ZEEüWSCtltó KOERIER Dinsdag 31 December 1929 £1ste Jaargang No. 3559 Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Het Gebeim van den Voddenraper. TWEEDE BLAD FEUILLETON. VAN 6> Onder voorzitterschap van den heer J. van Rompu kwam op 21 dezer de Kamer ten gemeentehuize te Ter Neuzen in openbare ver gadering bijeen. Na opening en ongewijzigde vaststelling der laatste notulen kwamen de ingekomen stuk ken en mededeelingen aan de orde. Wij vermelden hiervan a. De mededeeling dat de rekening over den dienst 1928 per 1 Mei jl. is vastgesteld met een ontvangcijfer van 8745,45 en een uitgaaf bedrag van 7294,93., 'n goed slot derhalve van 1452,52. Va!h dit saldo is ƒ200 overgeschreven op de reserve van meubilair en kantoormachi- nés, die nu f 1200 bedraagt en 200 voor tus- scvhentijdsche verkiezingen, waarvoor thans 1000 beschikbaar is. Het restant werd over geschreven op het stamkapitaal, dat daar door steeg tot 26,780,74 b. een klacht van den heer J. K. de Putter, secretaris van de Kring Axel der Z.L.M., over de sluiting van het posten telegraafkan toor te Axel van 1 tot 2 uur in den namiddag, hetgeen des Zaterdags, juist op den druksten tijd van de markt, een groot ongerief voor den handel is. Na eenige discussie werd besloten te trach ten, bedoeld kantoor des Zaterdags bij wijze van proef te doen openstellen. c. Een schrijven van de Directie der Neder- landsche Spoorwegen, waarbij, in antwoord op het verzoek der Kamer wordt te kennen gegeven, dat niet kan worden overgegaan tot het invoeren van 5- en/of 14-daagsche abon nementskaarten. Het bureau rapporteert, dat desondanks nog steeds bij de spoorwegen in die richting wordt gewerkt. d. Een kennisgeving dat de spoorwegmaat schappij GentTer Neuzen niet tot verlaging der reizigerstarieven op het Nederlandsch ge deelte van het traject wenscht over te gaan. De voorzitter merkt, naar aanleiding hier van op, dat deze kwestie wellicht opgelost zal kunnen worden, na het overgaan dezer lijn aan de Belgische Staatsspoorwegen, wat spoe dig verwacht kan worden. e.. Bericht, dat de stoomtram Breskens— Maldeghem bij de samenstelling der nieuwe dienstregeling driemaal inplaats van twee maal correspondentie geeft tusschen Aarden burg en Sluis, hetgeen in elk geval een ver betering wordt geacht. f. Een afwijzende beschikking van de Staats spoorwegen inzake het inleggen van een trein verbinding van Vlissingen naar Goes om 6 uur n.m. g. Een schrijven van den Inspecteur der Posterijen, Telegrafie en Telefonie te Middel burg, waarin deze naar aanleiding van ge voerde correspondentie en gehouden bespre kingen bericht, dat door wijziging van de bootverbinding Hansweert- -Walsoorden, het mogelijk is geworden de post voor Hulst, welke wordt aangebracht door den laatsten snel trein uit Roosendaal, den anderen morgen te 7,37 te Hulst aan te brengen en deze belang rijke postzending in de eertse bestelling op te nemen, welke daarvoor vergelijking met den bestaanden toestand iets moest ver tragen. Ofschoon daaromtrent geen bericht is ont vangen kan het Bureau ook mededeelen dat 1 1 f Naar het Fransch van RAOUL DE NA VERY. Die twee onschulidge wezens schijnen elkan der te herkennen, zeide hij, komaan, ik zie daar al een teeken der Voorzienigheid in. In dien tusschentijd, had zich een menigte dorpelingen voor de pasterie verzameld. De wagenmaker spande het paard uit, dat met moeite ademde, goot het een emmer koud watre over den kop en tapte het wat bloed af. Het arme dj,er rilde, richtte zich, door eenige mannen geholpen, overeind en hield zich op zijn knikkende beenen staande, in de lucht snuivend al vroeg het om voedsel. Juistdat dier heeft eten noodig 1 sprak een pachter. Wees gerust juffrouw Marcotte ik zal thuis spoedig 'n maat haver gaan halen Iedereen moet leven, dat zeg ik maar altijd, de beesten zoowel als de menschen. Het duurde niet lang of de goede man kwam met een maat haver terug. Het paard ver slond het eten gretig en ledigde toen bijna een vollen emmer water, waarna het, als uit erkentelijkheid, den kop op den schouder van den pachter legde. Arm kind zeide een vrouw welk een treu- door vervroeging van de eerste afvaart van Vlissingen naar Ter Neuzen in den morgen, eenzelfde verbeterde toestand is ingetreden voor Sas van Gent. h. Mededeeling van het bureau der Kamer, dat steun verleend is aan een adres der Ka mer te Arnhem aan den Minister van Justitie inzake het incasseeren van kleine vorderin gen. Besloten werd, den Commissaris der Konin gin te wijzen op de wenschelijkheid, dat op autobussen, z.g. niet in geregelden dienst rij dend, strenger controle wordt uitgeoefend. Voorts om steun te verleenen aan een adres van den Bond van Bedrijfautohouders in Ne derland om te komen tot uniforme regeling voor het motor- en rijwielverkeer. Goedgekeurd werd een subsidie van 50 aan de eerste Zeeuwsche Klompenbeurs te Clinge. Bij de besprekingen van de herziening der telefoontarieven verzocht de heer de Vrieze steun aan een adres tot de regeering van den Bond van Koffiehuis- en Rèstauranthouders en slijters, jvaarin wordt gewezen op de on billijkheid van het gesprekkentarief in de ge meente. Het is niet te controleeren, hoeveel adressen door een cliënt worden opgebeld en de - restauranthouder lijdt hiervan schade. Spr. meende, dat eventueel automaten be schikbaar dienden te worden gestéld. Gewezen werd op de onbillijkheid der nieuwe tarieven voor plaatsen, die slechts een z.g. halve radius hebben (grens en kustplaatsen.). Op advies van den heer Wind van Merke- steijn werd, na eenige discussie besloten, de werking der nieuwe tarieven eens een poosje af te wachten. De bezwaren zullen dan uit de practijk blijken en men kan dan altijd nog met een verzoek om herziening komen. De heer Harte, secretaris der Kamer, drong erop aan, dat men de bezwaren, die aan het licht zouden komen, aan de Kamer zou mede deelen. Besloten werd voorts, steun te verleenen aan een adres van den R.-K. Schippersbond „St. Nicolaas" om een electrische misthoorn geplaatst te krijgen op de beide havens te Ter Neuzen. De opmerking werd daarbij gemaakt, dat het gewenscht zou zijn, dat ze van betere hoedanigheid zouden zijn dan die te Breskens, welke vrijwel onhoorbaar is. Van de Rondvraag werd een druk gebruik gemaakt. De heer de Fe ij ter kwam op tegen eventu- eele plannen tot opheffing van den stoom- bootdienst VlissingenTer' Neuzen. Spr. be streed dit denkbeeld met een 4-tal argumen ten 1. De Z.-Vl. Tram zal moeilijk aan de bezwaren van het ontbreken van een directe verbinding tusschen Vlissingen en Ter Neuzen kunnen tegemoetkomen. 2. Borselen zal wor den geïsoleerd, wat in vele gevallen zeer be zwaarlijk is 3 de kosten zullen grooter wor den voor de reizigers 4 het goederenvervoer zal in grooter mate de bezwaren van over laden ondervinden. De heer Oggel brak een lans voor den aard- appelhandel, die door verschillende voorkeurs bepalingen in het buitenland zijn export be moeilijkt ziet. uig lot staat u nog te wachten alleen op de wereld Och zij zal niet voor niemendal voor de deur van de pastorie zijn komen neervallen. Welk een vrouw kan haar moeder toch wel geweest zijn, vroeg een jong meisje, de doode naderend haar kleed is versleten, maar het •is van de beste stof, en haar linnen is zoo fijn als van een edelvrouw. En wat is zij schoon, voegde zij er bij, welk een goedig gezicht. Een andere nieuwsgierige drong tusschen de vrouwen door, om insgelijks de doode te zien. Het was een jonkman van ongeveer twee- en-twintig jaar met een schrander en in nemend gelaat. Hij was lang, slank en droeg met veel losheid een kostuum van eenigszins zonderlinge snit, maar dat hem voortreffelijk stond. Zijn naar achter gestreken haren lieten een hoog, schoon gewelfd voorhoofd zien. De uit drukking van zijn oogen was zacht en de mond ademde welwillendheid. Hij droeg een portefeuille onder den arm en de kleine jongen, die hem op den voet volgde, ging gebogen onder de zwaarte van een schildersezel en een ontzaglijke parasol, groot genoeg om tot tent in het open veld te dienen. Hij heette Gabriël Vernac. Sinds een maand in de herberg de „Gouden Zwaan" logeerend, bracht hij zijn tijd door met landschappen te schetsen en bouwvallen af te teekenen. Zeer gezellig van aard en onderhoudend in den omgang, bracht hij van tijd tot tijd een Dezelfde vroeg verharding op het stations emplacement Axel naast lijn 5. De heer v. Cadsand bepleitte een lager tarief op de Prov. Stoomboot voor het over- zettten van vrachtauto's. Daarvoor moest óf nfets óf zeer weinig berekend worden. De heer Risseeuw wenschte spoorrails te zien aangebracht op de Ferryboot voor het rechtsstreeks bevrachten van wagons. De heer de Feyter bracht nog de verkeers- kwestie aan de Axelsche brug ter sprake. Spr. vroeg of de mogelijkheid bestond, dat die kwestie spoedig werd opgelost. Ongelukken kunnen anders niet uitblijven, meende hij. De heer van Waesberghe verzocht, te on derzoeken of niet een poging diende te worden aangewend bij de spoorwegmij Mechelen Ter Neuzen (en eventueel ook bij Gent Ter Neuzen) om werkliedentreinen te laten loopen met het oog op de zich snel uitbrei dende industrie. De voorzitter, de verschillende sprekers be antwoordend, merkte op, dat indertijd stem men zijn opgegaan om de bootverbinding Vlissingen—Ter Neuzen op te heffen. Ged. Staten hebben echter gemeend, dat de tijd nog niet gekomen is om hiertoe over te gaan. Spr. memoreerde dan de oppositie tegen op heffing, door Ter Neuzen, Vlissingen en Mid delburg getoond. Als de dienst zou worden op geheven, zoo merkte hij voorts op„ zou zuks financieel ook geen voordeel brengen daar op een andere lijn de dienst zou moeten worden verdubbeld met alle gevolgen, daaruit voort vloeiend. Voorts mag niet uit het oog worden verloren, dat te Middelburg de rechtbank is gevestigd, waarvan, zoo merkte spr. onder hi lariteit der Kamer op, van dezen kant nogal veel gebruik wordt gemaakt. Voor het publiek zou het nogal bezwaar opleveren om een vrij grooten omweg te maken. Inzake het verlagen van de boottarieven voor vrachtwagens verklaarde spr., dat de nieuwe tarieven reeds gedrukt gereed liggen. Het plan was, ze per 1 Januari in werking te doen treden, doch ze behoeven de goedkeuring van den Minister van Waterstaat en die is nog steeds niet afgekomen. Ze zijn voor het vrachtvervoer aanmerkelijk lager. Voor verla ging der tarieven voor personenvervoer voelde men in Den Haag heelemaal niets. Spr. meent, dat men uiterlijk over een maand het inwer king treden der lagere tarieven mag ver wachten. Wat betreft het aanbrengen van spoorrails op het dek van de Ferryboot, dat zou uitvoer baar zijn. De hoofdingenieur-directeur van den Rijkswaterstaat heeft echter verklaard, dat de bruggen aan de aanlegplaatsen op dit transport niet berekend zijn. Men wil en kan het momenteel niet doen, zoo is gezegd. De heer Risseeuw meent, dat het niet aan gaat, dat zooiets zou afstuiten op onwil van ambtenaren. Die hebben uit te voeren, wat hun voorgeschreven wordt. Spr. meent, dat hier voorname belangen op het spel staan. Als men het met de oriënteering naar het Noorden ernstig meent, _mag men een derge lijk middel niet verwaarloozen. Het is plicht, meende spr., dat een ernstig onderzoek worde ingesteld. Spr. bracht dan hulde aan G. S., die van hun goeden wil blijk hebben gegeven. De kwestie van de vrachtauto's, door den heer Catsman naar voren gebracht, kan worden ondervangen, meende spr.,, door de auto's vrij te laten doch de vracht gewoon te belasten. De heer Wind van Merkesteyn liet een waarschuwing hooren tegen het combineeren van personenvervoer met vrachtvervoer. Ook elders heeft men dat willen doen doch dat is gebleken ongewenscht te zijn. Spr. meent, dat zulks wel eens onder het oog mag worden gebracht van Ged. Staten. Laat men goederen vervoer en personenvervoer over afzonder lijke booten leiden. Dat is de goede oplossing. Handelen G. S. anders, dan bevinden ze zich op een hellend vlak. Splitsing brengt echter mee. De voorzitter geeft toe, dat, als door het bezoek aan den pastoor, en wetend hoezeer deze zijn arm kerkje lief had, had hij hem een Madonna ten geschenke gegeven, waar van de reine en majestueuze uitdrukking den waardigen geestelijke verrukte. Juist toen Gabriël Vernac door de vrouwen heendrong wilden Marcotte en een paar buur vrouwen het lijk opnemen om het naar bin nen te dragen. Na de ongelukkige een poos met medelijden beschouwd te hebben, werd de artist, om zich heen ziend, getroffen door het roerende en schilderachtige tafereel, dat de verschillende groepen op de plaats vormden. Mejuffrouw Marcotte, vroeg hij, zoudt gij mij wel willen veroorloven, een schets te ma ken van dit tooneel Waarlijk de jonkman had geen ongelijk dat tooneel dramatisch en indrukwekkend te noemen. Op den voorgrond het verstijfde li chaam de roverledene haar loshangende zwarte haren vormden een rouwsluier om haar bleek gelaat, haar oogen schenen naar den hemel op te zien en een laatste bede tot God j te richten. Het oude paard stond aan den haag te knab t beien, terwijl iets verder de kar met de witte huif stond, die het lijk had aangebracht. Hier en daar groepjes fluisterende vrouwen, jonge meisjes, wier wangen vochtig waren van de tranen, landlieden, die allerlei gissingen maak ten, en kinderen, die op eerbiedigen afstand en met uitgerekten hals vreesachtig naar het lijk staarden. De droeve gebeurtenis waarvan het dorp goederenvervoer het personenvervoer in het gedrang komt, splitsing gewenscht is. Spr. wijst op het toenemend veevervoer en de be zwaren daaraan verbonden. De heer Risseeuw acht de kwestie van het waggonvervoer op de Ferry'ooot een Zeeuwsch Vlaamsch belang óók met het oog op de zich ontwikkelende nieuwe culturen in dit gewest. Spr. hoopt, dat van dezaak ernstige studie zal worden gemaakt. De heer van Waesberghe meent, dat de beste oplossing zou zijn, Breskens aan een spoorver binding te helpen. Dat zou uitvoerbaar zijn door een 3e rails aan te leggen naast de be staande tramrails van de Mij. Breskens-Mal- deghem. Ook in het 5e district worden veel goederen in gesloten wagons via België naar het Noorden gedirigeerd (transito ver keer) De heer Wind van Merkesteijn acht de laat ste oplossing wel goedkooper dan die, welke de heer Risseeuw wenscht. Doch of zulks de oriën teering naar het Noorden zal bevorderen be twijfeld hij. Spr. illustreert met enkele woor den hoe moeilijk het vaak is om den handel te voldoen. Besloten wordt het gesprokene ten dezen ter kennis te brengen van Ged. Staten. Inzake het verkeer over de Axelsche brug wordt medegedeeld, dat het gemeentebestuur van Ter Neuzen zich nog kort geleden dien aangaande gewend heeft tot den minister van Waterstaat. De Kamer heeft hieraan steun ver leend. De ingenieur van den Waterstaat te Ter Neuzen voelt er echter weinig voor. Het vraagstuk der werkliedentreinen zal wor den onderzocht. Wat de begunstiging van den buitenland- schen aardappelhandel betreft, wordt erop ge wezen, dat van België ten dezen niet veel te verwachten is. Men kan echter vragen om den Nederlandschen handel op gelijken voet te be handelen als den Belgischen. Verharding van den grond naast lijn 5 op het emplacement te Axel zal aan de spoorweg maatschappij Mechelen—Neuzen worden ge vraagd. Ook zal aan genoemde maatschappij worden gevraagd, te bevorderen uitbreiding van het emplacement te Ter Neuzen, aange zien bij de werkzaamheden aan de haven in de laatste maanden gebleken is dat die onvoldoen de is'voor de behoefte, aangezien er te weinig ruimte is voor het plaatsen der waggons en het doelmatig manoeuvreeren, waardoor som tijds niet tijdig waggons kunnen worden voor gebracht en het lossen of laden van schepen stagnatie ondervindt, hetgeen nadeelig is voor den naam der haven. Waar verder niemand meer het woord ver langt, sluit de voorzitter de openbare verga dering met een woord van dank aan de leden voor de in 1929 ondervonden medewerking, hun een gezegend uiteinde van dit jaar toe- wenschend. Den heer Stevens, die niet herkozen is, brengt hij dank voor hetgeen door dezen tij dens zijn 12V2 jarig lidmaatschap -van de Ka mer is gepraesteerd, zijn beste wenschen uit sprekend voor diens verder leven. D Kamer gaat daarna in besloten zitting. KOEWACHT. Gemeenteraad. In de vorige week Donder dag gehouden Raadszitting, waarin de heer Geerards wegens ziekte ontbrak, werd besloten aan de uitnoodiging van Ged. Staten om een verordening vast te stellen betreffende bij dragen en vergoedingen inzake de besmette lijke Ziektewet, t.z.t. gevolg te geven. Aan H. B. werd 4 maanden ontheffing van schoolgeld verleend. Een verzoek van A. v. K. om een bijdrage in de kosten van verbouwing van zijn woning werd afgewezen. Verzoeken van H. W. en A. K. cm vergoeding voor hun schoolgaande kinderen werden aan gehouden. Naar aanleiding van het bekende schrijven van den Raad van Ter Neuzen inzake de Z.- Vl. Waterleiding werd besloten, niet op de getuige was, had Vernac diep getroffen. Hij stelde zich de doodsangsten van die moeder voor, die, half bewusteloos haar einde voelen de naderen, de teugels van het paard, dat zij niet langer kon besturen, aan haar machte- looze hand had moeten laten ontglippen. Elke schok, elke botsing van de kar had haar lijden moeten vermeerderen. Zij was alleen, geheel alleen, in het midden van den nacht, op den openbaren weg, overgelaten aan de willekeur van het paard, dat, verbijsterd door de felle bliksemstralen, blindelings voort holde. Ach welk een ijselijke nacht moet het voor die arme moeder geweest zijn, terwijl zij daar zoo nederlag met het arme wichtje, dat zij geen lafenis meer reiken kon, weenende naast zich en dat zij weldra voor altijd zou moeten verlaten, zonder te weten wat er van worden zou En die vrouw moet van een goede afkomst, moet in een hoogeren stand opgevoed zijn en geleefd hebben dan haar kleeding wel aan duidde haar handen waren tenger en klein haar schoonheid droeg dat eigenaardige ken merk, hetwelk de gewoonte aan weelde daar aan medeelt. Door welk een aaneenschakeling van ram pen was zij tot dien staat van armoede ver vallen, en wat haar toch wel kunnen bewegen ni den nacht haar tocht voort te zetten Al deze vragen woelden Gabriël Vernac door het hoofd, terwijl hij in luchtige, forsche trekken met stoute hand dat roerende tafereel op het papier bracht. (Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1929 | | pagina 5