ZEEüWSCtltó KOERIER
Dinsdag 31 December 1929
£1ste Jaargang No. 3559
Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Het Gebeim van den
Voddenraper.
TWEEDE BLAD
FEUILLETON.
VAN
6>
Onder voorzitterschap van den heer J. van
Rompu kwam op 21 dezer de Kamer ten
gemeentehuize te Ter Neuzen in openbare ver
gadering bijeen.
Na opening en ongewijzigde vaststelling der
laatste notulen kwamen de ingekomen stuk
ken en mededeelingen aan de orde.
Wij vermelden hiervan
a. De mededeeling dat de rekening over
den dienst 1928 per 1 Mei jl. is vastgesteld met
een ontvangcijfer van 8745,45 en een uitgaaf
bedrag van 7294,93., 'n goed slot derhalve van
1452,52. Va!h dit saldo is ƒ200 overgeschreven
op de reserve van meubilair en kantoormachi-
nés, die nu f 1200 bedraagt en 200 voor tus-
scvhentijdsche verkiezingen, waarvoor thans
1000 beschikbaar is. Het restant werd over
geschreven op het stamkapitaal, dat daar
door steeg tot 26,780,74
b. een klacht van den heer J. K. de Putter,
secretaris van de Kring Axel der Z.L.M., over
de sluiting van het posten telegraafkan
toor te Axel van 1 tot 2 uur in den namiddag,
hetgeen des Zaterdags, juist op den druksten
tijd van de markt, een groot ongerief voor
den handel is.
Na eenige discussie werd besloten te trach
ten, bedoeld kantoor des Zaterdags bij wijze
van proef te doen openstellen.
c. Een schrijven van de Directie der Neder-
landsche Spoorwegen, waarbij, in antwoord
op het verzoek der Kamer wordt te kennen
gegeven, dat niet kan worden overgegaan tot
het invoeren van 5- en/of 14-daagsche abon
nementskaarten. Het bureau rapporteert, dat
desondanks nog steeds bij de spoorwegen in
die richting wordt gewerkt.
d. Een kennisgeving dat de spoorwegmaat
schappij GentTer Neuzen niet tot verlaging
der reizigerstarieven op het Nederlandsch ge
deelte van het traject wenscht over te gaan.
De voorzitter merkt, naar aanleiding hier
van op, dat deze kwestie wellicht opgelost zal
kunnen worden, na het overgaan dezer lijn
aan de Belgische Staatsspoorwegen, wat spoe
dig verwacht kan worden.
e.. Bericht, dat de stoomtram Breskens—
Maldeghem bij de samenstelling der nieuwe
dienstregeling driemaal inplaats van twee
maal correspondentie geeft tusschen Aarden
burg en Sluis, hetgeen in elk geval een ver
betering wordt geacht.
f. Een afwijzende beschikking van de Staats
spoorwegen inzake het inleggen van een trein
verbinding van Vlissingen naar Goes om 6
uur n.m.
g. Een schrijven van den Inspecteur der
Posterijen, Telegrafie en Telefonie te Middel
burg, waarin deze naar aanleiding van ge
voerde correspondentie en gehouden bespre
kingen bericht, dat door wijziging van de
bootverbinding Hansweert- -Walsoorden, het
mogelijk is geworden de post voor Hulst, welke
wordt aangebracht door den laatsten snel
trein uit Roosendaal, den anderen morgen te
7,37 te Hulst aan te brengen en deze belang
rijke postzending in de eertse bestelling op te
nemen, welke daarvoor vergelijking met
den bestaanden toestand iets moest ver
tragen.
Ofschoon daaromtrent geen bericht is ont
vangen kan het Bureau ook mededeelen dat
1 1
f Naar het Fransch van
RAOUL DE NA VERY.
Die twee onschulidge wezens schijnen elkan
der te herkennen, zeide hij, komaan, ik zie
daar al een teeken der Voorzienigheid in.
In dien tusschentijd, had zich een menigte
dorpelingen voor de pasterie verzameld.
De wagenmaker spande het paard uit, dat
met moeite ademde, goot het een emmer koud
watre over den kop en tapte het wat bloed af.
Het arme dj,er rilde, richtte zich, door eenige
mannen geholpen, overeind en hield zich op
zijn knikkende beenen staande, in de lucht
snuivend al vroeg het om voedsel.
Juistdat dier heeft eten noodig 1 sprak
een pachter. Wees gerust juffrouw Marcotte
ik zal thuis spoedig 'n maat haver gaan halen
Iedereen moet leven, dat zeg ik maar altijd,
de beesten zoowel als de menschen.
Het duurde niet lang of de goede man kwam
met een maat haver terug. Het paard ver
slond het eten gretig en ledigde toen bijna
een vollen emmer water, waarna het, als uit
erkentelijkheid, den kop op den schouder van
den pachter legde.
Arm kind zeide een vrouw welk een treu-
door vervroeging van de eerste afvaart van
Vlissingen naar Ter Neuzen in den morgen,
eenzelfde verbeterde toestand is ingetreden
voor Sas van Gent.
h. Mededeeling van het bureau der Kamer,
dat steun verleend is aan een adres der Ka
mer te Arnhem aan den Minister van Justitie
inzake het incasseeren van kleine vorderin
gen.
Besloten werd, den Commissaris der Konin
gin te wijzen op de wenschelijkheid, dat op
autobussen, z.g. niet in geregelden dienst rij
dend, strenger controle wordt uitgeoefend.
Voorts om steun te verleenen aan een adres
van den Bond van Bedrijfautohouders in Ne
derland om te komen tot uniforme regeling
voor het motor- en rijwielverkeer.
Goedgekeurd werd een subsidie van 50
aan de eerste Zeeuwsche Klompenbeurs te
Clinge.
Bij de besprekingen van de herziening der
telefoontarieven verzocht de heer de Vrieze
steun aan een adres tot de regeering van den
Bond van Koffiehuis- en Rèstauranthouders
en slijters, jvaarin wordt gewezen op de on
billijkheid van het gesprekkentarief in de ge
meente. Het is niet te controleeren, hoeveel
adressen door een cliënt worden opgebeld en
de - restauranthouder lijdt hiervan schade.
Spr. meende, dat eventueel automaten be
schikbaar dienden te worden gestéld.
Gewezen werd op de onbillijkheid der nieuwe
tarieven voor plaatsen, die slechts een z.g.
halve radius hebben (grens en kustplaatsen.).
Op advies van den heer Wind van Merke-
steijn werd, na eenige discussie besloten, de
werking der nieuwe tarieven eens een poosje
af te wachten. De bezwaren zullen dan uit
de practijk blijken en men kan dan altijd nog
met een verzoek om herziening komen.
De heer Harte, secretaris der Kamer, drong
erop aan, dat men de bezwaren, die aan het
licht zouden komen, aan de Kamer zou mede
deelen.
Besloten werd voorts, steun te verleenen
aan een adres van den R.-K. Schippersbond
„St. Nicolaas" om een electrische misthoorn
geplaatst te krijgen op de beide havens te
Ter Neuzen.
De opmerking werd daarbij gemaakt, dat
het gewenscht zou zijn, dat ze van betere
hoedanigheid zouden zijn dan die te Breskens,
welke vrijwel onhoorbaar is.
Van de Rondvraag werd een druk gebruik
gemaakt.
De heer de Fe ij ter kwam op tegen eventu-
eele plannen tot opheffing van den stoom-
bootdienst VlissingenTer' Neuzen. Spr. be
streed dit denkbeeld met een 4-tal argumen
ten 1. De Z.-Vl. Tram zal moeilijk aan de
bezwaren van het ontbreken van een directe
verbinding tusschen Vlissingen en Ter Neuzen
kunnen tegemoetkomen. 2. Borselen zal wor
den geïsoleerd, wat in vele gevallen zeer be
zwaarlijk is 3 de kosten zullen grooter wor
den voor de reizigers 4 het goederenvervoer
zal in grooter mate de bezwaren van over
laden ondervinden.
De heer Oggel brak een lans voor den aard-
appelhandel, die door verschillende voorkeurs
bepalingen in het buitenland zijn export be
moeilijkt ziet.
uig lot staat u nog te wachten alleen op de
wereld
Och zij zal niet voor niemendal voor de
deur van de pastorie zijn komen neervallen.
Welk een vrouw kan haar moeder toch wel
geweest zijn, vroeg een jong meisje, de doode
naderend haar kleed is versleten, maar het
•is van de beste stof, en haar linnen is zoo fijn
als van een edelvrouw. En wat is zij schoon,
voegde zij er bij, welk een goedig gezicht.
Een andere nieuwsgierige drong tusschen
de vrouwen door, om insgelijks de doode te
zien.
Het was een jonkman van ongeveer twee-
en-twintig jaar met een schrander en in
nemend gelaat. Hij was lang, slank en droeg
met veel losheid een kostuum van eenigszins
zonderlinge snit, maar dat hem voortreffelijk
stond.
Zijn naar achter gestreken haren lieten een
hoog, schoon gewelfd voorhoofd zien. De uit
drukking van zijn oogen was zacht en de
mond ademde welwillendheid.
Hij droeg een portefeuille onder den arm
en de kleine jongen, die hem op den voet
volgde, ging gebogen onder de zwaarte van
een schildersezel en een ontzaglijke parasol,
groot genoeg om tot tent in het open veld te
dienen.
Hij heette Gabriël Vernac. Sinds een maand
in de herberg de „Gouden Zwaan" logeerend,
bracht hij zijn tijd door met landschappen te
schetsen en bouwvallen af te teekenen.
Zeer gezellig van aard en onderhoudend in
den omgang, bracht hij van tijd tot tijd een
Dezelfde vroeg verharding op het stations
emplacement Axel naast lijn 5.
De heer v. Cadsand bepleitte een lager
tarief op de Prov. Stoomboot voor het over-
zettten van vrachtauto's. Daarvoor moest óf
nfets óf zeer weinig berekend worden.
De heer Risseeuw wenschte spoorrails te
zien aangebracht op de Ferryboot voor het
rechtsstreeks bevrachten van wagons.
De heer de Feyter bracht nog de verkeers-
kwestie aan de Axelsche brug ter sprake. Spr.
vroeg of de mogelijkheid bestond, dat die
kwestie spoedig werd opgelost. Ongelukken
kunnen anders niet uitblijven, meende hij.
De heer van Waesberghe verzocht, te on
derzoeken of niet een poging diende te worden
aangewend bij de spoorwegmij Mechelen
Ter Neuzen (en eventueel ook bij Gent
Ter Neuzen) om werkliedentreinen te laten
loopen met het oog op de zich snel uitbrei
dende industrie.
De voorzitter, de verschillende sprekers be
antwoordend, merkte op, dat indertijd stem
men zijn opgegaan om de bootverbinding
Vlissingen—Ter Neuzen op te heffen. Ged.
Staten hebben echter gemeend, dat de tijd
nog niet gekomen is om hiertoe over te gaan.
Spr. memoreerde dan de oppositie tegen op
heffing, door Ter Neuzen, Vlissingen en Mid
delburg getoond. Als de dienst zou worden op
geheven, zoo merkte hij voorts op„ zou zuks
financieel ook geen voordeel brengen daar op
een andere lijn de dienst zou moeten worden
verdubbeld met alle gevolgen, daaruit voort
vloeiend. Voorts mag niet uit het oog worden
verloren, dat te Middelburg de rechtbank is
gevestigd, waarvan, zoo merkte spr. onder hi
lariteit der Kamer op, van dezen kant nogal
veel gebruik wordt gemaakt. Voor het publiek
zou het nogal bezwaar opleveren om een vrij
grooten omweg te maken.
Inzake het verlagen van de boottarieven
voor vrachtwagens verklaarde spr., dat de
nieuwe tarieven reeds gedrukt gereed liggen.
Het plan was, ze per 1 Januari in werking te
doen treden, doch ze behoeven de goedkeuring
van den Minister van Waterstaat en die is
nog steeds niet afgekomen. Ze zijn voor het
vrachtvervoer aanmerkelijk lager. Voor verla
ging der tarieven voor personenvervoer voelde
men in Den Haag heelemaal niets. Spr. meent,
dat men uiterlijk over een maand het inwer
king treden der lagere tarieven mag ver
wachten.
Wat betreft het aanbrengen van spoorrails
op het dek van de Ferryboot, dat zou uitvoer
baar zijn. De hoofdingenieur-directeur van
den Rijkswaterstaat heeft echter verklaard,
dat de bruggen aan de aanlegplaatsen op dit
transport niet berekend zijn. Men wil en kan
het momenteel niet doen, zoo is gezegd.
De heer Risseeuw meent, dat het niet aan
gaat, dat zooiets zou afstuiten op onwil van
ambtenaren. Die hebben uit te voeren, wat
hun voorgeschreven wordt. Spr. meent, dat
hier voorname belangen op het spel staan.
Als men het met de oriënteering naar het
Noorden ernstig meent, _mag men een derge
lijk middel niet verwaarloozen. Het is plicht,
meende spr., dat een ernstig onderzoek worde
ingesteld. Spr. bracht dan hulde aan G. S., die
van hun goeden wil blijk hebben gegeven. De
kwestie van de vrachtauto's, door den heer
Catsman naar voren gebracht, kan worden
ondervangen, meende spr.,, door de auto's vrij
te laten doch de vracht gewoon te belasten.
De heer Wind van Merkesteyn liet een
waarschuwing hooren tegen het combineeren
van personenvervoer met vrachtvervoer. Ook
elders heeft men dat willen doen doch dat is
gebleken ongewenscht te zijn. Spr. meent,
dat zulks wel eens onder het oog mag worden
gebracht van Ged. Staten. Laat men goederen
vervoer en personenvervoer over afzonder
lijke booten leiden. Dat is de goede oplossing.
Handelen G. S. anders, dan bevinden ze zich
op een hellend vlak. Splitsing brengt echter
mee.
De voorzitter geeft toe, dat, als door het
bezoek aan den pastoor, en wetend hoezeer
deze zijn arm kerkje lief had, had hij hem
een Madonna ten geschenke gegeven, waar
van de reine en majestueuze uitdrukking den
waardigen geestelijke verrukte.
Juist toen Gabriël Vernac door de vrouwen
heendrong wilden Marcotte en een paar buur
vrouwen het lijk opnemen om het naar bin
nen te dragen.
Na de ongelukkige een poos met medelijden
beschouwd te hebben, werd de artist, om zich
heen ziend, getroffen door het roerende en
schilderachtige tafereel, dat de verschillende
groepen op de plaats vormden.
Mejuffrouw Marcotte, vroeg hij, zoudt gij
mij wel willen veroorloven, een schets te ma
ken van dit tooneel
Waarlijk de jonkman had geen ongelijk
dat tooneel dramatisch en indrukwekkend te
noemen. Op den voorgrond het verstijfde li
chaam de roverledene haar loshangende
zwarte haren vormden een rouwsluier om haar
bleek gelaat, haar oogen schenen naar den
hemel op te zien en een laatste bede tot God
j te richten.
Het oude paard stond aan den haag te knab
t beien, terwijl iets verder de kar met de witte
huif stond, die het lijk had aangebracht. Hier
en daar groepjes fluisterende vrouwen, jonge
meisjes, wier wangen vochtig waren van de
tranen, landlieden, die allerlei gissingen maak
ten, en kinderen, die op eerbiedigen afstand
en met uitgerekten hals vreesachtig naar het
lijk staarden.
De droeve gebeurtenis waarvan het dorp
goederenvervoer het personenvervoer in het
gedrang komt, splitsing gewenscht is. Spr.
wijst op het toenemend veevervoer en de be
zwaren daaraan verbonden.
De heer Risseeuw acht de kwestie van het
waggonvervoer op de Ferry'ooot een Zeeuwsch
Vlaamsch belang óók met het oog op de zich
ontwikkelende nieuwe culturen in dit gewest.
Spr. hoopt, dat van dezaak ernstige studie zal
worden gemaakt.
De heer van Waesberghe meent, dat de beste
oplossing zou zijn, Breskens aan een spoorver
binding te helpen. Dat zou uitvoerbaar zijn
door een 3e rails aan te leggen naast de be
staande tramrails van de Mij. Breskens-Mal-
deghem. Ook in het 5e district worden veel
goederen in gesloten wagons via België naar
het Noorden gedirigeerd (transito ver keer)
De heer Wind van Merkesteijn acht de laat
ste oplossing wel goedkooper dan die, welke de
heer Risseeuw wenscht. Doch of zulks de oriën
teering naar het Noorden zal bevorderen be
twijfeld hij. Spr. illustreert met enkele woor
den hoe moeilijk het vaak is om den handel
te voldoen.
Besloten wordt het gesprokene ten dezen ter
kennis te brengen van Ged. Staten.
Inzake het verkeer over de Axelsche brug
wordt medegedeeld, dat het gemeentebestuur
van Ter Neuzen zich nog kort geleden dien
aangaande gewend heeft tot den minister van
Waterstaat. De Kamer heeft hieraan steun ver
leend. De ingenieur van den Waterstaat te
Ter Neuzen voelt er echter weinig voor.
Het vraagstuk der werkliedentreinen zal wor
den onderzocht.
Wat de begunstiging van den buitenland-
schen aardappelhandel betreft, wordt erop ge
wezen, dat van België ten dezen niet veel te
verwachten is. Men kan echter vragen om den
Nederlandschen handel op gelijken voet te be
handelen als den Belgischen.
Verharding van den grond naast lijn 5 op
het emplacement te Axel zal aan de spoorweg
maatschappij Mechelen—Neuzen worden ge
vraagd. Ook zal aan genoemde maatschappij
worden gevraagd, te bevorderen uitbreiding
van het emplacement te Ter Neuzen, aange
zien bij de werkzaamheden aan de haven in de
laatste maanden gebleken is dat die onvoldoen
de is'voor de behoefte, aangezien er te weinig
ruimte is voor het plaatsen der waggons en
het doelmatig manoeuvreeren, waardoor som
tijds niet tijdig waggons kunnen worden voor
gebracht en het lossen of laden van schepen
stagnatie ondervindt, hetgeen nadeelig is voor
den naam der haven.
Waar verder niemand meer het woord ver
langt, sluit de voorzitter de openbare verga
dering met een woord van dank aan de leden
voor de in 1929 ondervonden medewerking,
hun een gezegend uiteinde van dit jaar toe-
wenschend.
Den heer Stevens, die niet herkozen is,
brengt hij dank voor hetgeen door dezen tij
dens zijn 12V2 jarig lidmaatschap -van de Ka
mer is gepraesteerd, zijn beste wenschen uit
sprekend voor diens verder leven.
D Kamer gaat daarna in besloten zitting.
KOEWACHT.
Gemeenteraad. In de vorige week Donder
dag gehouden Raadszitting, waarin de heer
Geerards wegens ziekte ontbrak, werd besloten
aan de uitnoodiging van Ged. Staten om een
verordening vast te stellen betreffende bij
dragen en vergoedingen inzake de besmette
lijke Ziektewet, t.z.t. gevolg te geven.
Aan H. B. werd 4 maanden ontheffing van
schoolgeld verleend.
Een verzoek van A. v. K. om een bijdrage
in de kosten van verbouwing van zijn woning
werd afgewezen.
Verzoeken van H. W. en A. K. cm vergoeding
voor hun schoolgaande kinderen werden aan
gehouden.
Naar aanleiding van het bekende schrijven
van den Raad van Ter Neuzen inzake de Z.-
Vl. Waterleiding werd besloten, niet op de
getuige was, had Vernac diep getroffen. Hij
stelde zich de doodsangsten van die moeder
voor, die, half bewusteloos haar einde voelen
de naderen, de teugels van het paard, dat zij
niet langer kon besturen, aan haar machte-
looze hand had moeten laten ontglippen.
Elke schok, elke botsing van de kar had
haar lijden moeten vermeerderen. Zij was
alleen, geheel alleen, in het midden van den
nacht, op den openbaren weg, overgelaten aan
de willekeur van het paard, dat, verbijsterd
door de felle bliksemstralen, blindelings voort
holde.
Ach welk een ijselijke nacht moet het voor
die arme moeder geweest zijn, terwijl zij daar
zoo nederlag met het arme wichtje, dat zij
geen lafenis meer reiken kon, weenende naast
zich en dat zij weldra voor altijd zou moeten
verlaten, zonder te weten wat er van worden
zou
En die vrouw moet van een goede afkomst,
moet in een hoogeren stand opgevoed zijn en
geleefd hebben dan haar kleeding wel aan
duidde haar handen waren tenger en klein
haar schoonheid droeg dat eigenaardige ken
merk, hetwelk de gewoonte aan weelde daar
aan medeelt.
Door welk een aaneenschakeling van ram
pen was zij tot dien staat van armoede ver
vallen, en wat haar toch wel kunnen bewegen
ni den nacht haar tocht voort te zetten
Al deze vragen woelden Gabriël Vernac
door het hoofd, terwijl hij in luchtige, forsche
trekken met stoute hand dat roerende tafereel
op het papier bracht. (Wordt vervolgd