f25,-of f400,-?
No. 3779
Vrijdag 12 Jnni 1931
46ste Jaargang
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREK
fierste Blad.
,11/
Eerlijk blpni
7e Eeuwfeest van
den ff. Antonlus,
uC^medenSory^
/rfmstQrddtn
VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND
POSTREKENING Na. 52419.
Dit nummer bestaat uit
TWEE BLADEN.
den beroemden volksheilige
der gansche wereld.
Techn. Bar. SMEDENRORGH,
Postbus 394, AMSTERDAM.
Girê No. 127310. 102
„Een bad-toestei thuis,
„Gezondheid in Uw huis.
DE ZEEUWSOHE KOERIER
Bureaux van Redactie en Administratie
OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT
Telefoon 15 TelegramadresKoerier
Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden,
of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling
Advortentiëa 20 cent per. regelbij contract lager
ZEER KOOPKRACHTIGE
LEZERSKRING)
UIT8TEKEND QESCH <T
VOOR PUBLICITEIT
13 Juni a.s zal liet 700 jaar geleden zijn, dat
de H. Antonius gestorven is.
Deze gebeurtenis moet volgens den wensch
van Onzen H. Vader den Paus over geheel de
wereld feestelijk worden herdacht.
13 Juni 1931- 13 Juni 1932 moet een jubel
jaar zijn St. Antonius te eere.
Op den vooravond van zijn feest wordt dit
jubilé plechtig ingeluid en, het is niet meer dan
passend, dat ook in de Katholieke i ers een
woord aan dezen grooten heiligen wordt ge
wijd.
St. Antonius! Voor de meesten is hij geen
onbekenden. De meesten hebben zijn naam al
hooren noemen, toen zij nog op den schoot van
hun moeder zaten*, de meesten hebben reeds
als kind hun handjes opgeheven tot zijn beel
tenis en hem de inwilliging van nun wenschen
gevraagd.
In Portugal werd hij geboren uit diep gods
dienstige ouders, die van ouder op kind de wa
penen hadden opgenomen ter verdediging van
het,katholiek geloof tegen den Mohamedanen,
De ijver voor het geloof zat hem in het bloed.
Maar met andere wapenen als zijn ouders
wilde hij werken.
Hij wilde priester worden.
Op jeugdigen leeftijd trad hij in hij de Augus
tijnen Hij was er een model kloosterling. „In
sanctitate et scientia: in heiligheid en weten
schap" kon hij zich wel gekozen hebben als
devies. Bijzonder legde hij zich toe op de studie
der H Schrift.
Door schijnbaar toevallige omstandigheden
werd zijn lev enin een andere richting gestuurd
Toen hij jong-priester was, drongen de ge
ruchten van het wondervol evangelische le
ven van den H. Franciscus tot hem door Fran-
ciscus trachtte zoo getrouw mogelijk het loven
te volgen van Christus en de apostelen en had
een nieuwe richting gegeven aan het klooster
leven. Zelfheiliging en heiliging van i.ndeïén,
kloosterleven en apostolaat zouden hand in
hand gaan.
Dat was iets voor Antonius! Daar zou zijn
apostelziel zich ten volle kunnen uitleven! Hij
benijdde in alle stilte die arme Franciscaan-
sche bedelbroeders, die hij daar vol geestdrift
had zien vertrekken "naar Marokko, den burcht
den Mahommedanen. O, hoe gaarne was hij
met hen meegegaan!
Hij volgde hen in den geest Maar spoedig
zag hij hen dood terug, bebloed en verminkt,
gemarteld voor het geloof.
Nu was hij niet langer te houden. „Laat ook
mij daar heengaan en sterven zooais zij!" vroeg
hij aan zijn oversten.
Na bekomen toestemming trad hij in de orde
der Franciscanen en niet lang daarna vertrok
hij naar Marokko.
Wat stelde hij zich niet voor van deze mis
siereis! hoeveel bekeerlingen, hoeveel vervol
gingen! Hij had in zijn hoofd al een heel plan
uitgewerkt.
Koude ontnuchtering volgde. Hij werd ziek
en moest na aankomst om gezondsheidsrede-
nen terugkeeren zonder ook maar een hand
aan het werk te hebben geslagen.
Op de terugreis kreeg hij storm, zoodat hij
inplaats van in zijn vaderland in Sicillië aan
kwam
In Italië kende men hem niet. Bij het Ge
neraal Kapittel werd hem een klein klooster
tje in Romagna als woonplaats aangewezen.
Niemand had ook nog maar een flauw ver
moeden van de buitengewone gave van wel
sprekendheid, die de H. Antonius bezat. Beschei
den had hij zich op den achtergrond gehouden
Maar toen hem bij gelegenheid van de priester
wijding van eenige medebroeders opgedragen
werd te preeken, kwam hij vor den dag in al
zijn kracht. Nooit hadden ze iemand zóó hoo
ren spreken
Een zijner levensbeschrijvers zegt er het vol-
1 Xuis-en fiamerflctdtoedd
jdfeniunus*
ifcLiscü
Wij zeggen niet, dat wij voor f 25,
een bad-installatie leveren, die overal
elders f400,kost.
Maar wel zeggen wij, dat U na een
bad in een Neptunus-badtoestel even
schoon en frisch zijt, als na een bad
in een badkamer van f 400,
Volgt het voorbeeld van zooveel
anderen, die verbetering en behoud
van hun gezondheid hebben te danken
aan een regelmatig gebruik van het
Neptunus-badtoestel.
Het toestel kost compleet incl. alle
toebehooren slechts f25,franco Uw
huis, na ontvangst van het bedrag of
onder rembours met verhooging der
rembourskosten.
Stort nog heden het bedrag op onze
postgiro No. 127310, dan hebt U het
toestel binnen enkele dagen in Uw
bezit.
gende van:
Met de vreeze Gods bezield, drukte hij aan
vankelijk zijne gedachten eenvoudig uit, maar
naarmate hij in de ontwikkeling van zijn onder
werp voortschreed, gebruikte hij een zóó sehitte
rende taal, nam hij in de uiteenzetting der mys
tische waarheden een zóó hooge vlucht, dat hij
zijn gehoor meesleepte en verbaasde, zoowel
door zijn verrassende welsprekendheid als door
zijn volmaakte liefde, waardoor men steeds
zeer gesticht bleef. Nooit getuigde men luid
had men een dergelijke predicatie gehoord"
Hoezeer zijn preek insloeg, blijkt wel uit het
feit, dat de provinciaal der Romagna den H.
Franciscus onmiddellijk in kennis stelle van
het gebeurde en dat de H. Vader vol vreugde
moet hebben uitgeroepen: „Eindelijk hebben
wij een bisschop" iemand, die om zijn begaafd
heid aan het hoofd kan staan
Als gewijde redenaar, missiepredikant en
apologeet zou hij nu wonderen verrichten. Hij
werd de groote missiepredikant van zijn tijd.
Waar hij predikte, was geen kerk groot genoeg
Van heinde en ver kwamen de menschen toe
gesneld. Slechts enkele woorden en het was
doodstil. Slechts enkele zinnen en hij had ze
er onder, Tegen zijn overtuigend betoog was
niets in te brengen. Hij wist de waarheden zoo
aangrijpend pakkend voor te stellen dat wie
niet absoluut hardnekkig was, zich gewonnen
moest geven. Met volle grepen pakte hij uit
de H Schrift en deelde er uit mede! "Area tes
tamenti: Ark des Verbonds" noemde de paus
hem, toen hij een preek van hem had gehoord,
geheel geput uit de H. Schrift. Met het woord
der H Schrift weerlegde hij ook ketters en on-
geloovigen en dit met zulk een kracht, dat hij
den bijnaam verwierf van „hamer der ketters"
en schrik der ongeloovigen" Waar St Antonius
optrad, daar moesten de ketters het afleggen
en zag men heele scharen afgadwaalden terug
keeren.
Men staat er gewoonweg voor, welk een in
vloed zijn woord heeft gehad en welk een berg
van werk hij in zoo'n korten tijd heeft weten
te verzetten.
Zijn eerste predikatie in Italië nield hij in de
vasten van het jaar 1222 en op 13 Juni 1231
stierf Tiij, q,og geen 36 jaar oud. In dien tijd
zien we hem in Italië, zien we hem in Frank
rijk, zien we hem in Sicilië. In dien tijd preekt
hij voor den paus, preekt hij voor bisschoppen
en priesters, spreekt hij voor geloovigen, ket
ters en ongeloovigen Vandaag is hij hier, mor
gen daar.
En dan is hij daarenboven nog leeraar zijner
medebroeders, die zich tot het priesterschap
voorbereiden en tevens overste. Wat hij in zulk
een kort tijdsbestek tot stand bracht zou geij
noeg zijn om meerdere levens te vullen.
Hij was het mirakel zijner eeuw door het
werk, dat hij verrichtte en ook door zijn tallooze
wonderen Meer dan aan welken heilige ook
schijnt God aan hem de macht van wonderen
te werken te hebben geschonken. St. Bonaven-
tura, zijn heilige ordebroeder, bezong deze qp
de volgende wijze:
Wilt gij wonderen zien geschieden?
Op Antonius voorspraak vlieden
Dood, melaatschheid ketterij;
Onheil, duivelen gaan voorbij,
Zieken zijn gezond 4
In een enkele, stond.
Storm en boeien vallen neder;
Oud en jong ontvangen weder
Op hun bee 't verloren goed;
Is een lidmaat, hand of voet
Ziek, gekwetst of teèr
't Ontvangt gezondheid weer.
Wie Antonius wil vragen,
Ziet gevaren, nood en plagen
Vlieden als een schaduw heen;
Ja verhaalt het iedereen,
Gij die 't ondervondt;
Spreek, o Padua's mond.
Tot op den dag van heden handhaaft de H
Antonius zijn reputatie als wonderdoener. Men
noemt hem wel eens schertsend den advocaat
voor verloren zaken. En werkelijk in hoeveel
hopelooze gevallen hij uitkomst heeft gebracht
is bij geen benadering aan te geven. Het ken
merkende is, dat hij bij voorkeur uitkomst
brengt in gewone moeilijkheden die in het dage
lijksche leven voorkomen
De geheele katholieke wereld bereidt zich
thans voor om het 7e eeuwfeest van den groo
ten H. Antonius die reeds binnen een jaar na
zijn dood heilig werd verklaard, met passen
den luister te vieren.
Jammer dat de grootsche feestviering te Pa-
logesoadeu Mededeeling
dua door de troebelen in Italië niet door kan
gaan.
Laten wij echter een zoo grootsch mogelijke
hulde brengen aan dezen grooten heiligen, die
door Paus Leo 13 niet zonder reden genoemd
werd „de heilige der gansche wereld".
Fr. MARINUS JORNA O.F.M.
De SD.A.P. heeft haar verkiezingsactie inge
luid door verspreiding op ruime schaal van het
.Arbeidersblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen
Oost" genaamd „Omhoog".
Dat is stellig haar goed recht, hetwelk wij
haar niet kunnen betwisten.
Wat wij echter wèl betwisten is, dat zij het
recht zou hebben in dat blaadje stemming te
maken vóór haar candidaten en tegen de „bur
gerlijke" MET GROVEN LASTER EN INSINUA
TIES.
Dat is om het eens erg correct uit te druk
ken hoogst ongepast.
Helaas schijnt men het in socialistische pu
blicaties met de begrippen „fatsoen" en „waar
heid" nu eenmaal niet zoo nauw te nemen als
het erom gaat stemming te maken.
Lezen we immers niet bijna dagelijks in onze
katholieke grootbladen hoe door couranten als
„Het Volk", „de Voorwaarts" e.d. vaak met de
waarheid wordt gesold en hoe deze bladen, die
aan den beklagenswaardigen onontwikkelden
rooden werkman het dagelfjksche geestenjke
voedsel moeten brengen met 011 ge-
looflijke brutaliteit de grofste laster
aan hare lezers te slikken ge
ven en wat nog erger is van de meest
afdoende en zakelijke weerlegging geen cf on
voldoende melding maken
Als de hoofdorganen zoo voorgaan is 't be
grijpelijk dat een „zelfbewust" courantje, dat
in de Tulpstraat te Goes het levenslicht aan
schouwt, volgt.
We lazen daarin onder „Sas van Gent" o.a.
het volgende:
„Wie stelde zich te weer, waar het openbaar
„onderwijs dreigde te worden opgeofferd aan
„Kerkelijke willekeur".
En de lezer wordt dan door den redacteur
uitgenoodigd op deze, evenals op een 4-tal m-
dere vragen, het refrein te herhalen: T. de
Leux!
Ziet, dat is nu toch wel wat al te grof, zelfs
in verkiezingstijd, waarin men niet elk wo »rd
op een goud schaaltje moet gaan wegen.
Na de artikelen als reactie op'de bespre
kingen in den Raad van de hand van den
Zeereerw. heer pastoor P Doens in „De Zeeuw-
sche Koerier" verschenen, mag dergelijke sehrij
verij toen niet meer tot de eerlijke strijdmid
delen gerekend worden, waarop wij in een vorig
artikel doelden.
Dat is lasteren tegen beter weten in.
Wie zoo schrijven durft, huldigt klaarblijke
lijk het parool van Voltaire: Lieg er maar op
los, er blijft altijd wat van hangen.
En een partij, die dergelijke middelen tebaat
moet nemen om het „heil oan de rnensrh
heid te brengen, steunt toch klaarblijkelijk niet
op deugdelijke grondslagen.
Men moge zich van die nuchtere waarheid
goed doordringen.