t zenuwen No. 3535 Donderdag 31 October 1929 44ste Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Eerste Blad. ALLERHEILIGEN. overwerkte /Vjnfawü's T/mumtaMsttm HET VOLKSTOONEEL BuitenL Overzicht JALOUZIE! HGGELAARV Binnenland VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND POSTREKENING No. 52419. In verband niet den feestdag van Allerheiligen verschijnt het eerstvolgend nummer van „De Zeeuwsche Koerier' Maandag as. De litgever. Dit nummer bestaat uit TWEE BLADEN. Ingezonden Mededeeling Ingezonden Mededeeling De Kabinetscrisis in Frankrijk: Daladier formateur: Briané Bnitenlaodscbe Zaken? Tegenstrijdige berichten uit China Verkiezingen in Baden en Tsjecho-Slowaklje Terreur in Bnsland. P0ÜSPOWD Bioscoop-conflict in het Zoiden. Een bestelling van de Slameescho Regeering aan Philips. DE Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-GENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden, of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling - Advertent iën 20 cent per.regelbij contract lager ZEER KOOPKRACHTIGE LEZERSKRING IT8TEKEND GESCHIKT VOOR PUBLIOITEIT Door Friedrich Muckermann S. J. >Wat walgt mij deze wereld, wanneer ik den hemel beschouw!* zoo riep de H. Igna tius uit, toen hij op zekeren avond vanaf zijn balcon naar den lichtenden sterrenhemel zag.... Ook wij zouden graag deze wereld vergeten, om ons geheel over te geven aan dat groote heimwee en stil verlangen naar een beter leven, waar onze heiligen de heerlijkheid des hemels genieten. De groote H. Ignatius heeft heel zijn leven lang dit heimwee naar den hemel met zich rond gedragen, maar 't was voor hem nooit een beletsel om te werken in den wijngaard des Heeren, of om zich geheel en al uit deze wereld terug te trekken. Inte gendeel het bezielde hem met een heldhaftige geestdrift en het veranderde den roemzuch- tigen ridder in een werkzamen apostel. Over de grenzen van het vergankelijke en stoffelijke heen zag hij steeds zijn einddoel, de eeuwig heid, en die gedachte beheerschte hem geheel en alzij gaf duidelijk de richting aan voor heel zijn verder leven. De hemel, de gods dienst en de eeuwigheid waren voor hem evenzoovele steunpunten voor zijn helden moedig idealisme, dat zóó geweldig was, als onder menschen nauwelijks denkbaar is. Wanneer wij eenig verband zoeken tusschen godsdienst en het belangen voor het publieke leven, dan bemerken wij reeds bij een vluchtige beschouwing, dat beiden ten nauwste samen hangen. Want wanneer wij nieuwe bronnen willen aanboren voor heldenmoed en idealisme, dan kunnen wij die slechts vinden in de sfeer van het heilige. En 't is juist zoo'n betreu renswaardig verschijnsel van onzen modernen tijd, dat er zoo weinig menschen meer ge vonden worden, die zich vrijwillig in groote heldhaftige liefde willen opofferen voor een ideëele zaak. Mannen die vergrijsd zijn in den dienst voor kerk en vaderland klagen daarover niet het meest, ofschoon zij voorzeker toch op de eerste plaats de aangewezen personen zijn aan wier woorden waarde zou gehecht worden. Neen, ook jonge menschen, die met vurig idealisme, dat aan hun leeftijd eigen is, bezield zijn, klagen er over dat hun goedbedoelde pogingen afstuiten op een ver- weekelijkte zinnelijkheid, de geest van onzen modernen tijd. Zeker, er worden tegenwoordig nog wel heldendaden verricht, maar de zucht naar sensatie is geen edel motief voor waren heldenmoed. Ons tegenwoordig geslacht gelijkt veel op een oorlogsfront, dat in beweging is en achteruit wijkt, en dat alleen te redden is door de vaan der overwinning, die dreigde te zinken, omhoog te heffen: de menschheid moet begeesterd worden met een gezond idealisme en met nieuwe heldenmoed, anders is de toestand onhoudbaar. En dan moeten wij het tot onze eeretaak rekenen om richting te geven aan oplaaiend idealisme en aan dien ontwakenden zin naar groote daden, door bij het moderne mensch- dom de gedachte aan de eeuwigheid levendig te houden, omdat de eeuwigheid het eenige is wat blijvende waarde heeft. Wij kunnen ons volk wijzen op de heiligen in den hemel; dat waren echte helden die onverschrokken en moedig den dood tegemoet traden, helden die de grootste overwinning bevochten op zich zelf, die een heldhaftige deugd bezaten. Vóór alles echter hebben zij op de eerste plaats een grooten strijd gevoerd tegen zich zelf, tegen hun eigen ik: daardoor kregen zij een groote mate van innerlijke vrijheid, daar door werden ze sterk. Want daarin bestaat <de ware heldenmoed dat men zich zelf geheel kan verloochenen om zich totaal op te offeren voor een ideaal. Al de eeuwen heen hebben de menschen de grootste hoogachting gekoes terd voor den mensch die zich zelf over wonnen had en daaruit blijkt duidelijk genoeg, dat deze strijd wel de allerzwaarste is. Maar hoe komt het dan toch dat onze moderne tijd, die van zoo'n geweldigen vooruitgang blijk geeft, zich kenmerkt door zoo'n groote lafhartigheid, die men tevergeefs onder allerlei vrijgeestige leuze tracht te ver bergen De zedelijke wildering die algemeen dreigt te worden en die een gevolg is van den materialistischen geest waarvan het geheele leven doortrokken schijnt, vindt haar diepste oorzaak in het verdwijnen van de gods dienstige overtuiging. Wanneer de heiligen zoo heldhaftig waren dan wisten zij wel waaromGods eer was het waard dat men daarvoor alles opofferde. Gods heerschappij verdiende het dat men zich totaal in dienst stelde van den grooten Koning. De eerepalm des hemels was een loon waar voor men ieder aardsch betaalmiddel kon vergeten. Maar de heiligen bezaten een geloof dat een allesopofferende liefde voortbracht, die in staat was om de wereld te overwinnen. En dat kent onze moderne tijd niet meer Op den dag van Allerheiligen mogen wij toch gerust onszelf eens afvragen wat het toch wel zijn mag wanneer bij het begin van de Bergrede die zaligprijzingen als een betooverende muziek over ons worden uit gegoten. Zalig zijn de armen, zalig zijn de zachtmoedige», zalig de vreedzamen, zalig die vervolging lijden om wille der gerechtig heid, zalig zijn de zuiveren van harteJa ook onze moderne wereld vindt dat nog mooi, en zij verheerlijkt die deugden in woord en lied, maar ze vinden geen toepassing in het praktische leven Indien niet alle volksgroepen samenwerken, eendrachtig volhardend, dan is het verder onmogelijk om het Christendom als een factor van beteekenis voor het open bare leven te behouden. Daarom heeft het godsdienstig feest, dat wij morgen vieren, een heel bijzondere betee kenis. Want de heiligen tot wien wij heden smeekend opzien hebben wij noodig voor onze samenleving in onze moderne maatschappij. Want zij alleen zijn de dragers en toonbeelden van een heldenmoed en idealisme, dat zonder den hemel hierboven hier op deze wereld vast en zeker zou uitsterven. (15) ka'meeren en worden gesterkt door ^^^^^Bui$je75ctBi^ipoth^i^rogisterr De commissie voor Kunst en Ontspanning ingesteld door het R,-K. Werkliedenverbond, houdt zich ook bezig met de veredeling van het Volkstooneel. Nog vóór deze commissie werd ingesteld, had ons Verbond, tot verhooging van het peil der feestvergaderingen, reeds de mede werking verkregen van voordrachtkunstenaars. Vele afdeelingen hebben door deze mede werking reeds meermalen echt kunstgenot aan hare leden kunnen aanbieden. Ook nog iets anders. En dit achten wij het voornaamste. Het optreden dier kunste naars was tevens leerzaam voor beoefenaars van liefhebberij-tooneel. Leerzaam in meer dan één opzicht. Het wees den weg naar veredeling van dat tooneel door betere keuze van op te voe ren stukken en door spel van hoo- gere kunst. Het was hoog tijd, dat dit geschiedde. Over het lief hebberijtooneel in vele onzer afdeelingen werd met recht en reden ernstig geklaagd. Minder over het spel, dan wel over de keuze der stukken. Ook aan de regels van het tooneelspel ontbrak veel. Maar hier kunnen niet dezelfde eischen worden gesteld als aan spelers van beroep, en niet zelden viel, ook op de kleinste plaatsen, waar te nemen, dat vele gewone menschen uit het volk eene natuurlijke begaafdheid bezitten op het gebied der tooneelkunst. De keuze der stukken was echter meestal zeer slecht, soms ver beneden het peil. waarop ontspanningsmiddelen voor katholieken moeten staan. Wij hebben het zelfs meermalen bijge woond, dat de strekking of moraal van een tooneelstuk of voordracht, gehouden in eene katholieke werkliedenvereeniging, vierkant in strijd kwam met onze beginselen van gods dienst en zedelijkheid. Klaarblijkelijk werd dit door de leiders en spelers niet beseft. Maar het was voor vele toehoorders en toe schouwers een ergernis. Het komt ook voor, dat het bestuur van een tooneelclub of rederijkerskamer zelve twijfelt aan de goede moraal van een stuk, maar het dan toch, zij het eenigszins ge wijzigd, opvoert, omdat er zoo weinig keuze zou zijn op dit gebied. Wij geven toe, dat de keuze nog te zeer beperkt is, maar het aantal goede stukken is toch veel grooter, dan velen denken. Hier is slechts voorlichting noodig. Genoemde com missie moet hiervoor zorg dragen, en zal ook wel pogingen in het werk stellen, om de keuze uit te breiden door naar goede tooneel- schrijvers om te zien en aan deze schrijvers geschikte onderwerpen op te geven. Dit is een zeer voornaam punt. Volkstooneel is een der eerste middelen, om bij de massa verheven gedachten en edele gevoelens te wekken. Het werd reeds in den tijd der christelijke middeleeuwen be grepen. Echt goede volksspelen, die thans nog tot voorbeeld dienen, werden toen voor het gansche volk, in de openlucht, soms op openbare pleinen, opgevoerd. Niet door spelers van beroep, maar door ambachtslieden en andere gewone burgers. Een navolging van deze spelen zien wij thans vooral in Limburg en Noordbrabant. Openluchtspel is daar in de laatste jaren al langer hoe meer in gebruik gekomen, 't Is een goed gebruik, wanneer gezorgd wordt voor veredelende stukken en behoorlijk spel. En wij constateeren met veel genoegen, dat dit in Limburg en Noordbrabant voor zoover wij konden nagaan, het geval is. Maar ook onze tooneelclubs, die zorgen voor de opluistering van feestvergadejingen, moeten worden gesteund en vooruitgeholpen. Zij kunnen, zooals de ervaring leert, onder goede leiding tot een bijna ongelooflijke hoogte van kunstbeoefening worden gebracht en hierdoor meer dan gezonde ontspanning, ook echt goede levenslessen, aan de toe hoorders geven. De tooneelkunstenaars, die thans voor onze vereenigingen optreden, toonen hoe het moet en hoe het kan. Laat een van de goede gevolgen zijn, dat wij weer komen tot het echte volkstooneel van christelijke kunst H. (51) De Fransche president Doumergue heeft aan den radicalist Daladier opdracht gegeven een nieuw kabinet te vormen. Dat wees al dadelijk er op, dat een oplossing van de ontijdige ministercrisis gezocht werd in linksche richting en het heeft er allen schijn van, dat Daladier zal slagen ook. Eerst heeft hij zich tot de socialisten gewend en hoewel een definitieve beslissing op het oogenblik waarop we dit schrijven, nog niet bekend is, kan wel worden gezegd, dat hij een uitstekende kans maakt, dat zijn aanbod daar zal worden aanvaard. Hij heeft hem zoo lekker gemaakt met toezeggingen omtrent portefeuilles, ver leening van amnestie aan politieke veroor deelden, vermindering van legerbegrooting en verlaging der belasting, dat ze nauwelijks kunnen weigeren. Het komende kabinet zal toch met die toezeggingen meer op een socialistisch dan op een linksch kabinet lijken. Dan heeft Daladier nog een succes te boeken. Briand heeft toegezegd in de radicaal-socialis tische regeering de portefeuille van buiten- landsche zaken weer voor zijn rekening te willen nemen. Dat verhoogt in groote mate het prestige van het kabinet vooral in de middenpartijen, zonder welke een kabinet van linksche allure geen dag regeeren kan. We moeten de komende dingen afwachten. Sterk lijkt ons een linksche regeering aller minst, en het zou ons niet al te zeer verwon- Medeminnaars zijn soms kinderen. Kinderen, die geweldig hinderen. Maar Bestevaer en Pijpeman Trokken er zich niets van &n. Jalouzie is heusch niet noodig, i Uw scheve blikken overbodig. Luistert naar mijn rede maar: Voor ieder is er 'n Bestevaer! Het vervolg op dit verhaal Vertellen we een andermaal. Ook voor Uw pijp werd de zachte, geurige Bestevaer's-Rooktabak ge fabriceerd. En hij smaakt toch zoo lekker! deren, als Daladier (gesteld natuurlijk dat hij met de vorming van een ministerie slaagt) te eeniger tijd door Kamerontbinding een beroep doet op het land, om zoodoende wat steviger steun voor zijn politiek te verwerven. In China melden zoowel de regeering als de opstandelingen belangrijke successen. Het oorlogsterrein is groot genoeg, om voorloopig aan te nemen dat beide partijen gelijk hebben. Eenige teekening in den strijd is er nog niet Zondag hebben in Baden en in Tsjecho- Slowakië verkiezingen plaats gehad. In Baden heeft het Centrum mooie winst te boeken. Wat Tsjecho-Slowakië betreft, de toestand is hier nog niet duidelijk. Wel valt reeds te concludeeren dat hier de socialisten zijn vooruit gegaan en dat de Katholieke Slowaksche partij van pater Hlinka een veer zal moeten laten. In Rusland zijn de terechtstellingen weer aan de orde van den dag. Moeten we in de hernieuwde terreur een bewijs zien, dat de Sovjet-regeering haar positie voelt wankelen De te Amsterdam gehouden algemeene ledenvergadering van den Ned. Bioscoop Bond heeft besloten het onder leiding van Minister Ruijs de Beerenbrouck tot stand gekomen voorstel tot oplossing van het bioscoopconflict in het Zuiden te aanvaarden. De bioscopen zullen in het Zuiden Vrijdag a.s. geopend worden. Ter verzorging van den omroep in Siam heeft de Siameesche regeering aan de N.V. Philips-Radio de opdracht gegeven tot levering van een gecombineer de zender voor lange- en ultra-korte golf. De zender zal worden ge ïnstalleerd te Bangkok en werken op een golflengte van circa 300 M. en circa 30 M. Bij'den Hoogen Raad van Arbeid is inge diend een voorontwerp tot wijziging van de Arbeidswet, volgens hetwelk voor slagerijen tevens slagerswinkels, de wettelijke bepalingen voor winkelbedrijven zullen gelden»

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1929 | | pagina 1