een nadere re
gèling betreffende de bijdragen voor wegen,
voorkomende op het Provinciaal Wegenplan,
te willen overwegen.
Provinciale Staten van Zeeland
Ged Staten herinneren er aan, dat zij ver
leden jaar de redenen hebben ontvouwd, waar
om gewenscht is reeds in de zomerzitting een
besluit te nemen omtrent de heffing van op
centen op de Grondbelasting voor het volgend
jaar, met voorbehoud evenwel van nadere wij
ziging in het getal opcenten, indien die noodig
mocht blijken.
Ten vorige jare stelde de Minister van Bin-
nenlandsche Zaken en Landbouw ook nog de
vraag of er bezwaar tegen zou bestaan, indien
zoodanige heffing voor onbepaalden tijd werd
goedgekeurd, welke vraag Ged. Staten meenden
in ontkennenden zin te kunnen beantwoorden,
daar op die wijze een jaarlijksche behandeling
achterwege kan blijven, zoolang men hetzelfde
getal opcenten wenscht te behoude/a. Daar ver
leden jaar het besluit blijkens den aanhef
slechts toepassing kan vinden voor 1931, doen
Ged. Staten thans een voorstel een besluit te
nemen, zoodanig geredigeerd, dat het door
loopend blijft gelden zoolang daarin door de
Staten geen wijziging wordt gebracht en dus
te bepalen, dat te rekenen van 1 Januari 1932
worden geheven 50 opcenten op de hoofdsom
der grondbelasting, zoowel voor ongebouwde,
als voor gebouwde eigendommen.
11 mi mii
i «aimi«ar
Subsidie land- en tuinbouwonderwijs
Ten behoeve van de land- en tuinbouwwinter
cursussen in Zeelan dwordt opnieuw een sub
sidie van f 0.50 gevraagd voor elk uur onder
richt, waarvoor het Rijk f 2.25 bijdraagt. Ged.
Staten meenen, dat de Prov Staten er wel geen
bezwaar tegen zullen hebben den financieelen
steun, verleend bij besluit van 20 Dec. 1925,
voor een tijdvak v&n 5 jaren, weder te verstrek
ken. Evenwel wordt in het adres nog gevraagd
om alle lesuren te subsidieeren en ook de groep
van tuinbouwvakonderwijzers in hetzelfde ge
not te stellen.
Daar iedere onderwijzer per winterhalfjaar
slechts maximaal 225 uur les mag geven, r ou
bij het subsidieeren van alle lesuren inplaats
van ten hoogste f 100 per onderwijzer, zooals
sub 2 van de voorwaarden van geniemd be
sluit vermeldt, door de provincie f 112,50 moe
ten worden bijgedragen. Volgens de resultaten
van het winterhalfjaar 1930-31 zou dit een ver
hooging beteekenen van f 114.50 op een sub
sidie van f 2597, wat dus slechts een betrekke
lijk klein offer voor de Provincie beteekent.
De uitbreiding van de subsidieering tot de
tuinbouwvakonderwijzers zal de provincie een
grootere uitgaaf brengen, daar er een tiental
van die onderwijzers zijn, die :n 1930-31 onge
veer 2025 uur les gaven, wat de Provincie on
geveer f 1000 zou kosten. Ged. Staten meenen
evenwel dat bejde subsidieverhoogingen in
aanmerking nemende het groote belang dat de
Provincie heeft bij deugdelijk land- en tuin
bouwonderwijs moeten worden toegestaan,
te meer daar ook het Rijk in deze voorgaat en
aan de tuinbouwvakonderwijzers eenzelfde ver
goeding geeft als de tuinbouwonderwijzers.
Naar aanleiding van de overgenomen motie
van den heer Joziasse om een voorstel te doen
tot wijziging van het reglement voor de cala-
miteuze polders of waterschappen in Zeeland,
waardoor een schatting van gronden in de cala
miteuze polders ook in het algemeen kan plaats
hebben bij zeer sterke vermindering van de
waarde der gronden, gelegen in die polders,
met dien verstande, dat bij aanneming van het
voorstel daaraan terugwerkende kracht zal wor
den verleend tot 1 Mei 1931, deelen Ged. Staten
mede, dat het reglement thans een tusschen-
tijdsche herziening der pachtwaarde, behou
dens dan in het bijzondere geval van dijksdoor
braak niet toelaat. Ofschoon een termijn van 7
jaren in het algemeen niet te lang is, kan niet
worden ontkend, dat zulks in zeer bijzondere
omstandigheden wel het geval kan zijn. Een
groote toeneming der pachtwaarde brachten
bijv. de oorlogsjaren, een grotoe afneming ziet
men in den jongsten tijd. Bij een wijziging
moet dan ook met beide mogelijkheden ïeke-
ning worden gehouden.
Waar Rijk en Provincie de calamiteuze wa-
terkeeringen jaarlijks met aanzienlijke bedra
gen in hare uitgaven voor zeewering en oever
verdediging tegemoetkomen en deze worden
beschikbaar gesteld, nadat eerst het geheele
dijkgeschot is verbruikt, daar is het duidelijk,
dat de verlaging van de pachtwaarde, d.w.z.
van dijkgeschot, verhooging der Rijks en Pro
vinciale bijdragen zal kunnen ten gevolge heb
ben. Deze sommen beloopen thans resp. onge
veer f 320.000 en f 160.000. ndien de dienst eer
werken aan de waterkeeringen sober wordt ge
houden, zullen de financieele gevolgen voor de
Provincie niet onoverkomelijk zijn. Hoe het
Rijk tegenover de reglementswijziging staat, is
uiteraard anbekend.
Bijv. voor het waterschap Scherpenisse zou
de som die moet worden opgebracht aan dijk
geschot bij een vermindering van de schat
tingswaarde met b.v. 20 pCt. verminderen n:et
f 6.165 voor 888,9 ha grond.
De verlaging moet zoowel zonder als met een
schatting mogelijk zijn, voor een maximum van
25 pet worden toegepast, bij een stijging moet
geen maximum worden vepaald en tegen terug
werkende kracht tot 1 Mei 1931 hebben Ged.
Staten geen bezwaar.
Verder steil enzij nog enkele wijzigingen
voor in verband met de nieuwe watrestaats-
wet.
Ambtenarenreglement.
Voor de zoowel in Zeeland als Noord Bra
bant gelegen watreschappen ae Damespoldes.'
de Högerwaardpolder en de Prins Hendrikpol
der stellen Ged. Staten evenals die van Noord
Brabant voor, het ontwerpen van een ambte
narenreglement aan de vergadering van inge
landen over te laten, doch zij kregen gedaan,
dat een uitzondering zal worden gemaakt in
zake het hooren van vereenigingen van amb
tenaren, wat Noord Brabant voor andere pol
ders en waterschappen niet voorschrijft.
Steunverieening verbetering
wegen Provinciaal wegenplan.
Ged. Staten leggen het adres over van de
Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Zeeuwsch-Vlaanderen te Terneuzen, inzake 't
geheel voor rekening der Provincie nemen van
de kosten van vernieuwing en verbetering van
de wegen voorkomende op het Provinciaal we
genplan, waarbij in de eerste plaacs klaarblijke
lijk beoogd wordt vrijstelling van het betalen
ingevolge de wegenbelastingverordening Zee
land van de bijdrage van 25 pCt. in de kosten
door de huidige onderhoudsplichtigen.
Voorts is de bedoeling dat zonder vergoeding
van die onderhoudsplichtigen de wegen door
de Provincie in beheer en onderhoud zullen wor
den overgenomen. Het komt Ged. Staten in het
algemeen minder juist voor, de onderhandeling
met die onderhoudsplichtigen geen positieve re
sultaten heeft bereikt. Behoudens een enkele
uitzondering werden buiten Zeeuwsch-Vlaan
deren, de gevoerde onderhandelingen steeds
met succes bekroond. Daartegenover kon inder
daad in Zeeuwsch-Vlaanderen in vele ggeval-
len geen resultaat worden bereikt, en alleen
daar schijnen de regelen mede aanleiding daar
toe geweest te zijn. Met den hoofdingenieur
van den Rijkswaterstaat die in zijn schrijven
het bovenstaande nader precisieert zijn Ged.
Staten 't eens, dat bezwaarlijk kan worden fce
weerd, dat de bestaande regeling voorshands
zonder practisch effect zou zijn en deswege wij
ziging zou behoeven, al moet het in Zeeuwsch-
Vlaanderen nog meer „doorwerken".
Ook kan bezwaarlijk worden volgehouden,
dat de 25 pCt. te veel gevergd zou zijn. Daarbij
wordt immers uit het oog verloren, dat met de
verbetering de mogelijkheid wordt geopend,
den weg aan de Provincie in beheer en onder
houd over te dragen onder zeer gunstige voor
waarden. De Kamer vergeet ook te vermelden,
dat als de weg na verbetering in beheer en on
derhoud blijft bij den huidigen onderhouds
plichtige, jaarlijks f 200 per k.m. onderhouds-
subsidie kan worden verleend. Ook is niet juist,
dat nu aan Ged. Staten de bevoegdheid is ge
geven vermindering der bijdrage tot een mini
mum van 15 pCt. toe te staan, ook het res-
teerende percentage nog voor rekening van het
Prov. Wegenfonds kan worden genomen. De be
doeliïig was alleen indirect den afkoop van tol
len te subsidieeren, wat direct volgens de wet
niet is toegestaan, en voorts in gevallen b.v.
van kostbare onteigeningen en bij de behande
ling is dan ook door den heer v. d. Weijde ge
zegd, dat Ged. Staten in deze materie zeer voor
zich tig zouden zijn met de toekenning van de
verhooging.
Mede aan de hand van het rapport van den
hoofdingenieur wijzen Ged. Staten er verder
nog op, dat het niet juist is dat de wegen moe
ten worden verbeterd overeenkomstig eischen
vanwege de Provincie, zij moeten voldoen aan
de minimum rljkseischen, die voor Zeeuwsch-
Vlaanderen evenzeer gelden als voor Zuid-
Limburg en Texel.
Ook is niet juist, dat de staat altijd de kos
ten van verbetering en onderhoud op zich
neemt van de wegen, voorkomende cp het
Rijkswegenplan. Dit geldt slechts wegen die se
dert tal van jaren bij het Rijk in beheer en on
derhoud zijn. Voor de Provinciale wegen, die
aan het Rijk overgaan, moet de provincie tot
in lengte van dagen een nader te bepalen be-
dra per km. betalen.
Dank zij de thans bestaande regelen is het
mogelijk gebleken geleidelijk tot verbetering
van de op het Provinciaal wegenplan voorko
mende wegen over te gaan. Als de 25 pCt. ook
voor rekening der Provincie zou komen, zal in
de toekomst de verbetering nog slechts op lan
gen termijn mogelijk zijn, terwijl ook zij, die
de 25 pCt. reeds betaalden, recht op teruggave
hebben, met een schatting van 1930, reeds
f 425.885.84. Deze som zou geput moeten wor
den uit het provinciaal aandeel krachtens de
Wegenbelastingwet, dat in 1929 f 264,000 be
droeg.
Ged. Staten stellen dan ook voor het ver
zoek van genoemde Kamer van Koophandel af
te wijzen.
Begrooting Provinciaal Wegenfonds.
Ged. Staten bieden ter vaststelling aan de be
grooting van het Provinciaal wegenfonds voor
1930 in ontvangst en uitgaven f 757,908,64 met
een post onvoorzien van f 97,500, waaruit Ged.
Staten af- en overschrijvingen zullen mogen
doen.
SLUISKIL.
Ongeval, De ongehuwde werkman S. uit West
dorpe kreeg Maandagmiddag op de Amoni.ak-
fabriek door het springen van een buisje met
zuur, dit gevaarlijke vocht in zijn aangezicht
en op beide handen en liep daardoor ernstige
brandwonden op. Dokter van Loy verleende de
eerste hulp. Gelukkig schijnen de oogen ge
spaard te zullen blijven.
HULST
R.,K. Winkeliersvereniging „St. Amandus"
Dezer dagen werd een vergadering gehouden
door de R.K. WinlflBliersvereeniging „St. Anian
dus", alhier.
Door den voorzitter werd medegedeeld, dat in
de laatst gehouden Bestuursvergadering de be
stuursfuncties zijn verdeeld als volgt:
Leo Baart onder-voorzitter, C J van de Walle
secretaris, Jos v d Heyden penningmeester.
Breedvoerige besprekingen werden gehouden
over de winkelsluitingswet, met het oog op een
eventueel te richten verzoekschrift aan den
Raad der Gemeente.
Besloten werd een spreker uit te noodigen
om deze wet te komen toelichten.
Daarna kwamen ter sprake ie verkeersmid
delen van en naar Hulst. De vergadering bleek
zeer ontstemd over het opheffen van den laat-
sten tramdienst Hulst-Walsoorden en ever het
feit, dat de maatschappij de verzoekschriften
welke tot haar gericht zijn door „De Hanze"'
en de Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer
onbeantwoord heeft gelaten.
Besloten werd om voortaan geen goederen
meer met de tram te verzenden, en alle leve
ranciers te verzoeken de goederen vanuit Wal
soorden per bode of per van Gend Loos te
zenden.
Voorts zal getracht worden om op verschil
lende dorpen uit de omgeving des Zaterdagsna
middags autobusdiensten te organiseeren.
Stappen zullen worden gedaan bij de PZEM
om goedkoopere winkel- en etalageverlichting
te verkrijgen.
Bond voor groote gezinnen. Dezer dagen ver
gaderde de afdeeling Hulst van den Bond voor
groote gezinnen.
De voorzitter zette uiteen, dat de actie van
den Bond, hoewel directe voordeeien hier nog
niet zijn bereikt, groote belangstelling heeft,
en in het openbare leven doorwerkt. Hij lichtte
de propaganda van den Bond toe en wekte op
tot deelneming vooral ook door de vrouwen,
aan, een gezonde katholieke politiek.
De secretaris deelde in zijn jaarverslag me
de, dat de afdeeling 131 leden telt. Voorts werd
rekening en verantwoording gedaan.
Op voorstel van het Bestuur werd uit het Re
glement de bepaling geschrapt, betreffende de
verplichting tot bijwoning der jaarvergadering
Een 3 tal bestuursleden werd bij acclamatie
herkozen. z
Bij de rondvraag vroeg de heer A. Lockefeer
aan het bestuur om waakzaam te zijn dat de
leden bij de in den a.s. winter te verwachten
werkloosheid niet tot volslagèn armoede of ge
brek zullen vervallen.
De voorzitter lichtte de werkzaamheid van
het onlangs opgerichte comité toe en deelde
mede, dat de algemeene wensch was om bij de
Gemeente op een ruim crediet aan te dringen
waarin dan ieder naar vermogen in de belas
ting bijdraagt.
Ook besprak de voorzitter nog de mogelijk
heid van het organiseeren van vacantie-kinder
feestjes en uitstapjes, waarna hij de vergade
ring met den Christenlijken groet sloot.
(D.N.B.)
Naar wij vernemen, zal bij genoegzame deel
name door de directie der Zeeuwseh-Vlaamschc
Tramweg-Maatschappij Zondag as. een extra
tram worden ingelegd voor een bezoek aan de
Jaarbeurs te Breskens. Het vertrek uit Sas van
Gent zou plaatsvinden ten 13 uur 5 n.m. Terug
keer met een extra-tram ten 21 uur uit Bres-
De prijs voor een plaatsbewijs (retour) zou
slechts f 1.10 bedragen.
Daar de directie met het oog op de te treffen
maatregelen Donderdag moet beslissen of zij
de extra tram al of niet zal laten loopen, is
het beslist noodig, dat zij, die daarvan ge
bruik wenschen te maken, uiterlijk DONDER
DAGMORGEN kennisgeven aan het tramsta
tion alhier.
Wij twijfelen er niet aan of velen zullen van
deze speciale gelegenheid aan de dlleszins be
zienswaardige jaarbeurs in het aantrekkelijke
badplaatsje Breskens te bezoeken, gebruik wil
len maken.
s
R.-K. Kiesvereeniging Gisterenavond vond in
't patronaat 'n ledenvergadering plaats van
de R. K. Kiesvereeniging alhier.
Nadat de voorzitter in een inleidend woord
een terugblik had geworpen op de jongste ge
meenteraadsverkiezingen en de leden had aan
gespoord met het bestuur mede te werken bij
het streven om in Sas van Gent een gezonde
politieke sfeer te scheppen, werden de notulen
der voorgaande vergadering gelezen en onge
wijzigd goedgekeurd. Enkele ingekomen stuk
ken werden voor kennisgeving aangenomen.
Van de gelegenheid tot het indienen van voor
stellen voor de a.s. jaarvergadering van de
Rijkskieskringorganisatie Middelburg werd door
geen der aanwezigen gebruik gemaakt.
Bij de Rondvraag werden nog enkele politie
ke aangelegenheden besproken, waarna de ver
gadering, die niet druk was bezocht doch zich
kenmerkte door een goede stemming, op de
gebruikelijke wijze werd gesloten.
Botsing tusschen motor en auto. Maandag
namiddag toen de handelaar v V. per motor
op den kanaal weg reed in de achting Neuzen,