Onze gratis Ongevallen verzekering. No. 3599 Vrijdag 4 April 1930 44ste Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Eerste Blad. Een gratis Ongevallen verzekering. De doodgraver van ons volk |heeren-baai) VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND POSTREKENING Na. 52419. Dit nummer bestaat uit TWEE BLADEN. Ingezonden Mededeeling Vraagt llur Winkelier 'n pakje D*E --S- fc.C- -SL-r-JSSü JB£ 2E2—fcCLESr^- c^i üSïi-E. .-«acaa Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden, of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling Ad verten tien 20 cent per regel, bij contract lager ZEER KOOPKRACHTIGE LEZERSKRING UIT8TEKEND GESCHIKT VOOR PUBLICITEIT Wij berichten hiermede, dat wij met ingang van 1 April 1930 aan ..De Zequwsche Koerier" heb ben verbonden met uitkeeringen, die belangrijk hooger zijn dan die van eenig ander blad in Zeeuwsch- Vlaanderen. Wij keeren uit: a. Indien het ongeval de eenige en recht- streeksche oorzaak is van den DOOD van den verzekerden abonné, hetzij onmiddellijk of bin nen 90 dagen na den datum van het ongeval f 600 b. Indien het ongeval de eenige en reeht- streeksche oorzaak is van het VERLIES door afscheiding of door amputatie VAN BEIDE VOETEN OF HANDEN DAN WEL EEN VOET EN EEN HAND boven den enkel of pols of van het onherstelbaar gezichtsverlies uit beide oogeh, een en ander binnen 90 dagen na den datum van het ongeval f 2250. c. Indien het ongeval de eenige en recht- streeksche oorzaak is van het VERLIES door afscheiding of door amputatie VAN EEN HAND OF VOET boven den pols of enkel binnen 90 dagen na den datum van het ongeval f.600 d. Indien het ongevalde eenige en recht- streeksche oorzaak is van het onherstelbaar GEZICHTSVERLIES UIT EEN OOG binnen 90 dagen na den datum van het ongevai f.600 e. Indien het ongeval de eenige en rechtstreek sche oorzaak is van het VERLIES door afschei ding of amputatie VAN EEN DUIM binnen 90 dagen na den datum van het ongeval f.100 f. Indien het ongeval de eenige en rechtstreek sche oorzaak is van het VERLIES door afschei ding of amputatie van een WIJSVINGER bin nen 90 dagen na den datum van het ongeval f.100 g. Indien het ongeval de eenige en recht- streeksche oorzaak is van het VERLIES door afscheiding of amputatie van een VINGER-, geen duim of wijsvinger zijnde,- binnen 90 da gen na den datum van het ongeval f 30 EEN EN ANDER OVEREENKOMSTIG DE VOORWAARDEN VAN VERZEKERING, WELKE VOOR ONZE ABONNé'S TE ONZEN KANTORE TER INZAGE LIGGEN Deze verzekering wordt van kracht, op den 7en dag, na dien, waarop de abonne in het in- schrijvingregister werd ingeschreven, des mid dags te 12 uur. Bovenstaande bedragen zijn door ons her verzekerd bij de N.V. Ongevallenverzekering - Maatschappij „Fatum" te 's-Gravenhage. Ondanks het feit dat deze schitterende verze kering zeer groote financieele offers van ons vraagt, zullen wij onzen abonnementsprijs niet noemenswaardig verhoogen. Met ingang van 1 Juli 1930 leveren wij „De Zieeuwsche Koerier" tegen. 65 cent per maand. fl.75 per kwartaal. I f6.per jaar. bij vooruitbetaling. Mén kan zich ten vervolge dus óók per maand abonneeren, wat vooral in arbeiderskringen met instemming zal worden begroet. Wij vertrouwen, dat zeer velen door het ne men van een abonnement van deze GOED KOOPSTE EN tevens BESTE verzekering zul len willen profiteeren en mèenen U met volle recht te mogen adviseeren: In Uw eigen be lang en in dat van Uw nabestaanden ABONNEERT U OP f „DE ZEEUWSCHE KOERIER' In het moderne Rusland. Om het publiek altijd weer te doordringen van de voortreffelijkheid van de communistische leer, worden de radio-rede's daarover door luidsprekers op straat rondgebazuind. (Van onzen Russischen medewerker Wij leven in een tijdperk van verwarring. Al 't oude wordt verworpen door 'n geslacht, dat heelemaal niet kan roemen op het bezit van een hoogstaand zedelijk bewustzijn. Eer gevoel zedelijkheidsbegrippen, geloof aan een eeuwigheiddat alles wordt als „nuttelooze ballast" overboord geworpen, omdat men ze beschouwt als een hindernis voor een wereld beschouwing, die voortspruit uit de ontketende kracht der hartstochten. Dat zijn de resultaten, die de atheisten voor ons volk bereikt hebben. De valsche profeten van deze godlasterlijke zedeleer, deinzen er niet voor terug, om in den strijd tegen het Christendom middelen te ge bruiken, die zóó onzedelijk zijn en die alles, wat we tot nu toe aanschouwd hebben, in ge meenheid overtreffen. Met een fanatisme, dat voortspruit uit den chaos van deze geestelijke ontreddering, werken deze apostelen der bol sjewistische „beschaving" onder ons volk dat sinds eeuwen zijn heil in het Christendom er kend en gevonden heeft. Met een geweldige kracht, die geen rust kent, noch voor offers of ongeoorloofde middelen terugdienst, dringen zij met hun vergif dieper en dieper door in den geest van ons volk en zoeken en loeren op de zielen der volgelingen van Christus, om de ze te verpesten met de leer van den anti christ. land en ook hier werpt het zijn helsche legioe- een bijzondere activiteit. Ook hier dringt het binnen uit het Bolsjewistisch verkrachte Rus land en ook her werpt het zijn helsche legioe nen. Met taaie volharding en sluwe tactiek heeft het den strijd tegen den christelijken godsdienst opgenomen en het speciaal op de Katholieke Kerk gemunt. Vrijdenkerij moét hier gekweekt worden vrijdenkerij, die zich tot taak stelt, de chris telijke wereldbeschouwing en iederen vorm van godsdienst af te schaffen. Eenigen tijd geleden sprak de H. Vader tot de afgevaardigden van de Aartsbroederschap van den H. Sebastiaan o.a. het volgende: „Wie nauwkeurig toeziet, zal in de verte een licht gerommel hoören als van een ver verwij derd onweer, men voelt ook een siddering in de grondvesten van het gezin en het sociale leven" Dit verwijderd gerommel is ondertusschen in een woesten orkaan veranderd en de golven van het goddeloos vergif smachten er naar ons mee te sleuren. De kostbare schatten van ons geloof, onze Kerk, het christelijk huisgezin, de christelijke school en het geheele christelijke sociale leven loopen gevaar geheel en al ondermijnd te wor den. Men wil ons die schatten ontrooven en in hunne plaatsen daarvoor afgodsbeelden geven van ongebondenheid en een algemeenen teugel loosheid op zedelijk gebied. Wat zich hier nog maar in een begin stadium bevindt, is in Rus land reeds een alledaagsch verschijnsel gewor den en de vrijdenkers in ons land hier staan in de nauwste betrekking met die van Rusland Van daar uit betrekken zij hun geestelijk voed selvan daar uit ontvangen zij hunne in structies voor den strijd tegen den godsdienst Dit feit alleen reeds moet een waarschuwing zijn om buitengewoon voorzichtig te zijn. Wanneer de H. Vader in zijn hoogst ernstig en gewichtig schrijven van 2 Februari 1930 de Katholieken der geheele wereld dringend aanspoort o mte protesteeren tegen het Van dalisme der Bolsjewisten en te bidden voor de vervolgde Christenen, dan bedoelt Hij daarmee alle vervolgden. Wat thans in Rusland ge schiedt, kan vandaag of morgen ook bij ons werkelijkheid worden. Dat moet niet uit het oog verloren worden. Wij mogen de Katholie ken niet onkundig laten van het feit, dat het atheisme ook hier vorderingen maakt; ook hier voert het een strijd tegen de kerk, Christen- dom en ieder Godsgeloof. In neutrale kranten als De Telegraaf en De Courant Het Nieuws van den Dag wordt de spot gedreven met kuischheid en huwelijks trouw. In de slechte tijdschriften zooals „Het Leven' en „De Lach" wordt de schaamteloosheid ten top gedreven zelfs de reinheid der jeugd wordt fel bedreigd. Zoo brengt men het vergif in het christelijk gezin en in kringen, waar men het nu wel zoo heel nauw niet neemt, maar waar de Geboden Gods toch nog onderhouden worden. Deze beweging maakt speciaal propaganda om het kiemende leven straffeloos te mogen dooden en legt het er op aan, om het sacramen teele huwelijk te doen vervangen door het vrije huwelijk. Onder deze leuze van den anti-christ verzame len de vrijdenkers hunne legioenen en sleuren door 't slijk, alles, wat ons, Christenen, heilig is. Maar dat is nog niet voldoende. In Berlijn werd onlangs een tentoonstelling gehouden, die georganiseerd was door de vereeniging voor de verheffening van den arbeidersstand. De tentoonstelling gaf ons een duidelijk beeld van den helschen haat, waarmee het Bolsje wisme tegen den godsdienst, speciaal tegen den Katholieken godsdienst, vervuld is. Eén voorbeeld slechts: Voor het altaar zit (9) 3 i ECHTE FRIESCHE 20 - 50 ct. per ons J in een grooten zetel de figuur van een pries- ster, in wit gewaad, levensgroot, met mijter en misboek. In de rechterhand houdt hij een re volver die op de toeschouwers is gericht. Deze cynische suotprent draagt tot opschrift: Plus XI. Kan men daar nog woorden voor vinden? Ik herinner mij nog den tijd, dat ik door de straten van Moskou liep en daar een optocht gadesloeg, die geopend werd door verschüiendé auto's, versierd met anti-godsdienstige plakka ten. De opschriften bij deze spotprenten waren zoo obscuur en zóó godslasterlijk, dat ik ze hier niet wil weergeven. Op een der wagens stond een communist in priestergewaad, met de eene hand zegende hij een arbeider die voor hem neerknielde, met de andere hand reikte hij een revolver aan eén kapitalist, die wat terzijde stond. Op een andere wgen stond weer een com munist in priesterkleeren, die met de rechter hand een kruis maakte en met de andere hand hand een communiste streelde, die de H Maagd moest voorstellen en tegelijkertijd brulde hij zoo hard hij kon allerlei schunnige liedjes op li turgische melodieën! Dat zijn wel teekenende feiten voor den geest van het „Paradijs der Proletariërs" in Sovjet-Rusland Zoo kan ik er wel duizenden aanhalen.... en dat, wat ik in Rusland gezien heb, zal ook hier komen Wij moeten dit gevaar met ijzeren Wil bezwe ren, wij moeten bedenken, dat het Bolsjewisme als levensbeschouwing de doodgraver van een christelijke beschaving, van een christelijk volk is. Wij moeten ons ten volle bewust zijn van het ernstig gevaar van deze godloochenaars propa ganda, die gevoed wordt door een steeds kna gend fanatisme. Wij moeten er niet licht over heeen gaan en ons zelf misleiden door te den ken, dat het Bolsjewisme een gevaar ls, dat ons niet bedreigt. Iedere propaganda heeft haar uit werking, er blijft altijd iets van hangen. Het Bosjewisme is niet alleen een vijand van iederen Staat en Maatschappij, maar ook de ondergang van ieder beschaving. En van de cul tuur en hare baseering op christelijke grondbe zijn, hangt het af of wijof onze kinderen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1930 | | pagina 1