DE MAASBODE
Abonnementsprijs
Mo. 3587
Vrijdag 7 Maart 1930
44ste Jaargang
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Eerste Blad.
R.-K. Comité tot bestrijding van
bet Commnnisme In Nederland.
Omzwervingen door de stad
van het Vaticaan.
HEERENBAAI)
VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND
POSTREKENING No. 52419.
Dit nummer bestaat «I!
TWEE BLADEN.
DE GROOTSTE KATHOLIEKE COURANT
DE BESTE NEDERLANDSCHE COURANT
35 CENTS PER WEEK
f 1.50 PER MAAND
f 4 50 PER KWARTAAL
(9)
20 - 50 ct. per ons
Vraagt Uw Winkelier pakje D*E
DE ZEEUWSCHE KOERIER
Bureaux van Redactie en Administratie
OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT
Telefoon 15 Telegramadres: Koerier
Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden,
of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling -
Advertentiën 20 cent per.regelbij contract lager
ZEER KOOPKRACHTIGE
LEZERSKRING
IT8TEKEND GESCHIKT
VOOR PUBLICITEIT
Door Monseigneur ENRICO PUCCI
ROME, 25 Februari 1930.
De steeds toenemende godsdienstvervolging in
sovjet Rusland.
Geen concordaat met de Bolsjewiki
De Paus bij zijn vrienden.
De officieele nieuwsberichten die iederen dag
bij het Vaticaan binnen komen, leveren tel
kens nieuwe bewijzen dat de godsdienstvervol
ging in Rusland met den dag heftiger wordt.
Terwijl men geregeld voortgaat met het mee -
doogenloos vernielen van kerken, heeft men 't
leven der geestelijken practisch onmogelijk ge
maakt. De priesters mogen niet meer in de
stad wonen, zoodat ze genoodzaakt zijn zich
terug te trekken in de dorpen en op het plat
teland. Soms echter volgt men hen tot in de
uiterste schuilhoeken zooals ook het geval
was met twintig priesters uit Moscou, die zich
naar het kleine dorpje Rastorgujewo hadden
begeven (aan de spoorlijn naar Saratow) en
die zelfs uit dit gastvrije toevluchtsoord wer
den verdreven. Tegelijkertijd heeft men aan de
leeken verboden om aan priesters in hun huis
eenig onderdak te verschaffen op straffe van
zelf in ballingschap te worden gestuurd. In één
woord, ten opzichte van de priesters heeft men
weer de oude strafbepalingen afgekondigd, die
ook tijdens de eerste christenvervolgingen in
Afrika waren uitgevaardigd. Erant interdicti
abaqua et igni d.w.z. zij hadden geen recht op
een verblijfplaats of op eenige ondersteuning
Men is thans ook begonnen om een Poolsche
uitgave te verzorgen van het officieele orgaan
der godloochenaars „Zonder God" en bij die
gelegenheid heeft men er nog eens uitdrukke
lijk den nadruk op gelegd dat iedere uiting van
godsdienst, onverschillig van welke belijdenis
of gezindte ook, beschouwd zal worden als ma-
jesteits-schennis van de revolutie.
Het verwoesten van kerken en kapellen
wordt in alle heftigheid voortgezet. Het be
roemde Simonowsky-klooster te Moskou heeft
men met dynamiet in delucht laten vliegen;
de ontploffingen heeft men een geheele week
lang kunnen hooren en aan beambten had
men afzonderlijke uitnoodigingen gezonden
om bij dit schouwspel tegenwoordig te zijn
In Leningrad heeft men de katholieke kathe
draal gesloten en verzegeld. In de muzelmaan-
sche republiek des Baskiren, die ook aange
sloten is bij de vereenigde Sovjet-republieken
heeft men alle moskeapn gesloten en omge
bouwd tot clubhuizen of bondsgebouwen voor
de leden van den bond van godloochenaars.
Dit moest toch de Mohamedaansche bevolking
van Azië, die de Bolsjewistische propagandis
ten met open armen ontvangen hebben, tot
ernstig nadenken stemmen.
In de Duitsche kolonies in het Wolgagebied
zijn de priesters zoodanig omsingeld dat zij
zich voortdurend verborgen houden om de ge-
loovige die met hen in eenigerlei contact staan
toch niet in moeilijkheden te brengen. In de
11 kolonies van de Ufa was de toestand zoo
onhoudbaar geworden dat geheel de bevolking
wilde terugkeeren naar het Duitsche vader
land, maar niemand kreeg toestemming om 't
land te mogen verlaten en de Duitsche Consul
stond machteloos. In de Parochies van Wit
Rusland mogen de weinige priesters die er nog
zijn hun woonplaats niet verlaten, zelfs niet
om de naburige dorpen te bezoeken die bij ge
brek aan priesters van iedere geestelijke hulp
verstoken zijn. Zelfs wanneer een stervende de
hulp van een priester noodig heeft moet de
dienstdoende geestelijke voor ieder geval afzon
dedlijk toestemming vragen aan den Commis
saris der G. P. U.
De Katholieke pastoor van Iolnierewicz uit
Smolensk is dezer dagen gearresteerd. Ook d*
Deken van Rowneje, de Duitsche priester Beil-
mann is einde Januari gevangen genomen en
sindsdien heeft men van hem niets meer ver
nomen
De priester Iwam Seduskin werd overvallen
toen hij voor een kleine schaar van 45 geloo-
vigen de H. Mis opdroeg in een kleine kapel,
die men in de buurt van het dorp Rabonici
WIE ZICH INGAANDE i APRIL A.S. PER KWARTAAL
OF PER MAAND ABONNEEREN, ONTVANGEN DE
NUMMERS TOT EN MET 31 MAART A.S. GRATIS.
Ondergeteekende
wonende
te
Ingezonden Mededeeling
11 a -i maand
verzoeKt U met ingang van 1 April a.s. een
kwartaal
abonnement te zijnen name te noteeren.
(Minsk) had ingericht: de kapel heeft men
met dynamiet in de lucht laten vliegen.
Men heeft een nieuwe week van vijf dagen
ingevoerd en de Zondag is vervallen: maar
wanneer een werkman op zijn vrijen dag naar
de kerk zou gaan en deze dag zou toevallig
samen vallen met een vroegeren Zondag, dan
krijgt hij een geldboete van vijf roebel.
In het station van Samara zijn verschillende
treinen binnengeloopen, waarvan de vensters
der rijtuigen met gordijntjes gesloten waren:
het waren enkele honderden boeren, die als
bannelingen op weg waren naar Siberië, omdat
zij hun priester en hun kerken verdedigd had
den
Sommige bladen hebben een bericht overge
nomen uit een artikel van het „Berliner Tage-
blatt" waarin beweerd werd dat de H. Stoel tot
1927 steeds getracht had om in onderhandeling
te treden met het Russische gouvernement om
een concordaat af te sluiten, waardoor het re
sultaat bereikt zou, worden dat de overwinning-
van de katholieke kerk over de Russische Ort
hodoxe kerk bestendigd bleef. Deze bewering
is reeds herhaaldelijk tegengesproken, ze is ab
soluut valsch. We kunnen hier ten overvloede
officieel en met den meesten nadruk een cate
gorisch antwoord geven dat er nooit ook maar
eenigerlei bespreking in dien geest heeft plaats
gehad.
De Paus heeft dezer dagen een bezoek ge
bracht aan zijn vrienden, de boekerijen van
de Vaticaansche Bibliotheek, waar geheel nieu
we lokalen gereed gekomen zijn voor de ar
chieven die tevens dienen om het den geleer
den die de onmetelijke schatten van het Va
ticaan willen raadplegen of bestudeeren, zeer
gemakkelijk te maken.
Bij deze gelegenheid werd ook een buste ont
huld van Pius XI, een gegoten bronswerk van
den beeldhouwer Quattrini dat een sprekende
gelijkenis vertoont.
Kardinaal Ehrle hield hierbij een toespraak
die de H. Vader beantwoordde met te zeggen
dat hij thans tot zijn eerste liefde was terug
gekeerd. De Paus was ten zeerste verheugd dat
deze onvergetelijke boekenschatten thans
veel gemakkelijker binnen het bereik stonden
van de geleerden.
AAN GELOOFS- EN LANDGENOOTEN
Opnieuw heeft de Vader der Christenheid
Zijn machtige stem verheven tegen „de ver
schrikkelijke en heiligschennende misdaden,
die eiken dag herhaaldelijk en op steeds erger
wijze worden bedreven tegen God en tegen de
zielen der ontelbare bevolking van Rusland".
„Niet alleen", zoo zegt het Pauselijk schrij
ven, „dat heiligschennende goddeloosheid
woedt tegen priesters en volwassen geloovi-
gendoch de organisatoren van den at-
heïtischen veldtocht en van het „anti-gods
dienstig front" willen boven alles de jeugd be
dervenzij vereenigen haar in een „Bond
van strijders zonder God" en trachten de zede
lijke, cultureele en ook de economische ver
wording te verheimelijken door een agitatie,
waarin de kinderen worden opgehitst om hur
zielen te bezoedelen met alle ondeugden, en
door de meest schaamtelooze materialistische
afdwalingen."
Diepe ontroering heeft zich meester ge
maakt van de volken. In de vergaderzalen der
landen, in openbare meetings, in de pers klinkt
en trilt het van verontwaardiging, van mede
lijden, van verlangen om hulp te bieden aan
het zwaar geteisterd broedervolk.
Intusschen, het is niet alleen medeleven met
de Russen, sympathie van groep tot groep dei-
kinderen van eenzelfden Hemelschen Vader,
der schepselen van eenzelfden Schepper, dei-
dienaren van eenzelfden Heer, die aldus doet
spreken en schrijven: geheel Europa voelt dat
het hier gaat om de vernietiging van dat
groote goed, dat al zijn landen en volken ge
meenschappelijk bezitten en als een heilig erf
deel der Vaderen te handhaven kregen, de
christelijke beschaving.
Hoort hoe een Kardinaal Faulhaber zegt:
„De Russische kwestie is voor heel Europa, ja
voor de geheele wereld, een kwestie van leven
of dood"; hoort een Kardinaal Bourne: „De
Sovjet-autoriteiten zijn vast besloten ieder
land op dezelfde wijze te bewerken als Rus
land zelf. Indien men de beweging niet kan
tegenhouden, zullen de gevolgen niet alleen
voor Rusland, maar voor de geheele wereld
verschrikkelijk zijn".
Waar in Duitschland en Engeland, onze na
buurlanden, aldus de wachters der christelijke
beschaving van de torens blazen, daar is dat
op zich zelf reeds een reden voor ons, be
woners van het kleine tusschenliggende land,
door zooveel banden van allerlei aard met
Britten en Duitschers verbonden, om in het
bijzonder op onze hoede te zijn. Maar er is
meer! Wij weten, dat het ook in ons Vader
land gist en woelt; wij weten dat, wel is waar
de gezanten van Rusland niet officieel in ons
land zijn toegelaten, maar dat zij in het ge
heim tusschen ons wonen en hun heilloos mol-
lenwerk, helaas niet zonder succes, met Rus
sisch talent en Russisch geld verrichten.
Mannen en vrouwen, geletterden en onge-
letterden, werkgevers en arbeiders, soldaten
en boeren, onderwijzers en leerlingen, zij allen
worden in vergadering, in de pers, in de bios
coop, in de vereeniging, in de fabriek, in d#>
school, in het huisgezin systematisch bewerkt.
Velen, onkundig van het gevaar dat hun
wordt bereid, ontevreden met den bestaanden
maatschappelijken toestand, die, hoe kan het
ook anders waar met godsdienst en zedenwet
zoo veelvuldig gebroken werd, op menig ge
bied inderdaad noodlijdend is geworden, laten
het gif der belofte naar meer en beter indrup-
pelen in hoofd en hart, om langzaam maar
zeker voor de krankzinnigheid en de bedwel
ming van het communisme rijp te worden.
Teneinde aan hun landgenooten, aan de
huisgenooten des geloofs, maar ook aan hen,
ECHTE FRIESCHE
die daartoe niet behooren, voor alles de noo-
dige kennis bij te brengen over het wezen, het
doel en de middelen van het communisme, dat
goddelooze, zedelooze, economisch redelooze
stelsel; dan, hen bekend te maken met de
geestelijke en stoffelijke gevolgen, die de meer
dan twaalfjarige praktijk in Rusland deed
ondervinden; vervolgens, hen op de hoogte te
brengen van de wijze waarop en de middelen
waarmede zij hier van Rusland uit bewerkt
worden; eindelijk, om hen te wijzen op het
godsdienstig, zedelijk en economisch stelsel,
dat alleen in staat is om de geestelijke, li
chamelijke en economische verwoesting te
keeren en het menschdom, niet zonder, maar
wel ondanks tegenspoed, gelukkig te doen zijn.
hebben de ondergeteekenden zich in Comité
vereenigd.
Bekend en vertrouwd met het katholiek so
ciale leven en nauw in contact met de ver
schillende organisaties, die het aangewezen
middel zijn tegen het netwerk van communis
tische organisaties, dat nationaal en inter
nationaal de wereldrevolutie voorbereidt, zijn zij
in staat om velen te bereiken, en op een wijze,
die niet te veel aan tijd, aan werkkracht en
aan geld vraagt.
Zij, die zich buiten het katholieke vereen!
gingsleven bevinden en toch ook zouden wil
len profiteeren van hetgeen aan het Comité
ter beschikking staat en het ter beschikking
stelt, zullen zich gemakkelijk kunnen rich
ten tot een der ondergeteekenden om inlich
ting en hulp, wellicht ook om tijd, werkkracht
en geld aan te bieden, teneinde de actie voort
durend breeder en dieper te maken en aldu3
de nationale aanval nationaal te keeren.
Want, het staat naar onze overtuiging vast
wil Nederland den communistischen geest be
zweren, dan dienen alle landgenooten zich
daartoe té vereenigen; immers, allen worden
zij bewerkt, onmerkbaar en ongemerkt, maar
daarom niet minder intensief.
Op dan allen voor het Godsdienstig, zedelijk
en economisch behoud van het Vaderland!
t
Het R.-K. Comité tot bestrijding van het
Communisme in Nederland:
J. P. J. ASSELBERGS, Voorzitter van de
Algemeene R -K^ Werkgevers-Vereeni
ging.
H. G. DE BOER, Voorzitter van de „St.
Willibrordus-Federatie", Federatie van
Algemeene Diocesane Vereenigingen
van R.-K Bijzondere Onderwijzers in
Nederland.
A. C. DE BRUIJN, Voorzitter van het R.K.
Werkliedenverbond in Nederland.
S. BRUIJSTEN, Bestuurslid van de Ver-«
eeniging van R.-K. Dagblad-Directeuren.
G. BULTEN, Voorzitter van de Algemeene
R.-K. Ambtenaren-Vereeniging.
Mr. H. VAN HAASTERT, Secretaris van
den Katholieken Nederlandschen Boeren
en Tuindersbond.
L. C. A. M. JANSSENS Cz., Voorzitter der
Katholieke Jonge-Werkgevers-Vereeni-
ging.
P. J. VAN MUNNEKREDE, Voorzitter van
de algemeene R.-K. Officieren-Vereeni-
ging.
Mevrouw F. STEENBERGHE-ENGERINGH
Voorzitster der Federatie van R.-K.
Vrouwenbonden in Nederland.
Prof. Dr. A. STEGER, lid van de Eerste
Kamer der Staten-Generaal.
C. J. G. STRUIJCKEN, Voorzitter van den
Nederlandschen R.-K. Middenstands
bond.
J. TH. VERHEGGËN, Voorzitter van den
Katholieken Nederlandschen Boeren- en
Tuindersbond.
Dr. J. G. C. VRIENS, Voorzitter van de
R.-.K Leeraren-Vereeniging „St. Bona-
ventura".
TH. WILMER, Bestuurslid van de .Neder-
landsche R.-K. Journalisten-Vereeni-
ging.
H. WIJNEN, Voorzitter der Canisius-Fede-
ratie van R.-K. Onderwijzersbonden.