f25,- of f400,-? No. 3762 Vrijdag 1 Mei 1931 46ste Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Eerste Blad. DEMOCRATIE. Kameroverzicht HELDERWIT VR STIJFSEL ISpiPfS BnilenlOverzicht Binnenland VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND POSTREKENING Hg. 52419. DE MEIMAAND. „Een bad-toestel thuis, „Gezondheid in llw huis. Dit nummer bestaat uit TWEE BLADEN. Techn. Bnr. SMEDENBORGH, Postbus 394, AMSTERDAM. Giro No. I273I0. 102 (27) DOOR DE ZEEUWSCHE Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden, of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling Advertentién 20 cent per regel, bij contract lager ZEER KOOPKRACHTIGE LEZERSKRING ^UITSTEKEND GESCHIKT VOOR PUBLICITEIT De zachte adem en de lieflijke geur der lente strijkt weer over de velden, gaat streelend langs haag en struiken, over akkers en beemden, overal wekkend het teere groen. Bronnen en beken in Gods natuur loeien weer en stuwen zacht kabbelend hunne wate ren voort. Dieper en blauwer welft de hemel zich boven onze hoofden en stort uit den hoogen hemel zijn licht neder als stroomen van zilver en goud De leeuwerik jubelt weer in de hooge lucht bij 't blijde morgenuur en de nachtegaal doet de eenzaamheid van den wonderschoonen ster reraiacht weerklinken van zijn heerlijk lied. De natuur, de geheele schepping herleeft. En met haar de mensch, de koning der schep ping, wien thans het bloed weer sneller dooi de aderen gaat stroomen. De golven des levens gaan weer voller brui sen binnen de breede oevers van het jeugdige menschenhart en zelfs in de bijna uitgedroog de bedding van de ziel des grijsaards gaan dc gestolde wateren vloeien Ook onze moeder de H. Kerk viert weer het leven der opstanding tot het bovennatuurlijk, onsterfelijk leven. Paschen herinnerde ons ?.an de opstanding van Christus uit de dooden en op het schoone Pinksterfeest vaart de alles her nieüwende, herscheppende Geest door haar my stiek lichaam en al hare leden. In het licht des geloofs, in de warmte eer bovennatuurlijke levenslucht staan alle bromen vol van de heerlijke schoone bloesems der on sterfelijkheid. En zoo is de Mei-maand der kerk, hare lente, wonderschoon gesymboliseerd in de herleving van Gods natuur. Die maand kon niet beter worden toege wijd, dan aan de H. Maagd Maria, de eeuwige Lente der H. Kerk, de heerlijkste bloem Gods in den tuin van de schepping. Zij is ons aller Moeder en werd ons zoodanig gegeven door den stervenden God-mensch on der 't Kruis: „Zoon, ziedaar Uwe Moeder". Welk een heerlijk voorrecht, welk een troos tende gedachte ligt er opgeslotan in deze woor den! Zij, de Moeder van God, ook onze Moeder. Maar steken we op dezen eersten dag der lie felijke Mei-maand eens de hand in eigen boe zem, en vragen we ons eens ernstig af, of op ons gedrag in het openbare leven wel de stem pel ligt afgedrukt, dat wij zijn: Kinderen van Maria. Wij zijn kinderen van Maria, de allerzuiverste Moeder, zooals we bidden in de litanie der H. Maagd. En toch, er gaat een stroom van zede loosheid over de geheele wereld, die ook in 't kamp der Katholieken groote verwoestingen aanricht. Spreekt het geen boekdeelen, dat thans nog de ernstige waarschuwing moet ge richt worden aan de vrouwen en meisjes, om haar te wijzen op de zonden van ergernis en op den zielenmoord, waaraan zij zich door cn voegzame kleeding, in of buiten de kerk, tegen over God schuldig maken? Nooit voorzeker heeft de nood der tijden meer gedrongen, onze toevlucht te nemen tot de H. Maagd. Zedelijke verwildering, algemeene ontevre denheid en overdreven genotzucht zijn nog steeds bloedige wonden in onze samenleving. De geest der wereld beheerscht het mensch- dom. Terug tot God, terug tot de innige, de vote vereering der H. Maagd! De mensch in zijn zelfzucht, trotschheid en waanwijsheid moet zich spiegelen aan het eenvoudige fn on aanzienlijk leven van Maria, dat toch zoo rijk was aan werken van liefde en innerlijke za ligheid. Vooral in de schoone Meimaand moeten we met Maria dikwijls en gaarne neerknielen voor het allerheiligste Sacrament. Daar moet het leven der zinnen zwijgen; het zinnelijk oog, het zinnelijk oor, het zinnelijk gevoel blijft daar onbveredigd. Wie zich gewoon heeft ge maakt enkel in de zinnelijke genoegens vreug de te vinden, kan nooit naast Maria in het heilig Sacrament zijn vreugde smaken. Bij ae BBPtsri ïuis-en flamerêadtoz&t j^Veniunu^ JSareaU o Smeden 6ofy* /Amsterdam Wij zeggen niet, dat wij voor f25, een bad-installatie leveren, die overal elders f400,kost. Maar wel zeggen wij, dat U na een bad in een Neptunus-badtoestel even schoon en frisch zijt, als na een bad in een badkamer van f 400, Volgt het voorbeeld van zooveel anderen, die verbetering en behoud van hun gezondheid hebben te danken aan een regelmatig gebruik van het Neptunus-badtoestel. Het toestel kost compleet incl. alle toebehooren slechts f25,franco Uw huis, na ontvangst van het bedrag of onder rembours met verhooging der rembourskosten. Stort nog heden het bedrag op onze postgiro No. 127310, dan hebt U het toestel binnen enkele dagen in Uw bezit. aanbidding van het Allerheiligste Sacrament zullen de oogen des lichaams zich sluiten, naar het oog van den geest zal steeds sterker wor den; het lichamelijke oor zal de ij dele taal der wereld niet meer hooren, maar de ziel zal luisteren naar de liefderijke woorden van ha ren bruidegom. X. Dit vreemde woord hooren wij dagelijks ge bruiken. Sommige partijen hebben het zelfs in haar naam gcplaats. Daar wordt gesproken van sociale democratie, vrijzinnige democratie en christelijke democratie. Het woord beteekent eigenlijk volksregee- ring of volksheerschappij. Deze beteekenis ligt dus op staatkundig gebied. Ook op dit gebied kan men het echter niet opvatten in letterlij ken zin. 't Is onmogelijk, dat een volk zichzelf regeert. Hiertoe kiest het zijn vertegenwoordi gers. Politieke of staatkundige democratie moet dus worden opgevat in dezen zin, dat het volk zooveel mogelijk medezeggenschap uit oefent. Dit kan geschieden door een min of meer beperkt kiesrecht, beperkt b.v. door een leeftijdgrens. Het volk kiest dan zijne vertegen woordigers in de wetgevende lichamen: ge meenteraden, provinciale staten en Tweede Kamer. Wetten, die aan het volk worden opge legd, moeten door deze vertegenwoordigers zijn goedgekeurd. Dit is democratie op staat kundig gebied. Democratie heeft ook eene maatschappelijke beteekenis. In dezen zin wil zij alle menscnen zooveel mogelijk brengen tot persoonlijke ver antwoordelijkheid voor hunne maatschappe lijke daden, b.v. voor hun arbeid; opheffen, zou men kunnen zeggen, tot maatschappelijke waardigheid. Niet tot gelijkheid; want deze is, bij de groote verschillen van menschelijke ver mogens, eene onmogelijkheid. Een volk van slaven en meesters is geen sterk volk. Met be houd van gezag en gehoorzaamheid, welke de voorwaarden zijn van maatschappelijke prde» .moet gestreefd worden naaf een zoo groot mo gelijke zelfstandigheid. Dit is vooral eene zaak van opvoeding en ontwikkeling. Zonder ver antwoordelijkheidsgevoel en kennis, kan men niet zelfstandig worden. Dit geldt eigenlijk voor alle democratie, ook voor de politieke. Waar verantwoordelijkheidsgevoel en kennis ontbre ken, daar komt van medezeggenschap niets te recht. De geestelijk sterkeren maken dan mis bruik van gewetenlosheid en domheid. Zij over heerschen de zwakken. Men kent er immers wel voorbeelden van? Maatschappelijke democratie wil rechtvaar digheid, het recht b.v. voor ieder, om in de volksgemeenschap de plaats in te nenien, die hem, volgens kennis en geschiktheid toekomt. Op grond van deze democratie streven wij ernaar, om in alle maatschappelijke organen het geheele volk te doen vertegenwoordigen, om b.v. ook in de onderneming en in het be drijfsleven rechtmatige medezeggenschap te doen toekennen aan hen, die arbeid verrich ten. Nog een derde beteekenis kan men ian het woord democratie geven als men het gebruikt in den zin van de encycliek „Graves de com- muni re". Dan beteekent het eigenlijk werk zaamheid voor het volk, met name van de minder met stoffelijke goederen bedeelden. Dan wordt eenvoudig bedoeld: de toepassing van naastenliefde en rechtvaardigheid. In al deze beteekenissen zijn wij, katholie ken, voorstanders van democratie. H. Ingezonden ï&ededeeling. (Van onzen parlementairen medewerker). Onze handelspolitiek in de Tweede Kamer. Na een reces van een vijftal weken is de Tweede Kamer weer bijeengekomen en het eerste wat zij aansneed had oen va^te kluif kunnen worden, ware het niet, dat de Re geering, blijkbaar om een breed debat te ver mijden, de uiterste soberheid betrachtte. Hot ging namelijk om een interpellatie van mr, Korienhorst over onze handelspolitiek. De heer Kortenhorst heeft een uitvoerige re de over onze economische politiek gehouden, waarbij het teere punt protectionisme of vrij handel nauwelijks werd aangeraakt, maar voor al de aandacht werd gevestigd op de voor ons land noodlottige wijze waarop men in het bui tenland de zoogenaamde meest-begunstigings- clausule begint uit te leggen. Men doet dat namelijk zoo, dat ze een volslagen doode letter dreigt te worden. Voorts leverde hij een krach tig pleidooi voor die maatregelen welke door den nood der tijden worden gevorderd. Even bracht hij ook nog een onderhandelingstarief ter sprake, hoewel hij daarvoor geen scherp pleidooi wenschte te leveren, nu men niet'weet wat de naaste toekomst op het gebied der in ternationale handelspolitiek zal brengen. De regeering bepaalde er zich toe, dat met voorzichtigheid maatregelen zullen worden ge nomen tqgen zoogenaamde dumping. Zij be schouwde de meestbegunstiging als den hoek steen van onze handelspolitiek en zou er-met allé kracht voor waken, dat deze hoekstëen niet ondergraven werd. Frankrijk vóór de Presidentsverkiezing De v'ootovereenkomst tusschen Frankrijk cn Italic toch nog afgesprongen. Over veertien dagen zullen de Fransche Ka mer en Senaat in een gezamenlijke zitting bij eenkomen om aan de republiek voor zeven-jaar een hieuwen president te schenkenDoumergue treedt af en wenscht geen herkiezing, hoewel hij zoozeer tot ieders genoegen de hooge waar digheid gedragen heeft, dat hij maar ja hoeft te zeggen om opnieuw voör zéven jaar te wor den ingehuurd. Men moet dus op zoek naar een nieuwe persoonlijkheid die voldoende Waar digheid heeft om de hoogste macht uit te oefenen en tegelijk bereid is met hét Schijntje macht, dat die „hoogste macht" beteekent, ge noegen te nemen. Er zijn altijd liefhebbers ge noeg, maar niet ieder is gewild. Namen zijn er genoeg naar voren gekomen, maar hét schijnt dat de laatste dagen ook de Minister van Bui- tenlandsche Zaken, Briand, zijn candidatuur gesteld heeft en als dat waar is, kunnen mede dingers hun kans als verkeken beschouwen. Briand zou allicht een goed president zijn, maar wij vreezen dat hij aan Buitenjandsche Zaken een plaats open laten zou, die niet ge makkelijk zou worden bezet. Hij heeft met groote bekwaamheid groote moeilijkheden we ten te overwinnen en hij heeft in liet belang van den vrede gewerkt waarbij hij tegen? een zeer sterke strooming in eigen land moest -op roeien. We kunnen moeilijk begrijpen, dat "een zoo actieve persoonlijkheid naar dé -ust van het Eiysée zou verlangen, maar als hij r bin nen trekt moge zijn opvolger aan cten--Quaie d'Orsay met zijn profetenmantel omhahg.en worden. De vlootovereenkomst tusschen Frankrijk1 en Italië is tenslotte toch nog afgesprongen. Men is het bij de redigeering niet eens kunnen wor den op een essentieel punt: de vervanging "der oude schepen in 1935 en 1936. Frankrijk wilde daaromtrent de vrije hand, wat nimmer de be doeling is geweest, zoodat ook Engeland er- zich tegen verzette. De weg ter beperking van de be wapening is met wel heel veel moeilijkheden bezaaid. PROV. STATENVERKIEZING. De laatste rectificatie brengt 3 2etéls winst aan de R. K. Staatspartij. Van offcieele zijde deelt men aan De MSas- bode mede, dat bij het opmaken van den uit slag der verkiezing van leden van de Provin-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 1