Onze Gratis ongovallenverzeksfing üo. 3592 Woensdag 19 Maart 1930 44ste Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN fierste Blad. Omzwervingen door de stad van het Vaticaan. Aan den Rand der Wereld. VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND PüSTRFIENINE Ho. 52419. Dit nummer bestaat uit TWEE BLADEN. DE ZEEUWSCHE KOERIER Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden, of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling Advertent iën 20 cent per regelbij contract lager ZEER KOOPKRACHTIGE LEZERSKRING UIT8TEKENO GESCHIKT VOOR PUBLICITEIT Door Monseigneur ENRICO PUCCI. ROME, 12 Maart 1930. De Paus op reis! Bij ons in Europa, even goed als ginds aan den overkant in Amerika en in het gele China of waar ter wereld ook, overal zijn er men- schen die wel eens een oogenblik gedacht heb ben: Wanneer de Paus toch eens naar hier kwam. Neen, dat is geen kinderlijk of dwaas ver langen! Wanneer groote gebeurtenissen het bewustzijn wakker schudden, dan laait de ver beelding weer op, die er gloeit onder de assche van de dagelijksche dingen, en zij slaat uit niet alleen tot een feilen brand van stoutmoe dige beelden maar ook van overmoedige wen- schen, die allen wel tot het rijk der vrome ver langens zullen blijven behooren. De Paus heeft reeds een bezoek gebracht aan den Sint Jan van Lateranen. Waarheen zal hij nu binnenkort weer gaan? Zal hij nu misschien eens naar zijn „Ultramontanen" ko men? Verschillende zijner voorgangers hebben vanuit het paleis van Lateranen een dergelijke reis ondernomen. Stephan II was de eerste Paus, die over de Alpen naar Duitschland trok. In October 753 verliet hij weer het paleis van Lateranen, om, vergezeld van een grooten, schitterenden hofstoet, te Pontriers in het Noord-Oosten van Frankrijk, in Pepijn, den koning der Franken, een bondgenoot te vin den tegen den oorlogszuchtigen Longobarden- koning Aistulf. Enkele maanden later, op het feest van Driekoningen in 754 had de ontmoe ting plaats. Pepijn was den Paus een eindweegs te voet tegemoet gesneld, en hij greep den teugel van het paard, om Stephanus eerbiedig en onderdanig te geleiden. Aan deze eerste reis van den Paus naar 't Noorden, heeft de Kerke lijke Staat, die nu weer opnieuw hersteld is, haar ontstaan te danken. De Paus zalfde Pepijn tot koning en deze gaf den Paus de verzekering, dat hij hém een aan zienlijk grondgebied in Italië zou ten geschen ke geven, welke belofte Pepijn inderdaad ook vervulde. Een jaar later is de Paus ten tweeden male over de Alpen getrokken om den koning der Longobarden te dwingen om een juiste uit voering te geven aan het vredesverdrag. De doorR. E. Byrd.. Byrd heeft vanaf zijn kinderjaren altijd naar avonturen gezocht. Op 12-jarigen leeftijd reeds maakte hij moederziel alleen een reis rond de wereld. Onder den oorlog ging hij bij de vliege niers omdat hij voor alle andere legerafdelin gen ongeschikt verklaard werd. Wat hij op het gebied van aviatiek tot stand bracht i« genoeg zaam bekend. In zijn boek „De lucht in. Mijn vlucht naai den Noordpool en over den Atlantischen Oce aan" geeft hij nu een beschrijving van zijn avonturrlijk leven en tegelijkertijd een belang rijk stuk geschiedenis van het vliegwezen. In Pensacola werd mij opgedragen de oor zaken na te gaan van de talrijke ongelukken met doodelijken afloop. Daar ik een der weinig officieren was, werd ik bij den „Eerste Hulp dienst" ingedeeld, die helaas meesteal als „lijk schouwer" optrad. Ik moest met de reddings boot uivaren en meehelpen bij het bergen van lijken. Voor een beginneling was dat nu juist niet erg bemoedigend. Ik bevond mij nog maar heel aan het begin van mijn leertijd toen een vliegtuig niet ver van de kust in zee stortte. Wij gingen er direct met de boot op uit, maar bij onze aanknmst waren de inzittenden reeds dood. Het onderzoek wees uit dat de stuur inrichting geheel in orde was toen het vlieg tuig viel en ook andere defecten werden niet gevonden. Dadelijk belegden wij een vergadering, om de vermoedelijke oorzaak van dit ongeluk na te gaan, maar niiemand kon de oplossing vih- den, tot tenslotte de voorzitter zei: „Wij moeten Een leuke serie opnamen van de Engelsche Koningin tijdens een liefdadigheidsvoorstelling in een Londensche bioscoop. eerstvolgende reis van een Paus over de Alpen vond plaats in het jaar 799. Toen ging Leo II als wereldlijk vorst. In het Noorden regeerde Karei de Groote. De Longobarden waren onder worpen. Maar in Rome zelf waren de edel lieden in opstand gekomen. Tijdens een pro cessie werd er op den Paus een aanslag ge pleegd en slechts met groote moeite kon Leo zich aan de woede der heerschzuchtige edel lieden onttrekken. Om zijn geschokt gezag weer te herstellen, riep hij de hulp in van den machtigen koning der Franken. De beide vorsten ontmoetten elkander in Paderborn. Karei de Groote had den Paus den aartsbisschop van Keulen als geleider gegeven, terwijl zijn zoon Pepijn den Paus met een le ger van 10.000 soldaten tegemoet kwam. Leo bleef tot in den herfst in Duitschland. Zijn terugkeer naar de Eeuwige Stad werd een ware triumftocht. Het volgende jaar, met Kerstmis, werd Karei de Groote te Rome plechtig tot keizer gekroond. De tijden veranderden. De Paus werd de scheidsrechter van Europa: de machtigste vorsten erkenden hem als hun leenheer. Nog eenmaal ontstond er een heftige strijd tusschen Frederik II en Innocentius IV. Toen deze in het jaar 1244 naar zijn vaderstad Ge nua reisde, geleek deze tocht meer op een vlucht. Bij het vernemen van de tijding dat de vloot der Genueezen in Civitavecchia, de haven van Rome, voor anker lag, om den Paus te helpen, sprong de Paus als edelman verkleed te paard, en reed des avonds, slechts vergezeld van enkele getrouwe volgelingen, naar de Ge nueezen. De reis duurde negen dagen. Met klokgelui en feestelijk gejubel werd de Paus ontvangen. Toen Innocentius drie maanden later naar Frankrijk trok, belegde hij te Lyon een alge- meene kerkvergadering, waar de keizer ver oordeeld werd. Tot 1253 bleef de Paus buiten Rome. Dat waren droevige tijden: aan een uitgaan van het feit dat er een leerling bij was en dat het vliegtuig zich slechts 200 M. boven het water bevond toen het neerstortte. Vermoedelijk zat de leerling aan het stuur en kon de leeraar niet tijdig genoeg ingrijpen". Hij sprak echter zonder eenige overtuiging, want men tastte destijds nog vrijwel in het duister omtrent de oorzaak van het ongeval. Het is nog niet zoo heel lang geleden dat men ontdekt heeft hoe men zich bijv. bij een val, waarin de machine draaiende naar beneden stort, weer opricht. De betreffende vliegenier stiet midden in den val heel toevallig met den voet tegen het stuur. Drie dagen later stond ik aan de kust en liet den motor warm loopen. Daar loeide plotseling de misthoorn. Weer een valpartij, dacht ik. Ik liep naar de reddingsboot, die reeds van wal stak. Aan den kant stonden verschillende man nen heel stil te kijken.... Moeders, vrouwen en kinderen stormden naar buiten, in den la chenden zonneschijn. „Wie zou het deze keer zijn", was de stille vraag, die op aller lippen lagen. Een vleugel stak uit het water omhoog. Ik sprong in zee en de duiker volgde. Toen ik weer aan de opper vlakte kwam, zag ik den dokter reeds klaar staan om eerste hulp te verleenen. Maar daar men hem niets bracht, was ook zijne hulp niet noodig De duiker meldde: „Slechts één man beneden dood. Onmogelijk hem er uit te halen. Moeten de heele machine opheffen." Het tweede lijk werd nooit gevonden Toen wij het wrak ophaalden vonden wij den vastgeriemden leerling met de handen vast om het stuurrad geklemd. Hij had zijn tegenwoor- zegevierenden terugtocht viel niet te denken. Vermelding verdient ook de reis van Paus Pius VI naar Weenen, waartoe deze Paus zich verplicht voelde om Jozef II terug te houden van zijn radicalen strijd tegen de kerk. Op 27 Februari 1782 verliet de Paus de Eeuwige Stad Bijna 60 jaar was de Paus de gevangene van het Vaticaan. Maar een eeuw een een men- schenleeftijd hebben niet veel te beteekenen in de 1900 jaar kerkgeschiedenis. Wanneer de Paus het plan mocht hebben om de grenzen van zijn kleinen staat te over schrijden, onverschillig of hij in de naaste om geving blijft of een groote reis onderneemt, dan mogen hem gunstiger tijdsomstandigheden en lotgevallen beschoren zijn dan zijn eerbied waardige reizende voorgangers. Het nieuwe Pauselijke spoorwegstation na dert haar voltooiing. Het is natuurlijk slechts een klein station dat alleen gebruikt zal worden wanneer de H. Vader of zijn legaat zich op reis begeeft of wanneer hooggeplaatste perso nen worden ontvangen of uitgeleide worden gedaan. en op 22 Maart kwam de H. Vader in Weenen aan. Oogenschijnlijk ontving de keizer den Paus met alle mogelijken eerbeid en hoffelijk heid. De Paus nam zijn intrek in den Hofburg maar de toegang tot zijn vertrekken was ver sperd. Zoo bereikte de Paus niets anders als dat Jozef II het volgende jaar in Rome een tegen bezoek bracht. De gedwongen gevangenschap van Paus Pius VII te Fontainebleau, de droeve reis, die Na poleon bevolen had, van Rome in één stuk naar Grenoble, van Grenoble naar het paleis en van het paleis naar Savona, dat alles is voldoende bekend. Eerst den 24sten Mei 1814 hield de Paus weer zijn intocht in de Eeuwige Stad. Na 1814 heeft geen enkele Paus meer een reis naar het buitenland ondernomen. digheid van geest verloren en zich als een drenkeling aan zijn redder vastgeklampt. Wij spraken niet graag over die ongelukken, want ieder voelde, dat het een volgende keer misschien zijn beurt was. Van he hoogtepunt waarop thans het vlieg wezen staat, beschouwd, lijkt een van die vele ongelukken mij eenvoudig idioot. Maar toen moest men zich behelpen en daarom maakte men ook veel gemakkelijker fouten, die zulke noodlottige gevolgen hadden. Op zekeren dag stond ik weer eens te kijken naar een demonstratie van twee goede aVia- teurs op ongeveer 600 Meter hoogte. Ik wilde het ook gaarne leeren en probeerde daarom alle mogelijke trucs af te kijken, voorzoovei dat tenminste mogelijk was. Ik stond tegen een loods geleund en bewon derde de kunsten van mijn vrienden. Het gold toentertijd als heel iets bijzonders een op zettelijk veroorzaakte vrille-val te onderbre ken. Dé oefening was natuurlijk van groot be lang want in geval, dat het werkelijk ernst was, kon men er wel degelijk gebruik van ma ken. Het vliegtuig ging op den kop staan, wat me echter heelemaal niet vreemd voorkwam. Het stond hoog in de lucht en de vliegenier had er ongetwijfeld een bepaalde bedoeling mee Maar altijd verder en verder cirkelde de valk. in steeds sneller cirkels naar beneden. Op 300 Meter was er nog geen verandering te bespeu ren. Achter mij riep er iemand: „Om hemels wilweer een!" Een ander schreeuwde naar den torentwach ter. Toen het vliegtuig zich op een hoogte van 60 Meter nog niet oprichtte, wisten wij wat DAAR HET TER VOORKOMING VAN TELEURSTELLINGEN ABSOLUUT NOOD ZAKELIJK IS, DE JUISTE NAMEN E N VOORNAMEN ONZER ABONNÉ'S AAN DE VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ OP TE GEVEN, VERZOEKEN WIJ niERMEDE DRIN GEND AAN AL ONZE ABONNÉ'S IN NEDER LAND, ONS HUN JUISTEN NAAM EN VOORAL OOK HUN JUISTE VOORNAMEN TE WILLEN OPGEVEN ALSMEDE HUN NAUWKEURIG ADRES, TENEINDE EEN EN ANDER MET ON ZE BOEKEN TE KUNNEN VERGELIJKEN. MEN BEDENKE, DAT EEN ONJUISTE NAAM OF VOORNAAM KAN LEIDEN TOT NIET- UITKEERING DER PREMIE. MET HET OOG OP DEN KORTEN TIJD, DIE ONS NOG VAN IIET NIEUWE KWARTAAL SCHEIDT, VERTROUWEN WIJ, ALLE OP GAVEN VÓÓR 20 DEZER IN ONS BEZIT TE ZULLEN HEBBEN. VOOR IIET VERSTREKKEN DER GE VRAAGDE GEGEVENS GELIEVE MEN GE BRUIK TE MAKEN VAN HET FORMU LIER, AFGEDRUKT OP BLADZ. 2, DAT ALS DRUKWERK VERZONDEN KAN WORDEN. er komen moest. Toen ik in de reddingsboot sprong, flikkerde nog een straaltje hoop. De laatste spiraal was zeer breed en vlak. Maar toch, toen de slag kwam, ging. het ons door merg en been Terwijl ik nog over de mogelijke oorzaken nadacht, zag ik de beide inzittenden tot mijne groote vreugde op de vleugels klauteren. Zij waren nat en bloedden, de eene had het neus been, de andere beide duimen gebroken. „Voet vastgeklemd" grijnsde hij. „Dat noemt men ge luk", meende de andere, maar hij grijnslachte niet. De voet van den eenen bevond zich onder de stuurstang, toen de andere zijn kunststukken uithaalde. Bij een scherpen draai sloeg de stang om en klemde den voet vast als in een schroef. Daardoor werd het onmogelijk het vliegtuig, op te richtenEerst toen het te rugsprong bij den val raakte de voet los. De „Eerste-H.ulp-Dienst" verklaarde den ge lukkigen afloop en het vlakke neerkomen ten gevolge van den wijden spiraal, die het vlieg tuig nog maakte voor het op het water terecht kwam. Het volgend staaltje getuigt wel, hoe weinig begrip de menschen eigenlijk hebben van het vliegwezen. Een onzer mannen had boven in de lucht met sterken tegenwind te kampen, zoo sterk, dat elke voorwaartsche beweging soms absoluut onmogelijk was, zoodat het som tijds scheen - dat het vliegtuig stilstond. Een oude dame zag dit van uit het venster, liep naar de., telefoon en meldde de brandweer „Boven mijn huis zit er eentje in de lucht v&st. Kunt U hem helpen?"

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1930 | | pagina 1