De Jaarbeurs.
Builenl. Overzicht
Binnenland
Buitenland.
De uitvinder van de Automobiel.
J ECO VI TOL
Ingezonden Mededeelicg
verspillen, maar moeten ze aanwenden tot be
houd van leven en gezondheid van hen, wien
zelfs het noodzakelijke ontbreekt. Wie, in de
armen, aan Christus, van het hunne gegeven
hebben, zij zullen van den Heer, als Hij komt
om de wereld te oordeelen, een overrijk loon
ontvangen; wie echcer anders hebben gehan
deld zullen hun straf niet ontgaan 08). Niet zon
der reden immers vermaant ons de Apostel:
„Wie dan de goederen der wereld bez't en zijn
broeder in nood ziet, maar zijn hart voor hem
sluit, hoe blijft dan in hem de liefde tot God?"
97)
(Wordt vervolgd)
Inlividualisme, commun^me
en solidarisme.
Drie vreemde woorden tegelijk Ze zijn de
aanduiding van stelsels, die op het gebied der
Staatshuishouding kunnen worden toegepast;
van opvattingen omtrent de verhoudingen tus-
schen mensch en gemeenschap, tussclien cc in
dividuen of personen en de staat. Wij zullen
even wijzen op de groote verschillen tusschen
die stelsels en opvattingen. Hieruit zal blijken,
dat het volstrekt niet onverschillig is aan wel-
kenkant wij staan en langs welke wegen de we
reld^conomie moet worden geleid.
De „individualistische" opvatting het
woord is afgeleid van individu of persoon --- is
die van de natuurlijke vrijheid. Di.t zou zijn
de bron van geluk voor den „goeden" mensch.
Regeling of bescherming is in dit stelsel uit den
booze. Zijne keuze is eigenlijk: „leder voor zich
zelf en God voor onsallen", voor zoover er in
den gedachtengang van de individualisten al
thans nog plaats voor God bestaat. In den regel
ls dit niet het geval. Wie dan voor allen moet
zorgen, blijft een raadsel.
De individualist of oud-liberaal wil absoluut
yrije concurrentie. Op deze wijze meent hij,
wordt jn alle behoeften 't best en cp de joed-
koopst mogelijke wijze voorzien. De staat heeft
slechts tot taak, om de persoonlijke vrijheid te
beschermen. Hij is dus een soort van >olitie-
agent.
Vele jaren heeft deze opvatting »,eheerscht.
Onnoemelijk veel ellende is er het gevolg van
geweest, vooral voor de arbeiders. Machtheb
bers op economisch gebied hebban er misbruik
van gemaakt. Zij gingen met hu in3 vrijheid
zoover, dat mannen, vrouwen en kinderen in
de letterlijke beteekenis van het woord werden
uitgebuit, om maar „goedkoop" te kunnen pro-
duceeren.
In dezen uitersten vorm is het stelsel alge
meen overwonnen en konden zelfs de liberalen
het niet handhaven. Het beginsel her Sociale
Wetgeving en dat der vakorganisatie meest
worden erkend en wordt tegenwoordig niet
meer openlijk bestreden. Het „Individualisme"
ls echter nog niet verdwenen. Verre van daar.
Bij eiken stap voorwaarts, hetzij door de vak
organisatie, hetzij door den socialen wetgever,
wordt nog tegenstand ondervonden \an de zij
de der liberalen, die zich slechts noodgedwon
gen, voor zoover er niet aan te ontkenen viel
bij de nieuwe opvattingen hebben aangepast.
Zij bieden b.v. nog hardnekkigen tegenstand.
Waar gestreefd wordt in de richting der be
drijfsorganisatie en der internationale rege
ling van arbeidsvoorwaarden. En zeer vele
werkgevers staan nog op hun (voor hen het ge
makkelijkste!) standpunt.
Het „individualisme" of het stelsel van „laat-
maar-waaien", is dus nog lang niet verdwenen
t Is zelfs de kern geworden van het tegen
woordig zoo machtig kapitalisme. Wij dienen
er rekening mee te houden; want wij zullen er
nog feilen strijd tegen moeten voeren.
Een volgende maal iets over die andere stel
seis, welke tegenover het individualisme staan.
H.
Een nieuw tijdschrift.
Het secretariaat van de Nederlandsche Jaar
beurs te Utrecht zendt ons het eerste nummer
van een nieuw orgaan, getiteld De Jaarbeurs,
orgaan van de vereenlging tot het houden van
Jaarbeurzen in Nederland.
„Dit tijdschrift heet ten doel de behartiging
en bevordering van algemeene Jaarbeursbelan
gen" zoo lezen w ijin den aanhef van de „In-
Eenigen tijd geleden werd In Chicago een
prijsvraag uitgeschreven, welke uitvinding der
moderne techniek den grootsten invloed Oj ons
cultuurleven heeft uitgeoefend. Het resultaat
hiervan was, dat men aan de automobiel een
voorrang gaf boven de radio, de vliegmachine
en den klankfilm. Bij deze prijsvraag stelde
men en dit is wel teekenend voor het snelle
leven van onzen tijd voor het eerst de vraag
naar den uitvinder van de automobiel.
Men stelde zoowel in Amerika als in Europa
een uitgebreid onderzoek in en kwam ten slotte
tot de ontdekking dat Siegfried Marcus, een
mecanicien uit Weenen als uitvinder van de
automobiel kon beschouwd worden. Nu heeft
men een comité tot oprichting van een gedenk
teeken voor den uitvinder, die zoo lang onbe
kend bleef, samengesteld en het feit, dat re-
halve officieele persoonlijkheden uit Oostenrijk
ook de Amerikaansche ambassade en Ford tot
het comité toegetreden zijn, waarborgt wel de
echtheid wat betreft den persoon van den uit
vinder. Men is het er ook al over eens hoe het
gedenkteeken er uit zal zien: de monumentale
gestalte van den jongeling die een snel draai
DE NIEUWE DISTRIBUTIE CENTRALE VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN DER BATAAFSCHE IMPORT MAATSCHAPPIJ N.V.
Groep van genoodigden cp de terreinen van het vorige week aan de Hoeksche Brug te Terneuzen ijn gebruik genomen bijkan
toor met opslagplaats der Bataafsehè Import-Maatschappij, Verkoopkantoor der „Koninklijke"/Shell.
leiding". En verder: Een orgaan, dat voorlich
ting kan geven, misverstanden kan vcorkomerr
of ophelderen, nuttige wenken kan verstrekken
en in woord en beeld bekendheid kan ver
schaffen aan datgene, wat voor industrie en
handel de waarde van deelneming of bezoek
zal kunnen verhoogen, vandaar
We juichen deze uitgaaf spontaan toe. Nu
het Jaarbeursinstituut ?pi Nederland geconsoli
deerd mag worden geacht, gelijk we uit meer
dere uitlatingen van den secretaris generaal,
den heer W. Graadt van Roggen ter gelegen
heid van de persconferenties vóór aanvang der
laaste Jaarbeurzen veilig mogen constateeren,
voorzat een dergelijk tijdschrift o.i. in een
werkelijk bestaande behoefte. Het zal -- oor
deelkundig geredigeerd grootelijks tot den
verderen uitbouw van onze jaarbe-urs kunnen
bijdragen.
Het eerste nummer maakt een voornamen
aangenamen indruk. We zien daarin o.a. de ont
wikkeling van het jaarbeursinstituut in beeld
gebracht en vinden er meerdere artikelen in
zoo o.a. „De Jaarbeurs en de economische
crisis" die door belanghebbenden met be
langstelling zullen worden gelezen. Wellicht
kan overwogen worden, in een volgend num
mer een inhoudsopgaaf op te nemen, zooals
die tegenwoordig in bijna alle tijdschriften voor
komt. 7
Misschien ook zou het cachet der verschillen
de bijdragen worden verhoogd door onderteeke
ning door de schrijvers. Wij twijfelen cr niet
aan dat het nieuwe tijdschrift onder de auspi-
c'ën van den bekwamen oud-journalist, den
heer Graadt van Roggen, ook technisch-rcdac
tioneel een superieur product zal uitgroeien.
Rest de vraag, die wij in het eerste nummer
niet beantwoord zagen: Zal het tijdschrift op
geregelde dan wel op ongeregelde tijden ver
schijnen? We hopen het eerste, daar hiervan
o.i. de grootste propagandistische kracht zal
uitgaan.
De technische uitvoering geschiedde ir. Jaar
beursstijl. Aan de N.V. Drukkerij v.h. L. E.
Bosch Zn.. Utrecht komt hiervoor alle eer
toe
Tot slot van den wensch, dat met het nieuw
periodiek ook i;n óns gewest op ruime schaal
zal verspreiden en dat zij, die 't ontvansren,
het met volle aandacht zullen lezen opdat mede
door deze uitgaaf industrieel en handeldrijvend
Zeeuwsch-Vlaanderen meer en meer de groote
belangen zal gaan begrijpen, die de Jaarbeurs
te Utrecht ook voor óns gewest vertegenwoor
digt.
Het zal voor ons die de Jaarbeursidée in
dit gewest steeds, naar beste krachten hebben
gepropageerd een heuglijken dag zijn, als
we in het nieuwe tijdschrift de foto zullen mo
gen aanschouwen van een stand met het onder
schrift: Zeeuwsch-Vlaanderen op ste Neder
landsche Jaarbeurs.
Moge die dag niet veraf meer zijn!
end wiel beschermt, zal de voorbeelólooze ont
wikkeling van de gewichtigste allerttechnische
uitvindingen symbollseeren. De voet wordt ge
vormd door een machtigen grijsblauwen graniet
blok, waarop een buste van Marcus en de af
beeldingen van zijn beide eerste automobielty
pen aangebracht worden. De automobiel was
echter niet zijn eenige uitvinding, met zijn an
dere, kleinere uitvindingen behaalde liij zelfs
materieele voordeelen. In het geheel vroeg hij,
om zoo te zeggen een ongelukk'ge voorlooper
van Edison, patent op niet minder dan 38
uitvindingen; maar een groot getal van deze
patentrechten verviel, omdat hij 1e kosten niet
betalen kon.
In het jaar 1865 noodigde Marcus den later
zoo bekenden rijwielfabrikant Curjel uit, om
naar zijn „voertuig zonder paard"" te komen
kijken. Men besloot om het experiment te deen,
want men wilde geen opzien verwekken en
koos het exercitieveld Schmelz, als plaats waar
de demonstratie gehouden zou worden Een
der medehelpers trok het vehikel een voer
tuig van een explolsie-motor voorzien, naar het
terrejn- Marcus en Crujeel namen plaats in den
wagen, die door Marcus aan den gang gemaakt
werd en werkelijk enkele honderden meters af-
Europa-Commissie en Volkenbondsraad. En-
gelsch-Indië krijgt zelfbestuur. De roovers-
benden in China.
Genève staat weer in het middelpunt van de
belangstelling. Niet minder dan 2 7 Ministers
van Buitenlandsche Zaken zijn er tegenwoor
dig om de Europeesche belangen onder ocgen
te zien. Allereerst vergaderde er de Europa
commissie waarin een rede van den heer Colijn
over de groote gevaren welke het steeds meer
moeilijkheden in den weg leggen aan den in
ternationalen handel, grooten indruk maakte
en uitgangspunt werd van uitvoerige dis
cussies.
Het tot dusver bereikte resultaac is neerge
legd in een resolutie, behelzend dat de econo
mische studve-commissie de economische we
reldcrisis zal bestudeeren voor zoover zij de
gemeenschap der Europeesche staten betreft
en dat de Europeesche studie-commissie met
het oog daarop de regeeringen van IJsland,
Sovjet-Rusland en Turkijë zal aitnoodigen aan
deze studie deel te nemen. Deze staten zijn
immers geen lid van den Volkenbond en nice-
ten speciaal worden uitgenoodigd.
De Volkenbondsraad, die eveneens in ver
gadering bijeen is, heeft zich met twee be
langrijke aangelegenheden bezig te houden,
het protest namelijk van Duitschland tegen
Polen terzake het optreden tegon de Dultsehe
minderheden bij de verkiezingen, alsmede da
tum, zetel en voorzitter van de ontwapenings
conferentie. Vooral ten aanzien van den voor
zitter voor deze conferentie bestaan moeilijk
heden, daar Frankrijk den heer Benesj, Tsje-
cho-Slowakisch Minister van Buitenlandsche
Zaken, pousseert, terwijl Duitschland en Italië
niets van hem willen weten. Verteld wordt
reeds dat de aanwijzing van den voorzitter zal
worden uitgesteld.
(17)
i
V E O T RAAM
DOOR PPOF.L.K .WOLFFS UTR. UNI
legde. Toen bleef de wagen staan en er was
geen beweging meer in te krijgen, waarop hij
door den monteur weer naar huis gesleept
werd. Marcus werkte voortdurend verder om
er verbeteringen in aan te brengen, maar er
verliepen ongeveer tien jaar, toen hij er weer
mee voor den dag kwam en epr auto de reis
Weenen-Klosterneuburg (een afstand van onge
veer 8 K.M.) maakte. Doch de machine mat-k-
te zoo'n helsch lawaai en bracht zooveel volk
op de been, dat de politie zich genoodzaakt zag
in te grijpen. Men verbood het verder gebruik
van een dergelijk voertuig en de uitvinder, die
door deze moeilijkheden zeer ontstemd was en
bovendien aan chronische neuralgie leed, legde
zich op andere werkzaamheden toe. Evenals
zoo dikwijls in de geschiedenis fier mensch-
heid had een onbeteekenend voorval groote ge
volgen: Tijdens de proefrit naar Klosterneu-
burg schrok een paard heftig, coen het de ma
chtne ontmoette en een politieagent snauwde
Marcus de volgende gedenkwaardige woorden
toe: „Met zoo'n ding jaagt u immers alle paar
den van de straat". Wat een profetisch woord
van den eenvoudigen politieman, die natuur
lijk niet vermoedde, dat dit vreemd voertuig
de vader van de wonder-machine was, die wer
kelijk binnen korten tijd „alle paarden van
De Ronde-Tafel-Conferentie te Londen, om
trent het toekomstige statuut van Britsch-
Ind p, is thans gesloten. Er is tien weken lang
met grooten ernst en, voor zoover men het
kan beoordeelen, met groot succes gewerkt.
Met eenige reserves krijgt Indie zelfbestuur
met eigen provinciale en federale parlementen,
die over nagenoeg alle zuiver Indische aange
legenheden zullen beslissen.
Het schijnt in China nog niet zoo gemakke
lijk te vallen de communistische benden mee
ster te worden. Nu de burgeroorlog geëindigd
is, wordt nog een groot deel des lands door het
gespuis, dat roovend, plunderend en moordend
rondtrekt, geterroriseerd. Het wordt tijd dat de
regeering van Nanking, wil ze haar prestige
handhaven, er korte metten mee maakt.
Z. K. H. de Prins.
Z. K. H. de Prins is voornemens a.s. Zater
dag voor eenigen tijd naar Mecklemburg to
vertrekken.
Slavernij in Sjensi.
Een Reuter-bericht uit Nanking meldt over
de bevindingen van den specialen commissaris
die een onderzoek heeft ingesteld naar den toe
stand in de provincie Sjensi, dat er in de laat
ste jaren ongeyeer 400.000 menschen als slaven
zijn verkocht, omstreeks twee millioen tenge
volge van hongersnood en droogte zijn on?ge
komen en dat duizenden eertijds welvarende
dorpen verlaten zijn en onbewoonbaar zijn ge
worden.
Kerkelijke veroordeeling der
nationaal-socialisten.
In een uitvoerig hoofdartikel betuigt de
„Osservatore Romano" zijn instemming met het
standpunt van den bisschop van Mainz. die de
Duitsche nationaal-socialisten veroordeelde,
daar deze partij een modern heidensch begin
sel voorstaat, waarom het den Kath heken ver
boden is, lid te zijn van deze partij.
Griep in Z. O.-Frankrijk.
In het Zuid-Oosten van Frankrijk breidt de
gr'pp zich sterk uit. In verschillende plaatsen
kan dientengevolge de post niet meer bezorgd
worden. In enkele steden is y3 van de school
kinderen ziek.
Griep bij de Engelsche vloot.
Op een deel van "de nabij Gibraltar gesta-
tionneerde Atlantische vloot heerscht een ern
stige influenza-epi/demie.
alle straten zou verdrijven". Evenals het leven
van den uitvinder, die den Hen Juni 1898 in
de grootste armoede stierf zijn ook de lotge
vallen van deze beide eerste automobieltypen
vol afwisseling geweest. Het eerste is geheel
verdwenen en zal ook hoogstwaarschijnlijk
niet meer te vinden zijn, het tweede type staat
echter momenteel in het Technisch Museum
van Weenen, die het van de Oostenrijksche au
tomobielclub in bruikleen gekregen heeft, na
dat men jaren lang niét wipt, waar het zich
bevond. In hetzelfde uur dat Marcus stierf,
werd op de Weensche jubileumexpcsitie van
1898 zijn tweede model aan Keizer Frans Jo
seph, die de tentoonstelling opende verklaard.
Een groot plakkaat verkondigde de bezoekers:
„Deze eerste benzine-auto is door den Ween-
schen mecani/cien Marcus geconstrueerd"..
Marcus werd op het kerkhof van Hütteldorf
heel eenvoudig begraven. Met Allerzielen "an
dit jaar heeft een onbekende een vierkant stuk
karton op den slecht onderhouden grafsteen
gehangen. Met blauw potlood stond er op ge
schreven: „Siegfried Marcus, uitvinder van de
automobiel!"
Nu heeft men eindelijk een begin gemaakt
met het oprichten van een gedenksteen voor
Marcus.
a