De Jaarbeurs. Builenl. Overzicht Binnenland Buitenland. De uitvinder van de Automobiel. J ECO VI TOL Ingezonden Mededeelicg verspillen, maar moeten ze aanwenden tot be houd van leven en gezondheid van hen, wien zelfs het noodzakelijke ontbreekt. Wie, in de armen, aan Christus, van het hunne gegeven hebben, zij zullen van den Heer, als Hij komt om de wereld te oordeelen, een overrijk loon ontvangen; wie echcer anders hebben gehan deld zullen hun straf niet ontgaan 08). Niet zon der reden immers vermaant ons de Apostel: „Wie dan de goederen der wereld bez't en zijn broeder in nood ziet, maar zijn hart voor hem sluit, hoe blijft dan in hem de liefde tot God?" 97) (Wordt vervolgd) Inlividualisme, commun^me en solidarisme. Drie vreemde woorden tegelijk Ze zijn de aanduiding van stelsels, die op het gebied der Staatshuishouding kunnen worden toegepast; van opvattingen omtrent de verhoudingen tus- schen mensch en gemeenschap, tussclien cc in dividuen of personen en de staat. Wij zullen even wijzen op de groote verschillen tusschen die stelsels en opvattingen. Hieruit zal blijken, dat het volstrekt niet onverschillig is aan wel- kenkant wij staan en langs welke wegen de we reld^conomie moet worden geleid. De „individualistische" opvatting het woord is afgeleid van individu of persoon --- is die van de natuurlijke vrijheid. Di.t zou zijn de bron van geluk voor den „goeden" mensch. Regeling of bescherming is in dit stelsel uit den booze. Zijne keuze is eigenlijk: „leder voor zich zelf en God voor onsallen", voor zoover er in den gedachtengang van de individualisten al thans nog plaats voor God bestaat. In den regel ls dit niet het geval. Wie dan voor allen moet zorgen, blijft een raadsel. De individualist of oud-liberaal wil absoluut yrije concurrentie. Op deze wijze meent hij, wordt jn alle behoeften 't best en cp de joed- koopst mogelijke wijze voorzien. De staat heeft slechts tot taak, om de persoonlijke vrijheid te beschermen. Hij is dus een soort van >olitie- agent. Vele jaren heeft deze opvatting »,eheerscht. Onnoemelijk veel ellende is er het gevolg van geweest, vooral voor de arbeiders. Machtheb bers op economisch gebied hebban er misbruik van gemaakt. Zij gingen met hu in3 vrijheid zoover, dat mannen, vrouwen en kinderen in de letterlijke beteekenis van het woord werden uitgebuit, om maar „goedkoop" te kunnen pro- duceeren. In dezen uitersten vorm is het stelsel alge meen overwonnen en konden zelfs de liberalen het niet handhaven. Het beginsel her Sociale Wetgeving en dat der vakorganisatie meest worden erkend en wordt tegenwoordig niet meer openlijk bestreden. Het „Individualisme" ls echter nog niet verdwenen. Verre van daar. Bij eiken stap voorwaarts, hetzij door de vak organisatie, hetzij door den socialen wetgever, wordt nog tegenstand ondervonden \an de zij de der liberalen, die zich slechts noodgedwon gen, voor zoover er niet aan te ontkenen viel bij de nieuwe opvattingen hebben aangepast. Zij bieden b.v. nog hardnekkigen tegenstand. Waar gestreefd wordt in de richting der be drijfsorganisatie en der internationale rege ling van arbeidsvoorwaarden. En zeer vele werkgevers staan nog op hun (voor hen het ge makkelijkste!) standpunt. Het „individualisme" of het stelsel van „laat- maar-waaien", is dus nog lang niet verdwenen t Is zelfs de kern geworden van het tegen woordig zoo machtig kapitalisme. Wij dienen er rekening mee te houden; want wij zullen er nog feilen strijd tegen moeten voeren. Een volgende maal iets over die andere stel seis, welke tegenover het individualisme staan. H. Een nieuw tijdschrift. Het secretariaat van de Nederlandsche Jaar beurs te Utrecht zendt ons het eerste nummer van een nieuw orgaan, getiteld De Jaarbeurs, orgaan van de vereenlging tot het houden van Jaarbeurzen in Nederland. „Dit tijdschrift heet ten doel de behartiging en bevordering van algemeene Jaarbeursbelan gen" zoo lezen w ijin den aanhef van de „In- Eenigen tijd geleden werd In Chicago een prijsvraag uitgeschreven, welke uitvinding der moderne techniek den grootsten invloed Oj ons cultuurleven heeft uitgeoefend. Het resultaat hiervan was, dat men aan de automobiel een voorrang gaf boven de radio, de vliegmachine en den klankfilm. Bij deze prijsvraag stelde men en dit is wel teekenend voor het snelle leven van onzen tijd voor het eerst de vraag naar den uitvinder van de automobiel. Men stelde zoowel in Amerika als in Europa een uitgebreid onderzoek in en kwam ten slotte tot de ontdekking dat Siegfried Marcus, een mecanicien uit Weenen als uitvinder van de automobiel kon beschouwd worden. Nu heeft men een comité tot oprichting van een gedenk teeken voor den uitvinder, die zoo lang onbe kend bleef, samengesteld en het feit, dat re- halve officieele persoonlijkheden uit Oostenrijk ook de Amerikaansche ambassade en Ford tot het comité toegetreden zijn, waarborgt wel de echtheid wat betreft den persoon van den uit vinder. Men is het er ook al over eens hoe het gedenkteeken er uit zal zien: de monumentale gestalte van den jongeling die een snel draai DE NIEUWE DISTRIBUTIE CENTRALE VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN DER BATAAFSCHE IMPORT MAATSCHAPPIJ N.V. Groep van genoodigden cp de terreinen van het vorige week aan de Hoeksche Brug te Terneuzen ijn gebruik genomen bijkan toor met opslagplaats der Bataafsehè Import-Maatschappij, Verkoopkantoor der „Koninklijke"/Shell. leiding". En verder: Een orgaan, dat voorlich ting kan geven, misverstanden kan vcorkomerr of ophelderen, nuttige wenken kan verstrekken en in woord en beeld bekendheid kan ver schaffen aan datgene, wat voor industrie en handel de waarde van deelneming of bezoek zal kunnen verhoogen, vandaar We juichen deze uitgaaf spontaan toe. Nu het Jaarbeursinstituut ?pi Nederland geconsoli deerd mag worden geacht, gelijk we uit meer dere uitlatingen van den secretaris generaal, den heer W. Graadt van Roggen ter gelegen heid van de persconferenties vóór aanvang der laaste Jaarbeurzen veilig mogen constateeren, voorzat een dergelijk tijdschrift o.i. in een werkelijk bestaande behoefte. Het zal -- oor deelkundig geredigeerd grootelijks tot den verderen uitbouw van onze jaarbe-urs kunnen bijdragen. Het eerste nummer maakt een voornamen aangenamen indruk. We zien daarin o.a. de ont wikkeling van het jaarbeursinstituut in beeld gebracht en vinden er meerdere artikelen in zoo o.a. „De Jaarbeurs en de economische crisis" die door belanghebbenden met be langstelling zullen worden gelezen. Wellicht kan overwogen worden, in een volgend num mer een inhoudsopgaaf op te nemen, zooals die tegenwoordig in bijna alle tijdschriften voor komt. 7 Misschien ook zou het cachet der verschillen de bijdragen worden verhoogd door onderteeke ning door de schrijvers. Wij twijfelen cr niet aan dat het nieuwe tijdschrift onder de auspi- c'ën van den bekwamen oud-journalist, den heer Graadt van Roggen, ook technisch-rcdac tioneel een superieur product zal uitgroeien. Rest de vraag, die wij in het eerste nummer niet beantwoord zagen: Zal het tijdschrift op geregelde dan wel op ongeregelde tijden ver schijnen? We hopen het eerste, daar hiervan o.i. de grootste propagandistische kracht zal uitgaan. De technische uitvoering geschiedde ir. Jaar beursstijl. Aan de N.V. Drukkerij v.h. L. E. Bosch Zn.. Utrecht komt hiervoor alle eer toe Tot slot van den wensch, dat met het nieuw periodiek ook i;n óns gewest op ruime schaal zal verspreiden en dat zij, die 't ontvansren, het met volle aandacht zullen lezen opdat mede door deze uitgaaf industrieel en handeldrijvend Zeeuwsch-Vlaanderen meer en meer de groote belangen zal gaan begrijpen, die de Jaarbeurs te Utrecht ook voor óns gewest vertegenwoor digt. Het zal voor ons die de Jaarbeursidée in dit gewest steeds, naar beste krachten hebben gepropageerd een heuglijken dag zijn, als we in het nieuwe tijdschrift de foto zullen mo gen aanschouwen van een stand met het onder schrift: Zeeuwsch-Vlaanderen op ste Neder landsche Jaarbeurs. Moge die dag niet veraf meer zijn! end wiel beschermt, zal de voorbeelólooze ont wikkeling van de gewichtigste allerttechnische uitvindingen symbollseeren. De voet wordt ge vormd door een machtigen grijsblauwen graniet blok, waarop een buste van Marcus en de af beeldingen van zijn beide eerste automobielty pen aangebracht worden. De automobiel was echter niet zijn eenige uitvinding, met zijn an dere, kleinere uitvindingen behaalde liij zelfs materieele voordeelen. In het geheel vroeg hij, om zoo te zeggen een ongelukk'ge voorlooper van Edison, patent op niet minder dan 38 uitvindingen; maar een groot getal van deze patentrechten verviel, omdat hij 1e kosten niet betalen kon. In het jaar 1865 noodigde Marcus den later zoo bekenden rijwielfabrikant Curjel uit, om naar zijn „voertuig zonder paard"" te komen kijken. Men besloot om het experiment te deen, want men wilde geen opzien verwekken en koos het exercitieveld Schmelz, als plaats waar de demonstratie gehouden zou worden Een der medehelpers trok het vehikel een voer tuig van een explolsie-motor voorzien, naar het terrejn- Marcus en Crujeel namen plaats in den wagen, die door Marcus aan den gang gemaakt werd en werkelijk enkele honderden meters af- Europa-Commissie en Volkenbondsraad. En- gelsch-Indië krijgt zelfbestuur. De roovers- benden in China. Genève staat weer in het middelpunt van de belangstelling. Niet minder dan 2 7 Ministers van Buitenlandsche Zaken zijn er tegenwoor dig om de Europeesche belangen onder ocgen te zien. Allereerst vergaderde er de Europa commissie waarin een rede van den heer Colijn over de groote gevaren welke het steeds meer moeilijkheden in den weg leggen aan den in ternationalen handel, grooten indruk maakte en uitgangspunt werd van uitvoerige dis cussies. Het tot dusver bereikte resultaac is neerge legd in een resolutie, behelzend dat de econo mische studve-commissie de economische we reldcrisis zal bestudeeren voor zoover zij de gemeenschap der Europeesche staten betreft en dat de Europeesche studie-commissie met het oog daarop de regeeringen van IJsland, Sovjet-Rusland en Turkijë zal aitnoodigen aan deze studie deel te nemen. Deze staten zijn immers geen lid van den Volkenbond en nice- ten speciaal worden uitgenoodigd. De Volkenbondsraad, die eveneens in ver gadering bijeen is, heeft zich met twee be langrijke aangelegenheden bezig te houden, het protest namelijk van Duitschland tegen Polen terzake het optreden tegon de Dultsehe minderheden bij de verkiezingen, alsmede da tum, zetel en voorzitter van de ontwapenings conferentie. Vooral ten aanzien van den voor zitter voor deze conferentie bestaan moeilijk heden, daar Frankrijk den heer Benesj, Tsje- cho-Slowakisch Minister van Buitenlandsche Zaken, pousseert, terwijl Duitschland en Italië niets van hem willen weten. Verteld wordt reeds dat de aanwijzing van den voorzitter zal worden uitgesteld. (17) i V E O T RAAM DOOR PPOF.L.K .WOLFFS UTR. UNI legde. Toen bleef de wagen staan en er was geen beweging meer in te krijgen, waarop hij door den monteur weer naar huis gesleept werd. Marcus werkte voortdurend verder om er verbeteringen in aan te brengen, maar er verliepen ongeveer tien jaar, toen hij er weer mee voor den dag kwam en epr auto de reis Weenen-Klosterneuburg (een afstand van onge veer 8 K.M.) maakte. Doch de machine mat-k- te zoo'n helsch lawaai en bracht zooveel volk op de been, dat de politie zich genoodzaakt zag in te grijpen. Men verbood het verder gebruik van een dergelijk voertuig en de uitvinder, die door deze moeilijkheden zeer ontstemd was en bovendien aan chronische neuralgie leed, legde zich op andere werkzaamheden toe. Evenals zoo dikwijls in de geschiedenis fier mensch- heid had een onbeteekenend voorval groote ge volgen: Tijdens de proefrit naar Klosterneu- burg schrok een paard heftig, coen het de ma chtne ontmoette en een politieagent snauwde Marcus de volgende gedenkwaardige woorden toe: „Met zoo'n ding jaagt u immers alle paar den van de straat". Wat een profetisch woord van den eenvoudigen politieman, die natuur lijk niet vermoedde, dat dit vreemd voertuig de vader van de wonder-machine was, die wer kelijk binnen korten tijd „alle paarden van De Ronde-Tafel-Conferentie te Londen, om trent het toekomstige statuut van Britsch- Ind p, is thans gesloten. Er is tien weken lang met grooten ernst en, voor zoover men het kan beoordeelen, met groot succes gewerkt. Met eenige reserves krijgt Indie zelfbestuur met eigen provinciale en federale parlementen, die over nagenoeg alle zuiver Indische aange legenheden zullen beslissen. Het schijnt in China nog niet zoo gemakke lijk te vallen de communistische benden mee ster te worden. Nu de burgeroorlog geëindigd is, wordt nog een groot deel des lands door het gespuis, dat roovend, plunderend en moordend rondtrekt, geterroriseerd. Het wordt tijd dat de regeering van Nanking, wil ze haar prestige handhaven, er korte metten mee maakt. Z. K. H. de Prins. Z. K. H. de Prins is voornemens a.s. Zater dag voor eenigen tijd naar Mecklemburg to vertrekken. Slavernij in Sjensi. Een Reuter-bericht uit Nanking meldt over de bevindingen van den specialen commissaris die een onderzoek heeft ingesteld naar den toe stand in de provincie Sjensi, dat er in de laat ste jaren ongeyeer 400.000 menschen als slaven zijn verkocht, omstreeks twee millioen tenge volge van hongersnood en droogte zijn on?ge komen en dat duizenden eertijds welvarende dorpen verlaten zijn en onbewoonbaar zijn ge worden. Kerkelijke veroordeeling der nationaal-socialisten. In een uitvoerig hoofdartikel betuigt de „Osservatore Romano" zijn instemming met het standpunt van den bisschop van Mainz. die de Duitsche nationaal-socialisten veroordeelde, daar deze partij een modern heidensch begin sel voorstaat, waarom het den Kath heken ver boden is, lid te zijn van deze partij. Griep in Z. O.-Frankrijk. In het Zuid-Oosten van Frankrijk breidt de gr'pp zich sterk uit. In verschillende plaatsen kan dientengevolge de post niet meer bezorgd worden. In enkele steden is y3 van de school kinderen ziek. Griep bij de Engelsche vloot. Op een deel van "de nabij Gibraltar gesta- tionneerde Atlantische vloot heerscht een ern stige influenza-epi/demie. alle straten zou verdrijven". Evenals het leven van den uitvinder, die den Hen Juni 1898 in de grootste armoede stierf zijn ook de lotge vallen van deze beide eerste automobieltypen vol afwisseling geweest. Het eerste is geheel verdwenen en zal ook hoogstwaarschijnlijk niet meer te vinden zijn, het tweede type staat echter momenteel in het Technisch Museum van Weenen, die het van de Oostenrijksche au tomobielclub in bruikleen gekregen heeft, na dat men jaren lang niét wipt, waar het zich bevond. In hetzelfde uur dat Marcus stierf, werd op de Weensche jubileumexpcsitie van 1898 zijn tweede model aan Keizer Frans Jo seph, die de tentoonstelling opende verklaard. Een groot plakkaat verkondigde de bezoekers: „Deze eerste benzine-auto is door den Ween- schen mecani/cien Marcus geconstrueerd".. Marcus werd op het kerkhof van Hütteldorf heel eenvoudig begraven. Met Allerzielen "an dit jaar heeft een onbekende een vierkant stuk karton op den slecht onderhouden grafsteen gehangen. Met blauw potlood stond er op ge schreven: „Siegfried Marcus, uitvinder van de automobiel!" Nu heeft men eindelijk een begin gemaakt met het oprichten van een gedenksteen voor Marcus. a

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 2