DE MAASBODE Abonnementsprijs Mo. 3587 Vrijdag 7 Maart 1930 44ste Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Eerste Blad. R.-K. Comité tot bestrijding van bet Commnnisme In Nederland. Omzwervingen door de stad van het Vaticaan. HEERENBAAI) VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND POSTREKENING No. 52419. Dit nummer bestaat «I! TWEE BLADEN. DE GROOTSTE KATHOLIEKE COURANT DE BESTE NEDERLANDSCHE COURANT 35 CENTS PER WEEK f 1.50 PER MAAND f 4 50 PER KWARTAAL (9) 20 - 50 ct. per ons Vraagt Uw Winkelier pakje D*E DE ZEEUWSCHE KOERIER Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden, of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling - Advertentiën 20 cent per.regelbij contract lager ZEER KOOPKRACHTIGE LEZERSKRING IT8TEKEND GESCHIKT VOOR PUBLICITEIT Door Monseigneur ENRICO PUCCI ROME, 25 Februari 1930. De steeds toenemende godsdienstvervolging in sovjet Rusland. Geen concordaat met de Bolsjewiki De Paus bij zijn vrienden. De officieele nieuwsberichten die iederen dag bij het Vaticaan binnen komen, leveren tel kens nieuwe bewijzen dat de godsdienstvervol ging in Rusland met den dag heftiger wordt. Terwijl men geregeld voortgaat met het mee - doogenloos vernielen van kerken, heeft men 't leven der geestelijken practisch onmogelijk ge maakt. De priesters mogen niet meer in de stad wonen, zoodat ze genoodzaakt zijn zich terug te trekken in de dorpen en op het plat teland. Soms echter volgt men hen tot in de uiterste schuilhoeken zooals ook het geval was met twintig priesters uit Moscou, die zich naar het kleine dorpje Rastorgujewo hadden begeven (aan de spoorlijn naar Saratow) en die zelfs uit dit gastvrije toevluchtsoord wer den verdreven. Tegelijkertijd heeft men aan de leeken verboden om aan priesters in hun huis eenig onderdak te verschaffen op straffe van zelf in ballingschap te worden gestuurd. In één woord, ten opzichte van de priesters heeft men weer de oude strafbepalingen afgekondigd, die ook tijdens de eerste christenvervolgingen in Afrika waren uitgevaardigd. Erant interdicti abaqua et igni d.w.z. zij hadden geen recht op een verblijfplaats of op eenige ondersteuning Men is thans ook begonnen om een Poolsche uitgave te verzorgen van het officieele orgaan der godloochenaars „Zonder God" en bij die gelegenheid heeft men er nog eens uitdrukke lijk den nadruk op gelegd dat iedere uiting van godsdienst, onverschillig van welke belijdenis of gezindte ook, beschouwd zal worden als ma- jesteits-schennis van de revolutie. Het verwoesten van kerken en kapellen wordt in alle heftigheid voortgezet. Het be roemde Simonowsky-klooster te Moskou heeft men met dynamiet in delucht laten vliegen; de ontploffingen heeft men een geheele week lang kunnen hooren en aan beambten had men afzonderlijke uitnoodigingen gezonden om bij dit schouwspel tegenwoordig te zijn In Leningrad heeft men de katholieke kathe draal gesloten en verzegeld. In de muzelmaan- sche republiek des Baskiren, die ook aange sloten is bij de vereenigde Sovjet-republieken heeft men alle moskeapn gesloten en omge bouwd tot clubhuizen of bondsgebouwen voor de leden van den bond van godloochenaars. Dit moest toch de Mohamedaansche bevolking van Azië, die de Bolsjewistische propagandis ten met open armen ontvangen hebben, tot ernstig nadenken stemmen. In de Duitsche kolonies in het Wolgagebied zijn de priesters zoodanig omsingeld dat zij zich voortdurend verborgen houden om de ge- loovige die met hen in eenigerlei contact staan toch niet in moeilijkheden te brengen. In de 11 kolonies van de Ufa was de toestand zoo onhoudbaar geworden dat geheel de bevolking wilde terugkeeren naar het Duitsche vader land, maar niemand kreeg toestemming om 't land te mogen verlaten en de Duitsche Consul stond machteloos. In de Parochies van Wit Rusland mogen de weinige priesters die er nog zijn hun woonplaats niet verlaten, zelfs niet om de naburige dorpen te bezoeken die bij ge brek aan priesters van iedere geestelijke hulp verstoken zijn. Zelfs wanneer een stervende de hulp van een priester noodig heeft moet de dienstdoende geestelijke voor ieder geval afzon dedlijk toestemming vragen aan den Commis saris der G. P. U. De Katholieke pastoor van Iolnierewicz uit Smolensk is dezer dagen gearresteerd. Ook d* Deken van Rowneje, de Duitsche priester Beil- mann is einde Januari gevangen genomen en sindsdien heeft men van hem niets meer ver nomen De priester Iwam Seduskin werd overvallen toen hij voor een kleine schaar van 45 geloo- vigen de H. Mis opdroeg in een kleine kapel, die men in de buurt van het dorp Rabonici WIE ZICH INGAANDE i APRIL A.S. PER KWARTAAL OF PER MAAND ABONNEEREN, ONTVANGEN DE NUMMERS TOT EN MET 31 MAART A.S. GRATIS. Ondergeteekende wonende te Ingezonden Mededeeling 11 a -i maand verzoeKt U met ingang van 1 April a.s. een kwartaal abonnement te zijnen name te noteeren. (Minsk) had ingericht: de kapel heeft men met dynamiet in de lucht laten vliegen. Men heeft een nieuwe week van vijf dagen ingevoerd en de Zondag is vervallen: maar wanneer een werkman op zijn vrijen dag naar de kerk zou gaan en deze dag zou toevallig samen vallen met een vroegeren Zondag, dan krijgt hij een geldboete van vijf roebel. In het station van Samara zijn verschillende treinen binnengeloopen, waarvan de vensters der rijtuigen met gordijntjes gesloten waren: het waren enkele honderden boeren, die als bannelingen op weg waren naar Siberië, omdat zij hun priester en hun kerken verdedigd had den Sommige bladen hebben een bericht overge nomen uit een artikel van het „Berliner Tage- blatt" waarin beweerd werd dat de H. Stoel tot 1927 steeds getracht had om in onderhandeling te treden met het Russische gouvernement om een concordaat af te sluiten, waardoor het re sultaat bereikt zou, worden dat de overwinning- van de katholieke kerk over de Russische Ort hodoxe kerk bestendigd bleef. Deze bewering is reeds herhaaldelijk tegengesproken, ze is ab soluut valsch. We kunnen hier ten overvloede officieel en met den meesten nadruk een cate gorisch antwoord geven dat er nooit ook maar eenigerlei bespreking in dien geest heeft plaats gehad. De Paus heeft dezer dagen een bezoek ge bracht aan zijn vrienden, de boekerijen van de Vaticaansche Bibliotheek, waar geheel nieu we lokalen gereed gekomen zijn voor de ar chieven die tevens dienen om het den geleer den die de onmetelijke schatten van het Va ticaan willen raadplegen of bestudeeren, zeer gemakkelijk te maken. Bij deze gelegenheid werd ook een buste ont huld van Pius XI, een gegoten bronswerk van den beeldhouwer Quattrini dat een sprekende gelijkenis vertoont. Kardinaal Ehrle hield hierbij een toespraak die de H. Vader beantwoordde met te zeggen dat hij thans tot zijn eerste liefde was terug gekeerd. De Paus was ten zeerste verheugd dat deze onvergetelijke boekenschatten thans veel gemakkelijker binnen het bereik stonden van de geleerden. AAN GELOOFS- EN LANDGENOOTEN Opnieuw heeft de Vader der Christenheid Zijn machtige stem verheven tegen „de ver schrikkelijke en heiligschennende misdaden, die eiken dag herhaaldelijk en op steeds erger wijze worden bedreven tegen God en tegen de zielen der ontelbare bevolking van Rusland". „Niet alleen", zoo zegt het Pauselijk schrij ven, „dat heiligschennende goddeloosheid woedt tegen priesters en volwassen geloovi- gendoch de organisatoren van den at- heïtischen veldtocht en van het „anti-gods dienstig front" willen boven alles de jeugd be dervenzij vereenigen haar in een „Bond van strijders zonder God" en trachten de zede lijke, cultureele en ook de economische ver wording te verheimelijken door een agitatie, waarin de kinderen worden opgehitst om hur zielen te bezoedelen met alle ondeugden, en door de meest schaamtelooze materialistische afdwalingen." Diepe ontroering heeft zich meester ge maakt van de volken. In de vergaderzalen der landen, in openbare meetings, in de pers klinkt en trilt het van verontwaardiging, van mede lijden, van verlangen om hulp te bieden aan het zwaar geteisterd broedervolk. Intusschen, het is niet alleen medeleven met de Russen, sympathie van groep tot groep dei- kinderen van eenzelfden Hemelschen Vader, der schepselen van eenzelfden Schepper, dei- dienaren van eenzelfden Heer, die aldus doet spreken en schrijven: geheel Europa voelt dat het hier gaat om de vernietiging van dat groote goed, dat al zijn landen en volken ge meenschappelijk bezitten en als een heilig erf deel der Vaderen te handhaven kregen, de christelijke beschaving. Hoort hoe een Kardinaal Faulhaber zegt: „De Russische kwestie is voor heel Europa, ja voor de geheele wereld, een kwestie van leven of dood"; hoort een Kardinaal Bourne: „De Sovjet-autoriteiten zijn vast besloten ieder land op dezelfde wijze te bewerken als Rus land zelf. Indien men de beweging niet kan tegenhouden, zullen de gevolgen niet alleen voor Rusland, maar voor de geheele wereld verschrikkelijk zijn". Waar in Duitschland en Engeland, onze na buurlanden, aldus de wachters der christelijke beschaving van de torens blazen, daar is dat op zich zelf reeds een reden voor ons, be woners van het kleine tusschenliggende land, door zooveel banden van allerlei aard met Britten en Duitschers verbonden, om in het bijzonder op onze hoede te zijn. Maar er is meer! Wij weten, dat het ook in ons Vader land gist en woelt; wij weten dat, wel is waar de gezanten van Rusland niet officieel in ons land zijn toegelaten, maar dat zij in het ge heim tusschen ons wonen en hun heilloos mol- lenwerk, helaas niet zonder succes, met Rus sisch talent en Russisch geld verrichten. Mannen en vrouwen, geletterden en onge- letterden, werkgevers en arbeiders, soldaten en boeren, onderwijzers en leerlingen, zij allen worden in vergadering, in de pers, in de bios coop, in de vereeniging, in de fabriek, in d#> school, in het huisgezin systematisch bewerkt. Velen, onkundig van het gevaar dat hun wordt bereid, ontevreden met den bestaanden maatschappelijken toestand, die, hoe kan het ook anders waar met godsdienst en zedenwet zoo veelvuldig gebroken werd, op menig ge bied inderdaad noodlijdend is geworden, laten het gif der belofte naar meer en beter indrup- pelen in hoofd en hart, om langzaam maar zeker voor de krankzinnigheid en de bedwel ming van het communisme rijp te worden. Teneinde aan hun landgenooten, aan de huisgenooten des geloofs, maar ook aan hen, ECHTE FRIESCHE die daartoe niet behooren, voor alles de noo- dige kennis bij te brengen over het wezen, het doel en de middelen van het communisme, dat goddelooze, zedelooze, economisch redelooze stelsel; dan, hen bekend te maken met de geestelijke en stoffelijke gevolgen, die de meer dan twaalfjarige praktijk in Rusland deed ondervinden; vervolgens, hen op de hoogte te brengen van de wijze waarop en de middelen waarmede zij hier van Rusland uit bewerkt worden; eindelijk, om hen te wijzen op het godsdienstig, zedelijk en economisch stelsel, dat alleen in staat is om de geestelijke, li chamelijke en economische verwoesting te keeren en het menschdom, niet zonder, maar wel ondanks tegenspoed, gelukkig te doen zijn. hebben de ondergeteekenden zich in Comité vereenigd. Bekend en vertrouwd met het katholiek so ciale leven en nauw in contact met de ver schillende organisaties, die het aangewezen middel zijn tegen het netwerk van communis tische organisaties, dat nationaal en inter nationaal de wereldrevolutie voorbereidt, zijn zij in staat om velen te bereiken, en op een wijze, die niet te veel aan tijd, aan werkkracht en aan geld vraagt. Zij, die zich buiten het katholieke vereen! gingsleven bevinden en toch ook zouden wil len profiteeren van hetgeen aan het Comité ter beschikking staat en het ter beschikking stelt, zullen zich gemakkelijk kunnen rich ten tot een der ondergeteekenden om inlich ting en hulp, wellicht ook om tijd, werkkracht en geld aan te bieden, teneinde de actie voort durend breeder en dieper te maken en aldu3 de nationale aanval nationaal te keeren. Want, het staat naar onze overtuiging vast wil Nederland den communistischen geest be zweren, dan dienen alle landgenooten zich daartoe té vereenigen; immers, allen worden zij bewerkt, onmerkbaar en ongemerkt, maar daarom niet minder intensief. Op dan allen voor het Godsdienstig, zedelijk en economisch behoud van het Vaderland! t Het R.-K. Comité tot bestrijding van het Communisme in Nederland: J. P. J. ASSELBERGS, Voorzitter van de Algemeene R -K^ Werkgevers-Vereeni ging. H. G. DE BOER, Voorzitter van de „St. Willibrordus-Federatie", Federatie van Algemeene Diocesane Vereenigingen van R.-K Bijzondere Onderwijzers in Nederland. A. C. DE BRUIJN, Voorzitter van het R.K. Werkliedenverbond in Nederland. S. BRUIJSTEN, Bestuurslid van de Ver-« eeniging van R.-K. Dagblad-Directeuren. G. BULTEN, Voorzitter van de Algemeene R.-K. Ambtenaren-Vereeniging. Mr. H. VAN HAASTERT, Secretaris van den Katholieken Nederlandschen Boeren en Tuindersbond. L. C. A. M. JANSSENS Cz., Voorzitter der Katholieke Jonge-Werkgevers-Vereeni- ging. P. J. VAN MUNNEKREDE, Voorzitter van de algemeene R.-K. Officieren-Vereeni- ging. Mevrouw F. STEENBERGHE-ENGERINGH Voorzitster der Federatie van R.-K. Vrouwenbonden in Nederland. Prof. Dr. A. STEGER, lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. C. J. G. STRUIJCKEN, Voorzitter van den Nederlandschen R.-K. Middenstands bond. J. TH. VERHEGGËN, Voorzitter van den Katholieken Nederlandschen Boeren- en Tuindersbond. Dr. J. G. C. VRIENS, Voorzitter van de R.-.K Leeraren-Vereeniging „St. Bona- ventura". TH. WILMER, Bestuurslid van de .Neder- landsche R.-K. Journalisten-Vereeni- ging. H. WIJNEN, Voorzitter der Canisius-Fede- ratie van R.-K. Onderwijzersbonden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1930 | | pagina 1