Onze gratis Ongevallen
verzekering.
No. 3599
Vrijdag 4 April 1930
44ste Jaargang
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Eerste Blad.
Een gratis Ongevallen
verzekering.
De doodgraver van ons volk
|heeren-baai)
VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND
POSTREKENING Na. 52419.
Dit nummer bestaat uit
TWEE BLADEN.
Ingezonden Mededeeling
Vraagt llur Winkelier 'n pakje D*E
--S- fc.C- -SL-r-JSSü JB£ 2E2—fcCLESr^-
c^i üSïi-E. .-«acaa
Bureaux van Redactie en Administratie
OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT
Telefoon 15 Telegramadres: Koerier
Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden,
of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling
Ad verten tien 20 cent per regel, bij contract lager
ZEER KOOPKRACHTIGE
LEZERSKRING
UIT8TEKEND GESCHIKT
VOOR PUBLICITEIT
Wij berichten hiermede, dat wij met ingang van
1 April 1930 aan ..De Zequwsche Koerier" heb
ben verbonden
met uitkeeringen, die belangrijk hooger zijn
dan die van eenig ander blad in Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Wij keeren uit:
a. Indien het ongeval de eenige en recht-
streeksche oorzaak is van den DOOD van den
verzekerden abonné, hetzij onmiddellijk of bin
nen 90 dagen na den datum van het ongeval
f 600
b. Indien het ongeval de eenige en reeht-
streeksche oorzaak is van het VERLIES door
afscheiding of door amputatie VAN BEIDE
VOETEN OF HANDEN DAN WEL EEN VOET
EN EEN HAND boven den enkel of pols of van
het onherstelbaar gezichtsverlies uit beide
oogeh, een en ander binnen 90 dagen na den
datum van het ongeval
f 2250.
c. Indien het ongeval de eenige en recht-
streeksche oorzaak is van het VERLIES door
afscheiding of door amputatie VAN EEN HAND
OF VOET boven den pols of enkel binnen 90
dagen na den datum van het ongeval
f.600
d. Indien het ongevalde eenige en recht-
streeksche oorzaak is van het onherstelbaar
GEZICHTSVERLIES UIT EEN OOG binnen 90
dagen na den datum van het ongevai
f.600
e. Indien het ongeval de eenige en rechtstreek
sche oorzaak is van het VERLIES door afschei
ding of amputatie VAN EEN DUIM binnen 90
dagen na den datum van het ongeval
f.100
f. Indien het ongeval de eenige en rechtstreek
sche oorzaak is van het VERLIES door afschei
ding of amputatie van een WIJSVINGER bin
nen 90 dagen na den datum van het ongeval
f.100
g. Indien het ongeval de eenige en recht-
streeksche oorzaak is van het VERLIES door
afscheiding of amputatie van een VINGER-,
geen duim of wijsvinger zijnde,- binnen 90 da
gen na den datum van het ongeval
f 30
EEN EN ANDER OVEREENKOMSTIG DE
VOORWAARDEN VAN VERZEKERING, WELKE
VOOR ONZE ABONNé'S TE ONZEN KANTORE
TER INZAGE LIGGEN
Deze verzekering wordt van kracht, op den
7en dag, na dien, waarop de abonne in het in-
schrijvingregister werd ingeschreven, des mid
dags te 12 uur.
Bovenstaande bedragen zijn door ons her
verzekerd bij de N.V. Ongevallenverzekering -
Maatschappij „Fatum" te 's-Gravenhage.
Ondanks het feit dat deze schitterende verze
kering zeer groote financieele offers van ons
vraagt, zullen wij onzen abonnementsprijs niet
noemenswaardig verhoogen. Met ingang van
1 Juli 1930 leveren wij „De Zieeuwsche Koerier"
tegen.
65 cent per maand.
fl.75 per kwartaal. I
f6.per jaar.
bij vooruitbetaling.
Mén kan zich ten vervolge dus óók per maand
abonneeren, wat vooral in arbeiderskringen
met instemming zal worden begroet.
Wij vertrouwen, dat zeer velen door het ne
men van een abonnement van deze GOED
KOOPSTE EN tevens BESTE verzekering zul
len willen profiteeren en mèenen U met volle
recht te mogen adviseeren: In Uw eigen be
lang en in dat van Uw nabestaanden
ABONNEERT U OP
f „DE ZEEUWSCHE KOERIER'
In het moderne Rusland. Om het publiek altijd weer te doordringen van de voortreffelijkheid van de communistische
leer, worden de radio-rede's daarover door luidsprekers op straat rondgebazuind.
(Van onzen Russischen medewerker
Wij leven in een tijdperk van verwarring.
Al 't oude wordt verworpen door 'n geslacht,
dat heelemaal niet kan roemen op het bezit
van een hoogstaand zedelijk bewustzijn. Eer
gevoel zedelijkheidsbegrippen, geloof aan een
eeuwigheiddat alles wordt als „nuttelooze
ballast" overboord geworpen, omdat men ze
beschouwt als een hindernis voor een wereld
beschouwing, die voortspruit uit de ontketende
kracht der hartstochten. Dat zijn de resultaten,
die de atheisten voor ons volk bereikt hebben.
De valsche profeten van deze godlasterlijke
zedeleer, deinzen er niet voor terug, om in den
strijd tegen het Christendom middelen te ge
bruiken, die zóó onzedelijk zijn en die alles,
wat we tot nu toe aanschouwd hebben, in ge
meenheid overtreffen. Met een fanatisme, dat
voortspruit uit den chaos van deze geestelijke
ontreddering, werken deze apostelen der bol
sjewistische „beschaving" onder ons volk dat
sinds eeuwen zijn heil in het Christendom er
kend en gevonden heeft. Met een geweldige
kracht, die geen rust kent, noch voor offers of
ongeoorloofde middelen terugdienst, dringen
zij met hun vergif dieper en dieper door in den
geest van ons volk en zoeken en loeren op
de zielen der volgelingen van Christus, om de
ze te verpesten met de leer van den anti
christ.
land en ook hier werpt het zijn helsche legioe-
een bijzondere activiteit. Ook hier dringt het
binnen uit het Bolsjewistisch verkrachte Rus
land en ook her werpt het zijn helsche legioe
nen. Met taaie volharding en sluwe tactiek
heeft het den strijd tegen den christelijken
godsdienst opgenomen en het speciaal op de
Katholieke Kerk gemunt.
Vrijdenkerij moét hier gekweekt worden
vrijdenkerij, die zich tot taak stelt, de chris
telijke wereldbeschouwing en iederen vorm van
godsdienst af te schaffen.
Eenigen tijd geleden sprak de H. Vader tot de
afgevaardigden van de Aartsbroederschap van
den H. Sebastiaan o.a. het volgende:
„Wie nauwkeurig toeziet, zal in de verte een
licht gerommel hoören als van een ver verwij
derd onweer, men voelt ook een siddering in
de grondvesten van het gezin en het sociale
leven"
Dit verwijderd gerommel is ondertusschen in
een woesten orkaan veranderd en de golven
van het goddeloos vergif smachten er naar ons
mee te sleuren.
De kostbare schatten van ons geloof, onze
Kerk, het christelijk huisgezin, de christelijke
school en het geheele christelijke sociale leven
loopen gevaar geheel en al ondermijnd te wor
den. Men wil ons die schatten ontrooven en in
hunne plaatsen daarvoor afgodsbeelden geven
van ongebondenheid en een algemeenen teugel
loosheid op zedelijk gebied. Wat zich hier nog
maar in een begin stadium bevindt, is in Rus
land reeds een alledaagsch verschijnsel gewor
den en de vrijdenkers in ons land hier staan
in de nauwste betrekking met die van Rusland
Van daar uit betrekken zij hun geestelijk voed
selvan daar uit ontvangen zij hunne in
structies voor den strijd tegen den godsdienst
Dit feit alleen reeds moet een waarschuwing
zijn om buitengewoon voorzichtig te zijn.
Wanneer de H. Vader in zijn hoogst ernstig
en gewichtig schrijven van 2 Februari 1930
de Katholieken der geheele wereld dringend
aanspoort o mte protesteeren tegen het Van
dalisme der Bolsjewisten en te bidden voor de
vervolgde Christenen, dan bedoelt Hij daarmee
alle vervolgden. Wat thans in Rusland ge
schiedt, kan vandaag of morgen ook bij ons
werkelijkheid worden. Dat moet niet uit het
oog verloren worden. Wij mogen de Katholie
ken niet onkundig laten van het feit, dat het
atheisme ook hier vorderingen maakt; ook hier
voert het een strijd tegen de kerk, Christen-
dom en ieder Godsgeloof.
In neutrale kranten als De Telegraaf en De
Courant Het Nieuws van den Dag wordt de
spot gedreven met kuischheid en huwelijks
trouw.
In de slechte tijdschriften zooals „Het Leven'
en „De Lach" wordt de schaamteloosheid ten
top gedreven zelfs de reinheid der jeugd wordt
fel bedreigd.
Zoo brengt men het vergif in het christelijk
gezin en in kringen, waar men het nu wel zoo
heel nauw niet neemt, maar waar de Geboden
Gods toch nog onderhouden worden.
Deze beweging maakt speciaal propaganda
om het kiemende leven straffeloos te mogen
dooden en legt het er op aan, om het sacramen
teele huwelijk te doen vervangen door het vrije
huwelijk.
Onder deze leuze van den anti-christ verzame
len de vrijdenkers hunne legioenen en sleuren
door 't slijk, alles, wat ons, Christenen, heilig
is.
Maar dat is nog niet voldoende. In Berlijn
werd onlangs een tentoonstelling gehouden,
die georganiseerd was door de vereeniging
voor de verheffening van den arbeidersstand.
De tentoonstelling gaf ons een duidelijk beeld
van den helschen haat, waarmee het Bolsje
wisme tegen den godsdienst, speciaal tegen
den Katholieken godsdienst, vervuld is.
Eén voorbeeld slechts: Voor het altaar zit
(9)
3
i
ECHTE FRIESCHE
20 - 50 ct. per ons J
in een grooten zetel de figuur van een pries-
ster, in wit gewaad, levensgroot, met mijter en
misboek. In de rechterhand houdt hij een re
volver die op de toeschouwers is gericht. Deze
cynische suotprent draagt tot opschrift: Plus
XI.
Kan men daar nog woorden voor vinden?
Ik herinner mij nog den tijd, dat ik door de
straten van Moskou liep en daar een optocht
gadesloeg, die geopend werd door verschüiendé
auto's, versierd met anti-godsdienstige plakka
ten. De opschriften bij deze spotprenten waren
zoo obscuur en zóó godslasterlijk, dat ik ze hier
niet wil weergeven.
Op een der wagens stond een communist in
priestergewaad, met de eene hand zegende hij
een arbeider die voor hem neerknielde, met de
andere hand reikte hij een revolver aan eén
kapitalist, die wat terzijde stond.
Op een andere wgen stond weer een com
munist in priesterkleeren, die met de rechter
hand een kruis maakte en met de andere hand
hand een communiste streelde, die de H Maagd
moest voorstellen en tegelijkertijd brulde hij
zoo hard hij kon allerlei schunnige liedjes op li
turgische melodieën! Dat zijn wel teekenende
feiten voor den geest van het „Paradijs der
Proletariërs" in Sovjet-Rusland Zoo kan ik er
wel duizenden aanhalen.... en dat, wat ik in
Rusland gezien heb, zal ook hier komen
Wij moeten dit gevaar met ijzeren Wil bezwe
ren, wij moeten bedenken, dat het Bolsjewisme
als levensbeschouwing de doodgraver van een
christelijke beschaving, van een christelijk volk
is.
Wij moeten ons ten volle bewust zijn van het
ernstig gevaar van deze godloochenaars propa
ganda, die gevoed wordt door een steeds kna
gend fanatisme. Wij moeten er niet licht over
heeen gaan en ons zelf misleiden door te den
ken, dat het Bolsjewisme een gevaar ls, dat ons
niet bedreigt. Iedere propaganda heeft haar uit
werking, er blijft altijd iets van hangen.
Het Bosjewisme is niet alleen een vijand van
iederen Staat en Maatschappij, maar ook de
ondergang van ieder beschaving. En van de cul
tuur en hare baseering op christelijke grondbe
zijn, hangt het af of wijof onze kinderen