Wetenswaardig flllarlei, ItecFeiTen WenN Boeken Sijdschr. Niet iedereen weet... Vrije opmerkingen meisjes op te sporen, oncler wie het geld ver deeld moe worden. Vrschillende dingen wijzen er op, dat de erf laatster ongeveer 18 jaar oud was en met haar fanrlie een oneenigheid had, daar zij geen toe stemming kon krijgen voor een huwelijk. Men vermoedt dat het meisjl in de Spree gesprongen is. Een van de brieven uit het Kistje is onder teekend met den naam „Hildegard" Als adres van den persoon, die het geld :n deposito heeft is e naam opgegeven van den advocaat en no taris dr. Kaiser Neumarkt 15, Dresden. Iedere Amerikaan zijn eigen dagblad. Uit een onlangs verschenen overzicht in de „Boston Advertiser" blijkt, hoe geweldig de pers in de Ver. Staten verbreid is. Er worden ni. in de gezamenlijke staten der Unie dage lijks 66.305 151 kranten gedrukt. Daar volgens de laatste volkstelling de Ver. Staten ongeveei 120 miüicen inwoners tellen, zoo is er n door snee voor iedere twee Amerikanen een krant. Periodiek verschijnende drukwerken, zooals tijdschriften en vakbladen, heeft de „Adver tiser, niet meegerekend, alleen de dagbladen Elf gevangenen verbrand. Elf gevangenen zijn levend verbrand bij een brand, die een gevangenis in net graafschap Duplin verwoestte. Naar men meent, zijn alle slachtoffers ne gers, die opgesloten waren in een cel aan den achterkant van het gebouw. De gevangenbewaarders brachten veertig an dere gevangen in veiligheid. De oorzaak van den brand is onbekend. Een misleidende enquête In het zooeven verschenen Maart-nummer van het tijdschrift „Het Verkeer", officieel or gaan van den Bond van Vrijwillige Verkeers- inspectiën, v.nden wij onder bovenstaand hoofd onderstaande regelen opgenomen naar aanlei ding van de door de A.N.W.B. en K.NA..C. inge stelde enquête, omtrent het slipgevaar op onze wegen „Men kan in zijn ijver ook te ver gaan en dan verkeert vaak de goede bedoeling, die voor gezeten heeft, n haar tegendeel. Het wil ons voorkomen, dat zulks het geval is met de dooi de Wegenconiniissie ANWB KNAC ingestel de enquête betreffende het slipgevaar Dezer dagen zijn omtrent de resultaten dezer enquête eenige mededeelingen gepubliceerd en verschil lende persorganen hebben deze mededeel'n gen van opschriften voorzien; dit 'och zal een ge heel verkeerden indruk moeten maken cp hei publiek, dat dikwijls aléén die opschriftj leest en de rest verder wel gelooft in één pennestreek wordt een onverdiende klad gewof pen op de asphalt wegen. Wij stellen ons in den strijd om de vraag welk soort wegdek de voorkeur verdient, geen partij Maar wij willen er alleen op wijzen, dat het doen van een uitspraak hierover nieWgeba seerd mag wezen op een enquête van de Wegen commissie ANWBKNAC. Het wegdek-vraag stuk is een techn'sch-wetenschappelijk pro bleem, waaromtrent een enquête onder keken van nul en geener waarde is. Ieder, die wel eens een serieuze enquête heeft ingesteld, weet bij ondervinding hoe voorzichtig rnen wezen moet met het trekken van conclusies uit de ant woorden. De door de ANWB en KNAC gedane mededeelingen toonen maar al re zeer aan, hoe buitengewoon voorzichtig men moeo wezen spe ciaal met de door hen ingestelde enquête. In de eerste plaats wordt niet vermeld hoeveel antwoorden op de uitgezonden vragen zijn b'.n nengekomen; de commissie erken.: zelf, dat de enquête nog slechts over een kort tijdbestek loopt, wat de waarde der gepubliceerde resul taten aanmerkelijk vermindert. En dan de be oordeeling der gevallen zelf! Is dat nu rnaar zoo in handen, leggen van leeken, die dikwijls n-'.et eens ervan op de hoogte zijn met wat voor wegdek zij te maken hebben noch ,ich op het oogenblik van „slippen" voldoende reken schap plegen te geven van hetgeen precies ge schiedt. Men herinnert zich ,dat prof. Simon van der Aa destijds eens een proef genomen heeft met tijdens een college oen plotselinge vechtpartij onder studenten te ensceneeren en de aanwezige studenten, die niet in het com plot opgenomen waren geweest, over het gebeur de een verslag te laten samenstellen. Ieder van de „ooggetuigen" gaf een voorstelling van zaken. Hoe nauwkeurig dient b ijeen .slip-geve 1 niet gecontroleerd te worden, alvorens met eeni ge zekerheid vast te stellen is of het slippen gevolg is van den wagen, van minder oordeel kundig rijden, of den weg. Wat vil het zeggen dat de meeste sl'pgevallen, die ter kennis van de Wegencommissie worden gebracht op as- phaltwcgen hebben plaats gehad? Als er in ons land niet anders dan asphaltwegen be stonden zouden alle slipgevallen op as faltwegen plaats hebben gehad. Zou daaruit ge concludeerd mogen worden, lat asfaltwegen honderd procent slechter zijn dan andere we;, dekken? De commissie, die de voorloopige mede deelingen publiceert, onthoudt zich wijselijk van dergelijke conclusies, maar het opschrift van verschillende persorganen: „de meeste ge vallen op asphaltwegen" suggereeren toch zeer sterk de gedachte, dat asphaltwegen voor het slippen de gevaarlijkste soort van wegen zijn. Wj betreuren het dan ook, dat de Wegencom missie ANWBKNAC in haar onvolprezen ijver en toewijding ditmaal te ver is gegaan door in een zoo ernstig vraagstuk als het weg dek-probleem voorloopige mededeelingen te pu bliceeren, die buiten den wil der enquëtricc een misleidenden indruk hebben gevestigd bij het groote publiek. Bij dergelijk enquê teeren, mijne lieeren, is het slipgevaar groot:" DE GESCHIEDENIS DER 26 JAPANSCHE MARTELAREN VERFILMD. door P. TAGUCKI, Rome. Belangstelling o.a. van den Paus en Mussolini. Het geestesleven van het Japansche volk ver keert in groot gevaar. De regeering zocht naar middelen, om lieo uit den chaos der „moderne moraal" te redden. Ze stelde als leus: „Shiso- zendo" en wekte het vorig jaar onder dit pa rool op tot „samenwerking bij de zedelijke ver heffing van het volk". Nu arbeiden alle gods diensten met nog grooter kracht en ze geloo- ven en preeken, dat ze het geestelijk leven van het volk weer omhoog zullen en kunnen brengen. Ook de Katholieke Kerk is er op uit, om op haar manier het Japansche rijk grondig te hervormen. Van deze gedachte uitgaande stelt de ka tholiek Masajn Hirajama zich op den voor grond. Hij stamt uit een oude, vrome, katho lieke familie van Nagasak', welke tijdens de gruwelijke vervolging de Kerk driehonderd jaar trouw bleef. In een voorstad van Sëoel, de hoofdplaats van Korea, heeft hij een groot landgoed met een bloeiende veefokkerij en van daaruit ver koopt hij zijn landbouwproducten Hij begon met de vervaardiging van een 1' lm over de katholieke geschiedenis van Ja pan, welke ook in de wereldhistorie een be langrijke- plaats inneemt. De film is heelemaal voortgekomen uit de idee der katholieke act'e. De Kerkvorsten van Japan gaven er hun goed keuring aan. Vooraanstaande personen uit re geering en volk volgen zijn werk met aan dacht. Van regeeringszijde bevelen de eerste mi nister Hamaguch', de minister van buiten- landsche zaken Hidehara, de ex-minister-pre- sident Waliatsuki, de minister van binnenland sehe zaken, de ke'zerlijke hofminister, de groot zegelbewaarder, de gouverneur-generaal van Korea, Saito en andere mannen van naam de film warm aan. Van kerkelijke zijde kunnen genoemd wor den de pauselijke nuntius Mgr. Odessa Giar- dini, de Aartsbisschop van Tokio, Chambon, en de bisschop van Nagasak', Hayasaka. De voornaamste beweegredenen voor zijn katholieke daad moet gezocht worden in zijn belangelooze vroomheid en zijn onbaatzuchtig heid, welke hem er ook toe bewoog, de helft van zijn eigendom aan zijn geestelijke over heid te geven voor de behoeftige, heelemaal door Japansche pr'esters bediende diocesen. Doch hij heeft nog een andere reden. Hij wil nl. de Japansche martelaren, de groote geloofshelden, die helaas al veel te veel in vergetelheid zijn geraakt, niet alleen aan het Japansche volk, maar aan de heele wereld be kend maken. Hirayama trok over Siberië naar Italië met een aanbeveFngsbrief van den Japanschen nuntius bij zich. Te Rome verkreeg hij onmidde lijk de toestemming en steun van het Vaticaan Begin September 1930 werd hij met den Japan schen consul te Rome door den Paus in particu liere aud'ëntie ontvangen. Dé H. Vader zegen de hem en zijn onderneming en schonk hem een portret met handteekening, dat ook in de - film zal worden opgenomen. Kardinaal staats secretaris Mgr. E. Pacelli schreef een gedicht n klassiek Latijn, ter eere der H. Martelaren en gaf hem dit bij een samenkomst. De Apos tolische nuntius in Italië, Mgr. Borgogni Duca nam het bij alle onderhandelingen met de grootste warmte voor hem op. Voorts interes seerden de Maestro di Camera, de pauselijke ceremon'emeester en de rector van het Callege der Propaganda zich zeer voor hem. De presi dent der Katholieke actie in Italië cammenda- tore Ciriaci bood hem als vertegen woord' ger der Italiaansche katholieken een schrijven aan voor de Katholieken van Japan. De minister president van Ital'ë, Mussolini, ontving hem tweemaal en gaf hem ook schriftelijk blijk van zijn eerbied voor de glorierijke Martelaren. De film zal de geschiedenis in beeld brengen der 26 Martelaren, die onder den Shogun Ta'ko Hideyoski door den marteldood hun leven of ferden en 70 jaar geleden door Pius IX werden heilig verklaard. Het scenario werd samenge steld door Koroku Salto, een in de hede/idaag- sche Japansche literatuur bekenden en gewaar den dramatische dichter. De katholiek Minorn Matsusaki, die met zijn onderzoekingen over de „Kiris'kan" naam maakte, droeg er ook het zijne toe bij. De Nihatsu Productie, een der grootste ondernemingen van Japan, nam de vervaardiging op zich met alle verplichtingen daaraan verbonden. Voor de opnamen moesten eigen gebouwen worden opgericht. De film zal 10.000 voet lang zijn en geeft een uitstekend beeld van het m:ddeleeuwsche Ja pan. De opnamen namen 2 jaar in beslag. Thans zijn ze beëindigd. De kosten zijn meer dan een millioen. De film werd het eerst ver toond voor den keizer en gaat thans docr ge heel Japan. Een copie werd naar Rome gezon den en den H. Vader ten geschenke aangeboden De f'lm zal gelijktijdig in Europa en Amerika uitgebracht worden. New York de stad met de hoogste huizen. New York (K.W.P.) Ondanks den economischen crisis heeft men in Amerika altijd toch nog tijd en geld voor dingen waaraan een ander in dezen tijd zelfs niet zou durven denken. Op een jaarvergadering van alle vereeni- gingen van Ch'cago, die dezer dagen gehou den werd, werd luide geprotesteerd tegen het feit dat Chicago geen enkele poging deed om haar concurrent aan de Hudson „in hoogte" te evenaren. De vergadering was van oordeel dat in dit geval zelfs gelden uit de publieke kas beschikbaar gesteld moesten worden, cm het plan te verwezenlijken om een wolken krabber van 120 verdiepingen te bouwen waar door Chicago het hoogte-record op haar naam zou krijgen. In meer gematigde kringen was men met dit plan absoluut n et ingenomen daar er enorm veel geld noodig zou zijn vcor een dergelijk gebouw dat absoluut niet ren dabel zou zijn omdat in veel wolkenkrabbers dozijnen verdiepingen leeg staan. Maar deze record-maniakken lieten zich daar door ïvet overtuigen, want zij gelooven dat zoo n reuzen gebouw zooveel vreemdelingen naar Chicago zou lokken, dat men gerust een weeldo-paleis zou kunnen oprichten. Er bestaan thans ech ter geen ernstige vooru:tzichten dat nuchtere zakenlui zouden besluiten om een wolken krabber van 120 verdiepingen te bouwen, zocals men toch reeds jaren van plan is. New York zal dus nog wel de hoogste stad der wereld blijven. Deze hoofdstad aan de Hudson-baai bezit de vijf hoogste gebouwen ter wereld met een totaal van 349 verdiepin gen en een totale hoogte van 4330 voet. Het absolute wereldrecord staat op naam van hec pas voltooide „Empire-State-Building" dat op de plaats van het vroegere Waldorf-Astoria hotel gebouwd is. Dit gebouw heeft 39 verdie- p'ngen en efen hoogen toren mee een anker- mast voor luchtschepen: feitelijic is het dus 100 verdiepingen hoog nl. 1250 voet. Op de tweede plaats komt het Chrysler gebouw met 77 verdiepingen: een jaar geleden was dit ge bouw nog het hoogste gebouw van de wereld nl. 1046 voet. Dan volgt het reuzengebouw der Manhattan Company met 70 verdiepingen, in totaal 927 voet hoog. Het Woolworth-gebouw dat enkele jaren ge leden als een wereldwonder en een vermetel reuzenwerk werd beschouwd komt thans met een hoogte van 767 voet slechts op de vijfde plaats, want de City Service Building dat nog in aanbouw is en dat 840 voet hoog wordr, komt op de vierde plaats te staan. Ch'cago heeft echter dit genoegen dat zij aanspraak kan maken recordhoudster te Lijn van het grootste hotel ter wereld dat nl. 40u0 kamers bevat. Het christendom werd door ongeletterden gepredikt en door geleerden geloofd. En hier in heeft het onder alles, wat ons bekend is, zijns gelijke niet. Ter overdenking. Wie rijk wil worden en blijven.... zij met weinig tevreden; wie bedrogen wil uitkomen... trouwe een modepop; wie vroeg afgeleefd wil zijnleve met de wereld mee; wie geloof en zeden spoedig kwijt wil.... leze neutrale kran ten en moderne romans; wie een gelukkigen ou den dag wil.... voede z'n kinderen diep god vruchtig op; wie een huwelijksleven wil.... be leve het in eer en deugd. Let daar op. Wees echt godsdienst'ge ouders, op wier ze den geen aanmerkingen kunnen gemaakt wor den, zoodat gij uw kinderen zonder vrees van tegenspraak op uw eigen levensgedrag kunt wijzen en hun zonder te blozen kunt toevoegen weest onze navolgers, leeft zooals wij leven. Uw onberispelijke levenswijze zal op het kinderhart nog dieper indruk maken dan uw lessen cn vermaningen: woorden wekken; voorbeelden trekken. (Mgr. Hopmans) Een hard woord over huvvelijksplieht. Professor dr. St'cker zegt in zijn werk: Ge- schlechtsleven und Fortpflanzung vom Stand- punkt des Arztes: „Niet de kinder-rijke moeders vermoeien haar man met klachten en grieven en grillen zonder eind,; niet zij worden de kwelgeesten van haar verwanten; jagen d'enstbcden en bu ren tegen zich in het harnas; nemen de spreek uren van zenuwdokters en vrouwenartsen m beslag; zijn heimelijk aan alcohol, merphine en cocaine verslaafd; komen uit verveling sa natoria en klinieken bevolken; doen badkuren voor plezier, enz. Al dat soort van dingen doen de vrouwen, die opzettelijk kinderloos cf k?n- derarm zijn gebleven. Kinderverzorging is de oorzaak niet van de groote menigte rouwen - ziekten in engeren zin; maar Je oorsprong daarvan isbijna uitsluitend het vergrijp tegen de natuurwettenDe vrouwen zijn niet ziek aan de k'nderen die zij hebben, maar r;an de kinderen, die zij niet hebben." dat >n 1929 het aantal zelfmoord snaars in Wec- nen 2974 bedroeg. In 1930 steeg dit getal tot 3065, van welke 603 mannen en 416 vrouwen6 als gevolg van hun zelfmoordpoging ook wer kelijk overleden, terwijl de overigen gered wer den. Voorwaar cijfers van een ontstellende hoogte, die iets laten nier. van cie zee van wan hoop en ellende, die er achter verborgen ligt. Verzwakking van godsdienst en zeden is zeer zeker de diepe oorzaak, maar hoeveel indirecte schuld zou er liggen bij den slechten maatschap pelijken toestand van de onderste lagen der bc volking? dat de achteruitgang der geboorten in Europa een der vreeselijkste teekenen van verval is en dac zedenbederf en het uitsterven van een volk volk gewoonlijk hand in hand gaan. Nu moge men zeggen: wetten vermogen niets zonder ze den, maar Mussolini heeft in Italië het valsche dier stelling bewezen. Door op zedelijk terrein de Chr'stelijke wetgeving te handhaven en te versterken, ging het geboortecijfer er in één jaar met een heel procent omhoog. Er werden in 1930 niet minder dan 44700 kinderen neer geboren dan in 1929 dat in Amerika, het land der multi-millionnairs, honger wordt geleden! De Senaat strijdt er met den President over de 25 millioen dollar voor de steunverleening aan de verarmde boeren. Naast eenige duizenden, die in de millioenen kun nen zwemmen, wonen r millioenen, die met duizend per da gvan honger omkomen. In een district door droogte en hitte geteisterd, moe ten 700.000 menschen gesteund worden. Het aantal werkloozen wordt geschat op 4 a 6 mil lioen, maar niemand weet het orecies. Werk- lootenzorg kent men daar niet! En in het na burige Canada is 't graan zóó overvloedig en zoo goedkoop, dathet voedsel als brand stof wordt gebruikt Dat wijst er toch wel op, dat er aan de organisatie der dingen iets man keert En ons rechtvaardigheidsgevoel zegt ons dat het niet mogelijk moet zijn, dat >p zulk een groote schaal du'zenden honger en gebrek lijden, terwijl er genoeg goederen zijn, om den nood te lenigen dat er op 't oogenblik over de geheele wereld on geveer 25 millioen werkloozen «ijn! We kunnen er ons bijne geen voorstelling van maken. Een Nederlandsch regiment op oorlogssterkte telt 3000 man. Denkt U ruim 8000 van die regimen ten en Ge hebt een idéé van dat enorme leger der werkloozen. En als die toestand lang aan houdt en als niet allerwege alles gedaan wordt wat mogelijk is, om dien millioenen menschen arbeid te verschaffen of althans behoorlijk te voorzien in hun onderhoud en dat der hunnen, dan houden we ons hart vast bij de gedachte, dat dat m>llioenenleger zou overslaan tot op stand tegen alle gezag en alle orde ;-n dat het een machtigen bondgenoot zou vinden in. de Russische bolsjewisten die met verlangen uitzien naar den dag, waarop in overig Eu ropa de chaos zou losbarsten DE WARE BESTRIJDING VAN 1IET SOCIALISME. Door ons christelijk leven de socialisten omhoog trekken naar 'n religieus leven. Er zijn al ooit heel wat pennen in beroering geweest over de vraag, of we het socialisme moeten bestrijden door voortdurend hun filo- sofischen grondslag, hun stellingen en hun da den onder de loupe te nemen en er het valsche of verkeerde van aan te toonen. We kunnen dit in zekeren zin noemen de negatieve bestrijding van het socialisme. De andere wijze van bestrijding -- laten we er d'rect bijvoegen, dat ons die veel meer aan trekt noemen we de positieve, de recht- streeksche. Ze bestaat niet in afkeuren en be strijden, maar uitsluitend in het toonen van opbouwend werk, in het demonstreeren van het mooie, het verhevene van onze e'gen, Roomsch-Katholieke levens- en wereldbeschou wing met haar liefde- en genadeleer. Zeker, we kunnen de bestrijding van het so cialisme aj£ zijnde een dwaallee-% door woord en geschrift niet geheel en al m'ssen, maar on eindig veel grooter lijkt ons de kracht van het wapen onzer eigen beginselen, mits goed be leefd en consequent toegepast. Wij moeten de socialisten voeren naar er- kenn'ng van de oneindige waarde van eiken mensch en de heiligheid van de ziel, we moeten hen helpen in het zich baan brekende streven naar religieus denken en leven. Dat kunnen wij vooral door zelf meer christe lijk te leven. Net alleen en we zouden haast zeggen niet in de eerste plaats de arbeiders. Maar ook de werkgevers, ook de boeren, ook de boerenarbeiders, ook de middenstanders, ook de intellectueelen, ook de hoogere stand. Laten we erkennen, dat daar nog veel aan mankeert Men moet ons overal, in en buiten het huis gezin, herkennen aan onze christelijke daden, aan onze daden van naastenliefde vooral. Het moet naar waarheid van ons allen ge zegd kunnen worden: Ziet, hoe zij elkander liefhebben! Dan bewerken we den maatschappelijken bodem zoodanig, dat daarin de plant van het socialisme n et tieren kan. Dan trekken we de aanhangers dier leer met onweerstaanbare kracht omhoog; dan lee- ren we hen, niet langer genoegen te nemen met „het beste werk, het beste loon, het be3te brood", dan richten we hen vanzelf naar het hoogere, naar het ideaal: het religieuze leven. Zóó zij ons aller social'sme-bestrijding: door het goede voorbeeld, door de goede daai, dooi de echte christelijke naastenliefde.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 6