Onze Gratis
ongovallenverzeksfing
üo. 3592
Woensdag 19 Maart 1930
44ste Jaargang
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
fierste Blad.
Omzwervingen door de stad
van het Vaticaan.
Aan den Rand der Wereld.
VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND
PüSTRFIENINE Ho. 52419.
Dit nummer bestaat uit
TWEE BLADEN.
DE ZEEUWSCHE KOERIER
Bureaux van Redactie en Administratie
OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT
Telefoon 15 Telegramadres: Koerier
Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden,
of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling
Advertent iën 20 cent per regelbij contract lager
ZEER KOOPKRACHTIGE
LEZERSKRING
UIT8TEKENO GESCHIKT
VOOR PUBLICITEIT
Door Monseigneur ENRICO PUCCI.
ROME, 12 Maart 1930.
De Paus op reis!
Bij ons in Europa, even goed als ginds aan
den overkant in Amerika en in het gele China
of waar ter wereld ook, overal zijn er men-
schen die wel eens een oogenblik gedacht heb
ben: Wanneer de Paus toch eens naar hier
kwam.
Neen, dat is geen kinderlijk of dwaas ver
langen! Wanneer groote gebeurtenissen het
bewustzijn wakker schudden, dan laait de ver
beelding weer op, die er gloeit onder de assche
van de dagelijksche dingen, en zij slaat uit
niet alleen tot een feilen brand van stoutmoe
dige beelden maar ook van overmoedige wen-
schen, die allen wel tot het rijk der vrome ver
langens zullen blijven behooren.
De Paus heeft reeds een bezoek gebracht
aan den Sint Jan van Lateranen. Waarheen
zal hij nu binnenkort weer gaan? Zal hij nu
misschien eens naar zijn „Ultramontanen" ko
men? Verschillende zijner voorgangers hebben
vanuit het paleis van Lateranen een dergelijke
reis ondernomen. Stephan II was de eerste
Paus, die over de Alpen naar Duitschland trok.
In October 753 verliet hij weer het paleis van
Lateranen, om, vergezeld van een grooten,
schitterenden hofstoet, te Pontriers in het
Noord-Oosten van Frankrijk, in Pepijn, den
koning der Franken, een bondgenoot te vin
den tegen den oorlogszuchtigen Longobarden-
koning Aistulf. Enkele maanden later, op het
feest van Driekoningen in 754 had de ontmoe
ting plaats. Pepijn was den Paus een eindweegs
te voet tegemoet gesneld, en hij greep den
teugel van het paard, om Stephanus eerbiedig
en onderdanig te geleiden. Aan deze eerste reis
van den Paus naar 't Noorden, heeft de Kerke
lijke Staat, die nu weer opnieuw hersteld is,
haar ontstaan te danken.
De Paus zalfde Pepijn tot koning en deze gaf
den Paus de verzekering, dat hij hém een aan
zienlijk grondgebied in Italië zou ten geschen
ke geven, welke belofte Pepijn inderdaad ook
vervulde.
Een jaar later is de Paus ten tweeden male
over de Alpen getrokken om den koning der
Longobarden te dwingen om een juiste uit
voering te geven aan het vredesverdrag. De
doorR. E. Byrd..
Byrd heeft vanaf zijn kinderjaren altijd naar
avonturen gezocht. Op 12-jarigen leeftijd reeds
maakte hij moederziel alleen een reis rond de
wereld. Onder den oorlog ging hij bij de vliege
niers omdat hij voor alle andere legerafdelin
gen ongeschikt verklaard werd. Wat hij op het
gebied van aviatiek tot stand bracht i« genoeg
zaam bekend.
In zijn boek „De lucht in. Mijn vlucht naai
den Noordpool en over den Atlantischen Oce
aan" geeft hij nu een beschrijving van zijn
avonturrlijk leven en tegelijkertijd een belang
rijk stuk geschiedenis van het vliegwezen.
In Pensacola werd mij opgedragen de oor
zaken na te gaan van de talrijke ongelukken
met doodelijken afloop. Daar ik een der weinig
officieren was, werd ik bij den „Eerste Hulp
dienst" ingedeeld, die helaas meesteal als „lijk
schouwer" optrad. Ik moest met de reddings
boot uivaren en meehelpen bij het bergen van
lijken. Voor een beginneling was dat nu juist
niet erg bemoedigend. Ik bevond mij nog maar
heel aan het begin van mijn leertijd toen een
vliegtuig niet ver van de kust in zee stortte.
Wij gingen er direct met de boot op uit, maar
bij onze aanknmst waren de inzittenden reeds
dood. Het onderzoek wees uit dat de stuur
inrichting geheel in orde was toen het vlieg
tuig viel en ook andere defecten werden niet
gevonden.
Dadelijk belegden wij een vergadering, om
de vermoedelijke oorzaak van dit ongeluk na
te gaan, maar niiemand kon de oplossing vih-
den, tot tenslotte de voorzitter zei: „Wij moeten
Een leuke serie opnamen van de Engelsche Koningin tijdens een liefdadigheidsvoorstelling in een Londensche bioscoop.
eerstvolgende reis van een Paus over de Alpen
vond plaats in het jaar 799. Toen ging Leo II
als wereldlijk vorst. In het Noorden regeerde
Karei de Groote. De Longobarden waren onder
worpen. Maar in Rome zelf waren de edel
lieden in opstand gekomen. Tijdens een pro
cessie werd er op den Paus een aanslag ge
pleegd en slechts met groote moeite kon Leo
zich aan de woede der heerschzuchtige edel
lieden onttrekken. Om zijn geschokt gezag
weer te herstellen, riep hij de hulp in van den
machtigen koning der Franken.
De beide vorsten ontmoetten elkander in
Paderborn. Karei de Groote had den Paus den
aartsbisschop van Keulen als geleider gegeven,
terwijl zijn zoon Pepijn den Paus met een le
ger van 10.000 soldaten tegemoet kwam. Leo
bleef tot in den herfst in Duitschland. Zijn
terugkeer naar de Eeuwige Stad werd een ware
triumftocht. Het volgende jaar, met Kerstmis,
werd Karei de Groote te Rome plechtig tot
keizer gekroond.
De tijden veranderden. De Paus werd de
scheidsrechter van Europa: de machtigste
vorsten erkenden hem als hun leenheer.
Nog eenmaal ontstond er een heftige strijd
tusschen Frederik II en Innocentius IV. Toen
deze in het jaar 1244 naar zijn vaderstad Ge
nua reisde, geleek deze tocht meer op een
vlucht. Bij het vernemen van de tijding dat de
vloot der Genueezen in Civitavecchia, de haven
van Rome, voor anker lag, om den Paus te
helpen, sprong de Paus als edelman verkleed
te paard, en reed des avonds, slechts vergezeld
van enkele getrouwe volgelingen, naar de Ge
nueezen.
De reis duurde negen dagen. Met klokgelui
en feestelijk gejubel werd de Paus ontvangen.
Toen Innocentius drie maanden later naar
Frankrijk trok, belegde hij te Lyon een alge-
meene kerkvergadering, waar de keizer ver
oordeeld werd. Tot 1253 bleef de Paus buiten
Rome. Dat waren droevige tijden: aan een
uitgaan van het feit dat er een leerling bij
was en dat het vliegtuig zich slechts 200 M.
boven het water bevond toen het neerstortte.
Vermoedelijk zat de leerling aan het stuur en
kon de leeraar niet tijdig genoeg ingrijpen".
Hij sprak echter zonder eenige overtuiging,
want men tastte destijds nog vrijwel in het
duister omtrent de oorzaak van het ongeval.
Het is nog niet zoo heel lang geleden dat men
ontdekt heeft hoe men zich bijv. bij een val,
waarin de machine draaiende naar beneden
stort, weer opricht. De betreffende vliegenier
stiet midden in den val heel toevallig met den
voet tegen het stuur.
Drie dagen later stond ik aan de kust en liet
den motor warm loopen. Daar loeide plotseling
de misthoorn. Weer een valpartij, dacht ik. Ik
liep naar de reddingsboot, die reeds van wal
stak. Aan den kant stonden verschillende man
nen heel stil te kijken.... Moeders, vrouwen
en kinderen stormden naar buiten, in den la
chenden zonneschijn.
„Wie zou het deze keer zijn", was de stille
vraag, die op aller lippen lagen. Een vleugel
stak uit het water omhoog. Ik sprong in zee en
de duiker volgde. Toen ik weer aan de opper
vlakte kwam, zag ik den dokter reeds klaar
staan om eerste hulp te verleenen. Maar daar
men hem niets bracht, was ook zijne hulp niet
noodig
De duiker meldde: „Slechts één man beneden
dood. Onmogelijk hem er uit te halen. Moeten
de heele machine opheffen."
Het tweede lijk werd nooit gevonden
Toen wij het wrak ophaalden vonden wij den
vastgeriemden leerling met de handen vast om
het stuurrad geklemd. Hij had zijn tegenwoor-
zegevierenden terugtocht viel niet te denken.
Vermelding verdient ook de reis van Paus
Pius VI naar Weenen, waartoe deze Paus zich
verplicht voelde om Jozef II terug te houden
van zijn radicalen strijd tegen de kerk. Op 27
Februari 1782 verliet de Paus de Eeuwige Stad
Bijna 60 jaar was de Paus de gevangene van
het Vaticaan. Maar een eeuw een een men-
schenleeftijd hebben niet veel te beteekenen
in de 1900 jaar kerkgeschiedenis.
Wanneer de Paus het plan mocht hebben
om de grenzen van zijn kleinen staat te over
schrijden, onverschillig of hij in de naaste om
geving blijft of een groote reis onderneemt,
dan mogen hem gunstiger tijdsomstandigheden
en lotgevallen beschoren zijn dan zijn eerbied
waardige reizende voorgangers.
Het nieuwe Pauselijke spoorwegstation na
dert haar voltooiing. Het is natuurlijk slechts
een klein station dat alleen gebruikt zal worden
wanneer de H. Vader of zijn legaat zich op
reis begeeft of wanneer hooggeplaatste perso
nen worden ontvangen of uitgeleide worden
gedaan.
en op 22 Maart kwam de H. Vader in Weenen
aan. Oogenschijnlijk ontving de keizer den
Paus met alle mogelijken eerbeid en hoffelijk
heid. De Paus nam zijn intrek in den Hofburg
maar de toegang tot zijn vertrekken was ver
sperd. Zoo bereikte de Paus niets anders als dat
Jozef II het volgende jaar in Rome een tegen
bezoek bracht.
De gedwongen gevangenschap van Paus Pius
VII te Fontainebleau, de droeve reis, die Na
poleon bevolen had, van Rome in één stuk
naar Grenoble, van Grenoble naar het paleis
en van het paleis naar Savona, dat alles is
voldoende bekend.
Eerst den 24sten Mei 1814 hield de Paus weer
zijn intocht in de Eeuwige Stad.
Na 1814 heeft geen enkele Paus meer een
reis naar het buitenland ondernomen.
digheid van geest verloren en zich als een
drenkeling aan zijn redder vastgeklampt.
Wij spraken niet graag over die ongelukken,
want ieder voelde, dat het een volgende keer
misschien zijn beurt was.
Van he hoogtepunt waarop thans het vlieg
wezen staat, beschouwd, lijkt een van die vele
ongelukken mij eenvoudig idioot. Maar toen
moest men zich behelpen en daarom maakte
men ook veel gemakkelijker fouten, die zulke
noodlottige gevolgen hadden.
Op zekeren dag stond ik weer eens te kijken
naar een demonstratie van twee goede aVia-
teurs op ongeveer 600 Meter hoogte. Ik wilde
het ook gaarne leeren en probeerde daarom
alle mogelijke trucs af te kijken, voorzoovei
dat tenminste mogelijk was.
Ik stond tegen een loods geleund en bewon
derde de kunsten van mijn vrienden. Het
gold toentertijd als heel iets bijzonders een op
zettelijk veroorzaakte vrille-val te onderbre
ken. Dé oefening was natuurlijk van groot be
lang want in geval, dat het werkelijk ernst
was, kon men er wel degelijk gebruik van ma
ken. Het vliegtuig ging op den kop staan, wat
me echter heelemaal niet vreemd voorkwam.
Het stond hoog in de lucht en de vliegenier had
er ongetwijfeld een bepaalde bedoeling mee
Maar altijd verder en verder cirkelde de valk.
in steeds sneller cirkels naar beneden. Op 300
Meter was er nog geen verandering te bespeu
ren.
Achter mij riep er iemand: „Om hemels
wilweer een!"
Een ander schreeuwde naar den torentwach
ter. Toen het vliegtuig zich op een hoogte van
60 Meter nog niet oprichtte, wisten wij wat
DAAR HET TER VOORKOMING VAN
TELEURSTELLINGEN ABSOLUUT NOOD
ZAKELIJK IS, DE JUISTE NAMEN E N
VOORNAMEN ONZER ABONNÉ'S AAN
DE VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ OP TE
GEVEN, VERZOEKEN WIJ niERMEDE DRIN
GEND AAN AL ONZE ABONNÉ'S IN NEDER
LAND, ONS HUN JUISTEN NAAM EN VOORAL
OOK HUN JUISTE VOORNAMEN TE WILLEN
OPGEVEN ALSMEDE HUN NAUWKEURIG
ADRES, TENEINDE EEN EN ANDER MET ON
ZE BOEKEN TE KUNNEN VERGELIJKEN.
MEN BEDENKE, DAT EEN ONJUISTE NAAM
OF VOORNAAM KAN LEIDEN TOT NIET-
UITKEERING DER PREMIE.
MET HET OOG OP DEN KORTEN TIJD, DIE
ONS NOG VAN IIET NIEUWE KWARTAAL
SCHEIDT, VERTROUWEN WIJ, ALLE OP
GAVEN VÓÓR 20 DEZER IN ONS BEZIT TE
ZULLEN HEBBEN.
VOOR IIET VERSTREKKEN DER GE
VRAAGDE GEGEVENS GELIEVE MEN GE
BRUIK TE MAKEN VAN HET FORMU
LIER, AFGEDRUKT OP BLADZ. 2, DAT ALS
DRUKWERK VERZONDEN KAN WORDEN.
er komen moest.
Toen ik in de reddingsboot sprong, flikkerde
nog een straaltje hoop. De laatste spiraal was
zeer breed en vlak.
Maar toch, toen de slag kwam, ging. het ons
door merg en been
Terwijl ik nog over de mogelijke oorzaken
nadacht, zag ik de beide inzittenden tot mijne
groote vreugde op de vleugels klauteren. Zij
waren nat en bloedden, de eene had het neus
been, de andere beide duimen gebroken. „Voet
vastgeklemd" grijnsde hij. „Dat noemt men ge
luk", meende de andere, maar hij grijnslachte
niet.
De voet van den eenen bevond zich onder de
stuurstang, toen de andere zijn kunststukken
uithaalde. Bij een scherpen draai sloeg de
stang om en klemde den voet vast als in een
schroef. Daardoor werd het onmogelijk het
vliegtuig, op te richtenEerst toen het te
rugsprong bij den val raakte de voet los.
De „Eerste-H.ulp-Dienst" verklaarde den ge
lukkigen afloop en het vlakke neerkomen ten
gevolge van den wijden spiraal, die het vlieg
tuig nog maakte voor het op het water terecht
kwam.
Het volgend staaltje getuigt wel, hoe weinig
begrip de menschen eigenlijk hebben van het
vliegwezen. Een onzer mannen had boven in
de lucht met sterken tegenwind te kampen,
zoo sterk, dat elke voorwaartsche beweging
soms absoluut onmogelijk was, zoodat het som
tijds scheen - dat het vliegtuig stilstond. Een
oude dame zag dit van uit het venster, liep
naar de., telefoon en meldde de brandweer
„Boven mijn huis zit er eentje in de lucht
v&st. Kunt U hem helpen?"