Os Maasbode-Colonne in aantocht.! No. 3564 Maandag 13 Januari 1930 44ste Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Het Gebeim van den Voddenraper. Het goed Recht van het Katholiek Bijzonder Onderwijs. VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND POSTREKENING Ho. 52419. FEU I L LET O N. DE ZEEUWSCHE KOERIER Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden, of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling - Advertentiën é0 cent per.regel, bij contract lager ZEER KOOPKRACHTIGE LEZERSKRING UIT8TEKEND GESCHIKT VOOR PUBLIOITEIT ii. Bepalingen der Nederlandsche Wetgeving. Vrijheid en gelijkheid van Openbaar en Bijzonder Onderwijs. In het eerste artikel over dit onderwerp werd de aandacht gewijd aan de bepalingen en voorschriften der Katholieke Kerk omtrent het katholiek onderwijs der kinderen. De katholieken mogen daardoor eenigzins hun verplichtingen beter leeren kennen en onderhouden, en van de niet-katholieken mag de eerbiediging voor de heilige overtui ging der katholieke beginselen gevorderd wor den. Thans zal hier het goed recht van het kat holiek bijzonder onderwijs verklaard en ver dedigd worden met betrekking tot de Neder landsche wetten, die met de vrijheid van keu ze van onderwijs voor de ouders tevens gelijk stelling tusschen het openbaar en het bijzon der onderwijs willen schenken. Tot het jaar 1920 was in Nederland 't open baar onderwijs bevoorrecht boven het bijzon der onderwijs. Wilden de katholieken destijds aan hunne kinderen onderwijs doen geven volgens hun eigen levensopvatting, dan waren zij verplicht zelf daarvan de grootste kosten te dragen, terwijl zij bovendien nog hun aandeel moesten bijdragen aan het openbaar onderwijs, dat niet voldeed aan hunne beginselen. Het verzet tegen die verdrukking werd in ons land hoe langer hoe sterker, en de eisch werd steeds krachtigervrijheid en gelijk stelling voor het openbaar en het bijzonder onderwijs. De opvoeding der kinderen toch is in de eerste plaats de plicht en de taak der ouders, waarbij de Staat slechts regelend en aanvul lend behoort op te treden. Dat is een alge meen aangenomen beginsel, dat in ons Bur gerlijk Wetboek erkenning vindt. Ieder ouderpaar wenscht zijn kinderen vol gens eigen levensovertuiging op te voeden. Overeenkomstig deze overtuiging eischten in Nederland de personen der christelijk-politie- ke richting vrijheid van keuze van onderwijs voor de ouders en gelijkstelling tusschen het openbaar en bijzonder onderwijs. Hoewel de liberalen en socialisten in ons land het beginsel van vrijheid en gelijkheid yan alle burgers in den Staat in naam zeer sterk verdedigden, zou toch een bijna honderd jarige strijd noodig zijn, vooraleer zij die be ginselen in praktijk wilden brengen met be trekking tot het lager onderwijs. Eindelijk, na tientallen van jaren van hef- Naar het Fransch van RAOUL DE NAVERY. 11) Mijn broeder leeft, een geheime stem zegt het mij. Maar waar? Hoe? Nietsgeen handteekening op dit stuk papier, geen aandui ding van plaats. Maar wachteen straat, de naam eenr straat. Weet gij in welke stad er een straat van dien naam kan bestaan, mijn heer pastoor, rue Grange Bataliere Mijn kind, antwoordde de pastoor met een zekeren weerzin, en als moest hij zich geweld aandoen om haar inlichting te geven, ik heb weinig gereisd wat ik weet van de wereld, gelijk gij zooeven zeidet, heb ik geput uit de boeken. Er staan in mijn bibliotheek eenige losse deelen van het werk van Dulaure over d estraten van Parijs, en daarin heb ik dien naam rue Grange Bateliere gelezen. Mijn broeder is er misschien gebleven O ik moet trachten hem op te sporen z Wees op Je hoede, Columba blijf in de ark, arm, teer duifje wie weet welk lot Je in die groote stad te wachten staat Het jonge meisje boog het hoofd, kuste de belde brieven, hing het gouden kruisje om haar hals en begon zacht te bidden. tigen strijd voor de vrijheid en gelijkheid van onderwijs, zou in het jaar 1917 onder leiding van den eerlijken en loyalen liberalen minister Cort van der Linden art. 192 der Grondwet al dus worden aangenomen „Het onderwijs is een voorwerp van de aan houdende zorg der Regeering. Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht der overheid.... De eischen van deugdelijkheid, aan het geheel of ten deele uit de openbare kas te bekostigen onderwijs te stellen, worden bij de wet geeregeld, met inachtneming, voor zoover het bijzonder onderwijs betreft, van de vrijheid van inrichting. Deze eischen worden voor het algemeen vormend lager onderwijs zoodanig geregeld, dat de deugdelijkheid van het geheel uit de openbare kas bekostigd bijzonder onderwijs en van het openbaar onderwijs even afdoende wordt gewaarborgd. Bij deze regeling wordt met name de vrijheid van het bijzonder on derwijs geëerbiedigd. Het bijzonder algemeen vormend lager on derwijs, dat aan de bij de wet te stellen voor waarden voldoet, wordt naar denzelfden maatstaf als het openbaar onderwijs uit de openbare kas bekostigd Deze Grondwetsherziening werd in de Twee de Kamer aangenomen voor de eerste maal met 80 stemmen voor en 1 stem tegen (die van Lief tink) ,en voor de tweede maal met alge- meene (75) stemmen en door de Eerste Ka mer voor de eerste maal met algemeene stem men, en voor de tweede maal met 42 stemmen voor en lstem tegen (die van 't Hooft.) Uit deze voor het Nederlandsche volk zoo gewichtige stemmingen, waarmede ook de liberalen en socialisten in de beide Kamers hun instemming betuigden, werd het beginsel daar algemeen aangenomen Het is den Ne- derlandschen Staat volmaakt onverschillig, op welke scholen de kinderen onderwijs ontvan gen de ouders zijn hier volkomen vrij en de Staat heeft finantiëel voor die scholen het zelfde over doch een dubbele voorwaarde moet hierbij vervuldvooreerst de scholen moeten goed onderwijs geven en ten tweede ieder ouder moet de school kunnen kiezen van zijn richting en inzicht op godsdienstig ge bied. Geheel overeenkomstig dit artikel van de Grondwet, werd de Lager Onderwijswet 1920 in den geest der algemeene bevrediging ont worpen en aangenomen door de Tweede Ka mer met 75 stemmen voor en 3 stemmen te gen nl. van twee communisten nl. Kolthek en van Ravenstyen en van Visser van IJsendoorn (lib.), en door de Eerste Kamer zelfs zonder hoofdelijke stemming. Ook de liberalen en so cialisten der Staten-Generaal hadden ook voor deze billijke en rechtvaardige onderwijs wet gestemd. Met deze wet was eindelijk de vrijheid van onderwijs en de gelijkstelling tusschen het openbaar en het bijzonder lager onderwijs in Nederland verkregen. Indien aan de wettelijke bepalingen voldaan Columba mijn kind, hernam de priester, ik heb van je een gehoorzaam, verstandig en deugdzaam meisje gemaakt Ik wil geen voor waarde verbinden aan den zegen, dien ik je geef. Herinner je alleen, dat de Heer de on dankbaren haat. Het dorp Bruyant heeft je gastvrij opgenomen bemin het, mijn kind, evenals de schipbreukeling het eiland lief heeft, waarop de orkanen van een woedende zee hem geworpen hebben. Columba's blik stelde de waardigen priester gerust Ga in vrede, Columba volg haar, mijn goede Martha Ik moet Bernard nog mijn laat sten wil mededeelen. Voor de nacht viel, voerden reeds de enge len ,die zijn legerstede omringden de ziel van den grijzen herder op naar een beter vader land. Het was een algemeene rouw in het dorp. Op het kerkhof werd zijn graf verborgen onder de bloemen het verlatende, schreed Columba naar den grafsteen, die het stoffelijk omhulsel van haar moeder bedekte, en op de knieën, bad zij O gij wie ik het leven te danken heb, ge- ledi mij, doe mij het kind wedervinden, dat u geliefkoosd heeft. 's Anderdaags 's morgens liet Bernard een paard in huur vragen aan een der pachters in den omtrek. Gaat gij ons ook verlaten, mijnheer Ber nard vroeg de uode dienstbode. Ik volbreng den uitersten wensch van mijn weldoener, Marcottê, ik ga naar Parijs. wordt zulien nu nagenoeg dezelfde rechten en ook dezelfde verplichtingen gelden voor die beide soorten van onderwijs. De tijd van be voorrechting van het openbaar onderwijs en van verdrukking van het bijzonder onderwijs zou dan voorbij zijn. De ouders zouden thans vrij het onderwijs volgens hun levensovertuiging mogen kiezen, terwijl zij voor elk soort van onderwijs dezelfde kosten zouden hebben te betalen. Het door de gemeente te bepalen schoolgeld zou hetzelfde zijn voor de kinderen van openbare of bijzon dere scholen in die gemeente. De salarissen voor het onderwijzend personeel zouden voor het openbaar en voor het bijzonder onderwijs betaald worden door het Rijk, terwijl de ge meenten de kosten voor de gebouwen en voor de meubelen, de leer- en hulpmiddelen van beide soorten van onderwijs zouden hebben te dragen. Voor de stichting van eene bijzondere school zou 't bestuur van eene rechtspersoon lijkheid bezittende instelling of vereeniging zich tot den raad der gemeente hebben te wen den. Daarbij zou eene verklaring moeten wor den overgelegd, dat de school door een vol doend aantal leerlingen zal bezocht worden en wel als de school bestemd is voor gewoon lager onderwijs door ten minste 40 leerlingen in ge meenten met minder dan 25000 ingezetenen. Indien aan de voorwaarden der Wet voldaan is, zou de gemeente hare medewerking aan de oprichting van bijzondere scholen niet kunnen weigeren. Zoodra in Nederland de vrijheid en de ge lijkheid van openbaar en bijzonder onderwijs verkregen was, zou het openbaar onderwijs het aantal zijner leerlingen jaarlijks sterk zien verminderen, terwijl bij het bijzonder onderwijs terzelfder tijd en in diezelfde mate het getal der leerlingen zou toenemen. Dit blijkt overduidelijk uit bijgaand over- zich der leerlingen der lagere school vanaf het tijdstip der gelijkstelling volgens het Jaar boek 1929 van het Centraal Bureau leerlingen openb. onderwijs bijz. onderwijs Jaar 1921 1923 1925 1929 560.907 534.863 500.768 420.000 497.270 527.757 577.184 637.500 In dat tijdperk van 8 jaren van gelijke rechten nam het aantal leerlingen bij de open bare school af met ruim 140.000 leerlingen, terwijl het getal bij het bijzonder onderwijs steeg met ruim 158.000 leerlingen. Daarvan zou het aantal bij het katholiek onderwijs het grootste zijn, waar dit van 1 Januari 1921 met 255.358 leerlingen steeg tot 382.140 leerlingen op 1 Januari 1929, wat eene aanwinst is van ruim 136.000 leerlingen in 8 jaren. Deze cijfers bewijzen wel, dat de vrijheid en de gelijkheid inzake lager onderwijs in Ne derland de overwinning bracht aan het bijzon der onderwijs. Blijkens het verloop der feiten is haar de toekomstChristelijke ouders ver langen volgens hunne beginselen een christe- Genadige hemel, wat gaat gij daar doen Binnen twee dagen wordt ik opgenomen in het seminarie der buitenlandsche missiën, Columba had het antwoord verstaan. Parijs prevelde zij binnensmonds, Parijs O ik moet er op mijn beurt heen ik moet er immers mijn broeder wedervinden en ver nemen wie mijn ouders waren - r V. De wolfsdooder. .H '§L Het was een snik-heete dag van de maand Augustus, en met moeite sleepte zich een voetreiziger langs den stoffigen weg voort. Zijn kleederen waren versleten n overal ge scheurd en zijn voeten bloedden in zijn zware roode, met stroo gevulde klompen.. Een ge ruite zakdoek was om zijn hoofd ge wonden onder een uitgerafelden strooien hoed. Hij steunde op en knoestigen doornstok en bleef van tijd tot tijd staan, teneinde de noo- dige krachten te verzamelen om zijn weg te kunnen vervolgen. HU scheen ongeveer zestig jaar oud te zUn maar een aandachtige beschouwing van zUn gelaat zou misschien ontdekt hebben, dat meer de smart dan de jaren zUn voorhoofd gerim peld en zUn trekken gegroefd had. ZUn gelaatskleur was bleek, zUn handen waren, zonderling voorwaar! zeer fraai ge vormd en met een zorgvuldigneid onderhou den, welke men bU ongelukkigen zelden ont moet. - --x De Maasbode-Colonne is in aantocht Na Noord-Brabant, Noord-Holland en Lim burg is thans Zeeland aan de beurt. Aldus luiden de laatste berichten, welks ons uit het Rotterdamsche hoofdkwartier zooeven bereikten. De Maasbode, het grootste Roomsche dagblad, het eenige, dat in alle opzichten een vergelijking met elk orgaan van welke richting ook glansrijk kan doorstaan, de trots van Katholiek Nederland, gaat z'n actie in onze provincie aanvangen. Deze week nog zal het z'n Amerikaansche reclame-campagne in deze streken beginnen. Katholieke Zeeuwen weest thans paraat. cLet op Uw Saeck». Gij weet, waar het om gaat. De niet-Katholieke pers moet verdreven worden uit het Katholieke gezin, volgens den wensch van Paus en bisschoppen. In elk katholiek huisgezin uitsluitend een Katholieke Courant. Dat is het parool. Jarenlang is U door Uw geestelijkheid ge wezen op het gevaar van de niet-Katholieke pers. Thans hebt gij gelegenheid, dat gevaar te bezweren, althans het tot eemminimum te beperken. Gebruikt Uw kans. Steunt de Maasbode-actie met alle kracht. Krachtens Uw heilig Katholiek beginsel. Tot heil van Zeeland. Bereid ook in onze provincie evenals overal elders den Maasbode-mannen een geestdriftige ontvangst. En helpt hen met woord en daad den vijand te overwinnen. Zegene God hun arbeid in onze streek. En schenke Hij hun een volledige zege praal. Zoo moge het zijn. lUke opvoeding en christelUk onderwUs voor hunne kinderen. Dit zUn nu ook weer geen geruchten, waar mede we de menschen van alles trachten wUs te maken, maar feiten en cUfers die vrU te controleeren zUn. P. DOENS, pastoor. De weg, dien hU volgde, liep aan de eene zUde langs akkers, waar hier en daar mannen bezig waren, met vlugge handen 't rUpe graan af te maaien, terwUl vrouwen en meisjes hen op den voet volgden, om de losse aren tot schooven te binden. Groote karren, met ossen bespannen, ston den op die schatten te wachten terwUl nu en dan een vroolUk lied het oor van den rei ziger bereikte. Tegenover de door het goudgele koren ver gulde akkers, breidde zich een woud uit, dat zelfs somber was op dezen middag, en kil on danks den gloeienden zonneschUn. Het licht drong op slechts enkele plaatsen door het zware loof der groote boomen, onder welke krachtige jonge eiken en opgeschoten dicht kreupelhout groeide, dat met slinger planten en doornstruiken als doorweven, het binnendringen in het woud zoo niet belette dan toch zeer moeilijk maakte. De voetganger hield steeds den zoom van het woud, zonder er echter in te gan maar alwie hem zou gadegeslagen hebben, had ont waard, dat het ontmoeten van den veldwach ter hem had doen ontstellen en dat hij in dt verte op het gezicht van de geel lederen broe ken en de monteering van een paar gendar men te paard, plotseling in de schaduw der eeuwenoude boomen verdwenen was. (Wordt vervolgd). ■wö -

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1930 | | pagina 1