ENCYCLIEK VAN ONZEN H. VADElt PIÜS XI. Ziek J- No. 3720 Woensdag 21 Janaari 1931 45ste Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN 'i VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND OVER HET CHRISTELIJK HUWELIJK. FEUILLETON. Do Bedelares van Saint-Sulplce. POSTREKENING No. 5241S. DOOR DE GODDELIJKE VOORZIENIGHEID PAUS. Ingezonden Bffeaeéeelinp Mijnhardt's Poeders DE ZEEUWSCHE KOERIER Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 raaiiiden, of J 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling - Advertentien 20 cent per regelbij contract lager ZEER KOOPKRACHTIGE LEZERSKRING ITSTEKEND GESCHIKT VOOR PUBLICITEIT (Ontleend aan »De Maasbodec.) Aan onze Eerbiedwaardige Broeders, de Patriarchen, Primaten, Aartsbisschoppen, Bisschoppen, en andere plaatselijke Ordinarii, die in vrede en gemeenschap leven met den Ap.ostolischen Stoel. MET HET OOG OP DEN TEGENWOORDIGEN TOESTAND VAN GEZIN EN MAATSCHAPPIJ, HUN NOODEN, DWALINGEN EN ONDEUGDEN. Eerbiedwaardige Broeders Heil en Apostolischen Zegen. III. MIDDELEN OM HET HUWELIJK IN F,ERE TE HERSTELLEN. Steeds hebben Wij, Eerbiedwaardige Rroe- dèrs, vol eerbied bewonderd, wat de Schepper en Verlosser van ons geslacht, in Zijn groote Wijsheid, omtrent het huwelijk heeft vastge steld; maar tevens hebben wij net betreurd dat een plan, dat van zooveel liefde en godde lijke goedheid getuigt, thans overal door de lus ten, dwalingen en ondeugden der menschen wordt verijdeld en geminacht. En zoo betaamt het Ons, dat Wij nu met een vaderlijke be zorgdheid Onze aandacht gaan wijden aan het vinden van passende middelen, waardoor debo vengenoemde allerverderfelijkste misbruiken weggenomen mogen worden en de achting voor het huwelijk overal hersteld. HET GODDELIJK PLAN: MAATSTAF VAN ALLE HERSTEL. Allereerst willen wij daartoe in herinnering brengen deze onomstootelijke waarheid die een grondregel uitmaakt, zoowel van de gezonde wijsbegeerte als van de heilige godgeleerdheid dat nl. al wat afgeweken is van de ju'ste orde, niet anders tot zijn oorspronkelijken, &an zijn natuur passenden staat kan terugkeeren, dan door zich weer te richten naar het goddelijk plan, dat (volgens den Engelachtigen Leeraar) (74) het model is van alle orde. Terecht heeft Onze voorganger Leo XIII z.g. juist dit met zooveel klem tegen de naturalis ten betoogd in deze zeer ernstige bewoordin gen: „De Goddelijke Voorzienigheid heeft be paald, dat hetgeen God en de natuur hebben ingesteld, des te nuttiger en heilzamer voor on zal zijn, naarmate ongeschonden en onveran derlijk, zijn oorspronkelijken vorm beter te- waart. God immers, de Maker van alle schepse len, wist heel goed wat dienstig zou zijn voor ieders inrichting en instandhouding, en in Zijn Almacht en Alwetendheid heeft Hij het zoo ge regeld, dat alles op passende wijze zijn doel zou bereiken. Maar als de onbezonnenheid of de verdorvenheid der menschen het er op aanlegt om de wereldorde, in zoo wijze Voorzienigheid 13) Deze vergadering heeft ten doel zich de rech ten en vrijheden der gezantschappen en con sulaten te verzekeren en waarschijnlijk zal men een schrijven richten tot den graaf van Bis marck om hem te verzoeken de koeriers door te laten, die van hun respectieve regeeringen de berichten van het corps diplomatique over brengen. Wanneer gij belast werd met het over brengen van dien brief, mijn waarde abbé dan zoudt ge zeker van den „IJzeren kanselier" een vrijgeleide krijgen, dat u in staat; zou .stel len ongehinderd uw reis naar Fenestranges te vervolgen. Ja, zeker, monseigneur, maar zal ik belast worden met het overbrengen van dien brief? Ik geloof wel dat ik u dat kan beloven. O monse;gneur, wanneer dat zoo is dan zal m-n geheele leven niet voldoende zijn om u mijn dankbaarheid te bewijzen. Wanneer zal ik kunnen vertrekken? Dat is nu de hoofdzaak Mijn oom, de graaf d'Areynes, ligt op het uiter ste en de dood wacht niet. De aartsbisschop staat op. Kom morgenochtend terug mijn zoon dan zal ik u mijn antwoord geven. Hoe laat mag ik komen monseigneur? Bij het aanbreken van den dag als ge wilt. De pastoor van Sai,nt-Ambroise en zijn eerste vastgesteld, te veranderen en te verstoren, dan gaan zelfs de verstandigste en nuttigste instel lingen nadeelig worden of houden althans op voordeelig te zijn; de reden ervan is ofwel, dat zij, nn ze veranderd zijn, geen hulp meer kun nen bieden, ofwel, dat God zelf liever zoo de trotschheid en de vermetelheid der menschen wil straffen". (75) Om dus het huwelijksleven in zijn ware orde te herstellen is het ncodig dat allen de door God gewilde inrichting er van beschouwen en hun best doen die te eerbie digen. Gij onder God en het vleesch onder u Daar evenwel het groote beletsel hiervoor de sterke, onbedwongen hartstochten zijn, die ze ker de voornaamste oorzaak uitmaken van de zonden tegen de heilige huwelijkswetten, en daar de mensch zijn hartstochten nijet kan be heerschen, als hij zichzelf niet eerst aan God onderwerpt, zal dit dus, volgens de door God gewilde orde, de eerste zorg moeten ::ijn. Want steeds gaat de regel op, dat alwie zich aan God heeft onderworpen, ook aan zich onderworpen mag zien, met Gods' genade, zijn begeerlijkheid en de driften zijner ziel; maar wie zich tegen God heeft verzet, zal in zijn binnenste een he- vigen strijd te doorstaan en te betreuren heb ben van den kant zijner hartstochten. De H. Augustinus zet de wijsheid van deze beschik king aldus uiteen: „Het is ijtnmers goed, dat de mjindere onderworpen is aan zijn meerdere, zoo dat hij die wat onder hem staat, aan zich onder worpen wil zien, zich op zijn beurt zelf onder werpt aan wat boven hem staat. Erken de or de, zoek den vrede! Gij onder God, het vleesch onder u. Wat is billijker, wat schooner? Gij on derworpen aan uw meerdere, uw mindere on derworpen aan u. Gij moet dienen Dengene d'e u schiep, opdat hetgeen geschapen is voor u u diene. Niet toch déze orde erkennen wij of willen wij er voor houden: Het vleesch onder u, en gij onder God! maar: Gij onder God en het vleesch onder u! Verwerpt gij echter het: Gij onder God, dan zult gij nooit bereiken: Het vleesch onder u. Als gij Gods dienaar niet we zen wilt, zult gij gekweld worden door uw d'e naar". (76) Van deze beschikking der Goddelijke Wijs vicaris nemen afscheid van den prelaat en deze maakt zich gereed om naar den nuntius te gaan. Thuisgekomen vindt de abbé d'Areynes daar Raymond Schloss, die de dienstbode Madeleine behulpzaam is geweest bij de toebereidselen tot het dj,ner Niets ter wereld had hem er toe kunnen be sluiten, aan tafel te gaan voordat de neef van zijn meester terug zou zijn. Vertrekken wij vanavond, mijnheer de abbé vraagt de Lotharinger, vol ongeduld om te we ten wat de abbé heeft besloten. De jonge geestelijke deelt den opper jacht meester mede, wat er in het aartsbisschoppe lijk paleis is voorgevallen en brengt hem aan het verstand dat het noodzakelijk is te wach ten tot den volgenden dag en dat zij niet kun nen vertrekken voordat hij een tweede bezoek heeft gebracht aan monseigneur Darboy. Dan moeten we ons daaraan onderwerpen, zegt Raymond Schloss met een zucht. Zij gaan aan tafel. Raymond heeft honger van de re^s *;i doet het diner dus alle eer aan, maar de jonge pries ter wordt zoozeer bezig gehouden door hetgeen er op Fenestranges gebeurd is, dat hij tre :iau- wernood iets aanraakt. Het diner duurt kort. Terstond daarop verzoekt de abbé d'Areynes zijn dienstbode een bed voor den gast op te maken. Ik ga vroeg uit. voegt hij er bij en misschien kom ik vannacht zeer laat thuis. Ik wil nu volstrekt niet dat men op mij zal wachten. heid getuigt ook de H. Paulus, geïnspireerd door den H. Geest; na immers herinnerd te hebben aan die oude wijzen, die niet wilden aanbidden en eeren Dengene, van wien zij toch met alle zekerheid wisten, dat Hij de Schepper was van het heelal, zegt hij: „Daarom heeft God naar de lusten van hun hart hen prijsge geven aan onreinheid zoodat se hun eigen li chamen onteeren" en even verder: „Daarom heeft God hen overgeleverd aan onteerende driften" (77) „God (immers) weerstaat de hoo- vaardigen, maar aan den nederigen geeft Hij genade" (78) zonder welke, volgens de waar schuwing van denzelfden Leeraar der Heide nen, de mensch zijn weerspannige hartstoch ten niet kan beheerschen (79) Omdat Wij derhalve deze onstuimige driften geenszins kunnen bedwingen, zooals dat van onsgevorderd wordt, als wij onzen geest niet eerst in liefde en eerbied aan onzen Schepper onderwerpen, daarom is het allereerst noodig, dat zij, die zich verbinden door den heligen huwelijksband in geheel hun wezen doordron gen worden van een diepe en oprechte liefde tot God; deze liefde moet een zegel drukken op heel hun leven, en hun verstand en wil ver vullen van den grootsten eerbied jegens Gods Majesteit. De taak der zieleleiders. En dus handelen die Zieleleiders zeer con sequent en geheel in christelijken geest, die om te voorkomen, dat de echtgenooten in het huwelijk afwijken van Gods wet, hen eerst vooral opwekken tot vrome en godsdienstige oefeningen, hen aansporen zich geheel aan God over te geven, voortdurend Zijn hulp in te roepen, dikwijls tot de Heilige Sacramenten te naderen, in liefdevolle gezindheid jegens God, Hem steeds in alle omstandigheden trouw te blijven. Zij echter dwalen ten zeerste, die, met ach terstelling of verwaarloozing van deze boven natuurlijke middelen, meenen, dat zij, door het aanwenden van de vondsten der natuurweten schap (van de biologie nl. de erfelijkheidsleer en dergelijke), de menschen er toe kunnen brengen om hun vleeschelijke driften te beteu gelen. Wij willen dat niet zóó verstaan hebben alsof de natuurlijke middelen, d'e betamelijk zijn, gering moeten worden geschat; één en. de zelfde immers is de oorsprong van natuur cn genade, nl. God, die het goed van beiderlei orde bestemd heeft tot nut en voordeel der menschen. Dus kunnen en moeten de geloovi- vigen ook de natuurlijke middelen benutten; door gevatte koude, zwaar gevoel in hoofd en ledematen, Influenza, Griep, Rheumatische pijnen, alsook vastzittende Hoest: in al deze gevallen zullen U spoedig helpen. Doos 45 ct. Bij Uw Drogist. Maak u daar maar niet bezorgd over, mijn heer de abbé, aptwoordt de oude Madeleine, mijnheer Raymond zal wel terstond naar bed gaan, want na zoo'n reis heeft men rust noo dig. Doe uw zaken maar hier af, hier gai-t alles goed. De vicaris van Saint-Ambro'se heeft een hart van goud. Hij kan niet denken aan de reis naar Fene stranges die hij zal ondernemen, zonder tege lijkertijd te denken aan zijn nicht, Henriette Rollin. Als zijn oom hem met zooveel aandrang bij zich roept, dan moet hij zich ook m een hope- loozen toestand bevinden en Raoul d'Areynes begrijpt dan zoo zeer goed, wat de graaf hem te zeggen heeft namelijk dat hij hem wil raad plegen, zooals hij reeds dikwijls heeft gedaan over zijn testamentaire beschikkingen. Hier staat hij voor een moeilijk vraagpunt. Het nauwgezette geweten van den jongen geestelijke verbiedt hem een geheim te maken van zijn reis voor zijn nicht Henriette, die evenveel natuurlijke rechten heeft als hij op de nalatenschap. Als de vicaris van Saint-Ambroise dus zijn woning in de rue Popincourt verlaat, begeeft hij zich naar zijn aangetrouwden neef, Gilbert Rollin. Alvorens de handeling van ons verhaal te vervolgen, moeten wij eenige bijzon terheden omtrent de familie d'Areynes meedeelen, op dat den lezer niets onduidelijk blijve. Wij zullen di,t zoo kort mogelijk doen. Graaf Emmanuel d.'Areynesr de slotheer van maar als zij meenen, dat deze voldoende zijn om de reinheid van het echtelijk verbond te bestendigen of deze meer afdoend achten dan de bovennatuurlijke hulpmiddelen der. .genade dan vergissen zij zich. De kerk: vertolkster der goddelijke wetten. Deze harmonie van echtverbintenis c'n zeden met Gods wetten over het huwelijk," dié "noodig is om het herstel ervan te verwezenlijken, eischt, dat allen gemakkelijk, me; volkomen zekerheid en zonder eenige dwaling, kunnen weten, welke d'ge wetten zijn. Iedereen ziet ech ter in, hoe gemakkelijk allerlei bedrog vrij spel zou krijgen en hoe groote dwalingen zich met de waarheid zouden vermengen, als iedereen dit zelf alleen maar met zijn eigen natuurlijke kennis zou moeten onderzoeken ol als ieder# persoonlijke uitleg van de geopenbaarde waar heid dit zou moeten uitmaken. En is dit reeds het geval bij vele andere waar heden van de zedelijke orde, het meest toch vraagt dit onze aandacht hier, nu het over hu welijksaangelegenheden gaat, v/aar de zinne lijke hartstocht zich zoo gemakkelijk van de zwakke menschennatuur kan meester maken, en haar verblinden en verleiden kan; en dit te meer, wijl de echtgenooten, bij het onder houden van Gods wet, soms zware en langduri ge moeilijkheden hebben te doorstaan, d',e de zwakke mensch de ondervinding leert het ons als evenzoovele motieven aangrijpt, ora zich van het onderhouden van Gods wet ont slagen te achten. Gehoorzaamheid aan de leiding der Kerk Wil derhalve de mensch niet door een of an deze valsche of verdraa'de voorstelling maar door een ware en zuivere kennis van Gods wet voorgelicht en op zedelijk gebied geleid worden dan is het noodzakelijk dat, met een 'jverige en liefdevolle,onderdanigheid jegens God, tok een oprechte en nederige gehoorzaamheid aan de Kerk gepaard ga. Christus onze Heer immers heeft zeil de Kerk tot leermeesteres der waarheid aangesteld, ook waar het geldt het regelen der goede zeden, ofschoon, op zich genomen, hier veel door de menschelijke rede kan gekend worden. Want evenals God, voor natuurlijke waarheden, die geloof en zeden betreffen. Zijn openbaring voegde bij het licht der rede, updas het goede en ware, „ook in de tegenwoordige gesteltenis van het menschelijk geslacht, door allen ge makkelijk, met volle zekerhe'.d en zonder eeni ge dwaiing zou kunnen gekend worden", 80), zoo stelde Hij ook, met dezelfde bedoeling, de Kerk aan als bewaakster en leerares van heel de godsdienstige en zedelijke waarheid, aan haar derhalve moeten de geloovigen in gehoor zaamheid verstand en hart onderwerpen, om van geestesafdwaling en zedenbederf vrij te blijven. En willen zij zich n'pt berooven van een hulpmiddel, dat God hun met zooveel vrijge- Fenestranges, heeft twee gebroeders gehad, An dré en Gustaaf d'Areynes. André was de vader van Raoul, den tegen- woordigen vicaris van Saint-Ambroise. Henriette Rollin is de dochter van Gustaaf. Alleen Emmanuel, de oudste, is ongehuwd gebleven. Op vijf-jarigen leeftijd verloor Raoul zijn vader. Graaf Emmanuel werd voogd over den wees. Hij voedde het kind met echt vaderlijke l ef de op en maakte er van den rechtschapen, al gemeen geachten man, met wien wij hebben kennis gemaakt. Bij zijn meerderjarigheid werd Raoul in be zit gesteld van het vermogen, dat zijn vader na gelaten had en dat zijn voogd sedert Vetleer- de, een vermogen van ongeveer vierhonderd duizend franc, welks rente de jonge priester alleen gebruikte voof werken van liefdadigheid. Na André d'Areynes stierf Gustaaf voor drie kwart geruineerd door dolzinnige speculatiën, en liet een weduwe na en een meisje van om streeks twee jaar, Henriette, die thans me vrouw Rolljn is geworden. De weduwe van Gustaaf d'Areynes overleef de haar echtgenoot slechts twee jaren.' Graaf Emmanuel, die tot voogd over Hen riette werd benoemd zooals hij het reeds was over Raoul, nam de beide kinderen tot zich. Destijds bewoonde hij in den winter te Parijs, in de rue de Vaugirard, een paleis, waarvan hij de eigenaar was dat een rijke, verre bloedver want hem had nagelaten. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1931 | | pagina 1