De eerste „Verkeersdag" in Nederland. No. 3777 Maandag 8 Juni 1931 46ste Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH"VLAANDEREN Verkeersdag. Werkt allen mede! Doel en werkwijze der Provinciale Vrijwillige Verkeersinspectiën. Verkeersvoorsehriften. Een massale propaganda voor veilig verkeer, georganiseerd door den Bond van Vrijwillige Verkeersinspectiën in Nederland op Zaterdag 6 Juni 1931. FEU ILLETON De Bedelares van Salnt-Sulpico. f"E«8KK0R0.NKQRA<SHT"- VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND ERIER Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-GENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden, of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling Advertent ien 20 cent per. regelbij contract lager Gaarne voldoen wij aan het verzoek van den Bond van Vrijwillige Verkeersinspectiën in Ne derland om ter gelegenheid van den door dezen bond georganiseerden z.g. „Verkeersdag" een deel van dit nummer te wijden aan „Veilig Verkeer". Wij bevelen de hierop betrekking hebbende artikelen, wenken enz. dringend in de bijzon dere aandacht van onze lezers aan. De Bond verricht hoogst nuttigen arbeid ?n het algemeen belang. Moge zijn streven met succes worden bekroond en deze eerste propa- gandadag tot gevolg hebben dat het publiek dieper doordrongen worde van zijn plicht om mede te werken tot de veiligheid van het ver keer. Beverdert allen eigen veiligheid en die van anderen! DE UEDIOTIE. Ons land heeft Zaterdag jl. gestaan in het tee- ken van een streven naar veilig verkeer. De Bond van Vrijwillige Verkeersinspectiën in Ne derland, die dën Verkeersdag cien eersten in Nederland organiseerde, heeft op verschillen de wijze, met medewerking van de Provinciale Vrijwillige Verkeersinspectiën, getracht de aan dacht van de weggebruikers op de regelen van den weg te vestigen door autoritten, die plaats vonden in de provincies Groningen, Drente, Noord-Brabant, Limburg, Noord-Holland en Ut recht, door verspreiding van een verkeerscou- -rant en drukwerken onder de jeugd is een speciaal geschriftje verspreid zelfs ae radio is te baat genomen. Voor een veilig verkeer is in de allereerste plaats noodig, dat iedere weggebruiker zich stipt houdt aan de verkeersvoorsehriften. De ongelukken met doodelijken afloop -- menige doodenakker bezit de graven van slachtoffers van het moderne verkeer zijn daarvoor het beste bewijs. Want als vaststaande mag wel worden aangenomen, dat de meeste .ngevallen gebeuren door eigen of anderer onvoorzichtig heid: één verkeerd uitwijken, één gewaagd voor bijschieten langs een stilstaande tram, één en- bedachtzaam oversteken van een straat of weg kan ernstige gevolgen met zich brengen. Als ieder zich hield aan de regelen van den weg 70) Tegen den avond was de melk tot den laat- sten droppel gebruikt en de kleinen schreiden van honger; de zieke werd woest en kon de oude verpleegster bijna niet langer in bedwang gehouden worden eri daarom besloot moeder Veronica het uiterste te wagen. Zij verliet het huis en bijna kruipend over de straat bereikte zij ongedeerd het huis van den apotheker. De menschlievende man maakte, toen Veroni ca hem een beschrijving van den toestand der zieke had gegeven, terstond een andere medi cijn gereed, bovendien voorzag hij de oude vrouw van melk voor de jonggeborenen en van een brood voor haar zelf, want zij nad den geheelen dag nog niet gegeten. Het was inderdaad een zelfopoffering, die hij deed, want in de geheele buurt kon men geen levensmiddelen meer krijgen, alle winkels wa ren gesloten. Moeder Veronica had het geluk behouden in de woning terug te keeren en daarop was haar eerste werk, Jeanne een dosis van de nieuwe medicijn toe te dienen. Het scheen dat de apotheker ditmaal een gelukkiger greep had gedaan, want de uitwer king was verrassend; zoodra -Jeanne Rivat de medicijn ingenomen had, bedaarde de koorts was veilig verkeer voor negen en negentig procent gewaarborgd. Maar wat geveii voor schriften als ze niet worden nagevolgd? En tóch zijn de verkeersregelen gemaakt voer ie ders veiligheid. Als dit wordt ingezien is al veel bereikt en is de verkeersdag niet vergeefs geweest. Het is een eisch van den hedendaagschcn mensch, dat hij in het belang van zichzelf en van de geheele samenleving zich .tipt houdt aan de verkeersvoorsehriften. Welnu WERKT ALLEN MEDE' Dan alleen is veilig verkeer te bereiken en kan de leuze, die heden door den Bond van Vrijwillige Ver keersinspectiën werd gepropageerd, werkelijk heid worden. WERKT ALLEN MEDE! Het doel der in Nederland bestaande Provin ciale Vrijwillige Verkeers-inspectiën is het be vorderen van de naleving der wettelijk vastge stelde verkeersvoorsehriften en wel door: a. aan politie-beambten of personen met soortgelijke bevoegdheid gelegenheid te geven om mede te rijden in motorrijtuigen, welke vrij willig en geheel kosteloos door haar leden daar voor ter beschikking worden gesteld; b. het verspreiden van drukwerken en platen, welke etc aandacht vestigen op het belang, dat de weggebruikers hebben bij het inachtnemen van de regels van den weg; c. de aandacht van de betrokken autoriteiten te vestigen op verkeersbelemmerin^ .?n 00 noo dig voorstellen te doen, welke tot verbetering of wegneming daarvan kunnen leiden; d. aanwending van al zulke wettige midde len, waardoor een veilig verkeer wordt gediend. De volgens rooster vastgestelde politie-auto- ritten staan onder yoortdurend toezicht van de Rijkspolitie. De controle strekt zich uit over alle verkeer op den weg buiten bebouwde kom men van gemeenten. Bij eiken te houden tocht door de provincie zit een politiebeambte, eer lij ksveldwachter of maréchaussée, in burger rf uniform, naast den automobilist en neemt nauw lettend waar of verkeersovertredingen worden en viel de lijderes in een diepen slaap. Nu begaf moeder Veronica zich naar de wieg, waar de tweelingen erbarmelijk 'agen te schreien. Een paar lepels melk waren echter voldoende om haar honger te stillen en ook zij sliepen rustig in. Buiten woedde de krijg met onverflauwde hef tigheid voort. Het bombardement werd eer erger dan min der. Men hoorde de trommen roffelen, waarmee de Commune haar laatste strijdkrachten ver zamelde. De noodklok luidde overal. Terwijl daarbuiten zich dood en verderf clem verspreidden, sliepen in die armoedige kamer, door een nachtkaarsje flauw verlicht, de twee jonggeboren met de rozen op haar wangen, zoo gerust alsof een engel haar bewaakte en niet beseffende dat het huis elk oogenblik kon in storten en haar onder de puinhoopen verplet teren. Moeder Veronica had een. snee brood gegeten en nu voelde zij dringende behoefte aan rust, maar hoe zou zij kunnen slapen bij het oorver- doovend geraas op de straat; zij beefde over al haar leden. Eensklaps meende zij iemand de trap op te hooren komen. Was het werkelijk zoo of verbeeldde zij het zich? t Zij snelde naar de deur en opende die n. aar op hetzelfde oogenblik ontwaakte Jeanne Ri vat. gemaakt. Wordt opgemerkt, dat tegen de ïege- len van den weg wordt gezondigd, dan wordt halt gehouden en den overtreder of de over- treedster op het verkeerde van zijn (haar) han del wijze gewezen. Bij voorkeur wordt waarschu wend of raadgevend opgetreden. De cutomo- bilist onthoudt zich van elke politiebemoeiing; deze mist trouwens het recht om zelf proces verbaal op te maken. De Provinciale Vrijwillige Verkeersinspectiën hebben zich tot een Bond vereenigd. Deze is Koninklijk goedgekeurd. Voorzitter is: Mr. A. Baron bchimmelpen- ninck van der Oye, Bloemendaal. Secretaris: C. J. van Wijngaarden van Rees, Utrecht. Bestuurders van motorrijtuigen zijn ver plicht: a. Naar rechts uit te wijken bij tegenkomen of ingehaald worden; b. naar links bij inhalen, uitgezonderd ten aanzien van trams. Houdt zooveel mogelijk de rechterzijde van den weg. Ge móét de rechterzijde houden in alle boch ten binnen bebouwde kommen en in niet over zichtelijke daarbuiten. De linkerzijde moogt ge alleen houden, voor zoover dit noodzakelijk is bij het inhalcm van motorrijtuigen, rijwielen, rij- of voertuigen, rij- of trekdieren of vee, dus niet bij het inhalen van trams. Betracht de uiterste voorzichtigheid bij voor bijrijden: buigt niet te vlug naar rechts cm. Laat onnoodig inhalen achterwege. Rijdt nooit een tram links voorbij, als ge daardoor op de linkerweghelft zoudt komen. Geeft te allen tijde vóór verandering van richting een teeken; doet dit duidelijk en tij dig. Het geven, onder alle omstandigheden, van De zieke hief zich halverwege in haar bed op en keek om zich heen; een zucht kwam over haar lippen. Mijn kinderen, stamelde zij nauw hooi baar. Veronica keerde tot haar terug, zonder de deur te sluiten. Gaat het wat beter, Jeanne? vroeg zij. Wilt ge Een vreeselijk rumoer binnenshuis belette haar voort te gaan. Het plafond stortte in onder het gewicht van een bom, die, na het dak vernield te hebben, in de kamer ontplofte. Een stuk Ijzer trof moe der Veronica voor de borst zoodat de arme vrouw met het gelaat naar den grond neer viel. Jeanne slaakte een kreet van pijn en zonk met bebloed gelaat achterover in haar kus sens; een scherf van de bom had haar aan het hoofd verwond. Een seconde later werd het huis getroffen door een tweede bom, die onmiddellijk brand veroorzaakte. Het houtwerk vatte dadelijk vlam, die aan de meubelen volop voedsel vond. De voetstappen, die moeder Veronica ge meend had op de trap te hooren, kwam nader, weldra klonken zij op de gang en in de open demr vertoonde zich de abt d'Areynes. Raoul was buiten adem, het zweet stroomde hem langs het gelaat en zijn ambtskleed was met slijk bedekt. Zoodra te Versailles het besluit van het gou vernement bekend geworden was om, hoe dan ook, een einde aan den opstand te maken, sloot een teeken, waaruit tijdig het voornemen tot plotseling vaartverminderen, stlihouden, of richting veranderen blijkt, is wettelijk voorge schreven. Dit teeken kan worden gegeven dobr een der armen of een voorwerp terzijde van het motorrijtuig, terwijl ook een duidelijk teeken op of aan het motorrijtuig (duidelijke richting aanwijzers, duidelijke ,,stop"-lamp) hiervoor mag worden gebnikt. Bij het nagenoeg gelijktijdig naderen van een punt van samenkomst van wegen lieeft het rechtsche verkeer den voorrang. Militaire co lonnes hebben steeds voorrang. Het berijdén van een rijwielpad voor bestuur ders van motorrijtuigen en vrachtwagens is, buiten noodzaak, verboden. Richtingaanduiding. Snelheidsvermindering. VEILIGHEID. Het motorrijtuig moet voorzien zijn van: a# een deugdelijk nauwkeurig werkend stuur toestel b. ten minste twee onafhankelijk van elkan der krachtig werkende remmen, met elk waar van het rijtuig ieder oogenblik tot stilstand kan worden gebracht. Deze eisch geldt dus niet alleen voor de voet- rem, doch evenzeer voor de handrem. Niet alleen de voetrem, doch ook de handrem moet krachtig werken. Ook een motorrijwiel moet van twee "krach tige remmen voorzien zijn. Zorgt er voor, dat de stuur- en reminrichting altijd in orde zijn. Stelt ze regelmatig bij, of laat dit anderen doen, doch controleert steeds zelf. Een te groote „vrije slag" in het stuurrad kan noodlottige gevolgen hebben. Dc weggebruikers mogen niet door rook of de vicaris van Saint-Ambroise zich aan bij de troepen, die door generaal Vinoy gecomman deerd wérden en keerde met hen naar Parijs terug. Geen gevaren konden hem afschrikken cm de plechtige belofte te vervullen, die hij aan den stervenden Paul Rivat had gedaan en het toeval wilde, dat hij zich, ter vervulling van die belofte, juist in het gedeelte van Parijs moest wagen, dat het felst bestookt werd. Generaal Vinoy had hem een paspoort mee gegeven. Zoo kwam het dat wij Raoul d'Areynes, dien wij het laatst in de ambulance te Versailles ont moetten, thans terugvinden in den nacht van 27 op 28 Mei te Parijs, in de rue Saint-Maur, die nog in de macht der Commune was, terwijl andere priesters en ambtenaren in veiligheid waren, onder de bescherming van het geregelde leger, in de wijken, waar de Commune \erare- ven was. Hij moest naar Jeanne Rivat, zijn plicht riep hem daarheen en geen menschelijke macht zou in staat zijn, hem zijn plicht te loen verzeken. Zooals men weet had Veronica de deur open gelaten. Door die geopende deur zag Raoul d'Areynes, te midden van rook en vlammen een wieg staan, met een groen kleed bedekt, een lijk, dat midden in de kamer op den vloer lag en op het bed een bloedene vrouw, die eveneens dood scheen. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 1