Pianos en Orgels.
EEN WOONHUIS,
Stoomen- "Verven
D. DE JAGERJr's IJZERMNOEL, NiÈurg
griep
rheumalhieK
zenuwpijn
bij instel
bij toewijzing
tuinmeubelen, gieters, tuinslang, planten-
schopjes, grasmaaimachines enz.
Vlechtwerk, draad, puntdraad, enz.
ANTOINE MES
Middelburg.
Stug. Bierens Dordrecht.
Oe Bie Zoon
A d vort on tlën.
Op Dinsdag 24 Maart 1931
en op Dinsdag 31 Maart 1931
Stal on Bouwland
Bosto Ververij voor Zeeland. Lat/o
prijzen. Franco zending
Vraagt nieuwe prijscourant; het is uw 1roordool
Maart 1931 OPENING van hot
niouwo gobouw in do Langodolft,
koeportkaai 23, Gent.
Leveranciers van Schrijfnacbioes en
Rekenmachines en andere Kantoorbenoo-
digdhedea, nieuw en occasie.
Een proef bewijst
Vraagt ook bij ons prijsopgaaf
bij aankoop, inruiling of reparatie.
Wij staan U steeds gaarne met
prijsopgaaf en condities zonder
eenige verplichting ten dienste
Bezoekt onze
MODERN INGERICHTE TOONZALEN
en winkel.
Denkt nu aan de Voorjaarsartikelen
GROOTE VOORRADEN
VLUGGE LEVERING!
TELEFOON Nr. 4875.
Belast zich eek met het nazien van Machines bij abonnement.
Bij apothekers en
drogisten
per doos van
8 poeders 30 cent.
Vertegenwoordiger
Rijkswaterstaat ontworpen plan voor het ma
ken eener nieuwe kanaalhaven, wegens cle
dringende behoefte die bestaat aan uitbreiding
der los- en laad- maar ook vooral van opslag
plaatsen. Met de uitvoering van het eerste ge
deelte van dat plan, zou de haven van Ter
Neuzen voor een afzienbaren tijd geholpen
zijn. Thans moeten voortdurend verzoeken om
plaats voor lossen en opslaan van koopwaren
worden afgewezen. Dit is, vooral in een periode
van werkloosheid te betreuren, maar boven
dien nadeelig voor het verkeer op den haven.
De klant kan niet wachten; hij zoekt elders
relaties, met de kans dat hij, daar goed bed'end
wordende of er installaties gesticht hebbende
ook blijft. Na den gemeenteraad van Ter Neu
zen hebben ook de Provinciale Staten Van Zee
land de van wege den Minister van Rijkswater
staat in de kosten van uitvoering gevorderde
bijdrage gevoteerd. Het werk zelf was op de
Staat-sbegrooting geplaatst, doch nog slechts
met een memoriepost. Dankbaar kan ik er aan
herinneren, dat verschillende leden der Twee
de Kamer bij de behandeling der Waterstaats-
begrooting een lans hebben gebroken voor de
spoedige uitvoering van dit havenplan, nl. de
heeren Lockef eer, Krijger, Drop en Prof van
der Bilt. Moge het den Minister, dien de steun
d:e van verschillende zijden aan het ontwerp
van zijn Departement werd verleend wel aan
genaam zal zijn, spoedig kunnen gelukken dit
tot uitvoering te brengen.. Het zou voor de moei
lljke tijden die we ook in Zeeuwsen-Vlaande
ren beleven, zeer goed te stade komen een
dergelijk werk uit te voeren, doch liet zou ook
een bron van voortdurende inkomsten vermen,
door de uitbreiding van werkgelegenhe'd die er
het gevolg van kan worden.
Voor de haven van Ter Neuzen bleef eveneens
onopgelost de kwestie der speciale spoorweg
tarieven, een zaak, waarbij we geheel afhanke
lijk zijn van met de Belgische regeering te voe
ren onderhandelingen. We zullen daaromtrent
moeten afwachten, of onze Regeering die te
eeniger tijd als tegenprestatie voor een aan
België te verleenen welwillendheid zal kunnen
bedingen. Een ruil-object ligt bijna voor de
hand. De Gentsche haven heeft voor hare ont-
plooing medewerking noodig der Nederlandsche
Regeering. Wij daarentegen voor een herstel
van den vroegeren toestand de medewerking
der Belgische regeering. Die kwestie schijnt
heel eenvoudig. Zij zou het wellicht cok zijn,
indien het alleen Gent en Ter Neuzen betrof.
De polemieken die in de Belgische bladen over
die kwestije worden gevoerd toonen echter aan,
dat de haven van Gent in eigen land ernstigen
tegenstand ondervindt bij hare pogingen cm
van de Regeering te Brussel te verkrijgen dat
de medewerking van Nederland zal worden in
geroepen voor het bouwen der in het belang der
Gentsche haven zoozeer noodige tweede groote
sluis en de verruiming van het kanaal. De vaart
op Gent is dermate toegenomen, dat deze, wan
neer de noodzakelijke voorziening uitblijft, ten
slotte zal vastloopen. Het is niet denkbeeldig,
dat de tegenstand die vooral van de Sinjoren
stad aan de Schelde uitgaat, nie talleea uit
politieke overwegingen wordt geleld, doch dat
men daar ook met leede oogen den sterken
bloei van de Gentsche haven waarneemt en
dit op deze wijze ook tracht te remmen.
Overigens zal, indien het te eeniger tijd tot
onderhandelen komt over ciit onderwerp, zaak
zijn gced tr.e te zien Als goede kooplieden
trachten de Belgen uit alles te halen wat er
uit te halen valt en men moet daartegenover
cus evengoed koopman trachten te zijn.
Er zijn teekenen die er op wijzen, dat Gent
sche belanghebbenden, toen zij bij hun legee-
ring geen troost vonden, hebben getracht Ne-
derlandsclie belangstellenden voor hun belan
gen te interesseeren. Daarbij werd het belang
dat Nederland zou hebben bij een nieuwe groo
te sluis, wel wat sterk belicht, en is dat ook
onder het oog gebracht. In een publicatie van
den heer Jan Borluut, verschenen te Antwerpen
werd hetzelfde naar voren gebracht, om te be
toogen, dat Nederland, met het oog op de zeer
groote beleangen die het Nederlandsche ge
deelte er bij had, een aanzienlijk bedrag in de
kosten zou behooren bij te dragen. Het valt
niet te ontkennen, dat van die werken dcor
Nederland ook mede zou kunnen geprofiteerd
worden, maar een behoefte zijn die werken
voor ons niet.
In den laatsten tijd heeft men er blijkens
enkele dagbladartikelen weer iets anders op
gevonden. Men zou er toe kunnen overkomen,
om als ruilmiddel aan Ter Neuzen weer terug
te geven de speciale spoorwegtarieven, maar...
dan zou de Nederlandsche Regeering zich moe
ten verplachten om voor Ter Neuzen haven
en kade-gelden in te voeren, anders wordt
Ter Neuzen bevoorrecht boven de Belgische ha
vens, en noemt men dat dumping (van haven-
kosten). Ik wil opmerken, dat dezerzijds ge
vraagd wordt, herstel van den voor-oorlogschen
toestand, toen evenmin haven- of kadegelden
bestonden, en Ter Neuzen evenmin Gent cf
Antwerpen overtroefde. Trouwens, dat ligt cok
niet in de bedoeling. Men is met een beschei
den verkeer tevreden. Maar wat nu die bewering
over dumping betreft, is het wel vreemd, die
van Belgische zijde te hooren, aangezien men
daar juist verschillende dumpingsmaatregelen
neemt, om de Belgische havens kunstmatig te
bevoordeelen. In cle eerste plaats zij gewezen
op het loodsgeld, dat vastgesteld is op het be
ginsel van gelijkheid met dat voor de Neder
landsche havens aan de Schelde, welk begin
sel men thans ontduikt, door de goud-clausule
op zij te zetten en 't loodsgeld voordeBelgi-
scche havens te bereiken in papier-francs of cn
geveer een zevende van het tarief dat liet zou
behooren te zijn. Dan wijs ik nog voorts op het
gratis sleepen naar en van Dordrecht, de toe
slag op de scheepsvracht. In het licht van zulke
feiten bestaat toch zeker geen aanleiding om
te spreken van dumping, indien de haven van
Ter Neuzen evenals alle rijkshavens in ons land
vrij is van havengeld, Er blijkt echter wel uit,
dat men nog niet tot elkaar gekomen is en
uitkijken de boodschap blijft.
Een andere zaak die onze belangstelling had,
nl, die van kanaliseering van Zeeuwsch-Vlaan
deren is nog geen stap verder gekomen en de
hu dige toestand zal daarvoor wel met gunstig
zijn, evenmin als dit het geval zal zijn voor
hei/ tot stand komen van de nog' nader ent-
worpen plannen voor uitbreiding der tram
lijnen in ons gewest.
De suoombootdienst op de Wester-Schelde
onderging verschillende verbeteringen, terwijl
nog eenige van groote be teekenis in uitvoering
zijn. Voor wat betreft het materieele zij aange
stipt het bestellèn eener tweede groote veer
boot voor den dienst Vlissingen-Breskens, het
besluie, der Staten om ook een dergelijk schip,
zij het van kleiner afmeting, te bouwen voor
Wuisoorden-Hansweert, de verbeteringen aan
het ste ger oe Walsoorden door een vierde ge
tij brug en het aanbrengen van losse kleppen,
en ten siotte het maken eener nieuwe aanleg
plaats met ponton en brug te Iloedekenskerke,
welk werk werd aangevangen. Verkregen werd
een aanmerkelijke verbetering vaa het vracht
goederentarief, dat nu onlangs nog is gevolgd
door een aanzienlijke verlaging .van het tarief
vooi' het overzetten van auto's, en invoering
van eendaagsche retourbiljetten met 33 pCt.
korting op de gewone vracht. Al is hiermede
nog niet aan alle wenschen voldaan, zoo blijkt
toch, dat we steeds gaan in de goede richting.
Ik wil hierbij nog aanstippen de groote ver
betering die is tot stand gekomen in de ver
zending naar en de bestelling der post in Weste
lijk Zeeuwsch-Vlaanderen in den .morgen.
Dit constateerende, moet ik mijn spijt uit
drukken, dat het mee het verbeteren van de
wegen te land niet in hetzelfde tempo is ge
gaan. De oorzaken daarvan, de omstandigheid
dat men daarvoor de medewerking van zoo
veel corporaties, besturen en personen noodig
heeft, is nog onlangs breedvoerig in de Kamer
besproken. Ik wil de hoop uitspreken dat de
toekomst hierin verbetering zal brengen en dat
het verzoek dat de Kamer deswege tot de
Staten van Zeeland heeft gericht - als andere
middelen falen daartoe den stoot moge ge
ven.
Bij de voortvarendheid die het gemeentebe
stuur van Ter Neuzen aan den dag '.egt voor de
verbetering van straten, ook voor het aanleg
gen van goede doorgaande wegen, is het te
verwachten dat dit niet zal rusten ,tot ook
het verkeersobstakel over den Oostelijken ka-
naalarm is vervangen door een brug voldoende
aan het tegenwoordig verkeer. Al mocht ik
daaromtrent in den iaatsten tijd ïv'ets ver
nemen, zoo druk ik toch de verwachting uit,
dat dit plan niet is opgeborgen.
Komende tot de resultaten van het haven
bedrijf zij medegedeeld, dat de bedrijvigheid
over het algemeen iets minder was dan het
jaar te voren. Die bedrijvigheid hangt ook af
van de soort der lading, de eene vergt veel, de
andere weinig werkkrachten.
Er kwamen binnen 196 zeeschepen, met een
inhoud Van 151.162 reg. tonnen en 2858 'bin
nenvaartuigen met een inhoud van 580.652
reg. tonnen hier lading aanbrachten, terwijl
2588 binnenvaartuigen metende 655 064 reg.
tonnen van Ter Neuzen met lading vertrokken
Blijkens de gegevens van het Centraal Bureau
voor de Statistiek was het totaal van het ha
ven-verkeer (fh- en uitvoer) te Ter Neuzen
(w.o Sluiskil) ter zee 521.086, langs de rivieren
733.299, samen 1.254.385 tonnen, welke cijfers
over het jaar 1929 waren resp. 722.816, 555.974,
samen 1.278.790 ton. Van over zee werd minder
aangevoerd hout, steenkolen en ijzer, terwijl
ook minder waren de uitvoer 7an steensoorten
en gemengde ladingen. -v.
Hoewel de vaart voor de groote zeevaart g
durende ongeveer 2 weken geheel gestremd
was, Hetgeen op het verkeer wel van invloed
was, gingen de cijfers van het havenverkeer
voor Gent weer omhoog. Er kwamen binnen
3040 zeeschepen, met een inhoud van 2.660.184
reg. tonnen, tegen 2935, met 2.424.446 reg. ton
nen in het jaar te voren.
Voor Sas van Gent kwamen binnen 46 zee
schepen, met een inhoud van 42.330 ton. Was
het aantal schepen het dubbele van het jaar
te voren, de tonneninhoud was ongeveer ge
lijk.
Om te lossen kwam te Ter Neuzen 2858 bin
nenvaartuigen met een inhoud van 580.652 reg.
tonnen (het jaar te voren 2343 met 476.727
ton) terwijl met lading vertrokken 2588 bin
nenschepen metende 655.064 ton (het jaar te
voren 2672 met 505.173 ton). De vermeerdering
ontstond door meerdere schepen met stukgoe
deren, gemengde lading, steenkolen, hout, ge
bakken steen, grind en zand, terwijl minder
werdeft aangevoerd meststoffen en aardappe
len. Uitgevoerd werden meer stukgoederen, ge
mengde ladingen, gebakken steen en ijzer, rnin
der steenkolen, natuursteen, meststoffen en
beetwortelen.
Indien we als beeld van de bedrijvigheid in
de haven ook als basis mogen aannemen de ge-
reg'streerde werkloosheid, zij meegedeeld dat
n 1929 werden aangeteekend 20.216 en de
steunuitkeering beliep f 3264,34; over het jaai
1930 werd dit 21,097 dagen en aan uitkeeringen
een bedrag van f 1493,60.
Met betrekking tot de haven van Ter Neu
zen valt nog het belangrijke feit te releveeren,
dat,-als gevolg van de overname van de lijn dei-
spoorwegmaatschappij Gen-Ter Neuzen op het
Belgisch gedeelte door dien Staat, het deel dier
lijn op Nederlandsch gebied is overgenomen
door de spoorwegmaatschappij Mechelen-Ter
Neuzen, een oplossing, die ook dezerzijds steeds
is voorgestaan. De handel te Tevneuzen onder
vindt daarvan het gemak, daar het gebruik van
het spoorwegemplacement door twee maat
schappijen voortdurend aanleiding gaf tot wrij
ving en moeilijkheden, waarvan niet zelden de
handel de dupe werd. Vooral deed zich dat me
nigvuldig voor bij aanvragen om wagons. Dat
thans alles in één hand zit en naar twee rich
tingen kan verzonden worden, schept een groot
gerief. De spoorwegmaatschappij is ook aan
gevangen met de noodige werken tot uitbrei
ding van het emplacement, en heeft ook de
spoorlijn langs den kanaaldijk weer aangeslo
ten aan het emplacement Ter Neuzen, soodat
die van hieruit bediend kan worden.
(Wordt vervolgd)
(20)
Notaris A. A. M. OORTHALS te
IJzenAiJke zal ten verzoeke van zijn
principaal krachtens art. 1223 B. W.
in het openbaar verkoopen
telkens des nam. 5 uur in het café
van den heer Edumond Heemschut
te Overslag
gelegen onder de gemeente
Overslag, kadastraal aldaarbekend
in sectie A nummers 359 en 360
samen groot 82,50 aren, eigendom
van den heer C. H. LAMMENS.
Aanvaarding bij de betaling der
kooppenningen op 9 Mei 1931
Nadere inlichtingen te bekomen ten
kantore van genoemden Notaris. 33
REPARATIE- INRICHTING. (36)
Hanssens,
St. Niklaas
Lockefeer,
St. Jansteen