Versorg uw HaMen met Purol Ho. 3562 Woensdag 8 «bmiSi(? Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Het Geheim van den Voddenraper. Binnenland K&f Het goed Recht van het Katholiek Bijzonder Onderwijs. VERSCHIJNT ELKEN MAANDAG-, WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND POSTREKENING No. 52419. FEUILLETON. Ingezonden Mededeellng. ww^r-KssaaBiSH DE ZEEUWSCHE KOERIER Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-GENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden, of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling - Advertentiëft 20 oent per.regelbij contract lager ZEER KOOPKRACHTIGE LEZER8KRING UIT8TEKEND GESCHIKT VOOR PUBLICITEIT i. Kerkelijke Bepalingen. De openbare behandeling van eene school- aangelegenheid in de laatste vergadering van den gemeenteraad van Sas van Gent biedt wel eene geschikte gelegenheid, om eens nader het goed recht van het katholiek bijzonder onderwijs uiteen te zetten. Dat kan nuttig zijn, zoowel voor katholieken als voor andersdenkenden voor de eersten, om door eene betere kennis der katholieke leer over schoolonderwijs te komen tot eene nauwkeuriger onderhouding van die voor hen zoo gewichtige bepalingen en voor de anders denkenden, opdat zij, de beginselen der katho lieken omtrent het onderwijs kennende, dezer handelwijze daarin beter zouden begrijpen, en dezer ernstige overtuiging daarover ook zou den kunnen eerbiedigen. Ieder katholiek zal met dankbaarheid de bo vennatuurlijke genadegave van zijn geloof aanvaarden en het door Christus zelf aange stelde leergezag in de Katholieke Kerk van Paus en Bisschoppen bereidwillig erkennen met betrekking tot de opvoeding en het on derwijs der kinderen. Om tot de Katholieke Kerk te behooren moet men immers gedoopt zijn, gehoorzamen aan den Paus van Rome, en de ware leer van Christus belijden. Nu zijn door de Pausen en de Nederlandsche Bisschoppen vele zeer duidelijke uispraken ge daan en bepalingen gegeven over het school onderwijs der katholieken. Ieder katholiek ouder, zoowel vader als moeder, beseft en erkent wel de hem door God en de Katholieke Kerk opgelegde ver plichting, om aan zijne kinderen eene katho lieke opvoeding te geven. Het Algemeen Kerkelijk Wetboek, dat door Paus Benictus XV krachtens zijne apostolische volmacht met ingang van Pinksteren 1918 voor de Katholieke Kerk der gansche wereld ver plichtend werd gesteld, bevat over de zoo ge wichtige vraagtukken van opvoeding en on derwijs o.a. deze bepalingen Can. 1372 1 .Alle geloovigen moeten van hun kindsjaren af zoo worden opgeleid, dat hun niet alleen niets worde gebeerd, wat in gaat tegen den katholieken godsdienst en de goede zeden, maar dat de godsdienstige en zedelijke vorming de allervoornaamte plaats ihneme. Niet alleen de ouders overeenkomstig can. 1113, maar ook allen, die hun plaats innemen, hebben het recht en de zeer zware verplich ting om de christelijke opvoeding van de kin deren te verzorgen. Can. 1374. Katholieke kinderen behooren Naar het Fransch van RAOUL DE NA VERY. 9) In de tasch lag nog een brief zonder omslag kennelijk van een geheel andere hand. Deze was gericht aan de vrouw. Haar echtgenoot noemde haar zijn edele geliefde Anita. De brief behelsde raadgevingen omtrent haar gezondheid, het stilzwijgen, dat tegen over Max in acht genomen moest worden, bit tere uitdrukkingen, half door tranen uitge- wischte woorden in de laatste regels, die ge waagden van een ander kind, dat hij ongetwij feld nooit zou mogen omhelzen... Een klein gebedenboek met zilveren slot, versleten aan de hoeken der bladzijden, lag onder in het taschje. Op het slot waren de letter A. A. gegraveerd, die eveneens op het plaatje van het taschje stonden. De pastoor vestigde de aandacht van den schilder daarop. Deze vrouw droeg stellig den naam van Anita, sprak de kunstenaar. Zij is het, die den brief geschreven heeft, die ons haar ziel onder zulk een edele gedaante en haar leven als zulk .een smartelijk drama leert kennen. geen niet-katholieke, onzijdige, gemengde, J d.w.z. ook voor niet-katholieken openstaande scholen te bezoeken. Het staat alleen aan het hoofd van het Bisdom, overeenkomstig de voorschriften van den Apostolischen Sjoel te beslissen, onder welke omstandigheden, en met inachtneming van welke voorzorgen te gen het gevaar van bederf, het bezoek aan deze scholen kan worden geduld. Can. 1379. 1. Waar geen lagere of middel bare scholen overeenkomstig can. 1373 be staan, daar moet, vooral door de Bisschoppen, gezorgd worden, dat ze gesticht worden. 3. De geloovigen mogen niet verzuimen, overeenkomstig hunne krachten, bij te dragen voor de stichting en het onderhoud van kat holieke scholen". Al deze algemeene voorschriften der Katho lieke Kerk, die aan duidelijkheid niets te wen- schen overlaten, zijn door 't Provinciaal Con cilie van Utrecht 't hoogste katholiek kerke lijk gezag in Nederland in het jaar 1924 en door de Diocesane Synode van Breda het hoogste gezag in het bisdom in 1927 uit drukkelijk bevestigd en door de katholieken van Nederland te onderhouden, voorgehou den. Geheel overeenkomstig deze bepalingen had den de Aartsbisschop en de Bisschoppen van Nederland in hun bekend mandement over het Onderwijs reeds in het jaar 1868 aan de hun toevertrouwde geloovigen bekend gemaakt o.a. „Zij (de Kerk P.D.) verwerpt niet alleen alle ongodsdienstig, maar ook alle godsdienstloos, onzijdig onderwijs, waarbij de godsdienst is uitgesloten. Het eerste verfoeit zij als verder felijk het andere keurt zij af, als minstens onvoldoende en gebrekkig het eerste mag nimmer, het andere slechts bij gebrek aan beter, worden aangewend. Echter beschouwe men het bijwonen van 't (onzijdig-neutraal P.D.) onderwijs in zulke school nimmer anders dan als eene droevige noodzakelijkheid, niet als de gewone handel wijze in regelmatigen toestand van zaken. Wij hebben die uitdrukking reeds vroeger gebe zigd en wij herhalen die de noodzakelijk heid is droevig, wij moeten ze betreuren, er het hoofd niet bij neerleggen, maar uitzien naar de middelen om die te doen verdwijnen. Ieder moge voor zich de redenen wegen, die hij meent te kunnen hebben om zoo te hande len maar hij wege ze in de schaal des heilig- aoms, voor de oogen van God. Wat ons betreft, B. G., Wij nemen niet op Ons, iemand hierom trent lichtelijk, gerust te stellen". Deze woorden van het Nederlandsch Episco paat zijn toch wel zeer zwaarwichtig en ern stig te noemen. In zijn door de wetenschappelijke wereld zeer geroemde Verklaring van den Katechis- mus schrijft Mgr. P. Potters bij vraag 454 d. ,,'t Is evenmin geoorloofd, zonder voldoende reden gebruik te maken van een godsdienst- looze of neutrale school, waar wel niets onder wezen wordt tegen de Katholieke geloofs- en zedenleer, maar die toch van de Katholieke Misschien antwoordde de pastoor, maar die Max, waarvan zij met zooveel liefde spreekt, die kleine jongen, die haar eenige troost is, van wien men, volgens de aan Anita gerictten brief, het ontzettende geheim niet mag mede- deelen, dat twee levens verbittert Van dien Max weten wij niets, maar de ver wachte engel moet ons weesje zijn. Mijn God hernam de pastoor, wat zal de man vreeselijk lijden door de onzekerheid waarin hij voortaan omtrent het lot zijner echtgenoote en kinderen zal verkeeren En 't zal ons nooit gegeven zijn hem te kennen en hem te troosten. En dit geheimzinnig dagblad.? Ziedaar misschien de sombere bladzijde, her nam de priester. Laat ons deze geheim hou den voor dat gezegende kind, voor die witte duif, welke een schuilplaats is komen zoeken in de woning van een dorpspastoor als in een beschermende ark. Mijnheer pastoor, sprak nu de schilder op- staandt, de tijd, dien ik in deze streek heb doorgebracht, is mij, dank zij uw gastvrije woning en uw gezellig onderhoud, als omge vlogen. Als blijvende herinnering daaraan neem ik de schets mee van hetgeen hier dezen morgen heeft plaats gehad. Het spijt mij, dat ik zoo weinig voor uw kerk heb gedaan vergeet mij niet te Parijs, als gij mij noodig hebt, rue Laval no 20. Met veel plechtigheid werd de moeder begra ven en de kleine te doop gehouden zij ont ving den naam „Columba" (Duif) als herinne- Kerk gescheiden is. 't Is zelfs zware zonde a. aan dergelijke school uit beginsel de voor keur te geven b. niet op voldoende wijze te voorzien in de katholieke opvoeding van het kind, dat aan dergelijke school is toevertrouwd Men mag van die school gebruik maken, als men niet in de gelegenheid is voor zijn kind het noodzakelijk onderwijs te hebben op een katholieke school. Dit is het geval, wanneer er van den eenen kant in de plaats of in de nabijheid geen katholieke school bestaat, of de bestaande school in werkelijkheid niet aan de eischen der opvoeding voldoet en van den anderen kant de ouders niet bij machte zijn hun kinderen elders katholiek onderwijs te bezorgen. Het is algemeen bekend, dat de katholieke school door de neutralen tegen beter weten in, als achterlijk wordt voorgesteld, en dat vele argelooze katholieken aan die laster praatjes gehoor geven". Dit zijn nu eenige der voornaamste voor schriften der Katholieke Kerk over opvoeding en onderwijs voor katholieke kinderen. Het zijn volstrekt geen geruchten, die niet bewe zen worden, waardoor aan de menschen van alles wordt wijs gemaakt, maar het zijn be palingen, die voor eenieder op de aangeduide plaatsen, vrij te controleeren zijn. Voor ieder katholiek wordt hiermede wel zeer nauwkeurig door het daarin voor hem wettig katholiek gezag aangegeven, hoe hij zich te gedragen heeft met betrekking tot de zoo gewichtige christelijke opvoeding der kin deren. En van hem mag ook gevraagd en ver wacht worden, dat hij aldus zal handelen, om voor God en zijn geweten verantwoord te zijn. En van de niet-katholieken mag eerbiedi ging voor deze heilige overtuiging der katho lieken gevorderd worden. P. DOENS, pastoor. Vredes- en Volkenbondstentoonstelling te 's-Gravenhage. In de daartoe door de Regeering beschik baar gestelde Grafelijke Zalen op het Bin nenhof (Ingang tegenover het Ministerie van Waterstaat) zal omstreeks Februari 1930 een vredes- en volkenbonds tentoonstelling worden gehouden. De tentoonstelling omvat vijf af deelingen en wel I. Historische Afdeeling, die een overzicht geeft van de vredes en vredesvreugden in vroe ger dagen, en van de ontwerpen voor den Vol kenbond, die in vroeger eeuwen werden open baar gemaakt in deze afdeeling zal te zien zijn het oorspronkelijk tractaat van Munster van 1648 met desbetreffende stukken van de gemeente Munster in Westfalen, en tal van andere kostbare curiosa II. Afdeeling betreffende de georganiseer de vredesbeweging vanaf haar grondvestiging in 1815 te New-York tot op heden deze Af deeling bevat inzendingen welke de pioniers der vredesbeweging uit vroeger dagen doen zien, en van de meest uiteenloopende Vereeni- gingen en Instituten, die op pacifistisch ge bied werkzaam zijn III. Afdeeling, die, zoowel op economisch en sociaal als op moreel een humanitair ge bied tracht te doen uitkomen hoezeer het toe nemend internationaal karakter der wereld invloed heeft geoefend op de samenleving der volken IV. Afdeeling, die betreft den oorlog in het algemeen en den grooten oorlog in het bijzon der, dank zij de medewerking van het Fran- sche Oorlogsmuseum te Parijs, het Engelsche te Londen en de Nederlandsche oorlogsver- zajnelingen o.a. van de heeren M. Franken- huis te Enschedé en J. A. Wilton van Rede te Goes, e.a. zal hierin de sociale, economische en moreele ellende, die uit den oorlog is voort gesproten, duidelijk tot een ieder spreken V. Afdeeling, die de werkzaamheid van den Volkenbond toont op verschillend gebied in het bijzonder zal, wat de mandaatlanden van den Volkenbond betreft, een collectie curiosa van deze landen zijn te zien, Om deze Afdee ling heen groepeeren zich de inzendingen van de speciale Volkenbondsvereenigingen in ver schillende landen. Ter bevordering van het bezoek aan deze tentoonstelling (ook collectieve bezoeken door vereenigingen, scholen enz., waarbij een aan merkelijke reductie op den entreeprijs wordt verleend) is naast een comité van organi satie en eenuitvoerend comité een „Natio naal Comité van aanbeveling" opgericht, waarin vertegenwoordigers van alle godsdien- ttige en politieke richtingen zitting hebben naast degenen, die de meest uiteenloopende categorieën in de samenleving vertegenwoor digen. Dit nationaal comité van aanbeveling heeft in het bijzonder ten doel om het bezoek aan de tentoonstelling te propageeren in eigen kring zoo sterk mogelijk te doen uitkomen, dat deze tentoonstelling, die den arbeid en de beteekenis van den Volkenbond in beeld tracht te brengen, het bezoek van eigenlijk iederen Nederlander verdient. Daarbij is in het bij zonder gedacht aan school- of vereenigings- bezoeken schoolbezoeken onder geleide Ver- eenigingsbezoeken op initiatief van Bestuurs leden of leden eener Vereeniging. Het secretariaat der Tentoonstelling is ge vestigd Jan van Nassaustraat 93, 's-Graven hage. Voor Zeeland hebben zitting in het be doelde Nationale Comité de heeren J. F. van Deinse en P. Dumon Tak, beiden te Middel burg. (10) ring aan de begroeting die de duif van den dorpsherder haar gebracht had. IV. .Een scheiding. Met Columba was de tevredenheid en het geluk in de woning van Martha teruggekeerd, want zij deed deze haar geleden verlies ver geten en de brave vrouw verzorgde het kind met een liefde, als ware het haar eigen kind geweest. Ttrouwens, Columba was de beschermelinge van het gansche dorp en ieder beijverde zich haar blijken van de liefde te geven, die men haar toedroeg, zij kreeg alles en was de lieve ling van het gansche dorp Bruyant, waar de evangelische geest van pastoor Lormel in de harten van al de dorpelingen scheen overge gaan te zijn. Zij beminden, zij hielpen elkan der en zeldzaam waren onder hen diegenen, die afgunst, wraak en haat kenden. Naast Martha, woonde echter een vrouw die van elders gekomen was en in de jaren, dat zij in het dorp woonde, niets van zijn ge bruiken en gewoonten overgenomen had. Men wist niets van haar afkomstaan de genen, die haar naar haar naam vroegen antwoordde zij, dat zij Gembloux heette als men naar haar geschiedenis vernam met een welwillendheid, welke zij voor nieuwsgierig heid aanzag, antwoordde zij kortaf, dat zij te Rouaan geboren was, dat haar man, die een gevaarlijk ambacht uitoefende, van een stel ling gevallen was en den hals gebroken had. Zij had een klein meisje, dat slechts eenige maanden oud was en door haar Epine-Vinette genoemd wei U. Vrouw Gembloux kende geen handwerk, maar zij was krachtig en werd waschvrouw. De vrouwen van Bruyant hadden niet veel lust, om na het verrichten van haar zwaren dagelijkschen arbeid nog te staan wasschen. en vrouw Gembloux, die zeer goedkoop wérk te, had weldra een uitgebreide klandisie. In den zomer ging zij eiken morgen met haar waschgoed naar de beek, vergezeld door Epine-Vinette, die met de bevalligheid van een eekhoorntje langs den weg huppelde, nu eens blijvende stilstaan om bloemen te pluk ken, dan weder vooruitloopend om een vlin der te vangen of in de hoop een vogeltje te grijpen. Levendig, slank, schrander, zong Epine- Vinette op den leeftijd, waarop andere kin deren eerst neuriën. De ^xroègtijdige ontwik keling van haar stem stelde haai in staat de trillers van den nachtegaal en het gezang van het overige vogelenkoor na te bootsen. Trouwens, tot die voortdurende repetitiën van het concert, dat de natuur in het loof van. het geboomte, in het dichte der heggen en kreupelbosschen ten gehoore brengt, be paalde zich de geheele bezigheid van Epine- Vinette. Men zou gezegd hebben dat zij geschapen was om in de vrije lucht te dartelen, zonder zorg voor het dagelijksch brood of den dag van morgen. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1930 | | pagina 1