Uit het Parlement Buitenland. Gesprongen Handen Kerknieuws. Circulaire tegen het socialisme. De plechtige eerste-sieenlegging voor de Kerk van de H. Gheresia van J)et Kindje Oezus te Heikant St. Dansteen. INGEZONDEN MEDEDEELING Ruwe Huid Schrale Lippen Winterhanden Wintervoeten p ft E M1 ft- Ai prijkte de natuur cok .iicf in feestdos en a. g.if I* k gfCii stralende /oi aan het winter de Ltcersche landschap gi.ed en leven, zoo ht-fc tiet Viiidat' jl toch geenszins aan „stem t ung" ontbroken bi) het plechtige, aan betee- kenis ovcrrijke «r<beuren d^r eerste-steenleg- ging voor de nieuwe kerk de eerste in Zeeuwsch Vla\r deren, die St. Theresia van het Kindje Jezus tot heilige beschermster en mach tige voorspreekster heeft der nieuw-gestichte parochie van de buurtschap He kant, gemeente St. Jansteen. Overgroote belangstelling Toen wc ten circa twee uur namiddags langs den modderpoel, die tusschen St. Jansteen en Heikant de dringend om veroetering vragen de verbindingsweg vormt, het schoolgebouw te Heikant bereikten, was hes op het schoolplein reeds een druk beweeg van genood'gden en van misdienaars, bruidjes en schoolkinderen, die straks van de voor de buurtschap zoo ge wichtige gebeurtenis getu'gen zouden Lijn en daarbij op eenigerlei wijze hunne medewerking zouden verleenen. Meerdere groote autobussen hadden reeds een respectabel aantal belang stellenden aangevoerd en nog voortdurend kwamen n',euwe bezoekers per auto, per rijwiel of te voet de op deze plek zoo ongewone drukte vergrooten. Nadat ook de verschillende geestelijke en we reldlijke autoriteiten (waaronder wij o.a. op merkten de Zeereerw. heer pastoor Preijers en de Eerw. heeren kapelaans uit St. Jansteen, de Hoogeerw. heer Deken Rops, alsmede de beide Zeereerw. heeren rectoren Brouwers en van Jole uit Hulst, de Zeereerw. heer P. Doens, pastoor van Sas van Gent, broeder van den pastoor der nieuwe parochie, Zeereerw. heeren pastoors uit de omliggende gemeenten, burge meester Geirnaeidt, wethouder Plasschaert en de raadsleden uit 3t. Jansteen, leden der Kerk besturen en notabelen van He'kant en St. Jan steen enz. enz.) waren gearriveerd, nam de plechtigheid een aanvang. Voorafgegaan door een schare priesters in superpli, misdienaars en bruidjes begaf de lange stoet van genoodig- den en belangstellenden zich processiegewijs naar het bouwterrein, alwaar tusschen de met vlaggen versierde stellingen reeds een stukje van de hoofdzuil der nieuwe kerk zich boven den grond verhief. In de nabijheid hiervan stelden de officieele personen alsmede de schoolkinderen onder leiding van hun hoofd, den heer Eggermont, zich op, terwijl de overige aanwezigen zich daarachter aansloten, de ge- heele ruimte tot de uiterste hoeken vullend. Welkomstwoord pastoor Doens. Pastoor E. J. Doens, de stichter der nieuwe kerk, die de plechtigheid zou verrichten, heette dan, staande op een verhooging, allen welkom, er zijn vreugde over uitsprekend, zoovele be langstellenden aanwezig te zien. ZijnEerw. deelde mede, dat o.a. de Hoogeerw. heer Deken Loos uit Aardenburg en de heeren E. Locke- feer, lid der Tweede Kamer, J. van Rompu, lid van Ged. Staten en L. v. Waesberghe, lid van Prov. Staten bericht van verhindering hadden gezonden. In de 19 parochiën in Zeeuwsch- Vlaanderen en 2 in Brabant, waar ik ten be hoeve van de St. Theresia-kerk te Heikant heb gepreekt, aldus spr., was ik altijd gewoon, mijn auditorium in de eerste plaats te vragen, dat men mij zou steunen met gebed, want „als de Heer het hu!;s niet bouwt, is tevergeefs het werk van hen, die het bouwen". Ook thans wilde spr. die gewoonte volgen en hij verzocht daarom de aanwezigen met hem een Onze Va der en Wees Gegroet te bidden voor het wel slagen van het werk, dat hier stond te worden begonnen. Nadat aan dit verzoek van Zijnzeereerw. was voldaan, gaf spr. een verklaring van het op schrift der te plaatsen gedenksteen, dat luidde: „Deo favente Eduardus Josephus Doens, pro- toparochus, in honorem sanctae Tlieiesiae a Je su infante me posuit 12 Decembri, 1930", alsmede van den inhoud der in den gedenk steen te metselen oorkonde, waarin van de ver schillende geestelijke en wereldlijke autoritei ten melding werd gëmaakt, die ten tijde van de eerste steenlegging in functie v/aren, aldus voor het nageslacht enkele historische bijzon derheden van de plechtigheid vastleggend. Vervolgens memoreerde-spr. nog, dat de Kerk wordt gebouwd door de firma J. L. v. d. Walle uit Hulst volgens tiet ontwerp van den heer Sturm, architect te Roosendaal. De wijdingsplechtigheid Na het zingen van een Theresialiecje door de schoolkinderen van het 6 en 7e leerjaar ver richtte spr. dan onder diepe st:ite de wijdings plechtigheid en wijdde vervolgens ook de fun damenten van het nieuwe kerkgebouw, waarna de aanwezige priesters de gebruikelijke latijn- sche gezangen uitvoerden. Vervolgens werd de oorkonde door Zijnzeereerw. alsmede dcor de geestelijke en wereldlijke autoriteiten getee- kend en mèt den gedenksteen in de hoofdzui.1 van het nieuwe kerkgebouw gemetseld. Rede pastoor Preijers. Als deze plechtigheid geëindigd was, betrad de Zeereerw. heer Preijers, pastoor van St. Jan steen, het podium. Na gewezen te nebben op de gewichtige beteekenis der zoo juist verrichte plecht'gheid en enkele bijzonderheden uit de voorgeschiedenis van de stichting der nieuwe parochie te hebben vermeld, memoreerde spr. de groote activiteit, welke was ten toon ge spreid om den kerkbouw mogelijk te maken. Doch zelfs de grootste optimist had n:et kun nen denken, aldus spr., dat die pogingen zoo spoedig met succes zouden worden bekroond. Spr. wenschte dan de bewoners van Heikant geluk met hun nieuwe parochie en bracht hul de aan den nieuwen pastoor, die vanaf het oogenblik zijner benoeming met noesten vlijt aan de vervulling van de hem doör Monseig neur gegeven opdracht had gearbeid. Hij voeg de den wensch daaraan toe, dat de zegen, he den over den bouw afgebeden, blijvend daarop zou mogen rusten en dat de H. Theresia, onder wier bijzondere bescherming de nieuwe paro chie werd gesteld en die haar rozenregen reeds thans op de stichting had doen neerdalen, pastoor en parochianen zou mogen blijven be schermen. Rede burgemeester GeirnaercL Hierna werd het woord gevoerd door den Edelachtb. heer Pr. Geimaerdt, burgemeester van St. Jansteen, die als volgt sprak: Bij de velen die op den dag van heden roden gevonden hebben, aan hun gevoelens van dank baarheid en tevredenheid over de stichting van deze parochie door hunne tegenwoordigheid blijk te geven, behoort zeer zeker ook mijn per soon als vertegenwoordiger van het gemeente bestuur. Overtuigd, dat door de stichting van deze Theresiakerk zoowel de maatschappelijke als geestelijke belangen in het algemeen en in het bijzonder voor het buurtschap Heikant ten zeerste worden gediend, is het mij een behoef te, hier op deze plaats openlijk mijn dank te betuigen voor de royale medewerking welke in deze is ondervonden van de katholieken van Zeeuwsch-Vlaanderen Ten zeerste betreur ;k het dan ook. dat de gemeenteraad van Sint Jansteen door een Uj- zondere omstandigheid, voor dezen dag niet in de gelegenheid was, een uitspraak te doen en zoo ten volle uiting te geven aan zijn ge voelens van medeleven met voor dit buurt schap groote gebeuren wat zoo juist plaats vond door deze eerste steenlegging. Naast een woord van dank aan de Katho lieken van Zeeuwsch-Vlaanderen meen ik zeer zeker een woord van dank en waardeer-ng te moeten toevoegen aan U Eerw. Heer Pastoor Doens, voor de groote stuwkracht, die van U voor de stichting van dit toekomstig Gods huis is uitgegaan. Laat ik aan mijn woord van waardeering ver binden den hartgrondjgen wensch, dat het U gegeven moge zijn onder Gods onmisbaren ze gen aan den verderen opbouw en opbloei ven deze Parochie te mogen voortwerken. Rede deken Rops. Derde spreker was de Hoogeerv/ heer P. Rops, deken van Hulst. Deze richtte allereerst een woord van gelukwensch tot den Herder der nieuwe parochie, wijzend vervolgens op de eer volle taak, den pastoor door Z. D. H. den Bis schop opgedragen en den Jfensch uitsprekend, dat Gods zegen op zijn arbeid zou mogen blij ven rusten. Vervolgens wenschte ZijnHoogeerw. ook de parochianen van Heikant geluk alsmede de parochie en de gemeente St. lansteen. Ten slotte wees spr. op de moeilijkheden, aan het stichten eener nieuwe parochie onder de hui dige omstandigheden verbonden en beval de nieuwe stichting bij voortduring in aller steun aan, opdat onder bescherming van Si. Thers- s'.a het werk tot een gelukkig einde zou mo gen gebracht worden. Slotwoord pastoor Doens. Pastoor E. Doens sprak tot besluit van de plechtigheid een dankwoord tot allen, wier ms dewerking het totstandkomen der nieuwe kerk had mogelijk gemaakt. Spr. uitte den wensch dat ook het gemeentebestuur van St. Tansteen den steun zou verleenen, die de parochie noodig heeft. De kerk is er nog niet, aldus spr., en ik houd mij dan ook in de toekomst voor ieders steun dringend aanbevolen. Spr. merkte dan nog op, dat tot Januari alleen aan werkloonen f 14,800 zal zijn uitgegeven en dat de bouw. eenmaal voltooid, f 50.000 alleen aan werkloon zou hebben gevorderd. Daarvan komt zeker ten goede aan de bewoners van Heikant, zoo dat ik meen, dat ook de gemeente St. Jan steen wel bij dit werk is ge'jitersseerd, merkte spr. onder hilariteit der aanwezigen op. Het Besluit. De schoolkinderen zongen dan nog enkele liederen en toen kregen de aanwezigen gele genheid eveneens een steentje in den nieuw bouw te metselen en daarbij tevens nog een offertje voor het mooie doel te orengen. Na zich in het schoollokaal, waar alle aan wezigen een collatie konden gebruiken, te heb ben verkwikt, verlieten de talrijke bezoekrs de feestelijk bevlagde buurtschap, waarvoor op dezen gezegenden dag een nieuwe toekomst was ontsloten, die onder de machtigen voor spraak van de H. Theresia van Lisieux den heerlijksten voorspoed en zegen belooft voor alle bewoners. Steun aan de aardappelmcelindustrie. Bij de Tweede Kamer is ingekomen een vets ontwerp tot het verleenen van crediet ten be hoeve van de aardappelmeelindustrie in de veenkoloniën. Voorgesteld wordt een crediet te verleenen van 4i/2 millioen gulden tegen een rente van 2 pCt. De revolutionnaire beweging in Spanje. In Noord-Spanje is een militaire opstand uitgebroken. De Spaansche regeering heeft on middellijk maatregelen getroffen om de revo lutionnaire beweging te onderdrukken. Nieuw ministerie in Frankrijk. Tegen alle verwachtingen in is senator Steeg erin geslaagd, een nieuw ministerie te vormen Briand heeft daarin de portefeuille van bui- tenlandsche zaken. Steeg zelf is minister-president en minister van Koloniën. Men voorspelt aan dit ministerie slechts een zeer kort leven. De financieele schandalen in Frankrijk. Te Bordeaux heeft z'.eh de bankier Christo- lome bij de justitie aangemeld en aangifte ge daan, dat hij hem toevertrouwde gelden tot een bedrag van iy2 millioen francs bij beurs speculaties heeft verloren. Tegen mevrouw ^Hanau, de uitgeefster van de „Gazette du Franc" is een nieuwe aanklacht wegens verduistering van ettelijke millioenen francs ingediend. De mist boven Belgic. Naar men verneemt zijn eveneens in de ge meente Oostacker, bij Gent, in eenige dagen verschillende personen door den mist onwel geworden. Ook hier deden zich ademhalings storingen voor. Op dat oogenblik schreef men deze verschijn selen toe aan de uitwasemingen van een fa briek van chemische producten, dicht bij het kanaal van Ter Neuzen gelegen. Thans blijkt, dat men ook hier te doen heeft met slacht offers van den mysterieusen mist. (Msb.) 16 Wij leveren GRATIS en FRANCO EEN PRACH TIG BLOC, BEVATTENDE 100 VELLEN PRIMA SCHRIJFPAPIER aan ieder, die per 1 Januari 1931 een kwartaalabonnement voor „De Zeeuw- sche Koerier" aanwerft en EENZELFDE BLOC BENEVENS 100 PRIMA WITTE ENVELOPPEN aan ieder, die een jaarabonné aanwerft. Toezending geschiedt terstond na voldoening van de eerst abonnementsquitantie. Zij, die zich per 1 Januari 1931 minstens voor een kwartaal op De Zeeuwsche Koerier abonneeren, ontvangen de nummers gedurende de geheele maand December gratis. De abonnementsprijs blijft OOK NA 1 JANUARI f.5,25 per jaar, f 1,50 per kwartaal f.0,60 per maand. Zegt het voort, dat „DE ZEEUWSCHE KOE RIER" DE GOEDKOOPSTE, driemaal per week verschijnende COURANT is en DE HOOGSTE UITKEERINGEN waarborgt bij ongevallen. (Men zie de bedragen, elders in dit blad). Gisteren is wederom in alle kerken in Ne derland de circulaire tegen het socialisme voor gelezen, welke op 10 Dec. 1918 door het Neder- landsch Episcopaat werd rondgezonden met voorschrift, ze jaarlijks en wel op Jen vierden Zondag van den Advent van den kansel af te kondigen. Wij meenen, dat het vooral in ons gewest en in de thans geldende omstandighe den zijn nut kan hebben, deze circulaire neg eens :£i haar geheel in ons blad op te nemen opdat onze lezers rustig van den inhoud kun nen kennis nemen en ze eventueel ook ter le zing kunnen doorgeven aan hen, die nog in de meening mochten verkeeren, dat socialisme en katholiscisme niet met elkaar in strijd behoe ven te zijn. De aandachtige doorlezing van de circulaire zal allen twijfel dienaangaande weg nemen. De circulaire luidt aldus: Waar gevaar dreigt voor Uw geloof en Uw godsdienstig leven, B. G., daar is het de plicht van Ons, die de goede God tot Uwe geestelijke leiders heeft aangesteld, U te waarschuwen en U de middelen aan de hand te doen, om dat gevaar te bezweren. De Bisschoppen immers moeten zorgen, dat de geloovigen, zooals de Apostel zegt, „wandelen waardig de roeping, waartoe zij geroepen zijn", opdat zij aan God de eer geven die Hem toekomt; de door God gestelde geestelijke en wereldlijke macht er kennen en eerbiedigen; den evennaaste bemin nen, gelijk z'phzelven om God, en aldus hun eeuwige zaligheid bewerken. Welnu, het steeds meet en meer veld win nend Socialisme, waartoe wij eveneens het nog gevaarlijker anarchisme rekenen, noopt Ons, U krachtig aan te sporen, U door zijn valsche leerstellingen en door zijn gevaarlijke beloften niet te laten verleiden. De leer der Socialisten over eigendom en rechtmatig bezit, over huwelijk en familie, over gezag en menschelijke samenleving, waarmede zij de wereld willen hervormen, houdt volstrekt geen rekening met de eeuwige, onverander lijke wetten van God, noch met de goddelijke leer en voorschriften van het Evangelie. Zij is een dwaling, gebrandmerkt door Je H. Kerk, die als de onfeilbare bewaarster en leerares der waarheid door Jezus Christus is aangesteld. Het Socialisme is dus in strijd met ons Ka tholiek Geloof, dat de menschen wil lei,den en hervormen volgens de principen van onzen Heer en Meester, Jezus Christus. Zijn eerste ge bod luidt: Gij zult den Heer Uwen God bemin nen met geheel Uw hart, met geheel Uw ziel en geheel Uw verstand en een onbaatzuchtige liefde tot den evenmensch stelt Hij als 2djn bijzonder gebod, aan het eerste gelijk. Wel verklaren de aanhangers dezer ciwaling, dat zij Godsdienst, Kerk en Priesters volko men in hun waarde willen laten en dat ieder voor zich volgens zijne godsdienstige overtui ging kan handelen. Maar zij schromen niet, waar hun de gelegenheid gegeven wordt, en wanneer zij er hun voordeel meê kunnen doen, den godsdienst te bestrijden. Ook is de vrijheid, die zij althans in woorden, aan ieder laten, om in zijn private leven Jezus Christus te dienen, niet voldoende. Niet enkel in het private, ook jji het openbare leven moet Jezus Christus heerschen, heeft Hij Zijn onvervreemdbare rechten op al ons doen en laten. Het Socialisme is een allergevaarlijkste dwa ling, omdat het door de voorspiegeling eener nieuwe maatschappij, waarin ieder stoffelijke welvaart en geluk zal vinden, de menschen tracht te verleiden zijne verderfelijke beginse len te volgen en zoo voor een gedroomd tijdelijk geluk als 't ware voor een paar zilverlingen, hunnen Heer en Meester Jezus Christus uit te leveren. Ook schrikt het niet terug voor de meest ongeoorloofde middelen, zelfs niet voer opstand tegen het wettig gezag en revolutie, om zich te kunnen meester maken van de Staatsmacht en aldus zijn denkbeelden, zoo veel mogelijk, door te voeren. Zeker ook wij, B. G., willen Uwe stoffelijke belangen niet uit het oog verhezen. Maar vij wenschen Uw tijdelijk welzijn te bevorderen binnen de door God gestelde perken, zender dat daardoor Uwe hoogere godsdienstige en zedelijke belangen geschaad worden. Zoo, en zoo alleen, kunnen Wij U het groote goed ver zekeren, dat de wereld U niet kan geven, den waren vrede des harten. Uit hetgeen Wij U zooeven in 't kort heb ben uiteengezet, volgt: 1. Het is den Katholiek verboden en volstrekt ongeoorloofd lid te zijn van anarchistische of socialistische vereenigingen of deze metterdaad te steunen. 2. Een katholiek mag zich niet aansluiten bij vereenigingen, die ofschoon zij den naam van anarchistisch of socialistisch niet dragen, toch verbonden zijn met anarchistische cf so cialistische vereenigingen of deze metterdaad steunen. 3. Op den Katholiek, die zich bij zulke ver eenigingen heeft aangesloten, of zulke vereeni gingen metterdaad steunt, rust de zware ver plichting dit lidmaatschap op te zeggen of dien steun niet meer te verleenen. 4. Zoolang derhalve een Katholiek lid is van zulke vereenigingen en althans niet het vasle voornemen heeft dit lidmaatschap zoodra mo gelijk op te zeggen; of zoolang hij zulke vereni gingen metterdaad wil blijven steunen, kan hij geen kwijtschelding der zonden verkrijgen en bijgevolg geen Sacrament waardig ontvangen. 5. De Katholiek, die geregeld anarchistische of socialistische geschriften leest of anarchis tische of socialistische vergaderingen bijwoont, komt daardoor in de naaste gelegenheid, om zijn geloof te verliezen en kan, zoolang hij deze gelegenheid niet wil verlaten, geen kwijtschel ding der zonden verkrijgen en bijgevolg geen Sacrament waardig ontvangen. 6. De Katholiek, die de leer der anarchisten of socialisten aanneemt, en als dusdanig be kend staat, kan niet meer als lid der Kerk be schouwd worden. Hem moeten de sacramenten geweigerd worden, zoolang hij het anarchisme of het socialisme blijft aanhangen. Katholieken! het gaat hier voor of tegen Christus, voor of tegen Uw H. Geloof. Het geldt hier: öf Katholiek öf Socialist: maar Katholiek zijn en Socialist samen is een onmogelijkheid. Daarom luistert naar de stem Uwer geeste lijke Herders en laat U niet bedriegen door de valsche voorspiegelingen der socialistische ver leiders, die een paradijs op aarde beloven, in dien Gij U onder hunne banieren wilt scharen: maar die U noch op aarde noch in de eeuwig heid een waar geluk schenken. En om sterker te staan tegen de verleiding moet Gij U aansluiten bij de Katholieke Bon den en Vereenigingen en ijverige leden dezer Organisaties zijn. Blijft Gij alleen staan, dan dan wordt de strijd voor U moeilijk. Sluit Gij

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1930 | | pagina 2