f25,- of f400,-?
No. 3762
Vrijdag 1 Mei 1931
46ste Jaargang
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Eerste Blad.
DEMOCRATIE.
Kameroverzicht
HELDERWIT
VR STIJFSEL
ISpiPfS
BnilenlOverzicht
Binnenland
VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND
POSTREKENING Hg. 52419.
DE MEIMAAND.
„Een bad-toestel thuis,
„Gezondheid in llw huis.
Dit nummer bestaat uit
TWEE BLADEN.
Techn. Bnr. SMEDENBORGH,
Postbus 394, AMSTERDAM.
Giro No. I273I0. 102
(27)
DOOR
DE ZEEUWSCHE
Bureaux van Redactie en Administratie
OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT
Telefoon 15 Telegramadres: Koerier
Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden,
of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling
Advertentién 20 cent per regel, bij contract lager
ZEER KOOPKRACHTIGE
LEZERSKRING
^UITSTEKEND GESCHIKT
VOOR PUBLICITEIT
De zachte adem en de lieflijke geur der lente
strijkt weer over de velden, gaat streelend langs
haag en struiken, over akkers en beemden,
overal wekkend het teere groen.
Bronnen en beken in Gods natuur loeien
weer en stuwen zacht kabbelend hunne wate
ren voort.
Dieper en blauwer welft de hemel zich boven
onze hoofden en stort uit den hoogen hemel
zijn licht neder als stroomen van zilver en goud
De leeuwerik jubelt weer in de hooge lucht
bij 't blijde morgenuur en de nachtegaal doet
de eenzaamheid van den wonderschoonen ster
reraiacht weerklinken van zijn heerlijk lied.
De natuur, de geheele schepping herleeft.
En met haar de mensch, de koning der schep
ping, wien thans het bloed weer sneller dooi
de aderen gaat stroomen.
De golven des levens gaan weer voller brui
sen binnen de breede oevers van het jeugdige
menschenhart en zelfs in de bijna uitgedroog
de bedding van de ziel des grijsaards gaan dc
gestolde wateren vloeien
Ook onze moeder de H. Kerk viert weer het
leven der opstanding tot het bovennatuurlijk,
onsterfelijk leven. Paschen herinnerde ons ?.an
de opstanding van Christus uit de dooden en
op het schoone Pinksterfeest vaart de alles her
nieüwende, herscheppende Geest door haar my
stiek lichaam en al hare leden.
In het licht des geloofs, in de warmte eer
bovennatuurlijke levenslucht staan alle bromen
vol van de heerlijke schoone bloesems der on
sterfelijkheid.
En zoo is de Mei-maand der kerk, hare lente,
wonderschoon gesymboliseerd in de herleving
van Gods natuur.
Die maand kon niet beter worden toege
wijd, dan aan de H. Maagd Maria, de eeuwige
Lente der H. Kerk, de heerlijkste bloem Gods
in den tuin van de schepping.
Zij is ons aller Moeder en werd ons zoodanig
gegeven door den stervenden God-mensch on
der 't Kruis: „Zoon, ziedaar Uwe Moeder".
Welk een heerlijk voorrecht, welk een troos
tende gedachte ligt er opgeslotan in deze woor
den!
Zij, de Moeder van God, ook onze Moeder.
Maar steken we op dezen eersten dag der lie
felijke Mei-maand eens de hand in eigen boe
zem, en vragen we ons eens ernstig af, of op
ons gedrag in het openbare leven wel de stem
pel ligt afgedrukt, dat wij zijn: Kinderen van
Maria.
Wij zijn kinderen van Maria, de allerzuiverste
Moeder, zooals we bidden in de litanie der H.
Maagd. En toch, er gaat een stroom van zede
loosheid over de geheele wereld, die ook in 't
kamp der Katholieken groote verwoestingen
aanricht. Spreekt het geen boekdeelen, dat
thans nog de ernstige waarschuwing moet ge
richt worden aan de vrouwen en meisjes, om
haar te wijzen op de zonden van ergernis en
op den zielenmoord, waaraan zij zich door cn
voegzame kleeding, in of buiten de kerk, tegen
over God schuldig maken?
Nooit voorzeker heeft de nood der tijden
meer gedrongen, onze toevlucht te nemen tot
de H. Maagd.
Zedelijke verwildering, algemeene ontevre
denheid en overdreven genotzucht zijn nog
steeds bloedige wonden in onze samenleving.
De geest der wereld beheerscht het mensch-
dom. Terug tot God, terug tot de innige, de
vote vereering der H. Maagd! De mensch in
zijn zelfzucht, trotschheid en waanwijsheid
moet zich spiegelen aan het eenvoudige fn on
aanzienlijk leven van Maria, dat toch zoo rijk
was aan werken van liefde en innerlijke za
ligheid.
Vooral in de schoone Meimaand moeten we
met Maria dikwijls en gaarne neerknielen voor
het allerheiligste Sacrament. Daar moet het
leven der zinnen zwijgen; het zinnelijk oog,
het zinnelijk oor, het zinnelijk gevoel blijft
daar onbveredigd. Wie zich gewoon heeft ge
maakt enkel in de zinnelijke genoegens vreug
de te vinden, kan nooit naast Maria in het
heilig Sacrament zijn vreugde smaken. Bij ae
BBPtsri
ïuis-en flamerêadtoz&t
j^Veniunu^
JSareaU
o Smeden 6ofy*
/Amsterdam
Wij zeggen niet, dat wij voor f25,
een bad-installatie leveren, die overal
elders f400,kost.
Maar wel zeggen wij, dat U na een
bad in een Neptunus-badtoestel even
schoon en frisch zijt, als na een bad
in een badkamer van f 400,
Volgt het voorbeeld van zooveel
anderen, die verbetering en behoud
van hun gezondheid hebben te danken
aan een regelmatig gebruik van het
Neptunus-badtoestel.
Het toestel kost compleet incl. alle
toebehooren slechts f25,franco Uw
huis, na ontvangst van het bedrag of
onder rembours met verhooging der
rembourskosten.
Stort nog heden het bedrag op onze
postgiro No. 127310, dan hebt U het
toestel binnen enkele dagen in Uw
bezit.
aanbidding van het Allerheiligste Sacrament
zullen de oogen des lichaams zich sluiten, naar
het oog van den geest zal steeds sterker wor
den; het lichamelijke oor zal de ij dele taal
der wereld niet meer hooren, maar de ziel zal
luisteren naar de liefderijke woorden van ha
ren bruidegom. X.
Dit vreemde woord hooren wij dagelijks ge
bruiken. Sommige partijen hebben het zelfs in
haar naam gcplaats. Daar wordt gesproken van
sociale democratie, vrijzinnige democratie en
christelijke democratie.
Het woord beteekent eigenlijk volksregee-
ring of volksheerschappij. Deze beteekenis ligt
dus op staatkundig gebied. Ook op dit gebied
kan men het echter niet opvatten in letterlij
ken zin. 't Is onmogelijk, dat een volk zichzelf
regeert. Hiertoe kiest het zijn vertegenwoordi
gers. Politieke of staatkundige democratie
moet dus worden opgevat in dezen zin, dat het
volk zooveel mogelijk medezeggenschap uit
oefent. Dit kan geschieden door een min of
meer beperkt kiesrecht, beperkt b.v. door een
leeftijdgrens. Het volk kiest dan zijne vertegen
woordigers in de wetgevende lichamen: ge
meenteraden, provinciale staten en Tweede
Kamer. Wetten, die aan het volk worden opge
legd, moeten door deze vertegenwoordigers
zijn goedgekeurd. Dit is democratie op staat
kundig gebied.
Democratie heeft ook eene maatschappelijke
beteekenis. In dezen zin wil zij alle menscnen
zooveel mogelijk brengen tot persoonlijke ver
antwoordelijkheid voor hunne maatschappe
lijke daden, b.v. voor hun arbeid; opheffen,
zou men kunnen zeggen, tot maatschappelijke
waardigheid. Niet tot gelijkheid; want deze is,
bij de groote verschillen van menschelijke ver
mogens, eene onmogelijkheid. Een volk van
slaven en meesters is geen sterk volk. Met be
houd van gezag en gehoorzaamheid, welke de
voorwaarden zijn van maatschappelijke prde»
.moet gestreefd worden naaf een zoo groot mo
gelijke zelfstandigheid. Dit is vooral eene zaak
van opvoeding en ontwikkeling. Zonder ver
antwoordelijkheidsgevoel en kennis, kan men
niet zelfstandig worden. Dit geldt eigenlijk voor
alle democratie, ook voor de politieke. Waar
verantwoordelijkheidsgevoel en kennis ontbre
ken, daar komt van medezeggenschap niets te
recht. De geestelijk sterkeren maken dan mis
bruik van gewetenlosheid en domheid. Zij over
heerschen de zwakken. Men kent er immers
wel voorbeelden van?
Maatschappelijke democratie wil rechtvaar
digheid, het recht b.v. voor ieder, om in de
volksgemeenschap de plaats in te nenien, die
hem, volgens kennis en geschiktheid toekomt.
Op grond van deze democratie streven wij
ernaar, om in alle maatschappelijke organen
het geheele volk te doen vertegenwoordigen,
om b.v. ook in de onderneming en in het be
drijfsleven rechtmatige medezeggenschap te
doen toekennen aan hen, die arbeid verrich
ten.
Nog een derde beteekenis kan men ian het
woord democratie geven als men het gebruikt
in den zin van de encycliek „Graves de com-
muni re". Dan beteekent het eigenlijk werk
zaamheid voor het volk, met name van de
minder met stoffelijke goederen bedeelden.
Dan wordt eenvoudig bedoeld: de toepassing
van naastenliefde en rechtvaardigheid.
In al deze beteekenissen zijn wij, katholie
ken, voorstanders van democratie.
H.
Ingezonden ï&ededeeling.
(Van onzen parlementairen medewerker).
Onze handelspolitiek in de Tweede Kamer.
Na een reces van een vijftal weken is de
Tweede Kamer weer bijeengekomen en het
eerste wat zij aansneed had oen va^te kluif
kunnen worden, ware het niet, dat de Re
geering, blijkbaar om een breed debat te ver
mijden, de uiterste soberheid betrachtte. Hot
ging namelijk om een interpellatie van mr,
Korienhorst over onze handelspolitiek.
De heer Kortenhorst heeft een uitvoerige re
de over onze economische politiek gehouden,
waarbij het teere punt protectionisme of vrij
handel nauwelijks werd aangeraakt, maar voor
al de aandacht werd gevestigd op de voor ons
land noodlottige wijze waarop men in het bui
tenland de zoogenaamde meest-begunstigings-
clausule begint uit te leggen. Men doet dat
namelijk zoo, dat ze een volslagen doode letter
dreigt te worden. Voorts leverde hij een krach
tig pleidooi voor die maatregelen welke door
den nood der tijden worden gevorderd. Even
bracht hij ook nog een onderhandelingstarief
ter sprake, hoewel hij daarvoor geen scherp
pleidooi wenschte te leveren, nu men niet'weet
wat de naaste toekomst op het gebied der in
ternationale handelspolitiek zal brengen.
De regeering bepaalde er zich toe, dat met
voorzichtigheid maatregelen zullen worden ge
nomen tqgen zoogenaamde dumping. Zij be
schouwde de meestbegunstiging als den hoek
steen van onze handelspolitiek en zou er-met
allé kracht voor waken, dat deze hoekstëen
niet ondergraven werd.
Frankrijk vóór de Presidentsverkiezing De
v'ootovereenkomst tusschen Frankrijk cn Italic
toch nog afgesprongen.
Over veertien dagen zullen de Fransche Ka
mer en Senaat in een gezamenlijke zitting bij
eenkomen om aan de republiek voor zeven-jaar
een hieuwen president te schenkenDoumergue
treedt af en wenscht geen herkiezing, hoewel
hij zoozeer tot ieders genoegen de hooge waar
digheid gedragen heeft, dat hij maar ja hoeft
te zeggen om opnieuw voör zéven jaar te wor
den ingehuurd. Men moet dus op zoek naar
een nieuwe persoonlijkheid die voldoende Waar
digheid heeft om de hoogste macht uit te
oefenen en tegelijk bereid is met hét Schijntje
macht, dat die „hoogste macht" beteekent, ge
noegen te nemen. Er zijn altijd liefhebbers ge
noeg, maar niet ieder is gewild. Namen zijn er
genoeg naar voren gekomen, maar hét schijnt
dat de laatste dagen ook de Minister van Bui-
tenlandsche Zaken, Briand, zijn candidatuur
gesteld heeft en als dat waar is, kunnen mede
dingers hun kans als verkeken beschouwen.
Briand zou allicht een goed president zijn,
maar wij vreezen dat hij aan Buitenjandsche
Zaken een plaats open laten zou, die niet ge
makkelijk zou worden bezet. Hij heeft met
groote bekwaamheid groote moeilijkheden we
ten te overwinnen en hij heeft in liet belang
van den vrede gewerkt waarbij hij tegen? een
zeer sterke strooming in eigen land moest -op
roeien. We kunnen moeilijk begrijpen, dat "een
zoo actieve persoonlijkheid naar dé -ust van
het Eiysée zou verlangen, maar als hij r bin
nen trekt moge zijn opvolger aan cten--Quaie
d'Orsay met zijn profetenmantel omhahg.en
worden.
De vlootovereenkomst tusschen Frankrijk1 en
Italië is tenslotte toch nog afgesprongen. Men
is het bij de redigeering niet eens kunnen wor
den op een essentieel punt: de vervanging "der
oude schepen in 1935 en 1936. Frankrijk wilde
daaromtrent de vrije hand, wat nimmer de be
doeling is geweest, zoodat ook Engeland er- zich
tegen verzette. De weg ter beperking van de be
wapening is met wel heel veel moeilijkheden
bezaaid.
PROV. STATENVERKIEZING.
De laatste rectificatie brengt 3 2etéls winst
aan de R. K. Staatspartij.
Van offcieele zijde deelt men aan De MSas-
bode mede, dat bij het opmaken van den uit
slag der verkiezing van leden van de Provin-