De Zeeuwsche Koerier
Vrijdag 22 Mei 1931
Tweede. Blad.
Do Bodolaros van
Saint-Sulpico.
van
46e «Jaargang. No. 3771
Een kerkvervolging, waaraan men geen
aandacht meer schenkt.
F E U I LLETON.
De ware beschaving.
De Mexcaansche Kerk strijdt om haar leven.
K. W. P.
Het is nog niet zoo heel lang geleden, dat
het over de geheele wereld protesten regende
over de kerkvervolging in Mexico, waar men
echter langzamer op de wereldopinie reageerde,
dan in de geciviliseerde landen van het Wes
ten.
De regeering sloot in naam vrede met de
Kerk en verder werden wij meer in beslag ge
nomen door vraagstukken als het communis
me en andere.
En toch moet geconstateerd worden, dat de
Mexicaansche kerk haar lijdensweg nog rJet
volbracht heeft
De toestand is nog absoluut niet verbeterd
en de kerkvervolgers zetten hun Welsch werk
voort.
Het radicale communisme schrijdt verder. De
opvoedingsdecreten, die op last van het Mi
nisterie van Onderwijs worden nageleefd, ont
nemen de kinderen alle schaamte.
Een boekje in den vorm van een katechis-
mus wordt in 1.500.00 exemplaren onder hen
verdeeld en bevat leerstellingen over het com
munisme. In de normaalscholen wordt onder
richt gegeven in sexueèle hygiëne; de cur
sussen daarvoor zijn zoo brutaal, dat zij ware
leerstoelen voor de vrije liefde zijn.
Een boekje over het Noe-Malthusianisme
wordt in 2 millioen exemplaren onder de jeugd
verspreid. Bioscoopvoorstellingen, die ten doel
hebben de „bestrijding der valsche schaamte"
bij geslaëhtziekten zijn bij het onderwijs ver
plichtend gesteld. Zondagsmorgens moeten de
ze filmen in de bioscopen gratis vertoond wor
den voor de kinderen boven de 12 jaar.
In de scholen heerscht coeducatie vanaf het
15e jaar en schaamtelooze danscursussen. zijn
verplichte leervakken
Het gevolg is, dat b.v. op het oogenblik in
het hospitaal te Morelos, meer dan 50 meisjes
van 15 jaar liggen, die lichamelijk en zedelijk
verwoest zijn.
Katholieke leeraren worden aan de hoogere
inrichtingen voor onderwijs niet benoemd.
Het Mnisterie van Oorlog is geheel in han
den der Vrijmetselaars. Onder de soldaten
wordt egn fraai uitgevoerd geïllustreerd week
blad verspreid, dat openlijk het anti-clericalif
me predikt. Een nieuwe pantheïstische sect"-
(Vida Impersonal het onpersoonlijke leven
die fulmineert tegen kerk en clerus wordt in
de scholen gepropageerd.
Op last der kerkelijke overheid hebben do
Mexicaansche katholieken de verdediging hun
ner rechten toevertrouwd aan de regeering
die echter haar belofte niet houdt.'
Reeds worden wetten ontworpen, die onder
bedreiging met de doodstraf de rechten der
katholieken nog meer zullen beknotten.
In sommige deelen van het land is het nog-
steeds verboden den priesterboord te dragen
Nog steeds is het bij de wet verboden dat in
de volksscholen godsdienstonderricht wordt ge
geven, dat kerkelijke ceremoniën buiten de ker
ken worden gehouden, dat buitenlandsche
priesters in het land werkzaam zijn, dat de
geestelijken eigendommen bezitten en dat de
katholieke kerk in vrijheid haar pers organi-
64)
Waar wacht ge nu nog op? vroeg Servais
Duplat
Als men nu eens weigert op die bons te leve
ren? merkte de man op, die de papiertjes in
de hand hield.
De kapitein antwoordde:
Neemt uw. geweer mee en als een van die scha
vuiten moeilijkheden maakt zet ge hem in zijn
eigen huis tegen den muur en jaagt hem dyie
blauwe boonen in zijn karkas, maar ik verze
ker u, dat hijhet niet zoover zal laten komen.
De communards gewapend met hun chasse-
pot geweren, gingen heen om het verlangde te
halen.
Inderdaad, de handelaars waagden het niet
bezwaren te maken, want zij wisten wel, dat zij
van deze bandieten alles te duchten hadden.
De restaurateur beloofde voor het déjeuner
te zullen zorgen, de koffiehuishouder en de wijn
kooper lieten hun kelders plunderen, terwijl zij
dachten
Het zal gelukkig weldra gedaan zijn. Als de
roodbroeken in Parijs komen, zullen zij met
dat gespuis wel kort wetten maken
De communards namen een handwagen mee,
dien zij ergens voor een huis zagen staan en
laadden de afgeperste drinkwaren daarop.
Bij hun terugkeer aan de poort werden zij
De toegang naar de Koloniale tentoonstelling van Vincennes.
seert.
De grootste willekeur wordt bij de toepassing
der wetten gebruikt. Zoo was het in een school
wel toegestaan godsdienstonderricht te geven
omdat de pastoor den ifispecteur van het on
derwijs elke maand aan tafel noodigde.
Den nieuwen bisschop van Tabasco is-het
nog steeds niet toegestaan het bestuur over
het diocees op zich te nemen.
De Kerk, die eens rijk was, is thans arm. Zij
heeft geen geld om zelfs een kleine schaar
priesters op te leiden. Wel heeft men na het
sluiten van den godsdienstvrede bijna alle
kerken aan de katholieken teruggegeven, maar
daar tegenover heeft men hun alle scholen ont
nomen.
Het religieuse probleem is dan ook in Mexico
nog niet opgelost. Geniepig woedt de brand
verder. De vervolgingswetten kunnen alle nog
worden toegepast. Vanwege de felle reactie
heeft men de geweldtaktiek van ('alles pi ijs-
gegeven. Maar onder president Portes Gil vordt
de Kuituurkamp voortgezet, zij het dan cok
onder andere vormen.
De bisschoppen hopen dat een werkdadige
katholieke actie langzamernand veld zal win
nen, terwijl vele ieeken en priesters, volgens
hun Spaansch temperament graag een voort
zetting van den-tegenstand zouden zien.
Het is een moeilijk probleem: met wapenge
weld is de regeering niet omver te werpen, even
min met het wapen der verkiezingen.
Daarom gelooven de bisschoppen, dat slechts
een revolutie iets bewerken kan
Een troost voor de kerk is, dat de nieuwe pre
ideilt de gouverneuren niet zoo ln de hand
heeft als Calles. Velen van hen laten het reli
gieuze leven oogluikend toe.
Maar Calles. is nog altijd de leider van de
eenige politieke partij, die er in Mexico be
staat.
Toch zijn de kerken nog altijd met geloovi-
gen gevuld. Het aantal H. Communies is nog
altijd zeer. groot.
Er is echter gebrek aan priesters. Voor het
aartsbisdom Mexico (2 millioen katholieken)
zijn wettelijk slechts 300 priesters toegestaan;
voor het bisdom Puebla (1 millioen katholieken
eveneens 300 Verschillende priester-seminaria
zijn in ellendige gebouwen ondergebracht. Mis
schien worden de jonggelieden juist door deze
harde leerschool des levens flinke mannen.
Een club jonge meisjes, die tijdens de kerk
vervolging munitie verzamelde voor den strijd
tegen den godsdienst, verzamelt nu geld voor
de opleiding van seminaristen.
Is de huidige regeering van Mexico commu-
nistisch-bols j e wistisch
P. Parsons, een ervaren Mexico-kenner meent
het te moeten ontkennen, ofschoon vele harer
doelstellingen met communistische ideeën
doordrenkt zijn.
In Mexico heerscht momenteel groote armoe
de. Millioenen menschen hiiizen ;n woningen
met één vertrek en zijn gehuld in lompen, doch
van den anderen kant verrijzen er orachtige
stadions en volksbaden.
Pater Nol de Leest S.C.J., missionaris in den
Belgischen Congo, hield onlangs voor de
leden van de Philips-Vereeniging te Eindho
ven een lezing over het brengen van bescha-
DE EERSTE TOCHT over de koloniale ten toonstelling werd bij de opening gemaakt
door president Doumergue. De president ieele auto bij het Nederlandsch paviljoen.
door de kameraden met gejuich ontvangen.
Zij berichtten den kapitein, dat de restau
rateur zorgen zou, klokslag elf uur met het
dejeuner aan den post te zijn.
In een oogwenk was de wagen ledig gemaakt
en hadden de communards het vat wijn en de
flesschen in het wachtlokaal gebracht.
Een paar flesschen absinth werden ontkurkt
en het drinkgelag nam een aanvang.
Na he.t eerste glas werden de schildwachten
afgelost, maar niet door anderen vervangen,
want de kapitein zeide:
Mijn grootmoeder is vandaag jarig en daar
om moeten alle hens feestvieren
De glazen werden gevuld en een der drinkers
schreeuwde
Op de gezondheid van den kapitein en zijn
grootmoeder!
Daarop volgde een algemeen hoera.
Niemand merkte op, dat Servais Duplat zijn
glas slechts even aan den mond bracht om het
daarna behendig langs zijn kleeren leeg te gie
ten.
Het tweede glas werd gevolgd door een derde,
het derde door een vierde.
De meeste communards dronken de absinth
alsof het schoon water was.
Reeds sloegen de tongen dubbel en werden
de hersens beneVëld.
De vijf liters absinth waren in korten tijd
verzwolgen.
Toen werd het dejeuner gebracht, bestaan
de uit gebraden konijnen, varkensvleesch, sa
lade eieren en Géromé-kaas voodessert, t en
menu dat stormachtig werd toegejuicht.
Twee bedienden van den restaurateur dek
ten de lange tafel in het wachtlokaal n intus-
schen werd een kraan in het vat wijn geslagen.
Ziezoo, kinderen, nu aan tafel, zeide Servais
Duplat, ieder bedient zichzelf en wie drinken
wil, die heeft de kraan maar open te zetten
alles ter eere van den verjaardag van mijn
grootmoeder!
In de verte bulderde het kanon, nu en dan
viel er een bom dicht bij deze afgelegen poort
en daarbinnen zaten de zoogenaamde verde
digers van Parijs aan een feestdisch te lachen,
te smullen en te drinken, alsof geen doodsge
vaar hen bedreigde.
Toen het dejeuner gebruikt was, was c-ok het
vat wijn ledig.
Nu eerst begon de zwelgpartij.
Men gunde zich geen tijd om de cognac in te
schenken, elk maakte zich meester van een
flesch en zette die aan zijn mond. In de scho
tels van de salade deed men heet water en
stortte daar de rum in uit en Servais Duplat,
als gastheer, plaatste zich daarbij en zorgde
er wel voor, dat de glazen steeds opnieuw wer
den gevuld.
In een ommezien waren alle communards be
schonken, alleen Servais Duplat bleef bij zijn
verstand, hij dronk niets, tegen zijn gewoonte,
maar de anderen letten daar niet op
Het gaat goed zoo, het gaat zeer goed! zeide
een der communards met schorre stem. Leve de
commune, die ons zulke pretjes geeft.
Reeds hier en daar rolde een der commu
nards bedwelmd op den grond. De vijftig liter
cognac waren verzwolgen, slechts van de rum
ving aan een primitief natuurvolk. We putten
uit die lezing enkele gedachten ter overweging r
De ideeën over beschaving van den neger l
loopen bij de verschillende categoriën van per p
sonen, die er belang bij hebben den neger te
beschaven d.w.z. hem de ziens- en handelwij-p
zen van den Europeaan te doen overnemen,»
zeer uiteen.
Het Staatsgezag der betrokken Regeering 5i&l|l
in vele gevallen van oordeel zijn, dat de be-l
schaving vordert, omdat de neger prompt zijnf
belasting betaalt en de bevelen van den StaatI
opvoigt; dat ze rustig blijven, de vroegere zool
krijgslustige stammen, als gedweeë schapen;
dat de jeugd zich op scholen ontwikkelt fn datlj
handel en nijverheid zich kunnen ontwikke-W
len. fl
Een handelshuis schrijft in z\n laarlijksch
verslag, dat de beschaving zooveel mijlen is ge
vorderd, omdat er meer zaken zijn geilaan en
de dividenden bevredigend waren.
De Missies zullen constateeren, dat de bescha i
ving voortgang maakt, als ze ziet, dat haar j
volgelingen haar principen trachten over te 0
nemen, in meer christelijken zin gaan han- I
delen; dat het volk in sommige opzichten zich
zelf weet te respecteeren, dat de neger zich vrij t
maakt van zooveel ware en vermeende duiste- I
re machten en gewoonten en dat er een vrij I
individu gevormd wordt uit den slaafschen J
oerwoud-neger.
Voor ons, Katholieken, beteeken!} het bren- f
gen van beschaving aan den neger: aan zoo'n
volk in zijn geheel brengen edeler denken,
menschwaardig denken, goed denken, nieuwe
begrippen, waarnaar ze hun heele maatschap-
pij kunnen inrichten en leven als menschen,
die 't licht van de zon waard zijn; menschen J
die samen voelen en samen vooruitwerken cm
zich gunstiger levensomstandigheden te schep
pen, menschen, die niet alleen de zon op hun
zwarte kroeskoppen voelen branden, maar ook
een zon van edele vreugde in hun harten voe-
len opgaan; menschen, die hun ondeugden man
moedig bekampen en er zich van vrij vechten;
menschen, die met vrije voeten staan cp Gods
vrije aarde, den kop opgeheven cn den blik
helder in de toekomst; mannen, die hun vrou
wen liefhebben en trots gaan op hun kinde
ren, die staan als een boom in het woudrou
wen, die 't steun en vreugde zijn voor den stoe
ren man hem een klein hemeltje scheppen in
de berookte negerhut; kinderen, die een bij
zondere toekomst beloven: ziedaar, wat in ons
oog beteekent: beschaving brengen aan een
volk
Ziedaar een schoone gedachte uit deze le
zing
Is het niet een heerlijk werk om in dezen
zin de ware beschaving te brengen aan de on
beschaafde volksstammen en hen mede daar
door ontvankelijk te maken voor net alles over
Diagne, onder-secretaris van Koloniën, in ge
sprek met een „inzending" van Fransch Oost-
Afrika op de Kol. Tentoonstelling.
groc was nog iets over gebleven. Servais Duplat
bracht zelf de volle glazen bij de mannen, die
geen kracht meer hadden om te loopen en goot
het vocht in de keel.
Toen de avond viel lagen alle communards
op en over elkaar op den grond te ronken; er
was geen druppel drank meer overgebleven.
Servais Duplat overzag met een tevreden blik
zijn werk, hij kon nu rustig het verraad plegen
waarvoor Merlin, de spion van Versailles hem
had omgekocht, hij behoefde niet te vreezen,
dat iemand hem zou beletten, de poort over te
leveren.
De torenklok van Belleville sloeg half negen.
De lucht was donker, er viel een fijne, door
dringende regen.
De kapitein der communards nam oen sleu
tel, stak een fakkel aan, ging naar buiten en
opende hqf hek buiten de poort.
Angstig luisterde hij toe.
In de verte, over de vlakte, hoerde hij een
regelmatig geluid, dat naderbij kwam en tot
zijn genoegen herkende hij aan dat geluid de
voetstappen van een talrijken troep soldaten.
De Versaillanen naderden.
Eensklaps sidderde Servais Duplat van het
hoofd tot de voeten en keerde zich haastig om
Achter hem, dus van den kant '"an Parijs,
klonken hoefslagen op de straatsteenen, een
ruiter naderde in galop de poort en sprong
daar van zijn paard.
Servais Duplat liep hem snel tegemoet en bij
het licht van zijn fakkel, herkende hij ten ka
pitein van den generalen staf der commune.
Men komt mij zeker orders brengen dacht