Ho. 3766 Maandag 11 Mei 1931 46ste Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN I Kameroverzicht. Do Bodolaros van Saint-Sulptce. fUSTHEgFNiMË Ha. 52419. De lijdensgeschiedenis van de te stichten Katholieke Schoei in de Zandstraat te Sas van Bent. FEUILLETON. DE Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier ERIER Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden,- of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling Advertentiën 20 cent per regelbij contract lager ^ZER8K°R°INQRA-SHTIQI I VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND ITSTEKEND QE80HIKT VOOR PUBLIOITEIT II HET OPENBAAR ONDERWIJS IiN NEDER LAND DUURDER VOOR DE OPENBARE KAS SEN DAN HET BIJZONDER ONDERWIJS. In ons vorig artikel behandelden wij in 't kort het verloop van de te stichten R. K. bij zondere school in de Zandstraat te Sas van Gent. Door een niet bereidwillige medewerking van een overwegend liberaal Gemeentebestuur is deze aangelegenheid, na reeds bijna ander half jaar in behandeling te zijn geweest, als 't ware nog in haar begin-stadium. 't Gelijkt hier wel een miskenning der rechten der Katho lieken en een lijdensgeschiedenis. Naar aanleiding der gehouden besprekingen in de onlangs gehouden vergadering van den Gemeenteraad over de kwestie dezer te stich ten school, kan 't wel nuttig zijn hier daaraan nog eenige beschouwingen toe te voegen. Hoe beter deze zaak toch gekend is, des te juister zal zij beoordeeld worden; en wie on partijdig kan en wil oordeelen, zal dan wel licht niet ten nadeele der Katholieken beslis sen, en misschien wel ten hunnen voordeele. De school-kwestie in de Zandstraat heeft dan een principiëele en eene finantiëele zijde, die hier achtereenvolgens behandeld worden. Volgens de hun heilige beginselen vorderen de Katholieken eene katholieke opvoeding en katholiek onderwijs voor hunne kinderen. Waar nu in Nederland de gelijkstelling tus- schen het bijzonder en het openbaar lager on derwijs door de wet erkend wordt, en in de Zandstraat, waar nagenoeg alle schoolgaande kinderen katholiek zijn, een katholieke school mogelijk is, vragen de katholieken daar ook eene door hen verlangde school. Liberalen en socialisten verkiezen voor hunne kinderen epen baar onderwijs, of zoogenaamd neutraal onder wijs, als dit laatste feitelijk goed mogelijk is? Nu verlangen de katholieken volstrekt niet van andersdenkenden, dat deze gedwongen worden om de katholieke levensovertuiging te volgen voor hunne kinderen, maar zij wenschen ook niet te dulden, dat zij zelf genoodzaakt worden de meening van niet-kathoiieken over te nemen voor hunne katholieke kinderen. En nu zijn in de Zandstraat de katholieken de overgroote meerderheid der bevolking, die in samenwerking met het R. K. Kerkbestuur te Sas van Gent, dat ook hunne geestelijke be langen te verzorgen heeft, toch wel mogen vra gen om hun eigen richting te volgen bij het onderwijs. Het is en blijft immers '^en gewe tensplicht voor katholieke ouders, om zoo moge lijk, hunne kinderen naar katholieke scholen te zenden. Aan dien duren plicht wordt in Nederland inderdaad zeer goed voldaan. Na de gelijkstel- 59) Het werk had vrij lang geduurd, want hij moest elk oogenblik een nieuwe lucifer aan strijken. Dat is alweer gedaan, het was een moeilijk werk, zeide de kapitein der Commune, terwijl hij zich vergenoegd de handen wreef. Vjjfdui- francs in een vergeten hoekje, behalve het geld van het eerste biljet en morgen nog negen dui zend francs op een paar louis na. Nu ben ik zoo goed van geld voorzien als de uitstalkast van een wisselagent en wanneer Parijs weer rustig is, ga ik op goeden stand daarvan een herberg beginnen. Verrukt door dit schoone vooruitzicht verliet Servais Duplat het in aanbouw zijnde liuis en keerde terug naar zijn woning in de reu Saint- Maur no. 157, onder het zingen van een Jiedje der Commune. Sedert de maand April, zooals men zich her inneren zal, had hij een kamer in het huis, dat ook door Jeanne Rivat en moeder Veronica werd bewoond. Deze kamer bevond zich aan het einde van de gang, waarop ook de deuren van de twee vrouwen uitkwamen. Na den slag van Montretout had Jeanne zich slechts gedeeltelijk hersteld van den zwa- ren schok, die gedurende eenige weken voor ling bij het lager onderwijs neemt het aantal leerlingen van het bijzonder onderwijs in ons land jaarlijks sterk toe, terwijl h£t aantal keer lingen van het openbaar onderwijs telken jare beduidend afneemt. In 't jaar 1920 waren' bij het openbaar onderwijs 560,907 en in 1927 maar 473,205 kinderen, wat eene vermindering is van 87,702 leerlingen In 1920 waren bij het bijzonder onderwijs 479,207 leerlingen, in 1927 reeds 644,820 kinde ren, en in 1930 zelfs 717,754, wat een vermeer dering is van 238,547 leerlingen. De meerderheid en de goede toekomst zijn dus in Nederland aan het bijzonder onderwijs, en daarom is het ook wel niet gewaagd om in de Zandstraat een katholieke school te vragen! De openbare bemerking: „dat den kinderen al van kindsbeen af moet worden ingeprent, dat ze kinderen van een andere gezindte moe ten verafschuwen", mag niet gericht weiden aan 't adres der katholieken, wier leer het is dat zij niet-katholieken oprecht moeten bemin nen, en veel voor hen behooren ie bidden. Hen hiervan betichten zou zijn een lasterlijk vpör- oordeel. Wol hebben zij jegens andersdenken den te vermijden een al te groote gemeenzaam heid, die vooral gevaarlijk kan zijn tusschen jeugdige personen voor de gemengde huwe lijken, die in den regel nadeelig blijken te zijn voor het katholiek geloof. In den omgang van het gewone openbare leven zijn de katholieken toch wel niet de meest ongezelligen! Al moeten de katholieken alle menschen als broeders be minnen, toch mogen zij ook godsdienstige dwa lingen goedkeuren, en zoo is in Nederland het socialisme door de Bisschoppen veroordeeld, omdat dit stelsel alhier een uitgesproken ma terialistische basis heeft, en daarom in wezen anti-godsdienstig of minstens ongodsdienstig is. Aan de socialisten moeten hier de H.H. Sacramenten worden geweigerd, maar zij wor den wel In de kerken toegelaten, alS zij daar behoorlijk willen bidden, en ook hunne kin deren worden katholiek gedoopt, als dezen ka tholieke opvoeding verzekerd wordt. De bewering, dat men in Nederland goed. katholiek en goed socialist samen kan zijn, is dus geheel onjuist, daar de socialisten alhier het Kerkelijk Gezag niet erkennen en niet wil len volgen. De communisten worden toch ook uit de partij der S.D.A.P. gezet, omdat zij de leer en de leiding van het socialisme niet vol gen? Wat betreft de finantiëele zijde der te stich ten katholieke school in de Zandstraat zij op gemerkt, dat het R. K. Kerkbestuur te Sas van Gent oorspronkelijk de meening had, dat het de geheele bestaande openbare school zou heb ben mogen overnemen, en dat de door de ge meente te maken kosten zeer beperkt zouden gebleven zijn. Alle kinderen toch, die destijds de school bezochten èn in de Zandstraat, ge meente Sas van Gent, woonden, waren toen katholiek. Doch na indiening van de daarvoor bestemde ae stukken is door de vrienden van het open baar onderwijs, o.a. door de afdeeling Ter Neuzen van Volksonderwijs, en den heer A. de Pauw, een socialist aldaar, een actie begon nen voor het behoud van een openbare school in de Zandstraat. Wanneer dus de burgers van Sas .van Gent iets meer zouden hebben te betalen voor het onderwijs aldaar zal het mede aan die heeren, niet-inwoners van Sas van Gent, palstaanders voor het openbaar onderwijs, te danken zijn. j Als nu de liberaal-socialistische meerderheid van den Raad, die bij voor de katholieken prin cipiëele zaken zoo bereidwillig samen gaan, een nieuwe openbare school met één lokaal wil bouwen, dan zullen de daarvoor te maken kos- j ten, uitgezonderd die van het bouwterrein, toch wel ongeveer gelijk zijn, of men die school bouwt eenigszins verwijderd, of in de onmid- dellijke nabijheid van de katholieke school, daar toch voor het schoolgebouw geen gemeen schappelijke muren te benutten is. In de Zand j straat is er thans nog zeer veel geschikte bouw grond te verkrijgen. Als later de totaal inge- j bouwde katholieke school noodig uitgebreid zou 1 moeten worden, zou dit volgens het aangeno- j men plan niet goed mogelijk zijn, zoodat dan daarmede wellicht grootere onkosten voor de Gemeente zouden gepaard gaan. i En voor den goeden gang van onderwijs is - j 't toch zeker gewenscht dat twee scholen van verschillende richtingen eenigszins van el kander verwijderd staan, evenals men liefst niet met twee families in één huis woont. j Bij het al of niet samenbouwen van die twee scholen kan er volstrekt niet een verschil be- 1 staan van duizende guldens. j Maar het bijzonder onderwijs wordt nog maar al te dikwijls beschuldigd van duurder te zijn dan het openbaar onderwijs. Dat is echter ge- heel onwaar en valsch, terwijl het een vast staande waarheid is, dat het bijzonder onder- 5 wijs in Nederland veel voordeeliger is voor de openbare kassen dan het Qpenbaar enderwijs. Het is toch een feit, dat in ons land bij het lager onderwijs de meeste kleine en minst be- volkte scholen, dus de duurste, niet bij het I bijzonder, doch bij het openbaar onderwijs wor den aangetroffen. En zijn de groote schare van 3816 religieuze leerkrachten bij de katho- lieke lagere scholen, ook weer niet de voor- deeligste voor 's Rijks kas, daar zij geen toe slag voor huwelijk en kinderen noodig heb- 1 ben? En 't is ook een feit, dat door het katho- j liek middelbaar onderwijs, dat slechts gedeel- j telijk gesubsidieerd wordt door de openbare kassen, voor deze jaarlijks zeer groote sommen 1 gespaard blijven. Wat een groot bedrag kost een leerling van de openbare middelbare scho len gemiddeld jaarlijks meer aan de belasting betalers, dan die van alle dusdanige katholieke inrichtingen? En is dat niet in. nog sterkere mate het geval met de studenten bij het hooger 1 onderwijs op universiteiten en handelsscholen": j De katholieken in Nederland betalen bij het middelbaar en hooger onderwijs voor een groot gedeelte zelf hun eigen kosten, terwijl zij bo vendien hun vol aandeel op hun belastingbiljet te betalen krijgen voor het openbaar onderwijs op dat gebied. In waarheid is dus hier het bijzonder onder- haar leven had doen vreezen en wanneer zij niet gestorven was, dan had zij dat meer tc danken aan haar jeugd en aan haar sterk ge stel dan aan de verpleging en de medicijnen. Zij leefde, maar somber en droevig, onop houdelijk dacht zij aan den geliefden verdwe nen echtgenoot, dien zij dood waande en dien zij gaarne in het graf zou gevolgd hebben, 6wanneer de gedachte aan het kind, dat wel dra zou geboren worden,, haar niet den plicht oplegde, te blijven leven. De 25sten Mei bracht Jeanne twee kinderen ter wereld, twee meisjes, welgevormd, vel le ven en gezondheid, die van moeder Veronica de eerste zorgen ontvingen. Wieg en luiermand waren gereed, maar in die wieg moesten nu twee kinderen plaats vin den. De toestand van Jeanne was zeer ernstig en er was geen dokter te krijgen, maar moeder Veronica verpleegde de zieke met waren hel denmoed. Kom, kom, zeide zij, om Jeanne te troosten, zij zullen er wel door komen. Het is erg ge noeg, dat de twee arme kleinen geen vader hebben, haar moeder hebben zij daarom dub bel noodig. De weinige spaarpenningen verminderden snel. Zij zat geheele nachten aan het bed van Jeanne en verzorgde tevens de tweelingszusters wier roze lipjes reeds trachtten haar toe te lachen, als om haar te bedanken voor de zor gen, die zij aan haar en haar moeder besteed de. j Op het oogenblik dat Servais Duplat, na zijn geld begraven te hebben, thuis kwam ging Veronica de trap af om water te halen. Zij had een kaars In de hand om zich bij te lichten, want sedert lang was er geen g&s meer in de huizen, en de portier, getrouw aan de be velen van den huiseigenaar, hing geen lan- taars op om het gas te vervangen, j Zoo, moedertje, zeide de kapitein der Com munards, terwijl zij langs hem ging en hij de •- kruik zag, die zij in de hand had, gaat gij pe troleum brengen aan de broeders en de vrien den, om een par huizen in brand te steken? Zwijg, schurk, zwijg, brandstichter, ant- woordde de oude vrouw heftig, dat laat ik aan u over. Ga liever rustig slapen, dat 4s beter wijs voordeeliger voor de algemeene kassen van Rijk, Provincie en Gemeente dan het open baar onderwijs. Dat is de keerzijde van de medaille, die ook wel eens mag belicht en beschouwd worden. Maar voor ietwat verblinde menschen, die eenzijdig worden ingelicht, is het nog ol eens moeilijk om de volle waarheid in te zien, en bij onnoozele menschen blijven spookbeelden in druk maken, ook al bestaan cr geen spoken. Intusschen is de richting op onderwijsgebied in Nederland sterk ten voordeele van het bij zonder onderwijs. Vooral in dezen tijd van sterke beroeringen op geestelijk gebied, is een krachtig godsdien stige opvoeding noodig om het voorvaderlijk geloof te bewaren. Voor de katholieken is en blijft het steeds een sterkere eisch: katholiek onderwijs op katholieke scholen voor katho lieke kinderen. P. DOEN3, pastoor. (Van onzen parlementairen medewerker). Drankwet. De geheele week heeft de Tweede Kamer zich met de Drankwetswijziging bezig gehou den en op het oogenblik heeft ze eigenlijk nog maar één artikel afgehandeld, dat namelijk waarin omschreven is, wat sterke drank eigen lijk is. De oude wet had de beslissing daarvan aan den rechter overgelaten. De nieuwe wet definieert thans sterken drank als „drank die bij een temperatuur van vier graden van de honderddeelige schaal (Celsius dusvoor vijf tien of meer volumen procenten uit alcohol bestaat, met uitzondering van wijn. Ds. v. d. üj^ide wilde alles met sterken drank betitelen wat reeds één procent alcohol bevat, met uitzondering van bier en wijn en vruchten wijn, die zwak-alcoholische drank /.ouden hee- ten. Maar dan, aldus werd betoogd, r-.ou men reeds voor alle „zoete" drankjes met één per cent alcohol zich reeds naar een gelegenheid met vergunning moeten begeven. J In artikel 3 wordt bepaald, dat een vergun ningsaanvrager, op het moment dat de vergun ning verleend wordt, de beschikking hebben moet over de lokaliteiten waarvoor de vergr.n- ning is aangevraagd. Dit heeft z'n bezwaren omdat er vaak jaren verloopen eer de vergun ning verleend wordt. Anderzijds wordt er door voorkomen, dat allerlei beunhazen vergunnin gen trachten te krijgen. Een amendement van Hellenberg Hubar om de bepaling geschrapt te krijgen, werd met 42 tegen 14 stemmen ver worpen. Ds. v. d. Heide deed nog een poging den alcoholverkoop te verbieden in legerplaatsen of lokaliteiten, welke aan het militaire gezag zijn onderworpen. Waar zelfs zijn partijgenoot Schaper zich tegen dit amendement verzette en 't ook van andere zijde bestrijding ondervond beter één glaasje aan de cantine dan vijf in de bijgelegen kroeg maakt het weinig kans op aanneming. legde dien op een stoel. Zoo is het in orde, zeide hij bij zichzelf. Zoodra de poort des Près-Saint-Gervais aan de Versaillanen is overgeleverd, snel ik bier heen, in een ommezien heb ik mij verkleed en niets gezien, niets gehoord, ik poets de plaat. Hij legde zich vervolgens te bed en was wel dra vast in slaap, zonder zelfs een oogenblik te denken aan de misdaad die hij dien dag gepleegd had den moord op de gijzelaars. Bij het aanbreken van den dag stond hij op en begaf zich naar de maire van het elfde &r- 1 rondissement, waar hij het bevel nam over de twintig man, die met hem den post aan de poort des Près-Saint-Gervais zouden betrek ken. dan u met al dergelijke schelmerijen op te Gedurende den nacht hadden de troepen houden en maakt vooral geen -even als gé voor bij^ de deur van juffrouw Rivat gaat. Aha, de burgeres Rivat. Is zij nog altijd ziek? Op het oogenblik is zij kraamvrouw en heeft zij daarbij meer moed getoond in haar van Versailles veld gewonnen, zij bezetten nu j de place de la Trinité, re rues Saint-Lazare en des Matrys. j De troepen die voor de poort Qrnano bin nengetrokken waren, hadden Mont-martre en de chausseé Clignancurt heroverd. pink, dan gij in uw geheele lichaam hebt. De Van die punten wierp een geduchte artille- j rie haar bommen naar Père- Lacliaise, waar de batterijen der communards antwoordde en haar bommen wierpen op de kaden en de reu de Rivoli, waar de gouvernementstroepen zich 1 hadden opgesteld, na niet zonder moeite de barricaden van den linkeroever der Seine ver wijderd te hebben. arme vrouw ligt nu in hevige koorts. De koorts? O! dat is niets, dat gaat wel over. Servais Ddplat maakte een einde aan het gesprek, door voort te loopen en zijn woning binnen te gaan. Voordat hij zich te bed begaf keek hij zijn slecht voorziene kleerkast na en nam daaruit een jas, broek en vest en een slappe vilten hoed, donker van kleur en in vrij goeden staat j Van die kleeren maakte hy een bundel en (Wordt verrelgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 1