De Zeeuwsche Koerier Vrijdag 22 Mei 1931 Tweede. Blad. Do Bodolaros van Saint-Sulpico. van 46e «Jaargang. No. 3771 Een kerkvervolging, waaraan men geen aandacht meer schenkt. F E U I LLETON. De ware beschaving. De Mexcaansche Kerk strijdt om haar leven. K. W. P. Het is nog niet zoo heel lang geleden, dat het over de geheele wereld protesten regende over de kerkvervolging in Mexico, waar men echter langzamer op de wereldopinie reageerde, dan in de geciviliseerde landen van het Wes ten. De regeering sloot in naam vrede met de Kerk en verder werden wij meer in beslag ge nomen door vraagstukken als het communis me en andere. En toch moet geconstateerd worden, dat de Mexicaansche kerk haar lijdensweg nog rJet volbracht heeft De toestand is nog absoluut niet verbeterd en de kerkvervolgers zetten hun Welsch werk voort. Het radicale communisme schrijdt verder. De opvoedingsdecreten, die op last van het Mi nisterie van Onderwijs worden nageleefd, ont nemen de kinderen alle schaamte. Een boekje in den vorm van een katechis- mus wordt in 1.500.00 exemplaren onder hen verdeeld en bevat leerstellingen over het com munisme. In de normaalscholen wordt onder richt gegeven in sexueèle hygiëne; de cur sussen daarvoor zijn zoo brutaal, dat zij ware leerstoelen voor de vrije liefde zijn. Een boekje over het Noe-Malthusianisme wordt in 2 millioen exemplaren onder de jeugd verspreid. Bioscoopvoorstellingen, die ten doel hebben de „bestrijding der valsche schaamte" bij geslaëhtziekten zijn bij het onderwijs ver plichtend gesteld. Zondagsmorgens moeten de ze filmen in de bioscopen gratis vertoond wor den voor de kinderen boven de 12 jaar. In de scholen heerscht coeducatie vanaf het 15e jaar en schaamtelooze danscursussen. zijn verplichte leervakken Het gevolg is, dat b.v. op het oogenblik in het hospitaal te Morelos, meer dan 50 meisjes van 15 jaar liggen, die lichamelijk en zedelijk verwoest zijn. Katholieke leeraren worden aan de hoogere inrichtingen voor onderwijs niet benoemd. Het Mnisterie van Oorlog is geheel in han den der Vrijmetselaars. Onder de soldaten wordt egn fraai uitgevoerd geïllustreerd week blad verspreid, dat openlijk het anti-clericalif me predikt. Een nieuwe pantheïstische sect"- (Vida Impersonal het onpersoonlijke leven die fulmineert tegen kerk en clerus wordt in de scholen gepropageerd. Op last der kerkelijke overheid hebben do Mexicaansche katholieken de verdediging hun ner rechten toevertrouwd aan de regeering die echter haar belofte niet houdt.' Reeds worden wetten ontworpen, die onder bedreiging met de doodstraf de rechten der katholieken nog meer zullen beknotten. In sommige deelen van het land is het nog- steeds verboden den priesterboord te dragen Nog steeds is het bij de wet verboden dat in de volksscholen godsdienstonderricht wordt ge geven, dat kerkelijke ceremoniën buiten de ker ken worden gehouden, dat buitenlandsche priesters in het land werkzaam zijn, dat de geestelijken eigendommen bezitten en dat de katholieke kerk in vrijheid haar pers organi- 64) Waar wacht ge nu nog op? vroeg Servais Duplat Als men nu eens weigert op die bons te leve ren? merkte de man op, die de papiertjes in de hand hield. De kapitein antwoordde: Neemt uw. geweer mee en als een van die scha vuiten moeilijkheden maakt zet ge hem in zijn eigen huis tegen den muur en jaagt hem dyie blauwe boonen in zijn karkas, maar ik verze ker u, dat hijhet niet zoover zal laten komen. De communards gewapend met hun chasse- pot geweren, gingen heen om het verlangde te halen. Inderdaad, de handelaars waagden het niet bezwaren te maken, want zij wisten wel, dat zij van deze bandieten alles te duchten hadden. De restaurateur beloofde voor het déjeuner te zullen zorgen, de koffiehuishouder en de wijn kooper lieten hun kelders plunderen, terwijl zij dachten Het zal gelukkig weldra gedaan zijn. Als de roodbroeken in Parijs komen, zullen zij met dat gespuis wel kort wetten maken De communards namen een handwagen mee, dien zij ergens voor een huis zagen staan en laadden de afgeperste drinkwaren daarop. Bij hun terugkeer aan de poort werden zij De toegang naar de Koloniale tentoonstelling van Vincennes. seert. De grootste willekeur wordt bij de toepassing der wetten gebruikt. Zoo was het in een school wel toegestaan godsdienstonderricht te geven omdat de pastoor den ifispecteur van het on derwijs elke maand aan tafel noodigde. Den nieuwen bisschop van Tabasco is-het nog steeds niet toegestaan het bestuur over het diocees op zich te nemen. De Kerk, die eens rijk was, is thans arm. Zij heeft geen geld om zelfs een kleine schaar priesters op te leiden. Wel heeft men na het sluiten van den godsdienstvrede bijna alle kerken aan de katholieken teruggegeven, maar daar tegenover heeft men hun alle scholen ont nomen. Het religieuse probleem is dan ook in Mexico nog niet opgelost. Geniepig woedt de brand verder. De vervolgingswetten kunnen alle nog worden toegepast. Vanwege de felle reactie heeft men de geweldtaktiek van ('alles pi ijs- gegeven. Maar onder president Portes Gil vordt de Kuituurkamp voortgezet, zij het dan cok onder andere vormen. De bisschoppen hopen dat een werkdadige katholieke actie langzamernand veld zal win nen, terwijl vele ieeken en priesters, volgens hun Spaansch temperament graag een voort zetting van den-tegenstand zouden zien. Het is een moeilijk probleem: met wapenge weld is de regeering niet omver te werpen, even min met het wapen der verkiezingen. Daarom gelooven de bisschoppen, dat slechts een revolutie iets bewerken kan Een troost voor de kerk is, dat de nieuwe pre ideilt de gouverneuren niet zoo ln de hand heeft als Calles. Velen van hen laten het reli gieuze leven oogluikend toe. Maar Calles. is nog altijd de leider van de eenige politieke partij, die er in Mexico be staat. Toch zijn de kerken nog altijd met geloovi- gen gevuld. Het aantal H. Communies is nog altijd zeer. groot. Er is echter gebrek aan priesters. Voor het aartsbisdom Mexico (2 millioen katholieken) zijn wettelijk slechts 300 priesters toegestaan; voor het bisdom Puebla (1 millioen katholieken eveneens 300 Verschillende priester-seminaria zijn in ellendige gebouwen ondergebracht. Mis schien worden de jonggelieden juist door deze harde leerschool des levens flinke mannen. Een club jonge meisjes, die tijdens de kerk vervolging munitie verzamelde voor den strijd tegen den godsdienst, verzamelt nu geld voor de opleiding van seminaristen. Is de huidige regeering van Mexico commu- nistisch-bols j e wistisch P. Parsons, een ervaren Mexico-kenner meent het te moeten ontkennen, ofschoon vele harer doelstellingen met communistische ideeën doordrenkt zijn. In Mexico heerscht momenteel groote armoe de. Millioenen menschen hiiizen ;n woningen met één vertrek en zijn gehuld in lompen, doch van den anderen kant verrijzen er orachtige stadions en volksbaden. Pater Nol de Leest S.C.J., missionaris in den Belgischen Congo, hield onlangs voor de leden van de Philips-Vereeniging te Eindho ven een lezing over het brengen van bescha- DE EERSTE TOCHT over de koloniale ten toonstelling werd bij de opening gemaakt door president Doumergue. De president ieele auto bij het Nederlandsch paviljoen. door de kameraden met gejuich ontvangen. Zij berichtten den kapitein, dat de restau rateur zorgen zou, klokslag elf uur met het dejeuner aan den post te zijn. In een oogwenk was de wagen ledig gemaakt en hadden de communards het vat wijn en de flesschen in het wachtlokaal gebracht. Een paar flesschen absinth werden ontkurkt en het drinkgelag nam een aanvang. Na he.t eerste glas werden de schildwachten afgelost, maar niet door anderen vervangen, want de kapitein zeide: Mijn grootmoeder is vandaag jarig en daar om moeten alle hens feestvieren De glazen werden gevuld en een der drinkers schreeuwde Op de gezondheid van den kapitein en zijn grootmoeder! Daarop volgde een algemeen hoera. Niemand merkte op, dat Servais Duplat zijn glas slechts even aan den mond bracht om het daarna behendig langs zijn kleeren leeg te gie ten. Het tweede glas werd gevolgd door een derde, het derde door een vierde. De meeste communards dronken de absinth alsof het schoon water was. Reeds sloegen de tongen dubbel en werden de hersens beneVëld. De vijf liters absinth waren in korten tijd verzwolgen. Toen werd het dejeuner gebracht, bestaan de uit gebraden konijnen, varkensvleesch, sa lade eieren en Géromé-kaas voodessert, t en menu dat stormachtig werd toegejuicht. Twee bedienden van den restaurateur dek ten de lange tafel in het wachtlokaal n intus- schen werd een kraan in het vat wijn geslagen. Ziezoo, kinderen, nu aan tafel, zeide Servais Duplat, ieder bedient zichzelf en wie drinken wil, die heeft de kraan maar open te zetten alles ter eere van den verjaardag van mijn grootmoeder! In de verte bulderde het kanon, nu en dan viel er een bom dicht bij deze afgelegen poort en daarbinnen zaten de zoogenaamde verde digers van Parijs aan een feestdisch te lachen, te smullen en te drinken, alsof geen doodsge vaar hen bedreigde. Toen het dejeuner gebruikt was, was c-ok het vat wijn ledig. Nu eerst begon de zwelgpartij. Men gunde zich geen tijd om de cognac in te schenken, elk maakte zich meester van een flesch en zette die aan zijn mond. In de scho tels van de salade deed men heet water en stortte daar de rum in uit en Servais Duplat, als gastheer, plaatste zich daarbij en zorgde er wel voor, dat de glazen steeds opnieuw wer den gevuld. In een ommezien waren alle communards be schonken, alleen Servais Duplat bleef bij zijn verstand, hij dronk niets, tegen zijn gewoonte, maar de anderen letten daar niet op Het gaat goed zoo, het gaat zeer goed! zeide een der communards met schorre stem. Leve de commune, die ons zulke pretjes geeft. Reeds hier en daar rolde een der commu nards bedwelmd op den grond. De vijftig liter cognac waren verzwolgen, slechts van de rum ving aan een primitief natuurvolk. We putten uit die lezing enkele gedachten ter overweging r De ideeën over beschaving van den neger l loopen bij de verschillende categoriën van per p sonen, die er belang bij hebben den neger te beschaven d.w.z. hem de ziens- en handelwij-p zen van den Europeaan te doen overnemen,» zeer uiteen. Het Staatsgezag der betrokken Regeering 5i&l|l in vele gevallen van oordeel zijn, dat de be-l schaving vordert, omdat de neger prompt zijnf belasting betaalt en de bevelen van den StaatI opvoigt; dat ze rustig blijven, de vroegere zool krijgslustige stammen, als gedweeë schapen; dat de jeugd zich op scholen ontwikkelt fn datlj handel en nijverheid zich kunnen ontwikke-W len. fl Een handelshuis schrijft in z\n laarlijksch verslag, dat de beschaving zooveel mijlen is ge vorderd, omdat er meer zaken zijn geilaan en de dividenden bevredigend waren. De Missies zullen constateeren, dat de bescha i ving voortgang maakt, als ze ziet, dat haar j volgelingen haar principen trachten over te 0 nemen, in meer christelijken zin gaan han- I delen; dat het volk in sommige opzichten zich zelf weet te respecteeren, dat de neger zich vrij t maakt van zooveel ware en vermeende duiste- I re machten en gewoonten en dat er een vrij I individu gevormd wordt uit den slaafschen J oerwoud-neger. Voor ons, Katholieken, beteeken!} het bren- f gen van beschaving aan den neger: aan zoo'n volk in zijn geheel brengen edeler denken, menschwaardig denken, goed denken, nieuwe begrippen, waarnaar ze hun heele maatschap- pij kunnen inrichten en leven als menschen, die 't licht van de zon waard zijn; menschen J die samen voelen en samen vooruitwerken cm zich gunstiger levensomstandigheden te schep pen, menschen, die niet alleen de zon op hun zwarte kroeskoppen voelen branden, maar ook een zon van edele vreugde in hun harten voe- len opgaan; menschen, die hun ondeugden man moedig bekampen en er zich van vrij vechten; menschen, die met vrije voeten staan cp Gods vrije aarde, den kop opgeheven cn den blik helder in de toekomst; mannen, die hun vrou wen liefhebben en trots gaan op hun kinde ren, die staan als een boom in het woudrou wen, die 't steun en vreugde zijn voor den stoe ren man hem een klein hemeltje scheppen in de berookte negerhut; kinderen, die een bij zondere toekomst beloven: ziedaar, wat in ons oog beteekent: beschaving brengen aan een volk Ziedaar een schoone gedachte uit deze le zing Is het niet een heerlijk werk om in dezen zin de ware beschaving te brengen aan de on beschaafde volksstammen en hen mede daar door ontvankelijk te maken voor net alles over Diagne, onder-secretaris van Koloniën, in ge sprek met een „inzending" van Fransch Oost- Afrika op de Kol. Tentoonstelling. groc was nog iets over gebleven. Servais Duplat bracht zelf de volle glazen bij de mannen, die geen kracht meer hadden om te loopen en goot het vocht in de keel. Toen de avond viel lagen alle communards op en over elkaar op den grond te ronken; er was geen druppel drank meer overgebleven. Servais Duplat overzag met een tevreden blik zijn werk, hij kon nu rustig het verraad plegen waarvoor Merlin, de spion van Versailles hem had omgekocht, hij behoefde niet te vreezen, dat iemand hem zou beletten, de poort over te leveren. De torenklok van Belleville sloeg half negen. De lucht was donker, er viel een fijne, door dringende regen. De kapitein der communards nam oen sleu tel, stak een fakkel aan, ging naar buiten en opende hqf hek buiten de poort. Angstig luisterde hij toe. In de verte, over de vlakte, hoerde hij een regelmatig geluid, dat naderbij kwam en tot zijn genoegen herkende hij aan dat geluid de voetstappen van een talrijken troep soldaten. De Versaillanen naderden. Eensklaps sidderde Servais Duplat van het hoofd tot de voeten en keerde zich haastig om Achter hem, dus van den kant '"an Parijs, klonken hoefslagen op de straatsteenen, een ruiter naderde in galop de poort en sprong daar van zijn paard. Servais Duplat liep hem snel tegemoet en bij het licht van zijn fakkel, herkende hij ten ka pitein van den generalen staf der commune. Men komt mij zeker orders brengen dacht

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 5