Wetenswaardig flllarlei,
ItecFeiTen WenN
Boeken Sijdschr.
Niet iedereen weet...
Vrije opmerkingen
meisjes op te sporen, oncler wie het geld ver
deeld moe worden.
Vrschillende dingen wijzen er op, dat de erf
laatster ongeveer 18 jaar oud was en met haar
fanrlie een oneenigheid had, daar zij geen toe
stemming kon krijgen voor een huwelijk. Men
vermoedt dat het meisjl in de Spree gesprongen
is.
Een van de brieven uit het Kistje is onder
teekend met den naam „Hildegard" Als adres
van den persoon, die het geld :n deposito heeft
is e naam opgegeven van den advocaat en no
taris dr. Kaiser Neumarkt 15, Dresden.
Iedere Amerikaan zijn eigen dagblad.
Uit een onlangs verschenen overzicht in de
„Boston Advertiser" blijkt, hoe geweldig de
pers in de Ver. Staten verbreid is. Er worden
ni. in de gezamenlijke staten der Unie dage
lijks 66.305 151 kranten gedrukt. Daar volgens
de laatste volkstelling de Ver. Staten ongeveei
120 miüicen inwoners tellen, zoo is er n door
snee voor iedere twee Amerikanen een krant.
Periodiek verschijnende drukwerken, zooals
tijdschriften en vakbladen, heeft de „Adver
tiser, niet meegerekend, alleen de dagbladen
Elf gevangenen verbrand.
Elf gevangenen zijn levend verbrand bij een
brand, die een gevangenis in net graafschap
Duplin verwoestte.
Naar men meent, zijn alle slachtoffers ne
gers, die opgesloten waren in een cel aan den
achterkant van het gebouw.
De gevangenbewaarders brachten veertig an
dere gevangen in veiligheid.
De oorzaak van den brand is onbekend.
Een misleidende enquête
In het zooeven verschenen Maart-nummer
van het tijdschrift „Het Verkeer", officieel or
gaan van den Bond van Vrijwillige Verkeers-
inspectiën, v.nden wij onder bovenstaand hoofd
onderstaande regelen opgenomen naar aanlei
ding van de door de A.N.W.B. en K.NA..C. inge
stelde enquête, omtrent het slipgevaar op onze
wegen
„Men kan in zijn ijver ook te ver gaan en
dan verkeert vaak de goede bedoeling, die voor
gezeten heeft, n haar tegendeel. Het wil ons
voorkomen, dat zulks het geval is met de dooi
de Wegenconiniissie ANWB KNAC ingestel
de enquête betreffende het slipgevaar Dezer
dagen zijn omtrent de resultaten dezer enquête
eenige mededeelingen gepubliceerd en verschil
lende persorganen hebben deze mededeel'n gen
van opschriften voorzien; dit 'och zal een ge
heel verkeerden indruk moeten maken cp hei
publiek, dat dikwijls aléén die opschriftj
leest en de rest verder wel gelooft in één
pennestreek wordt een onverdiende klad gewof
pen op de asphalt wegen.
Wij stellen ons in den strijd om de vraag welk
soort wegdek de voorkeur verdient, geen partij
Maar wij willen er alleen op wijzen, dat het
doen van een uitspraak hierover nieWgeba
seerd mag wezen op een enquête van de Wegen
commissie ANWBKNAC. Het wegdek-vraag
stuk is een techn'sch-wetenschappelijk pro
bleem, waaromtrent een enquête onder keken
van nul en geener waarde is. Ieder, die wel
eens een serieuze enquête heeft ingesteld, weet
bij ondervinding hoe voorzichtig rnen wezen
moet met het trekken van conclusies uit de ant
woorden. De door de ANWB en KNAC gedane
mededeelingen toonen maar al re zeer aan, hoe
buitengewoon voorzichtig men moeo wezen spe
ciaal met de door hen ingestelde enquête. In
de eerste plaats wordt niet vermeld hoeveel
antwoorden op de uitgezonden vragen zijn b'.n
nengekomen; de commissie erken.: zelf, dat de
enquête nog slechts over een kort tijdbestek
loopt, wat de waarde der gepubliceerde resul
taten aanmerkelijk vermindert. En dan de be
oordeeling der gevallen zelf! Is dat nu rnaar
zoo in handen, leggen van leeken, die dikwijls
n-'.et eens ervan op de hoogte zijn met wat
voor wegdek zij te maken hebben noch ,ich op
het oogenblik van „slippen" voldoende reken
schap plegen te geven van hetgeen precies ge
schiedt. Men herinnert zich ,dat prof. Simon
van der Aa destijds eens een proef genomen
heeft met tijdens een college oen plotselinge
vechtpartij onder studenten te ensceneeren
en de aanwezige studenten, die niet in het com
plot opgenomen waren geweest, over het gebeur
de een verslag te laten samenstellen. Ieder
van de „ooggetuigen" gaf een voorstelling van
zaken. Hoe nauwkeurig dient b ijeen .slip-geve 1
niet gecontroleerd te worden, alvorens met eeni
ge zekerheid vast te stellen is of het slippen
gevolg is van den wagen, van minder oordeel
kundig rijden, of den weg. Wat vil het zeggen
dat de meeste sl'pgevallen, die ter kennis van
de Wegencommissie worden gebracht op as-
phaltwcgen hebben plaats gehad? Als er in
ons land niet anders dan asphaltwegen be
stonden zouden alle slipgevallen op as
faltwegen plaats hebben gehad. Zou daaruit ge
concludeerd mogen worden, lat asfaltwegen
honderd procent slechter zijn dan andere we;,
dekken? De commissie, die de voorloopige mede
deelingen publiceert, onthoudt zich wijselijk
van dergelijke conclusies, maar het opschrift
van verschillende persorganen: „de meeste ge
vallen op asphaltwegen" suggereeren toch zeer
sterk de gedachte, dat asphaltwegen voor het
slippen de gevaarlijkste soort van wegen zijn.
Wj betreuren het dan ook, dat de Wegencom
missie ANWBKNAC in haar onvolprezen
ijver en toewijding ditmaal te ver is gegaan
door in een zoo ernstig vraagstuk als het weg
dek-probleem voorloopige mededeelingen te pu
bliceeren, die buiten den wil der enquëtricc
een misleidenden indruk hebben gevestigd
bij het groote publiek. Bij dergelijk enquê
teeren, mijne lieeren, is het slipgevaar groot:"
DE GESCHIEDENIS DER 26 JAPANSCHE
MARTELAREN VERFILMD.
door
P. TAGUCKI, Rome.
Belangstelling o.a. van den Paus en Mussolini.
Het geestesleven van het Japansche volk ver
keert in groot gevaar. De regeering zocht naar
middelen, om lieo uit den chaos der „moderne
moraal" te redden. Ze stelde als leus: „Shiso-
zendo" en wekte het vorig jaar onder dit pa
rool op tot „samenwerking bij de zedelijke ver
heffing van het volk". Nu arbeiden alle gods
diensten met nog grooter kracht en ze geloo-
ven en preeken, dat ze het geestelijk leven
van het volk weer omhoog zullen en kunnen
brengen.
Ook de Katholieke Kerk is er op uit, om op
haar manier het Japansche rijk grondig te
hervormen.
Van deze gedachte uitgaande stelt de ka
tholiek Masajn Hirajama zich op den voor
grond. Hij stamt uit een oude, vrome, katho
lieke familie van Nagasak', welke tijdens de
gruwelijke vervolging de Kerk driehonderd
jaar trouw bleef.
In een voorstad van Sëoel, de hoofdplaats
van Korea, heeft hij een groot landgoed met
een bloeiende veefokkerij en van daaruit ver
koopt hij zijn landbouwproducten
Hij begon met de vervaardiging van een
1' lm over de katholieke geschiedenis van Ja
pan, welke ook in de wereldhistorie een be
langrijke- plaats inneemt. De film is heelemaal
voortgekomen uit de idee der katholieke act'e.
De Kerkvorsten van Japan gaven er hun goed
keuring aan. Vooraanstaande personen uit re
geering en volk volgen zijn werk met aan
dacht.
Van regeeringszijde bevelen de eerste mi
nister Hamaguch', de minister van buiten-
landsche zaken Hidehara, de ex-minister-pre-
sident Waliatsuki, de minister van binnenland
sehe zaken, de ke'zerlijke hofminister, de groot
zegelbewaarder, de gouverneur-generaal van
Korea, Saito en andere mannen van naam
de film warm aan.
Van kerkelijke zijde kunnen genoemd wor
den de pauselijke nuntius Mgr. Odessa Giar-
dini, de Aartsbisschop van Tokio, Chambon,
en de bisschop van Nagasak', Hayasaka.
De voornaamste beweegredenen voor zijn
katholieke daad moet gezocht worden in zijn
belangelooze vroomheid en zijn onbaatzuchtig
heid, welke hem er ook toe bewoog, de helft
van zijn eigendom aan zijn geestelijke over
heid te geven voor de behoeftige, heelemaal
door Japansche pr'esters bediende diocesen.
Doch hij heeft nog een andere reden. Hij
wil nl. de Japansche martelaren, de groote
geloofshelden, die helaas al veel te veel in
vergetelheid zijn geraakt, niet alleen aan het
Japansche volk, maar aan de heele wereld be
kend maken.
Hirayama trok over Siberië naar Italië met
een aanbeveFngsbrief van den Japanschen
nuntius bij zich. Te Rome verkreeg hij onmidde
lijk de toestemming en steun van het Vaticaan
Begin September 1930 werd hij met den Japan
schen consul te Rome door den Paus in particu
liere aud'ëntie ontvangen. Dé H. Vader zegen
de hem en zijn onderneming en schonk hem
een portret met handteekening, dat ook in de
- film zal worden opgenomen. Kardinaal staats
secretaris Mgr. E. Pacelli schreef een gedicht
n klassiek Latijn, ter eere der H. Martelaren
en gaf hem dit bij een samenkomst. De Apos
tolische nuntius in Italië, Mgr. Borgogni Duca
nam het bij alle onderhandelingen met de
grootste warmte voor hem op. Voorts interes
seerden de Maestro di Camera, de pauselijke
ceremon'emeester en de rector van het Callege
der Propaganda zich zeer voor hem. De presi
dent der Katholieke actie in Italië cammenda-
tore Ciriaci bood hem als vertegen woord' ger
der Italiaansche katholieken een schrijven aan
voor de Katholieken van Japan. De minister
president van Ital'ë, Mussolini, ontving hem
tweemaal en gaf hem ook schriftelijk blijk van
zijn eerbied voor de glorierijke Martelaren.
De film zal de geschiedenis in beeld brengen
der 26 Martelaren, die onder den Shogun Ta'ko
Hideyoski door den marteldood hun leven of
ferden en 70 jaar geleden door Pius IX werden
heilig verklaard. Het scenario werd samenge
steld door Koroku Salto, een in de hede/idaag-
sche Japansche literatuur bekenden en gewaar
den dramatische dichter. De katholiek Minorn
Matsusaki, die met zijn onderzoekingen over
de „Kiris'kan" naam maakte, droeg er ook het
zijne toe bij. De Nihatsu Productie, een der
grootste ondernemingen van Japan, nam de
vervaardiging op zich met alle verplichtingen
daaraan verbonden. Voor de opnamen moesten
eigen gebouwen worden opgericht.
De film zal 10.000 voet lang zijn en geeft een
uitstekend beeld van het m:ddeleeuwsche Ja
pan. De opnamen namen 2 jaar in beslag.
Thans zijn ze beëindigd. De kosten zijn meer
dan een millioen. De film werd het eerst ver
toond voor den keizer en gaat thans docr ge
heel Japan. Een copie werd naar Rome gezon
den en den H. Vader ten geschenke aangeboden
De f'lm zal gelijktijdig in Europa en Amerika
uitgebracht worden.
New York de stad met de hoogste huizen.
New York (K.W.P.)
Ondanks den economischen crisis heeft men
in Amerika altijd toch nog tijd en geld voor
dingen waaraan een ander in dezen tijd zelfs
niet zou durven denken.
Op een jaarvergadering van alle vereeni-
gingen van Ch'cago, die dezer dagen gehou
den werd, werd luide geprotesteerd tegen het
feit dat Chicago geen enkele poging deed om
haar concurrent aan de Hudson „in hoogte"
te evenaren. De vergadering was van oordeel
dat in dit geval zelfs gelden uit de publieke
kas beschikbaar gesteld moesten worden, cm
het plan te verwezenlijken om een wolken
krabber van 120 verdiepingen te bouwen waar
door Chicago het hoogte-record op haar naam
zou krijgen. In meer gematigde kringen was
men met dit plan absoluut n et ingenomen
daar er enorm veel geld noodig zou zijn vcor
een dergelijk gebouw dat absoluut niet ren
dabel zou zijn omdat in veel wolkenkrabbers
dozijnen verdiepingen leeg staan. Maar deze
record-maniakken lieten zich daar door ïvet
overtuigen, want zij gelooven dat zoo n reuzen
gebouw zooveel vreemdelingen naar Chicago
zou lokken, dat men gerust een weeldo-paleis
zou kunnen oprichten. Er bestaan thans ech
ter geen ernstige vooru:tzichten dat nuchtere
zakenlui zouden besluiten om een wolken
krabber van 120 verdiepingen te bouwen, zocals
men toch reeds jaren van plan is.
New York zal dus nog wel de hoogste stad
der wereld blijven. Deze hoofdstad aan de
Hudson-baai bezit de vijf hoogste gebouwen
ter wereld met een totaal van 349 verdiepin
gen en een totale hoogte van 4330 voet. Het
absolute wereldrecord staat op naam van hec
pas voltooide „Empire-State-Building" dat op
de plaats van het vroegere Waldorf-Astoria
hotel gebouwd is. Dit gebouw heeft 39 verdie-
p'ngen en efen hoogen toren mee een anker-
mast voor luchtschepen: feitelijic is het dus
100 verdiepingen hoog nl. 1250 voet. Op de
tweede plaats komt het Chrysler gebouw met
77 verdiepingen: een jaar geleden was dit ge
bouw nog het hoogste gebouw van de wereld
nl. 1046 voet. Dan volgt het reuzengebouw der
Manhattan Company met 70 verdiepingen, in
totaal 927 voet hoog.
Het Woolworth-gebouw dat enkele jaren ge
leden als een wereldwonder en een vermetel
reuzenwerk werd beschouwd komt thans met
een hoogte van 767 voet slechts op de vijfde
plaats, want de City Service Building dat nog
in aanbouw is en dat 840 voet hoog wordr, komt
op de vierde plaats te staan.
Ch'cago heeft echter dit genoegen dat zij
aanspraak kan maken recordhoudster te Lijn
van het grootste hotel ter wereld dat nl. 40u0
kamers bevat.
Het christendom werd door ongeletterden
gepredikt en door geleerden geloofd. En hier
in heeft het onder alles, wat ons bekend is,
zijns gelijke niet.
Ter overdenking.
Wie rijk wil worden en blijven.... zij met
weinig tevreden; wie bedrogen wil uitkomen...
trouwe een modepop; wie vroeg afgeleefd wil
zijnleve met de wereld mee; wie geloof en
zeden spoedig kwijt wil.... leze neutrale kran
ten en moderne romans; wie een gelukkigen ou
den dag wil.... voede z'n kinderen diep god
vruchtig op; wie een huwelijksleven wil.... be
leve het in eer en deugd.
Let daar op.
Wees echt godsdienst'ge ouders, op wier ze
den geen aanmerkingen kunnen gemaakt wor
den, zoodat gij uw kinderen zonder vrees van
tegenspraak op uw eigen levensgedrag kunt
wijzen en hun zonder te blozen kunt toevoegen
weest onze navolgers, leeft zooals wij leven. Uw
onberispelijke levenswijze zal op het kinderhart
nog dieper indruk maken dan uw lessen cn
vermaningen: woorden wekken; voorbeelden
trekken. (Mgr. Hopmans)
Een hard woord over huvvelijksplieht.
Professor dr. St'cker zegt in zijn werk: Ge-
schlechtsleven und Fortpflanzung vom Stand-
punkt des Arztes:
„Niet de kinder-rijke moeders vermoeien
haar man met klachten en grieven en grillen
zonder eind,; niet zij worden de kwelgeesten
van haar verwanten; jagen d'enstbcden en bu
ren tegen zich in het harnas; nemen de spreek
uren van zenuwdokters en vrouwenartsen m
beslag; zijn heimelijk aan alcohol, merphine
en cocaine verslaafd; komen uit verveling sa
natoria en klinieken bevolken; doen badkuren
voor plezier, enz. Al dat soort van dingen doen
de vrouwen, die opzettelijk kinderloos cf k?n-
derarm zijn gebleven. Kinderverzorging is de
oorzaak niet van de groote menigte rouwen -
ziekten in engeren zin; maar Je oorsprong
daarvan isbijna uitsluitend het vergrijp
tegen de natuurwettenDe vrouwen zijn niet
ziek aan de k'nderen die zij hebben, maar r;an
de kinderen, die zij niet hebben."
dat
>n 1929 het aantal zelfmoord snaars in Wec-
nen 2974 bedroeg. In 1930 steeg dit getal tot
3065, van welke 603 mannen en 416 vrouwen6
als gevolg van hun zelfmoordpoging ook wer
kelijk overleden, terwijl de overigen gered wer
den. Voorwaar cijfers van een ontstellende
hoogte, die iets laten nier. van cie zee van wan
hoop en ellende, die er achter verborgen ligt.
Verzwakking van godsdienst en zeden is zeer
zeker de diepe oorzaak, maar hoeveel indirecte
schuld zou er liggen bij den slechten maatschap
pelijken toestand van de onderste lagen der bc
volking?
dat
de achteruitgang der geboorten in Europa
een der vreeselijkste teekenen van verval is en
dac zedenbederf en het uitsterven van een volk
volk gewoonlijk hand in hand gaan. Nu moge
men zeggen: wetten vermogen niets zonder ze
den, maar Mussolini heeft in Italië het valsche
dier stelling bewezen. Door op zedelijk terrein
de Chr'stelijke wetgeving te handhaven en te
versterken, ging het geboortecijfer er in één
jaar met een heel procent omhoog. Er werden
in 1930 niet minder dan 44700 kinderen neer
geboren dan in 1929
dat
in Amerika, het land der multi-millionnairs,
honger wordt geleden! De Senaat strijdt er met
den President over de 25 millioen dollar voor
de steunverleening aan de verarmde boeren.
Naast eenige duizenden, die in de millioenen kun
nen zwemmen, wonen r millioenen, die met
duizend per da gvan honger omkomen. In een
district door droogte en hitte geteisterd, moe
ten 700.000 menschen gesteund worden. Het
aantal werkloozen wordt geschat op 4 a 6 mil
lioen, maar niemand weet het orecies. Werk-
lootenzorg kent men daar niet! En in het na
burige Canada is 't graan zóó overvloedig en
zoo goedkoop, dathet voedsel als brand
stof wordt gebruikt Dat wijst er toch wel op,
dat er aan de organisatie der dingen iets man
keert En ons rechtvaardigheidsgevoel zegt ons
dat het niet mogelijk moet zijn, dat >p zulk
een groote schaal du'zenden honger en gebrek
lijden, terwijl er genoeg goederen zijn, om den
nood te lenigen
dat
er op 't oogenblik over de geheele wereld on
geveer 25 millioen werkloozen «ijn! We kunnen
er ons bijne geen voorstelling van maken. Een
Nederlandsch regiment op oorlogssterkte telt
3000 man. Denkt U ruim 8000 van die regimen
ten en Ge hebt een idéé van dat enorme leger
der werkloozen. En als die toestand lang aan
houdt en als niet allerwege alles gedaan wordt
wat mogelijk is, om dien millioenen menschen
arbeid te verschaffen of althans behoorlijk te
voorzien in hun onderhoud en dat der hunnen,
dan houden we ons hart vast bij de gedachte,
dat dat m>llioenenleger zou overslaan tot op
stand tegen alle gezag en alle orde ;-n dat het
een machtigen bondgenoot zou vinden in.
de Russische bolsjewisten die met verlangen
uitzien naar den dag, waarop in overig Eu
ropa de chaos zou losbarsten
DE WARE BESTRIJDING VAN 1IET
SOCIALISME.
Door ons christelijk leven de socialisten omhoog
trekken naar 'n religieus leven.
Er zijn al ooit heel wat pennen in beroering
geweest over de vraag, of we het socialisme
moeten bestrijden door voortdurend hun filo-
sofischen grondslag, hun stellingen en hun da
den onder de loupe te nemen en er het valsche
of verkeerde van aan te toonen.
We kunnen dit in zekeren zin noemen de
negatieve bestrijding van het socialisme.
De andere wijze van bestrijding -- laten we
er d'rect bijvoegen, dat ons die veel meer aan
trekt noemen we de positieve, de recht-
streeksche. Ze bestaat niet in afkeuren en be
strijden, maar uitsluitend in het toonen van
opbouwend werk, in het demonstreeren van
het mooie, het verhevene van onze e'gen,
Roomsch-Katholieke levens- en wereldbeschou
wing met haar liefde- en genadeleer.
Zeker, we kunnen de bestrijding van het so
cialisme aj£ zijnde een dwaallee-% door woord
en geschrift niet geheel en al m'ssen, maar on
eindig veel grooter lijkt ons de kracht van het
wapen onzer eigen beginselen, mits goed be
leefd en consequent toegepast.
Wij moeten de socialisten voeren naar er-
kenn'ng van de oneindige waarde van eiken
mensch en de heiligheid van de ziel, we moeten
hen helpen in het zich baan brekende streven
naar religieus denken en leven.
Dat kunnen wij vooral door zelf meer christe
lijk te leven.
Net alleen en we zouden haast zeggen niet
in de eerste plaats de arbeiders.
Maar ook de werkgevers, ook de boeren, ook
de boerenarbeiders, ook de middenstanders,
ook de intellectueelen, ook de hoogere stand.
Laten we erkennen, dat daar nog veel aan
mankeert
Men moet ons overal, in en buiten het huis
gezin, herkennen aan onze christelijke daden,
aan onze daden van naastenliefde vooral.
Het moet naar waarheid van ons allen ge
zegd kunnen worden: Ziet, hoe zij elkander
liefhebben!
Dan bewerken we den maatschappelijken
bodem zoodanig, dat daarin de plant van het
socialisme n et tieren kan.
Dan trekken we de aanhangers dier leer
met onweerstaanbare kracht omhoog; dan lee-
ren we hen, niet langer genoegen te nemen
met „het beste werk, het beste loon, het be3te
brood", dan richten we hen vanzelf naar het
hoogere, naar het ideaal: het religieuze leven.
Zóó zij ons aller social'sme-bestrijding: door
het goede voorbeeld, door de goede daai, dooi
de echte christelijke naastenliefde.