Pianos en Orgels. EEN WOONHUIS, Stoomen- "Verven D. DE JAGERJr's IJZERMNOEL, NiÈurg griep rheumalhieK zenuwpijn bij instel bij toewijzing tuinmeubelen, gieters, tuinslang, planten- schopjes, grasmaaimachines enz. Vlechtwerk, draad, puntdraad, enz. ANTOINE MES Middelburg. Stug. Bierens Dordrecht. Oe Bie Zoon A d vort on tlën. Op Dinsdag 24 Maart 1931 en op Dinsdag 31 Maart 1931 Stal on Bouwland Bosto Ververij voor Zeeland. Lat/o prijzen. Franco zending Vraagt nieuwe prijscourant; het is uw 1roordool Maart 1931 OPENING van hot niouwo gobouw in do Langodolft, koeportkaai 23, Gent. Leveranciers van Schrijfnacbioes en Rekenmachines en andere Kantoorbenoo- digdhedea, nieuw en occasie. Een proef bewijst Vraagt ook bij ons prijsopgaaf bij aankoop, inruiling of reparatie. Wij staan U steeds gaarne met prijsopgaaf en condities zonder eenige verplichting ten dienste Bezoekt onze MODERN INGERICHTE TOONZALEN en winkel. Denkt nu aan de Voorjaarsartikelen GROOTE VOORRADEN VLUGGE LEVERING! TELEFOON Nr. 4875. Belast zich eek met het nazien van Machines bij abonnement. Bij apothekers en drogisten per doos van 8 poeders 30 cent. Vertegenwoordiger Rijkswaterstaat ontworpen plan voor het ma ken eener nieuwe kanaalhaven, wegens cle dringende behoefte die bestaat aan uitbreiding der los- en laad- maar ook vooral van opslag plaatsen. Met de uitvoering van het eerste ge deelte van dat plan, zou de haven van Ter Neuzen voor een afzienbaren tijd geholpen zijn. Thans moeten voortdurend verzoeken om plaats voor lossen en opslaan van koopwaren worden afgewezen. Dit is, vooral in een periode van werkloosheid te betreuren, maar boven dien nadeelig voor het verkeer op den haven. De klant kan niet wachten; hij zoekt elders relaties, met de kans dat hij, daar goed bed'end wordende of er installaties gesticht hebbende ook blijft. Na den gemeenteraad van Ter Neu zen hebben ook de Provinciale Staten Van Zee land de van wege den Minister van Rijkswater staat in de kosten van uitvoering gevorderde bijdrage gevoteerd. Het werk zelf was op de Staat-sbegrooting geplaatst, doch nog slechts met een memoriepost. Dankbaar kan ik er aan herinneren, dat verschillende leden der Twee de Kamer bij de behandeling der Waterstaats- begrooting een lans hebben gebroken voor de spoedige uitvoering van dit havenplan, nl. de heeren Lockef eer, Krijger, Drop en Prof van der Bilt. Moge het den Minister, dien de steun d:e van verschillende zijden aan het ontwerp van zijn Departement werd verleend wel aan genaam zal zijn, spoedig kunnen gelukken dit tot uitvoering te brengen.. Het zou voor de moei lljke tijden die we ook in Zeeuwsen-Vlaande ren beleven, zeer goed te stade komen een dergelijk werk uit te voeren, doch liet zou ook een bron van voortdurende inkomsten vermen, door de uitbreiding van werkgelegenhe'd die er het gevolg van kan worden. Voor de haven van Ter Neuzen bleef eveneens onopgelost de kwestie der speciale spoorweg tarieven, een zaak, waarbij we geheel afhanke lijk zijn van met de Belgische regeering te voe ren onderhandelingen. We zullen daaromtrent moeten afwachten, of onze Regeering die te eeniger tijd als tegenprestatie voor een aan België te verleenen welwillendheid zal kunnen bedingen. Een ruil-object ligt bijna voor de hand. De Gentsche haven heeft voor hare ont- plooing medewerking noodig der Nederlandsche Regeering. Wij daarentegen voor een herstel van den vroegeren toestand de medewerking der Belgische regeering. Die kwestie schijnt heel eenvoudig. Zij zou het wellicht cok zijn, indien het alleen Gent en Ter Neuzen betrof. De polemieken die in de Belgische bladen over die kwestije worden gevoerd toonen echter aan, dat de haven van Gent in eigen land ernstigen tegenstand ondervindt bij hare pogingen cm van de Regeering te Brussel te verkrijgen dat de medewerking van Nederland zal worden in geroepen voor het bouwen der in het belang der Gentsche haven zoozeer noodige tweede groote sluis en de verruiming van het kanaal. De vaart op Gent is dermate toegenomen, dat deze, wan neer de noodzakelijke voorziening uitblijft, ten slotte zal vastloopen. Het is niet denkbeeldig, dat de tegenstand die vooral van de Sinjoren stad aan de Schelde uitgaat, nie talleea uit politieke overwegingen wordt geleld, doch dat men daar ook met leede oogen den sterken bloei van de Gentsche haven waarneemt en dit op deze wijze ook tracht te remmen. Overigens zal, indien het te eeniger tijd tot onderhandelen komt over ciit onderwerp, zaak zijn gced tr.e te zien Als goede kooplieden trachten de Belgen uit alles te halen wat er uit te halen valt en men moet daartegenover cus evengoed koopman trachten te zijn. Er zijn teekenen die er op wijzen, dat Gent sche belanghebbenden, toen zij bij hun legee- ring geen troost vonden, hebben getracht Ne- derlandsclie belangstellenden voor hun belan gen te interesseeren. Daarbij werd het belang dat Nederland zou hebben bij een nieuwe groo te sluis, wel wat sterk belicht, en is dat ook onder het oog gebracht. In een publicatie van den heer Jan Borluut, verschenen te Antwerpen werd hetzelfde naar voren gebracht, om te be toogen, dat Nederland, met het oog op de zeer groote beleangen die het Nederlandsche ge deelte er bij had, een aanzienlijk bedrag in de kosten zou behooren bij te dragen. Het valt niet te ontkennen, dat van die werken dcor Nederland ook mede zou kunnen geprofiteerd worden, maar een behoefte zijn die werken voor ons niet. In den laatsten tijd heeft men er blijkens enkele dagbladartikelen weer iets anders op gevonden. Men zou er toe kunnen overkomen, om als ruilmiddel aan Ter Neuzen weer terug te geven de speciale spoorwegtarieven, maar... dan zou de Nederlandsche Regeering zich moe ten verplachten om voor Ter Neuzen haven en kade-gelden in te voeren, anders wordt Ter Neuzen bevoorrecht boven de Belgische ha vens, en noemt men dat dumping (van haven- kosten). Ik wil opmerken, dat dezerzijds ge vraagd wordt, herstel van den voor-oorlogschen toestand, toen evenmin haven- of kadegelden bestonden, en Ter Neuzen evenmin Gent cf Antwerpen overtroefde. Trouwens, dat ligt cok niet in de bedoeling. Men is met een beschei den verkeer tevreden. Maar wat nu die bewering over dumping betreft, is het wel vreemd, die van Belgische zijde te hooren, aangezien men daar juist verschillende dumpingsmaatregelen neemt, om de Belgische havens kunstmatig te bevoordeelen. In cle eerste plaats zij gewezen op het loodsgeld, dat vastgesteld is op het be ginsel van gelijkheid met dat voor de Neder landsche havens aan de Schelde, welk begin sel men thans ontduikt, door de goud-clausule op zij te zetten en 't loodsgeld voordeBelgi- scche havens te bereiken in papier-francs of cn geveer een zevende van het tarief dat liet zou behooren te zijn. Dan wijs ik nog voorts op het gratis sleepen naar en van Dordrecht, de toe slag op de scheepsvracht. In het licht van zulke feiten bestaat toch zeker geen aanleiding om te spreken van dumping, indien de haven van Ter Neuzen evenals alle rijkshavens in ons land vrij is van havengeld, Er blijkt echter wel uit, dat men nog niet tot elkaar gekomen is en uitkijken de boodschap blijft. Een andere zaak die onze belangstelling had, nl, die van kanaliseering van Zeeuwsch-Vlaan deren is nog geen stap verder gekomen en de hu dige toestand zal daarvoor wel met gunstig zijn, evenmin als dit het geval zal zijn voor hei/ tot stand komen van de nog' nader ent- worpen plannen voor uitbreiding der tram lijnen in ons gewest. De suoombootdienst op de Wester-Schelde onderging verschillende verbeteringen, terwijl nog eenige van groote be teekenis in uitvoering zijn. Voor wat betreft het materieele zij aange stipt het bestellèn eener tweede groote veer boot voor den dienst Vlissingen-Breskens, het besluie, der Staten om ook een dergelijk schip, zij het van kleiner afmeting, te bouwen voor Wuisoorden-Hansweert, de verbeteringen aan het ste ger oe Walsoorden door een vierde ge tij brug en het aanbrengen van losse kleppen, en ten siotte het maken eener nieuwe aanleg plaats met ponton en brug te Iloedekenskerke, welk werk werd aangevangen. Verkregen werd een aanmerkelijke verbetering vaa het vracht goederentarief, dat nu onlangs nog is gevolgd door een aanzienlijke verlaging .van het tarief vooi' het overzetten van auto's, en invoering van eendaagsche retourbiljetten met 33 pCt. korting op de gewone vracht. Al is hiermede nog niet aan alle wenschen voldaan, zoo blijkt toch, dat we steeds gaan in de goede richting. Ik wil hierbij nog aanstippen de groote ver betering die is tot stand gekomen in de ver zending naar en de bestelling der post in Weste lijk Zeeuwsch-Vlaanderen in den .morgen. Dit constateerende, moet ik mijn spijt uit drukken, dat het mee het verbeteren van de wegen te land niet in hetzelfde tempo is ge gaan. De oorzaken daarvan, de omstandigheid dat men daarvoor de medewerking van zoo veel corporaties, besturen en personen noodig heeft, is nog onlangs breedvoerig in de Kamer besproken. Ik wil de hoop uitspreken dat de toekomst hierin verbetering zal brengen en dat het verzoek dat de Kamer deswege tot de Staten van Zeeland heeft gericht - als andere middelen falen daartoe den stoot moge ge ven. Bij de voortvarendheid die het gemeentebe stuur van Ter Neuzen aan den dag '.egt voor de verbetering van straten, ook voor het aanleg gen van goede doorgaande wegen, is het te verwachten dat dit niet zal rusten ,tot ook het verkeersobstakel over den Oostelijken ka- naalarm is vervangen door een brug voldoende aan het tegenwoordig verkeer. Al mocht ik daaromtrent in den iaatsten tijd ïv'ets ver nemen, zoo druk ik toch de verwachting uit, dat dit plan niet is opgeborgen. Komende tot de resultaten van het haven bedrijf zij medegedeeld, dat de bedrijvigheid over het algemeen iets minder was dan het jaar te voren. Die bedrijvigheid hangt ook af van de soort der lading, de eene vergt veel, de andere weinig werkkrachten. Er kwamen binnen 196 zeeschepen, met een inhoud Van 151.162 reg. tonnen en 2858 'bin nenvaartuigen met een inhoud van 580.652 reg. tonnen hier lading aanbrachten, terwijl 2588 binnenvaartuigen metende 655 064 reg. tonnen van Ter Neuzen met lading vertrokken Blijkens de gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek was het totaal van het ha ven-verkeer (fh- en uitvoer) te Ter Neuzen (w.o Sluiskil) ter zee 521.086, langs de rivieren 733.299, samen 1.254.385 tonnen, welke cijfers over het jaar 1929 waren resp. 722.816, 555.974, samen 1.278.790 ton. Van over zee werd minder aangevoerd hout, steenkolen en ijzer, terwijl ook minder waren de uitvoer 7an steensoorten en gemengde ladingen. -v. Hoewel de vaart voor de groote zeevaart g durende ongeveer 2 weken geheel gestremd was, Hetgeen op het verkeer wel van invloed was, gingen de cijfers van het havenverkeer voor Gent weer omhoog. Er kwamen binnen 3040 zeeschepen, met een inhoud van 2.660.184 reg. tonnen, tegen 2935, met 2.424.446 reg. ton nen in het jaar te voren. Voor Sas van Gent kwamen binnen 46 zee schepen, met een inhoud van 42.330 ton. Was het aantal schepen het dubbele van het jaar te voren, de tonneninhoud was ongeveer ge lijk. Om te lossen kwam te Ter Neuzen 2858 bin nenvaartuigen met een inhoud van 580.652 reg. tonnen (het jaar te voren 2343 met 476.727 ton) terwijl met lading vertrokken 2588 bin nenschepen metende 655.064 ton (het jaar te voren 2672 met 505.173 ton). De vermeerdering ontstond door meerdere schepen met stukgoe deren, gemengde lading, steenkolen, hout, ge bakken steen, grind en zand, terwijl minder werdeft aangevoerd meststoffen en aardappe len. Uitgevoerd werden meer stukgoederen, ge mengde ladingen, gebakken steen en ijzer, rnin der steenkolen, natuursteen, meststoffen en beetwortelen. Indien we als beeld van de bedrijvigheid in de haven ook als basis mogen aannemen de ge- reg'streerde werkloosheid, zij meegedeeld dat n 1929 werden aangeteekend 20.216 en de steunuitkeering beliep f 3264,34; over het jaai 1930 werd dit 21,097 dagen en aan uitkeeringen een bedrag van f 1493,60. Met betrekking tot de haven van Ter Neu zen valt nog het belangrijke feit te releveeren, dat,-als gevolg van de overname van de lijn dei- spoorwegmaatschappij Gen-Ter Neuzen op het Belgisch gedeelte door dien Staat, het deel dier lijn op Nederlandsch gebied is overgenomen door de spoorwegmaatschappij Mechelen-Ter Neuzen, een oplossing, die ook dezerzijds steeds is voorgestaan. De handel te Tevneuzen onder vindt daarvan het gemak, daar het gebruik van het spoorwegemplacement door twee maat schappijen voortdurend aanleiding gaf tot wrij ving en moeilijkheden, waarvan niet zelden de handel de dupe werd. Vooral deed zich dat me nigvuldig voor bij aanvragen om wagons. Dat thans alles in één hand zit en naar twee rich tingen kan verzonden worden, schept een groot gerief. De spoorwegmaatschappij is ook aan gevangen met de noodige werken tot uitbrei ding van het emplacement, en heeft ook de spoorlijn langs den kanaaldijk weer aangeslo ten aan het emplacement Ter Neuzen, soodat die van hieruit bediend kan worden. (Wordt vervolgd) (20) Notaris A. A. M. OORTHALS te IJzenAiJke zal ten verzoeke van zijn principaal krachtens art. 1223 B. W. in het openbaar verkoopen telkens des nam. 5 uur in het café van den heer Edumond Heemschut te Overslag gelegen onder de gemeente Overslag, kadastraal aldaarbekend in sectie A nummers 359 en 360 samen groot 82,50 aren, eigendom van den heer C. H. LAMMENS. Aanvaarding bij de betaling der kooppenningen op 9 Mei 1931 Nadere inlichtingen te bekomen ten kantore van genoemden Notaris. 33 REPARATIE- INRICHTING. (36) Hanssens, St. Niklaas Lockefeer, St. Jansteen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 8